Hei,
Kokemuksia haldex gen 5 varustelluista autoista kaivataan. Oma 2.0bitdi neliveto toimii muuten ok, mutta liukkaalla esim. liikennevaloista reippaasti kiihdyttäessä neliveto kyllä toimii mutta siirtää vedon liian aikaisin etupyörille -> eturattaat lyövät samantien tyhjää, jonka seurauksena haldex siirtää vetoa taas takapyörille ja matka jatkuu. Erittäin ärsyttävä ominaisuus tai vika.
Öljyt vaihdettu ja sihti puhdistettu. Ei vaikutusta toimintaan. Onko muilla samanlaisia havaintoja?
Haldex on reaktiivinen järjestelmä, ei proaktiivinen. Etumoottorisissa autoissa valtaosa vedosta menee etuakselille jokatapauksessa, oli liukasta tai ei. Siihen en sitten osaa ottaa kantaa pitääkö etupyörien sutia tyhjää ja kuinka kauan ennekuin taakse menee se 50% mitä ilmeisesti gen.5 pystyy siirtämään.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.08.20 - klo:12:56
Haldex on reaktiivinen järjestelmä, ei proaktiivinen. Etumoottorisissa autoissa valtaosa vedosta menee etuakselille jokatapauksessa, oli liukasta tai ei. Siihen en sitten osaa ottaa kantaa pitääkö etupyörien sutia tyhjää ja kuinka kauan ennekuin taakse menee se 50% mitä ilmeisesti gen.5 pystyy siirtämään.
Ei kun justiinsa toisinpäin, on proaktiivinen eikä reaktiivinen. Useita eri anturitietoja käyttäen pyrkii ennakolta estämään sutimisen, ohjaten painetta kytkinpakkaan jo, kun mitään nopeuseroa ei vielä ole. Mutta eihän tuo täydellinen millään muotoa ole, ei se kaikkea voi ennakoida.
Eiköhän tuo ominaisuus ole, oma A3 8V teki samaa juuri huollettuna. Vaihdoin auton vanhaan kunnon torsen-quattroon 8)
Tähän voi muistuttaa öljysiivilän puhdistuksen tärkeydestä.
Vitos haldexissa ei ole kunnollista öljynsuodatinta.
Esim:
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/108198-gen-5-haldex-esipainepumpun-suodin-tukossa?t=168622 (https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/108198-gen-5-haldex-esipainepumpun-suodin-tukossa?t=168622)
VCDS:llä pystyy muuttamaan myös kolmeportaisesti haldexin käytöstä.
Sitä en tiedä tekeekö passatin ajoprofiilin valinta saman....
Haldex pitää sopeuttaa VCDS:llä vielä öljynvaihdon ja siivilän puhdistuksen jälkeen. Ainakin oma Audi A3 8V on toiminut vuoden verran niinkuin pitääkin sopeutuksen jälkeen. Aiheesta juttua Autostadiumin puolella, autotalli-osastolla: Audi A3 8v SB 1.8 Quattro
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 24.08.20 - klo:18:29
Tähän voi muistuttaa öljysiivilän puhdistuksen tärkeydestä.
Vitos haldexissa ei ole kunnollista öljynsuodatinta.
Esim:
https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/108198-gen-5-haldex-esipainepumpun-suodin-tukossa?t=168622 (https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/108198-gen-5-haldex-esipainepumpun-suodin-tukossa?t=168622)
VCDS:llä pystyy muuttamaan myös kolmeportaisesti haldexin käytöstä.
Sitä en tiedä tekeekö passatin ajoprofiilin valinta saman....
Passatissani mittarissa reilu 160tkm. Haldex öljyt vaihdettu 120tkm paikkeilla, eli kuten huolto-ohjelmaan kuuluukin. Nyt vaihdatin öljyt ja samalla pyysin tuon siivilän tms puhdistuksen. Oli kuulemma fiksu valinta ja oli sen verta ollut möhnäinen, ettei putsausta varmasti ole aiemmin tehty. Tuosta ei kukkaro paljoa kepene, joten varmasri suositeltava lisätyö josta kannattaa mainita ellei huoltamon henkilökunta sitä itse ehdota.
Lainaus käyttäjältä: peped - 26.08.20 - klo:20:46
Varmasri suositeltava lisätyö josta kannattaa mainita ellei huoltamon henkilökunta sitä itse ehdota.
Lisätyö tai sellainen työ mitä välttämättä ei edes kaikki huoltoneuvojat tiedä joten ei kannata pidättää hengitystä, että itsestään ehdottavat. Pitää asiakkaan itse tietää.
Asiaa sivuten toiseen Haldex ketjuun laittamani viesti:
Sihdin putsausoperaation jälkeen kannattaa jonkin aikaa tarkastella mahdollisia vuotoja. Itsellä autokatoksen maalattia auton peräpään kohdalla rupesi näyttämään öljyiseltä, joten olihan se kömmittävä alle tutkimaan. Haldexin pumpun sauma näytti kostealle ja aukaistessa löytyi huonokuntoinen O-rengas. Olisiko sinne jäänyt jotain likaa väliin vaikka yritin olla asennuksessa huolellinen. Liitospinnat on kinkkiset putsata, koska sähköjohto rajoittaa liikuttelua. Pitäisi irrottaa, mutta meikän autonasennustaidoilla melko varmaan syntyy muuta damagea. Uusi O-rengassarja kyllä löytyi asennusvaiheessa, mutta enpä ole varma vaihdoinko tai öljysinkö renkaat. Vuoden aikana öljymäärä oli vähentynyt 3 desiä eli onneksi ei päässyt ihan tyhjiin. Nyt sisällä uudet öljyt ja renkaat sekä pumppu sopeutettu OBD11:llä. Sihti oli puhdas. 200 km ajon jälkeen vaikuttaisi tiiviiltä.
(https://i.ibb.co/Yp0ym2c/O-rengas.jpg) (https://ibb.co/syW6njK)
Löytyykö tästä haldexin sopeuttamisesta jotain ohjetta tai juttua netistä?
https://www.haldexrepairs.co.uk/generation-5-haldex-fault-finding-repair-guide/ (https://www.haldexrepairs.co.uk/generation-5-haldex-fault-finding-repair-guide/)
Omassa TSI:ssä neliveto takkuili ja olin varma että vaatii öljynvaihdon mutta marmorilla katsoivat että oli mennyt vikakoodiin tms? ja saivat sen nollattua niin toimii ihan täydellisesti taas. Ihme homma että täysin mekaaniselta tuntuva vika olikin softavika. Auto tuntui että neliveto toimii vajaavaisesti kuten aiemmin kuvattu eli edestä sutasee liiaksi.
Reilu 2,5v ja 62tkm sitten vaihdettu vaihteisto- ja haldex-öljyt merkkiliikkeessä ( VW-center Helsinki, huoltokirjan mukaan), tämän näköinen oli nyt pumpun sihti. Korjaamomestari meinasi että ei varmaan ole sihtiä irroitettu ja putsattu edellisessä huollossa. Nyt on putsattu.
(https://i.ibb.co/mbR6Jyr/sihti-likainen1.jpg) (https://ibb.co/ckyDJ8K)
(https://i.ibb.co/drzv1xZ/sihti2.jpg) (https://ibb.co/rm1hTN9)
(https://i.ibb.co/Y2DvXDV/sihti-puhdas.jpg) (https://ibb.co/wyJD7J2)
hutchinson health (https://nonprofitlight.com/mn/hutchinson/hutchinson-health)
Voiko tukkoinen sihti tai tekemättä jätetty sopeutus haldex-öljynvaihdon jälkeen aiheutua rutisevana äänenä?
Neliveto toimii hienosti, mutta pari kertaa lumella pysäytettyä ja ihan samantien liikkeellelähdettäessä on jotain ääntä kuulunut.
Itsellä vahva epäilys, että haldex-öljynvaihto tehty puhtaasti vain öljy vaihtaen tuossa kuukausi pari sitten. Auton hankin uudenvuodenaattona.
Ja sittten kysymys sihdin puhdistuksesta. Onko se edelleen puhtaasti lisätyö vai suositellaanko tehtäväksi tietyin määräajoin tai kilometriperusteisesti? Skoda lisännyt jälkeenpäini sihdin puhdistuksen 3 vuoden välein tehtäväksi huoltotyöksi.
Lainaus käyttäjältä: SNG - 09.01.22 - klo:10:35
Voiko tukkoinen sihti tai tekemättä jätetty sopeutus haldex-öljynvaihdon jälkeen aiheutua rutisevana äänenä?
Neliveto toimii hienosti, mutta pari kertaa lumella pysäytettyä ja ihan samantien liikkeellelähdettäessä on jotain ääntä kuulunut.
Itsellä vahva epäilys, että haldex-öljynvaihto tehty puhtaasti vain öljy vaihtaen tuossa kuukausi pari sitten. Auton hankin uudenvuodenaattona.
Ja sittten kysymys sihdin puhdistuksesta. Onko se edelleen puhtaasti lisätyö vai suositellaanko tehtäväksi tietyin määräajoin tai kilometriperusteisesti? Skoda lisännyt jälkeenpäini sihdin puhdistuksen 3 vuoden välein tehtäväksi huoltotyöksi.
Ainakin kun otin viallisen pumpun pöydälle ja iskin virtoihin niin melko rahisevaa/rutisevaa ääntä kuului. Tosin en usko että se ihan autoon sisälle asti jaksaisi kuulua. Sopeutuksen tekemättä jättäminen ei aiheuta rutinaa.
Suosittelen puhdistamaan sihdin joka kerta kun öljyt vaihtaa. On kuitenkin 15min homma.
Pumpun kunnon pystyy päättelemään aika hyvin yleismittarilla.
(https://i.ibb.co/XVr7Jz6/7-D0-B64-B4-9-A05-4-BE4-984-A-F3-ECC6167975.jpg) (https://ibb.co/rvRxyZq)
(https://i.ibb.co/QMR4LTM/26-E27-D08-7296-488-D-B29-A-A46-F60-DD6-EF4.jpg) (https://ibb.co/BBx9bQB)
Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 09.01.22 - klo:11:40
Ainakin kun otin viallisen pumpun pöydälle ja iskin virtoihin niin melko rahisevaa/rutisevaa ääntä kuului. Tosin en usko että se ihan autoon sisälle asti jaksaisi kuulua. Sopeutuksen tekemättä jättäminen ei aiheuta rutinaa.
Suosittelen puhdistamaan sihdin joka kerta kun öljyt vaihtaa. On kuitenkin 15min homma.
Pumpun kunnon pystyy päättelemään aika hyvin yleismittarilla.
(https://i.ibb.co/XVr7Jz6/7-D0-B64-B4-9-A05-4-BE4-984-A-F3-ECC6167975.jpg) (https://ibb.co/rvRxyZq)
(https://i.ibb.co/QMR4LTM/26-E27-D08-7296-488-D-B29-A-A46-F60-DD6-EF4.jpg) (https://ibb.co/BBx9bQB)
Näin tulen ilman muuta toimimaan. Kysymys on vaan siitä että voinko vaatia toista peräkkäistä haldex-huoltoa liikkeen piikkiin, eli löytyykö huolto-ohjelmasta (vaikka jälkikäteen lisättyä) mainintaa sihdin puhdistuksesta kuten Skodan puolella on tehty. Ennakoimattomassa ajotilanteessa pumppu ei ehkä (paskaisen sihdin takia) ehdi nostaa paineita tarpeeksi nopeasti, jolloin pakka ei pidä tarpeeksi hyvin. Muuten lukittuu hienosti rajummassakin kiihdytyksessä.
Auto menossa jokatapauksessa DSG-öljynvaihtoon myyjän piikkiin, kun olivat unohtaneet sen huollon yhteydessä tehdä.
Sen verran olen vitos-haldexin murheista lukenut, että siitä pitää huolehtia hyvin.
Luojan lykky, että pumppuja saa esim Elemalta varaosana. Merkkarihan myy koko perämurikkaa "edullisesti"...
Kirjoitin sähköpostia myyjäliikkeelle tuosta äänestä. Olen selvittänyt asiaa VW:n merkkihuollosta ja maahantuojan teknisestä palvelusta. Tukkeentumassa oleva haldex sihti voi olla ylimääräisen äänen takana. Normaaliajossa mitään ääniä ei kuulu ja nelivetotoimii mallikkaasti.
Kun haldex öljynvaihto kuitenkin juuri tehty (huolto-ohjelman mukaisesti), ehdotin haldex öljynvaihtoa + sihdin puhdistusta + tiivistesarjaa 50/50 jaolla myyjän 100%:sti kustantaman dsg-öljyn ja suodattimen vaihton yhteydessä. Suostuivat muutaman tunnin viiveelllä saatesanoin, pistetään auto kuntoon. Huollon kanssa sovin tuon pumpun resistanssin mittaamisen+silmämääräisen tarkistamisen.
Toivotaan että ääni katoaa. Mutta reklamaatio tehty nyt kirjallisesti tuosta virheestä reilu viikko kaupasta, ja myyjä myöntänyt viaksi. Helpottaa jatkokeskusteluja jos jotain olisikin vikaantumassa.
Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.01.22 - klo:17:27
Kirjoitin sähköpostia myyjäliikkeelle tuosta äänestä. Olen selvittänyt asiaa VW:n merkkihuollosta ja maahantuojan teknisestä palvelusta. Tukkeentumassa oleva haldex sihti voi olla ylimääräisen äänen takana. Normaaliajossa mitään ääniä ei kuulu ja nelivetotoimii mallikkaasti.
Kun haldex öljynvaihto kuitenkin juuri tehty (huolto-ohjelman mukaisesti), ehdotin haldex öljynvaihtoa + sihdin puhdistusta + tiivistesarjaa 50/50 jaolla myyjän 100%:sti kustantaman dsg-öljyn ja suodattimen vaihton yhteydessä. Suostuivat muutaman tunnin viiveelllä saatesanoin, pistetään auto kuntoon. Huollon kanssa sovin tuon pumpun resistanssin mittaamisen+silmämääräisen tarkistamisen.
Toivotaan että ääni katoaa. Mutta reklamaatio tehty nyt kirjallisesti tuosta virheestä reilu viikko kaupasta, ja myyjä myöntänyt viaksi. Helpottaa jatkokeskusteluja jos jotain olisikin vikaantumassa.
Kannattaa varmistaa mikä tuo sinun osuus on tuosta 50%:sta ennenkuin alkavat hommiin.
Ihan näin vinkkinä, pariin otteeseen öljyt vaihtaneena ja lopulta koko pumpun on:
Ebaystä uusi alkuperäinen pumppu maksoi kotiin toimitettuna viime tammikuussa 239,
Pumpun tiivisteet n.4, ja täyttö sekä poistoproppu 2,/kpl
awh-shop:sta 850ml öljyä 43,95, + posti.
Yhden venäläisen innoittamana ”fiksasin” tuota alkuperäistä pumppua
https://www.ebay.com/itm/HALDEX-AOC-Pump-Gen-5-0CQ598549-0CQ-598-549-Repair-Kit-for-AUDI-/124641323416?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l6249&mkrid=711-127632-2357-0 (https://www.ebay.com/itm/HALDEX-AOC-Pump-Gen-5-0CQ598549-0CQ-598-549-Repair-Kit-for-AUDI-/124641323416?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l6249&mkrid=711-127632-2357-0)
Tällä setillä. Sain kyllä rahinan loppumaan ja vastus kasvoi 1,3ohmin tienoille, mutta käytännön kokemusta pumpusta ei ole.
Haluaako joku testata? ;D
Kiinteähintainen tarjous RS-Huollosta Skoda-vuosien aikana jo tutuksi tulleelta henkilöltä.
Luotan RS-huoltoon kuin peruskallioon. Siksi pyysin dsg-huollon osalta tarjouksen VW:n merkkihuollon osalta myös tuolta. Ja voittihan rs-huolto kisan ihan selkeästi.
DSG-öljyn+suohdattimen vaihto sekä Haldex öljynvaihto (pyysin huuhtelemalla), sihdin puhdistus + uus tiivistesatsi tehtiin tänään. Resistanssi oli ollut 4 Ohm luokkaa, eli "oikealla hehtaarilla".
Oli kunnon quatro-keli, ja poletin muutamia kertoja "ihan tosissaan". Ei mitään rutinoita, vaan täysin eleetöntä toimintaa.
Rutinoiden lähde taisi olla tuo sihti. RS-huollon mukaan ei ollut poikkeuksellisen likainen, mutta likainen kuitenkin.
Alkuperäiseen ongelmaan palaten. Tuli mitattua pumpun vastus: 0.2ohm. Tuntuu kyllä todelle vähältä. Tietoa minkälainen vastus uudessa pumpussa?
Lainaus käyttäjältä: Joelm - 22.01.22 - klo:18:24
Alkuperäiseen ongelmaan palaten. Tuli mitattua pumpun vastus: 0.2ohm. Tuntuu kyllä todelle vähältä. Tietoa minkälainen vastus uudessa pumpussa?
Uudessa pumpussa on noin 3ohm luokkaa.
Muistelisin että 2,8ohm oli tarkka lukema. Joskus sen jotain löysin, mutta tuohon vaikuttaa hieman pumpun asento.
Vaihtamalla pelkät hiilet voi saada vähän jatkoaikaa pumpulle. Ne vaihtaa helposti, mutta koko huoltosetin vaihtamiseen tarvitaan sitten jo hieman kärsivällisyyttä.