VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Beetle => Aiheen aloitti: pleitor - 20.09.22 - klo:04:46

Otsikko: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: pleitor - 20.09.22 - klo:04:46
EPC nappi on, mutta siitä ei tapahdu mitään.

Onko kats. hylkäyksen syy?

Apuja, mistä vois johtua?

ABS valo ei pala.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: M_M - 20.09.22 - klo:06:30
EPC kertoo häiriöistä moottorin toiminnassa, ei sille mitään nappia ole eikä liity ABS:n toimintaan. Menikö nyt sekaisin ESP:n kanssa?

Jos EPC-valo palaa niin sitten tarvitaan VCDS tai Obdeleven jolla katsellaan millaiset vikakoodit sen valon ovat sytyttäneet. Katsastuksesta tulee hylsy jos merkkivalo palaa.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: Jultsu - 20.09.22 - klo:08:00
Ja jos kyseessä onkin ajonvakautus eli ESP-järjestelmä ja sen merkkivalo joka helottaa mittaristossa ja jonka napin rämpyttäminen ei sammuta valoa - suora hylky tulee siitäkin. Samat ohjeet tässäkin tapauksessa, koodit lukuun abs-purkilta niin tietää mikä vikavalon ja vikatilan on aiheuttanut.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: pleitor - 20.09.22 - klo:18:05
Kiitoksia!

Nyt meni puuro ja velli sekasi, tosiaan EPC eikä ESP vai mikä oli :D

Vikaa siis moottorin "jossain" tominnassa. Mätä kananmuna haisee joskus...

Pitää lukea koodit.

Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: pleitor - 29.09.22 - klo:01:46
Edit: EPC sammu ja nyt palaa vain, kts. kuva:

https://ibb.co/VHVJxCL

Mikä tuo on? Liittyy luistonestoon lie? Miksi ABS ei pala vai eikö ne ole kimpassa?

Ideoita?

Vikakoodeja ei ole vielä luettu, ei viitis mennä volkkarille lukemaan, vielä...

Onko näissä jotain tyyppivikaa tuohon liittyen?
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: Jultsu - 29.09.22 - klo:13:06
Tuo on ajonvakautuksen eli ESP:n merkkivalo, tietysti voi olla mahdollista että tässä autossa ei vielä ollut täysveristä ESP:tä vaan sen edeltäjä eli luistonesto. Joka tapauksessa, ongelma selvinnee ABS-purkilta vikakoodit lukemalla. Voi johtua ja korjaantua niinkin simppelistä ongelmasta kuin anturien kalibroinnista ja perusasetusten suorittamisesta, mutta en tiedä onnistuuko tämän ikäisessä niiden kalibrointi ilman diagnostiikkalaitteita.

Toinen yleinen vika on ratin spiraalissa / kellojousessa oleva kaapelikatkos jolloin ABS-purkki ei tiedä missä asennossa ratti on ja ajonvakautus kytketään pois päältä.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: pleitor - 03.10.22 - klo:03:38
Tietääkö vikakoodin luku onko vika ratin spiraalissa?

Autossa on ESP nappi, mutta siitä ei tapahdu mitään kun painelee...?

Kun tuon sais kuntoon ni pääsis leimalle, loppuu 12/22.

:O

Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: Jultsu - 03.10.22 - klo:07:35
Ei se tämän ikäisestä varmaan osaa sitä suoraan sanoa, mutta jos vikakoodi herjaa ratin asetotunnistimesta niin korjaus tarkoittaa tuota spiraalin vaihtamista.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: mruotz - 03.10.22 - klo:07:42
Ja kun autossa on ESP niin spiraali on erilainen kuin valtaosassa oleva ns. "perus spiraali". Noita on kohtuu hankala löytää käytettynä ja uutena maksaa about 300e.
Vikakoodit lukuun ihan ekana.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: TemeW - 03.10.22 - klo:12:44
Vikakoodit tosiaan ihan ensimmäisenä syytä lukea.

Voi olla tuo spiraali vika, tai sitten ohjauksen asento-anturi. Kummatkin jonkin asteen tyyppivikoja New Beetlen kanssa.
Ja jos ei vielä selvinnyt, ESP valon palaminen katsastuksen aikana on syy hylätä katsastus
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: pleitor - 08.10.22 - klo:00:50
Iltoo, vika löytyi, ESP:n kiihtyvyys/törmäystunnistin.

Vielä on hakusessa kumpi puoli. Missäs tuo tarkalleen sijaitsee? Jossain penkin alla/maton alla kuulemma, mutta tietääkö kukaan tarkan kohdan?
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: o.b. - 08.10.22 - klo:09:47
Olisikohan ollut takapenkin alla? Käsittääkseni kiihtyvyysantureita on vain yksi. Voisin yrittää jossain vaiheessa tarkistaa ELSA:sta.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: Jultsu - 08.10.22 - klo:12:15
Samanikäisessä passatissa tuo pitkittäis-poikittaissuunnan yhdistetty 3d-kiihtyvyysanturi on nimenomaan takapenkkien istuinosan alla, aivan keskellä autoa, suoraan kardaanitunnelin yllä.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: pleitor - 09.10.22 - klo:04:45
Olis hienoa jos sais tietää missä se on asap. Auto on korjaamolla ja osa haussa, vaihto eessä kun osa löytyy ja sijainti, mahd. esn vkolla.

Kiitos paljon kaikille!!!

:D

Palataan!
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: JouniJL - 09.10.22 - klo:08:37
Löytyiskö tuolta
https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/beetle/be/2000-206/9/
tai
https://workshop-manuals.com/volkswagen/


Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: pleitor - 14.10.22 - klo:17:01
Sain volkkarilta apuja ja autossa on kuulemma 5 kpl näitä antureita (koodit luki muu taho).

Minun anturi on rattianturi tai ohjausakselin vieressä oleva anturi.

Koodi on:

P01423 eli, Lateral Acceleration Sensor (G200)

Osa tilattu Saksasta ja tulos varmaan ens vkol... Ootellaan.
Otsikko: Vs: Beetle 2000 2.0 bensa manuaali ja EPC valo palaa
Kirjoitti: o.b. - 14.10.22 - klo:20:05
No jos tieto, että kyseessä on G200 olisi ollut tiedossa, niin paikka olisi löytynyt helposti ;)

https://www.justanswer.com/car/ho1ji-vw-beetle-2001-esp-light-on.html (https://www.justanswer.com/car/ho1ji-vw-beetle-2001-esp-light-on.html)
https://www.youtube.com/watch?v=0NXH7ivSGKk (https://www.youtube.com/watch?v=0NXH7ivSGKk)

Tuo jälkimmäinen on Golf MK4, mutta New Beetle on käytännössä sama auto sähköiltään ja alustaltaan.

Miksiköhän nuo anturit on tuossa ripoteltu eri paikkoihin kun ne olisi ihan hyvin voitu laittaa samaan purkkiin ??? No ehkä erilaiset varustetasot vaatii eri määrän antureita.