VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf / Jetta V (03–08) => Aiheen aloitti: Lussakolhvi -06 - 22.09.15 - klo:17:59

Otsikko: Ratin vaihto
Kirjoitti: Lussakolhvi -06 - 22.09.15 - klo:17:59
Morotus. Auttakaahan miestä mäessä...

Tilasin kuluneen muovirattini tilalle romikselta nahkaisen vastaavan. Koska en kaivannut ratissa olleita nappeja, myyjä kertoi, että voin laittaa vanhan muoviratin peiteläpyskät nappien tilalle. No, nehän paljastuivatkin sitten vaihdon yhteydessä kiinteäksi valuksi rattimuovin kanssa, eikä ruuvikiinnitteisiksi, kuten nappipaneelit ovat.

Uusi ratti on nyt paikoillaan ja olisi kiva saada napit nyt sitten myös toimimaan. Miten se onnistuu??? Jotain kuvia koitan osata liittää...

Auto on Plussa Golf 2006 1.9 TDI

No ei kuvien liitos onnistunutkaan amatööriltä...
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: vwp - 22.09.15 - klo:18:34
Kuvat saat kätsysti kun rekisteröidyt vaikka photobuckettiin.
http://s1293.photobucket.com/ (http://s1293.photobucket.com/)
Sinne sitten uploadaat kuvan ja kun avaat kuvan siellä, niin sen oikealla puolella näkyy "Share this photo" ja alla neljä vaihtoehtoa. Klikkaa niistä alimmaista laatikkoa eli IMG perässä olevaa linkkiä. Linkki kopioituu ja muuttuu keltaiseksi. Sen kun sitten liität tähän viestiin ilman mitään muita kuvanliittämisrimpsuja, niin kuva näkyy viestissä näin:
(http://i1293.photobucket.com/albums/b591/jmannisto/P9042329_zpsyeqfzicv.jpg) (http://s1293.photobucket.com/user/jmannisto/media/P9042329_zpsyeqfzicv.jpg.html)
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: dwntime - 22.09.15 - klo:19:12
Napit ei toimi jos rattiakselin ohjainlaite ei tue sitä. Onko sulla vakkaria?
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: Lussakolhvi -06 - 22.09.15 - klo:19:50
Terveisiä saunasta...
Joo, on viiksen päässä vakkarin nappi.
Lueskelin jossain vaiheessa tätä foorumia, niin sekin jotain kai merkitsee, että airbagin liittimessa on 8 pinniä.
Siinä boksissa, johon rattinappien piuhat tulee, on no 1K0959542 A
Ratissa on no 1K0419091AE7B4

Nuo varmaan jotain sanoo alan harrastajille... :)
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: dwntime - 22.09.15 - klo:22:21
Lainaus käyttäjältä: Lussakolhvi -06 - 22.09.15 - klo:19:50
Terveisiä saunasta...
Joo, on viiksen päässä vakkarin nappi.
Lueskelin jossain vaiheessa tätä foorumia, niin sekin jotain kai merkitsee, että airbagin liittimessa on 8 pinniä.
Siinä boksissa, johon rattinappien piuhat tulee, on no 1K0959542 A
Ratissa on no 1K0419091AE7B4

Nuo varmaan jotain sanoo alan harrastajille... :)

No eipä nuo auta. Ohjainlaite on sen mustan ohjauspylvään ympärillä olevan muovin alla. Alapuolella ohjaustankoa. Sinne pääsee vaan irrottamalla ratin. Tuon osanumeron näkee myös vcds:llä, ei tartte irrotella mitään.
Lisäksi jos vaihdoit airbagin entisestä ratista niinkuin oletan, myös airbagin johto pitää vaihtaa nappeja tukevaan. Siinä sun nykyisessä johdossahan ei tule mitään tuohon nappien ohjainlaitteeseen.
Nappeihin ei vissiin nyt tule edes valaistus päälle?
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: Lussakolhvi -06 - 23.09.15 - klo:09:08
Joo, ei tule valoja. Täytyy nyt miettiä, onko liian monimutkainen homma. Vai siedänkö vaan toimimattomia nappeja siinä ratissa. Onhan ne hienon näköiset vaikka ei toimiskaan...

Odottelen nyt, mitä ratin myynyt romis vastaa lievään reklamaatiooni...

Ja olisko kellään foorumilaisella myynnissä näitä tarvittavia härpäkkeitä?
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: dwntime - 23.09.15 - klo:09:59
Lainaus käyttäjältä: Lussakolhvi -06 - 23.09.15 - klo:09:08
Joo, ei tule valoja. Täytyy nyt miettiä, onko liian monimutkainen homma. Vai siedänkö vaan toimimattomia nappeja siinä ratissa. Onhan ne hienon näköiset vaikka ei toimiskaan...

Odottelen nyt, mitä ratin myynyt romis vastaa lievään reklamaatiooni...

Ja olisko kellään foorumilaisella myynnissä näitä tarvittavia härpäkkeitä?

Mulla löytyy ylimääräisenä monitoimirattia tukeva ohjainlaite. Osanumerolla : 1K0 953 549 BD.

Tuolla (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Steering_Wheel_Control_Module_Versions) on lista noista ohjainlaitteista ja millaiseen konfiguraatioon ne käy. Erityisen tärkeä että slip ring type vastaa sun nykyisessä ohjaimessa ja tuossa uudessa ohjaimessa. Muuten joudut vaihtamaan sen myös.
Homma joku lukemaan vcds:llä sun auton ohjainlaitteet niin näet tuon ohjainmoduulin osanumeron. Vertaat sitä tuohon Ross-Techin listaan ja jos sulla on jo highline ohjainlaite, niin silloin ei tartte vaihtaa sitä. Jos taas ei niin sitten vaihtoon.
Täällä (http://www.r32oc.com/topic/30036-change-mk5-multi-function-steering-wheel-to-a-mk6-wheel/) hyvät ohjeet miten vaihdetaan tuo ohjainlaite. Näkee kuvista myös miten se pitää irrottaa tuosta akselilta.

Airbagin johtoja voi katsella vaikka ebaysta. Ei ole kallita.
Tuossa (http://www.ebay.co.uk/itm/MF-Steering-Wheel-MFSW-Airbag-Cable-For-VW-Tiguan-Touran-Golf-GTI-MK6-5K0971584C-/221463142133?hash=item33903b5ef5) vaikkapa Kiinasta. Ei ole pahan hintainen.
Muistatko oliko sulla airbagiin liitetty yksi vai kaksi liitintä? Eli onko bagi yhdellä vai kahdella laukaisimella? Se nimittäin vaikuttaa tuohon johtoon myös. Tuo linkittämäni johto on yhdellä laukaisimella varustettuun airbagiin.

Ja ei ole monimutkainen homma. Ratin tosin joudut irrottamaan vielä uudelleen. Muistithan merkata siihen keskiöpulttiin irrotuskerran vaikka tussilla? Samaa pulttia saa irroittaa vain viidesti ja sen jälkeen se pitää vaihtaa.
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: Tos® - 23.09.15 - klo:21:23
Rattia ei saa täysin toimivaksi ilman isonäyttöistä MFA+:aa.
Vain volume ja ajotietokoneen näyttöjen vaihto toimivat.

Radiokanavaa tai kappaletta ei saa vaihdettua.
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: dwntime - 24.09.15 - klo:09:46
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 23.09.15 - klo:21:23
Rattia ei saa täysin toimivaksi ilman isonäyttöistä MFA+:aa.
Vain volume ja ajotietokoneen näyttöjen vaihto toimivat.

Radiokanavaa tai kappaletta ei saa vaihdettua.

Totta. Tosin kirjoittajahan ei tainnut sanoa kumpi näyttö hänellä on :) Toki jotain voi päätellä jos autossa on alunperin ollut muoviratti.
Otsikko: Vs: Ratin vaihto
Kirjoitti: Lussakolhvi -06 - 24.09.15 - klo:11:35
Ratin vaihto järjestyi onneksi helpommalla tavalla- romikselta löytyi sopiva ratti ilman nappuloita. Ja sellainen riittää mulle hyvin...

Kiitos kaikille kantaa ottaneille asiallisista kommenteista!