VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Transporter T5 (03-) => Aiheen aloitti: TommiH - 08.03.24 - klo:19:05

Otsikko: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 08.03.24 - klo:19:05
Moro,
Potilaana 2,5tdi BNZ 2009 portteri. Alla kummeli tasoinen sketsi tapahtumista

-Ensimmäisenä huomattiin tandemin alueella diesel vuotoa.

-Vaihdettiin tiivisteet jne. Jonka jälkeen auto käyntiin ja huomattiin että vuoto olikin tandemilta koneelle menevässä letkussa. Auto antoi tällöin sytysvikaa ajoittain ja suutin korjausarvot oli viturallaan. Välillä auto kävi hienosti ja suuttimien korjausarvot ok.

-Letku uusiksi teettämöltä ja auto käyntiin. Tämän jälkeen tilanne että kokoajan sytysvika päällä ja auton tyhjäkäynti huono, mutta kierroksia antaessa auto kuulosti kiertävän kaikilla hyvin. Tässä kohdassa jostain kumman syystä aloin epäilemään teetettyä uutta letkua ja huomasin että tämä on 2mm pienempi kun alkuperäinen.

-Takas teettämölle ja oikean kokoinen letku käteen. Tämän asennettua ei auto käynnisty kirveelläkään. Käytin tandeminki irti ja katoin tämän läpi. Pumppasin vcds kautta siirtopumpulta tavaran tandemille asti jne. Ei vikakoodeja moottorissa. Auto ei lupailekkaan.

Nyt kaivataan apua. Amatööri olen vcds kanssa ja muutenki ensimmäinen wolkkari. 
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: sprint - 09.03.24 - klo:08:50
Onko akussa potkua ,jotta kierrokset nousee riittävästi? Tarkasta moottorin johtosarjan liitin, jos jotain tapahtunu. Oliko imuputki irti, jos oli niin tarkasta anturin johdot(jos täs mallis on)
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 09.03.24 - klo:11:08
Auto oli yön laturissa ja nyt jopa lupailee käyntiin mutta ei kuitenkaa käynnisty. Pääseekö startin kuntoa selvittämään vcds:llä? Voiko vika olla startissa?
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 09.03.24 - klo:11:08
Lainaus käyttäjältä: sprint - 09.03.24 - klo:08:50Onko akussa potkua ,jotta kierrokset nousee riittävästi? Tarkasta moottorin johtosarjan liitin, jos jotain tapahtunu. Oliko imuputki irti, jos oli niin tarkasta anturin johdot(jos täs mallis on)
Mihin saakka kierrokset kuuluisi nousta?
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: sprint - 09.03.24 - klo:15:27
Lainaus käyttäjältä: TommiH - 09.03.24 - klo:11:08Mihin saakka kierrokset kuuluisi nousta?
Mulla 189rpm, oliskohan joku 150rpm raja. Joskus muistelin kuulleeni.
Mitä kaikkea tandemista purkasit. Onko painemittaria käytössä jolla paineen näkis.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 10.03.24 - klo:18:31
Lainaus käyttäjältä: sprint - 09.03.24 - klo:15:27Mulla 189rpm, oliskohan joku 150rpm raja. Joskus muistelin kuulleeni.
Mitä kaikkea tandemista purkasit. Onko painemittaria käytössä jolla paineen näkis.
Tandemista purin oikeestaan kaikki ja vaihdoin tiivisteet. Painemittarin ajattelin hommata. Eikö tuo paine pidä mitata tandemin päästä? Paljonko pitäis painetta olla startatessa?
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: sprint - 10.03.24 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: TommiH - 10.03.24 - klo:18:31Tandemista purin oikeestaan kaikki ja vaihdoin tiivisteet. Painemittarin ajattelin hommata. Eikö tuo paine pidä mitata tandemin päästä? Paljonko pitäis painetta olla startatessa?
Katselinkin että paineet on kerrottu käynnissä ollessa. Käyntiin pitäs saada. Mitattaisiin tandemin nipasta 1500rpm/7.5bar.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 11.03.24 - klo:11:18
Lainaus käyttäjältä: sprint - 09.03.24 - klo:15:27Mulla 189rpm, oliskohan joku 150rpm raja. Joskus muistelin kuulleeni.
Mitä kaikkea tandemista purkasit. Onko painemittaria käytössä jolla paineen näkis.
Näkeekö nuo kierrokset vcds kautta?
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: sprint - 11.03.24 - klo:11:59
Lainaus käyttäjältä: TommiH - 11.03.24 - klo:11:18Näkeekö nuo kierrokset vcds kautta?
engine, measuring block ja group 1
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 11.03.24 - klo:15:36
Lainaus käyttäjältä: sprint - 11.03.24 - klo:11:59engine, measuring block ja group 1
Kiitos! Otampa huomenna katottavaksi.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 12.03.24 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: sprint - 11.03.24 - klo:11:59engine, measuring block ja group 1
Moro, kierrokset startatessa 169rpm ja sitte toki hyppii kun alkaa yrittämääm käyntiin. Voiko tuo tandem pumppu olla jotenki mekaanisesti sökö ettei tee tarvittavaa alipainetta? Melko yksinkertainenhan tuo pumppu on rakenteeltaan.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: Jultsu - 12.03.24 - klo:14:43
nämä dieselmotit ei sinällään tarvi alipainetta mihinkään, tuo on vain jarruille ja ahtimen siipien säädölle (+ sammutusläpälle), ei siis aiheuta käynnistyvyysongelmia suoraan vaikka koko letkun tulppaisi tai irrottaisi.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 12.03.24 - klo:18:25
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.03.24 - klo:14:43nämä dieselmotit ei sinällään tarvi alipainetta mihinkään, tuo on vain jarruille ja ahtimen siipien säädölle (+ sammutusläpälle), ei siis aiheuta käynnistyvyysongelmia suoraan vaikka koko letkun tulppaisi tai irrottaisi.
Eikös tuon tandemin kumminki pitäis imee tuota polttoainetta ihan kunnolla tankista? Vai oonko ihan väärässä?

Sormen päällä kokeilin nyt tandemille tulevasta polttoaine nipasta eikä juuri imua tuntunu kun startattiin.
Toisessa nipassa mikä menee vissii noille jarrujen ja turbon säädöille tuntu kyllä reilu imu startatessa.




Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 12.03.24 - klo:19:27
Mites tuommosen tandemin kunto tarkistetaan oikea oppisesti jos ei autoa saa käyntiin? Voisko nyt vaan olla että tiivisteiden vaihdon yhteydessä oon söhlänny jotain eikä pumppu toimi enään oikein?
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 13.03.24 - klo:19:20
Nonii, auto saatu käyntiin hinaamalla. Missfireä antaa 3 pytyltä. Seuraavaksi jos pääsis tandemin paineet mittaamaan.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: trmulti - 14.03.24 - klo:18:54
Tandem ei taida olla huollettavissa. Asentaessa varmistus, pumppu kohdistetaan sylinterin kanteen ja varmistetaan että pumpun käyttöakseli menee oikein nokka-akseliin.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: Daatta - 15.03.24 - klo:08:18
Siitä katsottavaa perjantai-illan ratoksi: https://www.youtube.com/watch?v=3Atbf-GSG4I
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 14.04.24 - klo:12:57
Saako vcds:llä selviteltyä ecun kuntoa? Tai mitenkään muutoin?

Eipä lähe enään kosla käyntiin vetämälläkään kun tandemin kylkeen laitettiin painemittari  :-\
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: sprint - 15.04.24 - klo:20:01
Ecu huoltoja löytyy suomestakin useampia. Mulla oli autossa 2.5tdi axen kanssa käynnistys ongelmia. Kävi vajaalla kun sai käyntiin. Vaihtelin johtosarjan, tandemin, mutta vasta kun ecu kävi saksassa tarkastuksessa alkoi toimia. Nyt ainakin 7 v toiminu.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: trmulti - 16.04.24 - klo:18:22
Tarkista nyt se tandem. Mitä enemmän olet siihen kajonnut, sen huonommaksi menee. Ja letkujen vaihdon jälkeen aina tarkistus ilmavuodoista.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 05.05.24 - klo:14:44
Tandem vaihettu ja ei saa autoa käyntiin vieläkään Käyttäsköhä sitä seuraavaksi ecun pajalla vai suuttimet.  ;D

Kuuluuko flektin pyöriä starttauksien jälkeen? Kun tuota yrittää yhenki kerran startata, niin flekti jää pyörimään joksiki aikaa. Auto kumminki ulkona nollassa asteessa ja lämpötila-anturit näyttää oikein.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 07.07.24 - klo:15:05
Motivaatiota kerätty reilu 2kk ja voisi taas alkaa tutkimaan portteria.

Pitäisikö suuttimille tulla eculta jännitteet kun autossa vaan virrat päällä? Paljonko nuo jännitettä syöttää suuttimille. Mietin saisko näin mahdollisen ecu vian pois suljettua.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: TommiH - 22.07.24 - klo:22:51
Tämä homma ratkesi suuttimien huollatuksella ammattilaisella.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: Vag-perhe - 23.07.24 - klo:11:46
Lainaus käyttäjältä: TommiH - 22.07.24 - klo:22:51Tämä homma ratkesi suuttimien huollatuksella ammattilaisella.

Mitäs tuollainen suuttimien huollatus pitää sisällään? Itsellä 2015 Skoda Rapid 1.6 TDI, josta yksi suutin vaihdettu, kun kosahti. Mietin, mitä kannattaisi tehdä? Tutkituttaa loput suuttimet, vaiko vaihtaa kaikki loput uusiin? Ei ole kivaa, kun joutuu reissuilla pelkäämään suuttimen hajoamista! Onko kellään kokemuksia noista "uudelleen valmistetuista" suuttimista, Metzger esimerkiksi? Ovat kuitenkin noin puolet halvempia.
Otsikko: Vs: Mikä vikana? Sähkö, suutin vai polttoaineensyöttö?
Kirjoitti: Jultsu - 23.07.24 - klo:13:39
pumpparikoneen ketjussa ei välttämättä kannata kysellä commonrailiin liittyviä kysymyksiä, näillä kahdella tuskin on paljoakaan yhteistä huoltoihin tai huoltohintoihin liittyen.