VAGarena.fi

Tekniikka => Moottori ja voimansiirto => Aiheen aloitti: okalli - 23.05.15 - klo:10:01

Otsikko: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: okalli - 23.05.15 - klo:10:01
Siis touran 2007 dsg 1.9 eka startti aamulla ja siniset savut mutta vain näin kesällä ei savuja talvella. Missä syyy erg, turpo tutkittu fin turpolla, katti tukossa?????
Hyviä arvauksia / tietoja otetaan vastaan asiantuntjoilta.
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: TapsaR - 23.05.15 - klo:10:33
Sama vika Octaviassa 2008, 1.9 TDI BXE, ajettu 285tkm. Ekassa startissa savut, myös noin 1h seisonnan jälkeen, näkyy selkeiten nyt kun lämpötila on noussut, mutta kyllä sieltä talvellakin se käry tulee, se vaan tulee hitaammin ja pidemmän aikaa niin sitä ei huomaa helposti.

Haiseeko käry öljylle vai dieselille? Omassani mielestäni enemmän dieselille kuin öljylle.

Öljyä kuluu 10tm vaihtovälillä, noin 0,5L, TB Diamond diesel.

Veljen Octaviassa sama käry juttu, on käyttänyt sitä kahdessa ahdin huollossa ja toisessa olivat sanoneet ettei välystä ole, ahdin ok ja toisessa tuomio: ahdin vaihtoon heti päittäisvälyksen vuoksi ja vuotaa öljyä ahtopuolelle.
Se huolto mikä mainitsi ettei välystä ole muistutti vielä että näihin on vaihdettu turhan paljon ahtimia tuon käynnistyspölläyttelyn takia, joka johtuu välillä ihan muusta syystä.

Ahdinta olen itse epäillyt, mutta välystä ei tunnu yhtään ei omassanikaan eikä veljen Octaviassa. Yksi epäilyksen kohde on kuluneet venttiiliohjurit sekä kumit, näissä kun on kai ollut jo pienilläkin kilometreillä kuluneita ohjureita?, voi olla ihan Essobaari juttukin...
Ohjurinkumit olisi helpompi ensin kokeilla, menisi helpoiten jakopään vaihdon yhteydessä. Ohjurien vaihto & kansiremppa vähän jo kysymys että kannattaako jos tuo käry ei häritse.
Voisiko huohottimesta tuleva öljy jäädä imupuolelle esim imusarjaan, öljy valuu koneen seisoessa sylintereihin ja palaa startissa, mahdollista?
Mietin myös suuttimien vaikutusta, kun omassani tuo käryn määrä vaihtelee käynnistysten välillä todella paljon. Jos joku suutin jääkin vuotamaan kun kone on sopivassa asennossa = suuttimeen jää paine ja suutin vuotaa dieselit männän päälle palotilaan, josta se sitten käryää startissa.

Tätä on tullut pohdittua että pitäisikö jotain tehdä vai vaan lisää kovaa ajoa ja huonoa huoltoa 8)
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: Eka Golf - 23.05.15 - klo:23:44
Jos sähkölaitteesta tulee sininen savu niin se on luultavasti rikki?
Jos savun saa takaisin niin toimii, mutta miten ihmessä tuo onnistuu?  :P
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: okalli - 24.05.15 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 23.05.15 - klo:23:44
Jos sähkölaitteesta tulee sininen savu niin se on luultavasti rikki?
Jos savun saa takaisin niin toimii, mutta miten ihmessä tuo onnistuu?  :P
[/quot

Oi, löytyi oikein asiantuntija. KIITOS KOVASTI.
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: SNG - 24.05.15 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: okalli - 24.05.15 - klo:08:52
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 23.05.15 - klo:23:44
Jos sähkölaitteesta tulee sininen savu niin se on luultavasti rikki?
Jos savun saa takaisin niin toimii, mutta miten ihmessä tuo onnistuu?  :P
[/quote

Oi, löytyi oikein asiantuntija. KIITOS KOVASTI.

Todellakin.  :o
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: qwe - 24.05.15 - klo:11:09
olen Asiantuntija kuten nuo edellisetkin. ;)

BKD koneisen Golfin (230tkm) siniset savut loppui hehkujen vaihdolla. Oli 2 kpl rikki.
Vikakoodit lukemalla selviää em. vika.


Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: SNG - 24.05.15 - klo:11:30
Lainaus käyttäjältä: qwe - 24.05.15 - klo:11:09
olen Asiantuntija kuten nuo edellisetkin. ;)

BKD koneisen Golfin (230tkm) siniset savut loppui hehkujen vaihdolla. Oli 2 kpl rikki.
Vikakoodit lukemalla selviää em. vika.

Hyvä huomio. Hehkujahan saa olla 2kpl pimeänä ilman vikailmoitusta. Jos menee vielä kolmaskin, niin sitten syttyy joko moottorin vikavalo tai hehkun merkkivalo alkaa vilkkua. En muista ihan tarkalleen miten tuo meni.

BKD:ssa hehkut v-mäisesti koneen sisällä. BMM:ssä näppärästi koneen kyljessä kuten sytytystulpat vanhemmissa bensakoneissa. Näin taitavat 1.9:ssäkin olla eli erittäin helppo ja nopea vaihtaa.

Kulutustavaraa nuo hehkut. Johtosarjakin voi toki mennä.

Toisaalta miksi ei savuttaisi talvella jos hehkuista olisi kyse?
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: TapsaR - 25.05.15 - klo:09:37
Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.05.15 - klo:11:30
Hyvä huomio. Hehkujahan saa olla 2kpl pimeänä ilman vikailmoitusta. Jos menee vielä kolmaskin, niin sitten syttyy joko moottorin vikavalo tai hehkun merkkivalo alkaa vilkkua. En muista ihan tarkalleen miten tuo meni.

BKD:ssa hehkut v-mäisesti koneen sisällä. BMM:ssä näppärästi koneen kyljessä kuten sytytystulpat vanhemmissa bensakoneissa. Näin taitavat 1.9:ssäkin olla eli erittäin helppo ja nopea vaihtaa.

Kulutustavaraa nuo hehkut. Johtosarjakin voi toki mennä.

Toisaalta miksi ei savuttaisi talvella jos hehkuista olisi kyse?

Hehkuthan ei paljoa maksa vaikka kokeiluksi laittaisi, itselleni on yksi uusittu jossain huollossa vuosia sitten.

Mutta jos hehku(t) olisi pimeänä, olisi sen talvella huomannut ja hehkuttaako nämä edes kesällä? Lisäksi se ei vaikuttaisi kuin käynnistyksessä, tuo oma kun pölläyttelee sen verran että perässä ajaessa huomaa, liikkeelle lähdöstä pari ekaa vaihtamisen jälkeistä kiihdytystä niin pieni kitku näkyy.
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: Tomppaa_ - 25.05.15 - klo:16:58
Yleinen syy tuolle siniselle pöläykselle on hieman vuotavat venttiilivarrenkumit. Moottorin sammuksissa ollessa valuu venttiilin vartta pitkin pieni määrä moottoriöljyä männänpäälle / imukanavaan ja käynnistäessä hieman pölähtää. Vialliset hehkutulpat ovat toinen ehkä jopa yleisempi pöläyksen aiheuttaja näissä moottoreissa.
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: okalli - 26.05.15 - klo:07:42
Hei, eikös hehkutulpan voi tutkia yleismittarilla, hehkutulpan päästä maahan?????
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: SNG - 26.05.15 - klo:08:00
Lainaus käyttäjältä: okalli - 26.05.15 - klo:07:42
Hei, eikös hehkutulpan voi tutkia yleismittarilla, hehkutulpan päästä maahan?????

Kyllä voi. Jos vastus ääretön on ainakin rikki. Oikeasta vastusarvosta en osaa suoraan sanoa. Pitäisi tietää tulpan nimellisteho ja laskea siitä.

Ne hehkutulppien kierteet ovat sitten todella hentoiset, eli älä väännä kierteitä rikki kun kiinnität takaisin tai asennat uusia!

Jos tulppia ei ole koskaan vaihdettu tai siitä on kauan, vaihtaisin suoraan kaikki. Ne ovat todellakin kulutustavaraa, eivätkä esim Motonetissä hirveästi maksa.
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: TapsaR - 18.06.15 - klo:10:21
Vaihdon hehkut, muutaman käynnistyksen perusteella tilanne ei ole mielestäni muuttunut miksikään.

Vanhoissa oli vastus kaikissa aikatarkalleen 1.0 ohmi. Kaikissa oli yhdellä sivulla kiinni sulanutta nokea joka ei lähde kyllä muuten kuin hiomalla pois.

Rvs käsittelyt myös tuli tehtyä 2 x D6, ei vaikuttanut käynnistys pölläytykseen.

Nyt jäljellä olevia vaihtoehtoja on venttiiliohjurinkumit, turbo, huohotusöljyt?
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: dosetti - 18.06.15 - klo:10:43
Lainaus käyttäjältä: okalli - 23.05.15 - klo:10:01
Siis touran 2007 dsg 1.9 eka startti aamulla ja siniset savut mutta vain näin kesällä ei savuja talvella. Missä syyy erg, turpo tutkittu fin turpolla, katti tukossa?????
Hyviä arvauksia / tietoja otetaan vastaan asiantuntjoilta.

Miten isot savut sieltä tulee? Peittyykö koko tienoo vai sininen tupsaus? En ole itseltäni huomioinut juurikaan, tuleeko kun olen kuskin paikalla aina enkä näe pakoputken päähän, mutta ainakaan tienoo ei peity. Jossain oli muistaakseni juttua siitä, että suutin voi jäädä auki ja palamaton diesel ekalla käynnistyksellä pölläyttää siniset savut.
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: okalli - 19.06.15 - klo:11:40
Kyllä sieltä iso pölläys lähtee, siis ei talvella. Venttiilivarren kumeista huolto sanoo ettei niitä ole vaihdettu milloinkaan. Voisko johtua huohotin  tukossa vai sytytys myöhäsellä. Talvella ei pölläyttele.
Otsikko: Vs: Touran ( eka startissa siniset savut )
Kirjoitti: jaketson - 17.07.15 - klo:11:16
Itsellä bxe moottorissa alkoi pölläytys kun säädin nokka-akselin ajoitusta nollasta -2.5. Savutus ei ole häirinnyt koska kulutus tippui n. litralla tuon jälkeen.