VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Yleinen VAG-keskustelu => Aiheen aloitti: Quality - 03.10.13 - klo:18:21

Kysely
Kysymys: Olen valmis sijoittamaan uuden auton lisävarusteisiin â,¬
Vaihtoehto 1: 0 - 1000 ääntä: 2
Vaihtoehto 2: 1001 - 2000 ääntä: 5
Vaihtoehto 3: 2001 - 3000 ääntä: 7
Vaihtoehto 4: 3001 - 4000 ääntä: 7
Vaihtoehto 5: 4001 - 5000 ääntä: 4
Vaihtoehto 6: 5001 - 6000 ääntä: 3
Vaihtoehto 7: 6001 - 7000 ääntä: 3
Vaihtoehto 8: 7001 - 8000 ääntä: 0
Vaihtoehto 9: 8001 - 9000 ääntä: 2
Vaihtoehto 10: 9001 - 10000 ääntä: 0
Vaihtoehto 11: yli 10000 ääntä: 9
Otsikko: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Quality - 03.10.13 - klo:18:21
En nyt muista, onko tästä monessakin ketjussa esillä olleesta aiheesta omaa keskustelua, joten avaan sellaisen. Jos joku löytää aiemman keskustelun, niin liitetään tämä siihen.

Yleinen käsitys tuntuu olevan, että lisävarusteet ovat liikkeille varsinainen kultakaivos. Minulle kertoi muuan automyyjä, että tehdaslisävarusteista liike saa samansuuruisen laskun kuin niiden listahinta on. - Mikähän lienee totuus?

Selvää on, että suurimmat katteet ovat liikkeen toimesta asennettavissa lisukkeissa, kuten renkaissa, vanteissa, vetokoukuissa ja lämmittimissä.

Kaiken kaikkiaan lisävarusteet ovat järjettömän kalliita, mutta siitä huolimatta moni meistä niitä kovin hanakasti ja melkein silmät ummessa (ainakin hintasarakkeen osalta) tilaukseen ruksii. Jotenkin siinä, kun uusi auto kuitenkin maksaa useita kymmeniä tuhansia, käsitys lisähinnasta hämärtyy, ja ajatus, että "kerran se kirpaisee" saa vallan.

========

Tähän yhteyteen voisi harkita myös kyselyä siitä, millä hinnalla kukin on valmis lisukkeita uuteen autoon hankkimaan.

E: Lisäsin kyselyn.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Tomi R - 03.10.13 - klo:20:03
Minun kokemukseni tukee Q:n automyyjän kertomaa.
Edelliseen autooni vaihtaessani, ainoa lisävaruste mistä olisin saanut alennusta olisi ollut navi. Navigaattorin hintaluokka oli muistaakseni n. 4000â,¬. Tässä tapauksessa alennuksen määrä jäi pimentoon, koska en navia autooni tilannut.
Viimeisen autonvaihtoni kohdalla kuulin viimeksi siitä, ettei lisävarusteista ole mahdollisuutta antaa erikseen alennusta, ellei lisävarusteiden osuus nouse merkittävän suureksi. Tähän lausuntoon sisältyy ehdollisuus alennuksien antamiselle lisävarusteista. Tämä myös konkretisoitui myöhemmin viimeisessä tarjouksessa, missä kerrottiin erikseen alennus lisävarusteista. Tämä on ainoa kerta, kun olen saanut alennuksen tehdaslisävarusteista. Tässäkin tapauksessa alennus oli prosentuaalisesti huomattavasti pienempi kuin alennus autosta.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Markku J - 03.10.13 - klo:20:15
Ainoa kerta, jolloin olen onnistunut saamaan lisävarusteista kunnolla alennusta, oli v 2000, kun tilasin etäostoksena Kiinasta käsin (siellä asuessani) uuden Volvo V70 T5:n lähes kaikilla varusteilla. Silloin Lohjan Volvo -kauppias voitti kaupan Bilialta just tällä varusteiden alennus-erolla. Sen jälkeen on ollut tyytyminen tähän "varusteet ohjehinnoin" -politiikkaan, joka tuonee ainakin maahantuonnille hyvän katteen.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: tapanixxx - 03.10.13 - klo:20:26
Luulen että lisävarusteista tienaa kunnolla tehdas ja suomen valtio :)
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Antza - 03.10.13 - klo:20:49
Noin 10 vuotta sitten oli mahdollisuus ostaa VW silloiselta Stockan Autolta Stockmannin henkilökunta-alennuksella. Tuolloin sai saman aleprosentin paitsi autosta myös tehdaslisävarusteista.

Sittemmin on tosiaan tainneet tehdasvarusteet olla aina listahintaisia.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: VAG! - 03.10.13 - klo:21:08
Lainaus käyttäjältä: Quality - 03.10.13 - klo:18:21
Kaiken kaikkiaan lisävarusteet ovat järjettömän kalliita, mutta siitä huolimatta moni meistä niitä kovin hanakasti ja melkein silmät ummessa (ainakin hintasarakkeen osalta) tilaukseen ruksii.

Aika rankka yleistys. Toki tuo pitää paikkansa aika monella merkillä, mutta on sellaisiakin merkkejä myynnissä, missä lisukeiden hinnat ovat varsin kohtuullisia.

Aiheesta sen verran, että itse en pysty maksamaan esim. automankasta yli kolmea tonnia. En sitten millään, kun pakosta ajattelee, että se on jokusen vuoden käytössä ja sitten se lähtee vaihtoon. Samalla rahalla saa kuitenkin kotiin jo kohtuullista poppikonetta tai todella hyvän videotykkin. Ja ne eivät ihan heti vanhene.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Rauska - 03.10.13 - klo:21:20
Jaa-a, tulevaan kiesiin n. 4000 eurolla ilman alvia + talvirengaspaketti n. 1000.
Edelliseen en tarkkaan muista, mutta 10keuroa meni rikki.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Quality - 03.10.13 - klo:21:36
Lainaus käyttäjältä: VAG! - 03.10.13 - klo:21:08
Aika rankka yleistys. Toki tuo pitää paikkansa aika monella merkillä, mutta on sellaisiakin merkkejä myynnissä, missä lisukeiden hinnat ovat varsin kohtuullisia.

Totta. Ilmiselvästi lisukkeet ylihinnoitellaan merkeissä, jotka profiloituvat ylempiin hintakategorioihin. Yhtälö menee niin, että uskotaan asiakkaan, joka valitsee Audin, Bemarin tai Mersun, olevan valmis maksamaan haluamastaan "ylellisestä" lisävarusteesta pyydetyn hinnan. Ja osittain tuo on myös totta; miksi siis jättää katteet ottamatta? Tätä kutsutaan business-älyksi ;).
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: vkjoki - 03.10.13 - klo:21:46
Niin surutta ja ilotta automyyjät ruksivat tilaukseen lisää tehdaslisävarusteita ja toisaalta poistavat rukseja, että on ilmeistä, että tehdaslisävarusteista ei jää liikkeelle eikä myyjälle juuri mitään käteen.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: manni - 03.10.13 - klo:21:53
Roomsteriin tilasin lisävarusteita noin seitsemällä tonnilla.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: McHendry - 03.10.13 - klo:22:36
Edellisessä kotteossa oli pienen Volvon hinnalla varustusta tais olla n. 30K€, nykyisessä reilu 10k€, kun piti hieman maltillistaa hankintapolitiikkaa taloustilanteen mukaiseksi. Varusteet kummasti piristävät autoa. Itse mieluummin otan hieman edullisemman rungon ja varusteita kuin varustelemattoman järeämmän version.

Tosin ajatusmaailma voisi vaihtua, jos omaan taseeseen auton hankkisin. Silloin ajaisin taatusti käytetyllä ja todennäköisesti tuontiautolla, jossa edelleen vähän varusteitakin löytyisi.

Alea ei pahasti noista ole saanut, rungosta kyllä ja sitten kenties jotain pientä päälle.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: skriko - 03.10.13 - klo:22:44
Lasketaanko talvirenkaat vanteineen?
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Antza - 03.10.13 - klo:22:44
Lainaus käyttäjältä: manni - 03.10.13 - klo:21:53
Roomsteriin tilasin lisävarusteita noin seitsemällä tonnilla.
Sulla lienee tuossa mukana talvipyörät sekä lohkolämmitin ja/tai webasto. Roomsterin tehdasvarustelistalla on niin vähän niin edullisia varusteita ettei tuohon summaan muuten yllä..? Vai otitko myös osanahkajakkarat..?
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: tapanixxx - 03.10.13 - klo:22:49
Lisävarusteiden hinnoittelussa itselläni mättää kaksi asiaa.

Ensinnäkin pääasiassa ovat hyvin kalliita varusteita. Esim. metalliväri 500e, todellinen valmistuksen lisäkustannus ehkä 15 e tai alle.

Toiseksi niistä ei juuri saa mitään hyvitystä, ehkä 15-20% maksimissaan.

Jos laittaa vaikka 15 te lisävarusteisiin, saat siitä vaihdossa ehkä 3000 e lisähintaa, eli rahaa haihtui savuna ilmaan 12 ke.
12 ke on jo jonkinmoinnen väliraha uuteen autoon.

Eli minä en muuta kantaani. Tietysti jos käytettyä etsin niin sitten etsin ensisijasesti niitä lisävarusteltuja :) Eli hyvä että näitä varusteltuja myydään koska käytettynä menevät kyllä nopeammin kaupaksi kuin perusmallit jos/kun ovat hinnoiteltu oikein.

Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Rauska - 03.10.13 - klo:22:57
Teinpä tuossa vertailun A3 SB konfiguraattorissa.
Samoilla varusteilla A3
Mopomoottorilla 1.4 ja etuvetona/manuaali n. 34500 eukkoa
ja 1.8 s-tronic quattro: n: 46000 eukkoa.
Eli peruskoppaan voi surutta laittaa varusteita ja päätyy halvempaan hintaan.

Edit puuttui navi.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Antza - 03.10.13 - klo:22:58
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 03.10.13 - klo:22:49
Lisävarusteiden hinnoittelussa itselläni mättää kaksi asiaa.

Ensinnäkin pääasiassa ovat hyvin kalliita varusteita. Esim. metalliväri 500e, todellinen valmistuksen lisäkustannus ehkä 15 e tai alle.
Tuohan on vielä kohtuullinen lisähinta metalliväristä - Audilla, Bemarilla ja Volvolla se on toista tonnia.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: tapanixxx - 03.10.13 - klo:23:07
Lainaus käyttäjältä: Antza - 03.10.13 - klo:22:58
Tuohan on vielä kohtuullinen lisähinta metalliväristä - Audilla, Bemarilla ja Volvolla se on toista tonnia.

Juu. Tämä metalliväri on sellainen mielenkiintoinen lisävaruste että hyvin moni sen haluaa koska perusvärien määrä on hyvin rajoitettu, joissakin autoissa esim. vaan kaksi perusväri valkoinen ja punainen.

Kun tehdas tietää että hyvin moni sen ostaa niin premium-autoissa voidaan lätkäistä tuo reilu tonni. Tehdas tekee ihan kivan tilin tällä varusteella.

Tämä on sellainen varuste minkä itse valitsen johtuen noista yo. syistä.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: manni - 04.10.13 - klo:08:10
Lainaus käyttäjältä: Antza - 03.10.13 - klo:22:44Sulla lienee tuossa mukana talvipyörät sekä lohkolämmitin ja/tai webasto. Roomsterin tehdasvarustelistalla on niin vähän niin edullisia varusteita ettei tuohon summaan muuten yllä..? Vai otitko myös osanahkajakkarat..?
Talvipyörät aluilla ja sähkölämmitin. Osanahkajakkarat jätin valitsematta, koska sporttipenkkejä ei saa niiden kanssa.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Geoman - 04.10.13 - klo:08:40
Suuren pettymyksen kokee, kun tarjoaa "hyvillä" lisävarusteilla autoa vaihtoon uudehkona. Ei edes auton sinulle myynyt myyjä enään arvosta niitä.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: teve - 04.10.13 - klo:10:23
Minulle auton lisävarusteet ovat osa "nautintoa" - en osta autoa sijoitusmielessä (auto ei ehkä paras sijoitus ylipäänsä  ::) ).
Lisävarusteet ja etenkin kaikennäköiset tekniset vimpaimet ja hilavitkuttimet tekevät autoilustani mielyttävämmän kokemuksen.
Samasta syystä valitsen Alkosta joskus sen parinkympin viinin kympin viinin sijaan, vaikka molemmista saa tasan samanmoisen päänsäryn seuraavana aamuna  :P

Toisaalta ymmärrän täysin myös puhtaasti taloudellisin perustein autonsa varustelevia, jotka eivät vaan saa erityisempiä kicksejä hudeista, naveista sun muista "sisustusvaloista".
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: manni - 04.10.13 - klo:10:28
Mulla lisäsi himoa parempaan versioon ja reiluisin varusteisiin Rinta-Joupin Turun liikkeen yksi myyjä.

Siellä oli karvalakki-Roomster, koska sen mukaan se huono varustelu kuulemma riittää melkein kaikille. Konekin oli mopompi, 85-hevosvoimainen koska sekin riittää melkein kaikille.

Jos tilaan uuden auton, sen varustelutason ei tarvitse olla huono vaikka se riittäisikin melkein kaikille. Tuo on eka auto, jonka olen ostamassa uutena joten saa varusteetkin olla sellaiset ettei heti ala kaduttamaan että se ja se puuttuu. Käytännössä ainoat olennaiset tehdaslisävarusteet, mitä jätin ruksaamatta, oli navi (liian kalliit karttapäivitykset) ja puolinahat (näitä ei saa sporttipenkkien kanssa).

Edit: Myyjän asenteesta johtuen tilauskin meni muualle.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: tapanixxx - 04.10.13 - klo:14:36
.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: teräksenharmaa - 04.10.13 - klo:15:01
Lisävarusteiden hintoja miettivät fiksut tyypit. Hinta hilataan juuri niin korkealle, kuin uskotaan olevan kannattavinta. Premiumeihin kun lataa vähän varusteita, niin hintaa kertyy nopeasti pikkuauton verran. Sanomattakin selvää, että katteet noissa varsuteissa ovat aivan eri luokkaa kuin itse autossa. Tuo on yksi juttu, mikä tympii premiumeissa. Siis jotku ledituikut ja eri väriset listat kojelaudassa voivat maksaa nelinumeroisen summan euroja. Siinä on jo muovilla kilohinta kunnossa. Ei ole aivan sattumaa, että saksanpremiumit takovat alalla poikkeuksellisen hyvää tulosta vuodesta toiseen.

Suomessa kun maksat varusteisiin korkean alvin ja vieläpä sen lisäksi autoveron, niin lopputulos on varusteidenkin osalta murheellinen.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: manni - 04.10.13 - klo:15:25
Yksi toveri on tilaamassa itselleen työsuhdeautoa.

Loppusuoralla kandinaatteina ovat Skoda Octavia 1.8 TSI:llä ja hyvillä varusteilla sekä Audi A4 samalla koneella.

Monet lisävarusteet, jotka on Octaviassa vakiona tai halvahkoja lisävarusteita, on Audiin nelinumeroisia summia. Samalla varusteella Audin hinta oli muutaman kympin kalliimpi. Autot ei tietty ole täysin vertailukelpoisia, mutta tilat ja käytännön ominaisuudet ovat Skodassa oikein hyvällä mallilla.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: skriko - 04.10.13 - klo:16:57
Ainoat tehdaslisäverusteet jotka maksavat tehtaalle jotakin, ovat kattoluukku/lasikatot ja nahkaverhoilut. Muistan kun ostin 2000 uuden Ford puman niin repsikanairbag olisi maksanut 2000 markkaa. Kun sain autoni, sanoin että on väärä auto, kun on tuo airbag, vaikka en sitä ottanut. Myyjä naureskeli että ei ole airbagia, kaikki muut ovat paikallaan, mutta jokin liitin puuttuu. Kova oli liittimelle hinta 2000 markkaa.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: Nudde - 04.10.13 - klo:17:14
LainaaKova oli liittimelle hinta 2000 markkaa.


kai sinä sen sitten ostit erikseen kympillä.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: skriko - 04.10.13 - klo:17:24
Lainaus käyttäjältä: Nudde - 04.10.13 - klo:17:14

kai sinä sen sitten ostit erikseen kympillä.

Olivat tehneet liittimestä sellaisen, että sopivan sai vaan tehtaalta. Tai ehkä olisi voinut rakentaa, mutta en ollut niin kiinnostunut repsikan airbagistä. Muuten se cd-soitin, jonka tilasin ei ollut koskaan käytössä. Kun takuu oli menossa umpeen, kokeilin että toimiiko. Samoin kävi BMW:ssä 2003 kun cd oli lisävaruste hintaan 460â,¬. Ei tullut sinnekään levyä koskaan laitettua. Ei oo muuten nykyisen auton soittimessakaan levyä ollut. Sen sai onneksi ilman.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: skrikoo - 14.05.17 - klo:18:49
Reilu vuosi sitten yrittivät väkisin suolata jotain lisävarusteita uuden auton oston yhteydessä. Kauppasivat kaiken maailman pakkeja joissa oli avaimetonta käynnistystä, avaimetonta keskuslukkoa, punaisia jarrusatuloita, valaistuja kynnyslistoja, navigaattoria, vakionopeudensäädintä ja paljon muuta tarpeetonta krääsää. Sanoi myyjä vielä että kun Fordissa on niin halvat lisävarusteet, niin saan ne hinnassa takaisin.
Ainoa mitä otin oli tietysti talvirenkaat, originellialuvanteet rengaspainetunnistimilla ja parhaan värin.
Nyt kun hinnoitteli autoani vaihdossa ei kysynyt varusteista mitään. Sanoin sitten että unohdin muutamia lisävarusteita ( ei siis varusteita ollut, testasin vain myyjää ) niin sanoi että ei niistä saa yhtään lisähintaa.
Sehän on selvä että lisävarusteet ostetaan vain itselle ja ne maksaa vain ensimmäinen omistaja.
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: vwmies - 14.05.17 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 14.05.17 - klo:18:49
Reilu vuosi sitten yrittivät väkisin suolata jotain lisävarusteita uuden auton oston yhteydessä. Kauppasivat kaiken maailman pakkeja joissa oli avaimetonta käynnistystä, avaimetonta keskuslukkoa, punaisia jarrusatuloita, valaistuja kynnyslistoja, navigaattoria, vakionopeudensäädintä ja paljon muuta tarpeetonta krääsää. Sanoi myyjä vielä että kun Fordissa on niin halvat lisävarusteet, niin saan ne hinnassa takaisin.
Ainoa mitä otin oli tietysti talvirenkaat, originellialuvanteet rengaspainetunnistimilla ja parhaan värin.
Nyt kun hinnoitteli autoani vaihdossa ei kysynyt varusteista mitään. Sanoin sitten että unohdin muutamia lisävarusteita ( ei siis varusteita ollut, testasin vain myyjää ) niin sanoi että ei niistä saa yhtään lisähintaa.
Sehän on selvä että lisävarusteet ostetaan vain itselle ja ne maksaa vain ensimmäinen omistaja.

Jos itse olen oikein ymmärtänyt, niin "varusteet" joilla on muutaman satkun vaihtohyvitysarvo ovat: 2 käyvät hyvät renkaat, nahkasisustus ja joissakin kalliimissa autoissa automaatti. Metalliväri, lohkolämmitin, parempi audio, navi, lisävarustepaketit, ylikokoiset +2" vanteet ei käytännössä näy missään. Itse asiassa se tärkein auton oma varuste on asiallinen huoltokirja .  :o

Viime aikoina on saanut niin surkeita tarjouksia 41tkm / 4 v. disuka farkulle, ettei edes merkkilikkeen kaikilla (kalliilla) leimoilla näytä olevan hyvitysarvoa. Toki, kauppias listaa kaiken kääntyviä etupyöriä, alasveivattavia ikkinoita plus kolmiota myöten, ja lopuksi mainostaa "Suomi-auto merkkiliikkeen huoltokirjalla".  :) ;) :D ;D 8) ::)
Otsikko: Vs: Lisävarusteiden hinnoittelu
Kirjoitti: skrikoo - 14.05.17 - klo:19:13
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 14.05.17 - klo:18:59

Viime aikoina on saanut niin surkeita tarjouksia 41tkm / 4 v. disuka farkulle, ettei edes merkkilikkeen kaikilla (kalliilla) leimoilla näytä olevan hyvitysarvoa. Toki, kauppias listaa kaiken kääntyviä etupyöriä, alasveivattavia ikkinoita plus kolmiota myöten, ja lopuksi mainostaa "Suomi-auto merkkiliikkeen huoltokirjalla".  :) ;) :D ;D 8) ::)
Joo. Ainoa vain että eivät itse edes tiedä mitkä ovat lisävarusteita ja mitkä vakiona. Vaikka on merkkiliike, niin luettelevat vakiovarusteita pitkät litaniat ja lisävarusteista ei ole ilmossa monesti sanaakaan.
vwmies laske se tarjous näin. Katso mitä liikkeet pyytävät samanlaisesta autosta samoilla kilsoilla kun sinulla ja miinustat siitä 15,5%. Siinä on liikkeiden nettohyvitys. Enempää eivät anna, elleivät kuseta sitten oman netossa.