VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf / Jetta V (03–08) => Aiheen aloitti: MarkkuS - 06.07.15 - klo:11:32

Otsikko: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: MarkkuS - 06.07.15 - klo:11:32
Tervehdys,
olisikohan täällä tietoa mistä voisi johtua ärrän tyhjäkäynnin mielestäni outo käyttäytyminen. Lämpimällä koneella kierrokset nousevat pienen ajon jälkeen noin tuhanteen kierrokseen. Aina näin ei tapahdu mutta on yleistynyt hiljattain. Käyttäytyminen alkoi talvella enkä kiinnittänyt siihen juurikaan huomiota mutta nyt tekee samaa myös kesällä. Voisiko syy olla viallinen PCV-venttiili?
Muuten auto käyttäytyy normaalisti ajossa.

Vm. 2006 110tkm ajettu manuaali on kyseessä.

Kiitokset jo etukäteen vihjeistä. Seuraava askel on sitten lähestyminen arvauskeskusta, elikkä lähimpää marmoria.
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: ViLus - 07.07.15 - klo:10:26
Mulla korjaantui kun vaihtoi akun. Paikallaan oli alkuperäinen akku vuosimallia 2006. Ei ottanut latausta enää vastaan.

Saattaa tosin olla myös MAF tai PCV. Tarkista akun kunto ennen kuin alat marmorille syytämään kyhnyä.
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: MarkkuS - 07.07.15 - klo:17:23
Kiitti infosta. Akun vaihdoin keväällä joten se on suljettu pois.
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: MarkkuS - 08.07.15 - klo:19:34
Otetaan hieman takaisin. Uusi akku oli kaksi amppeeria pienempi kuin alkuperäinen ja sieltähän se syy löytyi. Nyt toimii. Suuri kiitos!
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: Ilkka83 - 15.07.15 - klo:21:47
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7061844-High-Idle-after-new-battery (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7061844-High-Idle-after-new-battery)

Laitetaan nyt linkki vielä, vaikka ongelma on ratkennut?
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: Eka Golf - 15.07.15 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: MarkkuS - 08.07.15 - klo:19:34
Otetaan hieman takaisin. Uusi akku oli kaksi amppeeria pienempi kuin alkuperäinen ja sieltähän se syy löytyi. Nyt toimii. Suuri kiitos!
Mitä tuo "kaksi amppeeria pienempi kuin alkuperäinen" oikein tarkoittaa kun en ymmärrä?  ???
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: TDiih - 15.07.15 - klo:22:33
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 15.07.15 - klo:22:10
Mitä tuo "kaksi amppeeria pienempi kuin alkuperäinen" oikein tarkoittaa kun en ymmärrä?  ???

Ilmeisesti 2Ah(amppeerituntia) pienempi varauskapasiteetiltaan kuin mitä alkuperäinen oli. Vitoskorisista lähtien kun on pitänyt kertoa autolle kuinka suuri akun kapasiteetti(asetuksissa saattaa olla kennotyyppikin?) on. Jos tieto on eculla väärin niin saattaa aiheuttaa kaikenlaisia epämääräisiä ongelmia. Jännää että noin pieni ero aihettaa jo ongelmia.
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: Eka Golf - 15.07.15 - klo:23:25
Mutta vanhetessaan akun varauskyky kuitenkin pienenee?  :o
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: TDiih - 15.07.15 - klo:23:52
Varauskyky varmasti pienenee vanhetessa, muttei se tarkoita sitä että samalla lataamiseen käytettävä energiamäärä vähenisi. Vanhetessa akun kokonaishyötysuhde laskee elektrolyysin aktivointihäviöiden ja tyhjäkäyntiresistanssin kasvun vuoksi.
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: Eka Golf - 16.07.15 - klo:00:11
Miten tuo tieto ECUlle kerrotaan koska kohta pitää ehkä akku vaihtaa?
Miten saa radion koodin selville ennen vaihtoa kun manuskasta ei löytynyt?  ???
Otsikko: Vs: R32 tyhjäkäynti
Kirjoitti: vwp - 16.07.15 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 16.07.15 - klo:00:11
Miten tuo tieto ECUlle kerrotaan koska kohta pitää ehkä akku vaihtaa?
Miten saa radion koodin selville ennen vaihtoa kun manuskasta ei löytynyt?  ???

Esimerkiksi VCDS:llä saa tuon tiedon kerrottua.
Joissakin radioissa saattaa koodi lukea jossakin tarrassa itse radion kyljessä. Itsellä ei ole kyllä koskaan radio koodeja kysellyt, vaikka akku onkin ollut irti.