VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Seat => Altea (04-) => Aiheen aloitti: flow - 06.10.14 - klo:22:00

Otsikko: Seat Altea 5P vikakoodi p2279 imuilman vuoto
Kirjoitti: flow - 06.10.14 - klo:22:00
Terve.
Seat Altea vm. 2005 mittaristoon syttyi moottorin vikavalo. Moottorina 2.0FSI ja ajettu 180tkm. Luin vikakoodit ja antoi tälläisen vikakoodin kuin P2279 imuilmanvuoto. Kuittasin vikakoodit ja vikavalo hävisikin ja ei syttynyt testilenkillä, mutta syttyi heti seuraavana päivänä uudestaan. Moottori toimii normaalisti ja ei ole vikaa havaittavissa.

Onko foorumilaisilla kokemusta tai tietoa mistä vikaa kannattaisi ruveta etsimään tai mikä on mahdollisesti hajonnut?
Otsikko: Vs: Seat Altea 5P vikakoodi p2279 imuilman vuoto
Kirjoitti: Pentte - 14.05.15 - klo:18:33
Moro omassa passatissa 3c 2.0 fsi 2005 oli samanlainen oire ei käyti häiriöitä eikä muutakuin vika valo syttyi silloin tällöin ja antoi 2279 koodin vika löytyi venttiilikopan kannesta lähtevä huohoitus putki joka meni imusarjan välistä alas öljyn suodattimen luo oli ala päästä poikki ja ylä päässä murtumia.
Otsikko: Vs: Seat Altea 5P vikakoodi p2279 imuilman vuoto
Kirjoitti: Eka Golf - 16.05.15 - klo:00:03
Vanha konsti on ruutata "starttipilottia" liitoksiin kun kone käynnissä, jos kierrokset nousee tai laskee (?) niin vikapaikka löytynyt?  8)
Otsikko: Vs: Seat Altea 5P vikakoodi p2279 imuilman vuoto
Kirjoitti: flow - 11.07.15 - klo:18:09
Unohtu näköjään tänne päivitellä että vika saatiin korjattua keväällä. Vikana oli juuri pentten mainitsema huohotukseen liittyvä putki joka oli poikki. Jännä oli miten putkea irrottaessa putki halkesi useampaan osaan ilman suurempaa voiman käyttöä. Tulihan tuolla melkein puoli vuotta ajeltua vian kanssa  ;D
Otsikko: Vs: Seat Altea 5P vikakoodi p2279 imuilman vuoto
Kirjoitti: Touran-1T - 27.10.18 - klo:01:58
Kannan korteni kekoon, koska foorumeita lueskellessa on löytynyt omasta 280tkm ajetusta 2.0FSI (BLX) moottorillisesta samaisia vaivoja. Liittyen P2279 vikakoodiin. Tosin minulla Touran, mutta siitä huolimatta.

Ja huohotusputki se oli täälläkin! Hyvin hauras letku venttiilikannen edestä keskeltä alas öljynsuodattimen seutuville, siis täysin laho, no, nyt se on korvattu paksulla kumiletkulla. Hyvin toimii. Aika pitkään kans ajelin risalla ja katsastusaseman pihalla nollasin valon pois et sain leimattua... kyllä se vähän ajan päästä ilmesty takas.

Vuoden päästä sama vikakoodi uudelleen. Perkele! Lueskelin ulkolaisia foorumeita ja yksi syy saattaisi olla venttiilikopan kannessa sijaitseva (risa) pvc?venttiili/sen kalvo tjsp. Eikö tuumasta toimeen, eli talttapäämeisselillä varovasti kammeten hattu pois ja tsekkaus. Kalvo kunnossa. Nätisti asettelin kalvon ja jousen takaste hattuun ja painoin kiinni. Siinä ei ollut vikaa. Lähes samankokoinen kuin öljykorkki mutta toisella puolen venakoppaa, oikeassa reunassa. Muita vaihtoehtoja oli mm. imusarjan tiiviste, ruiskujen tiivisteet, kaasuläppäkotelon tiiviste, imusarjassa halkeama, jarrutehostimen letkut ja huohotusputki (joka siis jo aiemmin vaihdettu).
Sitten vähän toista kautta löytyi ehdotukseksi aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili 06D 133 517 B. Jos ko. venttiili ei naksuttele sormiin kun otat sen käteen moottorin käydessä, se saattaa olla rikki (jää auki ja aiheuttaa imuvuodon). Omassa ei ollut eloa. Saksasta 30e tilaus ja venttiili vaihtoon. Uusi naksuu ja tuntuu kädessä, taas toimii ja P2279 historiaa!

Mutta kuinka pitkäksi aikaa?