Lainaus käyttäjältä: clima - 23.12.10 - klo:20:25
Aloitusviestistä:
Valistakaapas nyt tietämätöntä että mikäs ratti se tuo sitten on mikä kuvassa näkyy? Pahuksen hienolta ainakin näyttää.
Mitä mitä? Siis GTD:ssä ei ole vakiona monitoiminappeja ratissa? Ei voi olla totta! :o Työkaverin uudessa 14 tonnin Fiiu Bravossakin on sellaiset. Kyllä VW pitää yllä spartalaista varustelua jos ei yli 36 tonnin malllissakaan nappeja ole.
Hieno peli muuten, onnittelut Makeljalle! Hyvä ajoitus, aito joululahja. :)
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.12.10 - klo:08:18
Mitä mitä? Siis GTD:ssä ei ole vakiona monitoiminappeja ratissa? Ei voi olla totta! :o Työkaverin uudessa 14 tonnin Fiiu Bravossakin on sellaiset. Kyllä VW pitää yllä spartalaista varustelua jos ei yli 36 tonnin malllissakaan nappeja ole.
On kyllä huvittavaa jos auto on samantien spartalainen jos siinä ei ole nappeja ratissa ;D;D;D
Herääs nyt, eiköhän tuossakin kaarassa ole jokin ihan muu ideana. Kai siihen Bravoon jotain valttikortteja pitää laittaa että joku sellaisen haluaisi.
Lainaus käyttäjältä: eGetin - 24.12.10 - klo:20:50
On kyllä huvittavaa jos auto on samantien spartalainen jos siinä ei ole nappeja ratissa ;D;D;D
Herääs nyt, eiköhän tuossakin kaarassa ole jokin ihan muu ideana. Kai siihen Bravoon jotain valttikortteja pitää laittaa että joku sellaisen haluaisi.
Herääs itse. Jos auto maksaa sen minkä tuo maksaa, täytyy jo ratista löytyä säätimet. Ymmärrän karvalakkipolossa ja -Golfissa, vaan en GTD:ssä. Ja kuten sanottu, hieno peli, mutta maahantuojan varustepolitiikka on p..seestä.
Joo, ne tingelitangelit kuuluvat just johonkin Fiat Bravoon ja perus-Golffiin, tuossa päheessä GTD:ssä ne eivät ole mielestäni niin olennaiset. Täytyy kyllä sanoa, että GTD Golf on luokkansa parhaimmistoa.
Lainaus käyttäjältä: Henrik - 25.12.10 - klo:11:09
Kaikki eivät välttämättä edes haluaisi monitoimiohjaimia rattiinsa, varsinkaan GT-tyyppiseen autoon.
Tiedän parikin kaveria joiden mielestä ohjauspyörästä kuuluu ohjata eturenkaita ja radiosta taas ohjataan radiota. Itselleni on oikeastaan aivan sama missä ne napit ovat. Kyllähän niitä voi ratistakin käyttää mutta eipä tuo mikään ongelma ole radionkaan nappeja painella. Itse asiassa nykyäänkin tulee melkein enemmän räplättyä radiota kuin ratin nappeja. Melkoisen yhdentekevä asia, pääasia että jostain voi säädellä.
Lainaus käyttäjältä: PEEVELI - 25.12.10 - klo:08:10
Herääs itse. Jos auto maksaa sen minkä tuo maksaa, täytyy jo ratista löytyä säätimet. Ymmärrän karvalakkipolossa ja -Golfissa, vaan en GTD:ssä. Ja kuten sanottu, hieno peli, mutta maahantuojan varustepolitiikka on p..seestä.
Vastataan, vaikka ei taida ilmoitus vastauksesta tavoittaa oikeaa peeveliä... Vielä ei ole tullut eteen tilannetta, jossa olisin kaivannut radion säätämiseen rattinappuloita tai ranskalaistyyppisiä "satelliittiohjaimia" tai viiksiä. Auton hinnalla sinänsä ei tässä asiassa ole pientäkään merkitystä. Työelämässä tulee ajeltua jopa 300ke vekottimilla, eikä niissäkään useimmissa ratissa ole audion säätöjä puhelimesta puhumattakaan. Ikävä kyllä tuota tulossa olevaa autoa ei SAANUT ilman monitoimirattia >:(
Itse en käytä radiota juurikaan ratista, vaikka siihen mehdollisuus olisikin. Sen sijaan ajotietokoneen näytön valikoiden vaihto on ratin napeilla erinomaisen kätevää. Ja saahan niistä rattinapeista puhelimeenkin vastattua, jos joskus sattuu autossa puhelu tulemaan.
Lainaus käyttäjältä: Loungeliner - 27.12.10 - klo:02:31
Vastataan, vaikka ei taida ilmoitus vastauksesta tavoittaa oikeaa peeveliä... Vielä ei ole tullut eteen tilannetta, jossa olisin kaivannut radion säätämiseen rattinappuloita tai ranskalaistyyppisiä "satelliittiohjaimia" tai viiksiä. Auton hinnalla sinänsä ei tässä asiassa ole pientäkään merkitystä. Työelämässä tulee ajeltua jopa 300ke vekottimilla, eikä niissäkään useimmissa ratissa ole audion säätöjä puhelimesta puhumattakaan. Ikävä kyllä tuota tulossa olevaa autoa ei SAANUT ilman monitoimirattia >:(
Tuota ei usko erkkikään. :D Siis kaverista, jolla on jossain autossaan ratin radiosäätimet joskus olleet. Autuas tietämättömyys on hyve, eli jos ei ole niitä koskaan ollut. Minulla oli ne ekan kerran aikoinaan Väyrysmersussa, sen jälkeen Accordissa. Ja sitä seuraavissa oli ankeaa tottua niiden poissaoloon, ja nyt taas Avensiksen jälkeen tuntui oudolta karvalakkikikottimessa olla ilman rattisäätimiä. Sen sijaan automaatin rattivaihdeläpysköitä en ole kaivannut, mutta ymmärrän jos joku niitäkin kaipaa. Mutta, paras toki olisi ettei olisi mitään mukavuusnamiskoita, niin ei tulisi riippuvaiseksi. :)
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.12.10 - klo:09:10
Tuota ei usko erkkikään. :D Siis kaverista, jolla on jossain autossaan ratin radiosäätimet joskus olleet. Autuas tietämättömyys on hyve, eli jos ei ole niitä koskaan ollut.
Usko tai älä, mutta vaikka tuollaisia olen päässyt näpertelemään niin omistajan kuin käyttäjän asemassa, ilmankin on viime ajat tullut loistavasti toimeen. Lisähintaa en ihan heti olisi monitoimiratista valmis maksamaan. Mikäli radion säätö ilman monitoimirattia tapahtuisi hanskalokerosta (kuten esim. joissakin harrasteautoissa on, jotta kojelaudan originaali ilme säilyy) tai vielä vaikeammin tavoitettavasta paikasta kuten oman istuimen alta, olisin valmis tarkistamaan kantaani ;)
Varmasti tulee toimeen ilmankin niitä nappeja. Moni käyttäjä ei juuri edes koske radioon. Koko ajan on sama kanava ja sama äänenvoimakkuus käytössä. Joillekuille pitää sitten olla mp-kolmosta ynnä muuta viihdykettä sormille ajon aikana.
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.12.10 - klo:09:10
Tuota ei usko erkkikään. :D Siis kaverista, jolla on jossain autossaan ratin radiosäätimet joskus olleet. Autuas tietämättömyys on hyve, eli jos ei ole niitä koskaan ollut.
No täältä ilmoittautuu ainakin yksi sellainen joka ei tykkää, eikä käytä radiota ratin napeista vaikka sellaiset on autossa jo yli vuoden olleet ja muutaman kerran olen yrittänyt niiden käyttöä opiskella. On vain paljon hankalampaa räplätä ratin monia nipstaakeja kuin radion omia isoja ja selkeitä nappuloita. Lisäksi joskus sattui kun pyörät linkussa ratti on nurinpäin, niin näppylöistä ei ottanut pirukaan selvää. Mätänekööt rauhassa ratissa.
Ja anteeksi OT autotallin omistajalle. Hieno GTD!
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 27.12.10 - klo:21:12
No täältä ilmoittautuu ainakin yksi sellainen joka ei tykkää, eikä käytä radiota ratin napeista vaikka sellaiset on autossa jo yli vuoden olleet ja muutaman kerran olen yrittänyt niiden käyttöä opiskella. On vain paljon hankalampaa räplätä ratin monia nipstaakeja kuin radion omia isoja ja selkeitä nappuloita. Lisäksi joskus sattui kun pyörät linkussa ratti on nurinpäin, niin näppylöistä ei ottanut pirukaan selvää. Mätänekööt rauhassa ratissa.
Ja anteeksi OT autotallin omistajalle. Hieno GTD!
Täältä ilmottautuu toinen joka ei pidä tarpeellisena radion säätimiä ratissa.Kahdessa ed.Toyotassa oli säätimet ratissa käsi hakeutui aina radion omiin säätimiin.
Hyvä että on mahdollisuus valita lisämaksusta säätimet rattiin jos tuntee tarvitsevansa niitä.
Rattimiehen ratti GTD:ssä ilman lisähimmeleitä ;D
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.12.10 - klo:21:21
Hyvä että on mahdollisuus valita lisämaksusta säätimet rattiin jos tuntee tarvitsevansa niitä.
Koskahan tulee raippaa off-topicaamisesta, mutta sillä välin... ;D
Olen samaa mieltä Zaasan kanssa, että rattisäätimet tulee ehdottamasti olla maksullinen optio. Kaikki niitä eivät halua/tarvitse ja jotkut taasen haluavat. Itselläni oli edellisessä autossa säätimet, mutta nykyisessä ei. Niiden "menettämiseen" tottui ongelmitta. Seuraavaan ne tulevat, koska pituuteni johdosta istun hieman kauempana kojelaudasta kuin keskiverto suomalainen joten näin vältän otteen irroittamisen ohjauspyörästä ja kurottamisen. Lisättäköön vielä, että RS-Octavian koeajolta palattuani, kyselin myyjältä, että saisiko vakiona olevat rattisäätimet pois koska olivat h3lv3tin ärsyttävät "yhden käden käännöksissä".
Ei ole käynyt mielessä, että jotakuta voisi rattinapit häiritä?? Itse käytän ja kaipaan ellei niitä ole!
Toivoa sopii, etteivät VW-autolla ota korviinsa tätä keskustelua, muutoin namiskat ovat pian kaikissa maksullinen lisävaruste :D
Joku vielä on tuuskannu paljon rahaa mm. kahteen mittaristoon yms että sais ne napit pelaan ::)
Nimimerkillä ei vieläkään.
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 27.12.10 - klo:21:21
Täältä ilmottautuu toinen joka ei pidä tarpeellisena radion säätimiä ratissa.
Täällä kolmas. En jäisi kaipaamaan nappuloita, jos seuraavasta autosta ne sattuisivat puuttumaan. Nahkaruorista en haluaisi luopua.
Ja jottei mene tyystin aiheesta ohi, niin komia on GTD. Väri jees.. orkkisvanteet olisivat kyl hienommat ilman tummia sisuksia.
Mielestäni on aika ankeeta että nykypäivänä myydään autoja joissa ei ole radionsäätimiä yms. muita nappeja vakiona ratissa.
Varsin mukava tuo Octavian kolmipuolainen ratti, jossa radion ja ajotietokoneen napit/rullat. Tulee käytettyä ajossa jatkuvasti.
Vaihdan kanavia, säädän äänenvoimakkuutta, räplään ajotietokoneesta kulutusta, nopeutta, ajastan tehdaswebaston.. Erittäin kätevät ja loogiset ne on olla siinä.
En kyllä ymmärrä että esim Octavia RS:ssä ja Golf GTD:ssä ei niitä ole. Hävettää että kehtaavat myydä tuohon hintaan ilman.
Lainaus käyttäjältä: Reneto - 27.12.10 - klo:22:27
Täällä kolmas. En jäisi kaipaamaan nappuloita, jos seuraavasta autosta ne sattuisivat puuttumaan. Nahkaruorista en haluaisi luopua.
Neljäs..
En maksaisi rattinapeista centimeäkään ylimääräistä.
Ehkä Volvossa on sellaiset rattinamiskat, että käyttö on loogista, mutta useimmissa muissa se vaatii kuitenkin otteen muuttamista ym.
Viides...
Hankin Stukaan komipuolaisen nahkaratin ainoastaan siksi että se oli paljon mukavampi käteen kuin alkuperäinen pikkurillin paksuinen muovirinkula. Siinä samassa tuli sitten kapistuksia joita ei kaipaa niinkun nuo rattilaukat ja napit rattiin. Jotka ei edes kunnolla toimi... Ihan turhat....
Enää en rattinapeista luopuisi kuin pakon edessä, tai jos seuraavaan autoon(varmaan käytetty q) ei sellaisia saa.
Kun on Golfilla enemmän ajellut niin tulee työpakussakin epähuomiossa paineltua ratista lisää ääntä radioon, vaikkei napeista siinä ole tietoakaan... :)
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 27.12.10 - klo:22:10
Joku vielä on tuuskannu paljon rahaa mm. kahteen mittaristoon yms että sais ne napit pelaan ::)
Nimimerkillä ei vieläkään.
Mites se mittaristo nappeihin vaikuttaa? Jotain johtoja piti vedellä muistaakseni.
LainaaEn kyllä ymmärrä että esim Octavia RS:ssä ja Golf GTD:ssä ei niitä ole. Hävettää että kehtaavat myydä tuohon hintaan ilman.
Eipä audissakan niitä vakiona ole, nappuloista pitää pulittaa jotain 350EUR, tosin saa nahkat kaupanpäälle. En kyllä itsekkään nappuloista luopuisi on ne aika kätevät.
Itsellä on ollut rattinappulat jokaisessa autossa (poislukien nykyinen 20v. vanha kulkine) ja kyllä niihin tottuneena niistä olisi hankala luopua. Jopa 1996 vuoden rellussani sellaiset löytyi. On siis kumma miksei nykyaikaisesessa, moninkerroin arvokkaammassa autossa sellaisia ole. Varmaan samasta syystä miksei ole automaatti-ilmastointia vakiona. Tehdään enempi rahaa lisävarusteilla.
Mitä tulee edelliseen V sarjan Golfin rattinappuloihin. Niiden sijoittelu rattiin oli hyvä ja tuntumakin ihan ok, mutta logiikka niiden käyttöön oli niin syvältä, että lähinnä tuli käytettyä volumea. Muut napit sai jäädä rauhaan. Käytettävyydessä olisi pitänyt siis olla suuri parannus, jotta niistä olisi oikeasti saanut sen hyödyn irti, mihin niitä olisi voitu käyttää. En tiedä millainen logiikka on uudemmissa Volkkareissa, mutta VI-kopassa näppäimet on taas pilattu todella huonolla näppäinasettelulla. Näppäimiä on ihan liian monta ja liian lähekkäin toisiaan. Hyvä kun pystyy paljaalla peukalolla kunnolla käyttää, hanskat päällä ei kannata varmaan edes yrittää. Näppäintuntumakin mielestäni oli huonompi kuin edellisessä mallissa. Muotoiluosasto on valitettavasti taas mennyt käytettävyyden edelle.
Golfia edeltävässä autossa on ollut omista autoista ehdottomasti paras ja toimivin ratkaisu rattinapeille. Nimittäin 2005 vuoden Mitsubishi Coltissa rattinapit oli sijoitettu rattiin kiinni ratin takaosaan. Kummallakin puolella oli vain kolme nappia ja napit oli niin tunnokkaat että käyttö onnistui paksummillakin hanskoilla. Käyttökin on kaikinpuolin loogista eikä opettelussa mennyt kauaa. Ratin etuosakin jäi siistimmäksi, koska siihen ei ollut mitään hirveää nappiviidakkoa. Lisäksi operointi etusormilla oli huomattavasti helpompaa ja turvallisempaa, koska käsiä ei tarvinnut liikuttaa senttiäkään nappeja käyttääkseen. Golfissa omat napit on niin keskellä rattia, että peukalot ei niihin automaattisesti yltäneet, joten käsiä oli pakko liikuttaa.
Audistani puuttui monitomiratti ja kun sopiva oli myytävänä täytyihän se vaihtaa.Nyt olen tyytyväinen varsinkin äänen voimakkuuden rullatyyppiseen säätimeen jota on todella nopea käyttää, ei tarvii painaa ja odottaa koska se ääni voimistuu tai hiljenee.
Iso kiitos rob-s:lle ratin vaihdosta, olihan siinä mutkia matkassa mutta onnistu niin kun pitikin.
Piti sitten nostaa mielipiteeni oikein omaksi topicikseen? ;D
Pysyn edelleen kannassani noista rattisäätimistä. Ymmärrän jossain alta 20 donan karvalakkikipossa ettei niitä ole, mutta jos puhutaan vuonna 2010 jostain 3-kympin ja yli hinnaltaan olevasta kaarasta, niin niiden olettaisi kuuluvan kyllä varusteluun. Omaan tilattuunkin ne piti ostaa lisähintaan, hintaa yli 400 euroa joka v...ttaa kyllä mutta sai samalla tukevan nahkaratin ja monitoimiratissa on paksut kahvamaiset kohdat klo 10 ja 14 kohdilla verrattuna Golfin lisähintaiseen perusnahkaruoriin.
Näin tänä aamuna työkaverin uuden alta 15 tonnin hintaisen Bravon jossa on todella tukeva ja hieno monitoimiratti, muutenkin todella tyylikäs sisustus hintaluokassaan. Tämän otin vertailuksi, koska jotkut valmistajat pystyvät laittamaan tuollaisen vakiona ja tuohon hintaan, jotkut taas eivät. Tehtaiden ja maahantuojien varustelu- ja hinnoittelupolitiikka on tietyissä merkeissä p.....stä eikä ainakaan vähiten VW:llä.
Mutta, en jaksa enää jatkossa veivata riviäkään jostain monitoimirateista, joten lopetan osaltani aiheen tähän. Kiitos.
Lainaus käyttäjältä: pokkus - 28.12.10 - klo:07:49
En tiedä millainen logiikka on uudemmissa Volkkareissa, mutta VI-kopassa näppäimet on taas pilattu todella huonolla näppäinasettelulla. Näppäimiä on ihan liian monta ja liian lähekkäin toisiaan. Hyvä kun pystyy paljaalla peukalolla kunnolla käyttää, hanskat päällä ei kannata varmaan edes yrittää. Näppäintuntumakin mielestäni oli huonompi kuin edellisessä mallissa. Muotoiluosasto on valitettavasti taas mennyt käytettävyyden edelle.
Tuosta olen samaa mieltä, vanhemmat nappulat osuivat näpyttimille paremmin! Joitakin nappeja joutuu ikäänkuin "kurkottelemaan kulman takaa",
että toivottu toiminto onnistuisi. Enkä edes omaa kovin lyhyitä sormia ::)
Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 28.12.10 - klo:08:51
samalla tukevan nahkaratin ja monitoimiratissa on paksut kahvamaiset kohdat klo 10 ja 14 kohdilla verrattuna Golfin lisähintaiseen perusnahkaruoriin.
Pelkkää ulkonäköä vai ajatko autoa noin oikeaoppisesti? Joudun itse myöntämään, että pidän kiinni vasemmalla kädellä klo 8 kohdalta.
1.Sporttinen, tai ainakin olemukseltaan sporttinen auto - ei tarpeellista olla nappeja ratissa, vain vaihdeläpyttimet on ehdoton jos kyseessä on automaattivaihteinen auto.
2.Mukavuuspainotteinen auto - ehdottomasti rattinapit!
Kai se oma nykyinen A3 on luokiteltava olemukseltaan sporttiseksi autoksi, joten rattinappeja en kaipaa..
CC taas oli ehdottomasti rattinappiauto!
i20.. no mitä vähemmän kaikkea, sen parempi :-*
Lainaus käyttäjältä: livejungle - 27.12.10 - klo:23:14
...
Varsin mukava tuo Octavian kolmipuolainen ratti, jossa radion ja ajotietokoneen napit/rullat. Tulee käytettyä ajossa jatkuvasti.
...
En kyllä ymmärrä että esim Octavia RS:ssä ja Golf GTD:ssä ei niitä ole. Hävettää että kehtaavat myydä tuohon hintaan ilman.
Uudessa Octavia RS:ssä on kyllä vakiona noi painikkeet ratissa. Itse inhosin juuro tuota RS:n volume-rullaa joka aina yhdellä kädellä käännettäessä osui kämmenen ja peukalon väliseen lihakseen. Audi A3:ssa kysenen rulla on syvemmällä ratin puolassa jolloin tämä asia ei häiritse.
Näinkin paljon kun asia tuntuu jakavan mielipiteitä, on ihan hyvä, että ne painikkeet ovat optiona eikä pakkosyöttönä, paitsi tuossa RS Octaviassa.
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 28.12.10 - klo:06:47
Mites se mittaristo nappeihin vaikuttaa? Jotain johtoja piti vedellä muistaakseni.
Mittaristoon pitää saada soittimen info näkyyn, että kanavia saa vaihdettua...
Ja onhan ne navin nuoletki ihan kivat sit ::)
Volume toimii nytkin ja mfa:n käyttö.. mut ei soitin :-\
Tuol hyllys lojuu 8tkm ajettu mittaristo, mut en halua nuorentaa autoa
Eipä ole Audi A4:n Business-paketissakaan ollut. Passatin kohdalla nappeja käyttää silloin kun muistaa, VW:n radiot kun ovat harvinaisen helppokäyttöisiä muutenkin.
Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 28.12.10 - klo:09:33
Pelkkää ulkonäköä vai ajatko autoa noin oikeaoppisesti? Joudun itse myöntämään, että pidän kiinni vasemmalla kädellä klo 8 kohdalta.
Noin tulee itsekin ajeltua, sama kanava rammarissa lähes aina päällä (Rock) joten ei tarvetta nappuloille.
Otin rattinappulat, koska tällöin molemmat kädet pysyy ratissa radiota ronklatessa. Ajattelin näin myös muita tielläliikkujia.
aa
Lainaus käyttäjältä: Henrik - 28.12.10 - klo:10:26
Uudessa Octavia RS:ssä on kyllä vakiona noi painikkeet ratissa. Itse inhosin juuro tuota RS:n volume-rullaa joka aina yhdellä kädellä käännettäessä osui kämmenen ja peukalon väliseen lihakseen. Audi A3:ssa kysenen rulla on syvemmällä ratin puolassa jolloin tämä asia ei häiritse.
Näinkin paljon kun asia tuntuu jakavan mielipiteitä, on ihan hyvä, että ne painikkeet ovat optiona eikä pakkosyöttönä, paitsi tuossa RS Octaviassa.
Jahas se on sitten muuttunut vakiovarusteeksikö?
Vm2010 facelift RS:sä niitä namiskoita ratissa ei vielä näy:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319 (http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319)
Lainaus käyttäjältä: livejungle - 28.12.10 - klo:12:46
Jahas se on sitten muuttunut vakiovarusteeksikö?
Vm2010 facelift RS:sä niitä namiskoita ratissa ei vielä näy:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319 (http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319)
OT: Jopas on ollut vähällä käytöllä diesel. Siksiköhän on vaihtoon mennytkin...
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:12:30
Yhdessä autossa ei ole ollut rattinappeja viimeisen 15 vuoden aikana ja se virhe ei (toivottavasti) enää ikinä toistu. Pari viikkoa kun uudella autolla on ajanut, niin napit menevät selkärankaan ja radion, musiikin ja ääniohjattavan puhelimen nysväämisestä tulee automaatiota, joka ei käytännössä vaadi katseen siirtämistä pois tiestä.
Mutta se ottaa aina pari viikkoa, jotta nappien käytöstä tulee automaatiota. Pari ekaa päivää on vähän pakkopullaa, varsinkin puhelimen kohdalla.
Täysin samaa mieltä. Noiden käytön kun opettelee kunnolla, on eri laitteiden käyttö paljon sujuvampaa kuin että niitä säätelisi erikseen mitä mistäkin. Tietysti nuo namiskat on turhat jos toimintoja ei opettele ulkoa ja aina pitää miettiä ja tuijotella sitä rattia kun noita käytteelle. Vielä kun vakkarin saisi viiksen päästä rattiin...
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:12:30
Pari viikkoa kun uudella autolla on ajanut, niin napit menevät selkärankaan ja radion, musiikin ja ääniohjattavan puhelimen nysväämisestä tulee automaatiota, joka ei käytännössä vaadi katseen siirtämistä pois tiestä.
Totta. Ainoa miinus ainakin omassa autossa siitä, että puhelinluettelon selaamiseen ei helppoa keinoa löydy. Liekö sitten muilla merkeillä paremmin toteutettu? Fordissa voi vain selata luetteloa joko rivi kerrallaan tai "pikakelauksella", ei ole mitään hakutoimintoa.
Ã,,äniohjauskaan ei ole omissa puhelimissani (Nokia E71/E72, HTC Desire, Samsung Galaxy S, Apple iPhone 4) ollut sillä tasolla, että olisin saanut sen avulla kontakteille soitettua, tuntuu tunnistavan milloin mitäkin =)
Lainaus käyttäjältä: livejungle - 28.12.10 - klo:12:46
Jahas se on sitten muuttunut vakiovarusteeksikö?
Vm2010 facelift RS:sä niitä namiskoita ratissa ei vielä näy:
http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319 (http://www.nettiauto.com/skoda/octavia/3618319)
Manuaali RS:ssä ei ole nappuloita ratissa eikä niitä saa edes rahalla siihen, DSG:n kanssa napit ja vaihdeläpsyttimet tulee aina.
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 28.12.10 - klo:13:20
Totta. Ainoa miinus ainakin omassa autossa siitä, että puhelinluettelon selaamiseen ei helppoa keinoa löydy. Liekö sitten muilla merkeillä paremmin toteutettu? Fordissa voi vain selata luetteloa joko rivi kerrallaan tai "pikakelauksella", ei ole mitään hakutoimintoa.
Heheh, aluksi kuin luin, niin luulin että tarkoitit ihan oikeaa puhelinluetteloa, mistä ennen katsottiin ohjeita kartasta. Mietin hetken aikaa, että miksi ihmeessä vielä sellaista käytät ja ihmettelet onko muissa autoissa hankalampi lukea puhelinluetteloa :D Sitten vasta välähti, että joo... tarkoititkin varmaan puhelimessa olevaa puhelinluetteloa :)
aa
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 28.12.10 - klo:13:21
Manuaali RS:ssä ei ole nappuloita ratissa eikä niitä saa edes rahalla siihen, DSG:n kanssa napit ja vaihdeläpsyttimet tulee aina.
Ilmeisesti toinen on suunnattu niille, jotka eivät halua autoonsa varmasti rikkimeneviä osia. ;D
Lainaus käyttäjältä: Male80 - 28.12.10 - klo:13:11
Täysin samaa mieltä. Noiden käytön kun opettelee kunnolla, on eri laitteiden käyttö paljon sujuvampaa kuin että niitä säätelisi erikseen mitä mistäkin. Tietysti nuo namiskat on turhat jos toimintoja ei opettele ulkoa ja aina pitää miettiä ja tuijotella sitä rattia kun noita käytteelle. Vielä kun vakkarin saisi viiksen päästä rattiin...
Makuasioita nämä. Minusta tuo viiksen päässä oleva vakkari toimii helkkarin hyvin ja helposti. Sen käytön oppii nopeasti eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota tai irroittaa katsetta tiestä. Rattinappien etsimisen koen itse paljon hankalammaksi. Fordissa on varsinkin sellainen neronleimaus, että nuo rattinapit eivät ole edes valaistu...
aa
Touaregin a-vakkarin käyttö rattinapeilla huomattavasti mukavempaa kuin (esim) CC:n viiksestä.
Juu, kyllähän rattinapit varmasti oppii myös omistaja-asteella. Radion napit on itsellänikin Ocussa enkä niistä kyllä luopuisi...
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:13:36
Eipä se kovin nopeaa Superbissakaan ole. Rullaa nopeammin pyöräyttämällä voi hypätä seuraavaan aakkoseen, mutta siinä se.
Suunnilleen noin toimii Fordissakin. Ei valitettavasti toimi kovin tehokkaasti, kun kontakteja on puhelimessa kuutisensataa, numeroita varmaan tuhannen verran. :-\
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.12.10 - klo:13:36
Ã,,änitunnistus auttaa tosin paljon, mutta sinnekin voi asettaa vain rajallisen määrän nimiä. Olisiko ollut noin 50. Superbissa se toimii hyvin, mutta vaatii hiukan vaivaa alussa, kun kaikki käytettävät nimet pitää lausua itse muistiin.
Ok, olen itse kokeillut vain puhelinten omaa äänitunnistusta -- tuloksetta. Fordissakin ilmeisesti on tuollainen opetustoiminto, mutta en ole siihen ryhtynyt työläyden vuoksi.
Lainaus käyttäjältä: Janus - 28.12.10 - klo:14:04
Fordissa on varsinkin sellainen neronleimaus, että nuo rattinapit eivät ole edes valaistu...
Mun Fordissa valot kyllä löytyy, ihan hyvä niin -- vaikka ei niillä suurta merkitystä ole, kun nappuloihin on oppinut, ei niitä tule katseltua, vain käytettyä.
Lainaasoittaessa sanotaan sitten "dail pena".
Meneeköhän puhelu "pentti hilkurille" ultimatevwcomiin?!?!?
Lainaus käyttäjältä: Janus - 28.12.10 - klo:14:04
Makuasioita nämä. Minusta tuo viiksen päässä oleva vakkari toimii helkkarin hyvin ja helposti. Sen käytön oppii nopeasti eikä siihen tarvitse kiinnittää huomiota tai irroittaa katsetta tiestä. Rattinappien etsimisen koen itse paljon hankalammaksi. Fordissa on varsinkin sellainen neronleimaus, että nuo rattinapit eivät ole edes valaistu...
Toimiihan se, eikä kättä tarvitse irrottaa ratista tuon käyttämiseksi. Mutta kuten skulakin totesi,
omasta mielestä se on rattinappuloista vielä karvan verran helpompaa/mukavampaa.
Lainaus käyttäjältä: Marko_K - 28.12.10 - klo:13:20
Ainoa miinus ainakin omassa autossa siitä, että puhelinluettelon selaamiseen ei helppoa keinoa löydy. Liekö sitten muilla merkeillä paremmin toteutettu? Fordissa voi vain selata luetteloa joko rivi kerrallaan tai "pikakelauksella", ei ole mitään hakutoimintoa.
Sama ongelma VW CC:ssä.
Omassa autossa tämän ongelman kiertäminen onnistuu siten, että painaa kojelaudasta auki manuaalisen näppäimistön, joka aukeaa aikalailla ratin vierestä.
Siitä on sitten mahdollista tekstiviestityyliin hakea esim "Tane" nopeasti painamalla nappeja 8 + 2 eli T + a ja avot... ollaan oikeassa nimessä. Sen verran nuo tekstiviestit/kännykän näppäimistö on selkäytimessä, että silmiä ei tarvitse irrottaa tiestä.
Lainaus käyttäjältä: Guuga - 28.12.10 - klo:15:26
Siitä on sitten mahdollista tekstiviestityyliin hakea esim "Tane" nopeasti painamalla nappeja 8 + 2 eli T + a ja avot... ollaan oikeassa nimessä.
Tämän kaltaista toimintoa kaipaisin omaanikin. Hopassakin on numerot itse soittimessa (joskin yhtenä vaakarivinä, ei perinteisessä asetelmassa), mutta en ole keksinyt, miten niillä nimiä saisi haettua. Jos siis kädet haluaa pitää ratissa, pitää plarata luetteloa, ja silloinhan sitä pitää välillä vilkuillakin. Ottamalla luuri kouraan homma käy valitettavasti nopeammin, mutta kääntöpuolena kosketusnäyttöä ei käytetä käsikopelolla...
Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 27.12.10 - klo:23:36
Viides...
Hankin Stukaan komipuolaisen nahkaratin ainoastaan siksi että se oli paljon mukavampi käteen kuin alkuperäinen pikkurillin paksuinen muovirinkula. Siinä samassa tuli sitten kapistuksia joita ei kaipaa niinkun nuo rattilaukat ja napit rattiin.
Sama oli Golf VI:n kanssa alkuun, kun Suomi-listalla oli vain muovinen tai nahka/monitoimiratti. Ja se muovinen oli aika hirvee eli ei vaihtoehtoa :) Vakkarin toiminnot olis kivat ratissa, jos sais valita.
Lainaus käyttäjältä: Guuga - 28.12.10 - klo:15:26
Sama ongelma VW CC:ssä.
Omassa autossa tämän ongelman kiertäminen onnistuu siten, että painaa kojelaudasta auki manuaalisen näppäimistön, joka aukeaa aikalailla ratin vierestä.
Siitä on sitten mahdollista tekstiviestityyliin hakea esim "Tane" nopeasti painamalla nappeja 8 + 2 eli T + a ja avot... ollaan oikeassa nimessä. Sen verran nuo tekstiviestit/kännykän näppäimistö on selkäytimessä, että silmiä ei tarvitse irrottaa tiestä.
Mielestäni vielä paremmin toimii:
Jos radiona on esim. RCD 510 tai RNS 510 puhelinluettelon hakutoiminnot on erittäin helppo suorittaa radion näytön kautta.
RCD 310:n kautta homma ei toimi.
Toisaalta taas RNS tai RCD 510.. Niin ei noilla rattinapeilla voi edes musiikkivalikoissa liikkua ja valita biisejä.. Aivan syvältä.. Tooooodella syvältä!
Audi (esim B8) on askeleen edellä tässä asiassa..
Kyllähän ne ratin nappulat kätevät on. Voi räplätä muistissa olevia radiokanavia eestaas ilman että tarvitsee siirtää katsetta pois tiestä (tietysti tällä ei ole merkitystä sille joka kuuntelee koko reissun yhtä ja samaa kanavaa). Voi hiljentää ja koventaa äänenvoimakkuutta ratista (jos ei pidä automaattisesta äänenvoimakkuuden säädöstä) ja jos kuuntelee välillä radiota, välillä cd:tä ja välillä vaikka Ipodia niin äänentoistolähdettä voi vahdella ratin nappulasta. Jossain autoissa napeilla voi ohjata puhelinta tai käyttää vakionopeudensäädintä tai ajotietokonetta ja jossain voi laittaa ratin nappulasta sisäilmankierron päälle ja pois päältä (jos ei pidä kiertoa automaattiasennossa). Sen sijaan ratissa olevat vaihdevalitsimet on humpuukia jossain perheautossa. Ei niitä tarvitse. Sport-autoissa sellaiset ymmärrän ja ne on siinä lisäämässä hauskuutta. Yleensä ne ratin nappulat on valaistu. Eipä taida olla yhtään uutta autoa jossa ne ei ole valaistu samaan sävyyn kuin muutkin nippelit.
Lainaus käyttäjältä: Tollo Peloton - 28.12.10 - klo:19:05
Sen sijaan ratissa olevat vaihdevalitsimet on humpuukia jossain perheautossa. Ei niitä tarvitse.
Kui? Niillä on todella näppärä käyttää moottorijarrutusta hidastettaessa tai vaikkapa paimentaa automaattia lumipöperössä, jossa itse automaatti ei välttämättä toimi optimaalisella tavalla.
Lainaus käyttäjältä: skula - 28.12.10 - klo:17:26
Toisaalta taas RNS tai RCD 510.. Niin ei noilla rattinapeilla voi edes musiikkivalikoissa liikkua ja valita biisejä.. Aivan syvältä.. Tooooodella syvältä!
Audi (esim B8) on askeleen edellä tässä asiassa..
Vielä parempi tuo olis (eim. just tuossa B8:ssa) jos rullaa pyörittämällä seuraavan radiokanavan kohdalle tai biisin kohdalle kanava tai biisi vaihtuis samantien ilman että tarvii peukalolla rullaa painamalla vielä "vahvistaa" valintansa.
Ibbessä ei ole namiskoita ratissa . Mutta ratin takana oleva monitoimi " läpyskä" on kyllä todella hyvä. Voi operoida helposti irrottamatta otetta ratista,ja vaikka hanskat kädessä. Toiminnot oppii helposti ulkoa
Onko kellään tietoa, mihin autoon ja milloin tuli rattiin muuta kuin äänitorvi?
1970-luvulla ainakin Ford-konsernin tuotteissa on ollut vakionopeudensäädin rattinapeilla.
jossain ameriikan voortisssa varmaan,
tuskin edes deluxe eskossa täällä meillä?
Lainaus käyttäjältä: Flat - 30.12.10 - klo:07:35
jossain ameriikan voortisssa varmaan,
tuskin edes deluxe eskossa täällä meillä?
Joo. Ei eurooppalaiset varusteiden päälle vielä silloin mitään ymmärtäneet.
Suurin hyöty rattinappuloista on se, että voi avovaimon huomaamatta listä äänenvoimakkuutta peukalolla kun se selittelee jotain "tärkeitä juttuja"..:)
Tiedä sitten, ovatko rattinappulat aikaansaaneet tapani pidellä rattia tuolla tavoin?
Kuitenkin hyvin usein tulee ajettua noin:
(http://i707.photobucket.com/albums/ww76/SciroSJK/320-1.jpg)
Heh noin mullakin joskus, olin ajatellut sen johtuvan naisellisen lyhyestä peukalostani, joka ei yletä sisempiin nappuloihin :D
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 30.12.10 - klo:13:40
Heh noin mullakin joskus, olin ajatellut sen johtuvan naisellisen lyhyestä peukalostani, joka ei yletä sisempiin nappuloihin :D
Hahha, tuskin se siitä ja sen pituudesta on kiinni?? Tai sitten mullakin on lyhyt peukalo ::)
Kannattais hoitaa tota rattia joskus, hitusen kiiltelee
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.12.10 - klo:16:36
Kannattais hoitaa tota rattia joskus, hitusen kiiltelee
Kieltämättä, huonosti on tullut hoidettua. Ei se nyt sentään ihan noin pahasti kiiltele, mitä kuva antaa osoittaa ::)
Salama sai lisäpontta huomiokamppeista?
Taisitpa muuten mainaista asiasta kun viimeksi tuolla ajoit, jos oikein muistan...
Kertokaapas millä aineella tai miten estetään tuo ratin kiillottuminen? Oma on vielä matta mutta eikös se väkisinkin käytössä ala kiiltelemään?
Eiköhän tuota nahanhoitoainetta löydy jokaiselta valmistajalta.
Esim:
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDKI&Range=61 (http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDKI&Range=61)
tai
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=FFMH&Range=61 (http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=FFMH&Range=61)
Juu onhan noita nahanhoitoaineita kyllä. Mulla on vähän kuitenkin sellainen tuntu että noilla nahka saa pikemminkin lisää kiiltoa. voin olla väärässäkin..
Toisaalta, miksipäs ei se saisi kiiltää? Se kun tuppaa olemaan nahan ominaisuus...
Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 30.12.10 - klo:17:11
Kertokaapas millä aineella tai miten estetään tuo ratin kiillottuminen? Oma on vielä matta mutta eikös se väkisinkin käytössä ala kiiltelemään?
Auton ajokilometrit voi usein nähdä juuri ratista ja siitä kiillosta. Tosin jos on ajettu paljon matkaa niin vähän hämää. Muistan 80-luvun loppupuolella, kun toimme rauhanturvaajille ja muutenkin Suomeen Saksasta autoja myytäväksi tuppasivat yleisesti siellä vaihtamaan ratin ja polkimien kumit. Vahtoivat myös uudemmat renkaat alle, ja väittivät niiden olevan teehtaalta alla olleet. Oli vaan 88 mallin autossa 89 vuonna valmistetut renkaat.
Kiiltoa haluaisin minäkin ehkäistä, en ole uskaltanut laittaa vielä mitään aineita kun ei vielä ole kovin pahaksi mennyt. Ehkä käsirasva on auttanut ;D Niissä kun on nykyään kaikenmualiman glittereitä, rattikin joskus ihan sädehtii.
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 30.12.10 - klo:21:30
rattikin joskus ihan sädehtii.
Olisiko se sitten omistajansa kaltainen ;)
Unohtakaa käsirasvat ja muut visvat.
Riittää kun edes kerran luette ostamanne nahanhoitoaine-purkin takaosan.
Toki vaatii että teette ohjeen mukaan.
Ai voiko sitä käsiinkin laittaa? ;D
Oletko omaasi käyttänyt? Rattiin siis.
Minullakin on sellainen tuntuma että esim.AG:n nahanhoitoaine sai vaan lisäkiiltoa nahkarattiin.
Uuteen rattiini en taida laittaa mitään aineita. Saa nähdä miten pitkään se pysyy uuden veroisena.
(http://msimola.kuvat.fi/kuvat/Autoja/rattikuva.JPG/_small.jpg)
Ocun rattiin käytin tuota AG:n tököttiä mutta tuntui että se lisäsi ratin kiiltoa vaikka teinkin ohjeen mukaan, oiskohan mitään parempaa tököttiä? Tuo ruori näyttää paljon paremmalta tuommoisena mattana, joten Yetin rattiin en ole sitä vielä tohtinut laittaa.
Autoglymiä on tullut hierottua jo moniin paikkoihin ;)
Golffin rattia (ja muita pintoja) on hoidettu viimeksi zonax leather care foam -tms tuotteella, ei siis AG ;)
Haisee ja tuntuu laadulta, kokeilkaa
Toki jollei viitti, niin lopulta ratti sädehtii kiiltoa kuin toipota coleran pellit
Lainaus käyttäjältä: Simola - 30.12.10 - klo:22:04
Minullakin on sellainen tuntuma että esim.AG:n nahanhoitoaine sai vaan lisäkiiltoa nahkarattiin.
Uuteen rattiini en taida laittaa mitään aineita. Saa nähdä miten pitkään se pysyy uuden veroisena.
(http://msimola.kuvat.fi/kuvat/Autoja/rattikuva.JPG/_small.jpg)
Minä en oo laittanu mitään visvaa rattiini, komiasti kiiltää :)
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.12.10 - klo:22:07
Autoglymiä on tullut hierottua jo moniin paikkoihin ;)
Luultavasti joo, tai siis aika varmasti...
Kiillon lisäämisestä en ole puhunut mitään.
Oikealla hoidolla mattapinta säilyy.
Sitä vain monet tahtoo uskoa siihen, mihin ensin törmää (silikoni on paras) autonhoito tuotteissa.
Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan jne
Vaikka HALVALLA sais kyllä muutakin kuin sitä silikoonia.
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.12.10 - klo:22:07
Autoglymiä on tullut hierottua jo moniin paikkoihin ;)
Vahaillut kyllä, mutta ei sentään hahhhaaaaaaaaaa
Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 30.12.10 - klo:22:33
Vahaillut kyllä, mutta ei sentään hahhhaaaaaaaaaa
Mr. rakennusmestari on hyvä ja selittää?
Kuten olen jo todennut; Jos autolla ei ole väliä, ja on rahaa ostaa uusi vuoden välein = Mitä väliä! Miksi viitsiä hoitaa nahkapinnat, miksi imuroida, miksi siivota, miksi hoitaa tiivisteitä... mitä väliä?!
Antaa paskan olla. Mutta, silloin kyl pitäisin suuni kiinni; enkä
valittais siitä mitä on hankkinut! ::) Eli antaa paskan olla.
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.12.10 - klo:22:30
Oikealla hoidolla mattapinta säilyy.
Kerro meillekkin.
Onko kukaan kokeillut megun nahkatököttejä?
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.12.10 - klo:22:35
Kerro meillekkin.
Onko kukaan kokeillut megun nahkatököttejä?
Riittää että pinnat käsitellään muutaman kuukauden välein putelin ohjeen mukaan.
Meguiarssi voi olla kyllä edellistäkin parempaa laatua... joten kertokaa.
Pitäisiköhän ratin ja nahan hoitoamiseen/aineille perustaa oma topic ;D
LainaaVahaillut kyllä, mutta ei sentään hahhhaaaaaaaaaa
Mr. rakennusmestari on hyvä ja selittää?
Tais mennä Mr Tosilta Mr rkm:n huumori sivu kröhöm suun ;)
Lainaus käyttäjältä: Quality - 30.12.10 - klo:22:50
Tais mennä Mr Tosilta Mr rkm:n huumori sivu kröhöm suun ;)
:D
Sitä sattuu ja tapahtuu....
Totuus on joskus tarinaa parempi...
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 30.12.10 - klo:22:45
Pitäisiköhän ratin ja nahan hoitoamiseen/aineille perustaa oma topic ;D
pitäisi :D :D
Myös Tos:lle ja SciroSJK:lle pitäisi perustaa ihan oma naljailu topiikki. ;D
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 30.12.10 - klo:22:34
Mr. rakennusmestari on hyvä ja selittää?
Kuten olen jo todennut; Jos autolla ei ole väliä, ja on rahaa ostaa uusi vuoden välein = Mitä väliä! Miksi viitsiä hoitaa nahkapinnat, miksi imuroida, miksi siivota, miksi hoitaa tiivisteitä... mitä väliä?! Antaa paskan olla. Mutta, silloin kyl pitäisin suuni kiinni; enkä valittais siitä mitä on hankkinut! ::) Eli antaa paskan olla.
ja niinkuin viattomasti tämäkin keskustelu alkoi, rattinapeista, ja tähän sitten päädytään :D ^^
Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 30.12.10 - klo:23:43
Myös Tos:lle ja SciroSJK:lle pitäisi perustaa ihan oma naljailu topiikki. ;D
hahha ;D
Ilman Tos®:ää olisin onnellinen Scirocco-omistaja, luultavasti tyytyväinenkin?
Se on hyvä että joku vähän herättelee, tai kuvittelee herättävänsä.
Tuohon paasaukseen kun tottuu, jopa tykkää :D
Shitroeenin omistaja olisit edelleen... ;)
Vaggineilla on omat nahanhoitoaineensa, mikä lie valmistaja?
hoitoa (http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47646)
LainaaOstin kokeeksi Audin omaa nahanhoitoainetta ja hyvää tavaraa oli...jättää matan pinnan.
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.12.10 - klo:09:28
Shitroeenin omistaja olisit edelleen... ;)
Mene ja tiedä? Mennään nyt kuitenkin noilla mitä on, volkkareilla ;D
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.12.10 - klo:09:28
Vaggineilla on omat nahanhoitoaineensa, mikä lie valmistaja?
Kaapista löytyy tuon sarjan muita tuotteita, purkin kyljessä mainitaan sellainen firma kuin Votex GmbH.
Lienee sitten noitten hoitotököttien jne. valmistaja??
Votex merkillä tuotetaan kaikki lisävarusteet ja härpäkkeet yms
Esim alkuperäiset vetokoukut on votex, mut valmistaa westfalia.
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.12.10 - klo:16:32
Votex merkillä tuotetaan kaikki lisävarusteet ja härpäkkeet yms
Esim alkuperäiset vetokoukut on votex, mut valmistaa westfalia.
"Votex is an independent garage, and is not affiliated with any vehicle manufacturer in any way.
All trademarks and copyrights remain the property of their respective owners."
Oma kantani asiaan on että ratti nappulat tuovat pienen turvallisuuslisän joten ne ovat tarpeelliset ja tulevatkin joskus olemaan seuraavassa autossani.
Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 31.12.10 - klo:16:45
Oma kantani asiaan on että ratti nappulat tuovat pienen turvallisuuslisän joten ne ovat tarpeelliset ja tulevatkin joskus olemaan seuraavassa autossani.
Ne tuo ja luo turvallisuutta ja ne on samalla mukavuusvaruste siinä missä automaattivaihteisto, sadetunnistin tai automaattilmastointi. Tehty helpottamaan olemista ja elämistä tienpäällä ja tehty lisäämään viihtyvyttä autolla ajaessa. Ei minusta mikää turhake.
Lainaus käyttäjältä: Tollo Peloton - 31.12.10 - klo:16:52
Ei minusta mikää turhake.
Jollekkin turhake,toiselle tarpeellinen :D
Itse kiinnitin liikaa huomiota ratin nappuloihin painellessani niitä edellisissä autoissani.Radion säätimet koelaudasta löytyy ihan luonnostaan kiinnittämättä liikaa huomiota niiden käyttöön.
LainaaMinullakin on sellainen tuntuma että esim.AG:n nahanhoitoaine sai vaan lisäkiiltoa nahkarattiin.
Minustakin se lisää kiiltoa herkästi.
Jos ratti on muuten virheetön, niin miedolla saippuavedellä ja sienellä sen voi puhdistaa ja mattapinta säilyy.
Ihan hyvin pärjää ilman ratin nappuloita mutta kummasti käsi vaan hapuilee volume nappien perään vaikkei ne olleet käytössä kuin 9kk. Haskat kädessä radion volumea on yllättävän vaikea säätää kun on niin liukas.
Lainaus käyttäjältä: Kale - 31.12.10 - klo:22:54
Ihan hyvin pärjää ilman ratin nappuloita mutta kummasti käsi vaan hapuilee volume nappien perään vaikkei ne olleet käytössä kuin 9kk. Haskat kädessä radion volumea on yllättävän vaikea säätää kun on niin liukas.
Ite en ole koskaan tykännyt ajaa hanskat kädessä, ja niinpä ne lähtee heti käsistä, kun autossa tarkenee olla ilman. Hiukan viileä tuo nahkaratti on mutta sou not.. Ja käyttelen siis radiota aina etupaneelista, en napeista.
Nyt on nappularatti (kiitos rob-s) ja onhan ne napit kivat. Volaa tulee roplattua ja biisiä vaihdettua paljon useammin kuin ennen. Lieneeköhän alkufiilistelyä.
Nykyisestä kulkimestani rattinapit puuttuvat, ikävä kyllä, ja edellisessä ne lopettivat toimintansa kun vaihdoin soittimen. Mutta olishan se kiva jos voisi säätää radiota ja ajotietokonetta suoraan ratista, ilman että pitää alkaa kurottelemaan radiossa olevia nappeja.
Ja omasta mielestäni ratissa olevat säätönamiskat lisäävät vielä turvallisuuttakin.
Eikä nykyinen ratti ole edes nahkaa vaan jotain kovaa ja kylmää muovia...
Kysäisempä tällaisen kun tuli mieleen.. Saako rattinappuloista radiokanavia mitenkään blokattua? Eli ongelma on se, että tällä hetkellä nappuloista löytyy toistakymmentä kanavaa, joista yli puolet turhia (radio dei, iskelmä.. ym.). Olen poistanut radiosta kaikki muut kanavat pl. kuusi "suosikkia", jotka näkyvät FM1-tasolla etupaneelissa. Siitä huolimatta rattinappuloista löytyy kaikki kanavat, ja kanavanvaihto on turhauttavaa. Yritin tutkia asiaa ohjekirjasta aikoja sitten, mutten muistaakseni löytänyt mitään valaisevaa.
Muistelisin että Columbuksessa ainakin tai valittua selataanko Preset Listiä (pikavalintoja) vaiko Station Listiä (kaikki kanavia). Tähän valintaan ratinnapitkin taisi sitten sopeutua.
Lainaus käyttäjältä: Reneto - 11.05.11 - klo:07:49
Kysäisempä tällaisen kun tuli mieleen.. Saako rattinappuloista radiokanavia mitenkään blokattua? Eli ongelma on se, että tällä hetkellä nappuloista löytyy toistakymmentä kanavaa, joista yli puolet turhia (radio dei, iskelmä.. ym.). Olen poistanut radiosta kaikki muut kanavat pl. kuusi "suosikkia", jotka näkyvät FM1-tasolla etupaneelissa. Siitä huolimatta rattinappuloista löytyy kaikki kanavat, ja kanavanvaihto on turhauttavaa. Yritin tutkia asiaa ohjekirjasta aikoja sitten, mutten muistaakseni löytänyt mitään valaisevaa.
Minulla kelaa vain noita suosikkeja ratin napeista. Sinulla taitaa tehdä nyt automaattista kanavahakua muistipaikkojen kelaamisen sijaan. Muistelisin että valinta näiden tapojen välillä tehtiin radion (minulla perusmalli RCD310) valikoista mutta en kyllä muista tarkkaa kohtaa valikoissa mistä se löytyy. Sieltä setupeista kuitenkin.
Lainaus käyttäjältä: tet - 11.05.11 - klo:08:55
Minulla kelaa vain noita suosikkeja ratin napeista. Sinulla taitaa tehdä nyt automaattista kanavahakua muistipaikkojen kelaamisen sijaan.
Hmm.. en oikein usko, koska kanavat ovat nätisti valmiina allekkain maxi-dotissa, kun kanavia ryhtyy vaihtamaan ratin nappuloista.
Lainaus käyttäjältä: tet - 11.05.11 - klo:08:55
Muistelisin että valinta näiden tapojen välillä tehtiin radion (minulla perusmalli RCD310) valikoista mutta en kyllä muista tarkkaa kohtaa valikoissa mistä se löytyy. Sieltä setupeista kuitenkin.
Minulla on paska perusgrammari rcd300, eikä sieltä setupeista löydy juuri mitään. Gala, joka taitaa olla se automaattinen äänenvoimakkuuden säädin ja joku rds-hässäkkä :-\ Tsekkasin vielä tieturin valikkoja, mutta eipä siellä ole mitään radioon liittyvää.
No, suoraan mankasta kanavat on tähänkin asti vaihdettu, joten ei tämä nyt iso murhe ole.