Elikkäs octavia vm.2006 ei läpäissyt katsastusta kun xenon valojen automaattinen korkeudensäätö ei toimi ja oli toinen takajousi poikki.
Valot näyttävät maksimissaan noin 10 metrin päähän eli tosi alas. Sen verran tutkin kun auto oli ilmassa että taka-akselin anturista oli osia poissa. Mihin ties tippunut. Mitenkä näissä on toteutettu tuo valojen säätö? Onko anturia myös etuakselilla? Voiko olla muuta mahdollista vika kohtaa kuin tuo yksi rikkinäinen anturi? Mistä kannattaisi tilata kyseinen osa?
Kyllä siellä molemmilla akseleilla anturi pitäisi olla, et sitten sitä katsonut kun auto oli ilmassa? Oletettavasti ohjainlaite ei suostu tekemään mitään, jos toisen anturin signaali puuttuu tai on ulkona alueelta. Vikakoodien luvulla se selviää. Merkkikohtaisella lukijalla, geneerinen OBD-lukija tuskin kertoo mitään.
Juu, uutta anturia tilaukseen vaan.
http://www.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2008/419/R/9/941/941025 (http://www.realoem.me/Skoda/CZ/OCT/2008/419/R/9/941/941025)
Level sensor, osanumero kannattaa tarkistaa alkuperäisestä osasta tai vaikka merkkihuollosta.
Kiitoksia avustanne! Etuakselin anturi näytti ehjältä joten sille en tee mitään. Käväisin laakkoselta tilaamassa uuden anturi paketin taakse. Itselle jäi vielä epäselväksi että kummalle puolelle anturin akseli tulee, kun näyttäisi että voisi toimia molemmilla puolilla?
Paha sanoa, mutta ehkä tuo ketju selventää asiaa:
http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=17328 (http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=17328)
Siellä on kuva, miten anturi kuuluisi laittaa.
Lainaus käyttäjältä: Jepulis - 01.11.16 - klo:14:39
Kiitoksia avustanne! Etuakselin anturi näytti ehjältä joten sille en tee mitään. Käväisin laakkoselta tilaamassa uuden anturi paketin taakse. Itselle jäi vielä epäselväksi että kummalle puolelle anturin akseli tulee, kun näyttäisi että voisi toimia molemmilla puolilla?
Itse ymmärrän nuo ohjeet niin, että tukivarresta lähtevä vipuvarsi tulee olla kutakuinkin pystysuorassa asennossa, ja siitä anturiin menevä taas vinossa. Eli vipuvarsien yhtymäkohdan, "kulman", tulee sijaita autoa pituussuunnassa katsoen kauempana auton keskilinjasta (=ulompana) kuin itse anturi.
Lainaus käyttäjältä: tet - 01.11.16 - klo:15:38
Itse ymmärrän nuo ohjeet niin, että tukivarresta lähtevä vipuvarsi tulee olla kutakuinkin pystysuorassa asennossa, ja siitä anturiin menevä taas vinossa. Eli vipuvarsien yhtymäkohdan, "kulman", tulee sijaita autoa pituussuunnassa katsoen kauempana auton keskilinjasta (=ulompana) kuin itse anturi.
Lyhyesti siis. Anturi tulee kuskin puolelle takapalkkiin. Vivun kulma osoittaa kuskin puolen rengasta kohden.
Kiitoksia avustanne! Nyt on uusi anturi asennettu taka-akselille. Anturin vaihdon jälkeen tuntuu hieman että valot näyttäisi liian ylös ja pitkälle n.200-250m asti? Vikakoodeja ei ole joten vaikuttaisi siltä että perus säädöt pielessä. Minulta löytyy tuollainen http://www.elekma.com/kattava-vikakoodinlukija-vag-autoon (http://www.elekma.com/kattava-vikakoodinlukija-vag-autoon)
Pystyykö sillä ajamaan valot "säätö" asentoon?
Saattaa onnistua jos elekma tukee ksenon-valoja eli ohjainlaitetta. Tai sitten hommaat kunnon työkalun eli VCDS:n. Varsinkin jos noita vikakoodeja urakoit.
Näin korjataan Turun seudulla tätä ongelmaa ..
Ostin Octavian hiljattain ja nyt selvisi että katsastuksessa tullut merkintä viallisista antureista edessä ja takana 😂
Olisihan se ollu fiksua jättää se katsastus lappu autoon, mutta ei näemmä ollu sen vertaa kanttia vaan täytyi itse penkoa katsastusasemalta laput!!
Eikös tossa oteta vaan noi metallilaput pois välistä?
(https://preview.ibb.co/cUNTuU/IMG-20181014-122242.jpg) (https://ibb.co/e2y1EU)
(https://preview.ibb.co/mLEK19/IMG-20181014-121301.jpg) (https://ibb.co/ekzV8p)
Lainaus käyttäjältä: jramo79 - 14.10.18 - klo:12:52
Eikös tossa oteta vaan noi metallilaput pois välistä?
Ei auta. Noilla metallipalasilla on "korjattu" katkenneet muoviosat.
Melko yleinen vaiva, ja noita muovivarsia taitaa löytyä ebaystä jo erillisinäkin. (ilman koko anturia siis)
Joku täällä foorumilla meinasi alkaa noita valmistamaan 3d printtaamallakin...
Jaa, vai onko tuossa vaan jatkettu noita varsia jostain syystä metallilapuilla?? En saa selvää.
Mutta, jos niitä olisi jatkettu, joku syyhän siihen on oltava. Eivät sitten ilmeisesti toimi ilman tuota jatkoa?
Ei viiti aloittaa uutta aihetta. Eli itsellä ongelmana, että toisinaan toinen valo näyttää ihan 5-10m päähän keulasta. Toinen valo aina ihan Ok. Onko molemmille puolille oma anturi vai mistä lähtisi ongelmaa selvittämään?
Ei ole, kuulostaa siltä että umpion säätömoottorissa jotain häikkää tai sitten fyysisesti jotain irti/löysällä.
Miten tuota voisi tutkia tarkemmin?
Mitä siellä voi olla rikki?
Saako säätömoottoreita erikseen vai meneekö uuteen umpioon aina?
Jos vika ilmenee vain ajoittain niin vaikea sitä on lähteä tutkimaan muutoin kuin kokeilemalla uusilla/toisilla osilla. Korkeudensäätömoottorin voisi ehkä vaihtaa umpiosta toisen ja katsoa siirtyykö vika sen mukana. Sen irroitus taitaa vaatia umpioiden irroitukset ja mitä taasen ne sitten vaativat...
Pitänee ottaa umpio pöydälle ja vähän koittaa tutkia olisiko joku löysällä tms.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 16.10.18 - klo:22:51
Sen irroitus taitaa vaatia umpioiden irroitukset ja mitä taasen ne sitten vaativat...
Jos on FL-mallista kyse, niin ei paljon mitään. Yksi muovimutteri irti, sormella vetäisy irrotuslinkusta, sähköliitin irti ja umpio kainaloon.
Jos sähköliittimen malli ei ole tuttu, niin vinkkinä: toisella kädellä painaa liitintä kiinnipäin ja toisella vetää "lipsukasta". Muuten ei kiinnityslipare aukea, jos ei voimalla työnnä sisäänpäin samalla.
Omasta 2008 vuosimallin Audi TT:stä tuli kans viikko sitten hylky koska tuolla takavasemmalla kuulemma Xenoneita säätävä "varsi" tms. on poikennut ja originaali ilmeisesti muovia?
Koko säätöjärjestelmä Käyttöautolta 240 euron luokkaa mutta jostain voisi kuulemma löytyä vain tuollainen uusi varsi?
Onko kenelläkään tietoa millä nimellä sen löytäisi tähän Audiin?
Tuosta kun katselet varaosanumeroita, pääset ehkä jäljille?
(https://preview.ibb.co/jyQLoL/TT-maavara-anturi.jpg) (https://ibb.co/dZMt8L)
https://www.ebay.com/itm/1K0941273L-Niveau-Sensor-VW-Golf-Audi-A3-Q3-Passat-3-Xenon-Gest%C3%A4nge-Seat-Skoda/292592583227?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649 (https://www.ebay.com/itm/1K0941273L-Niveau-Sensor-VW-Golf-Audi-A3-Q3-Passat-3-Xenon-Gest%C3%A4nge-Seat-Skoda/292592583227?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649)
Laitoin tuollaisen tilaukseen 8)
Viitsisitkö laitta mulle kirjekuoressa sen katkenneen vivun? Voitais pojan kanssa askarrella 3D mallinus ja tulostaa kokeeksi muutaman vipusen.
Ebayn vipu oli täysin väärin mitoitettu, vein huoltoon ja rakennettiin sitten itse toimiva vipu.
Minkähän kokoiset pallot niissä nivelissä?
Tuli mieleen, että voisi tulostella sopivia vivun päitä sisäkierteellä ja sitten kierretangosta sahata sopivan pätkän niiden väliin. Saisi minkä mittaisen vivun vaan.
Onko ne katkenneen vivun osat tallella?
Njaa, eipä taida kannattaa noiden päiden tulostus. Kiinasta saa tusinan valmiita päitä palloineen reilulla parilla eurolla:
https://www.aliexpress.com/item/12Pcs-M4-5347-Delta-Buckle-Ball-Caps-Paralleled-Carbon-Rod-Joints-For-3D-Printer-L059-New/32889178980.html (https://www.aliexpress.com/item/12Pcs-M4-5347-Delta-Buckle-Ball-Caps-Paralleled-Carbon-Rod-Joints-For-3D-Printer-L059-New/32889178980.html)
Tuo esimerkki 4mm kierretangolle, mutta löytyy kaikenkokoisille kierretangoille. Ei tietenkään kestää hiekkaa ja pölyä samalla tavalla kuin umpinainen, vaseliinilla täytetty.
Nostellaas ketjua ylös. Itsellä oli vikaa tuossa korkeuden säädössä. Tutkittuani autoa kaikki palikat ja johdot olivat ehjät mutta lamput eivät liikkuneet mihinkään.
Otin VCDS:n esille eikä vikakoodejakaan ollut. Lopulta tein VCDS:llä tuolla ylhäällä olevalla ohjeella testiajon ja kas kummaa valojen korkeussäätö alkoi pelaamaan.