VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Volkswagen => Golf IV (97–03) => Aiheen aloitti: Peräkylän Pertti - 26.04.14 - klo:19:42

Otsikko: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 26.04.14 - klo:19:42
Eilen ajellessani auto (Golf IV 1.6 16V BCB) alkoi nykiä kummallisesti, mutta se lakkasi pian. Tänäänkin auto teki samaa. Ajattelin, että tulpathan ne ovat huonot, kun niillä on ajettu lähes 30 000 kilometriä. No nyt illalla ajaessani kotia kohti, alkoi taas nykimiskohtaus, kun kiihdytin risteyksestä. Parikymmentä sekuntia sen jälkeen mittaristoon tuli "Emissions workshop", ja oranssi pakokaasupäästöjen merkkivalo syttyi. Sammutin auton vauhdista varmuuden vuoksi ja pysähdyin tien varteen. Kun käynnistin auton uudestaan, sama oranssi merkkivalo vilkkui muutamien sekuntien ajan (ohjekirjan mukaan vilkkuminen tarkoittaa katalysaattorivikaa :o), ja sitten jäi palamaan koko ajan. Luin vikakoodit kiinanlukijallani ja Torquella, ja se näytti yhtä vikakoodia: "Fault code: [P0301]. Cylinder 1 Misfire Detected". Ajoin kuitenkin auton kotiin. Mistähän tällainen johtuu, ovatkohan syylliset juurikin nuo vanhat tulpat?
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 26.04.14 - klo:20:24
Lisäksi tyhjäkäynti seilailee. Kun tien reunassa ollessaan auto oli tyhjäkäynnillä, se yhtäkkiä sammui. Ã,,sken talliin ajaessani pakokaasu haisi bensalle, ja moottori kävi epätasaisesti.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: tarzi - 26.04.14 - klo:20:39
Puola tai tulpat. Ã,,lä aja ettei katalysaattori hajoa..
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 30.04.14 - klo:21:23
Kuinka nämä tulpat oikein vaihdetaan tähän moottoriin? Moottorin suojamuovin kun ottaa pois,  niin kuinka sitten pitää jatkaa? Netistä nimittäin yritin etsiä tietoa, jos oikein ymmärsin, niin tarvitaan joku erikoistyökalukin...

Edit: tässä (https://app.younited.com/?shareObject=5b42fb73-b1fb-30d0-b954-6865a612de8c) kuva moottorista. 
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Arska F - 01.05.14 - klo:18:00
Lainaus käyttäjältä: Peräkylän Pertti - 30.04.14 - klo:21:23
Kuinka nämä tulpat oikein vaihdetaan tähän moottoriin? Moottorin suojamuovin kun ottaa pois,  niin kuinka sitten pitää jatkaa? Netistä nimittäin yritin etsiä tietoa, jos oikein ymmärsin, niin tarvitaan joku erikoistyökalukin...

Edit: tässä (https://app.younited.com/?shareObject=5b42fb73-b1fb-30d0-b954-6865a612de8c) kuva moottorista.

-irroita öljyntäyttökorkki, ja sen alla oleva putki, lähtevät molemmat kääntämällä...

-avaa johtosarjoja kiinni pitävät muoviklipsut (pieni talttapää on hyvä apuväline)

-ota isohko talttapäämeisseli ja kampea varovasti sen avulla puolat irti paikaltaan.

-nosta puolat ylös

-ota pitkä 16mm tulppahylsy (kunnon kumilla tai magneettinen), ja irroita tulpat.

-kasaus päinvastaisesessa järjestyksessä ;)

Erikoistyökaluja ei tarvita, ellei noin 20cm pitkää tulppa-avainta sellaiseksi lasketa, itse olen irroitellut noita Toyotan tulppa-avaimella, niissä on ollut noita poteroon haudattuja tulppia jo 90-luvun alusta, ja jossain vaiheessa semmoinen työkalu jäi tuonne talliin.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 02.05.14 - klo:12:43
Kiitos paljon neuvoista, tulpanvaihto onnistui :). Nollasin vikakoodin ja ajoin pienen testilenkin, ainakaan siinä ei ilmennyt enää nykimistä eikä vikavalokaan syttynyt.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 02.05.14 - klo:15:06
Nyt kun käynnistin auton toisen kerran, tyhjäkäynti seilaili taas samalla tapaa kylmänä, mutta auto ei kuitenkaan ajaessa nykinyt. Lisäksi parin kilometrin ajon jälkeen tyhjäkäynti oli tasaista muuten, mutta kierrokset vaihtelivat muutamien sekuntien välein 1100 rpm -> 700 rpm -> 1000 rpm. Siellä tulppien kolossa ja puolissa oli kyllä jotain kosteutta, jota ei pyyhitty pois, aiheuttaakohan se tämän, vai onko puolassa vikaa? Mikä on 1. sylinteri, kuskin vai repsikan puoleinen?

Lisäksi pari muuta kysymystä.
1. Missä päin moottoria on huohotin? Autoon nimittäin tulee pysähdyttäessä tai oikein hitaasti ajettaessa bensan hajua sisälle.
2. Onko vaihteistoöljylle mitään tarkistuskeinoa? Jotkin vaihteet ovat alkaneet mennä huonosti päälle.
3. Ajoin talvella kiveen, ja öljypohja halkesi. Se vaihdettiin, mutta minusta tuntuu, että autosta vuotaa vieläkin jostain öljyä. Onko tässä kuvassa  (https://app.younited.com/?shareObject=6f163f77-3215-22b4-ba9b-d013935b1273)mielestänne öljyvuotoa, kun tuo kelta-vihreä vaihteistosta tuleva osa on märkä? Ja mikä on tässä kuvassa (https://app.younited.com/?shareObject=9b428e1a-2958-0063-fc43-d62e86beb7a1) (öljypohjan yläuolella, auton perän puolella) oleva musta osa tuossa keskellä hieman vasemmalla, senkin ympäristö ja tuo öljytasonanturin johtokin ovat ihan märkiä.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Enhancer - 03.05.14 - klo:02:53
Minä sanoisin puolestani, että jos nykimisistä ja tyhjäkäyntimurheista haluat eroon, niin kaasuläppäkotelo käteen, ja putsaten, sopeutuksen vaatii periaatteessa testerillä. Käytännössä sopeutuu virrat päälle kytkiessä, kunhan akku on tarpeeksi täynnä.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Arska F - 03.05.14 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.05.14 - klo:02:53
Minä sanoisin puolestani, että jos nykimisistä ja tyhjäkäyntimurheista haluat eroon, niin kaasuläppäkotelo käteen, ja putsaten, sopeutuksen vaatii periaatteessa testerillä. Käytännössä sopeutuu virrat päälle kytkiessä, kunhan akku on tarpeeksi täynnä.

Tuo on erittäin hyvä ratkaisu tähän oireeseen ;) Puhdistus pitää suorittaa varoen, Brake Cleanerilla (tai vastaavalla) ja vanhalla hammasharjalla, sitä ei saa raapia, alkaa vuotamaan.
BCB-koneessa pitäisi kaasuläpän sopeutua ilman testeriäkin, kone käyntiin ja antaa sen pyöriä 5 minuuttia ilman että koskee kaasupolkimeen.
Itse lisäisin listalle vielä EGR-venttiilin...

Lainaus käyttäjältä: Peräkylän Pertti - 02.05.14 - klo:15:06
Mikä on 1. sylinteri, kuskin vai repsikan puoleinen?

1. syl = jakopään puolella
4. syl = vaihteiston puolella...

Lainaus käyttäjältä: Peräkylän Pertti - 02.05.14 - klo:15:06
1. Missä päin moottoria on huohotin? Autoon nimittäin tulee pysähdyttäessä tai oikein hitaasti ajettaessa bensan hajua sisälle.

Tuskin tulee huohottimesta, todennäköisempi lähde bensan hajulle on tankintuuletusventtiili, joka sijaitsee paisarin ja lasinpesunestesäiliön välissä. Tai sitten sulla on siellä polttoainevuoto...

Lainaus käyttäjältä: Peräkylän Pertti - 02.05.14 - klo:15:06
3. Ajoin talvella kiveen, ja öljypohja halkesi. Se vaihdettiin, mutta minusta tuntuu, että autosta vuotaa vieläkin jostain öljyä. Onko tässä kuvassa  (https://app.younited.com/?shareObject=6f163f77-3215-22b4-ba9b-d013935b1273)mielestänne öljyvuotoa, kun tuo kelta-vihreä vaihteistosta tuleva osa on märkä? Ja mikä on tässä kuvassa (https://app.younited.com/?shareObject=9b428e1a-2958-0063-fc43-d62e86beb7a1) (öljypohjan yläuolella, auton perän puolella) oleva musta osa tuossa keskellä hieman vasemmalla, senkin ympäristö ja tuo öljytasonanturin johtokin ovat ihan märkiä.

Kuvasta näkyy selkeä öljyvuoto vetoakselin stefasta (https://app.younited.com/?shareObject=6f163f77-3215-22b4-ba9b-d013935b1273), joten kannattaa selvittää tuo, että onko toisessa kuvassa näkyvä öljy kotoisin moottorista vai vaihteistosta (roiskeita) Jos tuo toisen kuvan öljy on moottoriöljyä, niin suosittelen tutkimaan moottoria ylempää, öljypohjan ja lohkon väli näyttäisi kuivalta.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Enhancer - 03.05.14 - klo:13:51
Toki tuo bensan haju voisi indikoida vuotoa evap-venttiilin ja imusarjan välillä, selittäisi sitten nykimisetkin imuvuodon ollessa kyseessä.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 03.05.14 - klo:20:21
Kiitos neuvoista. Ajoin eilen kolmannen testilenkin, mutta tällöin ei ilmennyt mitään vikaa. Tyhjäkäynti oli tasaista, eikä nykimistäkään ollut. Kävin autolla myös 40 kilometrin päässä, eikä meno- ja paluumatkoilla ilmennyt mitään ongelmia. Täytyy tutkailla, ilmeneekö nykimistä nyt myöhemmin.

Kun kerran vaihteistosta vuotaa öljyä, se saattaisi selittää sen, miksi vaihteet ovat alkaneet mennä huonosti päälle. Parin viikon aikana on ilmennyt aina vain enemmän tökkimistä vaihteiden päälle menossa. Erityisesti kolmosvaihteessa on ongelmia. Välillä vaihde menee hyvin päälle, mutta välillä joudun yrittämään 3-5 kertaa, että saan sen päälle. Vaihdekeppi ei vain mene viimeiseen asentoonsa, ja vaihde jää vapaalle. Tietysti vika voisi olla kytkimessäkin.

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 03.05.14 - klo:10:16
1. syl = jakopään puolella
4. syl = vaihteiston puolella...

Hmm, vikakoodihan kertoi vian olevan 1. sylinterissä. Juuri siellä oli puolassa ja siellä kolossa kosteutta. Ehkä se saattoi aiheuttaa nykimistä myös. Olin nimittäin pessyt moottoritilan viikkoa paria aiemmin. Toisaalta sen jälkeen autolla ajettiin, ennen kuin tämä nykiminen ilmeni.

Lainaus käyttäjältä: Arska F - 03.05.14 - klo:10:16
Tuskin tulee huohottimesta, todennäköisempi lähde bensan hajulle on tankintuuletusventtiili, joka sijaitsee paisarin ja lasinpesunestesäiliön välissä. Tai sitten sulla on siellä polttoainevuoto...

En olekaan haistellut moottoritilaa auton ollessa päällä, haiseeko siellä silloin bensa. Moottorin ollessa sammutettuna olen kierrellyt auton ympärillä, mutta silloin en ole huomannut bensan hajua.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 16.05.14 - klo:21:56
Varasin ajan huoltoon vetoakselin stefan vaihtoa varten. Tänään kuitenkin kävin katselemassa vetoakseleita, ja huomasin, että nehän ovat hieman erilaiset.

Tässä kuvassa (https://app.younited.com/?shareObject=edc636d6-ea1d-a277-51c1-51a6944d7bc1) on kuskin puolen akseli, se on kuiva. Vaihteisto tuossa vasemmalla, ja vetoakseli tuo ruosteinen.
Tässä kuvassa (https://app.younited.com/?shareObject=06869060-e347-daaf-98cc-895067a4a0d4) taas repsikan puolen akseli. Oikealla olevan vaihteiston ja ruosteisen vetoakselin välissä on tuo tummempi osa, jossa on tuollaista vihreänkeltaista väriä. Tätä osaa ei näy kuskin puolella, ja siksi näyttää, kuin vetoakseli olisi pulpahtanut pihalle tuon tumma-keltavihreän osan verran pihalle vaihteistosta. Tälle puolelle olen varannut sen stefanvaihdon.

Onko tuo aivan normaali, vai onko vetoakselissa vikaa enemmänkin?

Viime keväänä kävin ojassa, mutta auto pompsahti vastaan tulleesta liittymästä kivasti takaisin tielle, ja sen jälkeen välillä joissain mutkissa on alkanut kuulua jännää kurnutusta, "kurnunkurnunkurnun". Katsastuksessa viime kesänä ei kuitenkaan löytynyt mitään vikaa lukuun ottamatta alapalloniveltä (muistaakseni), joka vaihdettiin.
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: ptrs57 - 22.05.14 - klo:08:50
Tuon moottorin kanssa pari vinkkiä 172tkm kokemuksella:
*Käytä vain 98E5, ei "karstoitu" kaasuläppäkotelo ja imusarja niin paljoa. Hieman eroa myös väännössä 98E5 eduksi.
*Putsaa kaasuläppäkotelo. Käytin CRC:n carburator cleaneria ja topsipuikkoja. Kuten sanottu sopeutuu myös automaattisesti, itse sopeutin aina VCDS:llä - vaikuttaa nimenomaan tyhjäkäyntiin
*Tarkista että moottorin päällä oleva ilmanotto muovikotelo on kunnolla paikoillaan, ja kotelosta tuleva letku on hyvin kiinnitetty öljykorkin liittimeen. Kerran löystyi irti, ja koneen tyhjäkäynti meni ylemmäs eikä käynyt niin hyvin. Vikakoodia oli myös bensan ja ilman seoksesta muistaakseni.
*Pidä tankissa yli 1/4 aina kun mahdollista. Tyhjähköllä tankilla kun ajelin cruise päällä, auton veto katkesi muutaman kerran, kunnes bensansyöttö palautui. Pari yksittäistä kertaa oli, että cruise tipahti kokonaan pois päältä. Mitään muuta diagnoosia tähän ei ole tullut kuin tuo vajaalla tankilla ajo--> voi olla sullakin osasyynä nykimiseen, villi arvaus.
*Yksikärkiset Platina iridium tulpat pelaavat ehdottomasti parhaiten, viimeksi vaihdoin Boschit motonetistä. Jotkin tarvikeliikkeet kauppaavat useampi kärkisiä.
*Olikohan oma vaihteisto koodiltaan ERT, aina siinä 2 ja 4 vaihteet menivät huonosti päälle. Kokemusta VW:n jostain notkeammasta öljystä vakion tilalle, ja paljon kehutusta Motonetin Redline sekoituksesta, kumpikaan vaihtoehto ei asiaa poistanut täysin. Vaihteiden vaihdot on helppo nähdä konehuoneen puolelta, näkee vivuston liikkeet ja kuulee äänet hyvin.

Enpä koskaan tohtinut konetilaa pestä. Ei kertaakaan jättänyt tielle 11v aikana pirssi  :)
Otsikko: Vs: Nykimistä, emissions workshop jne.
Kirjoitti: Peräkylän Pertti - 23.05.14 - klo:13:51
Kiitos tiedoista :) Nykimistä ei ole enää ilmennyt, kun vaihdoin Motonetistä juurikin tuollaiset Boschin platina-iridium-tulpat. Lisäksi olenkin käyttänyt ainoastaan 98E5:tä koko omistusajan. Kaasuläppäkoteloa en ole putsaillut, täytyy sitä tutkia, jos ongelmia vielä ilmenee.

Vaihteisto on juurikin ERT, siihen vaihdettiin juuri tällä viikolla uudet vaihteistoöljyt, ja tuntuu, että vaihteet menevät paremmin päälle. Edelliset saattoivat olla alkuperäiset reilut 250 tkm ajetut. Vieläkin toki vaihteet menevät hieman huonosti päälle, varmaan vaan kuluneet tms.