Hei,
tietääkö joku, minkätyyppisiä polttimoita VW käyttää xenonien yhteydessä olevissa kääntymisvaloissa? Tässä tapauksessa kiinnostaa Touran (-09), mutta laitoin yleiselle osastolle, jos vastaus on yleispätevämpi eikä vain yhtä automallia koskeva.
Jokin halogenipolttimo siellä on, mutta käyttöohje ei kerro tyyppiä ja käsiksi on hankala päästä. Tuon värilämpötila on vain ärsyttävän keltainen verrattuna xenoneihin, joten kiinnostaisi löytää siihen toisensävyinen polttimo tilalle, jos vain tietäisi tyypin...
			
			
			
				Superb II   Kääntymisvalot eli Etusumuvalot.Poltin H8. Löytyy www.bunkkeri.fi "Xenon" tyylinen malli tavallisen polttimon tilalle.
			
			
			
				Passat 3C:ssä on xenonien rinnalla H7:t kääntymisvaloissa.
Touranin tyypin näkee kun avaa umpion ja katsoo kantaa - tai osan polttimotyypeistä voi päätellä jo umpiosta näkyvästä kuvusta.
			
			
			
				Aihetta sivuten. 
Tietääkö kukaan mikä polttimo Golf VI:n sumu/kääntymisvalossa on? Samalla polttimolla näyttää toimivan sumu- ja kääntymisvalo. En ole sumuvaloa saanut vielä auki, kun edelliskerralla ei ollut pitkiä torx-avaimia mukana kun hallilla olin... 
Vähän tekisi mieli "pierutuunata" ja kokeilla hyllyssä ylimääräisenä olevaa H7 xenon sarjaa jos polttimo sattuisi olemaan h7 ;) 
			
			
			
				Osramin sivuilta löytyy tietoa monien autojen lampputyypeistä - mutta Golf VI puuttuu...
http://am_application.osram.info/publish/index_en.html (http://am_application.osram.info/publish/index_en.html)
			
			
			
				Kiitos Tupo hyvästä linkistä, sieltähän se vastaus löytyi minunkin kysymykseeni: H8.
			
			
			
				H8:sia käytetään myös ainakin VW EOSissa ja omat kokemukset liittyvätkin siihen. H8:n teho on vain 35W ja kun se on vielä kellertävä, on kyseessä tosi tuikkuvalo joka erottuu tylysti Xenonin keilasta. H8:n kanssa yhteensopiva kanta on H11:ssa. Erona on se, että H11:n teho on 50 wattia. Ja kun sellaisen parin hankkii "tuningsinisenä" (jota en ehkä itse muihin polttimoihin vaihtaisia) on tuloksena kirkas, xenonin kanssa samansävyinen kääntymisvalo. Suosittelen!
Jälkiasennus-xenoneita ei kannata lähteä sovittelemaan kääntymisvalojen paikalle kahdestakaaan syystä: no ensinnäkin xenon syttyy hitaasti ja kärsii jatkuvasta sytyttelystä ja sammuttelusta. Toinen, tärkeämpi syy on se, että uusissa VAG-vehkeissä kääntymisvalo sammuu himmentymällä. Himmennys tapahtuu PWM-ohjauksella (eli sähkönsyöttöä pätkimällä) ja sen vuoksi xenonista tulee himmennyksen ajaksi "strobovalo". Pitihän sekin kokeilla ja havaita... :I
Jouko
			
			
			
				Itse olen juuri ajatellut pierutuunata VI Variantin sumarit. Vastaan kun on tullut Xenoneilla varustettuja autoja joissa kulmavalotoiminto,  ja jotenkin keltainen valo näyttää hassulta.
Autoa minulla ei vielä ole mutta osaatko Kiviharju sanoa onko sumarit H7 vai täytyykö meidän mennä Kuisman neuvolla? Mitäs laki sanoo sumarin/kulmavalontehosta?
			
			
			
				En ole vielä sumaria avannut, ja polttimon tyyppiä todennut. 
Mutta jos näin on, kuten kuisma edellä sanoo, en rupeakkaan xenoneita sinne kokeilemaan. Tuon toki tiesin että xenon kuluu nopeammin tuossa jatkuvassa sytyttelyssä. 
Täytyy katsoa millainen se polttimo on, ja hommata jostain vähän sinisemmät polttimot sinne. H7:lta se ulospäin näyttää, mutta se selviää kun auton taas halliin saan...
Tai sitten kysyn perjantaina marmorilta ;)
			
			
			
				Haha, kun jatketaan tällä "pierutuning"-linjalla niin pistetään vielä vinkki: Kaikkien tosituunaajien valinta - tässä tapauksessa kulmavalojen polttimoksi - on ehdottomasti Japanilaiset MTEC Superwhite -polttimot. Saapi mm. Ebayn kautta. Nuo on tietysti sammuksissa tylyn tummansiniset linssiltään. Sytytettynä värilämpötila on ihan älyttömän lähellä vakiota 4300k xenonia. Ei todella huomaa mitään eroa valokeilassa ja myös ulospäin sävy on "neutraali" ei yhtään vihertävä kuten monasti näkee. Ja puolustukseksi valotehon kasvattamiselle todettakoon, että H11 50W tehoisena on likipitäen yhtä kirkas kuin alkuperäinen "tuunaamaton" mutta kellertävä H8 35W. Sen verran se sininen lasi vielä valotehoa...
Kyllä kulmavaloihin pätenee samat valomääräykset kuin muihinkin mutta ne palavat kyllä aika harvoin autossa, jossa on kääntyvät ajovalot ja kulmavaloa poltetaan vain kun pyörät on "melkein linkussa". Esimerkiksi katsastusinssiä nuo eivät kiinnosta ollenkaan näemmä.
			
			
			
				http://www.xenonwhite.de/eng/headlight-bulbs/mtec-super-white.php (http://www.xenonwhite.de/eng/headlight-bulbs/mtec-super-white.php) 
Täältä sitten varmaan tekemään tilausta, kunhan Golffin polttimo tyyppi varmistuu.
Täytynee ensin katsoa että mitä kaikkia muitakin polttimoita tarvitsisi autoon, ennenkuin tilausta laittaa menemään ;D
			
			
			
				Mahtavaa, lähti samantien 55W H8 -setti tilaukseen. 100W settiä en uskaltanut tilata, jos se vaikka olisi sulakkeille liikaa, melkein triplateho vakioon verrattuna....
			
			
			
				..kiitos tiedoista ja linkistä:) jettaa en tuunannut yhtään mutta nyt näyttää pahalta jo...
en mene kuitenkaan näin pitkällehttp://www.youtube.com/watch?v=1NfsotaxcPQ (http://www.youtube.com/watch?v=1NfsotaxcPQ) 
.. tosin tuo huippunopeuden nostaja vaikuttaa kivalta! ;)
			
			
			
				Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 05.01.10 - klo:23:44
Mahtavaa, lähti samantien 55W H8 -setti tilaukseen. 100W settiä en uskaltanut tilata, jos se vaikka olisi sulakkeille liikaa, melkein triplateho vakioon verrattuna....
Minä kun ajattelin että laitetaan kimppatilaus kasaan ;)
Eipä kyllä taida olla postikulut niin isoja että tarvisi, jos lähetys suojatussa kirjekuoressa maksaa 4â,¬ ;)
			
 
			
			
				Ei hätähousu jaksa mitään kimppoja odotella.  :P Kympin minulta veloittivat rahtista eli yhteensä 30 euroa.
			
			
			
				Golf VI:n kääntymis/sumuvalon polttimotyyppi on HB4. Tämä siis pyöreissä perus Golffin sumareissa.
Nyt lähti minultakin polttimo tilaus xenonwhiteen.
			
			
			
				Suht nopeasti tuli Xenonwhite.de:stä paketti. Tilasin yöllä 5.1., lähetyskuittaus tuli 7.1. ja tänään tuli kirjattu (!) kirje postiin. Paketista löytyi kaksi kuvottavan sinistä 55W H8-polttimoa.
Polttimojen asentaminen vei noin puoli minuuttia puoli -- luulin, että edellisessä Touranissa polttimojen vaihto oli helppoa, mutta tässä nykyisessä se on vielä helpompaa. Lopputulos on ihan ok. Kuskin paikalta katsoen valo on selvästi valkoisempaa kuin alkuperäisten polttimojen, mutta ei pääse samaan valkoisuuteen xenonien kanssa. Jos alkuperäispolttimot olivat selkeän keltaiset, niin noiden valo taittuu vihertävään suuntaan. Autoa ulkopuolelta tarkastellessa eroa ei huomaa, nuo näyttävät lähes täysin samansävyisiltä kuin xenonit. Alkuperäiset muistuttivat väriltään lähinnä kynttilänliekkiä...
Valotehon lisäksestä en osaa sanoa, ulkoa katsoen valo on selvästi alkuperäistä kirkkaampi, kuskin paikalta ero ei ole iso. Voi tosin olla, ettei sitä vain tiedosta niin hyvin, kun ennen keltainen valo hyppäsi niin selvästi silmään syttyessään.
Jos nyt jotain vielä muuttaisi, niin olisi varmaan pitänyt tilata huomiovalotkin samoilla toimituskuluilla...
			
			
			
				Olisit ajoissa sanonut niin olisi tullut minun tilaukseni kanssa ;)
			
			
			
				No, ei tuosta tullut kuin se 4,50 extraa kun teki toisen tilauksen  :)
			
			
			
				Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 11.01.10 - klo:19:07
Valotehon lisäksestä en osaa sanoa, ulkoa katsoen valo on selvästi alkuperäistä kirkkaampi, kuskin paikalta ero ei ole iso. Voi tosin olla, ettei sitä vain tiedosta niin hyvin, kun ennen keltainen valo hyppäsi niin selvästi silmään syttyessään.
Itse asiassa kun asiaa hetken miettii, niin tuskinpa noissa valotehoa on yhtään enempää kuin vakiotehoisissa polttimoissa. Tämä siksi, että värisävyn muuttaminen tehdään värillisellä lasilla, joka tasan varmasti syö valotehoa.
Vilkaisin muuten pakettia vielä tarkemmin ja sen mukaan nuo ovatkin 65W tehoiset, ei 55W kuten nettikaupan sivuilla luki. Eipä tunnu autoa häiritsevän. Värilämpötilaksi paketissa ilmoitetaan 4350K. Mitä lie xenonien, ei se ihan sama ole.
			
 
			
			
				Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 12.01.10 - klo:17:09
Värilämpötilaksi paketissa ilmoitetaan 4350K. Mitä lie xenonien, ei se ihan sama ole.
Xenonit on 4250/4300K hiukan valmistajasta ja polttimotyypistä riippuen, tuo halogeeni tuskin on aivan tuota. Katuauto.fi myy jotain sinisiä parkkeja ja heidän mukaan "8000K" parkkipolttimon todellinen värilämpö on ~5000K ja "4300K" on todellisuudessa 3500K, eli noissa luvuissa pyörinee nuo sinunkin lamput.
			
 
			
			
				Tänään tuli xenonwhitestä paketti. Polttimopakkaus oli kääritty saksalaisen sanomalehden kuolinilmoituksiin :D
Täytyy katsoa jos tänään saa auton halliin, niin voisi polttimot vaihtaa.
Koitan saada aikaiseksi että otan kuvia ennen vaihtoa ja jälkeen sekä niin että toisella puolella on uusi ja toisella vanha polttimo. Niin näkee vähän värieroa...
V-Dub:
Vinkkinä että auton ohjekirjasta löytyy kuvalliset ohjeet sumuvalopolttimon vaihtoon ;) Juuri äsken itse katsoin sieltä, ettei vaihtoon tarvita kuin ruuvimeisseli. Se muovi sumuvalon ympäriltä lähteekin näköjään ihan vain vetämällä irti :-[
			
			
			
				Nyt olisi MTEC Super White polttimot asennettu sumu/kääntymisvaloihin.
Valon väri on ehkä odotettuakin sinisempi sisältä katsottuna, mutta ulkopuolelta katsoen ovat aivan samanväriset kuin xenonit.
Mielestäni valoteho on vähän huonompi kuin alkuperäisissä, syynä lienee siniseksi värjätty polttimon lasi. Mutta oikein hyvin näilläkin näkee kääntyillä ;)
Kameraa en tietenkään muistanut ottaa pesureissulle mukaan, joten vertailukuvia ei ole. Mutta täytynee ottaa joku päivä kuva, ja verrata sitä aikaisempiin sumuvalokuviin.
			
			
			
				Lainaus käyttäjältä: Kiviharju - 24.01.10 - klo:00:17
Valon väri on ehkä odotettuakin sinisempi sisältä katsottuna, mutta ulkopuolelta katsoen ovat aivan samanväriset kuin xenonit.
Mielestäni valoteho on vähän huonompi kuin alkuperäisissä, syynä lienee siniseksi värjätty polttimon lasi. Mutta oikein hyvin näilläkin näkee kääntyillä ;)
Mutta eiks niissä ollut kuitenki 55w versus 35w? ei kai se kuitenkaan vaurioita umpioita?
Joo huomasin itsekkin kuvat ohjekirjassa, täytyy tilata.
			
 
			
			
				Valot tilattu, pitäisköhän kirkastaa parkitkin  :P
			
			
			
				Lainaus käyttäjältä: V-Dub - 25.01.10 - klo:21:59
Mutta eiks niissä ollut kuitenki 55w versus 35w? ei kai se kuitenkaan vaurioita umpioita?
Nämä Golfin vakio polttimotkin ovat 55w, kun ne ovat samalla sumuvalot. Noissa malleissa missä polttimolla toimii ainoastaan kääntymisvalo omassa umpiossaan, polttimo on 35w.
			
 
			
			
				Onko nämä "kestävää" laatua: MTEC Super White HB4?
			
			
			
				Onkos kellään kokemuksia muista kuin noista MTECin polttimoista? Olisi tarkoitus vaihtaa myös kulma-/sumuvalojen polttimot B8:ssa valkoisempiin. Tuon MTECin lisäksi löytyi ainakin tällainen http://www.lightbulbs4cars.com/product/LBH1155 (http://www.lightbulbs4cars.com/product/LBH1155) (sekä Xenon Blue että Crystal White),ja sitten ihan motonetistä H11-polttimo Philips BlueVisionUltra +50% 12V 55W. Philipsit tosin maksaa motonetissä n. 20 â,¬ kpl, joten halvemmalla taitaa saada netistä tilaamalla jotkut muut.