VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Passat B7 (11-14) => Aiheen aloitti: ECOisti - 11.02.18 - klo:12:53

Otsikko: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: ECOisti - 11.02.18 - klo:12:53
En löytänyt mistään täsmällistä tietoa, että miten se on, voiko autoon vaihtaa itse akun?
Vai sekoaako tietokoneet tms.? Tarvitseeko auto jotain koodausta vaihdon yhteydessä?

Kyseessä on siis vuosimallin 2013 Passat Variant Ecofuel.
Ei ole polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä autossa.

Entinen akku oli alkuperäinen 70 Ah akku ja nyt ostin jo tilalle Exiden Premium 77 Ah akun.
Voiko vanhan vain ottaa irti ja laittaa uuden tilalle?
Vai pitääkö laittaa vaihdon ajaksi laturi kiinni, jotta auto saa koko ajan virtaa ja saako noin edes tehdä?

Se piti vielä sanoa, että kun akkua ostin, niin Ecofueliin oli joku oma suositeltu akku.
En nyt muista mikä se kriteeri oli, miksi piti olla ns. normaalista poikkeava, mutta olisikohan ollut vain se, että pitää olla tarpeeksi iso, eli tuli tuo 77 Ah -versio.
Vaatiiko auto sitten kaasun takia jotenkin enemmän virtaa käynnistyksessä...?
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: M_M - 11.02.18 - klo:13:16
Onkos tuollaisessa mallissa start-stop automatiikka? Jos on, niin ainakin siinä tapauksessa autossa on melko varmasti akunhallintajärjestelmä jolle pitää kertoa akun vaihdosta. Onnistuu VCDS:n tai muun vastaavan avulla.

Noin muuten suosittelen vain vaihtamaan akun, ilman mitään laturivirityksiä. Voi siihen laturinkin virittää rinnalle, mutta ei sieltä mitään hajoa vaikka sellaista ei laittaisikaan.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: ECOisti - 11.02.18 - klo:13:21
Ei oo start-stoppia.
Eli ehkä uskaltais vaihtaa...

Mitäs sitten, jos on akun vaihtanut ja se olisikin vaatinut koodausta?
Eikö auto lähde käyntiin, hajoaako jotain, vai miten oireilee?
Mitä tuo koodaus tarkoittaa?
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: M_M - 11.02.18 - klo:13:26
Ei se start-stopin puuttuminen vielä asiaa varmaksi tee. Ei ole varmaa tietoa ainakaan mulla B7 Passateista, onko niissä akun hallintajärjestelmä vai ei.

Jos autolle ei kerro uudesta akusta vaikka olisi pitänyt, niin se lataa sitä akkua ja käyttää muutenkin sähköä siinä uskossa että siellä on vanha huono akku. Tulee ongelmia sähkön riittävyyden kanssa ja mahdollisesti menee paskaksi se uusi akkukin kun ei sitä koskaan ladata kunnolla. Auto sinänsä ei hajoa.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: o.b. - 11.02.18 - klo:14:50
VCDS:llä jos näkyy "61 - Battery Regulation", niin silloin autossa on älykäs latausjärjestelmä ja akun vaihto olisi hyvä ilmoittaa tuolle yksikölle.

Todennäköisesti ei tuota ole ja eipä siinä taida kuitenkaan mitään rikki mennä vaikka olisikin ja jättää kuittaamattakin. Battery Regulation on kuitenkin "älykäs" ja sopeutunee uuteen akkuun itsekseenkin.

Pienen lenkin joudut ajamaan, että saat muutamat vikavalot mittaristosta sammumaan.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: hece - 12.02.18 - klo:11:11
Vastahan tästä kirjoiteltiin: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30280.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30280.0)

Ainakin omassa -11 (on start-stop) -mallissa löytyy tuo moduuli 61, mutta virranhallinta on vielä mallia köyhä, eli ei akun kunnosta ei pidetä historiaa. Vaihdoin akun ilman laturia tai koodausta ja hyvin on kaksi vuotta toiminut. Ilman start-stopia virranhallinnan merkitys taitaa olla olematon, silloin ei varmaan jarrutuksissakaan ladata akkua.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: Ramzez - 30.11.21 - klo:14:24
En nyt suoraan löytänyt vastausta ja hakukaan ei tuottanut tulosta, niin esitän seuraavan kysymyksen:

Minkälaisilla mitoilla olevan akun mahtuu laittamaan 2014 vuosimallin Passat Variant Ecofuelin keulalle? Siellä lienee alun perin n. 70ah akku? Voiko tilalle vaihtaa 70 amppeerisen AGM:n? Saattaapi olla, että olen nähnyt VCDS:llä, että autossa saattaisi jonkinlainen akunhallinta olla, joskin tässä ei ole Start/Stop-ominaisuutta. Varmaan silloin voisi tuon akkutyypin vaihtaa toiseen VCDS:llä?

Sitten lisäkysymys: Autossani on alun perin kaksi akkua, kun autossa on alkuperäinen webasto. Huomasin, että takaluukun akku on ennestään AGM-tyyppinen. Jäin vain tänä aamuna miettimään kun ei auto halunnut pakkasesta startata, että käyttääkö auton moottori tuota toista akkua myös starttaamiseen, vai onko se omistettu kokonaan webastolle? Juuri viime viikonloppuna Ctekillä latasin molemmat akut täyteen ja sen jälkeen en autoon koskenut ja nyt tänä aamuna sitten ei startti enää pyörähtänyt. Webasto kyllä kävi sen puoli tuntia ennen starttausta. Pitääkö tässä epäillä, että myös tuo toinen akku voi olla entinen pääakun ohella?
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: o.b. - 30.11.21 - klo:17:01
Taka-akku on ainoastaan Webastolle ja Climatronicille + sisäpuhaltimelle. Taka-akkua varten on rele, joka kytkee latausvirran kun auto on käynnissä.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: Ramzez - 30.11.21 - klo:17:29
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.11.21 - klo:17:01
Taka-akku on ainoastaan Webastolle ja Climatronicille + sisäpuhaltimelle. Taka-akkua varten on rele, joka kytkee latausvirran kun auto on käynnissä.

Ok, eli auto ei hyödynnä tuota starttaamiseen?

Kotiin päästyäni katselin vcds:llä tietoja ja autossa on 61 Battery regulation, mutta sinne voi syöttää vaan akun amppeeritunnit, valmistajan ja sarjanumeron. Autossa on alkuperäinen VW:n 72ah akku (joka todellisuudessa Vartan valmistama). Voisikohan tuonne heittää 70ah AGM:n vai tuleeko sanomista? Takaluukun akku näyttää jossain vaiheessa vaihdetun jo AGM-versioon. Mielestäni luin jostain netistä, että tuo akkutyyppikin pitäisi ilmoittaa, mutta sellaista tietoa en löytänyt, että minne sen voi laittaa, jos voi laittaa.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: o.b. - 30.11.21 - klo:18:50
Kyllä mä laittaisin AGM:n. Voihan siinä Battery Regulation-purkissa olla jotain älyäkin ja se tunnistaa akkutyypin.

AGM-akuissa on ihan sama kemiallinen reaktio kuin tavallisissakin. Rakenne vaan mahdollistaa suuremman latausjännitteen ja -virran, joten se etu jää saavuttamatta jos latausjärjestelmä ei tiedä akun tyyppiä. Vanhaan B6 Passattiin vaihdoin molemmat akut AGM:iksi ja hyvin ne on toimineet.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: eranta - 30.11.21 - klo:20:32
Ite vaihtanut vajaa kolme vuotta sitten AGM akun meidän 2012 malliseen Ecofueliin.
Vaihto tyyliin vanha irti, uus paikalle ja koodaus.
Kyl sielt jostain valikosta löyty se AGM vaihtoehtokin löyty tai olla jossain "Codingin" alla.

Oma on myös yhdellä akulla, ei ole webastoa, eikä start/stop järjestelmää.
Ei ole ongelmia ollut, ainakaan vielä:)
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: hece - 01.12.21 - klo:11:04
Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 30.11.21 - klo:17:29
Kotiin päästyäni katselin vcds:llä tietoja ja autossa on 61 Battery regulation, mutta sinne voi syöttää vaan akun amppeeritunnit, valmistajan ja sarjanumeron. Autossa on alkuperäinen VW:n 72ah akku (joka todellisuudessa Vartan valmistama). Voisikohan tuonne heittää 70ah AGM:n vai tuleeko sanomista? Takaluukun akku näyttää jossain vaiheessa vaihdetun jo AGM-versioon. Mielestäni luin jostain netistä, että tuo akkutyyppikin pitäisi ilmoittaa, mutta sellaista tietoa en löytänyt, että minne sen voi laittaa, jos voi laittaa.
Kyllä siellä löytyy se AGM-valintakin. Olikohan long codingin takana, hetkeen en ole kurkkinut. Tuossa kuitenkin vielä näkymä omasta 61-moduulista:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30280.msg625063#msg625063 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30280.msg625063#msg625063)
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: Ramzez - 03.12.21 - klo:11:22
No niin, vaihto on tehty ilman sen suurempaa dramatiikkaa.

Tulevaisuuden varalle prosessi v. 2014 Ecofuelissa oli seuraava:

1. Kun konepelti avattu ja vanha akku muutenkin esillä, odottele sen aikaa, että auto siirtyy lepotilaan n. vartin kuluessa. Autoa ei välttämättä tarvitse kytkeä virtalähteeseen vaihdon ajaksi.
2. Irroita miinusnapa ja sen jälkeen plusnapa (10mm)
3. Irroita moottorin puoleiselta sivulta 13mm pultti ja sen alla oleva akun kiinnityslevy
4. Nosta akkua ympäröivä kotelo pois
5. Nosta vanha akku pois
6. Putsaa kotelon pohja
7. Asenna uusi akku paikalleen (kiinnityslevyä vastapäätä lähempänä lokasuojaa on muoviset ohjurit, johon akun toinen kylki tulee liu-uttaa alle)
8. Asenna akun kotelo
9. Asenna pluskaapeli ja sen jälkeen miinuskaapeli
10. Kytke VCDS ja valitse sieltä erikseen moduuli 61 battery regul.
11. Ohjainmoduulin alla on kohta "long adaptation", jonka alta voi pudotusvalikosta valita kohdan battery replacement/information, avaa se
12. VCDS:n pitäisi ilmoittaa ponnahdusikkunalla, mitä koodinpätkän eri rivit ovat, käytännössä ne menevät siten, että ensimmäinen kolmimerkkinen rivi on akun amppeerimäärä (esim. 70ah akun tulee olla 070) keskimmäinen rivi on akun valmistaja (esim. VA0 on Varta) ja viimeisenä tulee 10 merkkinen rivi, joka on periaatteessa akun sarjanumero (joka on merkitty alkuperäisessä akussa tarralla). Akun amppeerimäärä ja valmistaja on helppo päättää, ne tulee valitsemasi akun mukaan. Sarjanumeroksi voi laittaa esim. 1111111112, eli viimeisen numeron vaihtaa numerosta yksi, numeroon kaksi. Lopuksi paina TEST ja sen jälkeen SAVE.
13. Siirry ohjainmoduulin kohtaan "coding" ja sieltä "long coding helper". Muistaakseni kolmannen sarakkeen takana on akun tyypin valinta. Ensimmäisestä pudotusvalikosta valitaan kumpi akku on kyseessä (jos autossa on akku myös takaluukussa), mutta se todennäköisesti on oletuksena oikein. Toisesta pudotusvalikosta valitaan akkutyyppi. WET-versio on tavallinen lyijyakku ja AGM on luonnollisesti AGM. Mikäli akkutyyppi vaihtuu, tämä tieto tulee päivittää. Sen jälkeen EXIT ja jäljelle jäävästä ikkunasta paina "Do it". VCDS voi tässä kohtaa herjata, että kyseistä moduulia ei ole "alustettu" ("This appears to be an uninitialized module"...), johon voi vastata YES, NO ja CANCEL. Selvitykseni mukaan valinnasta riippumatta ei pitäisi aiheutua vahinkoa, valitsi sitten YES tai NO, mutta itse päädyin NO vaihtoehtoon ja annoin VCDS:n käyttää moduulissa olevia arvoja. Tämä onnistui ainakin omassa tapauksessani ja koodaus meni läpi. Mikäli koodaus ei onnistuisi, valitsisin siinä tapauksessa YES.
14. Akun vaihto on valmis.

Sellaiset täydentävät huomiot, että alkuperäinen VW:n akku omassa autossani oli Vartan tekele ja 72 amppeerinen. Päätellen tuolla moduulissa olleista tiedoista, akku on jossain vaiheessa auton eliniän aikana vaihdettu, mutta sitä ei ollut koodattu, vaikka auto olikin merkkihuollettu. Päättelin tämän siitä, että 61-moduulissa tiedot eivät täsmänneet konehuoneessa olevan akun kanssa. Toki myös peräkontin akku oli jossain vaiheessa auton elinvaiheessa vaihtunut lyijyakusta AGM akuksi ja sitäkään ei ollut koodattu, mutta sen annoin tässä kohtaa olla ja päivitän tiedot sitten, jos joudun joskus myös sen akun uusimaan. Heittämällä paikalleen menevän akun mitat ovat 278x175x190 (pituus, leveys, korkeus). Kyseessä oli tosiaan 2014 vuosimallin Passat Variant ja Ecofueleissa ei käsittääkseni koskaan ole ollut Start/Stop-toimintoa, mutta jonkinlainen akunhallinta näissä lienee kaikissa. En siis jättäisi akkua koodaamatta, ainakaan jos lyijyakun tilalle vaihtaa AGM:n.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: Ramzez - 25.02.24 - klo:13:37
Nähtävästi konehuoneen akun vaihdosta ehti mennä kolme vuotta, ennen kuin tarvitsi alkaa miettimään takakontin webaston akun kuntoa. Näissä tehtaalta lisälämmittimellä tilatuissa malleissa on siis toinen akku takakontissa. Vanha akku näytti olevan ihan VW originaalia, mutta Vartan akku kuitenkin. 68ah ja AGM. Kovemmilla pakkasilla alkoi käydä niin, että webasto sammui n. 10 minuutin päälläolon jälkeen ja vikakoodiksi esitti alhaista jännitettä. Vanha akku oli ainakin 6 vuotta vanha, kun sinä aikana en ole akkua vaihtanut. Toisin sanoen akkukaupoille piti lähteä. Laitoin tilalle niin ikään Vartan 70ah AGM akun. Aioin myös sen koodata autoon, mutta näyttäisi siltä, ettei takakontin akkua voi koodata konehuoneen akun tapaan autoon. Akkutyypin voi vaihtaa, mutta muuta koodausta sille en mistään löytänyt. Oletettavasti sitä ei sitten sen kummemmin autoon koodata.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: Daatta - 26.02.24 - klo:09:11
Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 25.02.24 - klo:13:37Akkutyypin voi vaihtaa, mutta muuta koodausta sille en mistään löytänyt. Oletettavasti sitä ei sitten sen kummemmin autoon koodata.

Akussa ei varmaankaan ole latauksen valvontaa, eli sitä ylimääräistä liitintä miinus(?)navassa. Silloin ei ole mitään koodattavaa. Testasitko akkua ennen vaihtoa tai oletko ladannut sitä ylläpitolaturilla? Onhan tuo kuusi vuotta kohtuullinen aika akulle, mutta säännöllinen ylläpitolataus voisi tehdä terää.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: Ramzez - 26.02.24 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 26.02.24 - klo:09:11Akussa ei varmaankaan ole latauksen valvontaa, eli sitä ylimääräistä liitintä miinus(?)navassa. Silloin ei ole mitään koodattavaa. Testasitko akkua ennen vaihtoa tai oletko ladannut sitä ylläpitolaturilla? Onhan tuo kuusi vuotta kohtuullinen aika akulle, mutta säännöllinen ylläpitolataus voisi tehdä terää.

Joo, miinusnapa meni suoraan runkoon kiinni, joten siinä ei ollut mitään älyä välissä. Ei liiemmin myöskään plusnavassa. Mulla oli vaan tuon edellisen akunvaihdon jäljiltä muistikuva, että niissä valikoissa olisi ollut koodausmahdollisuus myös webaston akulle, mutta kyse olikin vain siitä, että kakkosakun tyypin (tavallinen, EFB tai AGM) voi vaihtaa, ei muuta.

Mulla on ollut asennettuna Ctekin pikaliitin siihen webaston akkuun juuri sen vuoksi, että akkua voi kovemmilla pakkasilla ladata ja näin teinkin. Lataamisesta huolimatta ja vaikka laturi väitti akkua täydeksi, ei se silti kyennyt kovemmalla (yli 15c) pakkasella webastoa ylläpitämään kuin suunnilleen sen aikaa kunnes climatronic kytkeytyi päälle, eli auton sisätilat alkoivat lämmetä. Se kuorma oli sitten akulle liikaa. Aiempina talvina ei tuollaisia haasteita ollut. En testannut akun kuntoa testerillä, mutta oireista ja iästä päätellen akku oli melko varmasti ehtoopuolella.
Otsikko: Vs: Akun vaihtaminen B7 Ecofueliin
Kirjoitti: Daatta - 27.02.24 - klo:08:10
Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 26.02.24 - klo:15:59oireista ja iästä päätellen akku oli melko varmasti ehtoopuolella.

Selvä pelihän tuo sitten on. Ctekki on hyvä, mutta kovilla pakkasilla pitäisi saada auto tai ainakin akku lämpimään jotta se latautuisi kunnolla. Vrt. ID.3 käynnistysakku alkaa herjailemaan -20c jälkeen, vaikka sitä käytännössä ladataan koko ajan.