Maassamme 98-bensa poistunee 2018 loppuun mennessä:
Pian bensakoneisissa ajetaan vain 95:lla?
http://www.is.fi/autot/art-2000005167657.html (http://www.is.fi/autot/art-2000005167657.html)
Ei riitä että dieselit ahdistetaan ns. nurkkaan, mutta vielä bensakoneisistakin karsitaan parempi laatu pois. Uusimmista turboahdetuista bensakoneista en tiedä, parantaako enää 98E5-laatu moottorin toimintaa (veto kylmänä, nykimiset tai tehon lievä lisääntyminen), mutta ainakin muutaman vuoden takaisissa eron huomasi 95E10 vs. 98. Kaipa se EU jatkossa vaatii etanolin osuutena jo 20% ja enemmänkin?
Miksiköhän TB just lanseerasi 99E5:n ?
http://www.teboil.fi/tuotteet/bensiini/teboil-drive-99-e5/ (http://www.teboil.fi/tuotteet/bensiini/teboil-drive-99-e5/)
No Lukoilille (Putlerille) en ole tavannut rahoja kantaa ja auto diesel, mutta kuitenkin.
Eikös kysymys ole tuossa siitä että enää ei velvoiteta huoltoasemia tarjoamaan 98E5:sta kuten nyt on. Ymmärtääkseni tällä hetkellä sitä pitää olla valikoimassa.
"Nykyisin voimassa oleva asetus edellyttää, että enintään viisi tilavuusprosenttia etanolia sisältävää bensiiniä on saatavilla ainakin vuoden 2018 loppuun asti maantieteellisesti riittävän kattavasti."
Jatkossa sitä saa myydä jos haluaa eli toisin sanoen jos kysyntää on.
Harmi, jos saatavuus heikkenee. Autossa olen käyttänyt ysivitosta jo pitkään, kuten moottoripyörässäkin. Tosin pyörään olen syksyisin pari viimeistä tankillista laittanut talvisäilyvyyden takia parempaa ysikasia.
Ongelmia tulee joissakin pienkoneissa. Kokeilin viime kesänä pienkonebensiiniä polttomoottorikäyttöisessä lehtipuhaltimessani, eikä se käynyt sillä kunnolla. Kylmällä säällä ei oikeastaan lainkaan. Ongelma poistui heti, kun tankkasi taas ysikasia. Puhallinkin olisi varmasti toiminut säädättämällä ja suuttimia vaihtamalla myös tuolla pienkonebensalla, mutta 250 euroa aikanaan maksaneeseen, vuosia vanhaan Makitaan ei hirveästi huvittanut alkaa seoksia säätämään. Pienkonebensassahan on merkittävästi pienempi (olisiko ollut jopa 15-20%) energiasisältö, jolloin pienkone saattaa tosiaan vaatia esimerkiksi isompaa suutinta kaasuttimeen, jotta se toimisi sillä kunnolla.
Lainaus käyttäjältä: Normanton - 12.04.17 - klo:14:38
Eikös kysymys ole tuossa siitä että enää ei velvoiteta huoltoasemia tarjoamaan 98E5:sta kuten nyt on. Ymmärtääkseni tällä hetkellä sitä pitää olla valikoimassa.
"Nykyisin voimassa oleva asetus edellyttää, että enintään viisi tilavuusprosenttia etanolia sisältävää bensiiniä on saatavilla ainakin vuoden 2018 loppuun asti maantieteellisesti riittävän kattavasti."
Jatkossa sitä saa myydä jos haluaa eli toisin sanoen jos kysyntää on.
Nimenomaan näin, ei sitä olla lailla kieltämässä. Ja kysyntäähän riittää, ei se ole mihinkään loppumassa. Esimerkiksi veneiden moottorit pitävät 98:sta. Otsikoinnista saatu taas vaihteeksi riittävän raflaava ja klikkihuoraaminen on taattua. Ihan perussettiä paskalehdiltä.
^ Tätä jo mietinkin, esim. VW:n FSI ja TFSI suositellaan 98-oktaanista. Eihän sitä tuosta noin vain voi lopettaa.
Pienkonehuollossa käydessäni kyselin tästä, ja 95E ei suositella missään nimessä etanolipitoisuutensa vuoksi, vaan juurikin 98E sahoihin, leikkuriin jne. Tosin olisivat halunneet myydä pienkonebensaa, mutta pidin pääni ja jätin kanikan sinne. :o
Kohta sitä aletaan tuomaan Virosta matkustajatuontina omaan käyttöön ja tulli saa uuden kyttäyskohteen.
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 12.04.17 - klo:18:42
Pienkonehuollossa käydessäni kyselin tästä, ja 95E ei suositella missään nimessä etanolipitoisuutensa vuoksi, vaan juurikin 98E sahoihin, leikkuriin jne. Tosin olisivat halunneet myydä pienkonebensaa, mutta pidin pääni ja jätin kanikan sinne. :o
Suosittelen myös pikkuhärveleihin pienkonebensaa, sitä saa joiltain Neste-asemilta pumpputavarana n. 2e/l. Ei veny briggsin kaasarinkalvot, eikä sakkaannu talvisäilytyksen aikana.
Lainaus käyttäjältä: avene - 12.04.17 - klo:15:32
^ Tätä jo mietinkin, esim. VW:n FSI ja TFSI suositellaan 98-oktaanista. Eihän sitä tuosta noin vain voi lopettaa.
Myynnissä olevien VW:n bensiinimallien teho- ja kulutustiedot on 95-oktaanisella, eikä ole mitään 98-suositusta. Eikä siinä tietysti paljon järkeä olisikaan suositella markkinoilta poistuvaa laatua.
^ Varmasti onkin, mutta ainakin oman auton käyttöohjekirjan mukaan suositellaan 98-oktaanista, ja koskee kaikkia FSI- ja TFSI-moottoreita. TSI-koneiden osalta tilanne onkin varmasti eri.
Näkyy ainakin rajavartiosto kelkoissa käytettävän 98E polttoainetta... Muutenkin taas jonkun tyhmän päähän pisto, että pitää 98E polttoaine poistaa valikoimasta. :( Ei kun tehdä protestilista aiheesta. Kyllä varmaan nimiä siihen löytyy..
Lainaus käyttäjältä: Late - 16.04.17 - klo:09:13
Ei kun tehdä protestilista aiheesta. Kyllä varmaan nimiä siihen löytyy..
Miksi? Ton iltiksen kohuotsikon takia? Lue nyt hyvä mies se artikkelikin, ei se 98 ole mihinkään poistumassa.
98E5 myyntiä on niin paljon että ei poistu.
98E0 olisi vielä parannettu versio siitä.
14.4.17 sai Suomusjärven Teboililta uutta 99E5 - bensaa 1.579 hintaan. Korvanneeko tuon 98E5:n???
Lainaus käyttäjältä: Rauska - 16.04.17 - klo:10:49
14.4.17 sai Suomusjärven Teboililta uutta 99E5 - bensaa 1.579 hintaan. Korvanneeko tuon 98E5:n???
Linkkaamani mukaan korvaa valikoiduilla asemilla ainakin aluksi. Tuolla ne on listattuna. Voi tietty olla että myöhemmin korvaa. Hienoa että on taas "korkeaoktaanista" markkinoilla. No on toki olemassa Nesteen rallibensakin. Olikohan se 103 tai 108 oktaanista...
Norjasta ei saanu viimekesänä mistään 98 bensaa. Piti ajella 95:lla, mikä oli ihan ok kun muutenki piti varovasti ajella. Onneksi Ruotsista sai parempaa bensaa. Kyllä ainakin mun pärrä kulkee raikkaammin 98:lla