Moottorin vikavalo syttyy satunnaisesti, välillä toimii pitkänkin matkan vikavalon nollauksen jälkeen ilman uutta vikavaloa. Auto tuntuu toimivan normaalisti ja kulutuskin on normaali.
Vikakoodit ovat 16514, 17511 ja 16519. Onkohan vika varmasti ennen katalysaattoria olevassa lambdassa, niinkuin nuo vikakoodit antavat ymmärtää? Olen vaihdattanut kyseisen osan ehkä nelisen vuotta sitten, eikä sen jälkeen ole edes paljon kilometrejä tullut. Onko normaalia, että kuluvat näin nopeasti? Onkohan tuohon olemassa jotain laadukkaampaa merkkiä tilalle joka kestäisi pidempään. Viallinen anturi taitaa olla Boschin valmistama.
Kyseessä on vm 2004 Octavia 1.8T koneella.
Moi!
Itsellä on 04 vuoden 1,8t ocu AUM moottorikoodilla, ajettuna reilut 179tkm. Kuukausi sitten moottorin häiriövalo syttyi yllättäen rajummin jarrutettaessa, vikakoodiksi antoi 16514 Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1 P0130 Malfunction In Circuit. Elikkäs ennen kattia olevan lambda anturin virtapiirissä häikkää. Muita oireita ei ollut kuin häiriövalon palaminen. Vian korjasin irrottamalla sekä s1 & s2 lambda anturien liittimet, puhdistin ne ja rasvasin wd-40 rasvalla.
Ennen liittimien rasvausta ja puhdistusta tosiaan moottorin häiriövalo syttyi vikakoodien nollaamisen jälkeen muutaman käynnistyskerran ja hetken ajon jälkeen. Rasvauksen jälkeen vikavalo ei ole kertaakaan edes vilkahtanut *koputtaa puuta*...
Kannattaa ensimmäisenä tietysti kokeilla se liittimien irroitus ja rasvaus. Liittimet löytyvät apukuskin penkin kohdilta auton pohjasta, itselläni liittimet olivat mustan suojakotelon alla joka tosiaan on auton pohjassa kiinni, kotelon kun ruuvaa auki niin pääsee käsiksi liittimiin.
(https://imagizer.imageshack.us/v2/800x689q90/823/isav.jpg)
(https://imagizer.imageshack.us/v2/800x529q90/820/rz4p.jpg)