VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Muut merkit => Aiheen aloitti: ma1ja - 23.07.10 - klo:22:58

Kysely
Kysymys: Miksi autovalintasi olisi MAASTOAUTO?
Vaihtoehto 1: Tarvitsen maastoautoa työssäni.
Vaihtoehto 2: Olen omantienkulkija. En halua byrokraattisen kaupunkisuunnittelun tai villin luonnon rajoittavan etenemistäni.
Vaihtoehto 3: Johonkin ne ylimääräiset rahat on syydettävä.
Vaihtoehto 4: Kerätäkseni kateellisia katseita kylänraitilla.
Vaihtoehto 5: Olen sairas JA vaivainen. Tarvitsen auton, johon on helppo nousta ja astua ulos.
Vaihtoehto 6: Leikkikaluksi, toiseksi tai kolmanneksi autoksi.
Vaihtoehto 7: En ihan varmasti ikinä hankkisi maastoautoa vaikka ilmaiseksi saisin.
Otsikko: Maastoautot
Kirjoitti: ma1ja - 23.07.10 - klo:22:58
Keskustelua erilaisten maastomönkijöiden ominaisuuksista.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: ma1ja - 23.07.10 - klo:23:03
Viimeaikaisesta uutisoinnista mielenkiintoisena mieleeni jäi tuo G-mersu, josta on karsittu kaikki ylimääräinen luksus ja hintaa on saatu laskettua, kun auton voi rekisteröidä kuorma-autoksi. Samalla tosin mittari on rajoitettu ryömintänopeuksille mutta se tuskin haittaa tosimöyrijöitä.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: VWonderman - 23.07.10 - klo:23:07
Jaa maastomönkijä...

(http://www.tuttofuoristrada.it/quad/CAN%20AM%20OUTLANDER%20800.jpg)

Puhun huomenissa lisää. ;D
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Arcca - 24.07.10 - klo:09:43
Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 23.07.10 - klo:23:03
Viimeaikaisesta uutisoinnista mielenkiintoisena mieleeni jäi tuo G-mersu, josta on karsittu kaikki ylimääräinen luksus ja hintaa on saatu laskettua, kun auton voi rekisteröidä kuorma-autoksi. Samalla tosin mittari on rajoitettu ryömintänopeuksille mutta se tuskin haittaa tosimöyrijöitä.

Hyvä, että maastoautoille on oma ketju.
Olisiko linkkiä tuohon G kuorma-autona uutiseen?
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Paha71 - 24.07.10 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 24.07.10 - klo:09:43
Olisiko linkkiä tuohon G kuorma-autona uutiseen?
Tässä yksi: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mercedes-g-turhakkeesta-karsittu-hyodyke (http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/mercedes-g-turhakkeesta-karsittu-hyodyke)

EDIT ja tässä vielä toinen: http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetuskalusto/tekniikka_ja_koeajot/maastoautot/?x137247=2105548 (http://www.autokanta.com/kevyt_kuljetuskalusto/tekniikka_ja_koeajot/maastoautot/?x137247=2105548)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Arcca - 24.07.10 - klo:10:36
Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 24.07.10 - klo:10:16
Tässä yksi: ...
Kiitos.
Huh, mersulla on mersun hinta silti.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: ma1ja - 24.07.10 - klo:19:07
No niin ukot! Voisihan näistä maastoautoista keskustella tässä omassa topicissa eikä muiden keskustelujen lomassa? Turha odottaa Repe59:n ja minun välisen maasto-keskustelun toisintoa! ;D
Pitäisi varmaan laittaa jokin galluppi tähän, että väki aktivoituu…. Miten olisi esim. Minkä maastoauton valitsisit? Ja tästä päästäänkin ojaan ja allikkoon (minne topicissa on kai tarkoitus päästäkin ja myös sieltä pois) ….. listaan vakavasti otettavista maastoautoista.
Mieleeni tuli nämä:
Jeep,Land Rover (pitäiskö näistä olla eri mallitkin erikseen?), Mercedes G-sarja, Range Rover, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Lada Niva, Land Cruiser,4Runner

Ja sitten joudutaan harmaalle alueelle. Mitenkäs nämä: Touareg, X5, Cayenne, Hummer ym., C-RV, Suzuki Grand Vitara jne.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jkvi - 24.07.10 - klo:19:39
Malja on laittanut jo kelpo listan autoja ehdolle. Noista kun jonkin valkkaa itselle, on monta huolta vähemmän elämässä käytännön liikkumisen suhteen. Jos on vähänkään kiinnostunut omasta autosta ja sen kunnosta kaikissa tilanteissa.

Ne joille riittää, että auto liikkuu joskus, on ihan sama, vaikka ajavatkin millä tykkäväät.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: PTG - 24.07.10 - klo:19:47
Lainaus käyttäjältä: ma1ja - 24.07.10 - klo:19:07
No niin ukot! Voisihan näistä maastoautoista keskustella tässä omassa topicissa eikä muiden keskustelujen lomassa? Turha odottaa Repe59:n ja minun välisen maasto-keskustelun toisintoa! ;D
Pitäisi varmaan laittaa jokin galluppi tähän, että väki aktivoituu…. Miten olisi esim. Minkä maastoauton valitsisit? Ja tästä päästäänkin ojaan ja allikkoon (minne topicissa on kai tarkoitus päästäkin ja myös sieltä pois) ….. listaan vakavasti otettavista maastoautoista.
Mieleeni tuli nämä:
Jeep,Land Rover (pitäiskö näistä olla eri mallitkin erikseen?), Mercedes G-sarja, Range Rover, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Lada Niva, Land Cruiser,4Runner

Ja sitten joudutaan harmaalle alueelle. Mitenkäs nämä: Touareg, X5, Cayenne, Hummer ym., C-RV, Suzuki Grand Vitara jne.


No näistä on hankala keskustella, kun +90 prossaa potentiaalisista keskustelijoista eivät ole joko koskaan edes olleet keskustelun kohteena olevien pirssien kyydissä saatikka sitten ajaneet niitä muualla kuin kestopäällysteellä ja/tai keskustelijat perustuvat mielipiteensä 20 vuotta sitten lehdistössä esiintyneisiin mielipiteisiin... no näin tietysti itsekin  ;D

No aloitetaan, mikä on tuo mystinen Jeep, joka kykenee mihin tahansa - paikallisilla markkinoilla tarjonta ainakin on aika vaimeaa ::) Kertokaa nyt huvikseen, mistä autosta siis on kysymys :P

Land Rover Discovery on sitten jo ihan oikea maasturi - perushinta ja ilmajousitettujen maastureiden hinnat varusteltuna eroavat sitten noin 30-45 kiloeuroa - hieno laitos silti :)

RR Sport on karvan verran sporttisempi kuin em. laitos - suomeksi siis vikuroi enemmän kiihdytyksissä ja jarrutuksissa kuin disco. Nätimpi (=vähemmän ruma), mutta kybän kalliinpana käyttäautoksi aika vitsi - näyttöautoksi sitten se oikea (vink vinks skula :))

Vanha Pippuri ja T-Reg: molemmat ovat oikeita luksusmaastureita (vaikkakin Touareg karu useimpien mielestä) eli alennusvaihteisto, keskitasauspyörästön lukko ovat aina olleet vakiona ja muutkin ominaisuudet lisähinnalla saatettavissa Discon tasolle (=ilmajousitus ja takapään lukot) - toisaalta nuo eivät muuten ole Discossakaan ole olleet automaattisesti vakiona..ero lähinnä siis siinä, että T-Regiä saatikka Pippuria juuri kukaan ei ole metsään vienyt vaikka ominaisuudet sen olisivatkin mahdollistaneet...kääntäen discosta ei taas aikaisemmin ollut maantielle, mutta kuten sanoin vertailu 2000-luvun alkupuolen ja tulevien pirssien välillä on suht turhaa... ::)

Jep no nyt pukkaa saunavuoroa, joten jatketaan myöhemmin.. 8)

 
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jf - 24.07.10 - klo:21:32
Eikun jatkoa listalle, Nismolta Pathfinder ja Navara. Toyolta kun tuo lankku mainittiinkin, niin ilman muuta mukaan pitää laittaa Hiluxikin. Mitsulta L200. Suizan maasturit ovat oikein päteviä laitteita, mutta valitettavasti diesel ja tomaatti yhdistelmä antaa odottaa itseään. Isuzun D-Maxikin näytti kulkevan oikein asiallisesti metikössä muiden mukana, mutta valitettavasti en itse sillä päässyt rypemään, ehkäpä tänä syksynä. Jeepiltä mukaan kuuluu tottakai iso intiaani (tosin meille ei tällä hetkellä tuoda mallia offroad-paketilla) ja Wrangler. Sitten Masan ja voortin pick uppikin haluaa metsään mennä, eikä pitäne unohtaa Amarokkiakaan, vaikkei sitä ihan heti meiltä saakaan...

Itse olen jatkossa toitsu kuski lähinnä seuraavista syistä; pick up ei mennyt millään läpi hallitukselle (joten pois jäivät hilux, d-max, L200 ja Navara). Itselle tuollainen työkone olisi sopinut paremmin kuin hyvin. Pajeroa ei halutakaan myydä, joten turha sitä on miettiä autoa, jos edes maahantuoja ei usko ko. tuotteeseen. Nismojen koneviosta kuullut ihan likaa, joten se jäi pois. Perheessä ihan riittävästi kokemusta saarivaltion sähköistä Rangen ja Land Roverin osalta. Cherokeeta ei tuoda maastopaketilla, eikä muutenkaan myydä, joten ei sitten. Köyhällä ei ole varaa kelvolliseen, joten G jäi pois (pikkuisen harmitti, kun näki kehällä letkan SA:n uusia G-sarjalaisia).

Lankussa hyvää takaosan erillisilmastointi, joten sikaosaston saa viileäksi ilman, että itse paleltuu. Puutteita "pikku" lankussa on takalukon puute (saa pohjoismaiden ulkopuolella) ja penkit. Lukkoasian saa onneksi kohtuuhintaan kuntoon. Penkit sitten ovatkin pikkuisen haasteellisemmat, vaihtoehtoina recarot 8Kâ,¬, GX:n penkit jenkeistä tai verhoomon modifiointi esimerkiksi bemarin pehmusteilla...
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Markku J - 24.07.10 - klo:21:40
Pojallani on Navara. Hän vetää sillä harrastuksensa tiimoilta autotraileria - ralliautoa, jolla ajelevat kisoja. Hyvin on Navara tuossa hommassa toiminut. Maalipinnan suhteen siinä oli ongelmaa. Katosta alkoi maali hilseillä vaikka auto on 2008 rekisteröity. Se saatiin takuuseen maalattua uudelleen.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: makkis - 24.07.10 - klo:21:50
Onhan noilla muutamilla tullut ajettua, vaikka omaa ei ole ollut. Työkaverilla oli uutena ostettu Jepukka mallia Cherokee Sport ja tuolla tuli ajettua useampia tuhansia kilometrejä. Jepukka oikoi aika paljon käsityksiäni nyky"jenkeista" (Itävallasta Steyrin tehtaalta ainakin tuo oli peräisin) positiiviseen suuntaan. Koneena oli joku mersun turbodieseli Karalan  piristämänä ja suht karkeaa käyntiään lukuunottamatta loistopaketti ja maasturiksi suht ripeäkin.
Viimeistely ja materiaalit ihan ok, ergonomia ihan ok, tilat ihan ok, ulkonäkö ihan ok (toki makuasia) mutta ennenkaikkea ajettavuus myös maanteillä ja kaupungissa oli tosi hyvä. Kaupungissa melko ketterä mutta maantiellä minkäänlaisesta vaappumisesta tai nypytyksestä ei tietoakaan. Ohjaus oli tarkka, vaihteisto (manuaali) napakka ja tietynlainen työkalumainen laadukkuus huokui monesta paikasta.
Ajovalot olivat ala-arvoiset (halogeenit) ja talvella pelkällä takavedolla ajettaessa äkkinäiselle saattaa tulla ahaa elämyksiä, koska taka-akselilla on rautalukko ja luistonestoa ei ole. Valtaosa tuskin edes tietää että tuolla voi ajaa pelkällä takavedollakin, hyvä niin. Nelivedolla tuo oli aika namu viedä pikkutietä. Pahassa maastossa en koskaan käynyt, mutta 1500 kilon venetraileripaketti nousi rantahietikolta pikkuykkösellä pelkällä kytkimen nostolla kuin tyhjää vaan.

Kyseessä siis se tämän näköinen Jepukka:

(http://autozone4cars.com/autozonenewweb/images/cherokee.jpg)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jf - 24.07.10 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 24.07.10 - klo:21:40
Pojallani on Navara. Hän vetää sillä harrastuksensa tiimoilta autotraileria - ralliautoa, jolla ajelevat kisoja. Hyvin on Navara tuossa hommassa toiminut.

Hyvä niin. Kaverilla viikko sitten laukesi nismon pick upista pata ja maahantuojan kantaa odotellaan edelleen. Tyyppivikahan tuo on, mutta voi olla, että joutuu käräjille menemään, kun takuu on jo ohi...
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jkvi - 24.07.10 - klo:22:02
Kia Sorento on myös tällä hetkellä tuore malli. Dieselissä 197 hevosta.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jf - 24.07.10 - klo:22:07
Saakos tuohon sorentoon vielä alennusvaihteistoa, kun annoin itseni ymmärtää, että siitä olisi nyt luovuttu uuden mallin kohdalla. Vanhassahan se oli ainakin auton tullessa myyntiin.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: tommyt - 24.07.10 - klo:22:10
Sorento on nykyään citymaasturi.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: ma1ja - 25.07.10 - klo:12:46
Keskustelu siirtynyt käsityskykyni ulkopuolelle, joten galluppi muokattu yleiseen mielipidemuotoon, jotta asiaan vihkiytymättömätkin voivat osallistua. :)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Urlaub - 25.07.10 - klo:14:09
http://www.junttiauto.com/ (http://www.junttiauto.com/)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: PTG - 25.07.10 - klo:15:17
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 25.07.10 - klo:14:09
http://www.junttiauto.com/ (http://www.junttiauto.com/)

Hyvä linkki, tunnistin heti itseni :D

Ma1ja:n vastausvaihtoehdot ovat taas (tarkoituksella?) hieman suppeahkot, eikä niistä suoraan osu oikein muu kuin "Olen sairas" ja siis sekin vain siteeratuilta osin ;D

Oikeaa maasturihan juuri kukaan ei tarvitse, kuten toisaalla on jo useampaakin kertaan tullut todettua, mutta syitä maastokelpoisen ja hyvän yleisauton yhdistelmien ostamiseksi on sitten jo paljon helpompi keksiä ;D

Esim.:
- tarvitsee silloin tällöin maasturia (veto-ominaisuudet, mökkitiet talvella tai kelirikon aikaan jne.),
- kahden auton omistaminen olisi vieläkin kalliimpaa eikä välttämättä mikään ekoteko sekään tai
- että esim. perheen koon vuoksi joka tapauksessa tarvitsee ison auton

Itse asiassa jokin RR:n, Discon, ML:n, Q7:n, Pippurin, X5:n tai Touaregin tasoinen/hintainen "tavallinen" auto, jolla ei voi/kehtaa vetää venettä, perävaunua jne. ja jolla ei paskemmalla kelillä pääse esim. mökille, se vasta oikea junttiauto onkin :o Miksei sellaisen omistamista muuten tarvitse perustella/hävetä ::) :P ::)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Markku J - 25.07.10 - klo:16:11
Päästöhomma tämän möhkön kanssa on aika mielenkiintoinen. Tämän kanssa dieseliä kulunee noin 9,5 l/100 km ja Audin 2.0 TFSI kulutti sedanina 9,7 ja cabriona 10,4. A4 B8:lla ajamista kukaan ei pidä ympäristorikoksena, eikä niiden renkaita puhkota.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: preriasusi - 25.07.10 - klo:16:27
Kiitokset ma1jalle hyvästä gallupista! Kyllähän näistä vaihtoehdoista jokainen autoista kiinnostunut löytää itsensä helposti.

Vaikka minun maasturin hakinta tyssää lompakon laihuuteen, löysin silti itseni noista vaihtoehdoista.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: eGetin - 25.07.10 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.07.10 - klo:16:11
Päästöhomma tämän möhkön kanssa on aika mielenkiintoinen. Tämän kanssa dieseliä kulunee noin 9,5 l/100 km ja Audin 2.0 TFSI kulutti sedanina 9,7 ja cabriona 10,4. A4 B8:lla ajamista kukaan ei pidä ympäristorikoksena, eikä niiden renkaita puhkota.
Bensiini on puhtaampaa palaessaan, dieselistä tulee kaikkia hiukkaspäästöjä jne. Tuon dieselin kulutus voitanee rinnastaa suoraan bensakoneisiin samassa kopassa - ihan järkyttävän paljon korkeampi kuin kevyemmissä autoissa. En sitten tiedä ajotavoistasi, nuo 2.0TFSI:n lukemat kuulostaa tosi korkeilta.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: skula - 25.07.10 - klo:17:27
Hmm.. Touareg ja vain ihan vitt*illakseni muille.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Markku J - 25.07.10 - klo:18:17
Eiköhän DPF hoida ne hiukkaset. Pakoputkenpäät ainakin ovat sisäpinnoiltaankin krominkiiltoiset. VAGin 2.0 TFSI:n kulutuksesta palstalla on paljonkin kirjoiteltu, ja tuon verran se kuluttaa monen muunkin ajossa.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: PTG - 25.07.10 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 25.07.10 - klo:17:24
Bensiini on puhtaampaa palaessaan, dieselistä tulee kaikkia hiukkaspäästöjä jne. Tuon dieselin kulutus voitanee rinnastaa suoraan bensakoneisiin samassa kopassa - ihan järkyttävän paljon korkeampi kuin kevyemmissä autoissa. En sitten tiedä ajotavoistasi, nuo 2.0TFSI:n lukemat kuulostaa tosi korkeilta.

Jos oletuksena on se, että autoja ajellaan huvikseen ja yksikseen ihan ymmärrettävä logiikka. Samalla laillahan taas kääntäen kolmen-viiden matkustajan "kansoittama" HKL:n (enimmillään kai noin 50 litraa sadalla kuluttava) bussi on ympäristöystävällinen jos ja kun laskennan lähtökohtana käytetään +30 matkustajan oletusta koko ajan ;D

No meillä mennäänkin tuolla puhtaaksi mainitulla bensalla ja sitä palaa noin 30 tkm:n kokemuksella järkyttävät 12 litraa sadalla pakollisen kaupunkiajon vuoksi. Toisaalta yli 90 prosenttia meidän ajoista tehdään 5-hengen kuormalla, joten turpaa kohden tuo tekee about 2,4 litraa sataa kilsaa kohden - ei paha tai sitten näkökulmasta riippuen ihan järkyttävän paljon liikaa ::) Skootteri tai mönkijä veisi henkeä kohden ehkä jonkin verran vähemmän, mutta ei toimi, kun muksut eivät saa vielä ajaa moisia - vähän hassulta myöskin tietty tuntuisi ajaa mökkimatkoja kahdella pienikulutuksisella autolla peräkkäin :P

Niin tai näin, puhtaasti omista lähtökohdista puhkoisin kuitenkin ihan joidenkin muiden pirssien renkaita kuin perhekäytössä olevien maastureiden, katumaastureiden tai cittareiden - no minkäs kateudelle tietty tekee, jos ei sitä tunnista ja vika on aina muutenkin muissa :-X
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jf - 25.07.10 - klo:19:39
Jaahas ma1ja on sitä mieltä, ettei ihmisillä ole harrastuksia?

Meillä maasturit tulevat tarpeeseen harrastusten mukana. Tietysti maasturit ovat turhakkeita ihmisten mielestä, erityisesti sellaisten joilla ei ole elämää. Ihan pikku vinkkinä elämää on myös kehä I:sen ulkopuolella. Kannattaa käydä kokeilemassa, mutta kannattaa varoa siellä voi tarvita muitakin jalkineita kuin pikkukenkiä, varsinkin talviaikaan...
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Tupo - 25.07.10 - klo:20:07
LainaaOikeaa maasturiahan juuri kukaan ei tarvitse
Urheiluautoahan (ml. "perhesportit" & coupet) juuri kukaan ei tarvitse.
Alustasarjaa / aluvanteitahan juuri kukaan ei tarvitse.
Moottoripyörää/kelkkaahan juuri kukaan ei tarvitse.
Moottori/purjevenettähän juuri kukaan ei tarvitse.
Jatka listaa...  :P

Warning: PROVO!
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Peeveli - 26.07.10 - klo:08:13
Maasturikin (no, puhun lähinnä epämaastureista eli citysellaisista) on välillä käynyt ajatuksissa myös seuraavana autona. Istumakorkeus houkuttelisi sekä maavara talvia varten. Eniten kiinnostaa noista nyt Mini Countryman joko Cooper S:nä (hotkinee kyllä aika reippaasti bentsiiniä) tai sitten dieselinä joka sopisi luonteeseen varmaan parhaiten. Erottuisi massasta, varmasti hyvä ajaa ja nakuttajalla sopivaa käyttövääntöäkin löytyisi. Hinta luultavammin tosin tulee olemaan aika rankka etenkin jos vähänkään varustelee. Tuo Minin maasturi ei olisi ihan niin nuorisolelukaan kuin Níssan Juke (näin Juken ekan kerran livenä Pitäjänmäen ST1:llä viime viikolla metallinmustana).
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Skula - 04.01.11 - klo:12:43
Nostetaas ihqu-ma1jan ihqu-topikki kartalle kun tuli tutkittua yhtä maastoautoa...

Jos metsään haluat mennä nyt....

Land Rover Discovery - V6 TD SE..

Pari kuvajaista alla..

Miten voidaan tehdä tämmöinen todellinen herrasmiesmaasturi jossa kaikki napit ja rullat ovat kevyemmät käsitellä kuin ilma? Radion volymesäädintä kääntäessä pitää olla varovainen, auto pitää lähes tulkoon pysäyttää ettei mene volymet vahingossa kaakkoon tai kokonaan mutelle! Aivan liian heppoista on kaikkien säätimien käyttö.. Ainakin äkkiseltään..

Laitteen maavara, ja nelivetotekniikka kyllä suorastaan huutavat metsään menemistä.. Hih, ylös-alas-ylös-alas.. Ilma-alusta on kiva, ja yllättävää kyllä jämäkämmän oloinen.. Vain ja ainoastaan ne maantiellä tapahtuvat pienet korjausliikkeet aikaan saavat korin "vastaheiton" joka ärsyttää.. Tottumiskysymys?

Käsittämättömän hiljainen auto, todella laadukkaan tuntuinen ajaa ja käsitellä.. Jopa niin että ajaessa autoa ei koskaan vois ajatella että kyseessä on niinkin iso auto kuin se ulkoapäin on.. Ketterä ja helpohko ajaa ahtaissa paikoissa..

Tämä yksilö oli manuaali??? Whaaaaaaaaaaaaaaaaat? Idioottivalinta  ::)

Vaihteisto tuntui karmealta, siis kepin liikkeet todella pitkiä, ja keppi kaukana kuskista.. Tuntui kuin pitäisi kokoajan kurottaa sinne... Muutenkin jotenkin hitaalta tuntui vaihtaminen... Ei hyvä..

Muuten SE varustetaso on kattava, jopa poppikone alkoi olla riittävä.. Muuten en perehtynyt tarkemmin..

Moottorista lyhyesti.. Laiskahko 190hv(??), riittää kuitenkin tähän mainiosti, myös maantiellä. Jos vain olis automaatti ei tarttis vekslata..

Käytettynä.. Touareg vai Discovery? Vaikea sanoa.. Discovery on jotenkin niin munakkaan näköinen... Mutta jokin tässä tökki.. Liekö sitten vain manuaalilaatikon aiheuttamaa stressiä?

Heh.. Slow down speed or vehicle will raise up.. kommenttia tuli ruutuun kun laski auton matalimmalle tasolla, ja vauhti nousi yli 40km/h..(tai jotain sinne lähelle)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Markku J - 04.01.11 - klo:12:51
Sorry, skula, pitää korjata ettei tuo sentään Defender ole - se antiikkinen peruslantikka - vaan Discovery 3. Hieno auto minustakin.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: VAG! - 04.01.11 - klo:12:53
aa
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Skula - 04.01.11 - klo:12:54
Kiitos. Asia tuli korjattua.. Mitähän mie olin taas ottanu..  ???
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: tn62634 - 04.01.11 - klo:13:02
Kokemusta seuraavista valmistajista tositoimissa:
Mercedes-Benz
UAZ
ZIL
Kraz
Ural
GAZ

Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Markku J - 04.01.11 - klo:13:15
5 viimeksi mainittua ovat tuttuja nuoruusvuosiltani, kun 10 vuotta noiden parissa tuli työskenneltyä. Maastoajoleiri noiden parissa oli hieno kokemus, joka vieläkin muistuu mieleen. Uralista pidin erityisesti - se oli todellinen maastoauto ja isolla bensakasikoneella tuntui vetävän jopa tyhjäkäyntikierroksin (maastovaihtein) ilman moottorin sammumisriskiä. Kraz oli liiankin iso, osittain puurakenteinen ohjaamo ja valtavan iso ratti, jollaista en ole missään muussa ajopelissä nähnyt.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: tn62634 - 04.01.11 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 04.01.11 - klo:13:15
Uralista pidin erityisesti - se oli todellinen maastoauto ja isolla bensakasikoneella tuntui vetävän jopa tyhjäkäyntikierroksin (maastovaihtein) ilman moottorin sammumisriskiä.

Samoin. Tosin omat kokemukseni ovat Uralista Kamazin dieselkasilla. Ihan erilailla voimaa kuin Zilin bensakoneessa, vaikka autokin on isompi.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Urlaub - 04.01.11 - klo:14:05
Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:12:43
Tämä yksilö oli manuaali??? Whaaaaaaaaaaaaaaaaat? Idioottivalinta  ::)

Vaihteisto tuntui karmealta, siis kepin liikkeet todella pitkiä, ja keppi kaukana kuskista.. Tuntui kuin pitäisi kokoajan kurottaa sinne... Muutenkin jotenkin hitaalta tuntui vaihtaminen... Ei hyvä..

Mutta jokin tässä tökki.. Liekö sitten vain manuaalilaatikon aiheuttamaa stressiä?

Yrititkö kepittää kuten henkilöautoa?

Väärin! Olisi pitänyt vaihtaa kuin kuorma-autossa eli hitaasti, mutta määrätietoisesti. Ei se nyt sentään välikaasua vaadi, mutta Lantikankin vaihdelaatikko on lähempänä pienen kuorma-auton tai traktorin kuin henkilöauton laatikkoa. Siellä on reikäleivän kokoisia hammaspyöriä..

Useamman kerran on tullut seurattua, kun äkkinäinen kuljettaja yrittää riuhtoa oikean maastoauton vaihdekeppiä, kuin olisi jokin kilpa-ajaja. Ei se niin onnistu ja taatusti tuntuu tahmealta.

Automaatti on oiva ratkaisu, jos tuollainen "vika" häiritsee.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Skula - 04.01.11 - klo:14:24
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 04.01.11 - klo:14:05
Yrititkö kepittää kuten henkilöautoa?

En. Vaan ihan rauhallisesti. A3 Q:ta kepitetään ihan eri tavalla  ;)

Tässä oli jotenkin häiritsevän pitkät ja hitaat liikkeet.. Tuntui että vauhti lähti reilusti laskuun jokaisen vaihdon aikana..

Toki automaattivaihteet ovat ratkaisu tähän, ja olisi ehdottomasti miun valinta!
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: PTG - 04.01.11 - klo:14:41
Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:12:43Heh.. Slow down speed or vehicle will raise up.. kommenttia tuli ruutuun kun laski auton matalimmalle tasolla, ja vauhti nousi yli 40km/h..(tai jotain sinne lähelle)

Kun kurkistaa Discon (tai vaikkapa Rangen Sportin) alle, kun auto on laskettu alimpaan asentoon, niin huomaa, miksi tuo toiminto on välttämätön. Sen verran alas nuo tukivarret tjsp laskun yhteydessä niiaavat, että kontaktivaara vähänkään isompaan pattiin olisi muuten välitön... Vilkaise huvikseen, kun käyt uudelleen kokeilemassa 8) Uudella Dieselpadallahan tuo on vieläkin muikeampi, joskin toki myös kalliimpi ;)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Tikka - 04.01.11 - klo:18:38
Maastoautoa en tarvitse, sellaista ei ole rahaa ostaa, kuten ei muutakaan autoa, mutta JOS maasturin haluaisin, se johtuisi nelivedosta. Sen lisäksi asiaan vaikuttaisi istumakorkeus ja sen tuoma mukavuus, mutta hyvin jaksaa matalampaankin istahtaa.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Skula - 04.01.11 - klo:20:32
Tässä alkaa olemaan jo värikin kohdallaan.. Tosin se BlackEdition ei myöskään ole hullumpi!
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/3667675 (http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/3667675)
Kyseessä siis RangeRoverSport  8)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Urlaub - 04.01.11 - klo:20:47
Lainaus käyttäjältä: skula - 04.01.11 - klo:20:32
http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/3667675 (http://www.nettiauto.com/land-rover/range-rover/3667675)
Kyseessä siis RangeRover  8)

Eipä ole, kun on Range Rover Sport.

RR Sport on tekniikaltaan sama auto kuin Discovery. Oikea Range Rover, siis se lordien ajokki, on vielä reilusti Sportia suurempi.

Eipä silti, kyllä tuollainen Sportikin menisi, vaikka tuossa onkin vanha 390 heppainen kone. Nykyisin on tarjolla myös 5-litrainen kone 510 hevosvoimalla.  8)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Anshjelm - 08.01.11 - klo:18:27
Vaikka Volvokaan nyt mikään maastoauto ole, niin pelkästään arkisin aamulla ulos kadulle katsoessa tajuan miksi juuri nyt jos ei maastoauto niin sitten edes neliveto on pelkkää asiaa. Mut hei, kun oras ja heidi tuos muutama vuos takaperin sanoi ettei hesassa enää oo lunta talvisin niin kai se sitten on niin. Mä vaan kuvittelen kaiken tuon valkoisen.

Olen varmaankin luonnon pahimpia vihollisia kun tätä palloa maasturilla kohta alan tuhota.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: repe59 - 02.02.11 - klo:20:29
En toista itseäni, totean vaan jotta pajero on pätevä vehje ;)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: tsiih - 02.02.11 - klo:21:19
Nauti niin kauan kuin sitä kestää ;)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: repe59 - 03.02.11 - klo:12:18
Nautinto vai pajero? Eipä noita juuri  uutena myydä  Suomessa, Saksan tuntia meidänkin alunperin.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jf - 03.02.11 - klo:22:08
No ei kai niitä myydä, kun ei edes koeajoon ole autoa ollut liki vuoteen. Ei edes maahantuojalla. Sama vika Nissanilla ainakin kesällä oli. Kuka ostaa +80 kâ,¬:n autoa näkemättä ja kokeilematta?
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: tsiih - 03.02.11 - klo:23:00
Lainaus käyttäjältä: repe59 - 03.02.11 - klo:12:18
Nautinto vai pajero? Eipä noita juuri  uutena myydä  Suomessa, Saksan tuntia meidänkin alunperin.

Pajero kun loppuu siitä ei nauti kuin varaosakauppias ;) Sen verta sikahintoja osilla ja tarvikkeita ei juuri saa.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: repe59 - 04.02.11 - klo:13:52
Niinpä, mutta kun tarve on kunnon veturille, ei kelpaa mikään sitimukamaasturi ;)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Ton-1 - 04.02.11 - klo:14:07
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 03.02.11 - klo:23:00
Pajero kun loppuu siitä ei nauti kuin varaosakauppias ;) Sen verta sikahintoja osilla ja tarvikkeita ei juuri saa.

Taitaa olla se sama kaveri nauttimassa myös muiden Mitsun mallien korjaajien kanssa ..... ymmärtääkseni myös Galant:in varaosien hinnat taivaissa.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: JouniN - 04.02.11 - klo:14:54
Olen ehkä joillekkin piikkinä lihassa, mutta omasta mielestäni ainut oikea maastoauto on pieni Suzuki SJ/Samurai/Jimny. Vaikka auto onki iha sairaan pieni niin silti sillä oikeasti taitava kuski menee ihan uskomattomiinkin paikkoihin ja vielä tulee ajaen takaisinkin. Tottakai pieni rengaskoko ja mataluus hieman hommaa rajottaa, mutta senkin rattimies pystyy hyvin kompensoimaan. Suurin ongelma noissa autoissa on kanssa ihmisten liian voimakkaat asenteet merkkiä kohtaan.  ;D Perheessämme on ollut tähän mennessä 3 uutena ostettua Suzukia jotka kaikki ovat toimineet ilman mitään ongelmia.

Ja tämä siis perustuu omakohtaisiin kokemuksiin Jimnystä sekä offroad tapahtumissa näkemiinin suorituksiin.  ::) Kolmen vuoden aikana kerkisin käymään reilulla kymmenelle offroadsafarilla.  Ai niin olemme isäni kanssa osallistuneet 2" korotetulla vuoden 2007 Grand Vitaralla muutamille vakiomaasturi safareille.

Todisteet:

(http://jouni.pictures.fi/kuvat/Off-Road%202009/Finland%20Offroad%20Tour%202009/Day%201%20Mustio/IMGP7703.jpg/_smaller.jpg)

(http://kuvablogi.com/nayta/prev/img529471.jpg)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: RTWteam - 04.02.11 - klo:15:27
Metsästysmiehillä tuntuu olevan melko paljon noita Suzuki SJ/Samurai/Jimny maasturikirppuja. Tietenkin pienellä varauksella aina noiden herrojen juttuihin mutta kovasti he uhoavat että noilla vehkeillä pääsee paljon hankalempiin paikkoihin kuin muilla maastureilla.

JouniN kuvat kyllä puhuvat näidenkin herrojen puolesta. :)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: JouniN - 04.02.11 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 04.02.11 - klo:15:27
Metsästysmiehillä tuntuu olevan melko paljon noita Suzuki SJ/Samurai/Jimny maasturikirppuja. Tietenkin pienellä varauksella aina noiden herrojen juttuihin mutta kovasti he uhoavat että noilla vehkeillä pääsee paljon hankalempiin paikkoihin kuin muilla maastureilla.

JouniN kuvat kyllä puhuvat näidenkin herrojen puolesta. :)

Joo-o kannattaahan aina kaikkeen suhtautua varauksella... Ainakin itse myönnän olevani Suzukin kannattaja, mutta en sano että se olisi ainut oikea merkki tai malli. Olen vain tykästynyt merkin keveyteen, ketteryyteen ja pieniin ylityksiin. Mielestäni Suzukissa pääsee mukavan pienellä rahalla harrastukseen kiinni. Tosin pienten Suzukien hinnat on kohonnu kovan kysynnän takia.
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: repe59 - 06.02.11 - klo:09:53
Tullut kehuttua pajeroa, ei se ihmeisiin pysty sekään. Eilen oli traktormies teitä auratessaan leventänyt väylää, no reunassapa lumi tietty pehmeää, eikös waemo hupsahtanut heppatraikun kanssa sivuun, eíhän se mihin noussu kahen hepan kanssa, aikansa jauhoi ja jätti homman mulle, hepat toki pois oli ottanut kyydistä. Kirosin. Eihän siinä muu kuin traikku irti, auto lähti itsessään kevyesti pitävämmälle pinnalle, hinausköys traikun nokkaan ja siitä se sitten lähti. Mitä tästä opimme, ei voimalla vaan järjellä ;)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Jamo - 06.02.11 - klo:23:00
Mutta on se vaan niin tuhannesti hauskempaa toisinpäin: kun järki loppuu, lisätään voimaa. Tuloksia voidaankin sitten spekuloida monelta kantilta...

e: havaittu typo
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: Tourano - 08.02.11 - klo:18:44
Maastoauton hankita olisi täysin perusteltavissa työkäytöllä.

Land Cruiserin tai XC90:n kaltaisten autojen sijaan järkivalinta olisi esimerkiksi VW Caddy 4Motion.

Vielä jos saisi uuden Transporter T3 Doppeli Syncro 16:n  ;D ;D

Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jf - 05.09.11 - klo:10:35
Nonni, Deltalla sitten kaivettu pää sieltä hanurista ja Pajeron maahantuonnin pitäisi käynnistyä uudestaan. Teltta ei nyt firmana mitenkään erityisesti innosta, mutta eipähän tuo toyokaan mitenkään osaamisella tai laadulla häikäise, joten kilpailu on aina tervetullutta. Plussana tietysti 5V / 150tkm takuu, joka on ~puolet toyoa pitempi. Toivottavasti Pajero hinnoitellaan kilpailukykyisesti...
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: makelja - 05.09.11 - klo:15:15
Jos joskus hankin maastoauton se pitää olla LandRover Defender mieluiten pitkä malli vielä.
Sen ajaminen kaupungissa on vaikeampaa kuin jos menisi lasikauppaan rautakangen kanssa ja pitäisi sitä vaakatasossa.
(http://4.bp.blogspot.com/_hHNtbIcXaA0/TUYiYAUQLqI/AAAAAAAAAFY/89-r_gU9FrM/s1600/land-rover-defender--20_1600x0w.jpg)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: tn62634 - 05.09.11 - klo:15:23
Maastossa osaa arvostaa ohjaustehostinta. Esim. UAZ on aika paha kivikossa, kun ei siihen rattiin juuri uskalla koskea. :)
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: RTWteam - 05.09.11 - klo:16:12
Lainaus käyttäjältä: makelja - 05.09.11 - klo:15:15
Jos joskus hankin maastoauton se pitää olla LandRover Defender mieluiten pitkä malli vielä.
Sen ajaminen kaupungissa on vaikeampaa kuin jos menisi lasikauppaan rautakangen kanssa ja pitäisi sitä vaakatasossa.


Melko rouhean kokoiset roiskeläpät.  ;) Jos Polon läppiä on kutsuttu norsun korviksi niin mitkähän nämä ovat.  :D
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: jf - 05.09.11 - klo:17:31
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 05.09.11 - klo:15:23
Maastossa osaa arvostaa ohjaustehostinta. Esim. UAZ on aika paha kivikossa, kun ei siihen rattiin juuri uskalla koskea. :)
Kui? Meillä löytyy tuollainen defenderin kantaisä mallia -77 ja siperian edustaja jostain 80-luvun loppupuolelta ja molemmat menevät ihan passelisti pahoissakin paikoissa (maastossa kun ei muutenkaan niitä peukaloita pidetä siellä kehän sisäpuolella). Kyllä se tehostettukin ohjaus lyö ja lujaa, kun sopivasti sattuu...   :P
Otsikko: Vs: Maastoautot
Kirjoitti: makelja - 06.09.11 - klo:15:20
Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 05.09.11 - klo:16:12
Melko rouhean kokoiset roiskeläpät.  ;) Jos Polon läppiä on kutsuttu norsun korviksi niin mitkähän nämä ovat.  :D
Nojoo. Tuo nyt on tuollainen stailattu versio...  ;) Jos tuo olisi mun ei niitä enään olisi siinä. Ja vanteetkin olisi peltiä.