VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia II (04-13) => Aiheen aloitti: P-Veli - 07.02.16 - klo:19:31

Otsikko: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: P-Veli - 07.02.16 - klo:19:31
Auto: Octavia II - 06 TDI DSG

Terve.

Elikkäs ocusta hyytyi akku. Aamulla startatessa ei juuri pyöräyttänyt. Vaihdoin akun, niin nyt ei starttaa ollenkaan! Joku rele naksahtaa kun avainta kääntää ja jos valot on 0 - asennossa, niin valokatkaisijan valo sammuu avaimen kääntämisen ajaksi.
Kun kääntää virrat päälle, niin mittaristoon syttyy punainen ajoneston valo, joka muuttuu hetken päästä keltaiseksi. Se keltainen valo jää palamaan. Auton kumpikaan avain ei toimi sen paremmin.

Mikähän voisi olla vikana?
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: vwp - 07.02.16 - klo:19:40
Onko vaihtoakussa varmasti virtaa? Kuulostaa siltä, kuin olisi vain tyhjä akku :o
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: P-Veli - 07.02.16 - klo:19:45
En ole itseasiassa mitannut akkua, mutta luulisi siinä virtaa olevan. Ainakin kaikki valot palaa kirkkaammin ja sentään lukot aukeaa, toisin kun vanhalla akulla.

Kuuluuko tuon ajonesto valon jäädä palamaan? Ei tule kiinnitettyä huomiota silloin kun auto toimii.
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: P-Veli - 07.02.16 - klo:20:58
Kävin mittaamassa akun jännitteen navoista. Tunnin verran olin käännellyt virtoja edestakaisin, availlut ja sulkenut lukkoja ja välillä oli xenonitkin päällä ja poissa. Silti yleismittari näytti 12.4 V. Kaikki muu toimii kyllä: ikkunat liikkuu, puhallin puhaltaa, valot palaa, ovet menee lukkoon ja aukeaa... Mittaristoon jää palamaan keltainen ratin kuva. Voiko auto olla "unohtanut" avaimet?
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: PP - 07.02.16 - klo:21:03
Lainaus käyttäjältä: P-Veli - 07.02.16 - klo:20:58
Kävin mittaamassa akun jännitteen navoista. Tunnin verran olin käännellyt virtoja edestakaisin, availlut ja sulkenut lukkoja ja välillä oli xenonitkin päällä ja poissa. Silti yleismittari näytti 12.4 V. Kaikki muu toimii kyllä: ikkunat liikkuu, puhallin puhaltaa, valot palaa, ovet menee lukkoon ja aukeaa... Mittaristoon jää palamaan keltainen ratin kuva. Voiko auto olla "unohtanut" avaimet?

Ei se ainkaan virran puutteen vuoksi unohda. En tosin tiedä, voiko riittävän pitkä virran puute vaikuttaa, mutta ainakaan vuorokausi ei haittaa.
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: jusba31 - 07.02.16 - klo:21:07
Onko moottorin maakaapeli kunnossa? Jos sulla on käynnistyskaapelit, niin koita laittaa sellainen akun - navan ja moottorin välille.
Jos ajonesto olisi aktiivinen niin moottori starttaisi, mutta sammuisi heti.
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: M.R - 07.02.16 - klo:21:15
Jos siellä nimenomaan ratin kuva palaa se EI ole ajoneston merkkivalo vaan sähköisen ohjaustehostajan häiriön merkkivalo. Tämä merkkivalo syttyy jos akku on ollut irti se on normaalia. Valon pitäisi sammua kun autolla ajaa muutaman kymmmenen metriä tosin ensiksi se pitäisi saada käymään. Muistaakseni startille on oma rele siinä keskuselektroniikan lähettyvillä. Saattaahan se naksahtaa, mutta kytkeekö oikeasti virtoja? Tarkasta rele ensimmäisenä sanoisin minä...
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: P-Veli - 07.02.16 - klo:21:28
Eipä ole kaapeleita käytössä. Akkulaturi olisi kyllä..  ;D
Miltä puolelta tuota moottorin maakaapelia olisi syytä etsiä? Auto kuitenkin toimi ihan moitteetta akun tyhjentymiseen saakka. Tietysti jos siellä on maavikaa, niin voisi selittää myös akun tyhjentymisen... Akku kyllä kyykähti ensimmäisen kerran tammikuun kovilla pakkasilla.  Eniten aiheuttaa hämmennystä tuo ratin kuva mittaristossa ja ajovalojen katkaisijan takaa kuuluva naksahdus startatessa.
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: P-Veli - 07.02.16 - klo:21:31
Lainaus käyttäjältä: M.R - 07.02.16 - klo:21:15
Jos siellä nimenomaan ratin kuva palaa se EI ole ajoneston merkkivalo vaan sähköisen ohjaustehostajan häiriön merkkivalo. Tämä merkkivalo syttyy jos akku on ollut irti se on normaalia. Valon pitäisi sammua kun autolla ajaa muutaman kymmmenen metriä tosin ensiksi se pitäisi saada käymään. Muistaakseni startille on oma rele siinä keskuselektroniikan lähettyvillä. Saattaahan se naksahtaa, mutta kytkeekö oikeasti virtoja? Tarkasta rele ensimmäisenä sanoisin minä...

Siis onko keskuselekrtoniikka konehuoneessa,  akun vieressä oleva sulakeboksi? Sieltä pitäisi siis löytää startin rele. Eiku kattomaan!
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: jusba31 - 07.02.16 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: P-Veli - 07.02.16 - klo:21:28
Miltä puolelta tuota moottorin maakaapelia olisi syytä etsiä? Auto kuitenkin toimi ihan moitteetta akun tyhjentymiseen saakka. Tietysti jos siellä on maavikaa, niin voisi selittää myös akun tyhjentymisen... Akku kyllä kyykähti ensimmäisen kerran tammikuun kovilla pakkasilla.  Eniten aiheuttaa hämmennystä tuo ratin kuva mittaristossa ja ajovalojen katkaisijan takaa kuuluva naksahdus startatessa.

Ratin kuva johtuu siitä, että ohjaustehostin unohtaa perussäädön kun akku ollut irti. Se sammuu itsestään kun ajat autolla pikku matkan.
Maakaapeli menee yleensä vaihdelaatikosta runkoon akun alle (en osaa 100 varmaksi sano miten ko ocussa se on, mutta jos sama kun golffissa niin on noin).
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: jusba31 - 07.02.16 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: P-Veli - 07.02.16 - klo:21:31
Siis onko keskuselekrtoniikka konehuoneessa,  akun vieressä oleva sulakeboksi?

Ei vaan kojelaudan sisällä kuskin jalkatilassa.
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: M.R - 07.02.16 - klo:21:37
Keskuselektroniikka ja sen vieressä olevat releet löytyy auton sisältä. Se on siinä kuljettajan puolella suurinpiirtein polven korkeudella. Ratin alta muovit pois niin pääsee näkemään..
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: PP - 07.02.16 - klo:21:55
Releen kuuluu naksahtaa, kun starttaa, mutta normaalisti sitä ei huomaa tai tule ajatelleeksi. Nytkö ei tapahdu mitään muuta kuin se naksahdus? Eikö startista kuulu mitään sirinää tms.?
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: M.R - 07.02.16 - klo:22:07
Voihan se rele naksahtaakin mutta ei silti kytke. Ei olis ensimmäinen tällä tavalla hajonnut rele.
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: pomo - 07.02.16 - klo:22:11
Startti rikki?
Otsikko: Vs: Octavia II Ei käynnisty. Ajonesto?
Kirjoitti: P-Veli - 09.02.16 - klo:21:34
Eilen illalla kävin kaivamassa tietä startille. Siellähän odotti mukava yllätys. Se maadoituskaapelihan siellä oli liittimen vierestä poikki! Kokeilin laittaa kaapelin pään mutterin alle, ja autohan lähti heti käyntiin. Tänään korjasin kaapelin ja nyt auto toimii taas normaaliin tapaan.
Kiitos kaikille avusta!