Moi,
Raportoin tänne 2014, että Passatissani ei ollutkaan zenon poltin rikki vaan huollossa vaihdettiin takuuseen valoinohjain laite. Tällöin autolla oli ajettu 60tkm.
Nyt on taas toinen pitkä pimeänä ja polttimoiden vaihto keskenään ei vaikuttanut vikaan, joten lienee taas valonohjain laite rikki >:( Autolla on nyt ajettu 140tkm. Voiko olla että ko laite kestää vain 60-70tkm? Onko kenelläkään muulla ollut tuota vikaa?
Toisaalta mietin, että minulla on lisäpitkien heräte otettu juurikin tuolta puolelta, joka on nyt pimeänä. Voisiko tällä olla vaikutusta vaikka releessä on diodisuojaus?
Vastausten puutteen vuoksi oletan, että eipä taida olla kovin yleinen vika.
Hajottamolta saisi käytetyn ajovalon ohjausyksikön hintaan 75-100eur. Voiko vaihtaa ilman koodauksia ja jos niin missäköhän ko yksikkö mahtaa autossa sijaita?
Pienellä salapoliisityöllä sain selville, että noita ohjainlaitteita onkin itseasiassa kaksi mutta nyt en tiedä kumpi mahtaa olla kyseessä/rikki:
3D0 941 329 A Kaarreajovalon tehomoduuli ja kaasupurkauspolttimonohjainlaite
8K0 941 597 B Kaasupurkauspolttimonohjainlaite
Löytyisikö valistuneita veikkauksia?
Olettaisin, että sijaitsevat umpion yhteydessä - molemmilla puolilla omansa.
Kerro VIN-numero, niin yritän selvittää. Tänne tai YV.
Jos valot on ohjauksen mukaan kääntyvät kaarreajovalot, niin sitten melko varmaan tuo ensin mainittu.
Xenon-kaarreajovalot suorittaa käynnistyksen yhteydessä testauksen, jossa valot kääntyvät ylös/alas ja oikealle/vasemmalle.
Normi xenonit suorittaa pelkästään ylös/alas testauksen.
Lainaus käyttäjältä: trombone - 10.05.19 - klo:14:59
Moi,
Raportoin tänne 2014, että Passatissani ei ollutkaan zenon poltin rikki vaan huollossa vaihdettiin takuuseen valoinohjain laite. Tällöin autolla oli ajettu 60tkm.
Nyt on taas toinen pitkä pimeänä ja polttimoiden vaihto keskenään ei vaikuttanut vikaan, joten lienee taas valonohjain laite rikki >:( Autolla on nyt ajettu 140tkm. Voiko olla että ko laite kestää vain 60-70tkm? Onko kenelläkään muulla ollut tuota vikaa?
Toisaalta mietin, että minulla on lisäpitkien heräte otettu juurikin tuolta puolelta, joka on nyt pimeänä. Voisiko tällä olla vaikutusta vaikka releessä on diodisuojaus?
Olen päästellyt neljällä eri Passatilla (kaikki tuota vanhempia) ja eniten ajetussa oli 320tkm mittarissa kun vaihtui eikä yhdessäkään ollut mitään probleemia valonohjainten kanssa. Polttimoita toki on vaihdeltu useampikin kappale. Kyllähän tuo näyttää aika selvältä että tuo herätekytkentä syystä tai toisesta lienee syypää. Taitaa toinen puoli (ilman herätekytkentää) toimia ihan originaali-ohjaimella ilman mitään probleemia?
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.05.19 - klo:23:00
Kerro VIN-numero, niin yritän selvittää. Tänne tai YV.
Jos valot on ohjauksen mukaan kääntyvät kaarreajovalot, niin sitten melko varmaan tuo ensin mainittu.
Xenon-kaarreajovalot suorittaa käynnistyksen yhteydessä testauksen, jossa valot kääntyvät ylös/alas ja oikealle/vasemmalle.
Normi xenonit suorittaa pelkästään ylös/alas testauksen.
OK, eli nuo ovat vaihtoehtoisia osia. Tosiaan autossa on kaarreajovalot, eli ensimmäinen lienee oikea vastaus. Kiitos avusta!
Onko vielä tietoa missä tuo ballistiksikin? kutsuttu laite sijaitsee ja saako itse vaihdettua kuinka helposti?
Lainaus käyttäjältä: trombone - 16.05.19 - klo:19:01
OK, eli nuo ovat vaihtoehtoisia osia. Tosiaan autossa on kaarreajovalot, eli ensimmäinen lienee oikea vastaus. Kiitos avusta!
Onko vielä tietoa missä tuo ballistiksikin? kutsuttu laite sijaitsee ja saako itse vaihdettua kuinka helposti?
Oletus, umpion pohjassa. Tyyliin:
https://pride-auto.com.ua/wp-content/uploads/2019/04/IMG_1917.jpg
No niin nyt on valonohjain vaihdettu, eikä vika poistunut vieläkään :'(
Seuraavaksi kokeillaan vaihtaa ballisti (on siis eri laite kuin tuo valonohjaaja). Kantapään kautta opitaan ja maksellaan oppirahoja. Toivottavasti sitten toimii sillä seuraavaksi listalla koko umpion vaihto (joka kuulostaa aika rajulta alkuperäinen vika huomioon ottaen).
Vitsit kun jännittää auttaako edes tuon ballistin vaihto. Kauhun sekaisin tuntein odotan korjausaikaa ja sitten soittoa korjaajalta. Edellisen korjauksen jäljiltä nyt ei enää toimi pitkien valojen lisäksi uutena vikana, myöskään lyhyet valot ei toimi. Hanttimiehen valot ovat toimineet kokoajan moitteetta, joten tietysti siltä puolelta lainaamalla voisi yrittää rajata vikakohtaa.
Tästä heräsi epäilys kun itse tuon valo-ohjaimen tilasin, että tuliko tilattu väärä? Vanhan 3D0 941 329 A tilalle hankin 3D0 941 329 B, jossa oletin siis tuon viimeisen kirjaimen olevan vain versio ja siten olevan taaksepäin yhteensopiva. Onko täällä tietäjää, joka viitsisi uhrata muutaman minuutin ja vastata tähän minua askarruttavaan asiaan?
A, B ja D-versiot on yhteensopivia keskenään.
Laita se VIN, niin yritän katsoa, mitkä osat sinne kuuluu.
Vika selvisi viimein ja olikin vain minun omani. Herätevirta oli poikki.
Alunperin ajattelin, että herätteen varastaminen lisäpitkille olisi rikkonut jotain eletroniikkaa mutta olikin niin, että herätteen varastaminen oli tehty huonosti ja signaali oli jostain syystä poikki (en ole vielä tutkinut tarkemmin).
No onpahan nyt valonohjan laite varaosana hyllyssä, jos joskus tarvitsee.