Terve,
Ajattelin jakaa pienen guiden CFFB moottorin EGR venttiilin tulppaukseen.
Tämä ohje eroaa normaalista tulppauksesta siten että tulppasin myös pakopuolen.
Alotellaan pienellä backstoorilla, eli oireet alkoivat noin 2 viikkoa sitten kotimatkalla kun huomasin outoa kaasujalan tahtiin voimistuvaa suhinaa palopellin kohdilta.
Auto oli käynyt optimoinnissa noin viikko ennen tätä, joten oletin että suurentunut ahtopaine on aiheuttanut ilmavuodon imupuolella.
Noh, auto nosturilla ilmaan ja syyllinen löytyi, eli EGR vuotaa. EGR:än tausta (moottorin lohko) oli pakokaasuista maalautunut mustaksi (Kuva alla)
(https://i.ibb.co/hsKmXhK/IMG-0524.jpg) (https://ibb.co/b1rKHqr)
(https://i.ibb.co/Bgjr9kk/IMG-0525.jpg) (https://ibb.co/7GVRqhh)
Noh vaihtoehtoja mulla oli suraavat:
- Liikkeestä uusi EGR alle (~1000â,¬)
- EGR:än vaihto itse (~300â,¬)
- EGR:än pois ohjelmointi ja tulppaus (100â,¬)
Päädyin EGR:än tulppaamiseen, niin säästytään tulevaisuudessakin murheilta.
Auton EGR ohjelmoitiin pois käytöstä ennen tulppausta välttääkseni vikavaloista ja Limp modesta.
Tulppaussarjan tilasin Darkside Developmentsista (Darkside 1.6 / 2.0 TDI Common Rail EGR Blanking Kit)
Siinä levyt ovat paksuja ja tiivisteet näytti olevan OE laatua, ja sopivuus taattu.
Alla työvaiheet kuvineen:
- Aloita yläpuolelta poistamalla DPF:än lämpösuoja (10mm), turbon kiristyspanta (taisi olla 5mm kuusiokolo) sekä DPF:än kiinnityspultti (13mm). Lambdan voi irroittaa mutta ei pakko (itse en irroittanut, kaapelissa sen verran löysää).
Turbon panta vaati hieman väkivaltaa irroitakseen, mutta hellästi jotta pysyy ehjänä.
(https://i.ibb.co/hgNG2vk/IMG-0534.jpg) (https://ibb.co/9p0xyjJ)
- Poista moottorin alla oleva suojamuovi (Torxeilla)
- Poista DPF:än viimeiset 2 mutteria (13mm) alapuolelta ja DPF pitäisi lähteä irti. Tarkoitus tällä on siirtää DPF hieman pois tieltä jotta pääsee EGR pakopuolen haitariputken pultteihin hylsyllä.
Ã,,lä välitä kukkavasarasta :D se on vaan tukena että DPF ei roiku kaapeleitten varassa.
(https://i.ibb.co/ys27G0Q/IMG-0533.jpg) (https://ibb.co/ggYhHyR)
- Irroita haitariputki (Torx ja 12mm) ja laita sokea laippa tiivisteineen pakosarjan liitokseen.
(https://i.ibb.co/WP1zSmr/IMG-0532.jpg) (https://ibb.co/dLypn8N)
- Tämän jälkeen kaiken voi laittaa takaisin paikoillen samassa järjestyksessä.
Seuraavaksi imupuolen tulppaus:
- Poista haitariputki imusarjan ja lohkon välistä. Imupuolen liitos irtoaa avaamalla kiinnityspanta (kuusiokolo)
- Lisää sokea laippa tiivisteineen lohkon liitokseen ja laita putki takaisin paikoilleen.
(https://i.ibb.co/jyypsyg/IMG-0536.jpg) (https://ibb.co/hBBqwBD)
(https://i.ibb.co/N6ZjvwM/IMG-0537.jpg) (https://ibb.co/vxZPF2S)
Se on siinä! Moottori käyntiin ja vuotojen tarkistus. Tiivisteet sen verran hyviä että helpolla ei vuoda. Muista kiinnittää pohjamuovi ja käy läpi kaikki pultit ja mutterit ensin.
Pari vinkkiä:
- Pienellä räikällä pärjäsi paremmin kuin isolla. Työskentelytilaa on erittäin niukasti.
- Ota mukaan monta eripituista jotkoa hylsyille.
- Otsavalo tai muu työvalo on hyvä olla.
- Odota että moottori on jäähtynyt hyvin ennen työn aloittamista, pakoputki voi olla kuuma.
Itsellä ei EGR vielä vuoda, mutta ohjelmoinnin yhteydessä otettiin pois käytöstä. Pitääkös vielä tilata tuo poistosarja ja asentaa se, vai voiko ajella huoletta pelkällä ohjelmallisella poistolla?
Lainaus käyttäjältä: apche - 19.12.19 - klo:20:48
Itsellä ei EGR vielä vuoda, mutta ohjelmoinnin yhteydessä otettiin pois käytöstä. Pitääkös vielä tilata tuo poistosarja ja asentaa se, vai voiko ajella huoletta pelkällä ohjelmallisella poistolla?
Kannattaa tulpata vielä. Mutta koko sarjaa et tarvitse, vaan pelkästään imupuolelle tulpan. Itse asensin pakopuolelle koska oma vuoti.