VAGarena.fi

Tekniikka => Kori ja valot => Aiheen aloitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:13:05

Otsikko: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:13:05
Hei!
Kyselin tästä jo itse asiassa aiemmin mallipalstalta, ehkä täällä voisi olla enemmän tietoa tästä?
Eli ihmettelen sitä, miksi polttimon palamisesta kertovaa valoa ei millään saa poistettua, vaikka olen tarkistanut kaikki mahdolliset polttimot. Vai voiko olla, että jokin sisävalo vielä vaikuttaisi:)  Entä se, jos polttimot eivät ole oikeaa wattimäärää, tästä sain yhden vinkin?  Entä liitin rikki etuvalossa tms? Haluaisi mielellään tuon sinällään harmittoman valon pois. Tätähän ei millään diagnostiikalla saa selville, näin kerrottiin yhden korjaamon edustajan suulta.

Kyseessä on siis Altea XL 2.0 DSG TDI 2011.

yst.t
JP
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: Daatta - 16.08.16 - klo:13:17
Oudolta kuulostaisi, jos autossa on polttimodiagnostiikka mutta tietoa viallisesta polttimosta ei saisi millään ulos.  ???

Korjaamolla ei liene ollut kunnon laitteita käytössä, VCDS tai merkkiliikkeen VAS kyllä näyttää mikä polttimo vikailee. Se ei välttämättä ole vielä pimeänä, vaan diagnostiikka antaa ennakoiva hälytyksen. Näissä vehkeissä on enemmän älyä mitä äkkiseltään ajattelisi.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: SNG - 16.08.16 - klo:13:21
Poltiimoiden vastusarvo muuttuu niiden ikääntyessä.

Edellisessä autossa (Touran) oli samanlaisia mystisiä polttimovikailmoituksia. Ocussa näitä ei ole ollut.

Tuleeko valoherjat satunnaisesti eri valoille vai pelkästään esim takavaloille?

Jos tulee esim takavaloille, vaihtaisin polttimot uusiin. Polttimot halpoja.

PS1. Polttimovalvonnan saa otettua kokonaan pois päältä esim vag-comilla.
PS2. Sisävalot eivät ole mukana polttimovalvonnassa.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:13:25
Kiitosta, mukava saada pikaisesti vastauksia:) Joo, toi kommentti ettei näy diagnostiikassa, tuli yhdeltä pienemmältä korjaamolta, ehkä merkkiliike voisi paremmilla laitteilla tietää mitä polttimoa tuo koskee. Tässä Alteassa ei tuo ajotietokone anna sitä tietoa näytölle, vaan ainoastaan tuo keltainen polttimovalo alkaa palamaan. Se muuten saattaa joskus olla kymmenenkin kilometriä pois kun lähden kotipihasta, mutta tulee sitten viimeistään jossain kohtaa näyttöön taas.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: SNG - 16.08.16 - klo:13:21
Poltiimoiden vastusarvo muuttuu niiden ikääntyessä.

Edellisessä autossa (Touran) oli samanlaisia mystisiä polttimovikailmoituksia. Ocussa näitä ei ole ollut.

Tuleeko valoherjat satunnaisesti eri valoille vai pelkästään esim takavaloille?

Jos tulee esim takavaloille, vaihtaisin polttimot uusiin. Polttimot halpoja.

PS1. Polttimovalvonnan saa otettua kokonaan pois päältä esim vag-comilla.
PS2. Sisävalot eivät ole mukana polttimovalvonnassa.

Joo, tosiaan ei tietoa kummille/mille valoille. Kerrankin taas kävin kaikki rekisterikilven valoa myöden läpi, mutta silti herjaa.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: Fogfighter - 16.08.16 - klo:13:27
Onko tuossa Maxidot tai vastaava? Jos on ni sehän kertoo mikä poltin on kyseessä. Sisävalot eivät sytytä varoituksia.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: M_M - 16.08.16 - klo:13:28
Hakeudu jonkun VCDS-käyttäjän luokse niin syyllinen polttimo selviää. Tietysti merkkihuoltokin sen kertoo jos sinne haluaa mennä ryöstettäväksi.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:13:42
Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 16.08.16 - klo:13:27
Onko tuossa Maxidot tai vastaava? Jos on ni sehän kertoo mikä poltin on kyseessä. Sisävalot eivät sytytä varoituksia.

Ei kyl tietoa, olisi ilman muuta tietysti loogista, että varoitusvalon syystä saisi tässäkin tapauksessa tiedon diagnostiikasta, Täytyy käydä vielä tuon saman tutun korjaajan luona, hänellä oli tuo läppäri/pistoke-fdiagnoosilaite, millä saatiin SRS -valo pois (kun ikkunannostin vaihdettiin itse, syttyi tuo).  Hän ei ehkä tiennyt, että sillä saisi tuon polttimojutunkin selville.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:13:43
Lainaus käyttäjältä: M_M - 16.08.16 - klo:13:28
Hakeudu jonkun VCDS-käyttäjän luokse niin syyllinen polttimo selviää. Tietysti merkkihuoltokin sen kertoo jos sinne haluaa mennä ryöstettäväksi.

Hyvä, kiitos vinkistä, täytyy vielä käydä tuolla samalla tutulla, jolla tuo korjaamo /läppäri-diagnostiikka.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: rami - 16.08.16 - klo:13:57
Lainaus käyttäjältä: PMnio2a - 16.08.16 - klo:13:43
Hyvä, kiitos vinkistä, täytyy vielä käydä tuolla samalla tutulla, jolla tuo korjaamo /läppäri-diagnostiikka.
Joku johto hankautunut poikki tai sitten ns. lisäjarruvalon joku LED viallinen.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:14:02
Okei, eli se voisi olla noistakin..?  Ledin nyt pitäisi näkyä jos on rikki? Täytyypä tsekata.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: Daatta - 16.08.16 - klo:14:57
Jos on LED-polttimoita vaihtanut valaisimeen joka on diagnostiikan piirissä niin vikavalo syttyy vaikka polttimo toimisikin. Diagnostiikka ei tajua LED:ien pienempää resistanssia vaan luulee polttimoa vialliseksi. Korjaantuu LED-polttimon rinnalle asennettavalla vastuksella, tai joissain tapauksissa koodaamalla VCDS:llä ko. polttimo LED:ksi. En tiedä onnistuuko tuo Alteassa.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: SNG - 16.08.16 - klo:15:00
Lainaus käyttäjältä: rami - 16.08.16 - klo:13:57
Joku johto hankautunut poikki tai sitten ns. lisäjarruvalon joku LED viallinen.

Paitsi että yksittäinen led ei taida vikavalvontaan vaikuttaa. Mulla taitaa olla parikin lisäjarruvalon lediä pimeänä.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: rami - 16.08.16 - klo:16:06
Lainaus käyttäjältä: PMnio2a - 16.08.16 - klo:14:02
Okei, eli se voisi olla noistakin..?  Ledin nyt pitäisi näkyä jos on rikki? Täytyypä tsekata.
Ei muuten aina tiedä LEDistä onko rikki. Minulla paloi valo kaikissa mutta vikatesteri näytti viallista LEDiä.
Lisäjarruvalo vaihtoon ja korjaantui sillä. ;)
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: rami - 16.08.16 - klo:16:08
Lainaus käyttäjältä: SNG - 16.08.16 - klo:15:00
Paitsi että yksittäinen led ei taida vikavalvontaan vaikuttaa. Mulla taitaa olla parikin lisäjarruvalon lediä pimeänä.
Kyllä vaikutti vm 2011 Golfissa.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: SNG - 16.08.16 - klo:16:29
Lainaus käyttäjältä: rami - 16.08.16 - klo:16:08
Kyllä vaikutti vm 2011 Golfissa.

OK. No sitten täytyy olla erilailla toimivia diagnistiikkoja. Voisiko liittyä siihen onko led-takavalot tai ohjainyksikön versioon. Vain uusimmissa pystyy esim konffaamaan led rekisterivalot.

Ehkä led-lisäjarruvalokin on diagnostiikan piirissä vain uusimmissa.

Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: pomo - 16.08.16 - klo:17:52
Lainaus käyttäjältä: SNG - 16.08.16 - klo:15:00
Paitsi että yksittäinen led ei taida vikavalvontaan vaikuttaa. Mulla taitaa olla parikin lisäjarruvalon lediä pimeänä.

Kolmesta syttyi skodassa :D
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: Fogfighter - 16.08.16 - klo:18:27
 Manuaalin (http://www.seat.com/manual/altea_xl/my11_w45/en-uk/AlteaXL_EN.pdf) sivulla 77 on kerrottu varoitusvaloista. Onko siulla bensamitarin ja lämpömittarin välissä tuo monitoiminäyttö? Sen kyllä pitäs kertoo mikä valo antaa herjan.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: SNG - 16.08.16 - klo:19:11
Lainaus käyttäjältä: pomo - 16.08.16 - klo:17:52
Kolmesta syttyi skodassa :D

OK. Hyvä tietää  ;)
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 16.08.16 - klo:21:14
Lainaus käyttäjältä: Fogfighter - 16.08.16 - klo:18:27
Manuaalin (http://www.seat.com/manual/altea_xl/my11_w45/en-uk/AlteaXL_EN.pdf) sivulla 77 on kerrottu varoitusvaloista. Onko siulla bensamitarin ja lämpömittarin välissä tuo monitoiminäyttö? Sen kyllä pitäs kertoo mikä valo antaa herjan.

Kiitos, hyvä tuo manuaali. Mulla on vaan nähtävästi suppeampi ajotietokone kun juuri kävin autosta katsomassa. Sama paikka sinällään kun tuossa manuaalissa, mutta alempana ja hieman erilainen. Auto on 2011 mallisarjaa, mutta tuo on hieman erilainen. Ei näytä mikä polttimo on kyseessä.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: M_M - 17.08.16 - klo:06:56
Siellähän ne saman manuaalin sivulla 61 on esitelty, eri vaihtoehdot näytöille. Tuosta pienemmästä ei polttimotietoa näe, mutta eiköhän tähän ketjuun vielä joku tule ehdottamaan kuinka näytöstä voisit katsoa mikä poltin herjaa...  ;)
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: pomo - 17.08.16 - klo:07:23
Ainakin skodaan sai superskodalta halvalla, taisi maksaa 39â,¬
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: PMnio2a - 22.08.16 - klo:08:46
Taisi olla vika sittenkin tuossa led-lisäjarruvalossa. Huomasin eilen, että se on kokonaan pimeänä. Itse asiassa nyt tajusinkin, että useimmiten tuo varoitusvalo syttyi juuri jarrutuksen yhteydessä.
Otsikko: Vs: Polttimon häiriövalo vaikka kaikki polttimot ok / Altea XL
Kirjoitti: los los - 15.03.17 - klo:17:28
Häiriövalo paloi herjasi takapäätä, 5w ja 21w olivat mustuneet toimivat kyllä.Vaihdoin molemmilta puolilta.
Häiriövalo sammui
Valon lisääntyessä kannattaisi vaihtaa ainakin parkki ja jarru polttimot, jotka näkyvät talvi pimeällä ei välttämättä auringon paisteella.