Kuskin oven avaaminen ei sytytä sisävaloa, toimii kyllä muista ovista.
Takasumuvalo ei toimi, lamppu ja sulake ovat ehjiä. Kannalle ei tule virtaa.
Toinen ajovalojen korkeussäätö ei toimi. Moottori toimii irrotettuna ulkoisella virralla, mutta ei paikallaan.
Vinkkejä vianetsintään ja korjaamiseen, kiitos.
Lainaus käyttäjältä: Markku - 23.11.18 - klo:23:33
Kuskin oven avaaminen ei sytytä sisävaloa, toimii kyllä muista ovista.
Takasumuvalo ei toimi, lamppu ja sulake ovat ehjiä. Kannalle ei tule virtaa.
Toinen ajovalojen korkeussäätö ei toimi. Moottori toimii irrotettuna ulkoisella virralla, mutta ei paikallaan.
Vinkkejä vianetsintään ja korjaamiseen, kiitos.
Vikakoodeista saattaisi tässäkin kohtaa olla apua. Epäilen kuitenkin että kuskinoven lukkolaiteessa on mikrokytkin rikki. Takasumarivika saattaisi johtua peräkärryn pistokkeessa olevasta "kytkimestä", mikä on hapettunut. Olettaen tietenkin että autossa on vetokoukku.
Tuo voisi olla syy, sillä vetokoukun pistokkeen sähköt eivät myöskään täysin toimi.
Takavalot palavat, mutta vilkut saavat aikaan vain nopean vilkun toiminnan autossa.
Irti ja puhdistusta tai vaihto. On onneksi perusmallia eli yhdeksällä navalla.
Se peräkärryn pistorasian kytkinviritelmä kannattaa ohittaa kokonaan. Ei sitä vanhemmissa pistorasioissa ollutkaan. Onpahan yksi vikapaikka vähemmän.
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 24.11.18 - klo:12:43
Se peräkärryn pistorasian kytkinviritelmä kannattaa ohittaa kokonaan. Ei sitä vanhemmissa pistorasioissa ollutkaan. Onpahan yksi vikapaikka vähemmän.
Pois vain sellainen vikapaikka, ja peruutus tutka huutaa peruutettaessa peräkärryn kanssa (Jos tutka on). Onpahan varoittamassa että siellä takana on jotain.
Ei oo tutkaa... eikä pyllynlämmittimiä...ei vakkaria...eikä takapenkkejä. Valotkin pitää käsin laittaa päälle ja pois.
Radiokin kuuluu huonosti.
Eiköhän tämä mene myyntiin kunhan saan viat korjattua ja katsastettua henkilöautoksi.
Moottori toimii oikein hyvin ja alusta on kunnossa. Miksei olisi, ajettu vasta 326 t.
::)jos kiinnostuit jo nyt niin ota yhteyttä. ;)
Vaihdoin vetokoukun pistorasian.
Kurja projekti, kaikki pultit umpiruosteessa. Piti porata auki.
Sain kuitenkin tehtyä ja toimimaan.
Se sumuvalo ei kuitenkaan syttynyt.
Pistorasian kaapelinipussa oli ylimääräisiä johtoja, joita ei ole kytketty minnekään. 13-napaista rasiaa varten?
9-napaisessakin oli yksi napa tyhjänä... :o
Jotkin niistä irtonaisista johdoista (2 kpl ???) pitää kytkeä yhteen, että takasumuvalo toimii? Mikä 9-napaisista oli kytkemättä? Sumuvalo varmaan...
Ennen takasumuvalojen aikakautta tuota kontaktia käytettiin yleisesti sähkönsyöttöön asuntovaunun akun lataukseen.
http://www.valeryd.fi/kopplingschema.asp (http://www.valeryd.fi/kopplingschema.asp)
Olisiko rohkea oletus, että nyt vapaana olevat sininen (takasumuvalo) ja ruskea/valkoinen (plusnapa) pitäisi kytkeä keskenään, että auton takasumuvalo saisi virtaa?
Toisaalta kojelaudan kytkimen sumuvalosta vastaava napa on kytketty maihin..
Jos ei pysty noita mittaamaan, aina voi kokeilla :D Sulake sieltä korkeintaan palaa.
Ja se pistoke on siis 7-napainen? Ei sinne silloin tule mitään jatkuvaa sähköä jos rane ei ole ollut virittelemässä asuntovaunuun latausvirtaa.
En ole koskaan noiden kanssa sen enempää pelannut, mutta oliko siinä vanhassa pistokkeessa se mikrokytkin sumuvalon sammutusta varten? Kytkettynä? Onko tässä uudessa?
Se on erikseen kuitenkin johdotettu, noiden varsinaisten perävaunun liittimien lisäksi.
Tässä kuvassa taitavat nuo etualan kolme johtoa olla sen mikrokytkimen? Taaempana sitten ne varsinaiset perävaunun johdot.
(http://www.brick-yard.co.uk/forum/uploads/11693/P1020934.jpg)
Ei ole mikrokytkintä. Auto on Saksasta tuotu ja edellinen omistaja kertoi, että ei ole vetokoukkua käyttänyt.
On siis alkuperämaassa jo asennettu. Saattaa olla jopa tehtaalla, ylimääräisiä rosvo- tai muitakaan liittimiä ei ole vaan piuhanipusta erkanee oma haaransa vetokoukulle. Sen suojamuovituskin on koko matkan samannäköistä.
Ne ylimääräiset johdot on teipillä kieputettu nippuun, en avannut kun oli niin tiukan näköinen.
Jos siinä puretussakaan pistokkeessa ei ollut mikrokytkintä, niin ei kai se pistoke sitten voi millään olla se syy takasumuvalon toimimattomuuteen? Vikaa pitää etsiä jostain muualta, kuvittelisin ainakin näin.
Paitsi tietysti jos siellä on ihan alunperin kytkin ollut, mutta joku on jo vaihtanut pistokkeen aiemmin ja ne mikrokytkimen johdot ovat nyt siellä irrallisena...
Uusin vika on: lämmityslaitteen säätimien valot palavat käynnistyksen jälkeen 20-30s ja sitten sammuvat. Eivät lähde palamaan jos sammuttaa ja käynnistää, vasta kun auto on seissyt jonkun aikaa eli jäähtynyt.
Jokin huono liitos, joka lämmettyään katkaisee virran ilmeisesti.
Mistä tuollaista sitten osaisi lähteä etsimään....