VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Audi => A3 8P (03–) => Aiheen aloitti: ukormi - 17.05.22 - klo:12:26

Otsikko: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: ukormi - 17.05.22 - klo:12:26
Olisiko kyseiset tiedot jollakulla tallessa? Netistä ei tunnu löytyvät.
Pitää saada tuo pirssi nyt pikaisesti kasaan ja liikenteeseen.
Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: Daatta - 17.05.22 - klo:14:24
https://erwin.audi.com/erwin/showHome.do Löytyy korjausoppaat ja muu auton materiaali.

Olettaen ettei 7â,¬ tunnissa ole liikaa.
Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: Jacce75 - 17.05.22 - klo:20:14
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 17.05.22 - klo:12:26
Olisiko kyseiset tiedot jollakulla tallessa? Netistä ei tunnu löytyvät.
Pitää saada tuo pirssi nyt pikaisesti kasaan ja liikenteeseen.

CDLA/CDLC
Kampiakselin hihnapyörän/värinänvaimentimen keskipultti    90 Nm+90°
Käytä uusia pultteja/muttereita.

Kampiakselin hihnapyörän/värinänvaimentimen pultit    20 Nm+90°
Käytä uusia pultteja/muttereita.

Nokka-akselin hihna-/hammaspyörä    50 Nm+180°
Käytä uusia pultteja/muttereita.
Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: ukormi - 17.05.22 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 17.05.22 - klo:20:14
CDLA/CDLC
Kampiakselin hihnapyörän/värinänvaimentimen keskipultti    90 Nm+90°
Käytä uusia pultteja/muttereita.

Kampiakselin hihnapyörän/värinänvaimentimen pultit    20 Nm+90°
Käytä uusia pultteja/muttereita.

Nokka-akselin hihna-/hammaspyörä    50 Nm+180°
Käytä uusia pultteja/muttereita.

Uudet pultit on toki hankittu. Suuret kiitokset  :)

Pitää tuota Erwiniä käyttää jossakin vaiheessa ja tulostaa kaikki mitä tuohon autoon vaan löytyy.
Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: M_M - 17.05.22 - klo:21:46
Ei niitä tarvitse tulostaa, ohjeita voi ladata ihan pdf-tiedostoina talteen.  :)

Kannattaa ne kyllä hakea, niin ei tarvitse ainakaan hajottaa paikkoja väärillä ohjeilla. Mikäs ketju se täällä olikaan missä vasta kyseltiin jonkun koneen kansipulttien kiristysmomentteja, jotka olivat autodatan mukaan jotain aivan muuta kuin valmistajan oikea ohje...
Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: ukormi - 17.05.22 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: M_M - 17.05.22 - klo:21:46
Ei niitä tarvitse tulostaa, ohjeita voi ladata ihan pdf-tiedostoina talteen.  :)

Kannattaa ne kyllä hakea, niin ei tarvitse ainakaan hajottaa paikkoja väärillä ohjeilla. Mikäs ketju se täällä olikaan missä vasta kyseltiin jonkun koneen kansipulttien kiristysmomentteja, jotka olivat autodatan mukaan jotain aivan muuta kuin valmistajan oikea ohje...

Ostin jokunen aika sitten lasertulostimen ( jokunen kerta olis tarvinnut paperitulosteita ja aina on pitänyt taistella sen kanssa, mistä löytyy tulostin.. ) ja nyt on sitten päässyt paperitulostamisen makuun  ;D
Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: Mikey - 17.05.22 - klo:22:38
^Siinä tapauksessa kannattaa varata paperia ja paljon. Oman autoni moottorin korjaamokäsikirja on 750 sivuinen... Ja sitten ne muut dokkarit vielä päälle.
Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: o.b. - 17.05.22 - klo:22:53
Ne halpis-momenttiavaimet on sitten ihan pelkkää kuraa. Yleensä ensimmäinen kiristysmomentti on vähintään kaksinkertainen säädettyyn ja senkin jälkeen naksahtaa vähän miten sattuu. Vanteita kiristäessä ei niinkään väliä, mutta esim. sylinterikannen pulttien kiristyksessä ja muuallakin moottorissa on jo huomattavasti tarkempaa.

Tällä kiristelen nykyään aluvanteetkin ;D

(https://i.ibb.co/KrGrrvc/Momenttiavain.jpg) (https://ibb.co/tJhJJrw)


Otsikko: Vs: S3 2009 Kampiakselinpultin ja nokkapyörän kiristysmomentit
Kirjoitti: ukormi - 04.06.22 - klo:10:01
Niin, ostin Erwinaikaa ja imaisin S3 ja A3 korjaamokirjat. Aika oli jo mennyt umpeen kun innostuin noita selailemaan ja runkopuolen/sähköistyskirjat jäi ottamatta. No pitää ottaa uudestaan tuo 7e tunti ja imuroida nekin.

Uskoin muuten vasta toisella kerralla että kampuran etupään stefa pitää laittaa paikoilleen VASTA kun alumiininen alakoppa on paikoillaan. Ja vaatii työkalut jolla sen saa painettua oikeassa asennossa paikoilleen. Työkalu oli onneksi helppo tehdä 48mm putkenpätkästä ja laakerista. Asennusholkki tuli tarvikestefan mukana.

Ai miksi piti käyttää koppa irti? Tuossa oli viime jakohihnan vaihdossa jäänyt yksi jakahihnansuojuksen pultti jakokopan sisään ja oli mennyt alarattaan ja kopan väliin. Koppa halki kahdesta kohtaa, alaratasta neljä hammasta puoliksi poissa ja öljylinko valmis.