VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Audi => A4 B6/B7 (01–07) => Aiheen aloitti: Arppe84 - 14.06.21 - klo:18:17

Otsikko: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 14.06.21 - klo:18:17
Nokkien ajoitus onko oikein herjaa p0341, ketjun kiristimen tiivisteen vaihdon jälkeen.


(https://i.ibb.co/yY9Yc0q/IMG-20210614-175540.jpg) (https://ibb.co/1dgdtZT)

photo host (https://imgbb.com/)
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: M_M - 14.06.21 - klo:19:17
Enpä osaa kuvasta varmaksi sanoa, mutta näyttäisi että ei ole kohdallaan?

Alla kuva jonka mukaan se pitäisi laittaa, hauskasti siis toisen nokan EI kuulu olla tasan merkissä jotta ajoitus on oikein.
(https://i.ibb.co/5rxdQH1/ZNnOS3P.jpg) (https://ibb.co/ByKmhMf)
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 20.06.21 - klo:14:22
Eikö. Oi merkit nimen omaan kuulu olla kohdallaan, mutta lenkit lähdetään laskeen tuolta kello yhdestätoista?
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: M_M - 20.06.21 - klo:14:38
Mun käsittääkseni tuossa kuvassa nimenomaan ohjeistetaan, että se toisen nokan ajoitusmerkki pitää olla noin klo 11 kohdalla. Jos vetää molemmat merkit tasan kohdalleen, niin menee pieleen.
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 20.06.21 - klo:14:44
Kuuluuko se sitte olla kohdillaan kun kiristimen päästää vapaaksi?
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: M_M - 20.06.21 - klo:15:08
Tuossa viestiketjussa on vielä valokuvia noista merkeistä. En osaa sanoa meneekö ne jossain vaiheessa sitten kohdalleen, mutta näiden ohjeiden mukaan se ketju pitäisi asentaa.

https://www.audizine.com/forum/showthread.php/821936-1-8T-AMU-AEB-17748-Cam-and-crank-sensor-P1340-35-00-Incor-Correlation (https://www.audizine.com/forum/showthread.php/821936-1-8T-AMU-AEB-17748-Cam-and-crank-sensor-P1340-35-00-Incor-Correlation)
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: o.b. - 20.06.21 - klo:15:39
16 rullaa on se ratkaiseva tekijä ajoituksessa. Muistaakseni merkki ei mennyt "kohdilleen" pakonokassa.
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 20.06.21 - klo:19:49
Käytin vielä auki ja eikö toi ny oo oikeen.?
P0340 koodia herjaa. Mutta jos vähä kääntää nokka akselin tunnistinta kellosta pois päin, niin ei herjaa enää. Alkuperäinen anturi meni rikki, kun nokka akselin anturin tunnistin levy oli jossain vaiheessa vääntynyt ja se rikko alkuperäisen. Ja hain bilteman anturin tilalle.

(https://i.ibb.co/h8wqZBr/IMG-20210620-185857.jpg) (https://ibb.co/4N3QY8C)
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: M_M - 20.06.21 - klo:20:40
Mä lasken tosta kuvasta 15 rullaa merkistä merkkiin? Vai katsonko väärin, hankala kuvasta zoomailla.
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 20.06.21 - klo:20:46
Toi pakonokan merkkihän on tossa piikin kohdalla.?
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: M_M - 21.06.21 - klo:13:47
Ite en ainakaan osaa enempää auttaa näiden kuvien perusteella. Vikakoodin perusteella ajoitus on joka tapauksessa pielessä ja saatava kohdalleen.

Hankala se on saada, yhden (vastaava 1.8T) auton diagnoosin kanssa kerran autoin ja sinne vaihdettiin vaikka mitä osia kun ei suostuttu uskomaan että jako on pielessä. Esimerkiksi asentoanturit useamman kerran. Rahaa ja aikaa ja vaivaa meni eikä vika korjaantunut.

Tuli se sitten kuntoon kun jako lopulta siirrettiin kohdalleen.  :)
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 22.06.21 - klo:19:24
Kävin napsiin vielä lisäkuvia. pakonokkaa en käyttänyt auki. Eli pitäskö tota imunokkaa kääntää mihin suuntaan.?
Ja miksiköhän joku on laittanut noi mustan tussin merkit tohon. 🤷‍♂️
(https://i.ibb.co/B3KDRdy/IMG-20210622-185352.jpg) (https://ibb.co/C8sdFNb)

(https://i.ibb.co/tpD6T1z/IMG-20210622-185338.jpg) (https://ibb.co/0yrLRzK)
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: o.b. - 22.06.21 - klo:21:24
Paha sanoa kun kuva menee puolesta välistä poikki. Mun laskujen mukaan tuossa saattaisi olla 17 rullaa ???

(https://i.ibb.co/Z24rD0n/Pakonokka.jpg) (https://ibb.co/nPdyJFH)

(https://i.ibb.co/3hJ9d1r/imunokka.jpg) (https://ibb.co/bdfMm1W)
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 22.06.21 - klo:21:53
Juu elikkä justiin 16 rullaa on mitä olet merkannut tohon. Ihmettelen vaan miks vika on remontin jälkeen päällä.ja miks vika poistuu kun nokka akselin tunnistinta irrallaan pyöräyttää pikkusen taakse päin. P340 vikaa herjaa jos tunnistimen laittaa kiinni pultin reikiin.
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 25.06.21 - klo:12:03
Noniin eli jakohihnan merkit kun laittaa kohilleen niin miksi toi pako nokka heittää ton 3mm.?imunokan merkki on kohillaan. Eihän ton pakonokanmerkit kuulu heittää hihna ja ratas päästä. .
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: a_jaba - 25.06.21 - klo:17:45
En tiedä kyseisestä moottorista mitään niin itsekseni tässä pohdin asioita..

Onko tossa siis ketjuhammaspyörät kiinteä osa nokka-akseleissa eikä niiden asentoa voi säätää? Ja nyt on merkkien välissä 16 lenkkiä ketjua mutta merkit ei osu samaan aikaan kohdalleen vaan ovat liian etäällä toisistaan?

Eikös toi sillon haiskahda liian pitkäksi venyneelle ketjulle? Tai sitten joku ketjulaahain/kiristin kulunut tai väärässä asennossa niin ettei ajoitus mene kohdilleen?  ???
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: o.b. - 25.06.21 - klo:18:20
Kuten toisessa viestissä M_M:n kuvassa on, pakoakselin rattaan merkki ei kuulu olla kohdillaan, vaan se on melkein yhden hampaan verran vasemmalla. Ja siitä kohdasta kun lähdetään laskemaan, pitää rullia olla 16kpl toiseen merkkiin asti.
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 25.06.21 - klo:23:41
No eiköhän toi kuva kerro että merkit pitää olla kohillaan ja rullien laskeminen alotetaa tuolta kello 11.pakonokan merkki on piikin kohdalla.
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: o.b. - 26.06.21 - klo:11:21
Oikeanpuoleisessa kuvassa se on kohdillaan ja siinä lukee "NO". Miksiköhän?

Laita sovinnolla se yksi pykälä lähemmäs klo 11:ta kuten tekstissä sanotaan. Olen tuon ketjun kerran vaihtanut ja niin se vain menee...
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: Arppe84 - 27.06.21 - klo:11:08
Ai silloinhan ketjulenkkien väli on 17.
Siis noi ohjeethan on oikeen joku on vaan merkannut nuo nuolet.
Otsikko: Vs: Audi a4 1.8t ajv 2001 nokkien ajoitus?
Kirjoitti: o.b. - 27.06.21 - klo:12:42
https://workshop-manuals.com/audi/a4_mk1/power_unit/4-cylinder_engine_(1.8_ltr._5-valve_turbo)_mechanics/engine_cylinder_head_valve_gear/valve_gear/removing_and_installing_camshafts_and_hydraulic_chain_tensioner/