VAGarena.fi

Yleiset => Foorumin yleiset asiat => Aiheen aloitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:17:41

Otsikko: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:17:41
Nyt on taas autoilevan kansan päänmenoksi keksitty hieno palvelu, odotusauto. Antavat auton alle odotusajaksi 1-12 kk uuden auton tilaus-saapuminen.
Kun nyt esim. Kiinan Volvoilla on tullut nähtyä että auton tilauksesta rekisteröintiin voi mennä jopa vuosi, jotain oli tehtävä.
Keksivät siis tämän hienon palvelun. Mitä tehtiin ennen tätä palvelua.
Ajeltiin vanhalla autolla, tehtiin siihen ikää ja kilometrejä lisää. Nyt kun ikää ja kilometrejä tulisi kohtuullisen paljon, haluavat autoliikkeet vaihtoauton heti itselleen ja myyntiin. Antavat sitten tuon odotusauton tilalle.
Tuossa esim. Skodassa odotusauto maksoi firmalle kaikki kulut laskettaessa 3000â,¬/3kk.
Hööpöttävät hyväuskoista autokaupoista mitään ymmärtämätöntä kuluttajaa että kuinka tämä on kuluttajalle hyvä sopimus.
Totuudessa odotusauton kulut ovat paljon suuremmat asiakkaalle kuin mitä vaihtoauton hinta laskisi odotusaikana.
Tekevät kuitenkin kaupat ilman odotusautoa jos on ostajalla vähänkin puhelahjoja.
Kuten kaikki tietävät ilmaisia lounaita ei ole, ei niillekään jotka tuttavilleen selvittävät kuinka saivat halvalla ja hyvän diilin kun on tuo odotusauto.
Eipä nuo liikkeet näitä tappiokseen tee ja jotain on keksittävä kun katteet pienenevät,
Ei kannata olla tyhmä ja mennä tähän lankaan, vaan vaatia hyvityshinta pitäväksi ja ajella omalla uuden auton saapumisen.
Moni kuulemma on jo tähän hööpötykseen mennyt, naureskelivat ainakin yhdessä suuressa liikkeessä
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: lemmentalja - 02.04.17 - klo:18:07
Aika hankala varmaan liikkeen arvioida vaihtoauton arvo vaikka 30tkm. Ja 12kk päähän. Voi olla jotain ihan muita silloin, kun kaupantekohetkellä on ajateltu.

Ottaa odotuksen ajaksi semmoisen auton minkä saa sillä kuukausikululla minkä on autoiluun varannut ja liike ostaa sen sitten jäännösarvolla takaisin? Ei välttämättä saa ihan vastaavaa minkä on tilannut, mutta kulkupelin ainakin. Enemmän tuo on mielestäni valmistajien "syy" jos niillä kestää vuoden päivät tilauksesta toimittaa auto asiakkaalle.

Tuo mainitsemasi 3kk ja 3000â,¬ on kyllä aivan liikaa!.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:18:15
Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 02.04.17 - klo:18:07
Aika hankala varmaan liikkeen arvioida vaihtoauton arvo vaikka 30tkm. Ja 12kk päähän. Voi olla jotain ihan muita silloin, kun kaupantekohetkellä on ajateltu.

Ottaa odotuksen ajaksi semmoisen auton minkä saa sillä kuukausikululla minkä on autoiluun varannut ja liike ostaa sen sitten jäännösarvolla takaisin? Ei välttämättä saa ihan vastaavaa minkä on tilannut, mutta kulkupelin ainakin. Enemmän tuo on mielestäni valmistajien "syy" jos niillä kestää vuoden päivät tilauksesta toimittaa auto asiakkaalle.

Tuo mainitsemasi 3kk ja 3000â,¬ on kyllä aivan liikaa!.
Nuo jotka ovat ottaneet noita odotusautoja ovat ottaneet kalliimman auton mikä itsellä on ollut.
Jos ostat esim. Ford Focus RS mallin ja annat vaihdossa Ford Fiesta ST mallin ja odotusaika on 7 kk niin...
sanomattakin on selvää ( mutta sanon kuitenkin ) kummankohan auton hinta putoaa enemmän odotusaikana ja samoilla kilsoilla, oman vaihtoauton vai sen Ford Focus ST mallin jota koittavat tyrkyttää odotusautoksi.
Kukahan sitten maksaa sen Ford Focus St mallin hävinneen arvon odotusajalta....
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: Cayman - 02.04.17 - klo:18:46
Itse olen tehnyt viimiset pari vuotta niin että kun pihassa autoja yhtäaikaa kokoajan 3-4 ja kun uuden tilaa niin annan vaihtoauton heti  ja tästä hyvästä sitten aina tingannut nelinumeroisen summan jo netonnetosta,yksi liike ei tähän suostunut vuosi sitten vaan sanoivat että tuo sitten 5kk päästä kun haet uuden autosi
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:18:54
Noinhan se on järkevin tehdäkin. Kumma muuten että eivät ottaneet vaihtoautoasi heti. Viimeksi kun huhtikuun alussa luovutettiin tuo Fiesta ST niin annoin silloin Opel Astra GTC:n. Ensin ajattelin että tulipas huono kauppa kuin alea oli vain 9% verottomasta. Hyvin siinä sitten taisi loppujen lopuksi käydä, kun myivät vaihtoautoani 9 kk ja pudottivat hintaa vajaat 15% siitä mitä pyysivät kun laittoivat myyntiin.
Taisivat ottaa pitkäksi.... Pyysivät autolla 1200â,¬ enemmän mitä itse maksoin siitä suoralla kaupalla merkkiliikkeeseen uutena.
Kaitpa sitä sitten Opelin hinta oli noussut kun sillä oli ajettu 11 000 ja vuosi, vai tulikohan pikkupojille hinnoitteluvirhe ;)
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: lao - 02.04.17 - klo:19:46
Alla mitenkä homma toimii kuluttajien kanssa. Vaihtoautosta saa siis 2 hyvityshintaa ja asiakas valitsee sitten pitääkö vanhan auton kunnes uusi saapuu vai ottaako tämän odotusauton. Asiakas valitsee siis itselleen paremman ratkaisun. Mulla kun meni 14kk vanha Superb vaihdossa, niin hyvityshinnoissa oli todella suuri ero.

Se miten kuvio toimii virallisesti paperilla ja oikeasti käyntännössä on seuraava:

1) Bilialla on varastossa Hangossa tai muualla myymättömiä ajamattomia autoja
2) Uuden 90-sarjan auton ostalle tarjotaan näitä varastossa olevia autoja nimellä "odotusautotuki" ja asiakas ottaa tai ei ota odotusautoa, tähän ei mitenkään myyjän puolelta painostettu, vaan pallo oli asiakkaalla. Toki rahahan ratkaisee ja jokainen valitsee itse sopivimman diilin
3) Asiakas ostaa Bilialta tämän odotusauton 0% käsirahalla ja auto laitetaan 100% rahoitusosuudella Santun nimiin.
4) Odotusauton kauppasopimukseen lyödään kunnon alennus nimellä odotusautotuki, talvirenkaat ja tarviikket myös "tukihintaan" näin Bilia tekee tarvittavat poistot heti
5) Odotusautosta tehdään heti luovuttaessa ostosopimus, jossa Bilia sitoutuu ostamaan auton pois täydellä summalla, jonka asiakas on velkaa rahoutusyhtiölle, kun varsinainen auto saapuu
6) Asiakas maksaa 499 EUR/kk rahoitusyhtiölle ja velkapääoma lyhenee kuukausittain 499 EUR -korko -käsittelykulu
7) Kun varsinainen auto saapuu, siirtyy tämä odotusauto Bilialle jäljellä olevalla velkapääomalla (poistot tehty jo luovutusvaiheessa)
8.) Odotusauto menee vaihtoautoriviin "tästä vaihtoehto uudelle, täysi tehdastakuu voimassa 16 kk, säästä uuteen verrattuna XXXX"
9) Bilia ei myy odotusautoa siis tappiolla kirjanpidossa, vaikka se on tuntuvasti uutta edullisempi, koska poistot tehtiin (uuden auton katteesta)

Näitä tarjotaan niin paljon, mitä autoja on Hangossa... tässä huomioitavaa on se, että asiakkaan vaihtoauto ostetaan myös heti uuden auton kauppasopimuksen yhteydessä ja vaihtoauton pääomat ovat Bilian tilillä, kunnes uusi auto tulee (eli jos Bilia menisi konkkaan....paskempi juttu mutta tää nyt oli todella kaukaa haettu)

Itseni tapauksessa Excel-simulaation mukaan kaikki huomioiden "säästän" noin 3000 EUR, mikäli uusi V90 saapuu Marraskuussa sisältäen kaikki mahdolliset autoiluun liittyvät kulut/verot. Ja uuden auton nahka haisee aina hyvälle ja nämä odotusautot ovat ihan ok varusteltuja classic-malleja. Kuten sanoit jokainen päätyy omaan ratkaisuun, perustuen omaan tilanteeseensa.

Odotusauton kannattavuudesta...luulisi yli 50 000 EUR auton arvon tippuvan yli 400 EUR/kk muutaman ekan kuukauden aikana..? Mutta pitää huomioida, että kannattavaan liiketoimintaan tässäkin pyritään kokonaisuutena Bilian puolelta.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:19:52
Kiitos lao hyvästä selvityksestä. Kuten sinäkin mainitsit, jokainen tyylillään, voihan rahaa hukatakin, polttaa ja moni on juonutkin kaikki rahansa.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: Cayman - 02.04.17 - klo:20:05
En ole mikään kirjanpidon asiantuntija joten tuo poistot kuvio jäi vähän mietityttämään,että miten paljon bilia siitä hyötyy ja miksi saa poistot kun auto kuitenkin santanderin omaisuutta? Ja poistot autoverottomasta ja alvittomasta hinnasta 8kk ajalta ovat noin 10ke ja poistot sitten taas vaikuttaa nettovarallisuuteen...hmmm menipäs vaikeaksi tämä mietintä ???
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:20:07
Lainaus käyttäjältä: Cayman - 02.04.17 - klo:20:05
En ole mikään kirjanpidon asiantuntija joten tuo poistot kuvio jäi vähän mietityttämään,että miten paljon bilia siitä hyötyy ja miksi saa poistot kun auto kuitenkin santanderin omaisuutta? Ja poistot autoverottomasta ja alvittomasta hinnasta 8kk ajalta ovat noin 10ke ja poistot sitten taas vaikuttaa nettovarallisuuteen...hmmm menipäs vaikeaksi tämä mietintä ???
Mitä niitä miettii, uusi auto tilaukseen vaan, odotusaika 15kk ja "ilmainen "odotusauto" alle, niinhän se varmaan menee. ;)
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: Cayman - 02.04.17 - klo:20:16
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 02.04.17 - klo:18:54
Kumma muuten että eivät ottaneet vaihtoautoasi heti.

Piti oikein ruveta muistelemaan miksi eivät ottaneet niin syyhän oli se että olisin halunnut vaihturista saatavat rahat itselleni heti  ja sitten 5kk päästä olisin maksanut uuden auton,niin tähän eivät suostuneet,sitä edellisessä kerralla vaihtoauto oli nimissäni mutta liikennekäytöstä poistettuna eli säästi veroissa ja vakuutuksissa odotusaikana noin 400â,¬ ja eivät saaneet vaihturia kaupaksi tuona aikana  ;D
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:20:18
Lainaus käyttäjältä: Cayman - 02.04.17 - klo:20:16
Piti oikein ruveta muistelemaan miksi eivät ottaneet niin syyhän oli se että olisin halunnut vaihturista saatavat rahat itselleni heti  ja sitten 5kk päästä olisin maksanut uuden auton,niin tähän eivät suostuneet,sitä edellisessä kerralla vaihtoauto oli nimissäni mutta liikennekäytöstä poistettuna eli säästi veroissa ja vakuutuksissa odotusaikana noin 400â,¬ ja eivät saaneet vaihturia kaupaksi tuona aikana  ;D
Tiedätkö Cayman mikä on varmin todiste siitä, että on oikeasti tehnyt hyvät kaupat?
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: Cayman - 02.04.17 - klo:20:49
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 02.04.17 - klo:20:18
Tiedätkö Cayman mikä on varmin todiste siitä, että on oikeasti tehnyt hyvät kaupat?

Yksi taitaa ainakin olla tämä;
Että vaihturi makaa hallissa vähintään sen 6kk?  ;D
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: Taky - 02.04.17 - klo:20:55
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 02.04.17 - klo:17:41
Keksivät siis tämän hienon palvelun.

Paitsi että keksintö on hitusen vanhempaa perua - kun kanaalissa upposi autolautta vuosia sitten jossa oli menossa autoja jenkkeihin, mm Volvoja niin luonnollisesti niitä ei ollut toimittaa asiakkaille - piti jotain keksiä.

Siihen saumaa tuli odotusautokonsepti saatavilla nopeasti olevista Volvoista, sittemmin sitä on käytetty uutuusmallien kanssa muuallakin kuin jenkkilässä.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: vwmies - 02.04.17 - klo:20:56
Eräässä Bilian autokaupassa kaverini sai niiiiiin hyvän vaihtohyvityksen, että myyjä ei seuraavassa kuussa enää ollut talon leivissä....... ;D :o :P

OT: Volvo oli muistaakseni yksi harvoja suuria v. 2016 markkinaosuutta menettäneitä merkkejä....  :-[

OT 2: Skrikoo tervetuloa takaisin arenalle  ;)
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:21:01
Lainaus käyttäjältä: Cayman - 02.04.17 - klo:20:49
Yksi taitaa ainakin olla tämä;
Että vaihturi makaa hallissa vähintään sen 6kk?  ;D
Just. Oma Opel kun makasi liikkeessä 9 kk niin en oikein meinannut kehdata hakea uuden auton talvirenkaita ( oli maannut tuolloin vasta vajaat 7 kk ).
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:21:06
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 02.04.17 - klo:20:56
Eräässä Bilian autokaupassa kaverini sai niiiiiin hyvän vaihtohyvityksen, että myyjä ei seuraavassa kuussa enää ollut talon leivissä....... ;D :o :P

OT: Volvo oli muistaakseni yksi harvoja suuria v. 2016 markkinaosuutta menettäneitä merkkejä....  :-[

OT 2: Skrikoo tervetuloa takaisin arenalle  ;)

Kiitos vwmies. Vielä kun Jyri pystyisi jotenkin järjestämään oman originellin nimimerkkini takaisin. Koitin vaihtaa siihen uuden salasanan niin ilmoittaa että nimimerkki on jo käytössä. :(
Ei ole ensimmäinen kerta kun myyjä on saanut potkut "liian hyvistä" kaupoista, siis asiakkaan näkövinkkelistä. Olisikohan saanut kunnon maasut.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: lemmentalja - 02.04.17 - klo:21:19
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 02.04.17 - klo:18:15
Nuo jotka ovat ottaneet noita odotusautoja ovat ottaneet kalliimman auton mikä itsellä on ollut.
Jos ostat esim. Ford Focus RS mallin ja annat vaihdossa Ford Fiesta ST mallin ja odotusaika on 7 kk niin...
sanomattakin on selvää ( mutta sanon kuitenkin ) kummankohan auton hinta putoaa enemmän odotusaikana ja samoilla kilsoilla, oman vaihtoauton vai sen Ford Focus ST mallin jota koittavat tyrkyttää odotusautoksi.
Kukahan sitten maksaa sen Ford Focus St mallin hävinneen arvon odotusajalta....

En ihan ymmärtänyt vastaustasi. 🙂

Mutta ajattelin sen jotakuinkin noin miten lao sen kertoikin (ilman niitä poistoja yms, kun en niistä mitään ymmärrä). Taisi Areenan ylläpitäjänkin volvokaupat mennä tuon tapaiseen tyyliin.

Eikö tuo ole vähän verrattavissa väliaikaiseen vuokra-asumiseen...?
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:21:25
Itse en kyllä ymmärrä tuollaista maksullista odotusautoa. Viimeksi myin oman autoni 2 kuukautta ennen kun uusi rekisteröitiin. Olisin saanut auton toki heti mutta halusin kilvittää 2017. Antoivat 4 vuotta vanhan vaihtoauton jolla ajelin tuon väliajan. Tosin suostuin siihen että jos autoa kysellään niin tuon sen liikkeeseen ja otan toisen auton. Ei kait kyselty.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: nemos - 02.04.17 - klo:21:28
Ã,,kkiseltään kuvittelisi, että Volvo-verkostolla tulee olemaan ongelmia näiden liki uusien XC60 Classicien kanssa, kun niitä kohta on pitkät rivit vaihtoautovarastoissa.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: lemmentalja - 02.04.17 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 02.04.17 - klo:21:25
Itse en kyllä ymmärrä tuollaista maksullista odotusautoa. Viimeksi myin oman autoni 2 kuukautta ennen kun uusi rekisteröitiin. Olisin saanut auton toki heti mutta halusin kilvittää 2017. Antoivat 4 vuotta vanhan vaihtoauton jolla ajelin tuon väliajan. Tosin suostuin siihen että jos autoa kysellään niin tuon sen liikkeeseen ja otan toisen auton. Ei kait kyselty.

Onhan tuo tietenkin parempi diili jos saa väliaikaisem auton ilmaiseksi.🙂
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: vwmies - 02.04.17 - klo:21:52
Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 02.04.17 - klo:21:19
Mutta ajattelin sen jotakuinkin noin miten lao sen kertoikin (ilman niitä poistoja yms, kun en niistä mitään ymmärrä). Taisi Areenan ylläpitäjänkin volvokaupat mennä tuon tapaiseen tyyliin.

Poisto (en ole kauppatieteilijä) käsittääkseni tarkoittaa kohteen hankintamenoon (= suom. ostohinta) kohdistuvaa  arvonalennusta, ts. sen hankintahintaa "päivitetään" lähemmäksi oikeaa eli päivän arvoa. Tämä vaikuttaa esim. yrityksen taseessa niin, että sen loppusumma pienenee.
Saa oikaista vapaasti.  ???
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: skrikoo - 02.04.17 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: nemos - 02.04.17 - klo:21:28
Ã,,kkiseltään kuvittelisi, että Volvo-verkostolla tulee olemaan ongelmia näiden liki uusien XC60 Classicien kanssa, kun niitä kohta on pitkät rivit vaihtoautovarastoissa.
Myyvät sitten pikkuisen kalliimmalla mitä uusi maksaa kun on vähän käytetty heti saatavissa. Onhan se status hieno kun saa ostaa oikein odotusauton. Tallinaapurikin kehu ylpeänä että osti Vehosta esittelyauton.
Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: Taky - 03.04.17 - klo:10:46
Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 02.04.17 - klo:21:25
Itse en kyllä ymmärrä tuollaista maksullista odotusautoa.


Jos ja usein kun auton arvo 60tkm/v ajosuoritteella, varsinkin uuden auton arvo tippuu hyvinkin 650â,¬/kk, niin ko hintaan saatava uusi auto käyttöön em hinnalla on loistava keksintö.


Otsikko: Vs: Odotusautopalvelu, mikä hieno keksintö autoliikkeille tehdä tiliä .
Kirjoitti: Eka Golf - 08.04.17 - klo:21:56
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 02.04.17 - klo:20:56
Eräässä Bilian autokaupassa kaverini sai niiiiiin hyvän vaihtohyvityksen, että myyjä ei seuraavassa kuussa enää ollut talon leivissä....... ;D :o :P

OT: Volvo oli muistaakseni yksi harvoja suuria v. 2016 markkinaosuutta menettäneitä merkkejä....  :-[

OT 2: Skrikoo tervetuloa takaisin arenalle  ;)
Minä onneton kait maksoin liikaa kun vaimolle ostin uuden kulkineen, myyjä lähti ja perusti oman autoliikkeen!  >:(