VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: Audia303 - 23.08.20 - klo:16:11

Otsikko: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Audia303 - 23.08.20 - klo:16:11
Tervehdys.
Eli Audi a3 vm03 1.6 rupesi yht äkkiä ajossa käymään todella epätasaisesti. Nyt kun käyttää tyhjäkäynnillä noin 1min rupeaa keltainen "pakokaasupäästöjen valvontajärjestelmän" valo vilkkumaan ja ESP valo syttyy samalla.
Mistä lähteä vikaa hakemaan, olisiko lampda anturi entinen?
(https://i.ibb.co/k9sfMT9/IMG-20200823-155419.jpg) (https://ibb.co/D8HyLF8)
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: mruotz - 23.08.20 - klo:16:43
Ihan ekana koodien (vika) luku - mielellään VCDS:llä.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Rakkaudestalajiin - 23.08.20 - klo:19:18
Vaihda puolapaketti nyt ensimmäisenä ja luet sit vikakoodit syttykatkoist :D
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Juzu84 - 23.08.20 - klo:19:21
Vilkkuva häiriövalo kertoo kasvaneesta katalysaattorin vaurioitumisriskistä jolloin ajamista tulisi välttää. Yleensä syynä on sytytyskatkokset sylinterissä yhdessä tai useammassa.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: tkp - 23.08.20 - klo:19:32
Jos kyseessä on 8-venttiilinen kone niin rikikinäinen nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistin tekee sitä että moottori kyllä käy mutta huonosti ja nykii. Mutta vikakoodit vcds:llä tai obd11:llä lukuun niin ollaan viisaampia
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Audia303 - 24.08.20 - klo:16:26
Tuommonen koodi tuli. Syy varmaan puolassa/johdoissa? Täytyy ne mittailla, saako tähän suomenmaalta tilattua imuputkea putsarilta kaasuläpälle ja kampikammion tuuletusletkua? on molemmat poikki...
(https://i.ibb.co/4TQZJ4r/IMG-20200824-150435.jpg) (https://ibb.co/Z8Z6NcD)

save gallery net (https://imgbb.com/)
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: mruotz - 24.08.20 - klo:16:40
Moottorin tyyppikoodi?
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Juzu84 - 24.08.20 - klo:21:50
Lainaus käyttäjältä: Audia303 - 24.08.20 - klo:16:26
Tuommonen koodi tuli. Syy varmaan puolassa/johdoissa? Täytyy ne mittailla, saako tähän suomenmaalta tilattua imuputkea putsarilta kaasuläpälle ja kampikammion tuuletusletkua? on molemmat poikki...
(https://i.ibb.co/4TQZJ4r/IMG-20200824-150435.jpg) (https://ibb.co/Z8Z6NcD)

save gallery net (https://imgbb.com/)
Sytkäpuolelta minä ekana vikaa ettisin.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Audia303 - 25.08.20 - klo:20:02
Moottorin koodi on varmaan tuo.

(https://i.ibb.co/g3XtJxZ/IMG-20200825-193958.jpg) (https://ibb.co/HVMGqjT)

Ja nämä letkut oli tiensä päässä.

(https://i.ibb.co/YTvn7zd/IMG-20200825-194050.jpg) (https://ibb.co/2YXV7DM)
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: hojaleht - 25.08.20 - klo:21:04
Omaan 1,6 8v 2004 vuosimallin octaviaan tuli tilattua tuo imuletku jostain ebay.de kauppiaalta. Kattelin vaan 7zap nettisivustolta mikähän vag koodi (9 numeroa ja kirjainta sisältävä osakoodi, saattaa lukea tuossa putkessa) ja sillä koodilla saksan ebay.stä kyllä löytyy.

On muuten mahdollista että tuosta imuputkesta on esilämmityksellä olevaa kylmän ilman versiota, osta se jos sille on sähköjohdot entisessä, muuten käy se halvempi kiinalainen normi versio.

Nykiminen voi tosiaan johtua monestakin asiasta mutta tuo vikakoodi kertoo kyllä mitä pitää vaihtaa. Oma kokemus 1,6 bensa BFQ koneesta oli että tuo imuilmaletku on tärkeää olla ehjä. Moottorin jäähdytysnesteen lämpöanturi noissa kans menee eli jos ei ole jo vaihdettu niin kannattaa vaihtaa. Muuten saattaa olla että väliin luulee olevansa kylmemmässäkin ja auto ajaa sitten ryyppy päällä ja karstottuu & syö bensaa ihan turhaa... ja lämpöanturista ei välttämättä tule vikakoodia.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Audia303 - 26.08.20 - klo:18:44
Okei kiitti vinkeistä :) onko tuo Moottorin jäähdytysnesteen lämpöanturi tuo mitä saa ihan motonetistä? https://m.motonet.fi/fi/tuote/373288/Lampotila-ant-VAG-00--harmaa2n-alkuperainen-VAG
Ja missä päin se sijaitsee ???

Irroittelin tänään imusarjan, tulpat ja johdot. Mittailin tulpanjohdot kaikki muut noin 6.3kohm paitsi se 2 sylinterin johto 5.7kohm ??? Ilmeisesti ne nyt ainakin uusiksi... Pystyyköhän tuota puolan kuntoa tarkistaan millään :D

Tässä kunnossa tulpat

(https://i.ibb.co/sQsv2MD/IMG-20200826-183724.jpg) (https://ibb.co/q9mMdP4)

Kone kyllä näyttää melko karstaselta kun tuosta reiästä kattoo mihin tulee tuo kampikammion tuuletus letku.

(https://i.ibb.co/y8MX02W/IMG-20200826-184158.jpg) (https://ibb.co/ZhwVd9W)
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Daatta - 27.08.20 - klo:11:03
Vanha viisaus kertoo että moottorin lämpötila-anturi kannattaa hakea marmorilta eli merkkiliikkeestä. Ei se montaa kymppiä maksa. Tulpat, johodot yms. kulutusosat vaihtoon samalla. Moottorin räjäytyskuvat kannattaa kaivella netistä...
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: hojaleht - 27.08.20 - klo:11:31
En ole nyt ihan varma mikä moottori audi A3.ssa on eli onko se BFQ / AVU??? tyyppinen 8 venttiilinen vai BCB tyyppinen 16 venttiilinen.

Mutta jos tuo 8 venttiilinen BFQ / AVU niin siinä pitäisi olla vihreä nelinapainen lämpötila-anturi moottorin vasemmanpuoleisessa päässä jossain vesiletkussa. ja sielläpäin se on myös BCB moottorissa.

Noita lämpöantureitahan on autossa monta eli tämä on sellanen joka "tyyppivikana" vaihdetaan golf IV kauden autoihin. Mutta etsi ensin vesiletkusta tuota vihreää anturia tai kumpi sieltä löytyykään. räjäytyskuva vaikka 7zap sivustolta auttanee.


Anturin reiästä tulee hieman jäähdytysnestettä mutta ei haittaa muutama desi jos valuu pihalle, uutta paisariin sitten asennuksen jälkeen.

Molemmat, ilmavuoto imupuolella ja lämpöanturin sekoilu aiheuttaa seoksen vaeltelua ja kas, kone karstottuu ja tulpat on paskassa eli nuo pitää olla kunnossa ennenkuin kulutat aikaa ja työtä kovin pitkälle muualla. Toki tuo vikakoodin mukainen puolan ehjäys on kans tarpeen.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Audia303 - 10.11.20 - klo:13:28
Nyt on vaihdeltu osia puola, johdot, lämpötilaanturi, tulpat ja ilmanotto putki ja toimii taas mutta herjaa tuota päästövaloa koska uudessa ilmaputkessa ei ollut paikkaa sähköliittimelle kuten vanhassa... Pystyykö jotenkin huiaamaan vai pitääkö viedä johonkin tietokoneen päähän?
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: M_M - 10.11.20 - klo:14:24
Jos vanhassa ilmaputkessa oli joku sähköliitin niin silloin siellä on joku anturi. Mikäli uudesta tämä puuttuu, niin osa on väärä autoosi ja se tulee vaihtaa oikeaan. Ei sitä millään huijauksella korjata.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: tkp - 10.11.20 - klo:15:38
Lainaus käyttäjältä: M_M - 10.11.20 - klo:14:24
Jos vanhassa ilmaputkessa oli joku sähköliitin niin silloin siellä on joku anturi. Mikäli uudesta tämä puuttuu, niin osa on väärä autoosi ja se tulee vaihtaa oikeaan. Ei sitä millään huijauksella korjata.

Sähkövastus siellä todennäköisesti on lämmittämässä huohotinta. Yleensä puuttuu tarvikeputkista.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: hojaleht - 10.11.20 - klo:15:42
Pistä se vanhan putken vastus kiinni johtoon niin tiedät oliko sillä osaa ja arpaa vikakoodiin. Tuskin merkitystä mutta noin se on helppo testata.

Tuohon saa kyllä ihan saman lämmityksellä olevan letkun tilaamalla, maksaa vaan vähän enempi.
Otsikko: Vs: A3 2003 1.6, käynti on nykivää, keltainen päästöjenvalvonta valo vilkkuu.
Kirjoitti: Audia303 - 25.11.20 - klo:17:24
Terve. Elikkä vikakoodi hävisi eikä sitä katsastuksessakaan enään ollut.  8)