VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Passat 3B/3BG (96 - 05) => Aiheen aloitti: Masse80 - 20.05.14 - klo:07:59

Otsikko: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 20.05.14 - klo:07:59
Otsikon mukainen ongelma. Molemmat moottorin hydrauliset tukikumit vaihdettu. Mielestäni tärinä lisääntyi. Molemmat olivat rikki ja tyhjiä. Paikallaan ollessa auto täristää rattia voimakkaasti tyhjäkäynnillä. Kierroksia nostaessa tärinä häviää, mutta jos satasen vauhdissa laittaa kytkimen pohjaan ja antaa käydä tyhjäkäynnillä alkaa ratti taas tärisemään. Kun avasin konepellin, tärisee myös öljytikku melko kovasti.

Onko kaksoismassavauhtipyörä menossa? Jos on niin mitähän remontti tulee suurin piirtein maksamaan, jos uudet osat hommaa valmiiksi. Mihinkään merkkikorjaamoon en ole vanhaa rouvaa viemässä.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Arska F - 20.05.14 - klo:09:44
Onko kaksoismassavauhtipyörä menossa?

Bingo! 10 pistettä ja papukaijamerkki (yms. muita sellaisia asiaan kuuluvia fraaseja)  ;D

Ex kolmeberttaan tuli vauhtipyöränvaihto ajankohtaiseksi kytkinremontin yhteydessä, ja se kyllä tärisi tyhjäkäynnillä, ja toisinaan piti ajaakin kuin Fullerilla varustetulla Sisulla, eli vaihdot välikaasulla ilman kytkintä, kun kytkin katosi kokonaan ;) tai siis piti olla kytkinremontti mutta... Varsinainen vika olikin tuossa vauhtipyörässä, puolet niiteistä poikki, jne, jne, jne... Joku niitinkappale oli sitten löytynyt paineasetelman välistä, mikä sitten selitti tuon kytkimen katoamisen (asetelma jumissa, niin eihän se irrota...)

Rempalle taisi tulla hintaa osineen ja töineen rapsakat 1200€. Kun vauhtipyörän onnistui hommaamaan tarvikeosana, marmoritiskillä pelkkä vauhtipyörä olis kustantanu tuon 1200€  :o
Tästä on tosin aikaa n. 8 vuotta, joten hinnat ovat saattaneet muuttua...
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Jultsu - 21.05.14 - klo:07:27
http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit-for-vw-passat-audi-a4-and-audi-a6-b5-platform.html (http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/sachs-1-9-tdi-dual-mass-flywheel-and-clutch-kit-for-vw-passat-audi-a4-and-audi-a6-b5-platform.html)

tuolta palikat, ja hintoja voit sitten kysellä vapaavalintaisista firmoista. Olisikohan tuo vajaan päivän homma, eli arviolta 300-400e töihin?


nyt kun kesäkin on saapunut, virosta voisi saada asennuksen halvemmalla, samalla hakee kesänviettoon tarvikkeet..


niin ja ps. kannattaa se moottorin etummainen kannaketyynykin vaihtaa, mielellään v6 tdi -malliseen eli umpikumiseen ja tiukempaan. Ei pääse moottori niiaamaan.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 22.05.14 - klo:00:03
Kiitos linkistä. Mielestäni tuo tärinä on lisääntyny entisestään. Kun kierrokset lisääntyy, tärinä katoaa. Sitä tässä ihmettelen. Vedossa tärinää ei tunnu ollenkaan. Ilmeisesti tuo vika ei voi olla oikein muukaan. Mittarissa on 420 tkm ja ilmeisesti alkuperäiset kilkuttimet on kestäneet tähän asti.

Tuota etummaista tukikumia en saanut vaihdettua. Ilmeisesti keula pitää purkaa, että sen saa vaihdettua. Ei mahtunut tulemaan pois, vaikka konetta nosti öljypohjasta.

Rempan myötä auton arvo kaksinkertaistuu, mutta ei auta.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 22.05.14 - klo:00:14
Miten Jultsu nuo Tallinnan korjaamot? Onko kokemuksia. Ollaan joka tapauksessa menossa sinne kesäkuun alussa.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Jultsu - 22.05.14 - klo:12:26
^ Ei ole, mutta tuossa oikeallahan pyörii mm. tuon Forssin mainosbanneri. Tältä foorumilta löytyy varmaan viron korjaamoistakin topiceja.

Sen etukumin vaihtoon tarvii purkaa puskuri ja ottaa löysäksi sitä ahtoputki-keularautaa. Ei mikään paha homma. Vaseliinit kumin sisään niin sujahtaa paikoilleen, vipuvartta työntämiseen saa kivasti siitä raudasta.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 22.05.14 - klo:16:28
Otin selvää tuosta Forrsin hinnoista. Jakohihna, vesipumppu, kytkin ja vauhtipyörän asennus 380e. Taidampa lomareissulla heittää auton sinne ja ajelen sitte täydessä juomalastissa auton lauttaan.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Arska F - 22.05.14 - klo:16:40
Mittarissa on 420 tkm ja ilmeisesti alkuperäiset kilkuttimet on kestäneet tähän asti.

Hyvin on sitten kestänyt. Omasta silloin aikanaan porsi 280 ajettuna...
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Jultsu - 22.05.14 - klo:16:45
Hyvin on sitten kestänyt. Omasta silloin aikanaan porsi 280 ajettuna...


Tuntuu tosiaan nämä 3B(G):t kestävän vähintään tuplasti sen mitä uudemmat poikittaismoottoriset vaggineet. Mullakin kokemusta kahdesta ikätoveri-passatista, molemmilla 400tkm mittarissa ja kaikki voimantuottoon/siirtoon liittyvä alkuperäistä.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: jrinnes - 22.05.14 - klo:16:57
Sen etukumin vaihtoon tarvii purkaa puskuri ja ottaa löysäksi sitä ahtoputki-keularautaa. Ei mikään paha homma. Vaseliinit kumin sisään niin sujahtaa paikoilleen, vipuvartta työntämiseen saa kivasti siitä raudasta.

Ei todellakaan tarvi purkaa puskuria eikä mitään muutakaan pois edestä. Sen kumin kiinnike on kiinni koneen päädyssä kahdella tai kolmella pultilla. Ne irti ja kumi lähtee kaikkine kiinnikkeineen päivineen pikkuisen vääntämällä irti.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Jultsu - 22.05.14 - klo:17:04
Se "kolo" johon kumi tulee lepäämään on tosiaan moottorissa kiinni kolmella pultilla. Kumi tulee sitten siihen ahtoputkiraudassa olevaan nypykkään kiinni. Voi olla mahdollista että sen "kolon" saa ujutettua pois ja sen jälkeen vaihdettua kumin. Vaatii vaan pienet kädet.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: jrinnes - 22.05.14 - klo:17:12
Viime kesänä omaan tuon vaihdoin niin, että otin ne pultit irti ja väänsin sorkkaraudalla siitä kiinnikkeen reunasta alaspäin. Kumi antaa sen verran periksi, että lähtee pois. Siihen kiinnikkeeseen nyt saattaa pari naarmua tulla, mutta eipähän tuo sieltä mihinkään näy. :)
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 13.06.14 - klo:17:50
Ratti tärisee edelleen tyhjäkäynnillä ja öljytikku vispaa melkoista liikettä. Tukikumit edestä, jakopää, vesipumppu, kaksoismassavauhtipyörä, kytkin, painelaakeri ja kaikki asiaan kuuluva vaihdettu kytkimen puolelta. Olisiko lisää kalliiksi tulevia arvauksia?Voikohan vaihdelaatikon tukikumi olla entinen. Mielestäni tärinä paheni, kun vaihdoin moottorin tukikumit. Vaihdekeppi ei kyllä tärise. Ainoastaan ratti. Kun nostaa kierrokset 1000 kierroksen paikkeille, tärinä häviää. Mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu.

Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: jmj202 - 13.06.14 - klo:20:41
sivukysymyksenä; onko ahu koneessa kiinteä vp?
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Jultsu - 13.06.14 - klo:23:04
Riippuu vuosimallista. Omassa -97 AHUssa oli kiinteä limppu, muistelisin että -98 niihinkin tuli sitten kaksoismassat.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 14.06.14 - klo:07:27
Kaksoismassa on tässä omassa. Tärinä tapahtuu vain tyhjäkäynnillä. Myös auton ollessa paikallaan.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Arska F - 15.06.14 - klo:08:41
Olisiko lisää kalliiksi tulevia arvauksia?

Onko ajoitus tarkistettu?? Keturallaan oleva syötön ajoitus saattaa aiheuttaa tärinät...
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 23.06.14 - klo:12:36
Ajoitus on kohdillaan. Katsoimme sen tietokoneen kautta. Voisikohan tärinä johtua rikkinäisestä suuttimesta? Koska vika ilmenee vain tyhjäkäynnillä ja kaikki muu alkaa olla läpi käyty, niin voikohan joku suuttimista vuotaa tyhjäkäynnillä? Välillä värinää on vähemmän välillä enemmän. Mielestäni lämpimällä koneella tärinää esiintyy enemmän.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Arska F - 24.06.14 - klo:19:40
niin voikohan joku suuttimista vuotaa tyhjäkäynnillä? Välillä värinää on vähemmän välillä enemmän. Mielestäni lämpimällä koneella tärinää esiintyy enemmän.

Mahdollinen vaihtoehto tuokin 8)
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 30.06.14 - klo:15:55
Nyt sain nuo vaihdelaatikon tukikumetkin vaihdettua. Hieman murtuneita olivat molemmilla puolilla. Tyhjäkäynnin tärinä ei hävinnyt silti mihinkään. Avaimet kilisee ja koelauta resonoi. Seuraavaksi vissiin suuttimien kimppuun. Kokeillaan nyt ensin 66kw varmasti ehjiä paikallaan ja katotaan täriseekö niillä.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 24.01.15 - klo:10:12
Otetaanpa aihetta ylös. Nyt kovilla pakkasilla tärinä on voimistunut ihan hirveäksi. Vedossa auto ei edelleenkään tärise. Viimeisen postauksen älkeen vaihdettu laturi, laturihihnan kiristinpyörä. Olen myös kokeillut ehjää suutinta kaikkiin muihin reikiin, kolmosta(johdollinen) lukuunottamatta. Tärinän kanssa tultu nyt n. 40 tkm. Mikähän piru tuon aiheuttaa. Onko passatissa tärinänvaimentimia noiden moottorin tukikumien lisäksi?
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: TDiih - 24.01.15 - klo:10:34
Vaihdoit suuttimet jo? Itsellä ainakin vanhassa passatissa kone ravisti ihan sikana, kun oli suuttimissa vikaa. Kannattaa myös tarkistaa että nokan ajoitus on oikein, tämä kuuluisi säätää aina jakohihnaa vaihdettaessa. Pumpun ajoitus saattaa olla olla linjassa kampiakselin kanssa, mutta nokka ei.

Koneet käyvät yleensä vaikka heittoa olisi enemmänkin, mutta värinöitä, savua, kulutuksen nousua ja tehottomuutta aiheutuu jo pienistä heitoista.

Vialliset paininkupit aiheuttavat myös tyhjäkäynnillä tärinää, mutta tämän pitäisi kuulla jo äänestä. Puristukset kannattaa myös tarkistaa jos autolla on paljon ajettu.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Larmatin - 24.01.15 - klo:10:42
Kyllä pitäis koneen puristukset mitata. Ei olisi eka vw missä olisi kankimutkalla ja sen takii täristää. Miten ainemäärat eri pytyillä on?
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 24.01.15 - klo:10:47
Käytin siis uutta suutinta paikalla 1,2 ja 4 koloissa.  Ei vaikutusta käyntiin. Tällä hetkellä auto käy tasaisimmin pikku pakkasilla. Helteet ja kovat pakkaset tuntuu olevan pahimpia. Kun katselin eilen auton alle auton ollessa käynnissä, vaikutti siltä että auto tärisee eniten ihan keulasta ja vaihdelaatikon tienoilla ei ole tärinöitä. Maski ja lisävalot tärrää oikein kunnolla.

Pumpun ajoitus on säädetty viimeisen jakopäärempan jälkeen. Ei vaikutusta. Laturin ja ilmastoinninremmit näyttävät kulkevan suoraan ilman tärinöitä.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 24.01.15 - klo:10:57
Puristuksista en osaa sanoa. Kesällä merkkiliike tutki autoa. Silloin pumpun ajoitus säädettiin. Kävivät ajamassa ja vai vedot oli kunnossa ja turbo pelasi niin kuin pitää. Heidän mukaan apurunkoa löysäämällä tärinä väheni( paskapuhetta) hintaa näille arvioille tuli 270e :D.

Miten nämä puristukset voi mitata. Mitään älyttömän kallista ei viitisi tälle lakkavikaiselle vanhalle paskalle enää tehdä. Pienikulutus ja isosti tilaa on ainut asia joka tämän murheenkryynin on säästänyt paalilta.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: TDiih - 24.01.15 - klo:11:29
Pumpun ajoitus on säädetty viimeisen jakopäärempan jälkeen. Ei vaikutusta. Laturin ja ilmastoinninremmit näyttävät kulkevan suoraan ilman tärinöitä.

Lukittiinko nokka ja säädettiinkö hihnapyörä oikeaan asentoon? Nokassa ei siis ole kiilaa vaan se on kartiolla.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Larmatin - 24.01.15 - klo:11:45
Se ei tee ravistusta jos nokka pielessä. Se voi olla max noin 0.8 hammasta pielessä. Sen jälkeen ottas vena mäntään kiinni. Nokkan ajoitusvika näkyy savuna mut siinkin aikas vähän.
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Masse80 - 25.01.15 - klo:11:25
Vielä semmoinen asia, joka ilmeni viimeisen jakorempan jälkeen. Auto käynnistyy kylmää normaalisti. Lämpimänä auto hörähtää ja lähtee vaikeasti käyntiin. Heti rempan( tehtiin Forssilla virossa)jälkeen auto ei lähtenyt lämpinä käyntiin ilman kaasua. Käytin sitten pörhöllä ja säätivät pumppua. Vika väheni, mutta lämpimänä käynnistyy vaikeammin edelleen ja pitää erilaista ääntä. Lyö ikään kuin tyhjää.

En tiedä vaikuttaako tämä millään tavalla tuohon tärinään. Eilen (-5C) auto oli taas parempi ja tärisi vähemmän. Voiko tuota kampiakselin vääntymistä tarkastaa muuten kuin purkamalla koneen?
Otsikko: Vs: Passat 3b5 1,9 -98 tdi tärisee tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Larmatin - 25.01.15 - klo:14:32
Kampiakseli ei väänny. Kiertokankee tarkoitin. Puristukset ois hyvä mitata. Voihan mitata halval puristukset ottaman syöttöpumpun piuhan irti ettei käynnisty ja kuutelemal et kone pyörii tasasesti startil