VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Transporter T5 (03-) => Aiheen aloitti: TommiH - 02.03.24 - klo:19:18

Otsikko: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: TommiH - 02.03.24 - klo:19:18
Paljonko tuommosessa siirtopumpulla pitäs olla painetta? Otin suodattimelta siirtopumpulta tulevan letkun irti ja laitoin pulloon. Pienen lirun pukkasi vaan pulloon kun käytti virtoja päällä.
Moottori: 2.5tdi BNZ
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: o.b. - 02.03.24 - klo:21:45
Lainaus käyttäjältä: TommiH - 02.03.24 - klo:19:18Paljonko tuommosessa siirtopumpulla pitäs olla painetta? Otin suodattimelta siirtopumpulta tulevan letkun irti ja laitoin pulloon. Pienen lirun pukkasi vaan pulloon kun käytti virtoja päällä.
Moottori: 2.5tdi BNZ
Tuosta mallista en osaa sanoa, mutta jossain toisessa 500mBar, eli hieman vähemmän kuin kusta palokunnan hevosesta ;D
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: Jultsu - 02.03.24 - klo:21:58
paine ja virtaus on kaksi eri asiaa, virtausta eli tuottoa varmaankin halusit kysellä? (eli litraa per tunti)

nopeasti googlettamalla joku random aliexpress-kloonipumppu VAG 1.9/2.5 TDI:lle mainosti olevansa 3.2 bar ja 130 l/h, joka tarkottaa 3.6cl sekunnissa eli vajaan shottilasillisen verran.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: TommiH - 02.03.24 - klo:22:36
Ongelmaha on portterissa huono käynnistyvyys. Tiedossa on kyllä että suuttimen tiivistet tai tandemi nämä yleensä aiheuttaa, mutta jossain vissii myös siirtopumppuki porsinu.

Tosiaan ei tuu kuin pieni liru pulloon kun virrat kääntää päälle. Mitään näistä tiiä mutta ite olettasin että tuon pumpun pitäs lykätä tavaraa kokoaja pihalle reilummalla paineella.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: Mikey - 02.03.24 - klo:22:48
Itse Golf7:sta kun olen Venäjän dieseliä ottanut kannuun, niin 8mm letkusta tavaraa on tullut yhtenä kyrpänä.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: Jultsu - 03.03.24 - klo:13:02
Mistä välistä siis otat letkun irti? Itse tankkipumppu ei pyöri kuin parisen sekuntia sen jälkeen kun avaimesta on kääntänyt virrat päälle autoon, pumppu alkaa pyörimään jatkuvasti vasta sitten kun moottorikin käy.

pumpparikoneet eivät tarvitse tankkipumppua toimiakseen normaalisti (1.2TDI:ssä ei ole ollenkaan tankkipumppua, tandem imee suoraan tankista tavarat) mutta se toki auttaa ilmauksen kanssa.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: o.b. - 03.03.24 - klo:13:31
Piti oikein tarkistaa ELSA:sta BNZ-moottorille. T-kappale tankilta tulevaan putkeen. Tyhjäkäynnillä vähintään 0.5Bar ja 2500rpm vähintään 0.25Bar. Jos ei ole, niin vaihda tankin pumppu.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: TommiH - 03.03.24 - klo:14:49
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.03.24 - klo:13:02Mistä välistä siis otat letkun irti? Itse tankkipumppu ei pyöri kuin parisen sekuntia sen jälkeen kun avaimesta on kääntänyt virrat päälle autoon, pumppu alkaa pyörimään jatkuvasti vasta sitten kun moottorikin käy.

pumpparikoneet eivät tarvitse tankkipumppua toimiakseen normaalisti (1.2TDI:ssä ei ole ollenkaan tankkipumppua, tandem imee suoraan tankista tavarat) mutta se toki auttaa ilmauksen kanssa.

Tämä selvensi minun huoleni. Eli itellä siirtopumppu toimii. Tyhmänä autoista tietämättömänä ajattelin että tuon siirtopumpunki pitää tuottaa kunnon paine ja virrat päälläki pitäisi hurrata kokoaja.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: TommiH - 03.03.24 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 03.03.24 - klo:13:31Piti oikein tarkistaa ELSA:sta BNZ-moottorille. T-kappale tankilta tulevaan putkeen. Tyhjäkäynnillä vähintään 0.5Bar ja 2500rpm vähintään 0.25Bar. Jos ei ole, niin vaihda tankin pumppu.

Kiitoksia tämä pitää vielä varmistaa.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: o.b. - 03.03.24 - klo:15:17
Lainaus käyttäjältä: TommiH - 03.03.24 - klo:14:53Kiitoksia tämä pitää vielä varmistaa.
Kyllä sen löpön kuuluu lentää ihan kaaressa kun putki on irroitettu suodattimesta ja pumppu käy. 8mm letku ja 0.5Bar tarkoittaa oman kokemuksen mukaan noin litraa minuutissa.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: Mikey - 03.03.24 - klo:18:51
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 03.03.24 - klo:13:02Mistä välistä siis otat letkun irti? Itse tankkipumppu ei pyöri kuin parisen sekuntia sen jälkeen kun avaimesta on kääntänyt virrat päälle autoon, pumppu alkaa pyörimään jatkuvasti vasta sitten kun moottorikin käy.

pumpparikoneet eivät tarvitse tankkipumppua toimiakseen normaalisti (1.2TDI:ssä ei ole ollenkaan tankkipumppua, tandem imee suoraan tankista tavarat) mutta se toki auttaa ilmauksen kanssa.

Filtterille tuleva letku irti ja siihen jatkoletku. OBD11:lla antaa pumpulle pitkät pätkät käyntiä. Itse asiassa tuotto on niin suuri, että jo tankin ollessa puolillaan alkaa tehdä tankkiin pyörrettä ja imeä ilmaa, minkä vuoksi joudun itse pätkimään pumpun käyntiä.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: TommiH - 03.03.24 - klo:20:05
Suodattimelta nyppäsin letkun irti. Eikä kyllä tule kaaressa, kun virrat kääntää päälle. Lorottelee vaan sen sekunnin. Pitää nyt vielä tutkia
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: Jultsu - 04.03.24 - klo:09:34
Eli siis suodattimelle menevän, vai suodattimelta lähtevän letkun irti?

Kuinkahan hankalasti tässä mallissa pääsee itse tankkipumppuun käsiksi, joutuuko tiputtamaan säiliön alas? Suoraan siihen pumpun lähtöön voisi vielä testata laittaa letkun ja katsoa tuleeko yhtään enempi tavaraa ulos.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: o.b. - 04.03.24 - klo:11:29
Suodattimelle menevä letku. Ohje alkaa "- Remove fuel tank"



Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: TommiH - 04.03.24 - klo:20:43
Suodattimelle pumpulta tulevan letkun otin irti. Mites tuommonen vaikuttaa käynnistykseen jos pumppu työntää tavaraa vajaalla paineella?
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: Jultsu - 05.03.24 - klo:08:56
Eihän sen tandemvehkeissä pitäisi vaikuttaa, jos linjastoon ei pääse ilmaa jostain kohtaa. Tandem jaksaa kyllä lutkuttaa tankilta asti tavaraa ja tuupata suuttimille.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: sprint - 06.03.24 - klo:08:23
Lähteekö aina huonosti käyntiin vai pitkän seisomisen jälkeen? Joskus itsekin tuottoa testailin ja litran luokkaa minuutissa tosiaan tuli kun pumpun pakotti päälle.
Otsikko: Vs: Siirtopumppu paine?
Kirjoitti: trmulti - 14.03.24 - klo:19:15
Jos tankissa siirtopumppu, ei taida tulla polttoainetta sen läpi vapaavirtauksella. Siirtopumpun vaihto onnistuu vain tankin tiputtamalla.
Käyntiin lähtöä seisokin jälkeen voi edesauttaa käyttämällä virrat päälle 2-3 kertaa, siirtopumppu täyttää letkut, jos vajausta.