VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Audi => A6 C7 (11-) => Aiheen aloitti: Jarmo - 19.02.13 - klo:17:52

Otsikko: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Jarmo - 19.02.13 - klo:17:52
Ajattelin aloittaa asiasta oikein uuden aiheen. Eli jos tänne voisi keräillä kokemuksia noista polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä, niiden toiminnasta ja mahdollisista ongelmista korjauksineen.

Itselläni on tosiaankin 2.0TDI käyttöönotettu 10/2012. Melko pian pakkasten alettua totesin, että moottorin lämmöt jäävät selkeästi alle tuon 90 asteen / neljän ledin, jota itse pidän kuta kuinkin normaalina.
Käytännössä aina kun pakkasta oli -5 astetta tai enemmän, mittarissa paloi ainoastaan yksi ledi. Merkkiliike antoi heti veloituksetta tuon maskin viimasuojan, jonka toivorikkaana asensinkin heti paikoilleen, vaikka ei tuo todellakaan mikään kaunistus ole. Suoja paransi moottorilämmön nousua pikku pakkasilla, mutta käytännössä jos pakkasta on lähelle -10 tai enemmän, mittarissa palaa ihan maksimissaan 2 lediä. Tuo on myöskin vielä mielestäni liian vähän.
Monet uuden A6 "mukavista" pikku ominaisuuksista perustuu päästöjen ja kulutuksen pienentämiseen, joten mielestäni on melkoisen ristiriitaista, jos moottori ei talvioloissa lämpene normaalisti. Todennäköisesti kulutus ei silloin ainakaan tipu.
Asennutin sitten merkkiliikkeessä jälkiasennus Webaston toiveena saada apuja tuohon moottorin lämpenemiseen. Toivorikkaana sitten hain auton ja heti liikkeen pihassa tietysti Webasto käyntiin ja ajelemaan kotia kohti. Yllätys oli melko suuri, kun noin -5 asteen pakkasella totesin moottorin lämpenevän huonommin kuin ennen. Webasto kokeeksi pois päältä eikä aikaakaan, kun lämmöt nousivat siihen mihin ne olivat tuon viimasuojan avustamana ennenkin nousseet.
Tiedustelin asiaa merkkiliikkeestä, joka oli myös siis tuon asennuksen hoitanut ja heidän kantansa oli se, että lämmitin toimii oikein. Sen tarkoitus ei olekaan tuottaa moottorille lisälämpöä ajon aikana, vaan sitä käytetään ensi sijaisesti ainoastaan auton esilämmittämiseen.
Tuo asia ei jostain syystä nielemättä uppoa tällaisen maalaisen järkeen. Tähän astisissa autoissani jokaisessa on lisälämmitin nopeuttanut ajon aikanan käytettäessä huomattavasti myös moottorin lämpenemistä. Nyt käy pikemminkin päin vastoin.
Noin -10 asteen pakkasella sitten Webastosta tulee jonkinlainen hyöty esiin myös ajossa. Lämpömittariin nousee yleensä 1 ledi enemmän, kuin ilman Webastoa.

Nyt kysynkin teiltä miten on, kuinka teidän lisälämmittimet toimii, niin Webastot kuin Eberitkin? Auttaako moottorin lämpenemiseen ajossa, vai käykö juurikin noin kuin minulla?
Tämä on asia, jonka haluaisin selvittää perusteellisesti. Nimimerkillä asennutinko Webaston turhaan...
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: JOHANNES - 19.02.13 - klo:18:12
Asiaa. Jos ostat yli 50kâ,¬ auton, sen  pitäisi lämmetä, mutta ei. Paikallinen Audi liike testannut minun 2,0TDI ja todennut että ei lämpeä.Suosittelevat maski suoja, ei mielestäni ole oikea ratkaisu. Kysyin huollon työnjohtajalta, jos ostat uuden asunnon ja ei lämpeää. Rakennuttaja suosittelee styroksit ikkunaan, miten suhtaudut...
Ei osanut kaveri vastata, esitti vaan "ajokoira ilmettä" Faktaa kun yli 20 astetta pakkasta, ei todellakaan lämpeä... AUDIN PITÃ,,ISI KANTAA ASIASTA JONKILAINEN VASTUU
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: SKU - 19.02.13 - klo:19:44
Tuohon on olemassa ratkaisu, joka tosin pitää ruksia jo tilatessa. Mukana tulee sitten kylkiäisenä neliveto  :P

Ei vaan, minulla Webasto ja kyllähän se nopeuttaa tuota lämpenemistä ajossa. Tosin minun asennus on sellainen, että tietyssä vaiheessa sisävalot välähtää, ilmeisesti joku heräte/rele. Minusta aika perseestä oleva viritys, ja kuulemma näin se marmorin mukaan on asennettu ja kuuluu tehdä. Erkki Mustakaria mukaillen, mene ja tiedä :o
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Markku J - 19.02.13 - klo:19:58
Minulla on 150 kW:n kuutoskoneen kanssa tehdasasenteinen Eberi, joka ei lämmitä moottoria. Sen kanssa kuitenkin huomaa lämmittimen vaikutuksen moottorin lämpöihin, kun startin jälkeen alle minuutissa sammuvat pari punaista lediä kierroslukumittarin rajoitinasteikolta. Mielestäni koneen lämpö jatkaa nousuaan nopeammin, kun pidän lämppärin päällä kymmenisen minuuttia ajoon lähdön jälkeen. Jossain 10-15 km rauhallisen (80-100 kmh) ajon jälkeen on lämpömittarissa 90 astetta.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Uppe - 19.02.13 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.02.13 - klo:19:58
tehdasasenteinen Eberi, joka ei lämmitä moottoria.

Onko tämä "ominaisuus" tehdastilauslämppäreissä koko Audin mallistossa kautta linjan?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Markku J - 19.02.13 - klo:20:27
Minä osaan kommentoida vain A6:n osalta. Siihenkin on kuulemma nyt ratkaisu, jolla saadaan lämmitin kierrättämään nestettä myös moottorissa. Joku palstalainen tiesi muutoksen maksavan 150 eur. Itse en ole pitänyt kiirettä tuon muutoksen kanssa, kun isompana ongelmana on tuo mutteriohjaus. Jos vaikka samalla käynnillä ne korjaisi (toiveajattelua kai ohjauksen osalta ?) - tai sitten vaihdan autoa nopeasti.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Jarmo - 19.02.13 - klo:22:23
Lainaus käyttäjältä: JOHANNES - 19.02.13 - klo:18:12
Asiaa. Jos ostat yli 50kâ,¬ auton, sen  pitäisi lämmetä, mutta ei. Paikallinen Audi liike testannut minun 2,0TDI ja todennut että ei lämpeä.Suosittelevat maski suoja, ei mielestäni ole oikea ratkaisu.

Nimenomaan tämä on myös oma ajatukseni tällä hetkellä ja varsinkin, kun tuosta maskisuojasta ei ola sanottavaa hyötyä tuolla lähempänä -10 asteen pakkasia. Paikallaan se nyt kumminkin on myös tälläkin hetkellä.
On tuohon autoon varusteineen kuitenkin tullut nyt Webaston asennus mukaan lukien päntättyä rahaa noin 63kâ,¬, joten todellakin toivoisi hieman toisenlaista toimintaa.
Tuo summa alkaa muutenkin olemaan jo kiusallisen lähellä sitä 3.0TDI quattroa, jossa myös moottori olisi lämmennyt ilman hirveitä lisäsysteemeitä. Tosin olisi sitten jäänyt vielä aimo kasa varusteita saamatta.
Alla vielä suora lainaus merkkiliikkeestä saamastani vastauksesta, joka on siis ilmeisesti tehtaan kanta tähän asiaan.

"Moottori toimii valmistajan mukaan normaalisti vaikka mittariston näyttämä muuttuilee välillä 50â€"70 °C ja/tai jäähdytysvesi ei saavuta 90 °C:n lämpötilaa. Ilmiö korostuu ajettaessa alhaisella käyntinopeudella ja useimmitenulkolämpötilan ollessa alle 5 °C ."

Moottori todennäköisesti toimiikin kohtuullisen normaalisti, vaikka lämmöt on alhaisemmat. Polttoainetaloudesta ei välttämättä ehkä voi olla samaa mieltä.
Tässä vaan tämän asian kanssa tuskaillessa tulee välillä väkisinkin ikävä vanhaa kunnon quattroa, joka kehitti riittävästi hukkalämpöä ilman mitään lisälämmittimiä.

Mainittakoon kuitenkin vielä, että merkkiliikkeen korjaamopäällikkö esitti minulle jonkinlaisen teorian siitä, miksi edes Webasto ei auta moottoria saavuttamaan normaalia käyntilämpötilaa joka tilanteessa. Kun sitä teoriaa riittävästi mielessään pyörittelee, niin ehkä se osittain jopa sopisi taudin kuvaan. Jos näin on, niin silloin on mielestäni Audin ja Webaston / Eberin "aivoissa" hieman vielä säätämistä yhteensopivuuden suhteen.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: JOHANNES - 20.02.13 - klo:08:21
Itse ajan 80km/h rajoituksella ja pakkasta yli 10 astetta niin vartin jälkeen palaa edelleen 1 ledi. Sehän palaa aina, eli eipä ole moottori kovin lämmin ole.  Suurin ongelma on juuri sisätilojen lämpiäminen, koska PTC ei riitä kunnon pakkasilla. Koska lämmintä vettä kennolle ei tule ennenkuin, moottori on lämmin. Pikkupakkasilla saa jotenkin lämpimäks, kun laittaa lämmityksen täysille ja huurteen poisto päälle. Mutta jos päälle 20 astetta, niin ei tääkään auta. Myöskään en ole saanut mitään järkevää selitystä, miksi lisälämmitin nykyään vakiona etuvetoisissa, tuskinpa sitä laitetaan hyvää hyvyyttään.

Ja että ottaa PÃ,,Ã,,HÃ,,Ã,,Ã,,N   >:(, paikallisen AUDI liikkeen huoltoneuvojen asenne, vastaa itänaapurin palvelua 80 luvulla. Toinen asiallinen, mutta toinen ...........
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Ktk - 20.02.13 - klo:08:39
Lisälämmitin ei ole vakiona etuvetoisissa. 0e hintainen lisävaruste.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: JOHANNES - 20.02.13 - klo:08:57
No muotoillaan uusiksi. Miksi saa etuvetoisiin 0â,¬:lla ???
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Nalle - 20.02.13 - klo:09:06
Lainaus käyttäjältä: Mrk - 20.02.13 - klo:08:39
Lisälämmitin ei ole vakiona etuvetoisissa. 0e hintainen lisävaruste.

Niin lämmitin mikä ainoastaan lämmittää sisätiloja eikä moottoria. Tässä topikissa
keskustellaan moottorin huonosta lämpenemisestä, eikä tuolla varusteella mielestäni ole mitään tekemistä moottorin lämpenemisen kanssa. Toisin voi olla jos sen saa, kuten Markku J mainitsi, muutoksella lämmittämään myös moottoria.
Markku mainitsi että itse pitää lämmittimen päällä myös ajossa, mitä hyötyä siitä voi olla moottorin lämpiämisen kanssa, jos muutosta vesikiertoon ei ole tehty?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Markku J - 20.02.13 - klo:09:22
Startin jälkeen vesikierrot selvästi yhtyvät ja lämmittimen kierrossa olevaa lämmintä nestettä virtaa lohkoon. Sen toteaa noista kierroslukumittarin punaisista ledeistä, joista 2 kpl sammuu nopeasti. Ensimmäinen heti startin jälkeen, ja toinen sammui tänään vajaan minuutin kuluttua startista (ulkolämpö oli -5,5 astetta). Täydet 90 astetta tuli lämpömittariin vajaan 10 km ajon jälkeen.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: CK - 20.02.13 - klo:09:39
Voi olla että quattro-malleissa moottori lämpenee nopeammin.
Minulla 2.0 TDI ja jälkiasennettu webasto, vaikka ulkolämpötila olisi vain -2C, niin ainoastaan yksi ledi palaa 20min-60min ajon jälkeen. Esilämmitän aina webastolla ennen ajoa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Pumafi - 20.02.13 - klo:09:56
Laakkonen Hyvinkää kertoi tuon hinnan 150 euroa Eberin muutokselle lämmittämään myös moottoria, mutta eilen kysyin samaa asiaa Vantaan Airportista ja asia ei ole edennyt mihinkään. Outoa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: JOHANNES - 20.02.13 - klo:10:54
Mutta mutta jos moottori lämpiäisi niin olisi sisälläkin lämmintä
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: MoFFe - 20.02.13 - klo:11:24
LainaaMutta mutta jos moottori lämpiäisi niin olisi sisälläkin lämmintä
Aivan!!!

Ja jos webasto/eberi mottoria lämmitäis niin silloin ei vältämättä edes webastoa tarvis pitää itse ajon aikana päällä.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: pekkaärrä - 22.02.13 - klo:19:31
Kyllä tehdasasennettu Eberi nopeuttaa moottorin lämpenemistä selvästi. Ajelin pari viikkoa ilman automaattista lisälämmittimen
kytkeytymistä niin neljäs ledi syttyi noin 25 km ajon jälkeen, Eberin kanssa täydet lämmöt noin 10 km jälkeen.
20 asteen pakkasessa ei enää pidä täysiä lämpöjä (ilman Eberiä) kun tulee maantieltä kaupunkiin, laskee nopeasti 70 asteeseen.
Auto siis 3.0 TDI koneella.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Markku J - 22.02.13 - klo:19:43
Tässä viikolla eräänä päivänä oli aamulla pakkasta -5,5 astetta. Eberi oli päällä 30 min ja lähdin ajoon niin, että se sammui pari minuuttia startin jälkeen. Kierroslukumittarin kaksi punaista varoituslediä sammuivat n. 30 sekuntia startista (eka tietty heti startin jälkeen) ja 7,6 km ajoin, ennen kuin neljä lämpömittarin lediä syttyi (90 astetta). Eberi siis oli jo poissa päältä ajon aikana. Minulla ei ole edes alkuvuoden -15-20 asteen pakkasilla laskenut mittari neljästä ledistä alaspäin missään ajotilanteessa ilman Eberiä.
Otsikko: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Marko_K - 22.02.13 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 20.02.13 - klo:11:24
Aivan!!!

Ja jos webasto/eberi mottoria lämmitäis niin silloin ei vältämättä edes webastoa tarvis pitää itse ajon aikana päällä.

Ei sen Webaston tai Eberin tietyssä ajassa tuottama lämpöenergia ole millään tavalla riippuvainen siitä, mitä lämmitetään. Sama joulemäärä siitä syntyy, lämmitettiin ensin vain matkustamoa tai sitten sekä moottoria että matkustamoa.

Jos lämmitin eristetään moottorin vesikierrosta, matkustamo ehtii lämmetä lämpimämmäksi esilämmityksen aikana. Ja jos ei eristetä ja lämmitetään myös moottoria, on matkustamo haaleampi samalla lämmityksellä ja moottorin lämmittämiseen käytetty energia joudutaan siirtämään sinne viiveellä ja häviöiden kanssa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Jarmo - 23.02.13 - klo:11:51
Itse en ole moittinut tuota ohjaamon lämpenemistä alusta pitäenkään, vaan mielestäni se lämpenee ihan kohtuullisesti myös ilman Webastoa. Johtunee varmasti osittain siitä, että minulle tuo 20, maksimissaan 21 astetta sisällä on aivan riittävä.
Se mitä itse olen tässä nyt koko ajan perännyt, on tuo moottorin lämpeneminen ja etenkin nyt kun Webasto on asennetto jälkikäteen ja siitä ei tunnu tulevan toivottua tulosta.
Webaston asentanut Audin merkkiliike on siis koko ajan sitä mieltä, että lämmitin toimii niin kuin kuuluu, vaikka se ei moottorin lämpenemistä sanottavasti autakaan.
Itse en tuota Webaston tai Eberin asennusta tunne teknisesti juuri mitenkään, eli voisitteko Te hieman paremmin tuon tekniikan tuntevat hieman valaista onko asennuksessa mahdollista toteuttaa useampia erilaisia kytkentöjä lähinnä tuon vesikierron osalta?
Voisiko minun tapauksessani olla esim. niin, että lämmitin on kytketty ensi sijaisesti tuohon ohjaamon kiertoon ja moottorin kierto on jätetty ns. toissijaiseksi? En tiedä onko tuollainen käytännössä edes mahdollista, mutta tämä on yksi teorioista mikä mielessä kummittelee.
Asennuksen toteuttanut merkkiliike ei tuohon ole antanut mitään tarkentavaa selvitystä, vaan heidän kantansa on vaan yksi selitteisesti se, että lämmitin toimii oikein, kun ohjaamo lämpenee. Moottorin osalta he edelleen vetoavat siihen maahantuojan kantaan, jonka olen tuossa aikaisemmassa postauksessani esittänytkin ja Webaston ei ole kuulemma tarkoituskaan nostaa moottorin lämpötilaa.
Olemme tämän asian tiimoilta tällä hetkellä melkoisella "törmäyskurssilla" kyseisen liikkeen kanssa ja viimeksi eilen puhelinkeskustelussa heidän Audin myyntijohtaja lopulta vain tokaisi, että "pitäisikö jatkossa miettiä mistä autonsa ostaa, saahan noita autoja muiltakin". Tästä olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä. Nyt en kuitenkaan ole aikonut vielä päästää heitä näin helpolla, vaan aion selvittää asian loppuun asti.
Mainittakoon vielä, etää olen pyytänyt myös Webaston maahantuojalta virallista lausuntoa siitä, voidaanko Webaston olettaa lämmittävän myös moottoria ajon aikana. En ole tuota lausuntoa ainakaan vielä saanut ja jostain syystä kyllä tuntuu, että saamatta myöskin jää.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Passatti - 23.02.13 - klo:12:01
Minulle asennettiin Webasto Passattiini eräässä liikkeesä,joka näitä tekee päivittäin.Kyllä minulla lämpenee moottori ja sitten sisätilat.Voin käyttää Webastoa myös ajon aikana.Toimii hienosti.Vuosi sitten kun auton ostin niin kyselin myyjältä asennusta ja sain tarjouksen jossa oli jokin VW:n oma liitin sarja Climatroniciin.Silloin todennäköisesti vain moottori olisi lämmennyt.Sitä en halunnut.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Rauska - 23.02.13 - klo:13:34
Aikoinaan kun valitsin laitetta, niin Eberspächeriltä löytyi tiedot erilaisista asennusvaihtoehdoista Webastolta ei. Joten valinta oli selvä.

http://www.preheat.eu/uploads/images/hydronics.pdf (http://www.preheat.eu/uploads/images/hydronics.pdf)
Sivuilla 20 - 22 on erilaiset asennustavat selkeästi esitetty ominaisuuksineen.
Lulisin , että kyllä Webaston asennuksessakin on vastaavat vaihtoehdot olemassa. Mutta vaan valtuutetussa/asiantuntevassa Webasto liikkeessä?? Kai?


Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: miisalo - 23.02.13 - klo:14:18
Oletuksena Audeissa monissa malleissa tehdasweba lämmittää ensisijaisesti sisätiloja. Osassa malleista on venttiili, jota avautuu päästämään vesikierron myös moottoriin, kunhan on ensin saavutettu tietty lämpötila. Jossain malleissa tätä voidaan ohjata myös MMI:stä tai esim. VCDS:llä koodata tuo vena auki pysyvästi. Samoin muuten tuohon weban päälleoloon pystyy puuttumaan jossain malleissa. Valitettavasti uusi kuutonen taitaa olla jo näitä, missä monet koodauksista vaativat online yhteyden, eli ei välttämättä VCDS häckäykset toimi.

Oli tuo webaston toiminta millaista vaan esilämmityksessä, niin kyllä se yleisesti ottaen auttaa moottorin lämpenemisessä.

Mutta jos palataan alkuperäiseen ongelmaan, niin eihän sitä oikeasti ole. Jos sisälle riittää lämmintä ilman webastoakin, niin moottori kyllä on riittävässä käyntilämpötilassa. Se mitä termisesti hävitään hyösuhteessa (lämpövoimakoneen hyötysuhdehan olisi parempi, jos sitä voitaisiin käyttää vaikka 600C lämpöisenä), on huomattavasti vähemmin kuin webaston käyttämä energia. Muutenkin lämpömittariin tuijottaminen taitaa olla melko tyhjän kanssa. Se mitä se näyttää on ihan muuta kuin moottorin todellinen lämpötila joka muuten pumppailee todella isolla haarukalla näissä nykykoneissa. Tämän huomaa hyvin, kun VCDS:llä katselee todellisia anturinäyttämiä ja vertaa mittariston näyttämään - lämpötila saattaa esim. pumppailla 70-100C väliä ja mittaristossa on koko ajan 90 astetta. Tai mittaristossa palaa yksi ledi ja kuitenkin moottoriöljyjen lämpötila on terveet 90 astetta.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: SKU - 23.02.13 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: miisalo - 23.02.13 - klo:14:18
Mutta jos palataan alkuperäiseen ongelmaan, niin eihän sitä oikeasti ole. Jos sisälle riittää lämmintä ilman webastoakin, niin moottori kyllä on riittävässä käyntilämpötilassa. Se mitä termisesti hävitään hyösuhteessa (lämpövoimakoneen hyötysuhdehan olisi parempi, jos sitä voitaisiin käyttää vaikka 600C lämpöisenä), on huomattavasti vähemmin kuin webaston käyttämä energia. Muutenkin lämpömittariin tuijottaminen taitaa olla melko tyhjän kanssa. Se mitä se näyttää on ihan muuta kuin moottorin todellinen lämpötila joka muuten pumppailee todella isolla haarukalla näissä nykykoneissa. Tämän huomaa hyvin, kun VCDS:llä katselee todellisia anturinäyttämiä ja vertaa mittariston näyttämään - lämpötila saattaa esim. pumppailla 70-100C väliä ja mittaristossa on koko ajan 90 astetta. Tai mittaristossa palaa yksi ledi ja kuitenkin moottoriöljyjen lämpötila on terveet 90 astetta.

Tämä on hyvä pointti.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Kvee - 23.02.13 - klo:16:20
Minulla Ex A6:ssa oli Laakkosella asennettu Eberi, ja kyllä pakkasellakin ainakin sitä käyttäen lämmöt nousivat, eli toimi normaalisti. Ilman sitä ei kovemmilla pakkasilla meinannut oikein lämpöjä nostaa, mutta silti sisällä lämmintä piisasi niin en sitä ongelmaksi kokenut. Lämmitin siirrettiin sitten nykyiseen, ja hyvin on pelittänyt tässäkin...siirtyy varmaan taas seuraavaankin!
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: emjr - 08.03.13 - klo:10:59
Itselleni on tulossa tuollainen A6 Avant tehdasasenteisella seisontalämmityksellä ja olen kiinnostuneena lukenut tätä(kin) ketjua.

Nyt kun talvea on takana jo jonkin verran niin mitä suosittelette: kannattaako minun muokkauttaa tuo niin että se lämmittää myös moottoria sisätilojen lisäksi vai ei?

Eikös ainakin noita sähkölämppäreitä markkinoida nimenomaan sillä että ne säästävät moottoria rankoilta kylmäkäynnistyksiltä?

Ja pahoittelen mahdollista tyhmää kysymystäni: autojen suhteen peukaloni on hyvinkin keskellä kämmentä ja tiedostan sen hyvin itse.

"ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Jore1 - 08.03.13 - klo:11:08
Minullekin on tulossa parin viikon kuluttua A6 ja siihen tuo muutos tehdään eli mielestäni kannattaa niin tehdä. Jopa myyjäkin sitä suositteli  :)
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Markku J - 08.03.13 - klo:11:12
Ilman muuta kannattaa teettää muutos. Jos tätä autoa joudun pitämään yli ensi talven, niin teetän muutoksen. Hienosti tämä lämppäri toimii, ja heti startin jälkeen menee lämmintä vettä moottorin kiertoonkin, eli on tyhjää parempi koneen kannalta näinkin. Noista kierroslukumittarin punaisista ledeistä huomaa tuon moottorin lämmitysvaikutuksen selvästi.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: batman14 - 08.03.13 - klo:12:37
Ehdottomasti kannatta laittaa. Sehän on sen lämmittimen päätarkoituskin. Pikkupakkasilla koneen lämmöt ovat jo vähän nousussa mittarin mukaan kun koneen starttaa ja lämmintä ilmaa tulee heti. (tämä siis A4 allroad 2.0tfsi)




Lainaus käyttäjältä: emjr - 08.03.13 - klo:10:59
Itselleni on tulossa tuollainen A6 Avant tehdasasenteisella seisontalämmityksellä ja olen kiinnostuneena lukenut tätä(kin) ketjua.

Nyt kun talvea on takana jo jonkin verran niin mitä suosittelette: kannattaako minun muokkauttaa tuo niin että se lämmittää myös moottoria sisätilojen lisäksi vai ei?

Eikös ainakin noita sähkölämppäreitä markkinoida nimenomaan sillä että ne säästävät moottoria rankoilta kylmäkäynnistyksiltä?

Ja pahoittelen mahdollista tyhmää kysymystäni: autojen suhteen peukaloni on hyvinkin keskellä kämmentä ja tiedostan sen hyvin itse.

"ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä"
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Akusti - 09.03.13 - klo:18:00
Onko tuo muutos moottorin lämmittämiseksi pelkkä koodaus, vai lisätäänkö siinä se kolmitieventtiili tjsp?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Nalle - 25.03.13 - klo:21:36
Miten on ton tehdasasenteisen lämppärin kanssa, kun on tehty muutos että lämmittää myös moottoria, niin
onko mahdollissa sitten lämmittää vain moottoria, eli saako tuota säädettyä jostain ettei lämmittäisi sisätiloja lainkaan. Voi kuulostaa hullulta, mutta esim. tänä talvena oli monta aamua, kun otti päähän kun oli jättänyt sisätilalämppärin päälle ja yöllä tullut 10cm lunta ja sitten auto on kuin jääpuikko.
Ilman sisälämmitystä olis vaan pyyhkinyt pakkaslumet pois ja auto olis ollut kuiva.
Toki 95% aamuista sisätilalämppärille oli käyttöä tänäkin talvena.
Onko kokemuksia?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Markku J - 25.03.13 - klo:21:42
Ei pysty säätämään. Jos on kytketty konehuoneen venttiilistä koneen kierto päälle sisäkierron ohella, niin molemmat lämpenee. Tehdastoimituksena vain sisätila lämpenee.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Nalle - 25.03.13 - klo:21:46
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 25.03.13 - klo:21:42
Ei pysty säätämään. Jos on kytketty konehuoneen venttiilistä koneen kierto päälle sisäkierron ohella, niin molemmat lämpenee. Tehdastoimituksena vain sisätila lämpenee.

Eli ei auta vaikka kytkis ilmastointikojeen OFF-asentoon? Eikö tuo systeemi kuitenkin käytä auton omaa lämmitysjärjestelmää ilman puhkumiseen sisätiloihin?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Markku J - 25.03.13 - klo:21:52
Tuota en ole kokeillut. Hiukan vieras ajatus, että Eberin kanssa en haluaisi lämmittää sisätilaa lainkaan.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: jf - 26.03.13 - klo:09:03
Lainaus käyttäjältä: Nalle - 25.03.13 - klo:21:46
Eli ei auta vaikka kytkis ilmastointikojeen OFF-asentoon? Eikö tuo systeemi kuitenkin käytä auton omaa lämmitysjärjestelmää ilman puhkumiseen sisätiloihin?
Joo, kunhan käyt sammuttamassa sen ilmastoinnin eberin käynnistyksen jälkeen puhalluksen alettua. Etukäteen ei onnistunut ainakaan C6:ssa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Nalle - 26.03.13 - klo:15:26
Lainaus käyttäjältä: jf - 26.03.13 - klo:09:03
Joo, kunhan käyt sammuttamassa sen ilmastoinnin eberin käynnistyksen jälkeen puhalluksen alettua. Etukäteen ei onnistunut ainakaan C6:ssa.

Eli Eberi käynnistää tuon ilmastointilaitteen, vaikka se olisi kytketty kokonaan pois päältä?
Omassa A4:ssa jos laitan ilmastoinnin OFF asentoon ja sammutan auton niin se pysyy OFF asennossa myös
kun seuraavan kerran käynnistän auton.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: waudi - 06.04.13 - klo:11:48
Alkaa lämmityskausi olla lopuillaan mutta onko jollakin oikeasti tiedossa joku jolla oikeasti on saatu toimimaan tämä "tulossa" ollut noin 150 euroa maksava muutos jotta myös moottori lämpenee?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: batman14 - 06.04.13 - klo:12:08
Lainaus käyttäjältä: waudi - 06.04.13 - klo:11:48
Alkaa lämmityskausi olla lopuillaan mutta onko jollakin oikeasti tiedossa joka jolla oikeasti on saatu toimimaan tämä "tulossa" ollut noin 150 euroa maksava muutos jotta myös moottori lämpenee?

Sama toimenpide suoritettu A4 malliin. Se piti kuulemma joka huollossa koodata uudelleen, mutta maksun tarvitsee vain kerran maksaa tietty  :D . Pitää vain muistuttaa huollon poikia että eivät poista sitä toiminoa
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Akusti - 08.04.13 - klo:16:27
Onko tuosta moottorin lämmityksestä aiheutunut mitään häiriöitä, käynnistysvaikeuksia tms?
Etenkin 3.0 V6 kiinnostaa ...
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: waudi - 06.05.13 - klo:15:43
Nostetaan vielä tätä eli onko niin ettei ketään ole tiedossa A6 C7 mallin osalta jolle tuo aiemmin kuvattu muutos olisi tehty onnistuneesti myös moottoria lämmittämään? Eli onko tämä edelleen vain tulossa ja ehkä toimii?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Akusti - 06.05.13 - klo:19:28
Koodaus on tehty, mutta meni sen verran myöhään tukivarsien puslien vaihdon kanssa että ei ole kokemuksia miten hyvin lämmittää konetta (mulla V6 3.0 TDI).
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: kai75 - 07.05.13 - klo:06:29
Mulle tehtiin muutos (eikä maksanut mitään) ennenkuin uusi auto luovutettiin mulle huhtikuun -13 puolessa välissä. Kerran käytin lämppäriä tälle keväälle ja tuntui toimivan eikä mitään auton käynnistymisvaikeuksia ole ainakaan mulla ollut havaittavissa.

Pörhön myyjän mukaan kaikkiin heiltä ostettuihin, lisälämmittimellä varustettuihin autoihin tehdään tuo muutos et sisus lämpiää myös.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: seatin - 07.02.14 - klo:12:38
Vanha keskustelu, mutta jos joku muu etsii tietoa.. itsellä ollut kolmessa autossa lisälämmitin (A6 4F 3.0TDI, Seat Alhambra 2.0 TDI, VW Caravelle 2.0TDI). Kaikissa lämmittänyt mielestäni myös moottoria, käynnistyi vähemmällä nikottelulla kovilla pakkasilla jos on käyttänyt lämppäriä. Lämppärithän kierrättävät jäähdytinnestettä ja lämmittävät sitä ja siitä sitten saadaan lämpö sisään puhellattavaksi. Kyllä se moottoriakin sitten auttaa lämpiämään jos jäähdytinneste lämpenee.

Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: quuviis - 20.01.15 - klo:09:20
Tervehdys,

varmaan vähän hölmö kysymys, mutta osaisiko joku sanoa, miten nämä Audi A6:n lämmitysjärjestelmät oikein toimivat. Itselläni on siis Audi A6 (4G / C7) 2.0 TDI tehdasasenteisella polttoainetoimisella (Eberspächer?) lisälämmittimellä.

Tuon "auxiliary heating" systeemin eli Eberin perustoiminnan kuvittelin ymmärtäväni - niin käynnistykset kaukosäätimestä, kuin MMI:n valikostakin. Aikaisemmin luulin lisäksi, että MMI -valikon kohdasta AC valittavilla Suppl. heater -toiminnoilla (auto / off) säädetään myös tuon polttoainetoimisen lämmittimen toimintaa - luulin, että auto -asennossa ollessaan auto käynnistää tuon polttoainetoimisen lisälämmittimen, jos katsoo lisälämpöä ajon aikana tarvitsevansa. Tänään (kovalla pakkasella) huomasin, että tuolla Suppl. heater (auto-) valinnalla ei saakaan ainakaan Eperin "liekkivaloa" syttymään kojetauluun.

Onko siis niissäkin A-kutosissa, joissa on polttoainetoiminen lisälämmitin, joku sähkötoiminen (PTC tms.) lämmitysvastus, jota ohjataan tuolta AC valikon Suppl. heater valikosta?

T

Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: kai75 - 21.01.15 - klo:12:49
Lainaus käyttäjältä: quuviis - 20.01.15 - klo:09:20
Tervehdys,

varmaan vähän hölmö kysymys, mutta osaisiko joku sanoa, miten nämä Audi A6:n lämmitysjärjestelmät oikein toimivat. Itselläni on siis Audi A6 (4G / C7) 2.0 TDI tehdasasenteisella polttoainetoimisella (Eberspächer?) lisälämmittimellä.

Tuon "auxiliary heating" systeemin eli Eberin perustoiminnan kuvittelin ymmärtäväni - niin käynnistykset kaukosäätimestä, kuin MMI:n valikostakin. Aikaisemmin luulin lisäksi, että MMI -valikon kohdasta AC valittavilla Suppl. heater -toiminnoilla (auto / off) säädetään myös tuon polttoainetoimisen lämmittimen toimintaa - luulin, että auto -asennossa ollessaan auto käynnistää tuon polttoainetoimisen lisälämmittimen, jos katsoo lisälämpöä ajon aikana tarvitsevansa. Tänään (kovalla pakkasella) huomasin, että tuolla Suppl. heater (auto-) valinnalla ei saakaan ainakaan Eperin "liekkivaloa" syttymään kojetauluun.

Onko siis niissäkin A-kutosissa, joissa on polttoainetoiminen lisälämmitin, joku sähkötoiminen (PTC tms.) lämmitysvastus, jota ohjataan tuolta AC valikon Suppl. heater valikosta?

T

Tehdaswebasto/-eberi what ever mullakin on ja kyllä se (ainakin mulla) auto -asennolla käynnistelee pakkasilla lämmittimen ajossa kun sen tarve on, muttei sytytä mitään liekkikuviota sisälämpotilasäätimien väliseen diginäyttöön. Liekit tulee em. näyttöön vain sitten ku kaukosta tai MMI:stä laittaa lämmittimen päälle.

PTC:stä en osaa sanoa yhtään mitään mutta eipä tuolla kabiinissa ole tarvinnu palella ku pahimmilla pakkasilla istuinlihasten osalta startin jälkeen nahkajakkaran vuoksi  ;)
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Akusti - 22.01.15 - klo:19:59
Vastuksia ei ole, ja liekki ei syty paneelissa jos automaattilämmitys on käytössä. Tuota ei kyllä kannata käyttää, on enempivähempi ollut sen kanssa ongelmia kun tukkii palopesän. V6:ssa ei tosin paljoa lisälämpöä tarvitsekaan, heh.

Tankkikalusteen lämmittimen imu on myös tavattoman ylhäällä, uutena se oli jo jossain kolmannestankillisen kohdalla, päivityksen jälkeenkin n. 200-300 km jäljellä olevan ajomatkan kohdalla eli vähintään neljännestankillinen pitää olla löpöä jos meinaa päästä ilman savuja. Tuo myös edesauttaa nokeentumista, jos ei lähde kunnolla käyntiin. Kolmen yrityksen jälkeen menee lukkoon ja pitää tyrkyttää marmorille tai laittaa narun jatkoksi (VCDS). Kaken tankinkuvahan syttyy vasta kun mittaristossakin mutta silloin hörpätään jo tyhjää. Lukituksen avauskin löytyy VCDS:stä.

N279 voidaan myös byyglata pois, jolloin moottorin pitäisi lämmitä nopeammin, tosin sen pitäisi myös alkaa lämmitä sitten kun kajuutta on lämmennyt mutta hitaammin. Bitti löytyy VCDS:llä. Kaksialueisella ilmastoinnilla jurppii kahden nupin kääntäminen manuaalisesti kaakkoon lämmityksen tehostamiseksi....
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: quuviis - 26.01.15 - klo:06:56
Kiiitokset vastauksista Akusti ja Kai75!
Olen itsekin tosiaan välttänyt tuon "auto" -asennon käyttämistä, kun pelkään lisälämmittimen tukkeutumista. Nyt siis tiedän, että valinta todellakin käyttää Eberiä, eikä mitään sähkövastuksia...
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Albertto - 05.11.16 - klo:17:08
Minulle asennettiin muutama päivä sitten Eberi ja siihen Remucin ohjaus. Nyt on ongelmana se että ilmastointi puhaltaa lämmittäessä niin kovalla että syö akun tyhjäksi. Ongelmaan ei auta se että laittaa ajon päätteeksi puhalluksen manuaalisesti pienemmälle. Pitääkö se jotenkin koodata?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: TOMPPADA - 07.11.16 - klo:11:35
Aihetta liipaten:
Talliin tuli C7 2013 jossa on MMI plus ja tehdasasenteinen webasto. Alkuperäistä sim korttia ei ollut mukana ja nyt mietinkin että saako MMI Connect Appin pelaamaan perus sim kortilla ja siten ohjaamaan webastoa etänä.

Onko väliä minkä sim kortin hankin?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: jusba31 - 08.11.16 - klo:20:55
Lainaus käyttäjältä: TOMPPADA - 07.11.16 - klo:11:35
Aihetta liipaten:
Talliin tuli C7 2013 jossa on MMI plus ja tehdasasenteinen webasto. Alkuperäistä sim korttia ei ollut mukana ja nyt mietinkin että saako MMI Connect Appin pelaamaan perus sim kortilla ja siten ohjaamaan webastoa etänä.

Onko väliä minkä sim kortin hankin?

Audissasi pitäisi kyllä olla eber ei webasto, jos siis tehdasvehje.
Lämmittimen ohjauksesta en osaa sanoa (omassa appissa ei tollasta näy kun ei ole lämmitintä), mutta itelläni ainakin toimii dna dataprepaid simmilla MMI toiminnot hienosti.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: joukose - 11.12.17 - klo:18:22
Pistetääs kyssäriä tähänkin kun kuuluu paremmin tänne eli:
Kävin tänään ostoksilla ja ostin uuden A6 sedanin. Tulee Helmikuulla. Osaatteko sanoa webastosta saako sen jollain puhelinsoftalla käyntiin kun en ottanut nk. simmipakettia autoon mukaan?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: jlindstrom - 19.01.18 - klo:09:23
Autossa on kaikella todennäköisyydellä Eberi, eikä webastoa. Ilman noita lisäpaketteja, et tehtaan avuilla saa siihen puhelinkäyttöä.

Itsellä on parin vuoden ikäisessä C7:ssa selvitystyö juuri meneillään aiheesta. Eberiltä on tullut ulos oma puhelinohjaus ja vähän tsekkaillut, jos tuon saisi toimimaan tehdaslämppärin kanssa. Hinta tuolle gw:lle pyörii 350â,¬ nurkilla.

https://www.eberspaecher-finland.com/veneet/easystart-web.html (https://www.eberspaecher-finland.com/veneet/easystart-web.html)
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: karhunik - 19.01.18 - klo:10:09
Jos ei tarvi olla Eberin oma ohjain, niin mä voin suositella kyllä tätä Danhagin pakettia:

https://www.danhag.de/en/app-control/audi/audi-a6/1/audi-a6-4g-from-2010-app-control-for-parking-heater?number=6212-104 (https://www.danhag.de/en/app-control/audi/audi-a6/1/audi-a6-4g-from-2010-app-control-for-parking-heater?number=6212-104)

Loppuvuodesta sain paikoilleen ja toiminut joka kerta, ohjauskäskyt menee tekstareilla ja kuittaukset saa päälle/pois oman mielensä mukaan, eli ohjaimeen tuleva sim ei tartte dataa. Asennus oli tosi helppo, ainakin farkussa alkuperäisen kaukosäätimen vastaanotin takakontin sivulokerossa ja mukana tuleva johtosarja oli täysin plug&play.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: jlindstrom - 19.01.18 - klo:16:55
Karhu: kenen liittymä sulla tuossa on / minkälainen / minkä hintainen paketti?

Tuo danhag on ollut myös vaihtoehtona, mutta oli haastavaa löytää kohtuuhintaista kk-maksua missä olisi paljon viestejä ja ei dataa. Vai vedätkö prepaidilla ja riittävällä alkupanoksella?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: karhunik - 19.01.18 - klo:21:02
Mä otin tohon Saunalahden Norppa liittymän ja latasin siihen 10e alkupanoksen. Prepaid toimis myös, niissä vaan vaarana että pääsee vanhenemaan. Toi Norppa liittymä pysyy aktiivisena vaikka siitä ei oiskaan käyttöä.

Alkuun oon nyt tosin pitänyt kuittausviestit päällä, täytyy jossain kohti funtsia ottaako ne pois päältä jolloin tosta ei käytännössä tuu yhtään kulua. Eipä tota tosin tuu kun 1-2 krt/pvä käytettyä eli nykyselläänkin kulut on luokkaa 14 snt per päivä :)
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Akusti - 21.01.18 - klo:13:55
Lukeeko tuo Danhag auton parametrit, siitä oli joku maininta ohjeissa? onko sulla gps, lämpöanturi jne, kerro vähän lisää! Saako käynnissä olevaa aikaa jatkettua lennosta? Alkuperäisellä ei, pitää sammuttaa tai antaa sammua. Jälkiasenteisella sai.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: karhunik - 22.01.18 - klo:19:09
Auton parametrit? Nyt en ehkä täysin ymmärtänyt kysymystä. Mutta jos tarkoitit, että lukeeko auto MMI valikon/kaukosäätimen kautta säädetyn käyntiajan, ja pitää lämmitintä sen aikaa päällä saatuaan käynnistyskomennon, on vastaus ei. Danhagin purkkiin parametroidaan käyntiaika, en tiedä miten Applen appi toimii, Android versiossa toi piti käsin kirjoittaa tekstariin, appin setup valikossa tehty muutos jää appiin mutta ei siirry vastaanottimeen, sinne ei siis ole mitään datayhteyttä vaan kaikki komennot tehdään tekstareilla.

Danhag ei osaa myöskään hyödyntää auton älyä ajastuksessa, MMI valikon/kaukosäätimen kautta ajastetaan lähtöaikaa ja auto laskee itse tarvittavan lämmitysajan. Tämä Danhagin ohjain ajastaa lämmittimen käynnistymisaikaa.

En ottanut noita lisäpalikoita, omaan käyttööni en osaa laskea niille mitään arvoa. Mulle oli tärkeää, että auton alkuperäiset MMI/kaukosäädin ohjaukset toimivat myös jatkossa, ja että asennus on sellainen ettei asennuksenpoistosta jää autoon mitään jälkiä. Alkuperäiset ohjaukset ja ajastukset toimivat täysin tämän Danhagin rinnalla, ja olenkin vanhaan tapaan laittanut aamulähtöjen ajastukset auton MMI kautta illan viimeisen ajon jälkeen. Asennus ja laitteen käyttöönotto oli todella yksinkertainen, ja sim-kortiksi kelpaa esim prepaid tai sitten tuollainen latausliittymä.

Lämmittimen päälläoloajan jatkamista en olekaan tullut kokeilleeksi, voin huomenna kokeilla kun pääsen takaisin Suomeen ja täytyy auto laittaa kentän hallista lämpiämään.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Akusti - 23.01.18 - klo:18:49
juu, sitä juuri tarkoitin parametreilla. Ja se Eberin ennakointi ei ole riittävä, ei ollut jälkiasenteisellakaan vaikka olisi laittanut asetuksiin kolmentoista litran koneen.

Värkissä on kuitenkin sisäinenkin lämpötila-anturi, mutta eipä se siellä poskessa paljoa auta.

Hintaahan tuolla on sikapaljon kun komponentit maksaa 10% tuotteen hinnasta...
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: karhunik - 24.01.18 - klo:09:58
Jep, sinällään aika karkea systeemi (eikä ihan ilmainen sellainen), mutta itsellä ei osaamista rakennella tai koodailla joten silloin vaihtoehdot aika vähissä. Mun mielestä näitä teki myös joku Altox tjsp, hinta oli vähän pienempi, mutta juuret kai enemmän tonne itään ja ei jotenkin herättänyt luottamusta.

Tää karkeakin systeemi täyttää mun käyttötarpeen hyvin, eilenkin oli mukava päästä lentokoneesta suoraan lämpöiseen autoon kun koneen rullaillessa portille napsautti lämppärin päälle. Tai kun on metsässä retkeilemässä ja tietää olevansa n. 20 minuutin päässä autolta voi kaivaa luurin ja käskeä lämmittimen päälle. Tai kotoa neljännestä kerroksesta kellarin parkkihalliin ennen lähtöä. Noita ei ajastamalla ja alkuperäisellä kaukosäätimellä onnistunut hoitaa.

Mulla on todennäköistä, että aikanaan auto vaihtuu samanlaiseen mutta fl malliin, joten perustelin hankintaa itelle sillä että siirrän tän sit seuraavaan. Tai nappaan irti ja myyn jos auto vaihtuukin johonkin muuhun aikanaan, oli sen verran nopea operaatio asennuksen kanssa.

Itse alkuperäisestä lämmittimestä sellainen havainto, että tankin täytyy olla aika täynnä että vielä toimii lämmitin. Range näyttää vielä luokkaa 250km siinä kohtaa, kun aine ei enää riitä lämmitintä varten, tankilla täytyy siis käydä tiuhempaan. Vanhassa (4F) oli jälkiasenteinen Webasto, ja siinä käytännössä polttoaineen valo oli samalla raja lämmittimen käyttöä varten. Käytännössä nyt pääsee saman matkan, mutta ainetta toki menee tankkiin aika reilusti vähemmän.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Akusti - 24.01.18 - klo:15:46
Mulle tehtiin kauan sitten joku tankkikalusteen vaihto, kun loppui jo kolmannestankillisen kohdalla. Nyt mennään jo paremmissa lukemissa, mutta silti liian ylhäällä on imu. Jälkiasenteisessa sen imupillin pään sai haluamalleen tasolle, tässä se on jonkin patovallin suojassa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Keijo - 30.10.18 - klo:19:43
Moro.

Viitsisikö joku vielä laittaa ohjeet kuinka saisin autoni moottorin lämpiämään Eberin avulla myös moottorin osalta? Auto Audi A6 2.0tdi, vm. 2013. Tänään oli ensimmäiset kunnon pakkaset (-14) tälle talvelle ja Eberi oli päällä noin 30 minuuttia. Hytti oli lämmin, mutta auto lähti käyntiin nikotellen. Epäilen siis, että moottori ei lämpene sisältä.

Onnistuuko pelkästään koodaamalla vai pitääkö venttiiliä tms. kääntää ihan mekaanisesti konehuoneen puolelta? Jos joltain löytyisi yksityiskohtaiset ohjeet niin olisin erittäin kiitollinen!
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Enhancer - 31.10.18 - klo:11:54
Sanoisin, että moottoria on lämmitetty mutta leijonanosa tarjollaolevasta lämpötehosta on puhallettu sisälle.

Kokeile sammuttaa sisäpuhallus pois, ja Eberi päälle, kyllä se moottorikin sitten lämpenee.

14 asteen pakkasella moottorissa on hehkuissa vikaa tms. jos ei lähde kuin palmun alta käyntiin, oli esilämmitetty tai ei.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: M_M - 31.10.18 - klo:12:14
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 31.10.18 - klo:11:54
Sanoisin, että moottoria on lämmitetty

Uteliaisuudesta, mistä pystyit tämän päättelemään annettujen tietojen pohjalta?  ???

Etenkin jos on saksantuonti-Audi, niin tehtaalta lähtiessä se on lähes varmasti koodattu lämmittämään pelkkää ohjaamoa, ei moottoria.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: M_M - 31.10.18 - klo:12:17
Lainaus käyttäjältä: Keijo - 30.10.18 - klo:19:43
Viitsisikö joku vielä laittaa ohjeet kuinka saisin autoni moottorin lämpiämään Eberin avulla myös moottorin osalta? Auto Audi A6 2.0tdi, vm. 2013.

Kokeilisin tätä:

Select STG 18 (parking heater)
STG Long Coding -> Function 07
Byte 0
Disable bit 3

Mitään mekaanisesti käänneltävää venttiiliä siellä ei ole.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Enhancer - 31.10.18 - klo:12:21
Lainaus käyttäjältä: M_M - 31.10.18 - klo:12:14
Uteliaisuudesta, mistä pystyit tämän päättelemään annettujen tietojen pohjalta?  ???

Etenkin jos on saksantuonti-Audi, niin tehtaalta lähtiessä se on lähes varmasti koodattu lämmittämään pelkkää ohjaamoa, ei moottoria.
Siitä, että käynnistys nikotteli. Moottori on lämmennyt juuri sen verran, että hehkutus jäi vähemmälle, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi jotta olisi lähtenyt kunnolla käyntiin vajaalla hehkutuksella. Tätä ei tapahdu jos vesi ei kierrä moottoriin.

Lisäksi kokemuksesta voin sanoa, että -15 pakkasella 30min Eberin käytöllä moottori ei lämpene nimeksikään.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Keijo - 31.10.18 - klo:12:53
Ok. Täytyy koittaa tuota M_M:n ohjetta. Sisälle kyllä puhaltaa ilmaa, ehkä jopa turhankin voimakkaasti. Pystyykö tuota sisätilaan tulevan puhalluksen lämpötilaa tai puhallusvoimakkuutta säätämään?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: välkky - 06.11.18 - klo:12:41
Tuosta bit 3 sen näkee onko lämmittänyt vai ei. Itsellä ainakin alkoi moottori lämmetä kun sen otin pois.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Keijo - 23.11.18 - klo:12:55
Nyt lämpijää kone, bit 3 otettu pois päältä. Kiitoksia ohjeista!
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: RHead - 07.10.19 - klo:21:11
Yritin kaivella mutta ei tullu vastaan. Mikä koodausessa piti muuttaaa että kun lämmitin on päällä ja puhaltaa jo koppiin niin jos painaa ilmastoinnista off nappia sammuu heti myös eberi. Joka vipu siihen oli vcds:ssä jolla tehtiin korjaus tuohon.  
Ja moottori kyllä lämpiää normaalisti jos puhallus on päällä.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: jms1601 - 06.01.20 - klo:09:37
Moro!

Täällä kans uusi Audin omistaja. Eli autona A6 allroad 3.0 tdi vm.-16 tehdasasenteisella eberillä. Eli lämpiääkö myös kone tuolla lämmittimellä vai tarviiko tehdä jotain softa puukotusta? Eilen vasta auton sain, joten ei ole ehtinyt asiaa vielä tutkiin tarkemmin. Kiitos vastauksista jo etukäteen...
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: Flat - 06.01.20 - klo:10:19
Tehdasasenteisena lämpiää pelkät sisätilat. Koodaamalla saadaan lämmittämään myös moottori. Kenties tuo on jo tehty, sillä se on aika tavallaista täällä suomessa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: jms1601 - 06.01.20 - klo:19:07
Saksasta tuotu tuo pirssi, liekkö siellä tehty muutosta softaan. Laitatan akkulaturin niin pitänee käskeä samalla kattoa, missä asennossa on lämmittääkö myös moottorin tuo eberi. Sen tieten näkee ilman marmorin laitteitakin vai näkeekö?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: jms1601 - 09.01.20 - klo:22:57
Onnistu koodaus marmorilla kuiten aika edullisesti... sielä piti lopen käydä.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: mhl - 12.02.20 - klo:20:38
Audi A6 2,0 Tdi -13 Suomiauto (pitäisi olla), onkohan tässä eber vai onko vain jotain vikaa? MMI:ssa näkyy aktiivisena Auxiiiar heating ja näyttäisi käynnistyvän ja punainen liekkimerkki vilkkuu lämpö/ilmastointi säätimien valoissa. Sammuu kuitenkin noin puolen minuutin jälkeen vaikka laittaa 20min päälle. Mielestäni yrittää käynnistää eberiä, mutta ei käynnisty. Mikähän kotikonstein avuksi ennen korjaamolle vientiä? Onkohan tuossa varmasti tehdasasenteinen eber?
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: o.b. - 12.02.20 - klo:22:08
Kannattaisi luetuttaa vikakoodit VCDS:llä tai OBD11:llä.

Kiertovesipumppu on aika yleinen vika. Eberistä ei niin hirveästi kokemusta ::)
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: b1mpo - 12.02.20 - klo:22:16
Minulla meni aikoinaam eberistä kiertovesipumppu sököksi. Lämmittimen kuitenkin pitäisi ajon aikana pysyä päällä, jos ei ole lukittunut useasta virhestartista. Hankala sanoa ilman diagnostiikkaa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: o.b. - 12.02.20 - klo:22:37
Lämmitin taitaa mennä lukkoon vasta kun on ylikuumentunut 3 tai 4 kertaa peräkkäin. Eli ajastimella sitä ei saa lukkoon jos toimii auton ollessa ajossa.
Otsikko: Vs: A6 C7 polttoainekäyttöinen lisälämmitin
Kirjoitti: mhl - 22.02.20 - klo:22:39
Vikakoodit luettu vcds:llä ja näyttäisi olevan kiertovesipumppu jumissa. Onkohan kuinka kallis projekti? Autodocilla halvin ridexin pumppu 65e, mutta kannattaako noita käyttää vaihdossa? Jos on suosituksia missä pääkaupunkiseudulla hoitaa?