VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Muut merkit => Subaru => Aiheen aloitti: Willhard - 07.12.15 - klo:22:09

Otsikko: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 07.12.15 - klo:22:09
No niin. Runoilin sitten ties kuinka pitkän ja hienon sepustuksen tänne tästä omasta uudesta kulkineestani ja menin sitten vanhan aikaiseen ja kuppasin liian kauan, ja aikakatkaisu hävitti koko komeuden bittitaivaaseen... Huokaus.

Tänään ei jaksa enää uudestaan alkaa kaikkea kirjoittamaan, joten tyydyn laittamaan vain tuon listan plussista ja miinuksista, joita olen kirjaillut ylös. Lisään sitten muuta tekstiä myöhemmin paremmalla ajalla ja kun ketutus on hieman laantunut :)

Miinukset:

   • Puhelimen suosikkien järjestystä ei voi vaihtaa, menee aina jossain aakkosjärjestyksessä
   • Ei 12V pistoketta kontissa
   • TPMS-rengaspaineen valvonta aivan annelista... Saa onneksi koodattua kokonaan pois käytöstä ja nyt siis ei herjaa turhia
   • Kello ja lämpötila keskikonsolissa, eikä mittaristossa
   • Takakontti kun auki, ei muita ovia voi lukita. Pitää odottaa, että kontti menee kiinni, jonka jälkeen voi vasta lukita ovet
   • Puuttuu radion ja puhelimen omat napit keskikonsolista, aina pitää mennä päävalikon kautta
   • Vähän molot DRL valot... Auto-tilassa polttaa sumareissa olevaa valoa, koska ajovaloissa olevat "viirut" ei ilmeisesti täytä lain vaatimuksia, mikä näyttää perin hölmöltä. Itse tulee monesti ajeltua niin, että käsin kääntää vain parkit päälle, jolloin viirut ja takavalot palaa, vaikka eihän niin saisi tehdä...
   • Ei suksiluukkua
   • Kattoluukku perin pieni, ei panoraama
   • Navista ei saa puhetta pois!
   • Pieni hanskalokero
   • Puhelinluettelosta ei voi hakea kontakteja kuin etukirjaimella
   • Kunnon kassikoukut puuttuu kontista. Tosin välipohjan alla tosi hyvä mesta kasseille...
   
   
Plussat:
   • Hiljainen
   • Takalasi pysyy suht hyvin puhtaana
   • Tosi hyvä näkyvyys joka suuntaan
   • Tosi hyvä äänentoisto! Summitissa Harman/Kardonin systeemi ja on kyllä mahtava
   • Miellyttävä laatikko
   • Mieletön neliveto ja maasto-ominaisuudet!
   • Kaikki valikot yms. suomeksi
   • Hyvä start/stop
   • Sähkökontti ei piipittele turhia
   • Kontin voi sekä avata että sulkea kakesta
   • Sairaan miellyttävät takapenkit + takapenkin kallistus
   • Fiksu kaistavahti, ei huuda turhia
   • Eyesight aika hyvä
   • Adaptiivinen vakkari hyvä, pysäyttää ja jatkaa matkaa kun vähän koskee kaasuun
   • Adaptiivisen vakkarin saa perinteiseksi halutessaan
   • Fiksu coming home, pitkillä saa päälle

Jatkoa seuraa, kunhan motivaatio kirjoittamiselle taas palaa...
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Kotariko - 07.12.15 - klo:23:10
Miltä moottorin käytännön suorituskyky/vääntö tuntuu? Itselläni oli mahdollisuus koittaa vain lyhyt kaupunkilenkki vesisateessa pimeässä.... Saako navin puheen äänen säädettyä edes pienelle? Mitä vikaa tuossa rengaspaineen valvonnassa on? Millainen operaatio sen "koodaminen" on? Kerro lisää, tuollainen polttelee...  ;D ;D (Passatin ja Passat Alltrackin lisäksi...).
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: jarkko_h - 07.12.15 - klo:23:52
Koeajon perusteella lähes samat asiat nousivat esille kuin Willhardilla Koeajon perusteella miinuslistaan lisäisin kunnon Volvo V70 -tyyppisen käännettävän tehdasasenteisen koiraverkon puuttumisen. Pienistä miinuksia huolimatta uusi Outback on mainion oloinen peli.

Koeajoin perään golf alltrackin ja kyllä ihmetytti miten vag on sössinyt start stopin.  Siinä missä SS on Outbackssä lähes huomaamaton ja hienostunut oli se golfissa lähes käyttökelvoton.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Leroy - 08.12.15 - klo:02:30
Willhard, onnea hienosta autosta! Mainitsit tuossa positiivisten asioiden listassa maastoajo-ominaisuudet. Miten olet kokenut X-moden toiminnan Outbackissa? Aiemmissa sukupolvissa (viimeisin -12 Fore?) alennusvaihteistohan oli vakiokamaa bensavaparimanuaalien yhteydessä, ja x-mode on nyt cvt-sukupolven korvike tuolle. Itse kyllä positiivisesti yllätyin tuon toiminnasta Foressa. Yllättävän hyvin toimi ja luulisi tyydyttävän 90% "Seijan ja Erkin Salainen Hillapaikka" -ajoista ja jopa haastavammistakin paikoista.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Zego - 08.12.15 - klo:07:37
Onnittelut uudesta autosta! Katon etureunaa kannattaa tarkkailla hetimiten, lähtee ainakin valkoisessa tosi nopeasti ruostumaan (elleivät muuttaneet tuotantomenetelmää).
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Ranssi - 08.12.15 - klo:07:58
Onnittelut, tuo Summit on melkoisen kuorrutettu kokonaisuus!

Voisi kuvitella, että Outback vertautuu usein mielissä esim. Passat Alltrackiin tai Octavia Scoutiin. Jälkimmäiseen nähden Subaru on varsin järeä peli, kun pituutta on +15 cm ja painoakin noin 200 kg enemmän. Konepuolella se ei numeroiden valossa oikein kykene vastaamaan VW-konsernin tuotteille, mutta on epäilemättä luotettava laite tälläkin osa-alueella.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Leroy - 08.12.15 - klo:10:48
Lainaus käyttäjältä: Zego - 08.12.15 - klo:07:37
Onnittelut uudesta autosta! Katon etureunaa kannattaa tarkkailla hetimiten, lähtee ainakin valkoisessa tosi nopeasti ruostumaan (elleivät muuttaneet tuotantomenetelmää).

Ammutaan tämä ankka alas täältäkin. Edelliskorimallin Outbackissa se katon etureuna on melko otollinen paikka kiveniskemille. Tämän ymmärtää hyvin, kun ajaa OB:n parkkiin vaikkapa jonkun muun crossover -tekeleen viereen ja tarkastelee näkymää edestä päin. OB:n tuulilasi on tarjolla kuin Sokoksen ovet, ja se pykälä siinä tuulilasin ja katon saumassa on otollinen paikka kiville/nastoille jne. Tämä on myös tehtaan tiedossa ja uuteen OB:iin myydään mm. sellaista katon suojakalvoa siihen etureunaan.

Mitään...hmmm..patologista vikaa siinä katossa ei ole. Siis sellaista, mikä aiheuttaisi ongelman "sisältä päin". Huolimattomia käyttäjiä kyllä voi olla.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: JarnoF - 08.12.15 - klo:11:03
Lainaus käyttäjältä: Willhard - 07.12.15 - klo:22:09Miinukset:
• Kello ja lämpötila keskikonsolissa, eikä mittaristossa

Mikä tämä juttu on, että japseissa on aina tommonen digitaalikello/lämpömittari erillisenä jossain satunnaisessa paikassa kojelautaa? Onko niillä joku lakitekninen juttu tuolla idässä joka vaatii tämmöisen?
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Leroy - 08.12.15 - klo:11:32
Lainaus käyttäjältä: Zego - 08.12.15 - klo:07:37Katon etureunaa kannattaa tarkkailla hetimiten, lähtee ainakin valkoisessa tosi nopeasti ruostumaan

Sanallinen tehtävä:

Sinulla on kahdet alushousut. Mustat ja valkoiset. Kummatkin tuhriutuvat kiinteään ulostemassaan. Ovatko mustat alushousut puhtaat?

Mutta ei siinä. Tiedän itsekin tapauksia, joille ei voi antaa edes bussikorttia, niiden heikon laadun vuoksi. Voivat taittua farkun taskussa.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: jarkko_h - 08.12.15 - klo:22:35
Olisi tietysti järkevää, jos autonvalmistaja käyttäisi sinkattuja pelejä paikoissa, jotka altistuvat kiveniskuille. On autoja, joissa katon yläreuna on sinkattu ja on autoja joissa ei.

Subarun teippiviritelmä on kehno yritys korjata puutteellinen korrosiosuojaus.  Kun kivi menee kiveniskuteipistä läpi, ei teipin läpi onnistu maalikorjaus vaan teippi on uusittava. Toki teippi on parempi kuin ei mitään. Sinkattussa pellissä kiveniskun korjaus on helppoa ja nopeaa maalikynällä. Sinkkimaalia halutessa korjausmaalin alle.

Ei huonosti suunniteltu tuulilasin yläosa Outbäkistä tee vielä huonoa autoa. Ei huonoa suunnittelua ja teippiviritelmää kannata kuitenkaan puolustella turhaan.

Autostadiumissa on paljon hyvää juttua uudesta Outbackistä. Erityisen hyvää on gallerian puolella oleva Turbomanin neutraali kirjoitus. Siinä tuodaan reilusti esille hyvät ja huonot puolet.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Leroy - 08.12.15 - klo:22:54
Sinkityshän ei ole ihan noin yksiselitteinen ja autuaaksitekevä juttu taistelussa korroosiota vastaan. Neljän edellisen käytettynä ostetun autoni kanssa yhteinen taipaleemme on alkanut maalaamoreissulla. Suurimmaksi osaksi edellisen omistajan huonon autonhoidon vuoksi. Esimerkkinä vaikkapa Passatin eturoiskeläppien alta alkanut ruostuminen -> läpän ja maalipinnan väliin jää paskaa ja pikkukiveä -> pinta rikki -> hakkumiehet alkaa nakertamaan. Tuskin olisi älytön investointi ollut muotoilla pala 3M:n kiveniskuteippiä läppien asennusvaiheessa sinne väliin, kun tuo ruostepaikkana ei mikään ennalta-arvaamattomin ole. En siis syytä suunnittelua, vaan sitä tampiota, joka ei ole tutustunut ostamaansa tuotteeseen

Oma kommentointini aiemmin liittyi juuri siihen, että itsestään ruostuvaa sorttia ei Outbackin katto edellisessä ja tuskimpa tässäkään mallissa on, toisin kuin tämän zego- jampan kirjoituksesta voi tulkita. Tarvitsee ruostuakseen ulkopuolista apua. Myöskään auton värillä ei ole ruostumisnopeuteen mitään väliä. Valkoisessa sitä "kattoa tarkkaillessa", kiveniskuja laskiessa ja tilannetta voivotellessa, se on visuaalisesti näyttävämpää.

Ja tuo teippiviritelmähän ei ole osa korroosionestoa. Se on suoja kiveniskuja vastaan.



Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 08.12.15 - klo:23:19
Nyt on ketutus laantunut, kun eilinen runoilu hävisi taivaan tuuliin, joten voidaan koittaa kirjoittaa tekstiä uudelleen (tällä kertaa teksti tosin on kirjoitettu ensin Notepadiin, jos vaikka taas sattuisi aikaraja tulla vastaan :) )

Eli VAG-leiristä tuli siirryttyä Subarun ihmeelliseen maailmaan, joka on itselleni täysin uusi kokemus. Sen verran pitkään on noita VAGineita alla ollut, että onhan tämä melkoista opettelua ollut päästä sinuiksi japaninpoikien tuotteen kanssa… Syynä merkin vaihdolle ei omalla kohdallani olleet mitkään DSG/Tsi ongelmat, vaan oikeastaan omien tarpeiden muuttuminen. Omalla kohdallani VAGit ovat toimineet moitteettomasti (pois lukien A5 SB, josta jäi hieman huono maku suuhun), ja erityisesti Octaviat ovat olleet kerrassaan erinomaisia tuotteita.

Pakko myöntää, että ensi alkuun oli melkoinen shokki tuo kulkupuoli, kun siirtyi vuoden 2014 bensa DSG RS Ocusta tähän vapaasti hengittävään bensa boxeriin, toki tämä nyt oli ihan tiedossa. Missään tapauksessa tuota Subbea ei voi miksikään patalaiskaksi haukkua, eli kyllä sillä ihan kiitettävästi kerkeää. Jos vaikka vertaan aikanani omistamaani Audi Q5 2.0 TDI:hin tätä Outbackia, niin täysin samaa tasoa tuo kulkupuoli on. Itse moottorihan on oikein mainio. Tuo boxer on sitkeä pirulainen ja todella mukava ajaa, toimii todella laajalla alueella. Se on myös varsin hienostunut, eli käy todella nätisti ja eleettömästi, ei mitään ylimääräisiä värinöitä tai tutinoita. Lisäksi mitä enemmän kilometrejä autoon kertyy niin tuntuu kulkupuoli paranevan vain entisestään (tai sitten kuski vaan turtuu…) Kiltisti olen valmistajan suositusta noudattanut ja ekat 1600 kilsaa on ajettu varsin nätisti. Nyt kun muutama tonni on lasiin jo tullut niin nyt kehtaa alkaa tuota jo vähän enemmän polkemaan, niin kyllä tuo alkaa mielestäni suht kivasti kulkemaan. Positiivinen yllätys on ollut myös kulutuspuoli. Paljon on ihmiset pelotelleet, että Subarut ovat hirveitä syöppöjä, mutta ei tämä kyllä mielestäni ole lainkaan paha. Tuliterä kone vei luonnollisesti hieman enemmän, mutta nyt kulutus on ajotietokoneen mukaan asettunut sinne 7.8 litran tuntumaan sadalla, en ole jaksanut todellista kulutusta mitata. Mielestäni ei lainkaan paha lukema tämän kokoiselle tankille, jatkuvalla nelivedolla! Oma ajo on toki suht matkapainotteista, mutta on siinä mukana ruuhkassa matelemista myös.

Myöskin ekaa kertaa on itsellä alla CVT-laatikko. Ocun märkä 6-lovinen DSG oli kerrassaan loistava ja ei tämä kyllä aivan yhtä hyvä ole, mutta ei missään tapauksessa huonokaan. Paikaltaan lähtee välittömästi, kun kaasuun koskee, eli ei mieti lainkaan. Tässä uudessa Lineartronicissa ovat jostain syystä tehneet tuollaiset pykälät, eli laatikko tuntuu "perinteiseltä" automaatilta. Itse en tätä täysin ymmärrä, miksi tehdä portaaton automaatti johon sitten tehdään portaita? Perusteluna on ollut kuulemma se, että ihmiset ovat vierastaneet tuota portaattomuutta… Jos portaaton laatikko tehdään kunnolla, niin ei siihen mitään pykäliä tarvita. Esimerkkinä vaikka Audin multitronic, joka on omasta mielestäni loistava laatikko. Toinen ääripää on sitten ne jotkut vanhat CVT:t, joissa fiilis on kuin ajaisi skootterilla… Anyways, tässä nyt tuollaiset pykälät on ja vaihdot kyllä selkeästi huomaa. Katsotaan jos tuokin tuosta pehmenee lisää, kun laatikko "hioutuu" ;) Missään tapauksessa huono laatikko tuo ei ole, vaan oikein miellyttävä kokemus.

Jos jotain kritiikkiä pitää erikseen nostaa esille, on tuo japanilaisinsinöörien ajatuksen juoksu mm. eri hallintakäyttöliittymien osalta. Tässä oikeasti olisi kannattanut varastaa useampiakin ideoita VAG-leiristä! Useamman kerran on tullut ikävä Ocun Amundsenia, joka oikeasti oli looginen käyttää. Tämä mikälie-Starlink on kyllä aika kamala… Näyttö on hieno ja tarkka, mutta paljon muuta hyvää siinä ei olekaan. Olen noihin miinuksiin listaillut jo jotain isompia itseä nyppiviä asioita. Pientä lievitystä tuo se, että ratin kautta on mahdollista käskyttää valtaosaa asioista, eli sitä kautta pystyy tekemään paljon. Ja nappejahan tässä ratissa riittää, taisi olla omien laskujen mukaan vaatimattomat 20 kpl :D Noh, japanilaiset on Nintendo-kansaa, että ymmärtäähän sen. Itseä ei nappien lukumäärä haittaa varsinkaan kun ei ne ainakaan omassa käytössä ole mitenkään tiellä tai että niitä tulisi vahingossa paineltua. Ja nyt kun tätä on käyttänyt tässä  jo tovin, niin aika kivaa, että ratissa on kaikki tarvittava.

Ajoittain on tullut myös ikävä Skodan "Simply Clever" ideologiaa, moni juttu oli tsekinmaalla upeasti mietitty. Subarussa säilytyslokeroita on niukasti ja mm. hanskalokero on onnettoman kokoinen. Kassikoukut kontissa ovat liian matalalla, koska kontin pohja on niin ylhäällä. Toisaalta kun pohjan nostaa ylös, on siellä perin iso "kuoppa" johon kauppakassin saa hyvin paikalleen (itsellä kun ei siis vararengasta ole). Sitten sellaisia pieniä juttuja, esim. takakontin valo. Miksi se ei voi olla vaikka tavaratilan laidassa, jolloin kontti olisi valaistu vaikka kontin näkösuojaverho on paikallaan?? Nyt kun valo on katossa, niin kun verho on kiinni, ei pimeällä näe lainkaan verhon alta ottaa tavaraa.

On japanilainen toki osannut fiksujakin ratkaisuja tehdä ja yksi todella iso plussa on takakontin suojaverholle oleva oma paikka tavaratilan pohjan alla. Eli jos jotain isompaa tavaraa pitää kuljettaa ja kaadat penkit kokonaan, niin voit ottaa suojaverhokiskon irti ja se menee sellaisenaan pohjan alla olevaan paikkaan. Tämä on loistava ominaisuus ja itse arvostan sitä suuresti.

Valot olivat myös alkuun pienoinen pettymys, kun oli tottunut Ocun Bi-Xenoneihin ja karrevaloihin. Pitkät ovat Subbessa perinteiset halogenit, jotka ovat ihan kohtalaiset halogeneiksi, mutta Xenoneille toki häviävät melkoisesti. Lähivalot on tässä LEDeillä, ja ne ovat kyllä oikein hyvät. Mutta jännää kuinka niihin kaarrevaloihin oli tottunut, kun niillä oli hyvän aikaa ajanut. Aluksi tuli ihan sellainen hätääntyminen, että hemmetti eihän tällä näe mutkiin ajaa ollenkaan! Nyt tähän on jo tottunut ja kyllä nuo valot ihan asialliset ovat, eivät kuitenkaan missään tapauksessa Ocun tasoa. Tilasin jenkeistä sellaisen LED-muutossarjan ihan mielenkiinnosta, että josko sillä saisi pitkiin vähän lisäpotkua. Mitään lisävaloämpäreitä en itse tykkää keulalle asentaa. LEDit on tällä hetkellä tullissa, voin laittaa niistä kokemuksia sitten, kun saan ne asennettua.

Mutta sitten niihin positiivisiin asioihin ettei mene ihan pelkäksi mollaamiseksi :)
Outback on todella miellyttävä auto ajaa. Se menee kuin juna, ilman minkäänlaista paimentamista. Toki kovalla tuulella tuuli siihen hieman ottaa, koska auto on perin korkea ja varsinkin talvikumit on tuollaiset pullat (225/65-17). Mutta ei mitenkään häiritsevästi. Suvikumeilla menee vieläkin vakaammin ja sivutuuli ei tunnu missään (225/60-18). Näin maastokelpoiseksi autoksi oikeasti äärimmäisen mukava peli isoilla teillä ajella. Auto on myös oikeasti hiljainen, tähän japskit ovat panostaneet melkoisesti.

Niin, maastokelpoisuus. Tämä auto on oikeasti tehty pahoihin paikkoihin, sen voi rehellisesti sanoa! Viikonloppuna tuli testimielessä ajettua auto lähistöllä olevan hiekkakuopan pohjalle, ja mietin millä ihmeen nosturilla sen sieltä pois saa… Ei muuta kuin X-mode päälle ja kunnolla kaasua, ja niin oltiin montun pohjalta pois! Nousu oli OIKEASTI jyrkkä ja hiekka hienointa mitä nyt kuvitella voi. Rehellisesti voin sanoa, että aiemmin itsellä ollut Q5:nen olisi melkoisella todennäköisyydellä jäänyt montun pohjalle. Eli "citymaastureita" tämä vie, kuin litran mittaa. Jotkut irvileuat ovat mollanneet, että ei ole Subaru enää entisensä, kun on lähtenyt tuolla X-modella ja elektroniikalla kikkailemaan. Eipä ole omakohtaista kokemusta niistä "vanhoista kunnon Subaruista", mutta jotenkin tuntuisi, että ei tämä voi mitenkään huonompi olla. En kuitenkaan lähde tästä väittelemään vaan totean ainoastaan, että on tämä kyllä käsittämätön kapistus noiden maasto-ominaisuuksien osalta.

Sisältä auto on erittäin tyylikäs, ainakin omaan makuun. Halpaa muovia ei ole näkyvissä ja viimeistely on kiitettävää. Toki tässä Summitissa on nahkajakkarat, ovissa nahkaverhoilua yms. joka omalta osaltaan parantaa vaikutelmaa. Ei tämä mitään super-preemiumia ole, mutta ei missään tapauksessa mitään halpiskamaakaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta on esim. ratin nahkaverhoilu, kun sitä vertaa vaikka VAGeihin. VAGeissa ei taida ratin kehä olla oikeaa nahkaa, en tosin tiedä onko Subbessakaan, mutta jotenkin tässä ratin "nahka" on kestävämmän oloista. Se on todella miellyttävän tuntuinen ja vaikuttaisi ettei se lähde samalla tavalla kiiltämään, kuin VAGien ratti. Pieniä juttuja, mutta itseä miellyttää.


Tästä tuli melkoinen romaani, että ehkä lopetan tältä erää tähän… Lisäilen juttuja, kun mieleen tulee, tai jos joku haluaa jotain tietää lisää. Toistaiseksi siis olen tyytyväinen kulkineeseen, toivotaan että fiilikset pysyisi samalla tasolla myös jatkossa.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: jarkko_h - 08.12.15 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: Leroy - 08.12.15 - klo:22:54
Ja tuo teippiviritelmähän ei ole osa korroosionestoa. Se on suoja kiveniskuja vastaan.

Tuo on jo hiuksiin halkomista. Teippiviritelmä suojaa korroosionestona olevaa maalia rikkoutumasta. Jos katsot suomalaisia teräsrakenteiden suunnitteluohjeita tai kansainvälisiä opuksia tai standardeja, niin kyllä mekaanisesti suojaavat ja/tai kalvaaniseen eristykset käytettävät teipit lasketaan osaksi korrosioestojärjestelmää. Korroosionestoksi lasketaan kuuluvaksi myös jopa huolto ja korjausmaalaus ei.   Kannattaa tutustua alan standardeihin.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 08.12.15 - klo:23:33
Lainaus käyttäjältä: Kotariko - 07.12.15 - klo:23:10
Miltä moottorin käytännön suorituskyky/vääntö tuntuu? Itselläni oli mahdollisuus koittaa vain lyhyt kaupunkilenkki vesisateessa pimeässä.... Saako navin puheen äänen säädettyä edes pienelle? Mitä vikaa tuossa rengaspaineen valvonnassa on? Millainen operaatio sen "koodaminen" on? Kerro lisää, tuollainen polttelee...  ;D ;D (Passatin ja Passat Alltrackin lisäksi...).

Tuosta moottorin käytännön suorituskyvystä/väännöstä laitoin mainintaa tuohon pitkään sepustukseeni. Kulku puoli on kyllä kunnossa, käytännössä todella hyvä ja ripeä peli. Mielestäni vertaukseni siihen aikanaan omistamaani Q5 2.0 TDI S-Troniciin on perin osuva. Tuntuu kulkevan perin samanlaisesti, kuin se Q5.

Navin puheen saa kyllä säädettyä pienelle ja ei se sitten enää niin kamalasti häiritse, mutta häiritsee kuitenkin. Eniten ehkä ärsyttää, kun "Irmeli" alkaa puhumaan musiikin päälle, mitä kuuntelet... Pieni plussa on se, että niitä reittiohjeen tyyppejä voi säätää, joko niin, että Irmeli juttelee ummet ja lammet, tai sitten sanoo vain lyhyesti "käänny vasemmalle". Nyt kun on tuolla hiljaisimmalla ja kaikkein lyhimmällä selostuksella, niin tuon kanssa voi elää. Silti olisi tuo kiva saada kokonaan pois.

Rengaspaineenvalvonta on Subbessa, kuten monissa muissakin riisikupeissa, toteutettu erillisillä vanteisiin/venttiiliin asennettavilla antureilla. Sinänsä itse systeemihän on fiksumpi kuin VAGien ABS-antureihin perustuva systeemi, mutta kun muistipaikkoja renkaille on autossa neljä! Mikä tarkoittaa sitä, että vaikka sulla on anturit sekä talvi että kesäkiekoissa niin aina joutuisi renkaan vaihdon jälkeen käydä marmorilla lukemassa toisten renkaiden anturit sisään. Lisäksi kun anturit eivät ole ihan halpoja (jotain yli 100 e kpl marmorilla!), niin ketutus nousee aina vain lisää. Aluksi ajattelin hoitaa asian klooniantureilla, ne kun ovat myös halvemmat kuin orkkikset. Tämä osoittautui käytännössä perin haastavaksi, vaikka tiedän joidenkin onnistuneen tässä operaatiossa. PK-seudulla tuntui olla vaikeaa saada ketään löytämään oikeasti oikeita antureita + firmojen TPMS-lukijat aina sekoilivat jotenkin ja alkuperäisiä IDeitä ei meinannut saada luettua luotettavasti. Onneksi Subarun maahantuojalta sain kerrassaan erinomaista palvelua, kun sinne soitin. Sieltä sanoivat, että järjestelmän saa merkkiliikkeessä kokonaan poistettua käytöstä. Vielä kun se nykyään on ihan virallisesti sallittua, niin ei tarvinnut kahta kertaa asiaa miettiä. Huoltokirjaan laitettiin vain merkintä, että TPMS on otettu pois käytöstä, jotta auton mahdollinen seuraava omistajakin on asiasta tietoinen. Nyt siis ei pala varoitusvalot mittarissa, ja kaikki on hyvin.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 08.12.15 - klo:23:39
Lainaus käyttäjältä: Leroy - 08.12.15 - klo:02:30
Mainitsit tuossa positiivisten asioiden listassa maastoajo-ominaisuudet. Miten olet kokenut X-moden toiminnan Outbackissa? Aiemmissa sukupolvissa (viimeisin -12 Fore?) alennusvaihteistohan oli vakiokamaa bensavaparimanuaalien yhteydessä, ja x-mode on nyt cvt-sukupolven korvike tuolle.

X-modesta ja maasto-ominaisuuksista tuli myös mainittua hieman lisää tuossa "romaanissa". Kuten sanoin, omasta mielestäni toimii loistavasti. En lähde väittelemään onko alennusvaihteiston veroinen, mutta vakuuttava tuo X-mode ainakin omissa "kenttätesteissäni" on ollut. Se tekemäni hiekkakuoppatesti oli sen verran kovaa luokkaa, että itsellä on ainakin tähän jatkossa melkoinen luotto ja auto varmasti tuo itseni kotiin niistä paikoista, mihin mun tolla pitää päästä.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: jarkko_h - 08.12.15 - klo:23:44
Willhard,
Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Hienoa että jaksoit summasta vag-subaru eroja oikean kokemuksen pohjalta.  Olisi mukava jos nuo vaihteiston turhat pykällykset saisi tulevaisuudessa ajomoodilla tai edes koodauksella pois.

Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Leroy - 08.12.15 - klo:23:52
Todella hyvin kirjoitettu analyysi, Willhard. Hyvä, että löysit motivaation uudelleen tuon kirjoittamiseen.

Napinan aiheista tunnistan "tutuksi" Subaruksi valot, grammarin ja jotkut ärsyttävät epäkäytännölliset ratkaisut sisätiloissa. Perus paketti tuntuu silti olevan kunnossa. Napsun jos ovat pintakovuutta edellismallin jousituksesta saaneet pois, niin tämä malli saattaa olla vielä elämäni ensimmäinen uusi auto (jos ei Foreen tule jotain mullistavaa).

X-mode on kyllä oikeasti toimiva. Pari kk sitten tehtiin käytännön testiä Forelle Karjalan Prikaatin ex-maisemissa, ja täytyy todeta, että melkoinen pässi saa olla jos leipoo auton juntturiin tuolla. Toki sitä alennusvaihteiston nostalgiaa on vaikea tappaa, mutta onnistuneesti tuo x-mode repii Subarun loistavat maastoajo-ominaisuudet 2010-luvulle.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 08.12.15 - klo:23:58
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 08.12.15 - klo:23:44
Willhard,
Kiitos hyvästä kirjoituksesta! Hienoa että jaksoit summasta vag-subaru eroja oikean kokemuksen pohjalta.  Olisi mukava jos nuo vaihteiston turhat pykällykset saisi tulevaisuudessa ajomoodilla tai edes koodauksella pois.

Eipä mittään. Ajattelin perehtyä tuon laatikon sielunelämään FreeSSM-softalla, josko sillä saisi ihmeitä aikaan. Tosiaan VAGeja on tullut melkoisesti viilattua tuolla Ross-techin VCDSllä, ja sitä tulee kyllä todella paljon ikävä, koska samanlaista ei Subaruun ole tarjolla. Tuo FreeSSM on lähimpänä VCDSää, mutta sillä ei pääse kuin ECUun ja laatikkoon käsiksi. Softa on jo asennettu, mutta ei perhana toimi tuon alkuperäisen VCDS:n kanssa. Jenkkifoorumeillä on tästä hyvää juttua ja niillä kiinakaapeleilla ovat saaneet tuon FreeSSM:n toimimaan. Itse sitten tilasin e-Villeltä tuollaisen kiinakaapelin, kun ei juuri mitään maksanut. Jos sillä pääsisi tuohon kiinni. Mutta sen jo tiedän, että missään tapauksessa tuolla ei pysty niin kattavasti konffailuja tekemään, kuin mitä VCDS:llä pystyy VAGineisiin tekemään.'

Noihin koodailuihin sellainen mielenkiintoinen huomio, että monenlaista tuohon autoon on kuitenkin mahdollista koodata. Omistajan käsikirjassa on ties kuinka monessa kohdassa maininta, että "tätäkin ominaisuutta voidaan säätää, ota yhteyttä valtuutettuun huoltoliikkeeseen". Esimerkkinä tästä vaikka kaistanvaihtovilkku. Itse en tykkää siitä kolmesta välähdyksestä, varsinkaan kun se Subbessa on vähän tyhmästi toteutettu (väläyttää aina sen 3 kertaa, kun esim. jossain autoissa voit väläyttää vain kerran, kun pidät viikseä vain hetken pidempään pohjassa). Noh, tästä kun mainitsin kauppoja tehdessäni, että haluan tuon mukavuusvilkun pois, niin sen kyllä tekivät. Myyjä oli tosin aivan kujalla, että voiko moista muka edes tehdä. Sanoin, että RTFM, niin tiedät että se on mahdollista :) Eli se manuska kannattaa kyllä lukea, on tosin melkoinen raamattu... Itse otin aikanaan auton yön yli koeajoon ja illalla lukaisin läpi juuri sen takia, että sain käsityksen mitä voi säätää ja mitä ei. Myyjät ei oikeasti tiedä noista muokattavasti asetuksista yhtään mitään.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 09.12.15 - klo:00:11
Jaa, laitetaan nyt vielä kommentteja noista ajo-ominaisuuksista lisää. Tässä Subbessahan on tuo jatkuva neliveto suhteessa 60:40, eli edessä enemmän vetoa, kun esim. Quattrossa (siis "oikeassa", ei Haldexissa) numerot on toisin päin. Itse aikanaan tykkäsin suunnattomasti tuosta Quattron painotuksesta, sillä oli vaan niin kiva leikkiä :)

Tämä Subaru puolestaan ei ole tehty leikkiä varten, vaan tosi koitoksiin. Tämä on aivan uskomaton laitos ajaa esim. hiekkatiellä. Tuntui kantti loppuvan ennen kuskilta, kuin autolta mutkiin mentäessä. Tämä vaan PYSYY niin tautisesti tiellä, vaikka mennään hiekkatiellä lujaa. Auto on kuin liimattu tiehen ja takapää ei lähde lainkaan samalla tavalla sladiin, kuin Quattrossa. Tietyssä mielessä tylsää, koska hauskan pitoon Quattro oli kyllä kivempi. Mutta koska tämä Outback on muutenkin enemmän "lippalakkimiesten" kärry, niin sinänsä tämä sopii ehkä paremmin Subarun tyyliin. No kyllä tämänkin saa kahva edellä kulkemaan, ei sitä käy kieltäminen. Mutta itseni siis vakuutti Subarun käytös melkoisesti, kuinka hyvin se pysyy tiessä kiinni.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: TerhoP - 09.12.15 - klo:08:44
Lainaus käyttäjältä: Willhard - 09.12.15 - klo:00:11


Tämä Subaru puolestaan ei ole tehty leikkiä varten, vaan tosi koitoksiin. Tämä on aivan uskomaton laitos ajaa esim. hiekkatiellä. Tuntui kantti loppuvan ennen kuskilta, kuin autolta mutkiin mentäessä.

Sama vika Rahikaisella ei oikein innosta leikkimään kun nopeudet kasvaa niin saakelin koviksi ennen kuin saa leikkifiiliksen. Siinä kun sitten sattuu se ajovirhe niin henki läks ja kerrasta. On muuten monta kertaa tullut itsekkin havahduttua hiekkatiellä siihen että  vauhti on kivunnut vahingossa 20-40km/h yli järkevän. Jääradallahan nämä on aivan uskomattoman maukkaita kapistuksia.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: JarnoF - 09.12.15 - klo:08:53
Lainaus käyttäjältä: TerhoP - 09.12.15 - klo:08:44
Sama vika Rahikaisella ei oikein innosta leikkimään kun nopeudet kasvaa niin saakelin koviksi ennen kuin saa leikkifiiliksen. Siinä kun sitten sattuu se ajovirhe niin henki läks ja kerrasta. Jääradallahan nämä on aivan uskomattoman maukkaita kapistuksia.

Pitää etsiä mutkaisempi ja mäkisempi hiekkatie. ;) Sopivalla hiekkatiellä jo viidenkympin vauhti tuntuu kilvanajolta. Ei tarvitse edetä edes lain sallimaa kahdeksaakymppiä.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: TerhoP - 09.12.15 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 09.12.15 - klo:08:53
Pitää etsiä mutkaisempi ja mäkisempi hiekkatie. ;) Sopivalla hiekkatiellä jo viidenkympin vauhti tuntuu kilvanajolta. Ei tarvitse edetä edes lain sallimaa kahdeksaakymppiä.

EI noilla yleisillä teillä oikein viitti muutenkaan leikkiä sieltä kun voi tulla joku vaikka vastaan. Sen verran mainittava että viime kesänä ajoin hiekkatiellä 170 mittariin, aiempi ennätys samalla pätkällä oli A3 turbolla 150.  Diudilla vauhti tuntui paljon hurjemmalta. Luonnollisesti suljettu pätkä.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: TerhoP - 09.12.15 - klo:09:25
...
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Kotariko - 09.12.15 - klo:13:06
Kiitos Willhard ansiokkaasta avautumisesta. Pääsin tänään ajamaan tunnin lenkin bensakoneisella ihan päivän valossa. Moottori on kyllä mukavan värinätön ja voimakin riittää arkiajoon vallan mainiosti. Toki ripeämpiin ohituksiin pitää käyttää reilusti kierroksia, mutta kyllä tällä kerkiää. Ehkä tuo paikaltaan lähtö nykyiseen dieseliin (380 nm) verrattuna on hieman tahmea, mutta ei kai tätä liikennevalokisoihin ole tehtykään. Vauhdista kiihtyvyys on tosi ok.

Tänään koeajamani auto oli Base -varustetasolla ja aivan asiallinen auto, mutta kyllä tunnelma on jotenkin toisenlainen tuossa Summitissa. Nahkat, kattoikkuna ja Harman&Kardon tekee tunnelmasta laadukkaamman. Kyllä pahasti siltä näyttää, että tilaukseen lähtee lopputalvesta bensakoneinen Summit mustana tai tumman harmaana. Parkkitutkat ja Webasto pitää tietty laittaa, mutta muuten ei ole paljon tarvetta varustella... :)
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Zego - 09.12.15 - klo:17:52
Anteeksi siitä ettei saa totuutta kertoa, noh menen tästä takavasemmalle sitten....
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: TerhoP - 09.12.15 - klo:19:17
Lainaus käyttäjältä: Zego - 09.12.15 - klo:17:52
Anteeksi siitä ettei saa totuutta kertoa, noh menen tästä takavasemmalle sitten....

Juuh yleensä nuo Esson baari totuudet ammutaan aika nopeasti alas  ::)
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Zego - 09.12.15 - klo:20:05
Tämä oli ihan kokemuksesta ja ihan kolmesta tapauksesta oikeassa elämässä joten yritin auttaa. :-[
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Leroy - 09.12.15 - klo:20:14
Lainaus käyttäjältä: Zego - 09.12.15 - klo:20:05
Tämä oli ihan kokemuksesta ja ihan kolmesta tapauksesta oikeassa elämässä joten yritin auttaa. :-[

Näistä uusikoppaisista?

Itsellä on myös kokemusta edelliskopan (2010-2014) Lega/OB. Ekasta maalattiin katto, kiveniskemä tuulilasin laidassa, ex-liisari...tehty mitään, 0,5cmx0,5cm ruppu siinä. Toisessa kiveniskemä, pohjat puhtaiksi ja iskemä kiinni, ei ongelmaa.

Eli jos haluat auttaa, kerro toki, mitä asialle voi tehdä. Nythän ilmoitit vaan, että katot ruostuu. Ne ruostuu varmasti (niin OB:ssa kuin monessa muussakin merkissä, eripuolella autoa) jos ne altistetaan ulkoisille tekijöille.

Eli toistan tämän jääkylmän faktan. Katossa ei ole mitään sellaista vikaa, joka tulee "sisältä päin".
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 09.12.15 - klo:21:06
Tänään sitten posti toi Subbeen vähän palikkaa, eli sen LED-muutoskitin ja sen kiina-VCDS-kaapelin, jonka pitäisi toimia tuon FreeSSM:n kanssa. Ja eihän se nyt sitten mennyt ensinkään, niin kuin olin haaveillut... :)

Ensin intopiukeana talliin asentamaan sitä LED-kittiä. Tällaisen setin siis ostin, http://www.amazon.com/gp/product/B00KQ04YJC?psc=1&redirect=true&ref_=od_aui_detailpages00. (http://www.amazon.com/gp/product/B00KQ04YJC?psc=1&redirect=true&ref_=od_aui_detailpages00.) Paketti oli komea, ja tuotekin oli hyvin laadukkaan oloinen, joten odotukset oli korkealla. Asennus oli todella "Plug and play", vanhat polttimot pois, uudet LED-polttimot tilalle, mukana tullut ohjainboksi polttimon ja normi polttimopiuhan väliin ja thätsit. Kuskin puolella joutui tosin löystämään akun kiinnikkeitä, että sai liu'utettua akkua taaksepäin, jotta polttimo mahtui paikalleen. Apparin puolella meni ihan heittämällä. Ohjainboksit laitoin toistaiseksi vain kaksipuoleisella teipillä sopiviin paikkoihin kiinni, etteivät heilu konetilassa kuin se kuuluisa hullun kikkeli. Tallissa testasin, että toimivat ja ei tule mitään herjoja, ja sitten baanalle. Pettymys oli suuri, kun valoteho ei ollut lainkaan sellainen, mitä haaveilin... Orkkishalogenit oikeasti näyttävät paremmin :( Ehkä noilla nippa nappa pärjäisi, mutta joku Osram Nightbreaker hakkaa nämä kyllä kuusi muna. Reipas sata euroa meni siis taivaan tuuliin, kele...
Aivan aluksi kokeilin siis näitä, http://www.ebay.com/itm/111701816434?item=111701816434&viewitem=&vxp=mtr, (http://www.ebay.com/itm/111701816434?item=111701816434&viewitem=&vxp=mtr,) ja niillä voi heittää suoraan kuikkaa. Huomiovaloina menisivät, mutta ajossa ne eivät näytä mitään. Vinkki siis muille: säästäkää rahanne ja pysykää kunnon halogeeneissa!

Sitten sen FreeSSM:n kimppuun, jos sillä olisi saanut edes vähän mieltä korkeammalle. Vielä mitä, ei toiminut sekään :) Nyt sentään FreeSSM:n asetuksiin tuli näkyviin, että piuha olisi COM3-portissa, mutta kun piuha on autossa kiinni ja virrat päällä ja ajaa sellaisen testin, niin sanoo vaan, että ei saa kontrolleriin yhteyttä. No tämän kanssa en nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, pitää tutkia tuota ajan kanssa ja vaikka vielä jollain vanhalla Win7-koneella, josko se pelaisi paremmin.

Mutta ei siis mennyt nämä hommat kuin siellä Strömsöössä ;)
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: multsi - 09.12.15 - klo:21:31
Näin aihetta sivuten ja hieman ot:na ihmettelyä kellosta...

Mitä väliä sillä noin niinku periaatteessa on, onko kello mittaristossa vai kojelaudassa?

Toinen ihmettelyn aihe on se kun täälläkin on nauresteltu, että esim "Auriksen kello on ihan sama kuin -84 Corollassa höhöhö". Miten tuollaista digitaalisen kellon grafiikkaa voi parantaa? Onko vaikka skodan mittaristossa olevan kellon grafiikka jotenkin "modernimpi" tai parempi?

lisää kauhistelua herättää ehkä se, että esimerkiksi niiden toyota mallien ikkunaveivit, missä sellaiset ovat, ovat pysyneet täsmälleen samana 80-luvulta lähtien...
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 09.12.15 - klo:21:48
Lainaus käyttäjältä: multsi - 09.12.15 - klo:21:31
Näin aihetta sivuten ja hieman ot:na ihmettelyä kellosta...

Mitä väliä sillä noin niinku periaatteessa on, onko kello mittaristossa vai kojelaudassa?

Toinen ihmettelyn aihe on se kun täälläkin on nauresteltu, että esim "Auriksen kello on ihan sama kuin -84 Corollassa höhöhö". Miten tuollaista digitaalisen kellon grafiikkaa voi parantaa? Onko vaikka skodan mittaristossa olevan kellon grafiikka jotenkin "modernimpi" tai parempi?

lisää kauhistelua herättää ehkä se, että esimerkiksi niiden toyota mallien ikkunaveivit, missä sellaiset ovat, ovat pysyneet täsmälleen samana 80-luvulta lähtien...

No joo, onhan nämä vähän tällaisia naurettavia "kermaperseiden" ongelmia, ehkä sitä on isompiakin ongelmia maailmassa, kuin joku auton kellon ulkonäkö ja sen sijainti ;)
Mutta silti se vain jaksaa ainakin itseäni ihmetyttää. Aivan samalla tavalla kuin jonkun viimeisen sukupolven Nissan Primeran mittareiden sijoitus keskelle kojetaulua, joka on kamala paikka sijoittaa mittarit, joita pitää tuon tuosta kuitenkin seurata. Omasta mielestäni kello vain on fiksuinta olla suoraan näkökentän edessä, yleensä siis siinä mittareiden välissä. Kuitenkin sitä tulee tuon tuosta vilkuiltua, että kerkeääkö perille ajoissa vai ei.

Jos esim. vertaa VAGIen Maxidottia, niin siinä on asiat todella selkeästi esitetty ja mittareiden väliin saa monenlaista tietoa näkyviin, joka on suoraan näkökentässä. Toki on tässä Subbessakin todella fiksun näköinen ja selkeä tuo mittareiden välissä oleva pikku näyttö. En minä siitä mitään muuta oikeastaan kaipaa, kuin sitä kelloa. Kaikkeen tottuu, kyllä tuon kellon nyt jo osaa katsoa tuolta keskikonsolin alaosasta. Ei vain ole loogisin paikka sen sijoittamiselle, se on oma mielipiteeni.

Mainitaan nyt samalla eräs hauska pikku yksityiskohta tuosta Subarun mittaristossa olevasta näytöstä. Kun pysähtyy valoihin ja Start/stop sammuttaa auton niin mittarin ylälaidassa alkaa juosta kello, joka näyttää kuinka kauan aikaa moottori on ollut sammutettuna ajon aikana. Lisäksi tuon ajan alla näkyy tänä aikana säästetty polttoaineen määrä. Ei sillä, että tuolla tiedolla nyt kamalasti mitään tekisin, mutta perin hauska yksityiskohta! Itse kun en ole mikään järin suuri S/S:n ystävä, niin kyllä sitä nyt antaa koneen sammua suht usein, kun näkee samalla minkä verran petroolia säästyy. Varsinkin kun tuo S/S toimii tässä äärimmäisen nätisti niin oma asenteet S/S:ia vastaan ovat kyllä pehmentyneet.
Ja jos vielä lisää tätä Subarun S/S:ää haluaa hehkuttaa, niin tämän CVT-laatikon kanssa voi käytännössä kontrolloida S/Sää aivan samalla tavalla, kuin manuaalivaihteisellakin. Skodassa DSG:n kanssa vaati melkoista tarkkuutta painaa jarrua se hiuksen hieno määrä, että auto ei sammunut (jos siis ei halunnut sen sammuvan). Oliko se täällä vai missä, kun joku mahtavasti vertasi tuon S/S:n hallinnan DSG:llä olevan yhtä tarkkaa hommaa, kuin pieraiseminen kunnon mahataudissa :) Kuvaa hienosti tilannetta. Lisäksi jotenkin Skodassa se tuntui pahalta, aivan kuin laatikko olisi koko ajan hangannut vastaan, mikä ei voi tehdä sille pidemmän päälle hyvää. Noh, tässä Subbessa auto ei oikeasti sammu kuin vasta sitten, kun jarrun polkaisee kunnolla pohjaan. Itse tykkään tästä todella paljon! Monesti olen valoissa seissyt ja ihmetellyt, että miksi auto ei sammunutkaan. Sitten kun olen runtannut poljinta lisää, niin aina se on sammunut. Pointsit siis tästä Subarulle.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: duke7 - 09.12.15 - klo:22:55
Löytyykös näistä Autohold tms. jotta ei tarvitse jarrulla seisoa valoissa? Kesti varmaan pari vuotta ennen kuin aloin käyttämään sitä mutta nykyisin on aina päällä.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 10.12.15 - klo:09:00
Jep, autoholdit ja hillholdit löytyy. Tuo autohold on sika mukava, kun Ocussa sitä ei ollut. Esim. kun adaptiivinen vakkari päällä tulee valoihin ja edessä oleva auto pysähtyy niin oma kärry pysähtyy myös nätisti ja pysyy paikallaan. Kun valot vaihtuu ja pitää lähteä liikkeelle niin riittää kun hipaisee kaasuun tai vakkariin niin auto lähtee liikkeelle ja jatkaa menoa vakkari päällä. Myös tässä on sellainen ominaisuus, että jos jäät valoissa jotain munia raapimaan ja edessä oleva auto on jo mennyt, niin ajotietokone kohteliaasti ilmoittaa, että pitäiskös jo mennä... Tuon ominaisuuden saa kyllä halutessaan pois asetuksista.

Tuo hillhold puolestaan on tässä "huonompi" kuin Skodassa, eli ei ole aina oletuksena päällä vaan pitää joka kerta erikseen laittaa napista päälle, jos sen haluaa olevan pelissä. Itse tykkäsin, kun se Ocussa oli koko ajan mukana. Tosin Audeissakin oli tuo toteutus samalla tavalla kuin Subbessa.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 27.12.15 - klo:13:07
Laitetaas kommentteja taas vähän lisää, kun kilsoja on saatu lisää alle. Kohta 5000 mittarissa ja tänään tuli ekaa kertaa vilkaistua öljytikkuun. Tippaakaan ei vaikuttaisi hävinneen, aivan ylärajassa oli tikku. Samaten öljy niin puhdasta tikussa, kuin vain voi olla.

Plussia listaan lisää:
- Kusipojan säiliö tuntuisi olevan loputon, tai sitten vaan veden kulutus jotenkin tosi hyvin tuossa viritetty. Useampi viikko ajettu näissä suhjukeleissä ja tuon tuosta on etu ja takalaseille tullut vettä ruikittua. Alkuun manasin, että varmaan saa koko ajan olla täyttämässä, kun valoille ruikkii käytännössä aina tuota vettä, kun tuulilasille ruikkaa vettä. En tajua logiikkaa miten sitä sinne valoille ruiskii, VAGeissa kun ruikkaa kerran ja sitten oliko joka 5 vai 10 kerralla sen jälkeen. Tää ruikkii tuon tuosta, mutta nyt kun ajattelin vettä lisätä (vaikka ei edes sitä pyytänyt) niin ei mennyt 5 litran pänikästä tankkiin kuin puolet. Tämä siis itselle iso plussa, kun tulee tien päällä paljon oltua.
- Eyesight ja vakkari loistavia. Eilen kun tuli taivaalta ties mitä ja pöllysi niin ettei ihmissilmäkään tietä erottanut niin Eyesight tippui pois pelistä kovimman pyryn aikaan. Vakkarin kuitenkin sai näpäytettyä toimimaan "perinteisesti", joka on kyllä hieno juttu.
- Nyt kun saatiin eteläänkin vähän pakkasta niin vakuuttaa japanin pojan viimeistelyn laatu. Ei mitään nitinää ja natinaa mistään, vaikka minkälaisella monttutiellä ajelisi ja auto joka puolelta kohmeessa! Vaikuttaisi olevan perin hienosti kasattu peli. Toivottavasti pysyy hälyäänet jatkossakin poissa...

Ja niitä miinuksia:
- Ei nyt iso juttu, mutta ihmetyttää japanin pojan logiikka jälleen kerran... Kun pakin lyö pesään niin laittaa takakameran päälle automaattisesti. Jos oli edellisiltä ajeluilta jääneet popit täysille niin ratista ei voi volumia pienetää, jos kamera on päällä! Mikä järki siinäkin on?? No joo, radiosta saa sitten nuppia pyöräyttämällä sentään ääntä hiljemmalle, mutta voisi tuo nyt ratistakin toimia...
- Jälkiasenteinen Webasto häviää 100-0 Ocun tehdas-Weballe. Tuntuu paljon tehottomammalta, kuin Ocun Weba, toki onhan autossa enemmän lämmitettävää pinta-alaakin. Mutta jos lasit haluaa aamulla auki, niin saa kyllä pöhistä perin pitkään, kun Ocu oli käytännössä 5 minuutissa joka lasi sulana. Vielä kun lisää tuohon sen, että koskaan ei muista automaatti-ilmastointia säätää täysille ja puhaltamaan laseille niin huonontaa tilannetta entisestään... Noh, parempi tuokin on kuin ei mitään. Onneksi itte kärry lämpenee suht rivakasti niin lasit kyllä avautuu muutenkin aika ripeästi.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Harri. - 30.12.15 - klo:13:57
Terve,

Minulla on myös uusi 2.5 Outback, ajettu nyt n. 7000 kilometriä. Olen ollut erittäin tyytyväinen autoon....

Kuitenkin pari juttua:
Moottorilämmöt nousee hitaasti, saa ajaa 15 kilsaa ennenkuin normaalit.
Toinen marmatus on tosiaan webaston teho. Ei puolituntia riittänyt kun ikkunat jäässä ja ulkona -12. Sai raapata. Etuikkuna puhdas.
Nahkaverhoilu tuntuu laadukkaalle, mutta apukuskin penkissä pieni "ryppy". Tosin nahka hakee paikkansa.

Eräs tuttu ruostesuojaaja suositteli kuraläppien asentamista kun pohjassa on kolo josta hän sanoi "lapiolla" ottaneesa kiviä pois... kohdassa muuten ruostesuojaus joten "ongelma" on tehtaan tiedossa. Itse ruostesuojautin auton kun pidän pidempään.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 30.12.15 - klo:21:27
Moro Harri,

Saman suuntaisia huomioita sitten meillä molemmilla... Ei tuo pata tosiaan kamalan nopeasti lämpene, mutta jos vaikka vertaan aikanaan omistamaan Ocuun 2.0 fsi koneella, niin on tämä sitä nopeampi. Lämpöä tuolta alkaa onneksi suht ripeästi tulemaan.

Tuo ruostesuojaus on varmasti paikallaan näiden riisikippojen kanssa. Itsekin renkaita vaihtaessa kauhistelin massan vähyyttä näissä, kun tottunut noiden VAGgineiden sentin paksuun massakerrokseen, jota on sitten kaikkialla. Itsellä on onneksi oma talli ja vehkeet, joten tuli otettua joka nurkasta sisäloksut irti ja laitettua massat kaikkialle + myös alustaan niihin paikkoihin, mitkä täysin paljaana. Eritoten perä on varsin paljas. Käsittämätöntä, että se vararenkaan "patti" pohjassa on massattu vain aivan pohjasta eikä lainkaan reunoilta!
Noita lokasuojia poistaessa löytyi edestä aivan käsittämätön paikka aivan helman etuosan ja kaaren taitteesta. Siellä täysin paljas pelti, joka jo 1000 km ajon jäljiltä aivan täys ties mitä likaa. Nyt tuskin ruostuu, kun on massattu kunnolla, mutta se on mielestäni kaikkein selvin paikka mistä tuo voisi ruostua. En tiedä kuinka kauan tätä itse tulee pidettyä, jos pelaa hyvin niin voipi olla pidempäänkin. Lähinnä tuo nyt tuli tehtyä huvin vuoksi, kun sattui olemaan paikka ja sopivasti aikaa ;)

Samalla kun sisäloksut oli irti niin vedin 3 mm bitumimatot niiden yläpintaan. Vaikka tämä hiljainen auto onkin, niin kerran irti olivat niin tuon tein. Ainakin näillä kitkoilla tuntuu menevän entistäkin enemmän sukkasillaan.

Nyt kun eteläänkin tuli vähän liukkaampaa keliä niin on tällä kiva ajella. Ei tarvi risteyksissä ihmetellä ja jäädä kökkimään. Yleisesti ottaen edelleen tyytyväinen kulkineeseen, pirun mukava matkakumppani, kun kilsoja itsellä kuitenkin tulee vuodessa ihan riittävästi.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Harri. - 08.01.16 - klo:10:20
No niin nyt on päästy ajelemaan kovillakin pakkasilla. Todettava on, että laatuauto kyseessä, ei mitään nitinöitä natinoita edes kovilla pakkasilla.

Rengaspaineen merkkivalo syttyi kovilla pakkasilla. Veikkaan että väärä hälytys, kerran tuli käytyä (aiemmin) ilmanpaineet katsomassa ja olivat ok.
Onko sulla tälläistä?

Sitten webastoon littyvä. Virtanapista painettaessa se lämmittää 30 min. Tämä ei riitä niin säätämällä valikosta saa lämmittäään pidempään. Kuitenkin näyttö sammuu ikävästi ja ei onnistu. Onkos tämmöisestä havaintoa?
t. Harri
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 08.01.16 - klo:23:25
Lainaus käyttäjältä: Harri. - 08.01.16 - klo:10:20
No niin nyt on päästy ajelemaan kovillakin pakkasilla. Todettava on, että laatuauto kyseessä, ei mitään nitinöitä natinoita edes kovilla pakkasilla.

Rengaspaineen merkkivalo syttyi kovilla pakkasilla. Veikkaan että väärä hälytys, kerran tuli käytyä (aiemmin) ilmanpaineet katsomassa ja olivat ok.
Onko sulla tälläistä?

Sitten webastoon littyvä. Virtanapista painettaessa se lämmittää 30 min. Tämä ei riitä niin säätämällä valikosta saa lämmittäään pidempään. Kuitenkin näyttö sammuu ikävästi ja ei onnistu. Onkos tämmöisestä havaintoa?
t. Harri


Komppaan täysin tuota sun kommenttia! Ei kerta kaikkiaan mitään hälyääniä mistään vaikka pakkasta ollut melkein se 30 ja auto aivan kauttaaltaan kohmeessa! Joka ikisessä VAGgineessa, mitä mulla on ollut (niin Audit kuin Skodatkin) on aina joku paikka rätissyt ja kolissut. Vakuuttavaa laatua japanilaisilta, se on pakko todeta.

Niin mullahan tuo TPMS-p**ka on koodattu Metroautossa pois käytöstä kokonaan, kun en suostunut ostamaan talvifillareihin antureita ja sitten joka renkaanvaihdossa käydä lisäksi maksamassa marmorille, että koodaavat anturit sisään (Subbessa kun on nerokkaasti vain 4 fillarille muistipaikat!). Kloonausta ensin yritettiin useammassakin pajassa, mutta kun kukaan ei tuntunut saavan sitä toimimaan ja alkoi jo olla kiire saada talvikumit alle niin jotain piti keksiä. Iso kiitos maahantuojalle, sieltä sai todella hyvää palvelua ja sanoivat, että koko susisysteemin saa onneksi koodattua kokonaan pois käytöstä. Mutta siis silloin kun systeemi oli käytössä niin kerran pari se taisi mullakin turhaan paineista herjailla. Enää ei herjaile mitään :)

Sitä weban kaukosäädintä saa muokattua itse, että kauanko se lämmittää. Mukana tulleissa manuaaleissa ei tainnut olla sitä kerrottuna, mutta netistä löysin siihen ohjeet. Taisi olla tämä ohje, mitä luin: http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_Telestart_T80_T90.pdf (http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/webasto_Telestart_T80_T90.pdf)
Katsoppa sieltä sivun 9 tienoilta. 120 minuuttia taitaa olla maksimiaika, mitä tuon saa lämmittämään kakella.

Itselle tuo webasto on ollut melkoinen pettymys edellisen Ocun tehdas weban jälkeen, se on pakko myöntää. Skodan kun laittoi kakesta päälle niin paukkupakkasilla riitti about vartti ja lasit oli auki ja autossa tosi lämmin. Subbe puolestaan kun on aamulla sen 30 minuuttia pöhissyt niin sisällä ei tee mieli hanskoa/pipoa pois ottaa. Onneksi on katos, missä auto on niin lasit on joka tapauksessa auki. Lisäksi nyt kun on yli 25 ollut pakkanen niin ei tuo boxeri lämpene ainakaan mulla normaaliin käyntilämpötilaan, viisari jää aina vähän alle keskivaiheen. Onneksi tuo nyt ajossa lämpenee sentään niin, että sisällä tarkenee. Että jos olisi tuon weban täydellä hinnalla joutunut hankkimaan, niin ketutus olisi varmaan melkoinen... Nyt ei harmita niin paljoa, kun sillä alle 400 sadalla ei olisi saanut edes lohkoa sisähaaralla.
Plussaa puolestaan erinomaisista penkin lämmittimistä. Ne lämpenee tosi nopeasti ja ovat tehokkaat. Voisi kai sitä keulalle jotain peitettä kovimmille pakkasille laittaa, mutta jotenkin en vaan ole halunnut siihen ryhtyä, kun ei aikaisemmissakaan autoissa ole tarvinnut...

Yhtä kaikki, hyvä talviauto tämä silti on. Erityisesti tuon laadun osalta, kun pakkasillakaan ei mitään hälyjä kerta kaikkiaan kuulu mistään.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Ishvan - 08.01.16 - klo:23:31
Lainaus käyttäjältä: Harri. - 08.01.16 - klo:10:20
No niin nyt on päästy ajelemaan kovillakin pakkasilla. Todettava on, että laatuauto kyseessä, ei mitään nitinöitä natinoita edes kovilla pakkasilla.

Rengaspaineen merkkivalo syttyi kovilla pakkasilla. Veikkaan että väärä hälytys, kerran tuli käytyä (aiemmin) ilmanpaineet katsomassa ja olivat ok.
Onko sulla tälläistä?

Sitten webastoon littyvä. Virtanapista painettaessa se lämmittää 30 min. Tämä ei riitä niin säätämällä valikosta saa lämmittäään pidempään. Kuitenkin näyttö sammuu ikävästi ja ei onnistu. Onkos tämmöisestä havaintoa?
t. Harri

Tuskin se mikään ihme kovilla pakkasilla on jos hälyttelee rengaspaineita. Paineet mitattu allelaiton yhteydessä vaikkapa +5-asteessa. Kun heittää pakkasta -30-astetta niin varmasti voi hälytellä. Helpot luvut muistaa --> lämpötila muuttuu ulkona +-10C niin paine renkaassa muuttuu noin +-0.1bar.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Willhard - 08.01.16 - klo:23:34
Mites muuten Harri, sääteletkö sä lämppäriä jotenkin ennen, kuin sammutat auton esim. illalla ja kun tiedät aamulla webaa käyttäväsi? Kun itselle tän jälkiasennus weban käyttö on hieman vierasta sen tehdas weban jälkeen. Ocu oli hieno, kun kaikki oli tehtaalla integroitu niin weba osasi itse käskeä puhallukset lasille ja nostaa lämpöä kun tarvetta sille on. Nyt tämä jälkiasenteinen ei tajua tuosta automaatti-ilmastoinnista mitään, ei osaa kuin puhallinta pyörittää ja sitäkin vain sillä nopeudella, millä se on käsketty pöhistä. Olen koittanut illalla laittaa lämmöt täysille ja ohjata ilman lasille, mutta ei tunnu olevan siitä oikein apua.

Pakussa mulla on jälkiasenteinen weba, mutta siinä onkin manuaali-ilmastointi niin sen käyttö on jotenkin loogista. Siinä kun kääntää kaikki hanikat tappiin ja puhalluksen lasille niin on toiminut hienosti. Subbessa ei vaan oikein tunnu pelaavan samalla tavalla.

BTW, sitä puhaltimen puhallusnopeutta voi myös säätää. Mulla Metroauto nosti sen nopeutta, kun kerroin, että ei sisälle tule kuin yksi lehmän henkäys. Nyt puhaltaa edes vähän paremmin, mutta vieläkin kovempaa saisi puhaltaa. Sanoivat, että vieläkin sitä voisi nostaa, mutta eivät mielellään sitä tee, ettei akku kulu liiaksi... Tiedä sitten söisikö se nyt niin kamalasti kuitenkaan akkua. Mulla tosin tätä edelsi pieni muotoinen mekkala, kun uusi auto ei lähtenyt aamulla käyntiin weban käytön jälkeen ja HIEMAN suivaantuneena menin paikan päälle reklamoimaan :D No, vika oli akussa, eli se oli selkeästi viallinen. Mun auto kun oli ollut liikkeessä sisällä näytillä niin oli useampaan otteeseen päässyt siellä akku aivan tyhjäksi ja se oli ilmeisesti akun tappanut. Ei siis auton vika tuokaan varsinaisesti. Silti ihmetyttää, että vaihtoivat tilalle originaalin vakioakun, joka on joku naurettava 60 amppeerinen! Hyvin se kyllä on nyt pelannut näilläkin pakkasilla, mutta silti ihmetyttää sen koko. Luulisi weban kanssa olevan järkevää olla isompi akku, Ocussa oli melkoisesti isompi tehtaalla laitettu sisään. Eikait sitten Metroauto halua investoida akkuihin weban asennuksen yhteydessä...
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Harri. - 10.01.16 - klo:11:48
Laitan ennen webaston käyttöä säädöt puhaltamaan ylös ja alas ja lämmöt HI asentoon. Näin mua ohjeistettiin kaupassa, kuulemma kiertää joku paremmin. Tämä onkin toiminut jos tarpeeksi kauan lämmittää. Tässä tuli tämä "kaupan päälle tarjous" niin ei sisältänyt kaukosäädintä.

Mitään pahveja keulaan ei kuulemma tartte kun tässä on sähköinen läppä mikä tulee eteen lämpötilan mukaan, kertoi tuttu ruostesuojaaja. Kehui oikein systeemiä. Kuitenkin moottorilämmöt harvoin ihan normaaliin nousee näillä pakkasilla. Tykkään kuitenkin talviautona kun kaikki toimii ja ei kangistu. Emännän ecoboost foortti lämpenee moottorista tosi nopeasti.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: JAK - 10.01.16 - klo:15:36
Lainaus käyttäjältä: Harri. - 10.01.16 - klo:11:48
Laitan ennen webaston käyttöä säädöt puhaltamaan ylös ja alas ja lämmöt HI asentoon. Näin mua ohjeistettiin kaupassa, kuulemma kiertää joku paremmin. Tämä onkin toiminut jos tarpeeksi kauan lämmittää. Tässä tuli tämä "kaupan päälle tarjous" niin ei sisältänyt kaukosäädintä.

Mitään pahveja keulaan ei kuulemma tartte kun tässä on sähköinen läppä mikä tulee eteen lämpötilan mukaan, kertoi tuttu ruostesuojaaja. Kehui oikein systeemiä. Kuitenkin moottorilämmöt harvoin ihan normaaliin nousee näillä pakkasilla. Tykkään kuitenkin talviautona kun kaikki toimii ja ei kangistu. Emännän ecoboost foortti lämpenee moottorista tosi nopeasti.

Ei niitä lämpöjä tappiin tarvitse laittaa. Sisäkierto ja ikkunanpuhallin on käytännössä toiminut hienosti, ei tule Webaston/Eberin pakokaasut sisälle. Ajoon lähtiessä sitten automaatti asentoon. Tämä Foresterin kanssa.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Subastar - 09.03.19 - klo:22:22
Olen vaihtamassa Golfia nelivetoiseen autoon. Dieseliä en halua, joten vaihtoehtoja on melko vähän. Sen takia Subaru kuumottaisi kovasti, olen käynyt koeajamassa Foresteria ja pari kertaa Outbackia, kaikki automaatteja. Fore ei tehnyt suurta vaikutusta, joten se jäi pois heti. Outback vaikuttaa koeajojen jälkeen muutamista puutteista huolimatta olevan ok vaihtoehto. Suurin miinus on kyllä kaikilla koeajoreissuilla ollut melu. Vaikka mittapuuna on äänekäs Golf, niin esim. Outbackin rengasmelu bastarenkailla on jotain älytöntä. Subarun koeajon jälkeen korvissa soi jollotus, joka kuului jo taajamanopeuksissa, ja paheni maantiellä. Golfissa ja viimeksi ajamassani Outbackissa molemmissa hakkapeliitta 9 alla. Kysymys kuuluukin, onko melulle tehtävissä jotain, kitkoja en halua. Kokemuksia muista nastarenkaista?   
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: -karppa- - 09.03.19 - klo:22:33
Lainaus käyttäjältä: Subastar - 09.03.19 - klo:22:22
Olen vaihtamassa Golfia nelivetoiseen autoon. Dieseliä en halua, joten vaihtoehtoja on melko vähän. Sen takia Subaru kuumottaisi kovasti, olen käynyt koeajamassa Foresteria ja pari kertaa Outbackia, kaikki automaatteja. Fore ei tehnyt suurta vaikutusta, joten se jäi pois heti. Outback vaikuttaa koeajojen jälkeen muutamista puutteista huolimatta olevan ok vaihtoehto. Suurin miinus on kyllä kaikilla koeajoreissuilla ollut melu. Vaikka mittapuuna on äänekäs Golf, niin esim. Outbackin rengasmelu bastarenkailla on jotain älytöntä. Subarun koeajon jälkeen korvissa soi jollotus, joka kuului jo taajamanopeuksissa, ja paheni maantiellä. Golfissa ja viimeksi ajamassani Outbackissa molemmissa hakkapeliitta 9 alla. Kysymys kuuluukin, onko melulle tehtävissä jotain, kitkoja en halua. Kokemuksia muista nastarenkaista?   

Nokialaiset kaikki jollottavat ja nuo 9:t on minusta äänekkäämmät, kuin 8:t. Jotkut väittävät, että hiljenevät 1000km jälkeen.

Itse suosittelen Continental:n Conti ice contact 2:a. Ovat minusta hiljaisemmat sekä paljon tarkemmat ajaa, kuin nokialaiset. Yksi vaihtoehto on myös vaimentaa auto, jota suosittelen vaikka kyse olisi uudesta autosta!
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: Subastar - 09.03.19 - klo:22:44
Täytyy koettaa etsiä jostain koeajoauto, jossa olisi contit tms nastat alla. Aika tekee tepposet, mutta en muista, että golfin alla 9:t olis noin ulisseet. Nyt noin 5000 ajettu, niin eivät vertailukelpoisia. 
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: V60 - 09.03.19 - klo:23:42
Omasta mielestä 9:t on hiljaisemmat kuin 8:t. Aikanaan niiden jollotus kävi sen verran hermoon että vaihdoin kitkoihin. Nyt toisessa autossa on 9:t eikä ulinaa pidä. Tai sitten on kuulo mennyt ;D
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: jt - 10.03.19 - klo:10:41
Kannattaa ehkä kuitenkin kokeilla kitkoja, vai onko "käyttöprofiili" niin erikoinen että kitkat eivät missään nimessä sovellu? Erityisesti heikommasti äänieristetyssä autossa meluero nastojen ja kitkojen välillä on suurempi kuin paremmin äänieristetyssä. Jopa Passatissa joka on kohtuu hyvin äänieristetty, vanhoista kesärenkaista kitkoihin vaihtaessa melun vaimentumista ei voi olla huomaamatta, ero on niin suuri.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: mfroberg - 10.03.19 - klo:10:59
Kaverilla on juuri tuollainen Outback 2.5i aut 2015 (tai 2016). Siinä on nastarenkaat talvisin, olen ajanut sitä sekä talvi- että kesärenkain mutta en ole kiinnittänyt meluun erityisemmin huomiota. En ole katsonut kenen valmistamat nuo nastarenkaat ovat, äänekkyys ei kuitenkaan ole pompannut silmille.
Otsikko: Vs: Subaru Outback -15 2.5i CVT Summit, uuden omistajan kokemuksia
Kirjoitti: AXY - 04.04.19 - klo:22:02
Miten Subarussa toimii tuulilasin alaosan lämmitys? Itellä nykyään mondeo jossa olen ihastunut tuulilasin koko lämmitykseen.
Aikomus myös vaihtaa nelivetoon ja toi Outback olis mielenkiintoinen vaihtoehto.