Onko Octavia III:ssa jakopään hihna vai ketju? Myyjä sanoi, että hihna, kun keväällä uutta Octaviaa olin tilaamassa. Googlettamalla en varmaa vastausta löytänyt eikä sitä sanota Skoda nettisivulla. Miten on asia?
Silmään pisti VW:n sivulla se, että joissakin Jetan ja Golfin malleissa on edelleen ketju. Onko tämä ketju niissä sitten aikaisempaa parempilaatuinen?
No itsellä on RS tsi ja täytyy todeta,että ei täyttä varmuutta ole edes kumpi autossa on :o,myyjän mukaan auton jakopää on hihnalla,mutta jostain luin joskus,että ois kettingillä :P kummalla lie sit.?
TSI koneet on toistaiseksi ketjulla , kunnes alkaa tulemaan niitä sylinterien lepuutuksella olevia malleja Skodaankin ja ne on hihnalla.
Bensakoneista 1.2 ja 1.4 TSI on ainakin hihnalla.
VW:n osalta ainakin Golfit tulee hihnalla, mutta Tiuguan, Touran edelleen ketjulla.
Skoda ei uskalla mainita koko asiasta mitään.
Toisaalta hihna katkeaa varoittamatta ja tuho on suurta. Ketju sen sijaan ääntelee ennen tuhoa. Kumpikin pitää vaihtaa hyvän sään aikana, jos haluaa miellyttävästi jatkaa autoilua.
Lainaus käyttäjältä: nalle80 - 23.07.14 - klo:09:48
Bensakoneista 1.2 ja 1.4 TSI on ainakin hihnalla.
Hmmm..... Skoda merkkiliikkeen huoltopäällikkö ilmoitti hetki sitten sen olevan
ketju, mutta huomattavasti parempilaatuinen kuin aikaisemmin.
(Ei tullut heti mieleeni kysyä suoraan huollosta)
Lainaus käyttäjältä: kt - 23.07.14 - klo:10:12
VW:n osalta ainakin Golfit tulee hihnalla, mutta Tiuguan, Touran edelleen ketjulla.
Skoda ei uskalla mainita koko asiasta mitään.
Toisaalta hihna katkeaa varoittamatta ja tuho on suurta. Ketju sen sijaan ääntelee ennen tuhoa. Kumpikin pitää vaihtaa hyvän sään aikana, jos haluaa miellyttävästi jatkaa autoilua.
Aivan, hyvät ja huonot puolet kummassakin. Skodan sivulta asiasta ei tosiaan löytynyt mitään tietoa, mutta VW:n sivulla on mallien teknisissä tiedoissa asia selkeästi ilmaistu. Suurimmassa osassa Golfeissa tuntuu olevan hihna, mutta Jetassa taasen ketju.
Ainoastaan tehokkaimpien mallien kaksilitrainen bensakone on ketjulla, kaikki muut Octavia III:n ja Golf VII:n koneet ovat hihnalla. Jetta, Tiquan ja muutamat muut mallit on vielä edellisen sukupolven pohjalevylle rakennettu ja niissä käytetään vanhoja ketjukoneita.
On kyllä erikoinen tilanne, jos huoltopäällikkö ei tunne huollettavia autoja.
RS-huollon hinnasto näyttäis että bensakoneet olisi ketjulla ja diisselit hihnalla.
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html (http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html)
Bensamallit:
- 1.2 ja 1.4 hihna
- 1.8 ja 2.0 ketju
Dieselmallit:
- hihna
Tosiaan erikoista jollei huoltopäällikkökään tiedä asiaa ja tällainen maallikko tietää. Kertonee huollonkin osaamisesta jotain...
Lainaus käyttäjältä: J64 - 23.07.14 - klo:10:31
Bensamallit:
- 1.2 ja 1.4 hihna
- 1.8 ja 2.0 ketju
Dieselmallit:
- hihna
Tosiaan erikoista jollei huoltopäällikkökään tiedä asiaa ja tällainen maallikko tietää. Kertonee huollonkin osaamisesta jotain...
Tuossa on oikea lista. Itse unohdin tuon 1.8 litraisen kokonaan.
Lainaus käyttäjältä: J64 - 23.07.14 - klo:10:31
Tosiaan erikoista jollei huoltopäällikkökään tiedä asiaa ja tällainen maallikko tietää. Kertonee huollonkin osaamisesta jotain...
Sotkua varmaan aiheuttaa se, että onhan Skodallakin esim Yeti jossa on vielä ketjut 1.2 ja 1.4 koneissa. Jos kysyjä ei nimenomaisesti mainitse, että Ocu III on kyseessä niin vastaus voi olla tuokin.