VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: Tuukkeli - 14.03.16 - klo:20:04

Otsikko: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 14.03.16 - klo:20:04
Terve kaikille

Kirjauduin foorumille, kun Octaviani vika alkaa osoittautua täysin voittamattomaksi korjattavaksi autokorjaamoille.

Kyseessä on siis Octavia Kombi v. 2007. 250tkm ajettu ja koneena 103kW BKD pumppusuutindiesel.

Autossa on ollut jo melkein vuoden seuraavanlainen vika: Varsinkin koneen kunnolla lämmettyä kone pätkii ja nykii erittäin rajusti. Esim. moottoritiellä tasakaasulla ajettaessa tämä voi alkaa yhtäkkiä. Tuntuu siltä kun kone ikäänkuin sammuisi ja käynnistyisi monta kertaa peräjälkeen. Yleensä kaasua vähentämällä ja pienemmälle vaihtamalla sekä varovaisesti kiihdyttämällä vika voi mennä hetkeksi pois, mutta palaa ennemmin tai myöhemmin.

Lisäksi auto sammuilee kun vaihtaa vapaalle ja hidastaa. Esim. moottoritieltä rampille käännyttäessä. Lisäksi lämmettyään auto käynnistyy usein huonosti niin, että starttia pitää kierrättää pitkään ennenkuin käynnistyy.

Autosta on luettu vikakoodit miljoona kertaa ja ja ainoa vikakoodi mikä löytyy on "Vikakoodi 01618 anturien viitejännite "B" virtapiirivika".

Autoon on toistaiseksi vaihdettu:

- Imusarjan paineentunnistin
- Akku
- Nokka-akselin asentotunnistin
- Moottorinohjainlaite
- Moottorin ohjauksen rele ja käynnistysrele
- Kannen sisäpuolinen johtosarja (ilmeisesti pumppusuuttimien johtosarja)
- Moottorin johtosarja on purettu kokonaan ja käyty kokonaan läpi

Auto oli yli neljä kuukautta korjattavana ammattikoulussa Helsingissä, koska vianetsiminen normi autokorjaamossa tuli aivan järjettömän kalliiksi ja siitä piti sen takia luopua. Viimeiseksi siihen vaihdettiin tuo moottorinohjainlaite ja sain auton tänään ajoon.

Vielä ei auto ole nykinyt, mutta käynnistysvaikeudet palasivat. Olen 99% varma, että myös nykiminen palaa, koska se on aina liittynyt käynnistysvaikeuksiin.

Onkohan kenelläkään mitään idea mitä autosta vielä voisi yrittää korjata? En ole koskaan ennen törmännyt näin mahdottomaan ongelmaan. Yleensä autot saa korjaamalla kuntoon, mutta tätä ainakaan toistaiseksi ei.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: tarzi - 14.03.16 - klo:20:29
Kampiakselin anturi tai kaasupoljin oikoo anturijännitteen. Tai sit ecu/johtosarja. Ongelma on siis tuossa 5v jännitteessä.

Kampianturin vaihtaisin käynnistys ja sammumisongelman takia.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: mfroberg - 15.03.16 - klo:12:53
Komppaan edellistä, kampuran asentotunnistin tuli itsellä heti mieleen. Omaan, toisen merkkiseen dieseliin, vaihdettiin ko. mokkula ennen joulua juuri lämpimänä vaikeiden starttien vuoksi. Ja se auttoi samantien.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 15.03.16 - klo:23:00
Kiitos vinkeistä. Auto sammui lämmettyään tänään taas valoihin eikä lähtenyt käyntiin ennenkuin jäähtyi.

Huomenna se viedään Herttoniemen Aritaan ja siellä tehdään sitten viimeinen korjausyritys ennenkuin räjäytän koko läjän atomeiksi.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tomppaa_ - 18.03.16 - klo:14:52
Kampiakselin anturi (epätodennäköinen) tai johdinsarja kohdasta josta siirtyy vaihteiston päältä/kyljestä auton koriin (todennäköinen).
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 20.03.16 - klo:01:17
Aritassa tutkivat kampiakselin pyörintänopeustunnistinta, ja löysivät mielestään huonokuntoiset anturille menevät johdot kuvan kohdasta. Niitä korjailivat, mutta tänään auto taas nyki.
(https://kuvalo.com/photos?/768/94/94093321b888d0292f796884b51cfb16b802c8a4.jpg)

Olisko järkeä vielä yrittää vaihtaa toi kampiakselin tunnistin? Kuulemma iso työ purkaa ja päästä käsiksi. Monen sadan homma.

Ja osaisiko joku suositella korjaamoa PK-seudulta, jolla voisi olla jotain muuta annettavaa kun vaihdella kokeilumielessä osia toisensa jälkeen?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tomppaa_ - 20.03.16 - klo:12:33
Ei se tunnistimen vaihto mikään karsea homma ole jos se tunnistumen kuusiokolo lähtee auki. Öljynsuodatinjalan joutuu edestä irroittamaan. 3-4 tuntia + tunnistin + öljynsuodatinjalan peltitiiviste. Riippuu tietysti tuntiveloituksesta...  :) Tule käymään Kellokoskella niin tutkaillaan.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 20.03.16 - klo:16:28
Terve

Lempäälään asti pääsin tällä kertaa ennenkuin auto sammui ympyrässä kun jarrutin ja vaihdoin vapaalle. Nyt odottelen tienposkessa auton jäähtymistä että sais käyntiin. Kuumana ei taaskaan käynnisty. Kokeilin jo.

Tuun mielelläni Kellokoskelle. Toivottavasti sulla on dynamiittiä kanssa Tomppaa_.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: ajleino - 20.03.16 - klo:16:49
Viimeviikolla nykimis/käynnistys vikaa potenut octavia 2008 korjaantui johtosarjan kunnostamisella, moottorityyppi 1.9TDI BXE. Vikakoodia kampiakselin asentotunnistimesta, ja siihen autoon sen kampiakselinanturin pystyi vaihtamaan ilman öljynsuodattimen jalan irroittamista (enemmän olisi tilaa jos purkaisi ös-jalan). Johtosarjassa johtoja vikaantunut, haitariputken sisältä startin seudulta ja siitä hieman eteenpäin kohti vasenta ajovaloa. Jos anturin vaihdon jälkeen ei korjaannu, niin kannattaa paneutua johtosarjan kuntoon vielä kertaalleen.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Bryn - 20.03.16 - klo:19:11
 Vikakoodi ja oireet viittaisi suutin vikaan. Suutin oikosulkee maata vasten. Venttiilikoppa auki ja mitaten suuttimien pinneistä maata vasten.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: tarzi - 20.03.16 - klo:19:14
Boschin suuttimet joten kyllä melko epätodennäköistä. EI ikinä oo tullut boschilaisissa tuota ongelmaa.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 21.03.16 - klo:15:27
No nyt auto jäi sitten Lempäälään korjaukseen kun sillä ei voinut ajaa. Tällä kertaa vaihdettaviksi osuivat kampiakselin pyörintänopeustunnistin, polttoainepumppu ja polttoainesuodatin.

Sitten jokuhan vielä ehdotti tota kaasua. Onko sielläkin joku sensori?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Vokkelo - 26.03.16 - klo:20:16
Katsoisin ekana sähkökaaviosta anturin ohjejännite b:n piirissä olevat komponentit, ja sittenhän paikallistaminen onkin jo helppoa... Tuossa on mukana muistaakseni ainakin aina niin ihana egr-venttiilin asentotunnistin ja ahtopaineanturi. Kaasupoljinanturit taitavat myös olla samassa piirissä, kuten myös kampiakselin asentotunnistin. Kun viallinen komponentti oikosulkee tuon 5voltin jännitteen maihin, putoaa noiden kaikkien tiedot moottorin ohjainlaitteelta... Itse pääsen vasta tiistaina sähkökaavioiden ääreen, joten enempää apua ei liikene tähän hätään. Itse koittaisin ottaa egr-venttiilin johdon auki ja koittaa ihan ajamalla häviääkö vika. Yleensä vika on joko egr-venttiilissä tai ahtopaineanturissa ellei johtosarjasta löydy hankaumia ilmanputsarin alta.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 29.03.16 - klo:11:39
EGR ja ahtopainetunnistin. Mahdollisten vikakomponenttien lista sen kun kasvaa. Ja sitten on jokerina vielä se kertaalleen tarkistettu johtosarja. Skodan diagonstiikka on aika kehnoa, jos ei tuota tarkemalla seulalla saa vikaa paikannettua  >:(

Kaasupolkimen toimintajännite on käsittääkseni 12v, joten se taisi sitten olla turha ostos.

Jos ehdit tskata sähkökaaviot Vokkelo, niin kerro toki mitkä kaikki anturit ovat tuon ohjejännite b:n piirissä.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Vokkelo - 29.03.16 - klo:20:06
Heitätkö vaikka privana tai s-postiin rekisterinumeron, niin pääsen paremmin oikeiden kaavioiden jäljille. Katson heti huomenna, ellen kotikoneelta satu löytämään.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Vokkelo - 30.03.16 - klo:10:58
Eli seuraavaa selvisi:
EDC16U1- Ahtopaineanuri
EDC16U31/34-EGR,ahtopaineanturi,ilmamassamittari ja kampiakselin asentotunnistin
Eli riippuu siitä mikä ohjainyksikkö on kyseessä. Jos autossa on sähköinen EGR, katsoisin kuinka täynnä öljyä tuo liitin on, ja jättäisin irti ja kokeilisin häviääkö vika.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: tarzi - 30.03.16 - klo:19:39
Egr ei ole sähköinen noissa. Eli se ei ole tässä kyseessä.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Vokkelo - 30.03.16 - klo:19:45
Eli sittenhän on yksi vaihtoehto vähemmän. Seuraavaksi tarkistaisin ahtopaineanturin johdotuksen ja kokeilisin toisella anturilla, varsinkin jos sattuu olemaan tuo EDC16U1-ohjainyksikkö, jossa ainakin Boschin tietojen mukaan on ainoastaan ahtopaineanturi anturijännite B:ssä.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 16.04.16 - klo:18:21
Kaasupoljin antureineen ja kampiakselin anturi vaihdettiin ilman apuja. Kone nyki vedätettäessä edelleen ja sammui lämmettyään eikä lähtenyt käyntiin ennenkuin seuraavana päivänä jäähdyttyään. Nyt on vuosi täynnä vian kanssa. Aivan uskomatonta.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Eka Golf - 16.04.16 - klo:23:25
Asian vierestä varmaan mutta yhdessä kulkineessa oli "kylmäjuotos" sulakeboxissa ja lähti käynttiin lämpimänä ja kylmänä mutta ei "puolilämpimänä" muuten kuin hinaamalla tai tönäisemällä, tuokin oli "satunnaista". Sai kait systeemi virtaa silloin vain laturista kun oireili?  ???
Sulakeboxin vaihto auttoi onneksi.  :)
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: ajleino - 16.04.16 - klo:23:32
Jos ja kun vika löytyy, niin mielenkiinnolla odotan postausta mikä se oli... Hankala tapaus, onko mahdollista seurata erinäisiä anturiarvoja ajaessa? Löytyykö mm. VCDS ja läppäri + kaveri apparin penkille. Mekaaninen vika on varmaan pois suljettu vielä...
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 18.04.16 - klo:12:52
Tota ajaessa arvojen seuraamistakin on kokeiltu. Auto nyki silloinkin, mutta mitään normaalista poikkeavaa ei antureissa näkynyt.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Höylä - 18.04.16 - klo:12:59
Onko vikaa koitettu etsiä silloin kun auto ei käynnisty? Jos kyseessä on ajoittainen vika, niin se ei välttämättä löydy kuin vian ollessa päällä. Esim. siirtopumppu -> pitkä startti, ei vikakoodeja eikä mitään tietoa ennenkuin vika tulee uudelleen tai pumppu leviää kokonaan.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: chevy55 - 18.04.16 - klo:13:12
Moro, tuo Tuukkelin Octavia on tosiaan jäänyt muutaman kerran viime viikkoina tien päälle.
Vikaa ei ole tutkittu silloin heti sammuttuaan, koska ei sahaamallakaan lähtenyt käyntiin. Auto on jätetty rauhassa seuraavaan päivään, jolloin sen on saanut aina ajamalla takaisin.
Se sammuu siis aivan varoittamatta eikä sen jälkeen edes lupaa, vaikka kuinka starttailisi.
Seuraavana päivänä sitä saa sahata todella pitkään aivan kuin polttoainelinja olisi tyhjä. Sitten pikkuhiljaa se alkaa heräillä, aivan kuin alkaisi saada taas polttoainetta ja sitten lopulta käy nätisti kuten mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan.

Vikakoodeja se ei tosiaan jätä lainkaan muistiin, siksi aloinkin ounastella, josko syy olisi jossain toimilaitteessa, joka ei vikakoodeja anna (esim. pa siirtopumppu?)

Läppäri ja softat löytyy, pitää ottaa kaveri mukaan testilenkille josko saataisiin jotain livedataa talteen ajon aikana.

Pikkuisen se tosiaan rykii isolla vaihteella tai isoilla kierroksilla vedätettäessä kaasu pohjassa. Normiajossa ei mitään murheita kunnes se saattaa mitenkään varoittamatta sammua.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: esko - 18.04.16 - klo:14:02
En tiedä, onko offtopic, mutta minulle sattui isomman moottoriveneen kanssa kerran vähän samaa. Melko uusi iso Hondan kone, temppuili myös.
Vika jatkui muutaman viikon,onneksi ei ehditty mitään remontteja tehdä.
Syyksi paljastui tankatessa tankkiin kanisterin korkista pudonnut pieni tiivisteen pala.
Pala oli juuri ja juuri bensaa raskaampi ja painui tankin pohjalle. Kun koneella ajettiin pari kilometriä alkoi nykiminen täyskaasulla. Kun asiaa pysähdyttiin tutkimaan ja matkaa taas jatkettiin meni hetken aikaa mukavasti. Sitten taas nykimistä ja jopa koneen sammuminen.
Imu tankissa veti tiivisteen palan imuputken päähän ja tulppasi bensan kulun.
Puhdistin tankin ja ongelma poistui. Palanen tuli ulos kun tankin irrotettuani käänsin tankin alaspäin.
Mystisiä käyntiongelmia on aiheuttanut joissakin autoissa tukkeentunut tankin korvausilma reikä korkissa. En tiedä onko nykyautoissa sellaista systeemiä enää, on monenlaisia pumppuja jne.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Jubatsu - 18.04.16 - klo:15:24
Niin oliko polttoainesuodatin jo vaihdettu? Siirtopumpunhan pitäisi alkaa surraamaan hetkeksi kun virrat kääntää päälle. Silloin kun vika on päällä, kannattaa kurkata onko polttoainesudatin kuiva, jos on on todennäköisesti siirtopumppu rikki, tai linja muuten tukossa.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: chevy55 - 18.04.16 - klo:21:54
Juu suodatin on vaihdettu. Hyvä idea, pitääpä kurkata suodattimeen kun tuo seuraavan kerran tilttaa.
Se vain ärsyttää näillä koeajolenkeillä, että aina on kotiinkävelyn vaara olemassa. Kovin kauas ei siis viitsi lähteä ellei hakijaa ole saatavilla :-)

Seuraavalle koeajolenkille läppäri mukaan ja livedataa katselemaan.

Vokkelolle: ECU on mallia EDC16U34. EGR on puhdistettu ja kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu joten seuraavaksi voisi tsekata ilmamassamittarin ja ahtopaineanturin.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tomppaa_ - 20.04.16 - klo:18:01
Auto käy ilman ahtopaineanturia ja ilmamassamittaria...
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Eka Golf - 20.04.16 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: chevy55 - 18.04.16 - klo:21:54
Juu suodatin on vaihdettu. Hyvä idea, pitääpä kurkata suodattimeen kun tuo seuraavan kerran tilttaa.
Se vain ärsyttää näillä koeajolenkeillä, että aina on kotiinkävelyn vaara olemassa. Kovin kauas ei siis viitsi lähteä ellei hakijaa ole saatavilla :-)

Seuraavalle koeajolenkille läppäri mukaan ja livedataa katselemaan.

Vokkelolle: ECU on mallia EDC16U34. EGR on puhdistettu ja kampiakselin asentotunnistin on vaihdettu joten seuraavaksi voisi tsekata ilmamassamittarin ja ahtopaineanturin.
Kokeile pitää polttoainesäiliön korkki irti ettei vaan johdu korvausilmasta kuten jo vihjattiin?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 21.04.16 - klo:11:45
Chevy tarkasti viimeisimmän sammumisen jälkeen, että polttoainesuodatin oli märkä sammumisen jälkeen, joten polttoaineen koneelle toimittaminen sujuu ilmeisesti kuten pitääkin.

Toi ilman korkkia ajo on kait vielä kokeilematta, mutta voisko autolla ajaa parisensataa km ilman että sammuu jos korkki on tukossa?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Höylä - 21.04.16 - klo:19:16
Siirtopumppu kannattaa tarkastaa kytkemällä sytytysvirta letku irti niin että ottaa aineen pulloon, jolloin näkee toimiiko pumppu, märkä suodatin ei riitä. Minullakin oli putsarinkotelo vähintään puolillaan dieseliä kun siirtopumppu meni mutta ei edes mallannut käyntiin, eikä kyllä tullut uutta ainetta suodattimellekkaan.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: ajleino - 22.04.16 - klo:19:34
Siirtopumppua voi ajaa/käyttää myös VCDS:llä
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Eka Golf - 22.04.16 - klo:22:31
Lainaus käyttäjältä: Tuukkeli - 21.04.16 - klo:11:45
Chevy tarkasti viimeisimmän sammumisen jälkeen, että polttoainesuodatin oli märkä sammumisen jälkeen, joten polttoaineen koneelle toimittaminen sujuu ilmeisesti kuten pitääkin.

Toi ilman korkkia ajo on kait vielä kokeilematta, mutta voisko autolla ajaa parisensataa km ilman että sammuu jos korkki on tukossa?
Outoa on mutta riippuu tietenkin korvausilman tarpeesta ja polttoainehöyryjen "pollttosysteemin" toiminnasta eli vika voi olla siinäkin tai ainakin ennen saattoi olla.
Toisaalta halpa tapa kokeilla ilman korkkia?  8)
Ikävä kyllä nykytekniikan tuntemus katoaa kun ei ole tarvinnut rempata autojamme vuosikausiin!  :-[
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: chevy55 - 16.05.16 - klo:23:40
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 22.04.16 - klo:22:31
Ikävä kyllä nykytekniikan tuntemus katoaa kun ei ole tarvinnut rempata autojamme vuosikausiin!  :-[

No sillähän tämä vian paikallistaminen onkin niin mukavaa. Ei varmaan ole tekemätön paikka, mutta merkkiliikkeessä loppuisi äkkiä rahat ja sitä kautta homman järkevyys kesken jo näinkin iäkkään auton kohdalla.

Testasin tuon tankinkorkin ja kyllä siinä ainakin irrallaan näyttäisi alipaineventtiili lupsuttavan iloisesti kun tankin puolelle korkkia tulee imua. Ajossa en ole päässyt sitä vielä muiden kiireiden takia testaamaan.

Nyt on työn alla moottorin johtosarja ja kyllä siellä kuoren alla on joku pikkunikkari joskus piipahtanut. Suojakuorta on selvästi avattu mattopuukolla tai vastaavalla, kun useammassa nipun johdossa oli kuori viiltynyt auki. Ja yksittäisiä johtoja on teipattu suojaan, osa siistimmin ja osa vähemmän siististi.
Tuokin voi olla yksi osasyy satunnaisiin ja selittämättömiin vikoihin, tiedä häntä.


Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 06.06.16 - klo:14:18
Chevy tarkisti ja korjaili toistamiseen moottorin johtosarjan. Lievä nykiminen jäi ja auto toimikin n. 500km ilman muita ongelmia kunnes sammui taas äkkiarvaamatta liikennevaloihin.

Nyt on siis tankin korkki ja johtosarja yritetty parhaan mahdollisen taidon mukaan tarkistaa ja korjata. Vieläköhän jotain kannattaisi kokeilla? Tankin siirtopumppua?

Muistan kun viime vuoden juhannuksena mökkireissulla kävin Orivedellä näyttämässä autoa nykimisen takia. Enpä olisi uskonut että vuoden päästä selvitetään tuhansia köyhempänä vielä samaa asiaa.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: chevy55 - 22.06.16 - klo:13:50
Korjaamo-oppaan lukeminen kannattaa. Siinä sanottiin näin:

"Removing and installing suction jet pump (Superb II, Octavia II)
The fuel tank consists of a left and right chamber. In order to pump the fuel out of the left chamber of the fuel tank into the right chamber to the housing of the delivery unit, a suction jet pump is required. The version of the fuel tank requires that the fuel is pumped from the area of the fuel gauge sender with a suction jet pump to the fuel delivery unit."

Ja sitten tulee se huomionarvoinen osuus:
"A check is only to be carried out, if the engine stops because of fuel shortage, although the fuel gauge still indicates a fuel tank which is 1/4 full. "

Juuri näinhän tässä on käynyt, rykimiset alkavat melko tyhjällä tankilla. Siksi tuo 500 kilsaakin meni kuin vettä vain, kunnes tankissa oli enää noin neljännes polttoainetta.
Sama kävi aiemmin Tuukkelilla kun auto hyytyi meidän lähistölle. Tankki oli melko tyhjä.

Nyt pitää ottaa tuo säiliönpuolien välinen siirtopumppu ulos tankista ja tarkistaa se.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: tarzi - 23.06.16 - klo:19:01
Etuvedossa ei ole tuota imusuihkupumppua. Nelivetojen juttuja. Octaviassa siis.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: mrjj - 07.07.16 - klo:10:48
mitään uutta tästä ? mielenkiintoinen tapaus ja lopullinen syy kiinnostaisi. oliko kytkiksestä jo katsottu saman sulakkeen takana olevat anturit ? ja naftaletkusta tulee soppaa kun on ei-starttaa päällä ?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Eka Golf - 09.07.16 - klo:22:09
Kaikki on mahdollista ja mahdotonta kun autot kyseessä!  8)
Yhdessä kulkineessa pensamittari näytti väärin, tutkin asiaa, oli pumppu-/mittarihärpäke irti tankissa.
Laitoin paikalleen, mutta kipinöitä piti varoa ja tupakkia ei uskaltanut polttaa koska tankki oli puolillaan, tuli kuitenkin puhtaa kädet kun liotin kyynärpäitä myöten tankissa, pari kertaa piti uusia rojekti ennen kuin sain anturin säädettyä kohdillen, oli kärsinyt kun uiskenteli pitkin tankkia!  8)
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: sonic - 10.07.16 - klo:00:16
tapaus mielenkiintoinen kun sivuaa omaani BKD -06 ei käynnisty,huomenna tarkistan ton tankkipumpun pumppausmäärän, ja suuttimien pulssit oskilloskoopilla,vika varmaan löytyy tandempumpusta tai jos äskeiset ok, niin sehän siinä pitänee vaihtaa..
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 02.08.16 - klo:12:40
Ei mitään edistystä. Tankki katsottu läpi eikä siellä ole mitään ihmeellistä joka selittäisi vian. Paska mikä paska. Autohan se vaan on mutta todella turhauttavaa.
Anturit on katsottu moneen kertaan ja melkein vaihdettukin jo kaikki uusiin.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 02.08.16 - klo:18:35
Lainaus käyttäjältä: sonic - 10.07.16 - klo:00:16
tapaus mielenkiintoinen kun sivuaa omaani BKD -06 ei käynnisty,huomenna tarkistan ton tankkipumpun pumppausmäärän, ja suuttimien pulssit oskilloskoopilla,vika varmaan löytyy tandempumpusta tai jos äskeiset ok, niin sehän siinä pitänee vaihtaa..

Mikä ja missä on tandempumppu? Ei ilmeisesti sama kuin tankkipumppu? Löytyikö sun vika siitä?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: sonic - 08.08.16 - klo:23:20
Hieman myöhäinen vastaus, mutta siinä mulla se vika sittenkin oli,omalta kohdallani jäi tuon vaihdon jälkeen tunne että,siinä välttämättä ei ollut vikaa,täytin tuon linjan huolellisesti paluulinjasta imemällä ja laakista käyntiin,vanhan pumpun avasin eikä mitään näkyvää löytynyt  tää auto oli seisonut sen reilun vuoden. tuo tandempumppu tekee slipa myös jarruille josta nimitys on nokka akselin käyttämä mekaaninen pumppu jos commonrail koneissa sitä ei ole
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 19.08.16 - klo:16:24
Vielä tällainen ilmiö on autossa, että vain kolmosvaihteella n. 3500 kierroksesta täydellä kaasulla vedätettäessa veto nyykähtää vaikka kierrosrajoitin ei vielä vetoa rajoita. Veto siis huononee selvästi. Voisiko tässä olla avain vian löytymiseen?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 17.09.16 - klo:11:24
Yksinpuheluni jatkuu: Nyt autoon vaihdettiin "throttle body" eli imupuolen läppä ja moottori, joka estää jälkikäynnin sammutettaessa. Osasta oli tiivisteet pettäneet ja se oli täynnä öljyä. Vaihdon seurauksena näyttää sille, että sammuilu loppui.

Auto kuitenkin nykii ja "pumppaa" edelleen isoilla kierroksilla. Esim. kun ajan 100 km/h 6. vaihteella ja kiekat on 1800rpm, auto menee tasaisesti. Kun vaihdan kolmoselle, ajan edelleen 100 km/h ja kiekat on 3800rpm, auto nykii jatkuvasti. Kiekkamittaristakin näkee kierrosten pumppaamisen.

Ongelmat alkavat 2500-3000rpm välillä. Sitä alemmilla kierroksilla auto toimii tasakaasulla ja vedätettäessä ongelmitta.

Mistähän tämä voisi johtua?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 18.09.16 - klo:00:56
Skodan BKD ei taas lähtenyt käyntiin ennenkuin starttasi varmaan puoli minuuttia vaikka kone oli kylmä. Kun lähti, kuulosti melkoiselta pajavasaralta ja hytkytti koko autoa. Jonkun ajan päästä ääni ja hytkynä hävisi ja kone toimi normaalisti vakio nykinää vedätettäessä lukuunottamatta.

Täytyy kyllä sanoa, että Saksan inssit on onnistunut tekemään koneen, mitä ei järjellisillä taii järjettömillä  ponnistuksilla kuntoon saa. Videosta saa kuvan paukkeesta mikä pellin alta kuului:

https://vimeo.com/183145736/31ef4305d4
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Jultsu - 20.09.16 - klo:17:47
Tandempumppuako tähän ei oltu vielä vaihdettu?
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 20.09.16 - klo:19:56
Ei ole. Mutta en halua vaihtaa enää mitään mutupohjalta kun muutama tonni jo mennyt osien varmuuden vuoksi/kokeilumielessä uusimiseen. Kait tandempumpustakin joku vikakoodi olisi.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Jultsu - 20.09.16 - klo:20:09
Ei ole eikä tule, puhtaasti mekaaninen laitos. Siirtää polttoaineen suuttimille ja jos sen tuotossa puutteita tai päästää ilmakuplia syötön mukaan niin suuttimet lyö tyhjää ja käynti pätkii.

Jonkun polttoaineletkun pätkän kun vaihtaa läpinäkyvään malliin niin näkis että antaako ilmakuplaa joukkoon. Myös väljyyden voi tarkistaa käyttämällä tankkipumppua päällä ja tarkkailemalla tandemilta suotimelle palaavaa linjaa, ei pitäis suuria määriä tulla läpi.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 21.09.16 - klo:15:07
Mitäs tällanen tandempumppu maksaa? Ja vaikka sen vaihtais niin silti olis mahdollinen vikakohde varmaan vielä noi pumppusuuttimet ainakin.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Jultsu - 21.09.16 - klo:17:06
Saksasta varmaan 250-400 euroa, käytettyjä vois saada puoleen hintaan tuosta. Pumppusuuttimien tiivisteet kannattaa myös vaihtaa, mutta tämä operaatio vaatii venakopan sisältä keinujen irroittamisen ja tämän myötä erinäisten pulttien uusimiset, tiivisteet ei paljoa maksa mutta pultteihin menee jo kohtalainen summa. Suutinkärjet tai yksikön sisälmykset itsessään tuskin ovat rikki tai viallisia, mutta kärki voi kerätä aika härskin karstakerroksen joten sekin saadaan puhdistettua tuon operaation yhteydessä.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: repomies - 21.09.16 - klo:17:25
Pumppusuuttimet jos irroittelee niin suositus on että vaihtaa johtosarjan samalla. Tarinan mukaan johtosarja ei välttämättä kestä irroittamista, ja saattaa hyvinkin olla nykimisien syypää alkuaankin. Johtosarjan saa esimerkiksi darkside developments nimiseltä putkalta briteistä, jos marmorin hinta tuntuu liian tuimalta.

Ã,,äni suutinten putsaukselle, tiivisteiden vaihdolle ja johtosarjan uusinnalle. Edit: jaa se johtosarja oli jo vaihdettu. Sitten paha sanoa, sitä olisin itsekin epäillyt kun niin monella on auttanut. Tandem siinä tosiaan on sitten.. vaikkei se itsellä mitään kyllä auttanut satunnaiseen nykäisyyn joka tulee ensimmäisessä kiihdytyksessä.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: repomies - 21.09.16 - klo:17:43
Tuo videon käyntiääni on kyllä melkoinen. Ei ole tervettä. Joko se käy vain osalla pytyistä tai siellä on jo joku pahempi mekaaninen vika. Miten se tokeni tuosta pajavasaramoodista? Alkoi vaan käydä kunnolla yhtäkkiä?

Harmillinen tapaus.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 21.09.16 - klo:19:46
Lainaus käyttäjältä: repomies - 21.09.16 - klo:17:43
Tuo videon käyntiääni on kyllä melkoinen. Ei ole tervettä. Joko se käy vain osalla pytyistä tai siellä on jo joku pahempi mekaaninen vika. Miten se tokeni tuosta pajavasaramoodista? Alkoi vaan käydä kunnolla yhtäkkiä?

Harmillinen tapaus.

Kävi ihan selvästi vaan osalla pytyistä kun kolisi. Hetkutteli autoa samalla. Kun vähän lämpesi niin hytkyntä loppui ja käyntiääni normalisoitui. Liikkeelle lähdettyä tasakaasulla moottori toimi ongelmitta.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: repomies - 21.09.16 - klo:20:44
Lainaus käyttäjältä: Tuukkeli - 21.09.16 - klo:19:46
Kävi ihan selvästi vaan osalla pytyistä kun kolisi. Hetkutteli autoa samalla. Kun vähän lämpesi niin hytkyntä loppui ja käyntiääni normalisoitui. Liikkeelle lähdettyä tasakaasulla moottori toimi ongelmitta.

Tosiaan tandemin vaihto ei omaan harvinaiseen nykäisyyn auttanut mutta jos haluat sitä kokeilla niin topautoosat myy boschin tekemää pumppua halvalla. Ainakin omaan BMR koneeseen löytyy hintaan 233 euroa ja osan koodi F 009 D02 804. Tuon halvemmalla on vaikea löytää uutta boschilaista. Tiiviste on syytä vaihtaa myös, niitä löytää ebaysta jollain kympillä.

Tässä: http://m.topautoosat.fi/bosch-765288.html (http://m.topautoosat.fi/bosch-765288.html)

Koska BKD on 16v niin tuon pitäisi käydä. Ehdottomasti ehkä.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: Tuukkeli - 05.10.16 - klo:20:19
Sain auton myytyä tuossa kunnossa, eli ei selvinnyt mikä vika niin sitkeässä oli että puolentoista vuoden korjauksella ei tullut kuntoon.

Pyysin ostajaa kertomaan jos vika löytyy että missä se oli. Minun ja Skodan yhteinen taival on kuljettu. Seuraavaksi saa joku muu merkki aiheuttaa harmia ja absurdin suuruista rahanmenoa.
Otsikko: Vs: Octavia v. 2007 2.0 tdi BKD koneella sammuilee ja pätkii mahdoton tapausko?
Kirjoitti: maickeli - 17.11.20 - klo:18:11
Saatiinkohan tähän vikaan ikinä selvyyttä tai vastaaviin? Omassa Octavia 2.0 TDI 2008 BKD:ssä oli aikalailla samat oireet aluksi: teki voimakkaita nykäyksiä ajossa ja vaiva pikku hiljaa paheni niin, ettei suostunut sammuttuaa enää käynnistymään vasta kuin pitkän starttaamisen jälkeen. Nykyään sammuu lämpimäksi käymisen jälkeen aivan kuin ei saisi polttoainetta. Jäähdyttyään käynnistyy pitkän starttaamisen jälkeen ja käy ja kukkuu hetken aikaa normaalisti. Ei vikakoodeja, vaihdettu uutta osaa on polttoaineen siirtopumppu tankissa, tandem-pumppu, polttoainesuodatinyksikkö ja hehkutulpat.