VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Kodiaq (16-) => Aiheen aloitti: torso1 - 08.04.19 - klo:15:14

Otsikko: Kodiaq ja rengaspaineet
Kirjoitti: torso1 - 08.04.19 - klo:15:14
Oletteko minkälaisia rengaspaineita pitäneet Kodiaqissa? Itse olen nyt huomannut että 19" pyörillä auton suosituspaineet 2,4-2,5 bar on paras. Jos paineet nostaa Eco-asetuksiin eli 2,7 baria, niin auton tulee kauhea kivireki jopa DCC-alustan Comfort-säädöllä. Itse tulee ajeltua pääosin Comfort tai Normal -modella. Comfort on kaupungissa hyvä. Normal ehkä hyvällä ja tasaisella maantiellä parempi. Kaikenkaikkiaan kyllähän nämä Suomen tiet ovat pääasiassa aika huonossa kunnossa varsinkin näin keväällä.

Jännä homma oli et Superb oli DCC-alustalla 18" 235/45 renkailla sekä Eco-paineilla 2,7-2,8 Baria paljon löysempi ajella mitä tuo Kodiaq.
Otsikko: Vs: Kodiaq ja rengaspaineet
Kirjoitti: Foxit - 08.04.19 - klo:16:32
^ Korostunut epämukavuus voi johtua kaupunkimaastureissa varsin yleisistä liian korkean kantavuusluokan renkaista. Mitkä lukemat sinun Kodiaqin kumeissa on?
Otsikko: Vs: Kodiaq ja rengaspaineet
Kirjoitti: torso1 - 08.04.19 - klo:17:54
Lainaus käyttäjältä: Foxit - 08.04.19 - klo:16:32
^ Korostunut epämukavuus voi johtua kaupunkimaastureissa varsin yleisistä liian korkean kantavuusluokan renkaista. Mitkä lukemat sinun Kodiaqin kumeissa on?

No näinkin voi olla Contin kitkat on alla. 103T on kantavuus ja nopeusluokka näissä. Kodiaqissa on vähän ihmeellinen tuo rengaskoko (235/50 R19), niin ei hirveesti löydy tuota valinnanvaraa.
Otsikko: Vs: Kodiaq ja rengaspaineet
Kirjoitti: Foxit - 09.04.19 - klo:10:04
Lainaus käyttäjältä: torso1 - 08.04.19 - klo:17:54
No näinkin voi olla Contin kitkat on alla. 103T on kantavuus ja nopeusluokka näissä. Kodiaqissa on vähän ihmeellinen tuo rengaskoko (235/50 R19), niin ei hirveesti löydy tuota valinnanvaraa.
Kyllä ne kantavuuden puolesta sitten ainakin riittää, eikä tuossa rengaskoossa ole varmaan liiemmin valinnanvaraa. 103 tarkoittaa että se kantaa 875 kg/ rengas (https://fi.wikipedia.org/wiki/Rengasmerkinn%C3%A4t (https://fi.wikipedia.org/wiki/Rengasmerkinn%C3%A4t)). Eli jos painojakauma olisi jokaisen pyörän päälle sama niin Kodiaqin kokonaismassa/enimmäispaino saisi olla hulppeat 3500 kg! Tällä hetkellä näyttäisi enimäispaino esimerkiksi Kodiaqin raskainta päätä edustavalle Skoda - Kodiaq - 2.0 TDI (190 Hp) DSG 4x4 :lle olevan 2361/2476 kg (https://www.auto-data.net/fi/skoda-kodiaq-2.0-tdi-190hp-dsg-4x4-25895 (https://www.auto-data.net/fi/skoda-kodiaq-2.0-tdi-190hp-dsg-4x4-25895)). Teoriassa tuohon riittäisi kantavuudeltaan 92 (=630 x 4 = 2520 kg), mikäli kaikille pyörille tulisi sama massa. Tosin isohko 2500 kg perävaunumassa voi tuoda omat vaatimuksensa noille kantavuuksille, johon en osaa ottaa kantaa. Ehkä joku minua viisaampi voisi valaista tässä asiassa?
Otsikko: Vs: Kodiaq ja rengaspaineet
Kirjoitti: Raimo247 - 10.04.19 - klo:10:16
Todettuani syksyllä Nokialaiset nastarenkaat jäykemmiksi ja suuntavakaammiksi kuin ensiasennus Continentalin kesärenkaat - laitoin nyt 3bar joka kulmaan vaihtaessani Contit alle. 235/55 R18. Jotenkin siedettävämpi tuntuma, vaikkakin aivan liian raskas kääntää ja selkeästi heikompi kiihtymään. Lienee vanteet ja renkaat melko paljon painavammat kuin 17" talvirenkailla.
Otsikko: Vs: Kodiaq ja rengaspaineet
Kirjoitti: torso1 - 10.04.19 - klo:11:57
Lainaus käyttäjältä: Raimo247 - 10.04.19 - klo:10:16
Todettuani syksyllä Nokialaiset nastarenkaat jäykemmiksi ja suuntavakaammiksi kuin ensiasennus Continentalin kesärenkaat - laitoin nyt 3bar joka kulmaan vaihtaessani Contit alle. 235/55 R18. Jotenkin siedettävämpi tuntuma, vaikkakin aivan liian raskas kääntää ja selkeästi heikompi kiihtymään. Lienee vanteet ja renkaat melko paljon painavammat kuin 17" talvirenkailla.

Aika hurjat paineet on sulla noissa kesägumeissa. Tietysti tämäkin on aika subjektiivinen asia. Miten kukakin kokee ajotuntuman eri paineilla jne. Valmistajan suositus on normaali paineiksi 2,4 Baria joka kulmaan. Eco-paineet sit 2,7bar joka kulmaan. Itse kyllä huomasin että jos laittaa eco-paineet joka kulmaan, niin on jo aivan liian kova ajettava. Entinen Superi meni oikein kivasti vielä eco-paineilla mutta siinä jousitus on löysempi kuin Kodiaqissa. Näissä SUV autoissa muissakin näkyy olevan tuo jousitus aika jäykkä. Ilmeisesti halutaan estää korin keinahtelut mutkissa.

Toinen asia on rengaspainemittareiden tarkkuus. Itsellä on hyvä Rodcraftin tarkkuusmittari jolla voi kyllä luotettavasti katsoa paineet mutta veikkaisin että suurinosa huoltamoiden rengaspainemittareista heittää sen ~0,5Bar todellisuudesta.
Otsikko: Vs: Kodiaq ja rengaspaineet
Kirjoitti: Raimo247 - 03.10.19 - klo:09:49
Jep, kävin taas rengaspainemittarilla kelien viilennyttyä.
Contien paine oli laskenut 2,4 bariin ja tuntui, että vierintävastus on niin kova, että auto liikkuu tahmeasti ja hidastuu rullatessa ihan tyssyistä renkaista johtuen.