Oon tässä koittanut miettiä kesäksi vanteita tulevaan ID.4 autoon. Jos muut on kerenneet päivitellä vanteita eri koossa niin olisi mukava nähdä kuvia lopputuloksista ja millä spekseillä kyseiset vanteet ja renkaat on. Itsellä kovasti kutkuttaisi 22” kiekot ID.4 alla mutta ihan säkissä ei niitä kehtaa ostaa.
Mulla on tarkoitus hommata jostain alkuperäiset 19" Hamarit tai jos en löydä, niin täytyy varmaan ostaa jotkut muut. Saa laitaa viestiä, jos haluaa omistaan luopua ;)
Paljonkos ID.4:n tapauksessa on vaadittu minimikantavuus vanteelle ja renkaalle?
Kantavuus on tosiaan hyvä muistaa ottaa huomioon, ihan mitkä tahansa tarvikevanteet ei sen puolesta passaa.
Nuo 19" Hamarit olisi kyllä kannattanut ruksia optiona hintaan 760,-. Tuohon hintaan ei varmasti jälkikäteen löydy settiä mistään, marmorilta saa hädin tuskin yhden vanteen samaan hintaan.
Täältä lähettävät myös Suomeen ihan kohtuulliseen hintaan: https://www.xn--original-rder-kfb.de/volkswagen/id-3/4x-volkswagen-19-zoll-felgen-id-4-alufelgen-vw-hamar-11a601025-neu/a-25549 (https://www.xn--original-rder-kfb.de/volkswagen/id-3/4x-volkswagen-19-zoll-felgen-id-4-alufelgen-vw-hamar-11a601025-neu/a-25549)
19” vanteissa valikoima sopivista vanteista on kapeampi mutta jo 20” vanteissa ja siitä ylöspäin valinnanvaraa on huomattavasti enemmän. 19” aluja kuiten saa riittävillä kantavuuksilla 700, alkaen mut laatuhan ei ole samaa luokkaa mitä orkkis vanteilla.
Itsellä ajatuksena 20x10” vanteet taakse ja 20x8,5-9” eteen. Renkaiksi jotain vähän leviempää et saa id 4 sopivasti hartialinjaa.
Onko 20x10” ja ET 45 vanteet alkuperäiskokoa?
Onko NOKIAN HAKKAPELIITTA 10 EV tulleet myyntiin?
NOKIAN HAKKAPELIITTA 10 EV (https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-10-ev/)
235/50 R20 edessä ja 255/45 R20 takana:
235/50R20 104T XL SILENTDRIVE STUDDED
maksimikuorma 900 kg, maksiminopeus 190 km/h
255/45R20 105T XL SILENTDRIVE STUDDED
maksimikuorma 925 kg, maksiminopeus 190 km/h
Etuakseli
Rengaskoko Vannekoko Offset Kuormitustunnus ja nopeusluokka
235/50R20 8.0JX20 45.0 100T
235/45R21 8.5JX21 40.0 100T
235/55R19 8.0JX19 45.0 101T
Taka-akseli
Rengaskoko Vannekoko Offset Kuormitustunnus ja nopeusluokka
255/45R20 9.0JX20 42.0 101T
255/40R21 9.0JX21 42.0 102T
255/50R19 8.0JX19 45.0 103T
Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 16.05.21 - klo:20:12
Etuakseli
Rengaskoko Vannekoko Offset Kuormitustunnus ja nopeusluokka
235/50R20 8.0JX20 45.0 100T
235/45R21 8.5JX21 40.0 100T
235/55R19 8.0JX19 45.0 101T
Taka-akseli
Rengaskoko Vannekoko Offset Kuormitustunnus ja nopeusluokka
255/45R20 9.0JX20 42.0 101T
255/40R21 9.0JX21 42.0 102T
255/50R19 8.0JX19 45.0 103T
Isoakkuisen ja vajaavetoisen ID.4:n eturenkaissa riittäisi periaatteessa 90 ja takana 99 kantavuus mutta kannattaa toki laittaa samat kantavuudet joka nurkkaan. Mutta aiheeseen liittyen ja varsinkin tarvikevanteen kuormituksessa huomioitavat painot ovat edessä 585 kg ja takana 770 kg/vanne.
Lainaus käyttäjältä: Antore - 16.05.21 - klo:20:32
Isoakkuisen ja vajaavetoisen ID.4:n eturenkaissa riittäisi periaatteessa 90 ja takana 99 kantavuus mutta kannattaa toki laittaa samat kantavuudet joka nurkkaan. Mutta aiheeseen liittyen ja varsinkin tarvikevanteen kuormituksessa huomioitavat painot ovat edessä 585 kg ja takana 770 kg/vanne.
Ihan mielenkiinnosta niin mistä olet nuo kantavuudet saanut/lukenut? Noilla painoilla auton kokonaismassa olisi 2710kg. Ainakin oman auton tiedoissa kokonaismassa on 2660kg
Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 02.06.21 - klo:22:56
Ihan mielenkiinnosta niin mistä olet nuo kantavuudet saanut/lukenut? Noilla painoilla auton kokonaismassa olisi 2710kg. Ainakin oman auton tiedoissa kokonaismassa on 2660kg
Kantavuusindeksin perusteella ei voi laskea auton kokonaismassaa. Traficomista löydät oman auton akselimassat ja tämä massa jaettuna kahdella kertoo kunkin nurkan vähimmäiskantavuuden. Kantavuusindeksin muutoksessa yksi yksikkö saattaa merkitä 25 kg muutosta (akselilla x kaksi, eli 50 kg.)
Lainaus käyttäjältä: Kama_ - 02.06.21 - klo:22:56
Ihan mielenkiinnosta niin mistä olet nuo kantavuudet saanut/lukenut? Noilla painoilla auton kokonaismassa olisi 2710kg. Ainakin oman auton tiedoissa kokonaismassa on 2660kg
ID.4:n etuakselin tekninen sallittu akselimassa 1170 kg ja takana 1540 kg.
1170 kg/2 = 585 kg -> renkaan kantavuusindeksi edessä vähintään 90
1540 kg/2 = 770 kg -> renkaan kantavuusindeksi takana vähintään 99
(https://i.ibb.co/7Y7QmYV/kantavuudet.jpg) (https://ibb.co/Lk4r7k6)
(https://i.ibb.co/QmGFSrs/massat.jpg) (https://imgbb.com/)
Moi!
Eilen vanhasta golf sportsvanista (2015) vanteet laitoin id4seen. Pikku ongelma mikä voi tulla eteen tarvikevanteilla on edessä olevat isot jarrusatulat. Tavalliset venttiilihatut ottaa kiinni jarrusatulaan. Kun otin pois venttiilihatut niin ei otaa enää kiinni. Ei muuta kun lyhyemmät venttiilit tilaamaan.
(https://i.ibb.co/9ZkzWWK/6-E99-C7-C9-911-B-4-DEA-9849-37-DDF7-F4-C65-D.jpg) (https://ibb.co/DrHsQQc)
(https://i.ibb.co/GJ0xnLm/B1-F8-DAE8-C429-4955-9726-F35031-ACACC3.jpg) (https://ibb.co/RS9vYm8)
(https://i.ibb.co/V3H8f57/7-F9-EFA79-C927-4-E46-A756-B0-E57-CC16-F7-D.jpg) (https://ibb.co/fQ87jLh)
Onko tuolla thai-tinavanteen sisäsyrjällä mainittu maksimikantavuutta? Näyttää sen verran ohkaisilta puolat että en usko että kantavuutta on enempää kuin 500-600kg per vanne.
,,läs nyt, Turkkilaiset nuo on. ;) Itse en vanteiden merkinnöistä mitään tiedä, mutta kuvan perusteella 434kg. Siitä tulisi 1736kg eli ihan pirusti liian vähän. Muutenkaan nuo vanteet eivät tee oikeutta autolle, eli äkkiä vaihtoon...
Niin, tuossahan oli kahdesta eri vanteesta kuvat, toinen on orkkis volkkarin logoilla (made in turkey) ja toinen sitten joku Barzettaklooni (made in thailand)
Mistä tuon 434kg repäisit, ja kummasta vanteesta?
Jaa, en edes huomannut että kuvat on eri vanteista... :-X
434 on orkkivanteesta mutta onko sekään sitten kantavuus. Thai-vanteesta en vastaavaa arvoa löydä.
Nyt joku roti tuon kantavuussäädön suhteen...
Harvassa vanteessa tosiaan lukee kantavuutta puhtaana numerona ilman kg-merkintää. Tuossakin "turkkivanteessa" se on ilman kg loppupäätelmää, niin aika kaukaa haettua sanoa että "äkkiä vaihtoon, ei oo kantavuutta".
...semminkin kun kyseessä ON ID.4 vakiovanne.
Ymmärrän täysin kyllä, että kantavuus kiinnostaa, mutta 1540kg max. akselimassa takana ei ole yhtään mitään uutta auringon alla. Vuosikausia on tehty vanteita, joista löytyy tuon ylittäviäkin kantavuuksia, volkkareistakin jopa. Toki se pitää huomioida, mutta ei siitä nyt tarvitse hengästyä. Käytettynä ostettavasta/laitetusta vanteesta vaan joutuu nuo speksit hakemaan todennäköisimmin netistä jostain, vanteeseen niitä ei siis ole stanssailtu monestikkaan. Tämän vuoksihan ne tahtoisivat kovasti tällaiseen "erikoisautoon" myydä ne tehtaan tarvikelistan vanteet talvikkaiksi, kun eivät myyjätkään vaivaudu perus-dezenteistä kantavuuksia selvittämään.
Juuri itse olen noita vanteita kovasti yrittänyt speksata ja vielä on työ kovasti kesken. Juuri tänään kävin rengasliikkeessä katsomassa malleja ja 19" vanteissa on kovin kapea valikoima. 20 ja 21" vanteissa alkaa olla jo valinnanvaraa mutta saa laittaa dollareita jo tuplasti pöytään. Omasta mielestä tuo 19" ja 8 tuumaa leveä vakiovanne näyttää aivan kauhealta 255 leveällä renkaalla.
Myyjä ainakin sanoi, että 19" vanteissa suurin osa vanteista on 690kg kantavuudella. Todellisuudessahan vanteet kestävät ihan varmasti ID.4 alla mutta ongelmia voi tulla myöhemmin. Esimerkiksi liian virkaintoinen katsastusmies saattaa tästä laittaa merkinnän rekisteriotteeseen tai onnettomuustilanteessa jos vanne pettäisi ja todettaisiin onnettomuuden aiheuttajaksi voi joutua ongelmiin vakuutusyhtiön kanssa.
Todellisuus taitaa olla, että nyt rengasliikkeet on tosissaan heränneet vanteiden ja renkaiden kantavuusvaatimuksiin ja kiinnittäneet huomiota tähän. Mielenkiintoista olisi tietää, että moniko normaali fossiilisia polttoaineita käyttävä ajoneuvo kulkee liikenteessä vanteilla joissa kantavuudet ei riitä ko. autolle.
Mutta, niinkuin ConD jo sanoi niin ei kannata henkeä pidättää näiden kanssa. Enemmän jännittäisin vastaan tulevaa venäläistä puoliperävaunuyhdistelmää jossa 10 kertaa pinnoitetut renkaat alla ja teräsrullakuorma päällä.
Täällä on aika hyvä valikoima eri vaihtoehtoja myös ID.4:än (saksankielinen sivusto):
https://www.felgenshop.de/ (https://www.felgenshop.de/)
Toimitus Suomeen taitaa maksaa 40 euroa. Toki täytyy mainita, että itselläni ei ole kokemusta tai tarkempaa tietoa mistään tuolla myynnissä olevasta vannemallista.
Millaista vannekokoa olette ajatelleet? Tuntuuko 19" vanne ja rengastus liian "löysältä"?
Itselle tulossa q4 ja ajattelin heittää mukana tulevat vanteet kitkoille ja pitäisi hommata sitten uudet kesävanteet.
Vannevaihtoehtoja ei kauheasti ole jos kattoo q4, enyaq ja id4 vanteet (lienevät yhteensopivia kaikki)
Toki ehtiihän sitä kokeilla varmaankin syksyllä riittävästi tuolla 19" rengastuksella ja saada tunnetta, pitäisikö kesärengas olla matalaprofiilisempi 2022 kesälle.
Eri vanneliikkeet netissä tarjoaa rengaskooksi myös 18" vannetta.
Mahtaako tosiaan sopia pienempi kuin 19" ?
Meinasin siis talvirenkaita hommailla.
Vanteissakin on eroja, osa on leveämpiä sisähalkaisijaltaan kuin toiset, lisäksi ET ja puolien muoto vaikuttavat myös jarrusatulan muotoilun lisäksi. Ei oikein auta muu kuin testata suoraan autossa noita 18" vanteita.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 26.07.21 - klo:11:51
Vanteissakin on eroja, osa on leveämpiä sisähalkaisijaltaan kuin toiset, lisäksi ET ja puolien muoto vaikuttavat myös jarrusatulan muotoilun lisäksi. Ei oikein auta muu kuin testata suoraan autossa noita 18" vanteita.
Ei viitsis tilata ja ottaa riskiä ettei sovikaan.
Ehkä pitää tiedustella suoraan liikkeestä ja ottaa vaan suosiolla 19"
Tilasin vanteet Italiasta Pneus Center Felappi Srl:stä.
Toimitus alle viikossa TNT:n välityksellä, oli tosi positiivinen kokemus ja voin ainakin omasta puolestani suositella.
https://www.ebay.co.uk/usr/felaps10 (https://www.ebay.co.uk/usr/felaps10)
Kävin rengasliikkeessä testaamassa 18” vanteen sopivuutta ID.4
Hienosti mahtui vanne pyörimään ja samalla ostin talvirenkaat vanteineen autoon.
Eli sarja 18” vanteilla ja Nokian 9 kumeilla 1370,.
Hieman tuli halvemmaksi ku Volkkarin tarjoama 19” satsi, joka tais olla karvan alle 3000,.
https://www.alcar.fi/alumiinivanteet/mak/electra-m-titan/ (https://www.alcar.fi/alumiinivanteet/mak/electra-m-titan/)
Tuollaisia itse mietin talvivanteiksi. Auto on tosin vasta tilattu, välttämättä ei ole tarvetta vielä tänä talvena :(.
MAK Elektrat tuli hommattua.. ei puutu kuin auto enää.
(https://i.ibb.co/L8p8xMS/6-DD08356-579-B-4-E04-B317-5-B2-E1-ED24-A42.jpg) (https://ibb.co/R9H9312)
(https://i.ibb.co/8dJ9gfn/E0-F81-D74-6-FAC-401-B-BF43-8-EC446-A6-AF79.jpg) (https://ibb.co/xfy6qBK)
how to know my computer screen size (https://whatsmyscreenresolution.com/)
Arvonnassa 19" talvivanteet ensi kesänä(?) tulevaan GTX:ään ja vaihtoehdot supenneet kokonaan mustiin (esim AEZ Porto black) tai käytettynä ostettaviin ID4:n alkuperäisiin Hamareihin. Kummat olisivat kestävyyden yms puolesta parempi vaihtoehto? Yleisestihän kaksiväriset ovat herkempiä suolalle yms.
Lainaus käyttäjältä: YellowMe - 05.09.22 - klo:09:04
Arvonnassa 19" talvivanteet ensi kesänä(?) tulevaan GTX:ään ja vaihtoehdot supenneet kokonaan mustiin (esim AEZ Porto black) tai käytettynä ostettaviin ID4:n alkuperäisiin Hamareihin. Kummat olisivat kestävyyden yms puolesta parempi vaihtoehto? Yleisestihän kaksiväriset ovat herkempiä suolalle yms.
Itse hommasin kesällä samanlaiseen, joskus ehkä tulevaan GTX:n ATS Auvora dark grey 19” vanteet suorasovitteisena. Metsästin aikani käytettyjä alkuperäisiä mutta eipä niitä ollut myynnissä.
Jotkut tuollaiset avoimet vanteet on fiksumpi valinta kuin mitä noi omani pari postausta aiemmin. Jos noilla mun valitsemilla on tapana kerätä lunta sisäpuolelle niin enhän mä saa millään käsin poistettua sitä 😬.