VAGarena.fi

Tekniikka => Alusta, vanteet ja renkaat => Aiheen aloitti: kktune - 30.10.11 - klo:16:39

Otsikko: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: kktune - 30.10.11 - klo:16:39
Onko omakohtaista kokemusta paljonko saman autoyksilön ajomukavuus kärsii jos vaikkapa 234/40/18 rengaskoko vaihdetaan 235/35/19 kokoon muiden muuttujien säilyessä ennallaan? Onko 18" jo sen verran epämukava ettei muutos tuumaa suurempaan enää muuta tilannetta vai onko näiden välillä selvä ero?
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Golfauto - 30.10.11 - klo:16:44
No itsellä vain kokemusta Golf VI farkun 17" ja 19" kesärenkaista. Karrikoiden sanottuna ei huomaa mitään eroa, jos ei lasketa 19" parempia kaarreominaisuuksia mukaan.
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Flat - 30.10.11 - klo:17:45
Isompi ero voi tulla renkaasta. Ainakin omassani näin kävi 18" ja 19" välillä. Mukavalla 19":lla on ihan yhtä mukava ajella kuin epämukavalla 18":lla.
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Golfauto - 30.10.11 - klo:17:54
Lainaus käyttäjältä: Flat - 30.10.11 - klo:17:45
Isompi ero voi tulla renkaasta. Ainakin omassani näin kävi 18" ja 19" välillä. Mukavalla 19":lla on ihan yhtä mukava ajella kuin epämukavalla 18":lla.

Vähän samaa epäilen. Monesti näkee, että viimeiset taatelit on laitettu vanteisiin ja alle etsitään Intian tekniikanmaailman viimeisintä huutoa olevat GumitBoks renkaat ja ihmetellään palstoilla kun ajomelu lisääntyi jne...
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: kktune - 30.10.11 - klo:18:40
Ok, kiinnostavaa. Itse harkitsen tulevan kesän vannehankintaa ja sitä kautta renkaita. 19" aiheutuva terävien iskujen läpitulo ja yleinen kovuus epätasaisuuksissa arveluttaa.
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Golfauto - 30.10.11 - klo:19:16
Lainaus käyttäjältä: kktune - 30.10.11 - klo:18:40
Ok, kiinnostavaa. Itse harkitsen tulevan kesän vannehankintaa ja sitä kautta renkaita. 19" aiheutuva terävien iskujen läpitulo ja yleinen kovuus epätasaisuuksissa arveluttaa.

Itse tykittelin noilla 19" vanteilla hiekkatietä tyytyväisenä. Ainoa missä huomaa jotain konkreettista on parkkihallin pienet terävät hidastetöyssyt. Niitä on kuitenkin todella harvoin ja niihin ei ole pakko ajaa hallissa erityisen lujaa :D Itselläni oli ihan pirulliset kuumotukset noiden 19" vanteiden suhteen, kun ei ollut ennen kokemusta. Ekan ajokerran jälkeen olin että "vi**u mitä hel**ttiä eihän näissä oo mitään ongelmaa". Samaa sanoi pari muutakin autoa koeajanutta kaveria ja rengasliikkeen kaveri + automyyjä joiden kanssa asiasta jälkeenpäin juttelin :) Niin ja haluan renkaiden olevan ihan käyttörenkaat eikä mitkään överi tuning kikkailut, joilla ei voi ajaa kun myötätuulessa aurinkoisella kelillä jne...
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Ton-1 - 30.10.11 - klo:19:37
Lainaus käyttäjältä: Flat - 30.10.11 - klo:17:45
Isompi ero voi tulla renkaasta.

Ja se ero voikin olla varsin iso !
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Skula - 30.10.11 - klo:20:14
Passat CC:n alla oli..

17 (235/45) Contit
18 (225/40 ja 235/40) GY F1
19 (235/35) Roadrunnerit (vai mitkälie!) ja GY F1

Pääosin erinomaisia rengasmerkkejä(pl toi yks ihme) siis..

Jostain syystä tuosta 17" rengastuksesta siirryttäessä 18" kokoon niin ero oli todella iso jokaisella osa-alueella, huonopaan suuntaan siis, tietynlainen tunto tienpintaan toki parani, jos sen näin haluaa ajatella..

Mutta hyppy niistä taas 19":een eroa ei ollut muussa kuin 'pintakovuudessa'.. Eli siinä miten paljon paremmin auto huomasi kaikki kaivonkannet jne.. Ja se oli todella ärsyttävää..Siitä ei valitettavasti pääse eroon edes rengasta vaihtamalla, totuus on se että kumia on sitten jo niin vähän ettei siitä ole juuri apuja..

18" on erinomainen välimuoto, riittävän iso perusautoihin, ja kuitenkin ihan näyttävä... Vaatii kyllä melko helposti auton madalluksen jotta näyttää hyvältä..

Minulla on nyt kyllä 19" odottamassa ensi kesää... Itseni tuntien ne saattaa kyllä tässä vielä vaihtua ennen kesärengaskelien uutta nousua :o
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: palehti - 30.10.11 - klo:22:00
Audi A4 B6
8,5x18" et28 Continental SC2 225/40
8,5x19 et32 Hankook evo 235/35
Alusta H&R cup kit

Aloitin tämän kauden 18" ja siirryin sitten isompiin. Kovuudessa en huomannut ko. autossa mitään eroa. Rengasmelu ja uraherkkyys (et muutoskin vaikuttaa jotain 0-100% välillä) vähenivät, tosin contitkin olivat hiljaiset.
Tämän kokemuksen perusteella väittäisin että suurta eroa ei ole, koska 18" on jo kova.

Joskus aikoinaan Mk3 Mondeossa talvirenkaat vaihtuivat 17"->18" ja siinä muutoksessa kyllä huomasi että talvisen tienpinnan tärinä tuli läpi huomattavasti "pahemmin".
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Jere#18 - 31.10.11 - klo:10:07
Harkinnan arvoinen on myös 225/40/19, ei löydy monelta merkiltä mutta omalla kokemuksella toimi A4 B8 Avantissa hienosti.
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: kktune - 31.10.11 - klo:12:08
Ihan kiinnostavia vastauksia, kiitos niistä. Itselläni ei ole useaan vuoteen ollut yli 17" vanteita autossa eikä niillä ole isoa eroa 16" talvipyöriin ollut mukavuudessa tai sen puutteessa. Silloin edellisen kerran kun ne 18" autosta löytyi, auto muuttui tahmean tuntuiseksi kiihdyttää hitaissa vauhdeissa. Vanteetkin olivat kyllä aika painavat Alessio F1:set...Mukavuudesta en oikein muista enää.

Täytynee harkita ehkä enemmän 17" ja 18" välillä ja ehkä hylätä tuo 19", se vaatii ehdottomasti madalluksen ja koko rengas/vanne settikin tulee aika paljon kalliimmaksi kuin 18" pienemmästä puhumattakaan.
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: rob-s - 31.10.11 - klo:12:14
Itse todennut B8:ssa (A5 coupe) että 19" on hyvä kompromissi ulkonäön ja ajettavuuden välillä (oli välillä 20"). En siis laittaisi 18" tai pienempiä ko. korimalliin. Vastaavasti A3/Golf -kokoluokkaan varmaan 18" olisi aika optimi.
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Kvee - 31.10.11 - klo:13:19
3 kesää tullut ajeltua A4B8:lla avantilla kesäisin Kumhon Ecsta 225/45/18 kumeilla, ja mielestäni kaikin puolin ihan ok.

Seuraavaan kulkineeseen ainakin rengasliikkeen kaveri - kun kyselin alustavasti että 18 vai 19 - suositteli 18 tuumaisia. Jotain kevyempiä vanteita olin ajatellut, ja OZ tuli sitten keskusteluun...sporttialustasta siis kyse. Kartoitus lienee järkevintä aloittaa joskus tammi-/helmikuussa.
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: juskaa - 31.10.11 - klo:13:32
Ei nainenkaan käytä korkokenkiä sen takia että niillä olis hyvä kävellä .... ;D

jussi
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Ton-1 - 31.10.11 - klo:13:35
...... mutta vielä ei ole niin hölmöä naista syntynytkään joka kävelisi kaikki kilometrinsä korkkareilla .......  ;)
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Skula - 31.10.11 - klo:13:36
Lainaus käyttäjältä: juskaa - 31.10.11 - klo:13:32
Ei nainenkaan käytä korkokenkiä sen takia että niillä olis hyvä kävellä .... ;D

jussi

Mutta mies ei näytä yhtään paremmalta blingbling vanteilla. Vai seurusteleeko se nainen autosi kanssa  ::)
Otsikko: Vs: Paljonko eroa epämukavuudessa 18" vrt. 19"?
Kirjoitti: Wilburi - 31.10.11 - klo:14:15
Lainaus käyttäjältä: kktune - 30.10.11 - klo:18:40
Ok, kiinnostavaa. Itse harkitsen tulevan kesän vannehankintaa ja sitä kautta renkaita. 19" aiheutuva terävien iskujen läpitulo ja yleinen kovuus epätasaisuuksissa arveluttaa.

Jos joudut miettimään noiden kokojen välillä, niin pienempi on todennäköisesti enemmän sinua miellyttävä koko? Jos siis arveluttaa 19 tuumaisen vanteet kovempi ajettavuus ja laitat sen ulkonäkötekijöiden edelle, niin valinta lienee kohdallasi helpp?.