Varmaan tuhannes kerta samasta aiheesta, mutta yritän olla täsmällinen, että tästä tulisi jotain informatiivista.
Sain kuukausi sitten uuden Octavia HB:n. Olin todella tyytyväinen, sillä autohan on loistava ajaa ja juuri ominaisuuksiltaan ja tiloiltaan minulle sopiva. Kitkarenkailla rengasmelu oli vielä siedettävää, sellaista matalaa murinaa. Kesärenkaiden vaihto päästi helvetin irti. Melu nousi taajuudeltaan korkeammaksi ja kasvoi niin, ettei yli 80 nopeudessa juuri viitsi yrittää radiota kuunnella. Ensiasennusrenkaat ovat Goodyear Excellense, joka on V-luokan rengas mutta googlauksen perusteella hiljaisemmasta päästä ainakin vielä joitain vuosia takaperin. Rengas näkyy vielä olevan GY:n myyntilistalla, vaikka sen korvaaja EfficientGrip on myös ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Ajotuntumaltaan se kyllä on erinomainen.
Onko jollain kokemusta tästä renkaasta Octavian alla? Voinko saada melua selvästi alas, jos investoin uusiin renkaisiin, jotka ovat viimeisintä vuosimallia, alemmasta nopeusluokasta ja mahdollisimman hiljaiset?
Jos en, mikä auto olisi saman tyyppinen ajaa kuin Octavia mutta selvästi hiljaisempi, hintaluokka max. 40 kâ,¬ modernilla turbobensakoneella 150+ hv ja automaatilla? Nyt kun mittarissa on puolitoista tuhatta, tuosta saisi vielä luultavasti kunnon vaihtohinnan mutta vuoden päästä taitaa olla niin ja näin. Onko esim. uudessa Passatissa oikeasti saatu rengasmelu alemmas? Entäpä Yeti tai uusi Jetta verrattuna Octaviaan, jos joku on tehnyt vertailevaa tutkimusta?
Pahoittelen kulunutta aihetta, mutta en saanut vanhoja viestejä kaivamalla riittävän täsmällistä kuvaa ja toisia renkaita on vähän vaikea saada kokeiltavaksi auton alle.
Eipä ole kyseisistä renkaista kokemusta, mutta varmaan helpoin, halvin ja paras keino sinun tilanteessasi olisi tehdä / teettää kunnollinen äänieristys jossain. Jos kerran muuten olet autoon tyytyväinen, niin mielestäni tuo on ainoa varteenotettava vaihtoehto.
Suomen teillä ei mitkään renkaat hiljaiset ole ja kova rengasmelu on näiden VAGineiden ominaisuus. Itsellä Jettassa kyllä melutaso romahti viime syksynä kun tuli vaihdettua Continentalin Sport Contact 2 -> Conti Premium Contact 2. Samalla myös nopeusluokka vaihtui V -> H. Hiljainen tuo Jetta nyt ei ole vieläkään, mutta enää ei tule tunnetta että pitäisi laittaa peltorit päähän kun lähtee ajamaan autoa.
Lainaus käyttäjältä: pähkinä - 05.04.11 - klo:20:44
Eipä ole kyseisistä renkaista kokemusta, mutta varmaan helpoin, halvin ja paras keino sinun tilanteessasi olisi tehdä / teettää kunnollinen äänieristys jossain. Jos kerran muuten olet autoon tyytyväinen, niin mielestäni tuo on ainoa varteenotettava vaihtoehto.
Lainaus käyttäjältä: pähkinä - 05.04.11 - klo:20:44
Eipä ole kyseisistä renkaista kokemusta, mutta varmaan helpoin, halvin ja paras keino sinun tilanteessasi olisi tehdä / teettää kunnollinen äänieristys jossain. Jos kerran muuten olet autoon tyytyväinen, niin mielestäni tuo on ainoa varteenotettava vaihtoehto.
Kiitos vinkistä. Yritin tutkia noita äänieristysjuttujakin netistä, mutta minulle tuli vaikutelma, että nimenomaan rengasmeluun on todella vaikeaa vaikuttaa jälkeenpäin laitettavilla eristyksillä ja se voi hiljentyä muutaman desibelin tai sitten ei. Mutta jos jollain on kokemusta Octaviaan sopivasta äänieristyksestä, otan kiitollisena tietoja vastaan.
Renkaat muuten on standardit 15-tuumaiset.
Lainaus käyttäjältä: Bisti - 05.04.11 - klo:20:47
Suomen teillä ei mitkään renkaat hiljaiset ole ja kova rengasmelu on näiden VAGineiden ominaisuus. Itsellä Jettassa kyllä melutaso romahti viime syksynä kun tuli vaihdettua Continentalin Sport Contact 2 -> Conti Premium Contact 2. Samalla myös nopeusluokka vaihtui V -> H. Hiljainen tuo Jetta nyt ei ole vieläkään, mutta enää ei tule tunnetta että pitäisi laittaa peltorit päähän kun lähtee ajamaan autoa.
Eli ehkä joku mahdollisimman hiljainen H-luokan rengas voisi auttaa jonkin verran. Onkohan kukaan nähnyt mittauksia, jossa eri nopeusluokan renkaita olisi laitettu vastakkain?
Voisiko jopa T-luokan rengassa mennä, vai kärsivätkö jo ajo-ominaisuudet vähän aggressiivisemmassa ajossa?
Sinänsä pöljää laittaa Suomeen tulevaan Skodaan V-luokan renkaat alle, vaikka ehkä ne nyt sitten pitää rakenteellisen huippunopeuden mukaan laittaa.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 05.04.11 - klo:20:49Yritin tutkia noita äänieristysjuttujakin netistä, mutta minulle tuli vaikutelma, että nimenomaan rengasmeluun on todella vaikeaa vaikuttaa jälkeenpäin laitettavilla eristyksillä ja se voi hiljentyä muutaman desibelin tai sitten ei.
Muutama desibeli on muuten todella paljon, koska kyseessä on logaritminen asteikko. Ã,,änenvoimakkuus sinänsä ei tietysti ota kantaa kuinka häiritsevä ääni kenenkin korvaan on, mutta parin desibelin muutoksen huomaa jo selvästi.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 05.04.11 - klo:20:56
Sinänsä pöljää laittaa Suomeen tulevaan Skodaan V-luokan renkaat alle, vaikka ehkä ne nyt sitten pitää rakenteellisen huippunopeuden mukaan laittaa.
Vastoin sitkeitä luuloja, autoja
ei ole suunniteltu Suomen olosuhteita silmälläpitäen.
Peltorit ovat suomalainen innovaatio. Voisko siitä vetää jotain johtopäätöksiä?
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 05.04.11 - klo:20:49
Kiitos vinkistä. Yritin tutkia noita äänieristysjuttujakin netistä, mutta minulle tuli vaikutelma, että nimenomaan rengasmeluun on todella vaikeaa vaikuttaa jälkeenpäin laitettavilla eristyksillä ja se voi hiljentyä muutaman desibelin tai sitten ei. Mutta jos jollain on kokemusta Octaviaan sopivasta äänieristyksestä, otan kiitollisena tietoja vastaan.
Renkaat muuten on standardit 15-tuumaiset.
Esim. http://www.ruosteenesto.eu/aanieristys/index.htm (http://www.ruosteenesto.eu/aanieristys/index.htm) vaikuttaa aika asialliselta. Tietty myös joku autohifiliike todennäköisesti osaa asiansa, eli niihinkin voi olla yhteyksissä. Tuolta ruosteenestolta saatat foorumilaisena saada jotain aleja...
Muutama kommentti:
- Octaviassa ajomelu on kova, siitä ei pääse mihinkään
- rengastesteissä meluisten ja hiljaisten renkaiden melussa on ollut noin 1 dB:n ero
- jos jollakin melunvaimennusoperaatiolla saa melusta 2 dB pois, tulos on on erinomainen
- tämän kevään rengastesteissä hiljaisimpia renkaita ovat olleet Michelin Energy, Barum Bravuris 2, Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia, Continental ContiPremiumContact 2 ja Goodyear EfficientGrip
Lainaus käyttäjältä: pähkinä - 05.04.11 - klo:21:13
Esim. http://www.ruosteenesto.eu/aanieristys/index.htm (http://www.ruosteenesto.eu/aanieristys/index.htm) vaikuttaa aika asialliselta.
Tuo(kaan) ei tee ihmeitä. Itselläni on ko käsittely tehty Superbiin -09 sekä nykyiseen Poloseen -11.
Kyllähän desibelit tippuu hiukan luonnollisesti, mutta ainakaan Superbissa ei päästy tarpeeksi hiljaiseksi, että olisi itseään mielyttänyt. Varsinkin kesärenkain rengasmökä oli melkoista.
Polossa taas oli jo selkeästi hiljaisempi lähtötaso, käsittelyn vaikutus arviolta 0,5-1,5db luokkaa (ei olla päästy vielä mittaamaan märällä kelillä vastaavia lukemia kuin ennen käsittelyä).
Lainaus käyttäjältä: tlindstr - 05.04.11 - klo:21:27
Tuo(kaan) ei tee ihmeitä. Itselläni on ko käsittely tehty Superbiin -09 sekä nykyiseen Poloseen -11.
Kyllähän desibelit tippuu hiukan luonnollisesti, mutta ainakaan Superbissa ei päästy tarpeeksi hiljaiseksi, että olisi itseään mielyttänyt. Varsinkin kesärenkain rengasmökä oli melkoista.
Polossa taas oli jo selkeästi hiljaisempi lähtötaso, käsittelyn vaikutus arviolta 0,5-1,5db luokkaa (ei olla päästy vielä mittaamaan märällä kelillä vastaavia lukemia kuin ennen käsittelyä).
Kiitos kaikille kommenteista. Summa summarum vaikuttaa siltä, että vien Kossin korvatulppatyyppiset kuulokkeet autoon ja kuuntelen musiikin niiden kautta maantiellä, missä sen voi tehdä liikenneturvallisuuden kärsimättä pahasti. Ja valmistaudun kestämään muutaman vuoden ja keräämään rahaa ns premium-autoon. On se vaan niin sääli, kun nämä ovat muuten niin loistavia kapistuksia, ettei autolta osaa vanha ihminen enempää toivoa.
Ensi kerralla myös koeajan auton kesä- tai nastarenkailla.
Aika yllättävää, että Polo on Superbia hiljaisempi. Sinänsä kyllä voin tuon uskoa oltuani tänä talvena nastarengastetun Superbin kyydissä, mikä oli melko järkyttävää.
Jokaisessa Vag-koeajojutussa musitetaan mainita, että uusi versio on hiljaisempi kuin edellinen. Joko kehitys kehittyy tai sitten totemus alkaa kärsiä inflaation.
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 05.04.11 - klo:21:26
Muutama kommentti:
- Octaviassa ajomelu on kova, siitä ei pääse mihinkään
- rengastesteissä meluisten ja hiljaisten renkaiden melussa on ollut noin 1 dB:n ero
- jos jollakin melunvaimennusoperaatiolla saa melusta 2 dB pois, tulos on on erinomainen
- tämän kevään rengastesteissä hiljaisimpia renkaita ovat olleet Michelin Energy, Barum Bravuris 2, Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia, Continental ContiPremiumContact 2 ja Goodyear EfficientGrip
tämän kevään testeissä joo, mutta viime keväänä kun hommasin noi energy saverit superin alle niin oli kyllä kaukana hiljasuudesta:) en suosittele.
www.autosound.ee (http://www.autosound.ee) muuten kauppaa äänieristys matskuja ja myös tekee noita eristyksiä tallinnassa.. Tonnin maksaa heitin premium paketti. Ite apinoin heidän ja mla:n tekemisiä viime kesänä kun autooni vaimensin. Superi parani aikas tavalla tuolla käsittelyllä, mutta olipa siinä hommaakin.
Niin, vaginat ovat rengasmelultaan sellaisia, että niillä oppii kyllä ajamaan poissa urista.
Asiaan sen verran, että GY Excellencet on itsellä harrasteavo-BMW:n alla ja vaikka merkkinä BMW on rengasmelultaan hiljainen, niin noilla renkailla ääntä kyllä kabiinissa on. Ei nyt häiritsevästi, mutta sen verran ettei bemaristi moiseen ole tottunut. Sanottakoon vielä, että auto vanha, renkaat viime kesältä.
Octaviaan hankin aikanaan Nokian Hakka H:t suvikumeiksi, siis vuoden 2006 Octaviaan. Aiemmin siinä oli Contin SP2:t ja SP3:t ja noiden Nokialaisten allelaitoin jälkeen tuntui kuin olisi sukkasillaan mennyt. Ajettavuuskin parani verrattuna noihin em. "sportti" -renkaisiin. Fakta on kuitenkin se, että ei noillakaan Ocussa keskusteltu etu- ja takapenkin välillä ilman äänenkorotusta tai kurottelua.
Lainaus käyttäjältä: janilind - 05.04.11 - klo:21:50
tämän kevään testeissä joo, mutta viime keväänä kun hommasin noi energy saverit superin alle niin oli kyllä kaukana hiljasuudesta:) en suosittele.
www.autosound.ee (http://www.autosound.ee) muuten kauppaa äänieristys matskuja ja myös tekee noita eristyksiä tallinnassa..
Onko kokemusta tuosta autosound.ee:stä? Minkälaisia mentelmiä käyttävät? Pystyvätkö vaikuttamaan rengasmeluun jotenkin paremmin, kuin noilla nestemäisillä aineilla tehtävät Finikor-tyyppiset käsittelyt? Sinänsähän Octavia on muuten varsin hiljainen auto moottorin ja tuulen suhinoiden osalta, vain rengasäänet kaipaisivat työstämistä.
Lainaus käyttäjältä: makkis - 05.04.11 - klo:21:55
Niin, vaginat ovat rengasmelultaan sellaisia, että niillä oppii kyllä ajamaan poissa urista.
Asiaan sen verran, että GY Excellencet on itsellä harrasteavo-BMW:n alla ja vaikka merkkinä BMW on rengasmelultaan hiljainen, niin noilla renkailla ääntä kyllä kabiinissa on. Ei nyt häiritsevästi, mutta sen verran ettei bemaristi moiseen ole tottunut. Sanottakoon vielä, että auto vanha, renkaat viime kesältä.
Octaviaan hankin aikanaan Nokian Hakka H:t suvikumeiksi, siis vuoden 2006 Octaviaan. Aiemmin siinä oli Contin SP2:t ja SP3:t ja noiden Nokialaisten allelaitoin jälkeen tuntui kuin olisi sukkasillaan mennyt. Ajettavuuskin parani verrattuna noihin em. "sportti" -renkaisiin. Fakta on kuitenkin se, että ei noillakaan Ocussa keskusteltu etu- ja takapenkin välillä ilman äänenkorotusta tai kurottelua.
Eli luultavasti renkailla saisi jonkin verran ääniä pois. Sitä on sitten tosi vaikea arvioida, onko 300-400 arvoinen hiljennys, vai pitäisikö rahat laittaa eristyskäsittellyyn.
Jos Polo on hiljaisempi kuin Superbi niin on kyllä ihme!
Niin, arvoa en lähde arvailemaan, mutta itselleni tuo päti ja samaisen summan olisin valmis uudelleen investoimaan.
Painotan kuitenkin, että älä vertaa mihinkään bemariin odotuksien osalta. Toisaalta, ei Ocu luokassaan ole rengasmelultaan oman kokemukseni mukaan edes pahin, eikä yli luokkarajojenkaan. Peltor-tarpeen omalla kohdalla herätti Focus. Siinäpä vasta meluisa auto. Toisaalta, ei bemarikaan ainoa hiljainen ole, renault scenic yllätti rengasmeluttomuudellaan, täysin vertailukelpoinen bemarin kanssa.
Omaan korvaan en luota testattaessa pätkääkään, sillä se on varsin subjektiivinen! Oma auto tuntuu joskus melutoosalta ja toisena päivänä on ihan helveti mukavaa ohjastaa sitä! Ainoa rehellinen on standardi melumittaus!
Lainaus käyttäjältä: makkis - 05.04.11 - klo:22:07
Niin, arvoa en lähde arvailemaan, mutta itselleni tuo päti ja samaisen summan olisin valmis uudelleen investoimaan.
Painotan kuitenkin, että älä vertaa mihinkään bemariin odotuksien osalta. Toisaalta, ei Ocu luokassaan ole rengasmelultaan oman kokemukseni mukaan edes pahin, eikä yli luokkarajojenkaan. Peltor-tarpeen omalla kohdalla herätti Focus. Siinäpä vasta meluisa auto. Toisaalta, ei bemarikaan ainoa hiljainen ole, renault scenic yllätti rengasmeluttomuudellaan, täysin vertailukelpoinen bemarin kanssa.
Piti katsoa tuo Peltor. Sehän voisi olla ihan oikeasti pitkälle matkalle hyvä väline, eikä hintakaan päätä huimaa, kun autoasioista puhutaan. Kaupungissa voisi olla vähän koomista :)
Lainaus käyttäjältä: janilind - 05.04.11 - klo:21:50
tämän kevään testeissä joo, mutta viime keväänä kun hommasin noi energy saverit superin alle niin oli kyllä kaukana hiljasuudesta:) en suosittele.
www.autosound.ee (http://www.autosound.ee) muuten kauppaa äänieristys matskuja ja myös tekee noita eristyksiä tallinnassa.. Tonnin maksaa heitin premium paketti. Ite apinoin heidän ja mla:n tekemisiä viime kesänä kun autooni vaimensin. Superi parani aikas tavalla tuolla käsittelyllä, mutta olipa siinä hommaakin.
Noista eristyksistä sen verran kokemusta - siis omalta osalta ja muidenkin sanomana että kyllä niillä paljon saa aikaan, mutta ei autoa koskaan saa täysin hiljaiseksi jollei se ole jo tehtaalta suunniteltu sitä varten.
Viimeksikin kun eristetyn Superbin vein vaihdossa liikkeeseen niin myyjä oli ihmeissään että miten olen saanut sen niin hiljaiseksi - alla siis Nokian HKPL 7:t :)
Olen alkanut omaan korvaankin jo noiden myötä luottamaan kun niin moni väittää että autot ovat hiljentyneet tuon jälkeen. Ja ilman omaa mainintaa asiasta ovat huollon henkilöt ihmetelleen myös asiaa.
Lainaus käyttäjältä: mla - 05.04.11 - klo:22:22
Noista eristyksistä sen verran kokemusta - siis omalta osalta ja muidenkin sanomana että kyllä niillä paljon saa aikaan, mutta ei autoa koskaan saa täysin hiljaiseksi jollei se ole jo tehtaalta suunniteltu sitä varten.
Viimeksikin kun eristetyn Superbin vein vaihdossa liikkeeseen niin myyjä oli ihmeissään että miten olen saanut sen niin hiljaiseksi - alla siis Nokian HKPL 7:t :)
Olen alkanut omaan korvaankin jo noiden myötä luottamaan kun niin moni väittää että autot ovat hiljentyneet tuon jälkeen. Ja ilman omaa mainintaa asiasta ovat huollon henkilöt ihmetelleen myös asiaa.
Jos tonnilla saisi oikeasti selvän muutoksen niin se olisi vielä hyväksyttävissä rajoissa. Pistin kysymyksen ja pyysin vertaamaan, miten pärjäävät näihin nesteruiskutuskäsittelyihin verrattuna. Saas nähdä mitä vastaavat.
Hohhoijaa... Kaveri ostaa skodan ja tulee itkemään rengasmelusta. Siitähän lähdetään että suomessa on aivan järkyttävän paskakuntoinen tiestö. Ja skodassa on todella paska rengasmelun eristys. Eli pennit jonoon ja premium-kauppaan! Vanha sanonta: kun halpaa ostaa niin halpaa saa.
P.Laaja. Juhannuksena rengasmelu on huomattavasti hiljaisempi kuin nyt. Syy: Nyt asfaltin pinta on tosi karhea talvirenkaiden jäljiltä. Kun ihmiset vaihtavat kesärenkaat, niin ajo kesärenkailla kiillottaa asfaltista karheuden pois ja melu vähenee aika huomattavasti.
Ketju haiskahtaa trollille ::)
Octavian äänieristystä kehuttiin viime syksyisessä TM:n testissä, jossa oli mukana mm. Volvo V50. Tuo Volvo on taasen useasti mainittu autona, jossa on kohtuullinen rengasmelu. Octavian rengasmelua pidettiin Volvoa pienempänä. Itse kun koeajoin Octaviaa viime viikolla, niin yllätyin kuinka kohtuullinen tuo rengasmelu oli, esim. verrattuna Opelin edelliskoppaiseen Astraan, joka jopa kitkoilla piti aikamoista älämölöä.
Eli voikohan rengasvalinta tosiaan olla niin vaikuttava tekijä? TM:n Sokotassa oli Conti EcoContact3:t alla, Volvossa Nokia Hakka Greenit.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 05.04.11 - klo:20:34
Entäpä Yeti tai uusi Jetta verrattuna Octaviaan, jos joku on tehnyt vertailevaa tutkimusta?
Yeti ainakin on huomattavasti hiljaisempi, omien kokemusten mukaan jopa hiljaisin Skoda. Käyhän kokeilemassa.
Lainaus käyttäjältä: VKi - 06.04.11 - klo:08:09
Yeti ainakin on huomattavasti hiljaisempi, omien kokemusten mukaan jopa hiljaisin Skoda. Käyhän kokeilemassa.
Omien koeajojen perusteella Yeti oli kyllä hurjan meluisa auto, varsinkin nastarenkailla. (Kokelitu sekä kitkoilla että nastoilla.) Mielestäni vaikkapa Superb oli miellyttävämpi äänimaailmaltaan, jos kohta ei sitäkään hiljaiseksi voi sanoa.
Lainaus käyttäjältä: jalkkis - 06.04.11 - klo:07:25
Octavian äänieristystä kehuttiin viime syksyisessä TM:n testissä, jossa oli mukana mm. Volvo V50. Tuo Volvo on taasen useasti mainittu autona, jossa on kohtuullinen rengasmelu. Octavian rengasmelua pidettiin Volvoa pienempänä. Itse kun koeajoin Octaviaa viime viikolla, niin yllätyin kuinka kohtuullinen tuo rengasmelu oli, esim. verrattuna Opelin edelliskoppaiseen Astraan, joka jopa kitkoilla piti aikamoista älämölöä.
Eli voikohan rengasvalinta tosiaan olla niin vaikuttava tekijä? TM:n Sokotassa oli Conti EcoContact3:t alla, Volvossa Nokia Hakka Greenit.
Octavian äänieristys on minustakin erittäin hyvä - rengasääniä lukuunottamatta.
Luultavasti kokeilen käydä tekemässä äänieristyksen hifi-liikkeessä, jos tuo Tallinnan pulju vaikuttaa hyvältä, plus ostan modernit matalan vierintävastuksen renkaat H-luokasta. Tuosta tulee yhteensä tonnin pintaan hintaa ja sehän on yksien xenon-valojen hinta. Kerron sitten miten kävi.
Nyt ensin pitää vissiin asentaa kännykkään desibelimittari ja käydä tarkistamassa rengaspaineet kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 06.04.11 - klo:08:20
Omien koeajojen perusteella Yeti oli kyllä hurjan meluisa auto, varsinkin nastarenkailla. (Kokelitu sekä kitkoilla että nastoilla.) Mielestäni vaikkapa Superb oli miellyttävämpi äänimaailmaltaan, jos kohta ei sitäkään hiljaiseksi voi sanoa.
Minä olen samaa mieltä. Minustakaan Yeti ei ollut erityisen hiljainen auto. Nelivetona jopa häiritsevän meluisa kun tuo kardaanin pyörintä-ääni tuli sisälle aika selvästi.
Superb oli kyllä hiljaisempi auto.
Lainaus käyttäjältä: Kapa - 05.04.11 - klo:22:04
Jos Polo on hiljaisempi kuin Superbi niin on kyllä ihme!
Kyllä se vaan on, rengasmelun osalta.
Renkaiden vaihto auttaa jonnin verran, urista pois sileämmälle sekin vähän. Tässä on yksi syy miksi ajelen kitkoilla ympäri vuoden, en voi sietää sitä melua. Anteeksi vaan kaikki kenen mielestä olen massamurhaaja sen takia, mutta näin mennään myös jatkossa.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 06.04.11 - klo:08:31
Nyt ensin pitää vissiin asentaa kännykkään desibelimittari ja käydä tarkistamassa rengaspaineet kuitenkin.
Jos nuo kesärenkaasi ovat ihan käyttämättömät, niin teoriassa ne saattavat ensimmäisten satojen kilometrien aikana hieman vetristyä. Valmistusvuosi voi vuorostaan kertoa ovatko renkaat ehtineet jo vähän kovettua vanhuuttaan.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 06.04.11 - klo:08:31
Nyt ensin pitää vissiin asentaa kännykkään desibelimittari ja käydä tarkistamassa rengaspaineet kuitenkin.
Tuo ei ainakaan toiminut itsellä. Näytti samoja lukemia sekä kotona, työpaikalla että molemmissa Superbeissä ajaessa :)
Jonkun erillisen mittarin tulin ostaneeksi, mutta pitää tutustua tuon ohjeeseen hieman. Tuntuisi lukemat vaihtelevan sen mukana käyttääkö A vai C mittausta ja jopa skaalan mukaan - hmm. Pitää opiskella tuon saloja vielä ;)
Lainaus käyttäjältä: mla - 06.04.11 - klo:11:39
Tuo ei ainakaan toiminut itsellä. Näytti samoja lukemia sekä kotona, työpaikalla että molemmissa Superbeissä ajaessa :)
Jonkun erillisen mittarin tulin ostaneeksi, mutta pitää tutustua tuon ohjeeseen hieman. Tuntuisi lukemat vaihtelevan sen mukana käyttääkö A vai C mittausta ja jopa skaalan mukaan - hmm. Pitää opiskella tuon saloja vielä ;)
Juu tuolla kännykän mittarilla ei tee mitään. Kännykän mikforoni ei ole tarpeeksi herkkä eikä siinä ole dynamiikkaa tarpeeksi jotta sillä voisi mitata kovinkaan tarkkoja desibelilukemia.
Radio shackin spl -mittari on ollut itsellä käytössä jo muutaman vuoden ja sillä jo saa eroja mittauksiin. A/C painatuksin ja fast/slow responsella pystyy melko tarkasti mittailemaan eroja. Näytti erot jopa eri istumapaikkojen välillä :)
Tuota suosittelen jos oikeasti haluaa mittailla. Maksaa jotain 50 â,¬.
Bonuksena tuolla saa kotiteatterin kaiuttimien äänentasot säädettyä balanssiin :)
Rengasmeluun pätee sama, mikä muihinkin aistihavaintoihin: sen havaitsee, minkä haluaa havaita.
Täsmälleen sama melu on toisen mielestä hiljaisuutta, toisen mielestä raastavaa.
Täsmälleen sama jousitus vie toista kuin höyhenpatjalla ja toista pompottaa.
Sama automaattivaihteisto toimii toisella kuin unelma ja toisella nykii ja arpoo vimmatusti.
Samalla ohjauksella toisen auto menee kuin juna ja toisella kuin pyörivä ruuhi.
Ja kaikki nuo kokemukset ovat totta!
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 06.04.11 - klo:16:12
Rengasmeluun pätee sama, mikä muihinkin aistihavaintoihin: sen havaitsee, minkä haluaa havaita.
Täsmälleen sama melu on toisen mielestä hiljaisuutta, toisen mielestä raastavaa.
Täsmälleen sama jousitus vie toista kuin höyhenpatjalla ja toista pompottaa.
Sama automaattivaihteisto toimii toisella kuin unelma ja toisella nykii ja arpoo vimmatusti.
Samalla ohjauksella toisen auto menee kuin juna ja toisella kuin pyörivä ruuhi.
Ja kaikki nuo kokemukset ovat totta!
Juu ja ei. Toki aivot rakentavat viime kädessä kokemuksen ja siihen vaikuttaa paljon muutakin kuin aistiärsykkeiden määrä reseptoreissa.
Toisaalta esim. matalat hälyäänet lisäävät kehollisista vasteista mitattavissa olevaa stressitasoa riippumatta siitä, onko kuulija varsinaisesti niistä tietoinen (vrt. rengas- ja moottorimelu). Tämä vaikuttavat väsymiseen, tunteisiin, ajatuksiin ja toimintaan riippumatta siitä, yhdistääkö vaikutuksia tietoisesti stressin alkuperään.
Ja toisaalta taas vasteet voivat kuitenkin riippua jossain siitä, miten ihminen asenteellisella tasolla ääniin suhtautuu suhtautuu.
Ja senhän voi aina tehdä, että meet Octaviaa myyvään liikkeeseen, katselet
minkä merkkiset renkaat ovat alla ja jos tuntuu, että nuo olis mukava
kokeilla, niin pyydä koeajo, eikä siinä tarvii isolla äänellä selittää, että
renkaita aattelin testata.
Jos tuon viitsii tehdä, niin pari kolme regasmerkkiä voit helposti löytää
eri liikkeiden Octavioista ja näin saat suoraa tietoa siitä mikä on eri
renkaitten vaikutus melutuntumaan. Jos suuria eroja ei tunnu olevan,
niin silloin rengasmerkin vaihtoon ei ole syytä.
^Muuten hyvä idea, mutta kun liikkeillä tuppaa olemaan aika vähän eri malleja koeajettavana. Monesti vain yksi. Tiedä sitten miten maalikylillä on asian laita...
Koitin tuota uutta mittaria. (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=692.msg116836#msg116836)
Ei tunnu kyllä ihan luotettavalta tuo dB perusteella koska ei tuo melu nyt ihan korvia rassaava sentään ole uudessa, mutta jotain suuntaa kait noista saa.
Pitää mittailla uudestaan kun saa tuon uuden eristettyä - ainoa vain että olosuhteen muuttuvat niin paljon ja talvirenkailla onnistuu vasta myöhemmin tuo testaus taas ihan eri olosuhteissa, joten ei saane silloinkaan oikein vertailukelpoista mittausta tehtyä.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 05.04.11 - klo:21:59
Onko kokemusta tuosta autosound.ee:stä? Minkälaisia mentelmiä käyttävät? Pystyvätkö vaikuttamaan rengasmeluun jotenkin paremmin, kuin noilla nestemäisillä aineilla tehtävät Finikor-tyyppiset käsittelyt? Sinänsähän Octavia on muuten varsin hiljainen auto moottorin ja tuulen suhinoiden osalta, vain rengasäänet kaipaisivat työstämistä.
Kyselin suoraan tuolta autosound.ee:stä ja vakuutuin sen verran, että jos Suomen maahantuojalta tulee positiivinen kommentti takuun pysymisestä äänieristyskäsittelyn yhteydessä, auto lähtee loppukuusta käymään lahden eteläpuolella täyseristyksessä. Vähittäismyyjä ei osannut kertoa linjausta, sillä oli kuulemma uusi asia. Yritän saada tehtyä mahdollisimman vertailukelpoiset mittaustulokset, jos tuonne asti päästään. Niillä olisi luultavasti suurtakin yleistä mielenkiintoa.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta liikkeestä muuten kuin materiaalien postimyynnistä ostamisen suhteen?
^ ^ Pidän minäkin vertailukelpoisen koeasetelman järjestämistä kotikonstein todella haastavana - milteipä mahdottomana! Toki olen itsekin innokas kokeilija ja mittaaja - mielenkiintoistahan se on. Mutta pitää sitten reilusti myöntää kaikki virhelähteet ja ottaa huomioon sekin, että mittaustuloksiin voi vaikuttaa jokin satunnaistekijä enemmän kuin tekijä, jota ollaan mittaavinaan.
Tämä rengasmelu VAG-konsernin autoissa on ihan tyypillistä, eikä se olennaisesti muutu suuntaan tai toiseen eri renkaita vaihtamalla. Jos arvostaa autossa rengasäänien osalta meluttomuutta on edelleen katsottava toisen autojätin (BMW) puoleen.
Pitää muistaa, että tuo VAG ongelma on vain suomessa. Ei he autojaan sen vuoksi muuta. Mikäli jokainen suomalainen jättäisi vaginansa ostamatta, ei se konsernille merkkaisi herttaista hevon vittua. Voimme siis suomalaisina kuluttajina vaikuttaa vain omalla merkkivalinnallamme rengasmeluun, valmistajat eivät sen eteen mitään tee.
Lainaavalmistajat eivät sen eteen mitään tee.
Eikä valtiovalta parantamalla tiestöämme edes itäisen euroopan tasolle.
^ ^ ^ Mielenkiitoinen tuo konserniväite, että Audi-VW-Skoda-konserni olisi meluisa ja BMW hiljainen!
Vilkaisin hätäisesti, mitä löytyy testiarkistostani:
TM 1/2010 / Suuret sedanit:
- hiljaisin: BMW
- keskiryhmä: Citroen, M-B, Volvo
- meluisin: Audi
TM 1/2011 / C-segmentin premiumit:
- hiljaisimmat: Lexus, M-B, Volvo
- meluisin: Audi
(BMW ei ollut testissä mukana)
Taitaa pitää Tzeipiin väite paikkansa!
Lainaus käyttäjältä: Tzeipii - 06.04.11 - klo:22:33
Tämä rengasmelu VAG-konsernin autoissa on ihan tyypillistä, eikä se olennaisesti muutu suuntaan tai toiseen eri renkaita vaihtamalla. Jos arvostaa autossa rengasäänien osalta meluttomuutta on edelleen katsottava toisen autojätin (BMW) puoleen.
Tai toisten maiden autovalmistajiin, esim. naapurimaassa.
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 06.04.11 - klo:22:27
^ ^ Pidän minäkin vertailukelpoisen koeasetelman järjestämistä kotikonstein todella haastavana - milteipä mahdottomana! Toki olen itsekin innokas kokeilija ja mittaaja - mielenkiintoistahan se on. Mutta pitää sitten reilusti myöntää kaikki virhelähteet ja ottaa huomioon sekin, että mittaustuloksiin voi vaikuttaa jokin satunnaistekijä enemmän kuin tekijä, jota ollaan mittaavinaan.
Toki tieteellisen täsmällisyyden vaatimukset täyttävää testiä on mahdotonta saada aikaan. Mutta kun yrittää vakioida tienpätkän, tienpinnan kosteuden, lämpötilan, nopeuden ja mittauspaikan autossa, pääsee varmaan kotitarpeiksi riittävän hyvin toteamaan, onko edistystä tapahtunut vai kuuleeko korva niin kuin toivoisi asian olevan.
LainaaEikä valtiovalta parantamalla tiestöämme edes itäisen euroopan tasolle.
Totta, usein on tullut keväällä käytyä Ruotsissa kalareissulla ja hämmästys on suuri kun auton ajaa laivasta ulos niin meluisat renkaat ovat muuttuneetkin hiljaisiksi. Valitettavasti ne myös palaavat meluisiksi kun kohtaavat taas seuraavan kerran Suomen maaperän...
Renkaissa eniten meluun vaikuttaa pintakuvio. Mitä vähemmän kuvio liikuttaa ilmaa pyöriessään, sitä hiljaisempi se on.
Jossain rengasmelutestissä oli PIARC referenssirengas myös mukana, joka on täysin kuvioton. Tämän slicksin ääni oli ulkoapäin mitaten noin 6 dBA hiljaisempi kuin muut renkaat keskimäärin. Renkaiden melujakauma muodosti kellokäyrän, jossa noin 50% kaikista renkaista oli 2 dBA sisällä toisistaan. Testissä selvitettiin kuinka rengasmelua saataisiin vähennettyä ja testattuja renkaita oli noin 100. Testissä nopeusluokalla oli hyvin pieni vaikutus meluun, ja käytännössä ei ollenkaan kun katsoi eri nopeusluokkien hajontaa kokonaiskuvassa.
Renkaan leveydellä on myös pieni vaikutus, mutta käytännössä senkin huomaa vasta kun vertaa polkupyörän rengasta isoon kuorma-auton renkaaseen. Normaalilla yhteen autoon asennettavalla leveyksien vaihteluvälillä ero on mitätön.
Jos kuitenkin on tarkoitus ostaa pienemmän nopeusluokan rengas, niin alle H:n nopeusluokkaa en ostaisi. H:sta ylöspäin renkaissa on ylimääräinen vahvistuskerros. Tämä kerros on laitettu vahvistamaan rengasta suurissa nopeuksissa, mutta käytännössä se antaa myös hyvän suojan puhkeamista vastaan.
Lainaus käyttäjältä: Sande - 07.04.11 - klo:08:13
Totta, usein on tullut keväällä käytyä Ruotsissa kalareissulla ja hämmästys on suuri kun auton ajaa laivasta ulos niin meluisat renkaat ovat muuttuneetkin hiljaisiksi. Valitettavasti ne myös palaavat meluisiksi kun kohtaavat taas seuraavan kerran Suomen maaperän...
Ei sitä Tukholmassakaan tarvitse kuin kääntyä oikealle ja ajaa vähän matkaa. Harvaan asutulla routavahinkoalueella asfaltti muuttuu ihan samaksi röpelöksi kuin mitä Suomessakin.
LainaaEi sitä Tukholmassakaan tarvitse kuin kääntyä oikealle ja ajaa vähän matkaa. Harvaan asutulla routavahinkoalueella asfaltti muuttuu ihan samaksi röpelöksi kuin mitä Suomessakin.
Ei pidä paikkaansa. Esim. E4:llä Tukholmasta etelään on asfvaltissa käytetty kiviaines huomattavasti suomalaista hienompaa (pienempää), sekä monin paikoin punertava sävyistä. Asfvaltin väri tosin ei taida vaikuttaa rengasmeluun ;)
Paitsi että kirjoitin "kääntyä oikealle", eli pohjoiseen kun tullaan idästä.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 06.04.11 - klo:08:31
Octavian äänieristys on minustakin erittäin hyvä - rengasääniä lukuunottamatta.
Luultavasti kokeilen käydä tekemässä äänieristyksen hifi-liikkeessä, jos tuo Tallinnan pulju vaikuttaa hyvältä, plus ostan modernit matalan vierintävastuksen renkaat H-luokasta. Tuosta tulee yhteensä tonnin pintaan hintaa ja sehän on yksien xenon-valojen hinta. Kerron sitten miten kävi.
Nyt ensin pitää vissiin asentaa kännykkään desibelimittari ja käydä tarkistamassa rengaspaineet kuitenkin.
Kävinpä vihdoin tarkastamassa rengaspaineet.
Tällainen keskustelu käytiin rengasliikkeessä:
- asentaja: näissä on 2,5 baria?
- työnjohtaja: ota vähän pois
Nyt painetta sitten oli 2,7-2,8 bar (katsoin kolmella huoltoasemalla mittarivirheen eliminoimiseksi). Tyhjäsin jotakuinkin suositeltuun lukemaan. Mittarin perusteella Länsiväylällä normaalinopeudessa melu väheni 1-2 db. Mutta on tuollainen ~75 db taso normaaliajossa kova vielä.
Täydemmillä renkailla oli kuitenkin selvästi hauskempaa ajaa ja auto tuntui jotenkin tunnokkaammalta ja ohjaus tarkemmalta. Jos eristys vaikuttaa selvästi, lisään 0,5 bar renkaisiin.
Tilasin rengasonline.comista Nokian H renkaat kokoa 205-60-16. Laitoin tänään alle ja ainakin entisiin Continental SportContac2 205-55-16 renkaisiin verrattuna tuntuvat olevan hiljaisemmat. Hieman korkeammasta profiilista on sekin hyöty, että mittarivirhe pieneni. Auton mittarin näyttäessä 100 km/h on navigaattorin lukema 97 km/h. Entisillä renkailla oli 94 km/h. Autossa on varusteena huonon tien paketti, eikä hieman isommat renkaat ainakaan pahenna ulkonäköä.
Onko ketään Kuopiosta jolla FL Octaviassa jo kesäkkäät alla? Olisi kiva päästä kokemaan tuo "mekkala" kun esittelyautoissa ei vielä ole kesäkkäitä... Kahvit tarjoan!
Viikon ajan oli alla pitkästä aikaa Octavia kun odottelin leasing auton sopimuksen valmistumista.
Täytyy kyllä sanoa että on se rengasmeteli Avensiksen ja Peugeot 308 sw:n jälkeen jotain aivain kauheaa. Kyseessä siis farkku Continentalin 15" renkailla.
Tänään sain V50:n 17" tuuman rengastuksella alle niin ei voi kuin ihmetellä että mistä se Octavian meteli tulee. Ei ainakaan rengaskoosta. Appiukon sedan mallissa ei mielestäni ongelma ole lähellekään noin paha kuin farkkumallissa. Ois sinne peräkonttiin voinut kyllä äänieristettäkin laittaa.
Muuten ok pirssi pilattu kyllä pienellä asialla.
Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 07.04.11 - klo:07:56
Toki tieteellisen täsmällisyyden vaatimukset täyttävää testiä on mahdotonta saada aikaan. Mutta kun yrittää vakioida tienpätkän, tienpinnan kosteuden, lämpötilan, nopeuden ja mittauspaikan autossa, pääsee varmaan kotitarpeiksi riittävän hyvin toteamaan, onko edistystä tapahtunut vai kuuleeko korva niin kuin toivoisi asian olevan.
Tämä on oikeastan aika mielenkiintoista. Tuota vanhaa autoa rakentaessani, minulla ei ollut käytettävissä melumittaria, pelkällä korvakuulolla havaittavasti melu putosi tekemieni äänieristystemppujen avulla.
Autoa vaihtaessani mittasin uuden ja vanhan samoilla teillä, samalla mittarilla, kuivalla ja tarkistin nopeuden GPS:llä. Harmi vaan, että uusi oli talvirenkailla, kun vanha oli kesäkumeilla, joten kunnollista neck-to-neck vertailua en vielä saa. Keväällä sitten. :)
Rengastyypistä johtuen melun sävy on kesärenkaassa rasittavampi, uudessa melua tulee selkeästi enemmän takaa. Veikkaan, että kesärenkaisiin siirtyminen saa äänieristyshommiin vauhtia. ;D
En jaksanut kaikkia viestejä lukea, mutta hiljaisin on Viking Protech II, ongelmana vain saatavuus. Contin Norjanmarkkinoille valmistama rengas. Tuota ei saa monestakaan paikkaa, itse ostin Oulusta K-renkaasta. Haukiputaan ABC myi viime kesänä, työkaverit osti sieltä.
Vertailun vuoksi voi sanoa, että töissä olen ajanut melkein kaikilla viime vuosien merkkirenkailla, mutta kyllä se vaan ihmeellisesti entinen Seat Altea (joka on muuten todella äänekäs) muuttui hiljaisimmaksi kun laitoin Vikingit!
Huonona puolena luonnollisesti se, että kuluu nopeasti kuten muutkin oikeasti hiljaiset renkaat!