Olenhan jo toki kuukauden kyseisen auton (Seat Leon 1.8T 2004) omistanut, niin eiköhän ala jo vikoja ilmenemään ::)
Vika siis seuraavanlainen: yleensä puolilämpöisenä/ei täysin lämmennyt, tyhjäkäynti vaikuttaa "pätkivän", tuntuu tärinänä aina välillä ja putkestakin kuuluu, ettei käy ihan kunnolla. Yleensä kun ajaa lämpimäksi, vikaa ei ole.
Tosin nyt auto on alkanut itse nostaa kierroksia tyhjäkäynnillä n. 1200 rpm, ja äsken parkissa ollessani sytytti moottorin vikavalon. Skanneri kiinni, ja näytti koodia P0171 (system too lean, bank 1). Nollasin koodin ja kierrokset tippui ja taas alkoi epätasainen tyhjäkäynti (eli tullee jossain vaiheessa takaisin). Auto ajossa täysin normaali ja tehot tallella. Katsastuksessa oli lambda 1,03 eli laihemman puoleinen jo silloin, ei ollut näitä käyntihäiriöitä silloin.
Mikäs vikana? Jostain luin, että imuvuoto tai lambda-anturi? Pystyykös OBD:n kautta jotenkin tarkistamaan, toimiiko lambda-anturit oikein? Ensin ajattelin, että joku sytytyspuola on menossa (..mutta voiko viallinen sytytyspuola aiheuttaa laihan seoksen)?
PS. Mihis tätä vois viedä tutkittavaksi Tampereella?
Kampikammion huohotusjärjestelmän PCV-venttiili voisi olla rikki tai sitten joku letku hapertunut.
Tuo moottorityyppi ei ole tuttu, mutta saman ikäisestä A4:sta meni PCV rikki ja siihen menevä letkukin piti vaihtaa.
Mulla oli reilu kuukausi takaperin sama ongelma. Tein myös topicin ja kyselyn tänne, sieltä voit katsoa miten muut meikäläistä neuvoi ja miten itse selviydyin vian kanssa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=45153.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=45153.0)
Jeps, tämäpä se oli: PCV-venttiili jumitti ja samalla hapersi letkuja ja teki niihin uusia reikiä.
Niitä löytyi ainakin "Y"-letkusta ja sen alapuolisesta letkusta ja öljytikun läheltä kuului suhinaa, siellä missä T-liitos ja PCV-venttiili on. Kiitos teille avusta!
Vastaisuuden varalle, kun jollain AUQ-moottorin kanssa on samaa ongelmaa, niin tässä on osat, alleviivattuna mitä omaani vaihdatin:
Y-letku 06A 103 221 AH
Y-letkulta alas 06A 103 213 AF
T-liitin 06A 103 247
venttiili 035 103 245 A
isompi putki (90 astetta) 06A 103 213 F
S-letku 06A 103 221 BQ