Jep. Kuoli mokoma. Aluksi jäi jumittamaan vasempaan laitaan pian sen jälkeen, kun lähti pyyhkäisemään takaisin. Siitä tkalasin pyyhkijän ollessa päällä, vähän käsin avittamalla sai pyyhkijän liikkumaan itse takaisin aloituspisteeseen. Minkä jälkeen tuli kiire laittamaan pyyhkijän vipu pois päältä, ettei ehdi pyyhkäistä uudelleen vasempaan reunaan ja jumittamaan.
Nyt ei sitten enää hievahdakaan. Pesuri ruikkii kyllä nestettä, mutta pyyhin ei liikahda.
Lähtisin epäilemään moottoria vikaantumisen perusteella.
Onko tämä ns. "tyyppivika", kun toimimaton takalasin pyyhkijä tuli vastaan jo koeajolla yhdessä toisessakin koeajamassani Superbissa?
Ja mahtaakohan olla iso homma purkaa moottori näkyviin, että voisi varmistaa yleismittarilla sähkön kulkeutumisen moottorille asti? Voi tietty olla niinkin, etten jaksa tuon kanssa harrastaa, vaan vien pajalle.
Eiköhän tuo ole tyyppivika näissä kaikissa, vettä valuu/kondensoituu pyyhkijän akselia pitkin ja kastelee moottorin piirilevyn. Yleensä takaluukun verhoilu on suhteellisen helposti irroitettavissa ja moottori parilla ruuvilla kiinni. Ensiapuna voi koittaa kuivatella ja putsailla liittimiä, saattaa toimia taas jonkun aikaa mutta ennen pitkää hajoaa lopullisesti
Jos se takalasin pyyhkijän moottori on vähänkään sukua Passatin vastaavalle, niin suuttimelle menevä ohut, messinkinen "virtsaputki" hapettuu kiinni akseliin, murtuu ja alkaa vuotamaan osan nesteestä koneiston sisään. Tai sitten muuten vaan akseli hapettuu kiinni.
Pyyhkijän moottorin varaosanumero lienee 5J7955711B tai -C. Noin 115â,¬ marmorilla tai siitä noin puoleen hintaan Saksasta. Käytettyä sinne ei kannata laittaa.
Helppo vaihtaa jos vaan yhtään pysyy työkalut käsissä.
Kiitos infosta, onneksi tuo ei ole ihan välttämätön varuste, mutta kiva, että toimii.
Työkalut pysyy kyllä kourassa, mutta kun on jo yksi harrastekulkine pihassa eikä aina sillekään riitä aikaa, niin ei näitä työkäyttiksiä viittis ihmeemmin ropata.
Eipä sitten kestänyt hermo toimimattomuutta ja töitäkin on sen verran, ettei ehdi eikä kiinnosta painia tuon kanssa. Vein pajalle ja nyt toimii taas. Maksoihan se enemmän kuin itse väkerrettynä, mutta vähäinen vapaa-aika on sen verran arvokasta, että tuosta maksaa melkein mielellään, että saa "valmista pöytään".
Lainaus käyttäjältä: Yorcci - 29.04.20 - klo:14:05
Eipä sitten kestänyt hermo toimimattomuutta ja töitäkin on sen verran, ettei ehdi eikä kiinnosta painia tuon kanssa. Vein pajalle ja nyt toimii taas. Maksoihan se enemmän kuin itse väkerrettynä, mutta vähäinen vapaa-aika on sen verran arvokasta, että tuosta maksaa melkein mielellään, että saa "valmista pöytään".
Jos joku painii saman ongelman kanssa joskus myöhemmin niin auttaa huomattavasti, kun kirjoittaa mikä tässä tapauksessa oli vikana ja millä tuli kuntoon. Oliko vesi tuhonnut moottorin vai johtosarja poikki saranan kohdalta?
Lainaus käyttäjältä: jabajee - 29.04.20 - klo:14:47
Jos joku painii saman ongelman kanssa joskus myöhemmin niin auttaa huomattavasti, kun kirjoittaa mikä tässä tapauksessa oli vikana ja millä tuli kuntoon. Oliko vesi tuhonnut moottorin vai johtosarja poikki saranan kohdalta?
Totta turiset. Pitääkin kysäistä pajalta...
Vesi oli ruostuttanut moottorin mekanismit juntturaan. Ei ole tietoa, oliko kondenssivettä vai putkirikko.