Hellou,
Eli Octaviaan tuli ongelma. Kaikki alkoi siitä kun huomasin pariviikkoa sitten tyhjäkäynnillä turbon vihellystä. Tämän jälkeen alkoi limb modet jokaisesta kovemmasta kiihdytysestä. Koitin käydä moottoritiellä polttamassa karstoja pois sillä seurauksella että alkuperäisen vian lisäksi sain Pakokaasujärjestelmän vikavalon syttymään.
Piuhan päässä kin käytettiin autoa, muttei se valittanut muusta kuin overboostista.
-Kokeilin kaksi kertaa Mr Muscle hoitoa turbolle heikoin tuloksin, ei siis vaikutusta.
-Maf ja Map toimii
-Löysin imupuolelta ilmavuodon, korjaus ei vaikuttanut mitään. Muita vuotoja ei löytynyt (en ole mittareilla tutkinut).
-Turbon siivet liikkuu, mutta en ole varma voisiko alipainepumppu ahdistaa liikettä. Liikkuu kyllä sormin ja alipaineella.
Eli tyhjäkäynnillä alipaine "sulkee" siivet ääriasentoon ja jos irrottaa alipaineletkun kellolta, niin turbon siivet "vapautuu" täysin. Tällä hetkellä alipainekellossa ei ole alipaineletkua kiinni ja turbo toimii hyvin korkeilla kierroksilla. Veto alkaa noin 2500rpm ja vetää hyvin(paremmin kuin on pitkään aikaan vetänyt).
Miksiköhän toi pakokaasujärjestelmän vikavalo sitten palaa.. Eli voiko egr:n toimimattomuus vaikuttaa turbon yliahtoon? Egr:n läppämoottorin vaihdoin noin vuosi sitten ja tuntuisi nytkin toimivan. Silloin kun vaihdoin sen, niin se sammutti itsestään vikavalon mittaristosta, joten nyt ihmettelen et miks se ei sammuta sitä nyt JOS vika ei ole sillä puolella VAI ONKO?
Tuntuis et vika olis siinä solenoid valve blockissa (korvaa N75:den tässä koneessa), mutta kun foorumeita lukee, niin sen osan vaihto ei ole vielä ketään auttanut. Osalla hintaa joku 250â,¬.. ..en siis vaihda jos ei voi osottaa että vika on siinä.
Onko vika
1. Turbossa
2. Turbon alipainekellossa
3. Solenoid valve blockissa (onko jollain ylimääräistä jota vois kokeilla?)
4. jossain muussa, missä?
Kaiken lisäksi kun tossa bkd:ssä se turbo on niin pirun hankalassa paikassa. :-\
Niin ja jos pks suunnalla on jotain suositeltavia pajaa jossa voisi vian käydä selvittämässä, niin suosituksia otetaan vastaan.
siinä solenoidiventtiiliboksissa vika. saattaa löytyy yksi ylimääräinen.
ei ole ahdin vaikeessa paikassa. ja tollasilla mr muscleilla et tee hittoakaa. jos yli 100 tkm ajettu tilaa suosiolla vaa uus ahdin. saat samalla lisää potentiaalia.
Tuossa jonkin aikaa pähkäilty A2:n vastaavaa yliahto-ongelmaa ja vaihdettu N75 vena, ei vaikuttanut mitään,ahtimesta ei tule mitään ylimääräistä ääntä, mutta ajatus kuitenkin kokeilla Mr Muscle käsittelyä, ajettu 180tkm. 100tkm ei ole paljon, tossa pihalla turbo Uno jonka ahtimella ajettu 240tkm, ei ongelmaa, tosin auton pellit menneen jo muutaman kerran vaihtoon. Jos ilmavuoto on ollut ahtimen painepuolella, niin se toki lyhentää ahtimen ikää, voisko kuitenkin olla ahdin, vaihtohommahan on vain muttereita auki ja kiinni ja hieman rystysiä verille...
Sitä en tajua, et miksi ahdin ahtaa isoilla kierroksilla liikaa kun alipaineletku on kiinni, mutta jos ottaa alipaineletkun pois niin isoilla kierroksilla ei tule yliahtoa(siivet ei näin jumita kiinni). Kyllä, tuntuisi olevan vika siis alipaineen säädössä, mutta kuitenkaan nopeasti gooletettuna kellään itse sovenoid valve blockin vaihtaminen ei ole auttanut.
Ainakin tossa octaviassa käsi mahtuu ahtimen kellolle niin että saa kokeiltua kellon toiminnan ja ainakin tällein kokeiltuna ahtimen säätö avautuu ääriasentoihin suht hyvin. Turbon vaihtaminen ei ole ongelma, kunhan saisi varmuuden että vika on siinä.
En vaan oikeesti haluaisi vaihdella osia siihen asti kun vika löytyy..
Ei olisi kyllä pahan hintainenkaan täysin uusi ahdin.
Manufacturer: Skoda
Vehicle Type: Octavia
Year: 01.04.2004 -
Engine: BKD
Capacity cubic: 1968
Engine power: 103 KW / 140 PS
Price: 620,00 EURO
Tax/Vat: 117,80 EURO
------------------------
Total: 737,80 EURO
Dodii!
Turbo vaihdettu. Vislaus ja kaikki muutkin ongelmat loppu. Ahtimen siivet oli solmussa.
Nyt löytyisi tarpeettomana kerran kokeiltu alipaineensäätö solenoidi boksi.
Löytyikö syytä mikä ahtimen siivet oli rikkonut? Laakeri väljä ja osuneet reunoihin vai jotain ylimääräistä imuilman joukossa?
Laitetaas tämän topiikin alle, kun sivuaa hyvin asiaa. Eli potilaana BKD Octavia ja autossa on dieselhuolto Häkkisen tekemä ohjelmointi. Turbo vaihdettu 90tkm sitten ja joitain alipaineletkuja meni silloin siinä samalla vaihtoon. Egr-venttiili ja kaausläppä vaihdettu joitain kymppitonneja sitten. Egr-jäähdytin on pikkuisen kostea kulmastaan, siellä, minne ne letkut menee. Nestettä kulunut litran verran 100tkm aikana. Tuo egr-jäähdytin pitää tässä tsekata tarkemmin lähiaikoina.
Auto meni viime kesänä limp-modeen ja yliahtoja herjasi. Auto käytettiin Fin-turbolla ja jotain pieniä säätöjä siellä tehtiin ja hyvin pelasi muutaman kymppitonnin, kovaa ajoa toivotettiin.
Tuossa muutama viikko sitten kiinnitin huomiota, että normaalin pienen vislauksen rinnalle oli tullut pieni huokaisu ääni, varsinkin kylmällä koneella ja kas, yliahdon seurauksena mentiin limp-modeen. Autolle annettu kenkää tämän jälkeen enemmän tai vähemmän, ei mene enää limp-modeen yrittämälläkään ja jatkettu normaalia ajamista, välillä karstaa poltellen. Auto pelaa hyvin ja normaalisti vetoja, mutta tuo pieni ylimääräinen ääni häiritsee. Ja uutena probleemana tullut, että auton kun laittaa käyntiin, kuuluu muutaman sekunnin ajan pieni turbon vislaus. Melkein äänetön, mutta sen kuulee tarkasti kuuntelemalla. Ja tuo vislailu loppuu heti, kun kaasua hipaisee tai jarrupoljinta painaa pikkuisen.
Tämä ihmetytti, että miten tuo jarrupolkimen painaminen vaikuttaa tuohon turbon toimintaan? Jarrupoljinta pumpatessa, turbo vislailee mukana ja loppuu heti, kun lopettaa jarrunpumppaamisen. Jarrupolkimen painaminen pohjaan, turbon hentoinen vislailu jatkuu niinkauan, kunnes vapautan polkimen. Mietin, että onkohan tässä nyt koko auto sekaisin, alipainehommia vai turboko se ilmoittelee, että kohta vaihtoon :o Ei mitään varmaa käryä itsellä, villiä arvauksia vain. Kaverin Vag-comilla katsottu koko auton sielunelämä läpi ja ainoa aktiivinen vikakoodi PTC-elementin toimimattomuudesta. Toivottavasti jaksatte lukea tän ja antaa hyviä vinkkejä.
Moi
Kyllä tuo tuntuisi alipainepuolen vialta. Joko alipaineventtiili tai joku muu osa.
Ei tietoa mikä ahtimen olisi rikkonut, välykse ok joka suuntaan.
^eli alipainepuoli on yhteydessä toisiinsa. Alipainepumppu tekee alipaineen ja vie sen siihen mustaan boksiin mihin tulee yhteensä 6 letkua. Siitä menee yks menee egr:n alipaine kellolle, yks turbon alipainekelloon, yks alipainesäiliöön, yks jarrutehostimelle, hukka letku ilman putsarille ja yks On tulo. Eli joko siellä on alipaine vuoto tai se musta alipaineensäätö solenoidi boksi on rikki.
Jarrujen painamisen ei pitäis alipainevuodon aikana auttaa mitenkään siihen turbon vinkumiseen. Multa saat sen solenoidi boksi halvalla :)
Jos kiinnostaa niin voit soittaa o5o3ooo96o, niin voisin kertoo muutenkin siitä turbon/alipaine puolen toiminnasta tarkemmin. nimim. Ã,,sken projektin takia oppinut
-Toni
Itsellä samat oireet kuin Dondella. Viikonloppuna olisi tarkoitus saada auto montulle vian hakua varten.
Satunnaisesti mennyt aikaisemmin limp modeen, mutta nyt ei ahda alhaalta ja turbo viheltää.
Nyt kerennyt pikkasen vilkaisemaan tuota omaa autoa. Pari alipaineletkua menee ainakin vaihtoon. Vuotaa pikkasen myös pakosarjan tiivisteen välistä. Vaihdellaanpa nuo ensihätään ja katsotaan, tuliko apuja?
Irrotin viikonloppuna ahtimen ja pakopuolen siivet on rikki. Siivistä puuttuu paloja ja osa vääntynyt. Jonkun verran oli akselissa välystä. Joko siivet on ottanut runkoon kiinni tai jotain mennyt turbosta läpi. Myös juuttuvat siivet oli jumissa. Autolla ajettu 162tkm.
Pitänee ruveta etsimään uutta ahdinta.
Borg Warnerin turbo vaan hankintaan. Mulle laitettiin se ja loppu viheltäminen ja ongelmat. BKD:n turbossa tulee tuo pakosarja mukana.
Pakosarjan pinnapultti kiristetty, valskaus loppui siitä. Turbon tanko liikkui sentin verran. Muskelikäsittely, tanko herkistyi huomattvasti ja liikerata piteni. Nyt ajettu vajaa 1000km ja homma toimii, niinkuin pitää. Vetoja tuli lisää, äänet palasivat normaliksi.
Sain viikonloppuna uuden ahtimen paikalleen. Nyt uskaltaa jo ohitella :D
Todennäköisesti laturin vapaakytkin vinkuu. Pitää vielä se uusia.
Tilasin ahtimen saksasta http://www.turbolader-24.de (http://www.turbolader-24.de). Viikossa tuli paketti perille. DHL:n ja Postin välityksellä oli kuljetus.
Itellä alko touranissa ilmetä tuota limbmodea.
Auto on manuaali ja 2.0 tdi azv moottorikoodilla. Autolla on nyt ajettu 330tkm ja turbo on vaihdettu 120tkm kohdalla finturbon hybridiin mut autoa ei ole ohjelmoitu. Tähän asti toiminut hyvin.
Onko vnt jumissa vai mistä alkaa vikaa etsiä?
Välillä toimii hyvin ja vetoja löytyy, välillä huomaa heti rampin alussa et vedot ei nyt oo kohdallaan ja ei kannata loppuun asti vedättää...
Lainaus käyttäjältä: Donde - 28.04.15 - klo:19:46
Dodii!
Turbo vaihdettu. Vislaus ja kaikki muutkin ongelmat loppu. Ahtimen siivet oli solmussa.
Nyt löytyisi tarpeettomana kerran kokeiltu alipaineensäätö solenoidi boksi.
Vieläkö löytyy tuo boksi ja onko sama boksi mun Touranissa, jossa on BKD-kone?
Moi,
Löytyisiköhän tästä ketjusta apua oman autoni ongelmaan.. Auto on vm. -05 II koppanen Octavia 2.0 TDI 6-vaihteinen DSG.
Autossa on sellainen vika, että tehot saattavat kadota reippaamman kiihdytyksen seurauksesta. Vikavaloja autossa ei pala ja tehot palaavat takaisin, kun auton käynnistää uudelleen. Väännöt autosta katoavat aivan täysin vian seurauksesta. Oisko kenelläkään antaa vinkkejä, mistä suunnasta lähteä selvittelemään vikaa? onko vika kenties ahtopuolella vaiko jossain muualla. Ilmanmassamittari kenties?
Aika varmasti VNT:n siivet jumii, syynä joko karstainen lopuillaan oleva ahdin, rikkinäinen alipainekello tai vuotavat alipaineletkut. Mulla tekee ihan samaa, mutten ole jaksanut tehdä asialle vielä mitään. Tarkoitus olisi innostuksen löytyessä koittaa auttaisiko MR Muscle-käsittely ja samalla tarkistaa ettei EGR vuoda nestettä turbolle. Omassa yhden suuttimen korjausarvot ovat +1 pinnassa, tiedä sitten onko se edesauttanut tässä asiassa.