VAGarena.fi

Galleria => Autotalli => Audi => Aiheen aloitti: T - 01.10.11 - klo:10:07

Otsikko: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 01.10.11 - klo:10:07
Quattrokuumeen lääkityksenä pihaan päätyi mauritiuksen sininen 2.0TFSI B7 Avant TipTronic.

Tässä muutamat kuvat näytille:

(http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/etu+oikea+%285%29.jpg/_small.jpg) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/etu+oikea+%285%29.jpg/full)
(http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/taka+oikea.jpg/_small.jpg) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/taka+oikea.jpg/full)

(http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/taka%20vasen.jpg/thumb) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/taka+vasen.jpg/full) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/vanteet%2018%20(2).jpg/thumb) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/vanteet+18+%282%29.jpg/_small.jpg) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/etu%20oikea%20(7).jpg/thumb) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/etu+oikea+%287%29.jpg/full) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/taka%20oikea%20(4).jpg/thumb) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/taka+oikea+%284%29.jpg/full)

Klikkaamalla kuvia aukeaa isommat.

Alkuperäinen varustelu:

Jälkiasennettu

Päivitys 7.7.2012: Auto vaihtoi omistajaa ulkomaille muuton vuoksi. Jääköön tämä keskustelu tänne toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 01.10.11 - klo:10:10
Dynotus nelivetopenkissä:

(http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/Audi+A4+2.0TFSIQ+dynok%E4yr%E4t.jpg/_small.jpg) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/Audi+A4+2.0TFSIQ+dynok%E4yr%E4t.jpg/full)

Eli maltilinen tehonlisäys, ~30hv ja ~60Nm.

Ja kyseessä tietenkin pyöräteho. Yksi neljästä rykäisystä oli antanut 240 hevosta maksimissaan mutta lappu tuli vain viimeisestä vedosta.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 01.10.11 - klo:11:04
Sinäkin kuomaseni.  ;)

Mutta tervetuloa tähän q-hullujen joukkoon ja vielä ihan messevällä pelillä, olikos tämä ihan kotomaan bongo ?

Ja ihan kivan käyrän on Karala saannut aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: juupeli - 01.10.11 - klo:11:37
Asiallisen ja tyylikkään näköinen peli. Tykkään vanteistasi.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 01.10.11 - klo:14:22
Noita lokasuojan kaaria katsellessani pistää silmään niitten pulleus - ovatkohan 'vakiot' ?
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 01.10.11 - klo:14:37
Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 01.10.11 - klo:14:22
Noita lokasuojan kaaria katsellessani pistää silmään niitten pulleus - ovatkohan 'vakiot' ?

On ne vakiot. Kyse on vain kuvakulmista, ja photoshopilla säädetyistä kuvien valoisuudesta ja kontrastista.  ;)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Kärki - 01.10.11 - klo:15:21
Nätti peli! B7:n muodot ovat kyllä ehdottomasti meikäläisen mieleen!
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Quality - 01.10.11 - klo:20:12

Kerrassaan upea B7 ! Helppo yhtyä nimim. Kärjen kehuihin klassisista muodoista. Ja tuo väri on ehkä onnistunein, mitä tuohon saa. Tai onhan niitä muitakin, vai mitä Ton-1 ;D
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 01.10.11 - klo:20:21
Juu kyllä olen vahvasti samaa mieltä, B7 on passelin näköinen vieläkin.   8)

Heräsi mielenkiintoinen tekninen seikka - miten Karalan printti on saatu aikaiseksi ? Meinaa nuo tehot kiinnostavat siksi että kiihtyvyyteen perustuen Tippari-laatikko aiheuttaa jonkun 10-20% tehöhäviön - onko mittaus tehty vaihde lukossa ?

Toisaalta tais olla tyhmä kysymys, tehohäviö tulee parhaiten esiin juurikin kiihtyvyydessä, tietty vaihde päällä veto ei sitä sisällä.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 01.10.11 - klo:21:27
Karalalla ei ollut nelivetopenkkiä silloin kun tämä auto on säädetty (en tiedä mikä tilanne tämä päivänä). Optimoinnit on tehty testaamalla "kartan" toimivuutta ajossa, eli säädelty ja ajettu useampaan otteeseen. Samalla tietenkin tietokoneet ja paine-anturit ym kiinni autossa.

Auto on jälkeenpäin ollut AMW Dynoservicellä (http://www.amwdynoservice.com/) Lappeenrannassa penkissä, ja sieltä tuo lappu.

Minulla ei ole tiedossa tarkkoja yksityiskohtia miten tuollaisen tippilaatikon penkitys tehdään. Joka tapauksessa veto pitää tehdä yhdellä ja samalla vaihteella, esim nelonen, ja vauhtia on toistasataa jolloin momentinmuunnin on kyllä lukossa ja luistoa ei pitäisi tapahtua. Ongelma automaattilaatikon kanssa on se että kickdownissa heittää ilmeisesti kuitenkin väkisin pienempää vaihdetta. Pitänee viedä joskus itse auto uudestaan testiin jotta asia selviää ja ottaa videokamera mukaan :)

Niin ja Esson baarissa kertovat että 250 hp / 380Nm Karala on 2.0TFSI koneesta irti saanut...
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 01.12.11 - klo:19:40
Projektimeininkiä..

(http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/projektia/IMG_7509.jpg/_medium.jpg?hash=47618) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/projektia/IMG_7509.jpg/full)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Late - 01.12.11 - klo:20:01
Lainaus käyttäjältä: T - 01.12.11 - klo:19:40
Projektimeininkiä..

(http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/projektia/IMG_7509.jpg/_medium.jpg?hash=47618) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/projektia/IMG_7509.jpg/full)

Kunnon meininkiä  ;)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Skula - 01.12.11 - klo:20:02
Tuleeko tuosta B8?  ;D
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 01.12.11 - klo:20:03
Lävähtääkö tuossa konsoliin 2 din-soitin vai mitä ?
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Pekka T - 01.12.11 - klo:20:36

Pitääkö ne kaikki jutut purkaa ja katsoa mitä ne on syönnyt.  ;)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 01.12.11 - klo:21:06
RNS-E navi lävähti tauluun. Tuollainen "helppo" radionvaihto, kun pitää koko keskikonsoli ulostaa autosta ja näyttää sille pokasahaa.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Tikka - 02.12.11 - klo:10:34
Huh, ei kyllä rohkeus (eivätkä etenkään taidot) riittäisi tuollaiseen hommaan.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 02.12.11 - klo:10:58
Lainaus käyttäjältä: T - 01.10.11 - klo:10:10
Dynotus nelivetopenkissä:


Eli maltilinen tehonlisäys, ~30hv ja ~60Nm.

Ja kyseessä tietenkin pyöräteho. Yksi neljästä rykäisystä oli antanut 240 hevosta maksimissaan mutta lappu tuli vain viimeisestä vedosta.

Tästä taas tää turhan tarkka alkaa vääntämään: saitko myös lähtötason paperit ? No on siitä lukion laajan fyssasta keskari kymppi mutta en osaa laskea tätä asiaa, eli jos kerran 200 hv tippi kiihtyy nollasta sataan 7,5 s ja manuaali 7,2 s ja vielä 220 hv manuaali 6,9 s niin voidaanko sanoa että tippi on saava vain n. 90 % tehoista renkaille ? Eli oheisen myllyn lisäykset ovatkin n. 50 hv ja n. 100 nm ?
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: NcP - 02.12.11 - klo:11:12
Eikö noi dynojen arvot ole kuitenkin ihan moottoritehoja, penkkihän mittaa voimansiirron häviöt aina kun kaasu on höllätty vedon jälkeen?
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 02.12.11 - klo:16:18
Niin, moottoritehoksi dynon tulokset ilmeisesti muutetaan tietyillä laskukaavoilla. Virheellisesti tuolla aiemmin puhuin pyörätehosta, yritin tarkoittaa sitä ettei omaa autoa ainakaan kampiakselin päästä ole mitattu :)

Mutta tosiaan selkein vertailukohta tulisi aina siten että samassa penkissä ensin veto vakiona ja perään ohjelmoituna. Silloin näkisi todellisen eron. Mistäs näiden penkkien kalibrointeja tietää, että kertovatko täsmäliset break horsepowerit. Ja toisaalta onko luottamista myöskään tehtaan ilmoittamiin lukuihin kyseiselle automallille?

Ton-1, voi olla että manuaalille tulisi paremmat luvut. Ja ehkä sitten jos automaattivaihteisteen saisi täysin lukittua eikä luistoa tapahtuisi missään vedon vaiheessa, niin sitten automaatin ja manuaalin voimansiirron tehohäviöä olisi sama?
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 03.12.11 - klo:09:12
Itse olen sitä mieltä että olisi aika ehtotonta ottaa veto vakiona ja sitten tuunattuna, sitten tietäisit 100% mistä olet maksanut, pelkkä lopputuloksen näyttö antaa toimittajalle mahdollisuuden myydä 'mielikuvia'.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 03.12.11 - klo:09:49
Näin on. Mutta kyllä persdyno myös kertoo omalla asteikollaan tapahtuiko muutosta, ja sehän riittää jos itseä lopputulos miellyttää.

Ajan myötä vääntöön ja tehoon tottuu, mutta jos välillä pääsee kokeilemaan vastaavaa vakiota niin kyllä eron huomaa.

Sulla on kyllä oikea lähestymistapa kun haet tuolla toisessa topicissa softattua testiautoa. Pääset testaaman "tuotteen" ennen ostopäätöstä, olettaen että testiautossa on kaikki kunnossa ja hevoset tallessa pellin alla.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 03.12.11 - klo:10:16
Tässä vielä painekäyrät. Ylin näyttäisi olevan ahtopain, alempi sitten ilmeisesti pakopuolen paine?

Alin käppyrä Air Fuel Ratio (AFR) on seossuhde. Korkeampi arvo tarkoittaa laihempaa seosta. Näistä on esimerkkejä joiltakin virityspajoilta että painetta lisätään mutta vakiosuuttimista ei bensa riitä ja sitten seos jää kierrosten noustessa laihaksi. Turbomoottoreille optimi ilmeisesti jossain 11,5 nurkillla.

Osaako joku näistä käyristä tulkita vielä muuta?

(http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/Audi+A4+2.0TFSIQ+dynok%E4yr%E4t+2.jpg/_small.jpg?hash=28691) (http://renkonen.kuvat.fi/kuvat/Audi/Audi+A4+2.0TFSIQ+dynok%E4yr%E4t+2.jpg/full)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 03.12.11 - klo:12:59
Hmmm, mielenkiintoinen käyrästö, näemmä käyttää hieman rikkaalla pienemmillä kierroksilla - lisänee vääntöä ?

Ja paineet pakopuolella alkaa nousta 5 t rpm:n kohdalla - tarkoittanee 'puutumista' ? Eli viriputki auttanee eniten alueella 5 t rpm ylöspäin ?

Kyllä se monta kertaa on niin että tuotteeseen etukäteen tutustuminen olisi enempi kuin hyvä asia, ei niistä
mainoksista ja ohjekirjoista saa sitä oikeaa käsitettä, oli sitten kyse mistä tahansa tuotteesta.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Qrmu - 03.12.11 - klo:13:43
Lainaus käyttäjältä: NcP - 02.12.11 - klo:11:12
Eikö noi dynojen arvot ole kuitenkin ihan moottoritehoja, penkkihän mittaa voimansiirron häviöt aina kun kaasu on höllätty vedon jälkeen?

Niinhän ne väittää, vaikka tuo ei ole oikeasti mahdollista. Jos voimansiirron häviöt pystyttäisiin mittaamaan luotettavasti, olisi ihan sama millä vaihteella dynoajo tehtäisiin ja käyrä näyttäisi aina samalta. Dynojeteissä tulokset vain paranee kun käyttää suurempaa vaihdetta, josta voi päätellä että tuloksissa on aika paljon stetson harrison kerrointa.

Dynotulokset ovat pääasiassa vertailukelpoisia vain saman penkin tuloksiin samoissa olosuhteissa.

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 02.12.11 - klo:10:58
Tästä taas tää turhan tarkka alkaa vääntämään: saitko myös lähtötason paperit ? No on siitä lukion laajan fyssasta keskari kymppi mutta en osaa laskea tätä asiaa, eli jos kerran 200 hv tippi kiihtyy nollasta sataan 7,5 s ja manuaali 7,2 s ja vielä 220 hv manuaali 6,9 s niin voidaanko sanoa että tippi on saava vain n. 90 % tehoista renkaille ? Eli oheisen myllyn lisäykset ovatkin n. 50 hv ja n. 100 nm ?

Näistä kiihtyvyyksistä ei voi päätellä mitään. Todennäköisesti tippi on lähtenyt tyhjäkäynniltä ja manuaali luistattamalla kytkintä 3000 rpm:stä. On aika iso ero onko ahdot päällä kun lähtee liikkeelle. Tipilläkin pääsisi hyvin liikkeelle jos se päästäisi hyrräämään momentinmuuntimen pumppua kun jarru on pohjassa. Teoriassa vielä paremmin kuin manuaalilla, koska momentinmuunnin toimii alennusvaihteistona kun sen sisäiset kierroserot ovat tarpeeksi suuret.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: ML1 - 04.02.12 - klo:00:23
Mulla oli aikoinaan Passat 3 BG 1,8T tiptronicilla jonka lastutin Karalalla. Ajettiin penkissä niin että tippiä käytettiin manuaaliasennossa. Muistaakseni vakiona antoi 107 kw ja custom softalla 131 kw maksimitehoa, eron tunsi selkeesti persdynolla.  ;D
Sorry hiukan offia mutta vastaus tuohon miten tippi dynotetaan.  ;)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: pokkus - 04.02.12 - klo:01:14
Lainaus käyttäjältä: T - 03.12.11 - klo:10:16
Alin käppyrä Air Fuel Ratio (AFR) on seossuhde. Korkeampi arvo tarkoittaa laihempaa seosta. Näistä on esimerkkejä joiltakin virityspajoilta että painetta lisätään mutta vakiosuuttimista ei bensa riitä ja sitten seos jää kierrosten noustessa laihaksi. Turbomoottoreille optimi ilmeisesti jossain 11,5 nurkillla.

Osaako joku näistä käyristä tulkita vielä muuta?

Jos tuota AFR-käppyrää yhtään osaan tulkita oikein, niin minusta mennään kyllä aika vaarallisilla arvoilla tuossa. Etenkin alkupään alueella, jossa on ahtoja niin arvot on reilusti yli 13.0 (jopa 13.75) kun sen pitäisi kait olla enintään 12.0 kieppeillä. Korkeammilla kierroksilla seossuhde näyttäisi olevan ihan kunnossa ja turvallisissa rajoissa. Tyhjäkäynnillä suurempi A/F ratio on ihan ok, koska silloin moottorilla ei ole "kuormaa". Näyttäisi tuon käppyrän perusteella siltä, että Karala on ottanut tehoja ulos alhaisilla kierroksilla ahtopaineen nostolla ja liian laihalla (ja sitä kautta hiukan vaarallisella) seoksella.

Tässä oli yksi kommentti toiselta foorumilta. Aika moni muukin kommentti oli suurin piirtein samaa mieltä.
"agreed 12.0 a/f is nice... anything too close to 13 while in boost is risky especially if u get a boost spike or something... will make more power but ur asking for it...and yes 14.7 is perfect idle a/f."

En tiedä miten ahdetun auton A/F ratio eroaa ahtamattomasta, mutta itselläni tuo A/F ratio pysyi koko kierrosalueen ajan melkein samana (noin 0.5 vaihtelu). Tyhjäkäynnillä toki itselläkin arvo oli suurempi, mutta laski "turvalliselle" alueelle huomattavasti aiemmin kuin tuossa sinun postaamassa käppyrässä.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 04.02.12 - klo:12:33
Hmmm.... mielenkiintoista tietoa, kiitos Pokkus.  8)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Qrmu - 04.02.12 - klo:13:02
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.02.12 - klo:01:14
En tiedä miten ahdetun auton A/F ratio eroaa ahtamattomasta, mutta itselläni tuo A/F ratio pysyi koko kierrosalueen ajan melkein samana (noin 0.5 vaihtelu). Tyhjäkäynnillä toki itselläkin arvo oli suurempi, mutta laski "turvalliselle" alueelle huomattavasti aiemmin kuin tuossa sinun postaamassa käppyrässä.

Ahdetussa moottorissa on lämpimämpää sisällä, joka nostaa nakuttamisen todennäköisyyttä. Rikas seos jäähdyttää moottoria.

Tuo lähes 0.95:n lambda vääntöalueella on aika riskipeliä. Nakutuksen todennäköisyys alkaa olla jo huomattava, jos tulee pientäkin häiriötä polttoaineen syötössä.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 04.02.12 - klo:13:14
Kiitos kommenteista. Palautetta on tarkoitus saadakin kun ei näistä ole juurikaan (vielä) kokemusta.

Surffasin itsekin pari tuntia "afr" ja "seossuhde" -hakusanoilla, ja ei taida absoluuttista totuutta olla seossuhteen optimille alemmilla kierrosalueilla ahdetuissa koneissa. Se on selvää että kierrosten noustessa huipputehoalueella suhde pitää olla 12,5 nurkilla.

Ja tyhjäkäynnillä pitää olla 14,7.

Tässä vehkeessä nousee ahdot yli yhden jo heti 2000rpm jälkeen, joten on kyllä hyvä kysymys että pitäisikö bensaa lotrata enemmän sekaan 2000-3500rpm välillä? Mutta samalla menetettäisiin osa mukavasta alaväännöstä ja tehosta?

Eikös se niin mene, että laihemmalla seoksella saadaan rajumpi ja kuumempi palaminen = enemmän potkua, mutta haittapuolena on lämmöntuotto? Pahimmillaan lopputuloksena on sulaneet männät, turbiini tai jotain muuta jos ei jäähdyspuoli ole kunnossa?
Seosta rikastamalla moottori pysyisi viileämpänä.

Joka tapauksessa auto toimii hienosti. Vääntöä on alhaalla kuin 3.0TDI:ssä, eikä nyi eikä pätki. Ohjelmointi ollut 3 vuotta ja 50tkm.

Täytyy vielä googletella jos viisastuisi...
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 04.02.12 - klo:13:32
Tiedä näistä, sekoittaaksemme pakkaa vielä enemmän ohessa kirjoitus jostain muualta:

No perus rs4 upgrade menee noin:

Maffi: 364 (vag-com maximi lukema) jossain 5500-6000 välissä
Ennakot: yli 10 keskellä ja kierroksilla yli 20
Ahdot: 1.5 bar eli ei juurikaan kannata ahtaa lisää.
Seos: 11.5 tuntumassa (vag-com voltit 0.85-0.87).

Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 04.02.12 - klo:14:16
Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 04.02.12 - klo:13:02
Tuo lähes 0.95:n lambda vääntöalueella on aika riskipeliä. Nakutuksen todennäköisyys alkaa olla jo huomattava, jos tulee pientäkin häiriötä polttoaineen syötössä.

Eikös näissä 2.0TFSI koneissa ole nakutuksen tunnistin, ja ottaako se tilanteen haltuun jos nakuilua ilmenee? Tuleeko tilanteesta myös vikakoodi?

Ja nakutusta ei kuule kuin kuulokkeilla, onko näin vai miten sen voi todeta?
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: pokkus - 04.02.12 - klo:16:58
Kyllähän jokaisesta uudesta autosta nakutuksentunnistin löytyy. Se kyllä auttaa, jos nakutusta ilmenee, mutta ei sekään ihmeisiin pysty jos seossuhteet on liian väärät ja sytytys ei tapahdu oikein. Turvallisessa softassa ei mielestäni pitäisi koskea autonvalmistajan antamiin nakutuksen asetuksiin, vaikka se on mahdollista pystyä kytkemään kokonaan pois käytöstä softan avulla.

Itse nakutuksen voi käsittäkseni kuulla jopa paljaalla korvalla auton sisään jos oireet on tarpeeksi pahat. Auton data-loggaus on yksi tapa saada parempaa tietoa softan toimivuudesta ja turvallisuudesta. Itse tein sen Musselle ja kirjoittelin siitä enemmän tuonne autotalliin.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 06.02.12 - klo:14:44
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 04.02.12 - klo:01:14
Jos tuota AFR-käppyrää yhtään osaan tulkita oikein, niin minusta mennään kyllä aika vaarallisilla arvoilla tuossa. Etenkin alkupään alueella, jossa on ahtoja niin arvot on reilusti yli 13.0 (jopa 13.75) kun sen pitäisi kait olla enintään 12.0 kieppeillä. Korkeammilla kierroksilla seossuhde näyttäisi olevan ihan kunnossa ja turvallisissa rajoissa. Tyhjäkäynnillä suurempi A/F ratio on ihan ok, koska silloin moottorilla ei ole "kuormaa". Näyttäisi tuon käppyrän perusteella siltä, että Karala on ottanut tehoja ulos alhaisilla kierroksilla ahtopaineen nostolla ja liian laihalla (ja sitä kautta hiukan vaarallisella) seoksella.

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 04.02.12 - klo:13:02
Ahdetussa moottorissa on lämpimämpää sisällä, joka nostaa nakuttamisen todennäköisyyttä. Rikas seos jäähdyttää moottoria.

Tuo lähes 0.95:n lambda vääntöalueella on aika riskipeliä. Nakutuksen todennäköisyys alkaa olla jo huomattava, jos tulee pientäkin häiriötä polttoaineen syötössä.


Kysyin asiaa suoraan itse maestrolta. Karalan vastaus kysymykseen "Onko tuo 13,5 -13,7 suhde turvallinen 2000-3500 kierrosalueella? Ahtoja on kuitenkin silloin jo lähes 1,1."


Terve,

Siviiliauton säädöt on kompromissi polttoainetalouden ja tehon suhteen. Seoskäyrä on juuri sellainen kuin se tehonmittauksessa tulee.
Pitemmässä kuormituksessa seos rikastuu pakolämpöjen noustessa, jos autolla ajaisi usean käppyrän peräjälkeen seos-suhde olisi joka vedolla hiukan rikkaammalla.

Jos ohjelma tehtäisiin niin että seos rikastuu välittömästi kuormituksen lisääntyessä niin polttoaineen kulutus nousee rajusti, mitään toiminnallista hyötyä tästä ei ole.
Moottori on alun pitäen tehty toimimaan suhteellisen laihalla seoksella, tehon lisääminen järkevissä rajoissa ei edellytä polttoaineseoksen tarpeetonta rikastamista.

Moottorin ohjainlaitteessa on toiminnot joilla seos tarvittaessa rikastuu esim; nakutuksen suhteen, pakolämpötilan mukaan ja kuormituksen mukaan.

Käppyrässä näkyvä seos-suhteenmuutos 3000rpm jälkeen johtuu pakokaasulämmön vaikutuksesta. Alakierroksilla saavutetaan haluttu vääntömomentti 0.92 lambda arvolla, joka
on ohjelmassa tavoitearvo kuormituksen mukaan.

Ohjelma itsessään laskee vääntömomenttia ja haluttu vääntömomentti toteutuu optimaalisella seos-suhteella, seos-suhdetta ei siis rikasteta tarpeettomasti.
Jos seos-suhde olisi väärä moottori ei  tuottaisi haluttua tehoa.

Mikäli moottorista otettaisiin kaikki tehoreservi käyttöön ja kipurajalle niin säätöperuste seossuhteelle kuormituksen mukaan olisi hiukan rikkaammalla alhaalta.
Auto käyttötarkoitus ja haluttu vääntömomentti siis määrittää säätöstrategian.

Kuvassa mitatuille tehoille mitattu seossuhde on juuri sellainen kuin sen pitäisi olla, auto toimii normaalisti. Mitään huolta  ei ole.

Näiden säätöperiaatteiden varassa liikkuu satoja autoja suomessa, minun tietooni ei ole tullut mitään ongelmia.
Jos ongelmia olisi niin päätyöni muuttuisi moottorikorjaamoksi.

-mika karala

Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Qrmu - 07.02.12 - klo:09:45
Hyvä ja tyhjentävä vastaus Karalalta.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: pokkus - 08.02.12 - klo:14:41
Hyvä vastaus kyllä, mutta kannattaa kuitenkin aina muistaa, että vastaus tuli softan kirjoittajalta. Eihän he tietenkään halua huolestuttaa käyttäjää turhaan ja varmasti ovat ensimmäiset, jotka pesevät näppinsä pois pelistä, jos jotain moottorille tapahtuu. Kirjoitusta luettaessa ei siis ihan kaikkea kannata uskoa "täytenä totuutena". Tällä en siis mitenkään halua haukkua tai moittia Karalan toimintaa, varmasti tietävät mitä ovat tekemässä ja mistä puhuvat. Siltikin jokainen auto on yksilö eikä samat softaparametrit välttämättä toimi samoin jokaisessa autossa.

Yksi keino varmistaa softan turvallisuus olisi saada näppeihinsä samanlaiset moottorin dynokäyrä AF-ration kanssa silloin kun kone on täysin vakiona. Jos vakiosta löytyy samalla tapaa korkeat AF-lukemat alhaisilta kierroksilta, niin silloin kaikki pitäisi olla kunnossa.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 09.02.12 - klo:00:07
Audizinellä on ihan oma topic näille dynotuloksille: The Official B7 A4 Dyno Thread (http://www.audizine.com/forum/showthread.php/357838-The-Official-B7-A4-Dyno-Thread)

Tuolla on monenlaista "stagea" ja käyrää. Ja tässä esim yksi 2.0T Tiptronic vakiokoneen tulos (http://farm4.static.flickr.com/3650/3299796828_10e4903cb1_o.jpg)

Hyvin samankaltaisilta nuo seos-käyrät näyttävät kaikissa mitä löydän, jotkut lähtevät jopa yli 15 lukemista.

Ihmeen alhaisia penkitettyjä teholukemia löytyy A4 B7 2.0tfsi koneista kun netistä hakee. Vakiokoneissa on ilmeisesti bypässit rikki, ahtovuotoja tms muuta vikaa kun saavat ~170hv tuloksia.
Tai esim tämä (http://www.audizine.com/forum/showthread.php/357838-The-Official-B7-A4-Dyno-Thread?p=6437435&viewfull=1#post6437435) ~230hv tulos joka on suunnilleen sama kuin minulla, vaikka turbo vaihdettu K04, putkistoa päivitetty ja ties mitä.. ??? (Huom TON-1 jos katsot, niin varovasti ettet innostu vanteista liikaa)


Täältä puolestaan löytyy 300+ bhp tuloksia enemmänkin Mk5 Golf GTI ultimate dyno graph thread (http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index.php/topic,16977.0.html), mutta huonosti AFR käppyrää.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: pokkus - 09.02.12 - klo:05:52
Jos nuo vakiokoneiden AFR-käppyrät näyttää suurin piirtein samalta kuin sinulla, niin eiköhän silloin kaikki ole täysin kunnossa. Varmaankin tuo siis juurikin tarkoittaa sitä, että AFR pitäisi mieluusti olla alle 12.0 silloin kun koneesta otetaan oikeasti tehoja irti eli kun kierroksia on enemmän.

Noita käppyröitä tulkitessa saa usein olla tarkkana onko niissä ilmoitettu pyöräteho/-vääntö vai teho ja vääntö kampiakselilta/moottorilta. Tuosta tulee äkkiä iso ero graafissa. Pyöräteho kuitenkin olisi se kaikista järkevin ilmoittaa, niin todellinen suorituskykyvertailu olisi helpompaa. Pyörillä oleva teho sitä autoa kuitenkin liikuttaa ja eipä tarvitsisi arpoa niitä tehohäviöitä :) Parinkymmenen hepan ero varmaan tulee helposti myös mittausvirheenä eri laitteistojen välillä sekä vallitsevista sääolosuhteista. Joskushan noita tuloksia ei välttämättä ole edes SAE-korjattu, vaan ilmoitetaan se teho ja vääntö, minkä auto tuottaa vallitsevissa olosuhteissa. Ilman SAE-korjausta tulokset voivat siis näyttää todella paljon isompia lukeamia (esim. erittäin viileä ja kuiva sää) tai vastaavasti todella pieniä lukemia (esim. kuuma ja kostea sää). SAE:n avulla mitatut tulokset siis korjataan näyttämään tulokset vakiosääolosuhteissa, riippumatta siitä millaisessa säässä auto oikeasti mitattiin. SAE-korjauksen (tai vastaavan muun korjauksen) toki voi tehdä jälkikäteenkin.

Dynolukemat muutenkin on vain lukemia. Erittäin mielenkiintoisia harrastajalle ja antavat kivaa osviittaa muutoksista, mutta ei nekään kaikkea kerro todellisesta suorituskyvystä. Varttimailille vaan auto ennen ja jälkeen modauksien, niin ne tulokset kertovat enemmän todellisen suorituskyvyn muutoksista :)

Pahoittelut, että kirjoittelen autotallisi osioon hiukan ohi aiheen.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 09.02.12 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: T - 09.02.12 - klo:00:07
Audizinellä on ihan oma topic näille dynotuloksille: The Official B7 A4 Dyno Thread (http://www.audizine.com/forum/showthread.php/357838-The-Official-B7-A4-Dyno-Thread)

Kah, tämmönen ulkomaanelävien topic ljäännyt bongaamatta.

Itse en myöskään uskoisi suoraan dynojen näyttämää, jos autosi tuntuu olevan vakiona kunnossa niin suhdevertailu kertoo totuuden ?

Lainaus käyttäjältä: T - 09.02.12 - klo:00:07

(Huom TON-1 jos katsot, niin varovasti ettet innostu vanteista liikaa)

Kyllä noi OZ:it on noteerattu ...... ei suoraan osu silmääni tuo muotokieli. Ja sitäpaitsi ne on painavat.  ;D  JOS TSW:n ilmo pitää paikkansa, epäilen vahvasti muuta, ikävä että toimittajalla ei ollut tilanneälyä tarkistaa vanteenpainoa tavaran lähtöpisteessä, katsotaan kuinka reaalielämässä käy, eli olen ilmoittanut tekeväni kauppaa 7.xx vanteista kuten ilmoittavat 8 x 17 et 32-vanteellensa.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 19.02.12 - klo:17:41
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 09.02.12 - klo:05:52
Pahoittelut, että kirjoittelen autotallisi osioon hiukan ohi aiheen.

Ei se mitään, ihan aiheessa ollaan kun laitoin käyriä kommentoitavaksi autoni yhteyteeen  :)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 19.02.12 - klo:17:45
19.2.2012 ja quattrokelit on parhaimmillaan. Tänään ei pääkaupunkiseudulla aurat pysy lumentulon tahdissa, ja lunta on jokapaikka täynnä.
Kuten kuvasta näkyy, auraushommia on tullut tehtyä itsekin kun tuolla kaistojen välissä on puolen metrin polanteita.

Muut varmaan pitää hulluna kun joku Audimies menee joka risteyksen kahva edellä.  ;D

Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Skula - 19.02.12 - klo:17:55
I hear ya!

Just tultiin pojan kans jalistreeneihin.. Kahva edellä joka paikassa.. Valju meininki on aika kaukana kun kolmosellakin voi mennä pitkää mutkaa.. :)

Täytyy muistaa putsata vanteet lumesta kun tuppasivat täyttymään lumesta.. Peltivannekeli selkeästi :)

Ei oo auroja näkyny keskiuudellamaalla yhtään..
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 29.03.12 - klo:18:21
Päivitystä tännekin. Quattrotalvi takana ja auto toimii hyvin.

Yllätti miten hyvin voi toimia 235 leveä rengastus talvikelissä. Hakkapeliitat ei ole olleet mitenkään sohjo- tai vesiliirtoherkät, ja ennenkaikkea urat eivät tunnu yhtään.

Ehkäpä sillä on merkitystä, että autossa on vakiovanteet ja renkaat, eli juuri sellainen ET, raideleveys, jousituksen taajuudet, vanteiden massat, tukivarsien kulmat, ja renkaat kuin Audin insinöörit ovat B7 sport-alustalle suunnitelleet ja testanneet.

Hiukkasen hirvittää siirtyminen 18 tuuman kesäkokoon (235/40). No - nyt on kantikkaat Hankookit ainakin vaihdettu Contin Sportcontact kolmosiin. Katsotaan miltä tuntuu...
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 29.03.12 - klo:18:29
Talvella piti keksiä ratkaisu myös Spotifyn kuunteluun. Osat marmoritiskiltä:


Lisäksi vanhoista nappikuulokkeista johto poikki, ja kolvaamaan:
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 29.03.12 - klo:18:32
RNS-E koodaus VCDS:llä, ja nyt rokkaa. Täytyy tuo johto asetella siistimmin suoraan puhelintelineen takaa.

Kerrankin kohtuurahalla 17,60eur toimiva ratkaisu  :)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 16.04.12 - klo:23:29
Nyt alkaa tekniikka olla kunnossa kabiinissa. Talven mittaan tuli laiteltua tuo valoautomatiikka, joka osoittautui lopulta todella kinkkiseksi retrofittaukseksi, mutta tulipa sitten samalla sadetunnistin autoon.

Kuvassa näkyy viimeisin silmänilo.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 07.05.12 - klo:20:05
Auto on tulossa myyntiin ihan lähipäivinä, tosin ennakkomyyntiin siten että kaupat voidaan tehdä lopullisesti vasta kesäkuun puolella.

Pitkin hampain tästä luovun, mutta ulkomaille ei kannata suomiautoa muuttaa... :'(
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Quality - 07.05.12 - klo:20:10

Vai sillä lailla. Paljonko kilsoja? Ja joko olet päättänyt, mitä pyydät? Pojalleni voisi sopia.
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 07.05.12 - klo:20:35
Lainaus käyttäjältä: Quality - 07.05.12 - klo:20:10
Pojalleni voisi sopia.

Offaria mutta joko poikasi 'hukkasi' sen edellisen berttaseiskan ? Ja haluaa seuraavankin tipparilla ?
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Quality - 07.05.12 - klo:20:38

Ei ole hukannut, vaan ajelee edelleen tyytyväisenä. Hiukan vaan pelkään, että kilsat juoksevat ...
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: Ton-1 - 07.05.12 - klo:20:42
Ok, tuohan oli sinänsä kiva kuulla että ajo vanhemmalla audilla maistaa.  ;)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 07.05.12 - klo:21:21
Lainaus käyttäjältä: Quality - 07.05.12 - klo:20:10
Vai sillä lailla. Paljonko kilsoja? Ja joko olet päättänyt, mitä pyydät? Pojalleni voisi sopia.

106tkm nyt, jää alle 110 kesäkuussakin.

Ajotietokone alkoi huomautella huollon tarpeesta, joten tuokin on tehtävä ennen myyntiä.

Autokauppiaiden vaihtoautovarastot kuulemma verouudistuksen myötä pullollaan, mutta ei nelivetoja. Saapa nähdä onko oikeasti kysyntää...
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 07.05.12 - klo:21:22
Ai miten niin kuluttaa ? ;D
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: pokkus - 09.05.12 - klo:00:53
Hiukan ohi aiheen, mutta saako udella mihin päin maailmaa T on suuntaamassa? Mietin vaan, että saadaanko vahvistuksia tänne toiselle mantereelle? :)
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 10.05.12 - klo:19:41
Vanhalla mantereella pysytään vielä ainakin pari vuotta, Sveitsiin muutetaan.

Pitäisiköhän hommata tuollainen Weber (http://www.weber-sportcars.com/146/Englisch/HOME.html)...  :P
Otsikko: Vs: Audi A4 B7 Avant 2.0TFSI Q Mauritius blue
Kirjoitti: T - 16.05.12 - klo:19:40
---