Onko jossain rautalankaohjeet for dummies että miten tuo toimii? Manuaali on ruotsiksi ja saksaksi joten ei apuja. Ratin kuvaa painamalla mittaristoon tulee parkkiruudun kuva mutta miten siitä eteenpäin?
Paina nappia ja aja hitaasti eteenpäin. Auto skannaa tyhjiä paikkoja ja näyttää ruudussa kun löytyy sopiva. Sitten vilkku päälle ja seuraa ohjeita. Ei se vaikeaa ole mutta kannattaa jossain rauhassa kokeilla muutaman kerran.
Vielä parempi ohje on, että aja ihan normaalisti taskuparkin ”ohi” about pisteeseen jossa alkaisit peruuttaa parkkiin. Riittää että vasta tässä vaiheessa täppää park assistin päälle.
Siinä ei siis ensin tarvitse madella ja skannailla (olettaen väli johon mahtuu).
Kun auto on peruuttanut parkkiin, niin tarvitse myöskään odotella että peruutus menee ihan takana olevan etupuskuriin kiinni, vaan vaihteen voi tökkästä eteenpäin/taaksepäin kun siltä tuntuu ja auto kyllä ohjaa rattia oikein.
Yritän tällä vaan kertoa, että park assist on oikeasti melko sujuva jos oikein haluaa :)
[EDIT]
Tässä oletin että parkkeeraus tapahtuu tien oikeaan laitaan. Jos pysäköit vasempaan niin sama ohje pätee, mutta park assistin kytkemisen jälkeen käytä vilkkua vasemmalla.
Haluan vielä hyvien ohjeiden päälle korostaa tuota vilkun käytön tärkeyttä, itse meinaan kiroilin sitä alkuun monesti kun ei meinannut muistua jossain tosi hiljaisella alueella missä ei ole ristin sielua minun lisäksi.
Auto ei siis oikeasti mitenkään suostu aloittamaan tota assistin toimintaa jos vilkku ei ole päällä - eli vielä kerran, muista laittaa vilkku päälle :D
Lainaus käyttäjältä: jugih - 15.08.23 - klo:22:40
Vielä parempi ohje on, että aja ihan normaalisti taskuparkin ”ohi” about pisteeseen jossa alkaisit peruuttaa parkkiin. Riittää että vasta tässä vaiheessa täppää park assistin päälle.
Siinä ei siis ensin tarvitse madella ja skannailla (olettaen väli johon mahtuu).
Kun auto on peruuttanut parkkiin, niin tarvitse myöskään odotella että peruutus menee ihan takana olevan etupuskuriin kiinni, vaan vaihteen voi tökkästä eteenpäin/taaksepäin kun siltä tuntuu ja auto kyllä ohjaa rattia oikein.
Yritän tällä vaan kertoa, että park assist on oikeasti melko sujuva jos oikein haluaa :)
[EDIT]
Tässä oletin että parkkeeraus tapahtuu tien oikeaan laitaan. Jos pysäköit vasempaan niin sama ohje pätee, mutta park assistin kytkemisen jälkeen käytä vilkkua vasemmalla.
ai katsos, aina oppii uutta. Harvoin tuota tulee käytettyä mutta hienosti se kyllä laittaa auton ruutuun. Ja pienempään väliin kuin itse alkaisi edes kokeilemaan.
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 15.08.23 - klo:22:51
Auto ei siis oikeasti mitenkään suostu aloittamaan tota assistin toimintaa jos vilkku ei ole päällä - eli vielä kerran, muista laittaa vilkku päälle :D
No niin, tämä taitaakin selittää sen että miksi mitään järkevää ei tapahdu vaikka nappia rämpyttää kun commodore 64 summer gamesissa 😂
Minäkin muistelin, että vilkku pitää olla, mutta ainakin 2016 malli peruuttaa näköjään taskuun ilman vilkkuakin.
Huomasin itsekin että -15 passatin park assist toimii ilman vilkkua, mutta vilkulla voidaan näköjään valita puoli, kumpaa puolta se etsii.
Mulla oli 2014 loppuvuodesta valmistunut 2015 mallinen B8 niin sen park assist ei suostunut tekemään mitään ilman vilkkua. Oli selkeesti kunnon paskiainen! :D
Lainaus käyttäjältä: jaska74 - 15.08.23 - klo:21:59
Onko jossain rautalankaohjeet for dummies että miten tuo toimii? Manuaali on ruotsiksi ja saksaksi joten ei apuja. Ratin kuvaa painamalla mittaristoon tulee parkkiruudun kuva mutta miten siitä eteenpäin?
Hyvä ketju! Käyttöohjekirjan ohjeet ovat ihan suolesta samoin kuin koko käyttöohjekirja!
En ole onnistunut tuota saamaan toimimaan. Auto 2017 vuosimallia. Joskus kotipihassa kyllä rupesi pyörittämään rattia ihmeellisesti ja oli ajamassa puskaan.
Täytyypä kokeilla vilkun kanssa ja ilman eteenpäin ajaen tienvarsipaikkojen kohdalla.
Osaakos nämä peruuttaa normiparkkiruutuun joita kauppojen parkkipaikoilla?
Joo osaa peruuttaa myös perus 90 asteen kulmassa parkkiin. Jos oikein muistan (tähän sitten vahva painotus huonolle muistille :D) niin sitä park assistin nappia painamalla vaihtaa moodia että yrittääkö tienvarsiruutuun vai s-marketin ruutuun.
Eli kun painaa ekan kerran park assist nappia niin tulee tienvarsiparkin moodi ja kun painaa toisen kerran niin vaihtaa s-marketin parkkipaikka moodiin. Vilkulla sitten valitaan puoli mihin yritetään pysäköidä ja näköjään tuoreempien autojen kodalla ilman vilkkua yrittää apukuskin puolelle ja vilkulla saa vaihdettua kuskin puolelle.
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 18.08.23 - klo:23:39
Mulla oli 2014 loppuvuodesta valmistunut 2015 mallinen B8 niin sen park assist ei suostunut tekemään mitään ilman vilkkua. Oli selkeesti kunnon paskiainen! :D
No itselläkin on loppuvuodesta -14 valmistunut ja rekisteröity tuo. Mutta näköjään vuosiluvusta päätellen ei voi päätellä miten se apuri käynnistetään.
Lainaus käyttäjältä: petaso - 20.08.23 - klo:09:24
No itselläkin on loppuvuodesta -14 valmistunut ja rekisteröity tuo. Mutta näköjään vuosiluvusta päätellen ei voi päätellä miten se apuri käynnistetään.
Voihan se olla että en vaan osannu käyttää sitä niin että olisi toiminu ilman vilkkua. Nyt enää hankala testata kun kyseinen auto jonkun muun omaisuutta.
Mulla oli 2.1.2015 rekisteröity.
No johan sen sai toimimaan kun parkkiksella tosiaan rauhassa testaili.
Valmistettu 11/2015 ja ei tarvi vilkkua päälle
Lainaus käyttäjältä: SNG - 20.08.23 - klo:00:25
Hyvä ketju! Käyttöohjekirjan ohjeet ovat ihan suolesta samoin kuin koko käyttöohjekirja!
En ole onnistunut tuota saamaan toimimaan. Auto 2017 vuosimallia. Joskus kotipihassa kyllä rupesi pyörittämään rattia ihmeellisesti ja oli ajamassa puskaan.
Täytyypä kokeilla vilkun kanssa ja ilman eteenpäin ajaen tienvarsipaikkojen kohdalla.
Osaakos nämä peruuttaa normiparkkiruutuun joita kauppojen parkkipaikoilla?
Kun omasta tuota manuaalia luin niin ilmeisesti pitäisi osata - mutta se miten tuo moodi valitaan on itelle täysi mysteeri. Park assist nappi vaan toglee park assist on / off eli voisi olettaa tuon olevan jotenkin automaattinen. Fordissa tuo ruututyyppi valittiin näytöltä mutta passatissa tuolle en mitään valintaa ole löytänyt (my18)
Lainaus käyttäjältä: Carl0s - 28.08.23 - klo:13:31
Kun omasta tuota manuaalia luin niin ilmeisesti pitäisi osata - mutta se miten tuo moodi valitaan on itelle täysi mysteeri. Park assist nappi vaan toglee park assist on / off eli voisi olettaa tuon olevan jotenkin automaattinen. Fordissa tuo ruututyyppi valittiin näytöltä mutta passatissa tuolle en mitään valintaa ole löytänyt (my18)
Se päättelee itse ollaanko peruuttamassa taskuparkkiin vai ruutuun viereisten autojen mittojen perusteella. Tai ainakin yrittää päätellä.
Eipä vaihtunut moodi nappia tökkimällä. Vilkulla vasempaan sai kyllä etsimään pitkittäisruutuja vasemmalta puolelta.
Testasin eilen muistaessani Lempäälän Ideaparkin parkkipaikalla, jossa normi kaupan parkkiruudut molemmin puolin ajotietä. Ei siis pitkittäisiä parkkipaikkoja.
Onko jossain ajotietsikan syövereissä jotain asetuksia tuolla Park Assistentille?
Vai onko jostain Long codingista kiinni, eli vaatii koodauksen?
No löytyihän se valinta tienvarsiparkista vs ruutuparkista, nimittäin radiosta. Kosketusnäytön oikeassa laidassa pieniä ikoneita. Poika hokasi. Autossa Dynaudio.
Eipä osannut kunnolla vetää ruutuun. Paikallisen terveyskeskuksen liki tyhjällä parkkialueella, jossa ruutuja monessa rivissä, tunnisti parkissa olevan ruudun. Kuitenkin käski peruuttaa kahden ajoväylän läpi parkkialueen reunassa olevaan ruutuun. Täysin hyödytön ja naurettava kapine. User Experiense == Nolla!
Täytyy testata vielä taskuunperuutuksesasa kun osuu sopiva paikka kohdille.
Vaikuttaa täydelliselle turhakkeelle! Käyttökokemus 4-10 annan arvosanaksi 5,5.
Lainaus käyttäjältä: SNG - 03.09.23 - klo:01:40
No löytyihän se valinta tienvarsiparkista vs ruutuparkista, nimittäin radiosta. Kosketusnäytön oikeassa laidassa pieniä ikoneita. Poika hokasi. Autossa Dynaudio.
Eipä osannut kunnolla vetää ruutuun. Paikallisen terveyskeskuksen liki tyhjällä parkkialueella, jossa ruutuja monessa rivissä, tunnisti parkissa olevan ruudun. Kuitenkin käski peruuttaa kahden ajoväylän läpi parkkialueen reunassa olevaan ruutuun. Täysin hyödytön ja naurettava kapine. User Experiense == Nolla!
Täytyy testata vielä taskuunperuutuksesasa kun osuu sopiva paikka kohdille.
Vaikuttaa täydelliselle turhakkeelle! Käyttökokemus 4-10 annan arvosanaksi 5,5.
En ole tuota toista modea kokeillut mutta kyllä se kesällä vetää taskuun nopeammin ja paremmin kuin minä. Ja pienempään koloon. Talvella joskus ei laita oikeaan linjaan kun ei näy kai viivoja eikä kanttaria. Tai sitten tulkitsee lumikasat sellaisiksi.
Hmm. Osaako park assist tunnistaa maalatut viivat maasta? ;D
Koko toiminta perustuu pelkkiin ultraääniantureihin, joten pysäköinti tarvitsee aina kolon johon ajaa.