Terve!
Joku alkanut vaivaamaan aikaisemmin hyvin sivistyneesti käyttäytynyttä Superbia. Mitä tulee mieleen seuraavista oirekuvauksista...
- Lämpimällä koneella tyhjäkäyntikierrokset noin 750-800rpm. Kone tärisee mikä tuntuu kabiinissa asti. Pikkuisen kaasua hipaistaessa (kierroksen esim. 1000rpm:ään) tärinä selvästi vaimenee.
- Vedätettäessä koneen ääni muuttunut rouheammaksi, ikäänkuin vanhan dieselin kuuloiseksi. Tätä se ei todellakaan ole ollut aikaisemmin.
- Voimallisen alaväännön tilalle on tullut tärinä ja hitaus (=voiman/väännön puute).
- 2000rpm jälkeen meno jonkunlaista, mutta joku terävyys ja teho on poissa.
Pitää varmaan viedä vehjes näytille, mutta ajatukset mahdollisista vikadiagnooseista kiinnostaa kyllä.
Kävin tuossa joutessani auton konepeltiä availemassa ja pölyjä pyyhkimässä muovien päältä. :)
Ei välttämättä liity oireisiin, mutta aika mielenkiintoisen havainnon tein kun tutkin ilmakoteloa.
Välijousto on mennyt poikki ja näköjään ollut aikaisemmin poikki, mutta liimattu yhteen.
Muoviset kiinnitysruuvikorvakkeet räpsähtäneet poikki joskus ja ilmeisesti yritetty liimata kiinni (?).
Nyt ilmakotelo siis makaa ilmasuodattimen koteloa vasten.
Kaikkea kanssa...
Ettei ois vauhtipyörä tiensä päässä.. kolkattaako kylmän tyhjäkäynnillä?
Eipä kuulu kolkatusta. Kaksoismassa on vaihdettu noin 4tkm sitten autoliikkeen toimesta.
Testaa muuttuuko auton kulku miksikään, kun nyppäät MAF:lta johdon irti. Vikavalo toki syttyy mutta näetpä konkreettisen eron auton toiminnassa.
Voisi hyvin olla, että MAF on ottanut itseensä kun palikat ovat olleet kiinni miten sattuu, ja kaksoismassa on tehnyt lisäksi omat kiusansa värinöiden muodossa.
Onko jakopäätä tehty just nyt lähiaikoina?
Lainaus käyttäjältä: KHi76 - 28.04.14 - klo:20:23
Eipä kuulu kolkatusta. Kaksoismassa on vaihdettu noin 4tkm sitten autoliikkeen toimesta.
Onkohan vauhtipyörän keskitys asennuksessa onnistunut?
Lainaus käyttäjältä: KHi76 - 28.04.14 - klo:18:06
Joku alkanut vaivaamaan aikaisemmin hyvin sivistyneesti käyttäytynyttä Superbia. Mitä tulee mieleen seuraavista oirekuvauksista...
Suuttimet paskaiset? Polttoainelaatu vaihtunut? Tankattu Venäjän naftaa?
Onko polttoainejärjestelmää putsattu koskaan esim. Fortella huollon yhteydessä?
Mikä ihme on vauhtipyörän keskitys? :o
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 29.04.14 - klo:17:22
Mikä ihme on vauhtipyörän keskitys? :o
En tarkkaan tunne rakennetta, mutta normaaliautossa asennettaessa vauhtipyörä ja kytkin takaisin käytetään kytkinakselin booriakselin reiässä keskitystyökalu ennen pulttien kiristämistä.
Kyllähän se kytkin hakee paikkansa ekan painalluksen jälkeen joten ei sekään voi olla, ja sit vielä se lisä et on DSG.
Vauhtipyörä hakee just paikkansa pulteilla joten ei voittoa tuosta arvasta.
Kiitoksia aktiivisuudesta vastaamisen suhteen!
Kävin näyttämässä autoa paikallisella merkkihuollolla. Moottorin tärinä/värinä oli lämpimänä kuulemma normaalia. Ehkäpä näin. Myös tehojen/väännön osalta koeajokommentti oli, että tuntuisi olevan tallella.
Tämä ilmakotelon tilanne hämmästytti merkkihuollon väkeä kyllä. Ottanut ilmeisesti osumaa jossakin tilanteessa (kolari?). Ei kuulemma pitäisi mennä tuollaiseen kuntoon ilman ulkoista voimaa. Kotelo mutkaputkineen menee siis vaihtoon 60â,¬+vaihtotyö suuruisella kustannuksella.
Oma epäily on tällä hetkellä, että tuolla ilmanoton putken katkeamisella on ollut oma vaikutuksensa äänimaailmaan ja mahdollisesti värinöihin. Nyt on vielä rikkinäinen ilmakotelo paikallaan, mutta ilmastointiteipillä teipattuna, sekä putki että itse kotelo, paikalleen. Jotenkin tuntuu, että asiat ovat palaamassa entiselleen. Seurataan tilannetta...
Voi hyvinkin olla, että osa tähän ketjuun vastanneista olivat jäljillä vauhtipyörää veikatessaan...
"Kaksoismassapyörän oireet?"-ketjussa tuoreinta tietoa.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1624.msg462936;topicseen#new (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1624.msg462936;topicseen#new)
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 29.04.14 - klo:06:59
Onko jakopäätä tehty just nyt lähiaikoina?
Tällaista vanhaa ketjua lueskelin, kun juuri ostin Octavia Scoutin 2.0 tdi, vm.2014. Myyjäliike teki siihen ennen luovutusta jakohihnan vaihdon ja sen jälkeen tyhjäkäynti mielestäni alkoi jotenkin "humppaamaan".
Ei näy kierroslukumittarissa, mutta kuuluu selkeänä ronksotuksena.
Mitä "tarzi" tarkoitit tuolla kysymykselläsi?