VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Superb II (08-15) => Aiheen aloitti: SQL - 02.10.17 - klo:14:04

Otsikko: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: SQL - 02.10.17 - klo:14:04
Olin ajatellut että Superb II:ssa on hydraulinen ohjaustehostinjärjestelmä, koska useimmilla merkeillä elektromekaaninen tuli autoihin vasta joskus 2011-2014 tietämillä. Nyt törmäsin netissä kuitenkin pariinkiin sivuun jossa puhuttiin Superbin sähkömekaanisesta ohjaustehostimesta. Kumpi siinä nyt oikeasti on? Vai tuliko faceliftissa joku muutos?
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: M_M - 02.10.17 - klo:14:26
En kyllä osaa varmaksi sanoa Superbista, mutta esim Octavia II, Golf V jne ovat sähköisellä tehostimella joten jostain tuolta 2005 vuodesta lähtien niitä on konsernin tuotteissa käytetty. Joten melkeinpä veikkaisin Superbissakin olevan?
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: SQL - 02.10.17 - klo:15:32
Lainaus käyttäjältä: M_M - 02.10.17 - klo:14:26
En kyllä osaa varmaksi sanoa Superbista, mutta esim Octavia II, Golf V jne ovat sähköisellä tehostimella
Tämäkin oli itselle uusi tieto. Ocu II:ssa on mielestäni hyvä ohjaustuntuma (kokemusta pre-facelift mallista), joten ilmeisesti sähkömekaanisenkin ohjauksen voi toteuttaa hyvin :D. Seat Ateca, jonka joskus koeajoin, jätti ylitehostetulla ohjauksellaan vähän pahan maun suuhun.

Eiköhän se Suberbikin sitten ole sähköisellä tehostuksella, kun kerta tuli jo Ocu II:een.
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: Daatta - 02.10.17 - klo:16:17
Näin voisi kuvitella, mutta OCtavia 2 on vielä hydraulisella:

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/OCT/year/2010/drive_standart/252/hg_ug/422/subcategory/422040/part_id/2541795/lang/e (http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/OCT/year/2010/drive_standart/252/hg_ug/422/subcategory/422040/part_id/2541795/lang/e)

Suberbissa on sähkömekaaninen:

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/423/subcategory/423030/part_id/2543642/lang/e (http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/SUP/year/2010/drive_standart/632/hg_ug/423/subcategory/423030/part_id/2543642/lang/e)

Molemmat 2010 vuosimallille.

Itsekin Atecaa ajaneena en pitänyt sen ohjausta mitenkään huonona. Toki edelleen kaiholla muistelen ex. Leonin ohjausta, jossa sähköä oli ainoastaan nestepinnan tunnistimessa.  :-X Cupran ohjaus on hyvä, mutta jotenkin teennäinen.
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: SQL - 02.10.17 - klo:17:46
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.10.17 - klo:16:17
Näin voisi kuvitella, mutta OCtavia 2 on vielä hydraulisella:

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/OCT/year/2010/drive_standart/252/hg_ug/422/subcategory/422040/part_id/2541795/lang/e (http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/OCT/year/2010/drive_standart/252/hg_ug/422/subcategory/422040/part_id/2541795/lang/e)
https://www.briskoda.net/forums/topic/436922-power-steering-query/ (https://www.briskoda.net/forums/topic/436922-power-steering-query/)
"All the Mk2 octavia's have electric power steering. "
En vieläkään ole ihan vakuuttunut sillä löysin googlettelulla useammankin maininnan tuolta briskoda foorumilta että kyseessä olisi sähköinen tehostus  :D
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: M_M - 02.10.17 - klo:19:20
Ã,,h, nyt meni sekaisin Octaviat ja Superbit... Octaviasta en ole perillä, mutta eroaako se sitten niin paljon vitos-golfista että siinä olisi vielä öljyt tehostimessa?
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: M_M - 02.10.17 - klo:19:31
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 02.10.17 - klo:16:17
Näin voisi kuvitella, mutta OCtavia 2 on vielä hydraulisella:

http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/OCT/year/2010/drive_standart/252/hg_ug/422/subcategory/422040/part_id/2541795/lang/e (http://www.oemepc.com/skoda/part_single/catalog/sk/markt/CZ/modell/OCT/year/2010/drive_standart/252/hg_ug/422/subcategory/422040/part_id/2541795/lang/e)

Joo, vuosimallista huolimatta tuo on ykköskoppaisen (1U) Octavian osia. Kakkoskoppaisessa (1Z) käytetään samoja hiluja kuin vitos-Golfissakin ja esim ohjausvaihteen varaosanumero alkaa 1K, eikä 1J.

Summa summarum, kakkoskoppainen Ocu ja kakkoskoppainen Superb eivät kumpikaan käytä öljyä ohjaustehostimessaan.

Laitetaan vielä liitteeksi kuva kakkos-Ocun raidetangosta jos se ketään kiinnostaa.
(http://preview.ibb.co/eTvhab/ohjausvaihde.png) (http://ibb.co/m1RoFb)
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: Daatta - 03.10.17 - klo:08:57
Oho, OEMPC:ssä väärät kuvat? No eipä tuota sitten paljon uskalla käyttää. M_M:llä on parempi nettietka käytössä.  :D

Järki olisi sanonut, että Ocu 2 on samalla sähköisellä tehostimella kuin Golf 5, Touran jne. Niin kuin sitten olikin.
Otsikko: Vs: Superb II:ssa sähköinen vai hydraulinen ohjaustehostin?
Kirjoitti: M_M - 03.10.17 - klo:09:21
Löytyy tuosta toisestakin netti-etkasta vaihtoehdoksi myös 1U kun valitsee Octavian ja vuosimallin 2010. En tiedä miksi, valmistettiinko ykköskoppaista sitten jossain päin maailmaa vielä noinkin myöhään? Tarkkana siis pitää olla mallia valitessa kun noita selailee, pelkkä vuosiluku ei vielä takaa oikeanlaista autoa näkyville.