VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia III (13-19) => Aiheen aloitti: skodars - 01.08.14 - klo:17:34

Otsikko: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: skodars - 01.08.14 - klo:17:34
Juhannuksen jälkeen luovutettu rs tuulilasi likaantuu, nokeentuu tjm. nopeasti, alta kuukauden. Mikä ongelma?
Suodatin? (aktiivihiili vakio) En tupakoi. Tänään vahasin sisäpuolen saadakseni puhtaaksi. Tyhmä kysymys likaantuuko muilla tuulilasi sisäpuolelta nopeasti? C mesen tuulilasia ei tarvinnut pestä sisäpuolelta kuin kerran 2.vuodessa.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: fish - 01.08.14 - klo:17:54
Kyllä mulla on kaikki autot olleet tuulilasin sisäpinnalta todella nopeasti harmaan kalvon peitossa. En tiedä mistä johtuu, uskoisin että pk-seudulla on likainen ulkoilma.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: BMF - 01.08.14 - klo:18:09
Eiköhän tuo ole ihan kaikkien autojen vaiva ja aika normaalia. Ehkä mersumiehillä ei tämmöistä ole eikä ole koskaan tämmöisestä outoudesta kuullutkaan.

No joo mutta siis itselläni tämä "sumuverho" lähti tommosilla lcd-näyttöjen puhdistusliinalla (joka on valmiiksi kostutettu jollain viinaksella).
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: akfr - 01.08.14 - klo:22:01
Sama juttu täälläkin.
Auto ollut alla 11 kuukautta ja kyllä se tuulilasi on sisältä pesty aika moneen kertaan.
En ole asiaa juurikaan miettinyt, mutta kaipa se on ihan normaalia.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: darthjysky - 01.08.14 - klo:23:12
He. Kyllä kaikki autot joilla olen ajanut on tehnyt tuota samaa. Jotenkin tuntuu että nykyautoissa puhaltimilta tuleva pöly on hienompaa. Liekkö suodattimet parantunu vai johtuuko ilmastoinnista
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: Kotipirtti - 01.08.14 - klo:23:45
Nyt kun joku muu otti asian puheeksi niin laitan minäkin lusikkani soppaan. Tuulilasi likaantuu aivan laittoman nopeasti. Missään muussa autossa en ole vastaavaan törmännyt. Ja uusia autoja on muutama liisarijakso ollut 2000 -luvulla. Kollega sanoi että johtuu webaston pakokaasusta mutta ei se kesällä ole toiminnassa ja silti kalvo lasissa vaan paksunee. Outo juttu.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: Länskäri - 02.08.14 - klo:06:59
Nykyiset tuulilasit ovat ohuempia sekä kovempaa lasia kuin ennen. Ilmavirta hioo tuulilasiin entistä helpommin staattista jännitettä, joka taas vetää hienoa pölyä puoleensa.
Auton jalkatilat ja sisätilat yleensä tulee pitää suorastaan neuroottisen puhtaina jos aikoo vähentää tuon harmaan kerroksen muodostumista.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: meisterstuck - 02.08.14 - klo:09:16
Jostain olen lukenut, että harmaan kalvon muodostuminen johtuu sisustan muoveista.
Siis uudesta muovista haihtuu "höyryjä" jotka likaavat ikkunat. Omat kokemukset tukevat tätä, mitä vanhempi auto,
sitä vähemmin harmaata muodostuu laseihin.

20 vuotiaassa tarvii puhdistaa hyvin harvoin, 60-lukulaisessa (ei paljon muoviakaan) riittää joka kolmas vuosi.

Harmaa kalvohan haittaa pimeällä ajoa ikävästi, ja sillon sen aina muistaa; tuulilasi olisi pitänyt taas puhdistaa sisältä.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: Ouzi - 02.08.14 - klo:10:11
Aluksi luulin et ikkuna huurussa mut ei siinähän likakalvo. Ja kojelauta pölyyntyy todella nopeasti vaikka olisi juuri pyyhkinyt.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: Janneh - 02.08.14 - klo:10:16
Mikä on paras tapa putsata? Olen kokeillut vaikka mitä ikkunavaahtoja mutta silti tietyssä valossa jää semmoista swirl jälkeä.. miksi sitä nyt sitten kutsutaan.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: Pumpeli - 02.08.14 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: Janneh - 02.08.14 - klo:10:16
Mikä on paras tapa putsata? Olen kokeillut vaikka mitä ikkunavaahtoja mutta silti tietyssä valossa jää semmoista swirl jälkeä.. miksi sitä nyt sitten kutsutaan.

Luutulla ja pelkällä vedellä ja kuivaus sanomalehdellä toimii...
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: rami - 02.08.14 - klo:11:03
No kyllä ihminen...set ovat itsekkin melkoisia "köhnäpalloja".  Hengitysilma kohdistuu suoraan tuulilasiin varsinkin silloin kun puhallin ei ole päällä.
Vrt. Silmälasitkin likaantuu vaikka niihin ei koske linssiosiin laisinkaan niin silti päivittäin saa olla putsaamassa. ;D
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: meisterstuck - 02.08.14 - klo:11:48
Märällä sienellä olen ensin pessyt ja sitten kuivaus nihkeällä säämiskällä.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: rami - 02.08.14 - klo:12:34
Puhdas puuvillarätti on aika hyvä eikä mitään pesuainetta vaan suht. voimaksa hankaus.
Kannattaa suorittaa mahdollisimman kuivalla rätillä trk. vähän kosteutta ja kääntelee rätistä puhdasta puolta usein.
Ei siinä mitään vaahtoja tarvita.
Käy vaan monasti,että näyttää entistä pas*aisemmalta kun vetää jotain pesuainetta.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: cannon - 02.08.14 - klo:14:16
Vähän menee OT:ksi, mutta, miten puhdistatte kojelaudan päällistä, se kun on sellaista materiaalia, mikä näyttää aina pölyiseltä... ainakaan kuivalla mikrokuituliinalla tai pölyhuiskulla ei pölyt siitä lähde. Jotenkin on tahmeaa se pinta.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: rami - 02.08.14 - klo:14:35
Kojelaudan päällystää ei oikeastaan voi puhdistaa pölystä muulla kuin hyvällä harjalla.
Toinen vaihtoehto on ostaa kaupasta sellainen keinokuitusivellin noit 10 cm leveä ja hajailla sillä.
Sama sivellin soveltuu myös erinomaiseesti kaikkien pienten kolojen ja tuuletus-suuttimien puhdistukseen.
Ovet vaan tuulella auki ja pensselöimään.
Kun ei päästä liian kakkaiseksi näitä alueita niin ei tarvi muuta pesukonstia. :D
Kandee kumminkin sen siveltimen rautaosien päälle vetää aikka teippi ettei naarmi arkoja pintoja.
Nuo kojelaudathan on nykyään niin ryppyisiä ettei niihin kannata kosteilla räteillä mennä lääppimään ne epäpuhtaudet jää sinne pieniin kolosiin jota se lauta on täynnä.
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: BMF - 02.08.14 - klo:15:34
Lainaus käyttäjältä: cannon - 02.08.14 - klo:14:16
Vähän menee OT:ksi, mutta, miten puhdistatte kojelaudan päällistä, se kun on sellaista materiaalia, mikä näyttää aina pölyiseltä... ainakaan kuivalla mikrokuituliinalla tai pölyhuiskulla ei pölyt siitä lähde. Jotenkin on tahmeaa se pinta.

Harjapääsuutin imuriin niin lähtee enimmät ja loput on lähtenyt semmosella "hanskamikrokuitupompulaliinalla".
Otsikko: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: Härkönen - 03.08.14 - klo:17:25
Itse oon tykänny putsata omat, ja asiakkaiden ikkunat Kentin all purpose foamilla.
Ei jätä rantuja kun pyyhkii mikrokuituliinalla. Samalla voi vetää muoviosat yms.

(http://www.kenteurope.com/photos/84909.jpg)
Otsikko: Vs: Tuulilasinsisäpuolen likaantuminen
Kirjoitti: Peeveli - 07.08.14 - klo:18:44
Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 02.08.14 - klo:09:16
Jostain olen lukenut, että harmaan kalvon muodostuminen johtuu sisustan muoveista.
Siis uudesta muovista haihtuu "höyryjä" jotka likaavat ikkunat. Omat kokemukset tukevat tätä, mitä vanhempi auto,
sitä vähemmin harmaata muodostuu laseihin.


Kyllä, näin se on. Kaikissa uutena ostamissani on ollut sama homma -Mersut ostin käytettynä joten eivät samalla tavalla tarvinneet alussa puhdistusta. Muoveista haihtuu liuottimia sun muuta uutena, vie aikansa kunnes loppuu. Toki aina se ikkuna likaantuu ajan oloon sisäpuoleltakin vaikkei tupakoisikaan. Itse koetan välttää kaatosateella autossa istumista ilman että sisätuuletus toimii (eli jos odotan jotakin annan mieluummin auton käydä tyhjäkäynnillä ja ilma kiertämässä); lasien huurtuminen jättää myös harmaan kalvon ikkunoihin.

Ostin aikoinaan kokeillakseni Sonaxin ikkunanpesuainetta, sellainen perinteinen litku jota ruiskutetaan laseille (ei siis vaahtomaista). Toimii loistavasti, pyyhin ihan vaan puhtaalla serla-talouspaperilla huolellisesti ja kalvot sun muut häviää. Mikrokuituliinakin toimii, jopa pelkällä vedellä kostutettuna. Kojelaudan päällisen pölyt saa erittäin helposti myös pois vedellä kostutetulla mikrokuituliinalla. Varmasti tapoja on miljoona ja yksi mutta tässä eräs...