Autoni on Touran 1,4 TSI BMY vm2007. Ajettu 360tkm.
Hei autossani on alkanut palamaan moottorivalo ja vikakoodiksi antaa "P2015 Imuputken läppien asento anturi". Nollasin koodit ja ajoin 500km ja valo palaa taas. Tämän toimenpiteen olen tehnyt nyt viimeisen viisi kertaa ja tuntuu, että valo alkaa palamaan yhä vain useammin. Olisiko kellään ajatusta miten tai mistä kannattaa aloittaa tutkiminen? Onko kenties joku tyyppivika? Oireina on ollut epätasainen kylmäkäynti silloin tällöin.
Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 26.11.18 - klo:16:06
Autoni on Touran 1,4 TSI BMY vm2007. Ajettu 360tkm.
Hei autossani on alkanut palamaan moottorivalo ja vikakoodiksi antaa "P2015 Imuputken läppien asento anturi". Nollasin koodit ja ajoin 500km ja valo palaa taas. Tämän toimenpiteen olen tehnyt nyt viimeisen viisi kertaa ja tuntuu, että valo alkaa palamaan yhä vain useammin. Olisiko kellään ajatusta miten tai mistä kannattaa aloittaa tutkiminen? Onko kenties joku tyyppivika? Oireina on ollut epätasainen kylmäkäynti silloin tällöin.
On tyyppivika ja ainoana korjauksena taitaa olla imusarjan läppien poisto tai uuden imusarjan vaihtaminen (itse vaihdatin uuden imusarjan kun tuo sama vikakoodi tuli) En muista saako noihin niitä rajottimia jos saa niin sehän on halpa "korjauskeino".
Kiitos vastauksesta. Vikakoodit ei ole marraskuun suman jälkeen uusiutunut. Täytyy seuraavalla kerralla varmaan se rajoitun ostaa jos niitä myydään.
Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 14.01.19 - klo:20:34
Kiitos vastauksesta. Vikakoodit ei ole marraskuun suman jälkeen uusiutunut. Täytyy seuraavalla kerralla varmaan se rajoitun ostaa jos niitä myydään.
Myyntipalstalla taisin törmätä niihin rajottimiin. Sitä en tiedä onko sillä rajottimella mitään muuta vaikutusta mihinkään.
Mulla on myynnissä rajoittimia, mutta ne sopivat vain 2.0 CR TDi moottoreihin. Alumiini- ja muovi-imusarjoille omat versiot. Noissa sähköiset mötikät, jotka kääntävät läppiä ja valvovat niiden asentoa.
BMY-moottorissa ei ole sähköistä moottoria noita kääntämään. Alipainekello akselia kääntämässä ja potentiometri, joka mittaa paljonko akseli on kääntynyt.
Eli mahdollisia vikapaikkoja: alipaineletkut, solenoidiventtiili, alipainekello, jumitavat läpät/akseli, viallinen asentoanturi (potentiometri), johto/liitinvika...
Jos selkeää vikaa ei ulospäin näy, itse melekinpä purkaisin imusarjan ja läpät ja puhdistaisin ne. Ne on melko varmasti puhdistuksen tarpeessa kun bensiini ruiskutetaan suoraan sylintereihin ja ei siten millään muotoa huuhtele imupuolta.
Kohtuullisen iso työ sanoisin. Tein sen tuossa syksyllä kun käytin kannen (turhaan) irti jakoketjuongelmien jälkeen. Siinä moottorissa oli ollut jako sen verran pielessä, että läpät eivät liikkuneet ollenkaan kun takatuli oli muokannut 1. sylinterin toisen läpän uuteen kuosiin ::)
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 14.01.19 - klo:23:38
... 1. sylinterin toisen läpän uuteen kuosiin ::)
Sen verran korjaan tuota kohtaa, että kullakin sylinterillä on tuossa moottorissa vain yksi läppä. Se joko sulkee tai avaa toiselle imuventtiilille menevän kanavan. Minun tapauksessa se oli vääntynyt niin, että se sulki ilman saannin molemmilta venttileiltä.