Mustelen jonkun maininneen että talvella kiihdytettäessä meni taka ikkuna huuruun. Nyt olen useasti testannut ja aina kun painan kaasupolkimen pohjaan, niin sumupilvi peittää takaikkunan tosin videonkin aiheesta. Tekeekö muilla RS TSI samaa?
https://www.youtube.com/watch?v=RlzFhKh7ce0 (http://www.youtube.com/watch?v=RlzFhKh7ce0#ws)
Eikös aiemmin ollut LB mallin kanssa tuosta puhetta, hämärästi muistelen että joku valitteli tuosta.
Ei kyllä tuommosia pilviä ole saanut aikaiseksi omissa kiihytyksissä TSI Man. LB:llä.
Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 12.04.14 - klo:18:06
Eikös aiemmin ollut LB mallin kanssa tuosta puhetta, hämärästi muistelen että joku valitteli tuosta.
Ei kyllä tuommosia pilviä ole saanut aikaiseksi omissa kiihytyksissä TSI Man. LB:llä.
Näin minäkin muistelen. Ihmetyttää vaan to pilvi, vaikutta vedeltä, mutta mistä sitä voi piisata noin paljon, tuo oli jo 4. kiihdytys 5 min sisään ja edelleen tuli noin paljon. Tein nuo kiihdytykset n. 60-100 km/h kaasu pohjassa.
Itse havaitsin kyllä saman mutta ei kyllä noin paljoa tullut mitä Jyrin videossa..
Mitä ihmeellistä tuossa on? Ulkona oleva ilma on kylmempää kuin putkista tuleva,joka höyrystyy lämpöilaeron vuoksi.
Todennäköisesti takimmaisiin äänenvaimentajiin kertyy vettä joka poistuu kun reilummin polkee.
Voisiko olla ettei pakokaasun lämpötila nouse normaali ajossa riittävän korkeaksi, alkaa keräämään kosteutta juuri sinne takavaimentajiin.
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 12.04.14 - klo:18:13
Mitä ihmeellistä tuossa on? Ulkona oleva ilma on kylmempää kuin putkista tuleva,joka höyrystyy lämpöilaeron vuoksi.
Ihemeellistä lähinnä on tuo määrä, ei ole koskaan missään muussa autossa peittynyt näkyvyys taakse noin.
Lainaus käyttäjältä: fourvalve - 12.04.14 - klo:18:33
Todennäköisesti takimmaisiin äänenvaimentajiin kertyy vettä joka poistuu kun reilummin polkee.
Voisiko olla ettei pakokaasun lämpötila nouse normaali ajossa riittävän korkeaksi, alkaa keräämään kosteutta juuri sinne takavaimentajiin.
Tuo kuulostaisi jotenkin uskottavalta, pitänee käydä polkemassa hiema useammin ja idempään kunsaa kesä renkaat alle.
Jotenkin osu aika hyvin omiin huomioihin eiliseltä duunimatkalta. Muutaman vuoden vanha passatti ajeli edessä ja motarilla tussautti tollasia vaaleita sienipilviä putkesta. Voima savua toi ei ollu vaan vesihöyryltä vaikutti. Jotenkin hymyn veti huulille että uusia ominaisuuksia laatuautojen listaan jos alkaa vesihöyryjä töräyttelee muutaman vuoden vanha auto.
Kyllähän tuo tosiaan taitaa olla vesihöyryä, sillä nyt muistin että takaikkunameni hieman sameaksi ja kirkastui pyyhkijällä. Jännää vain että sitä noin paljon pukkaa, johtuisiko tosiaan siitä että normaaliajossa tuo RS ei saa juurikaan täysikaasua osakseen, varsinkaan talvirenkailla kaupunkiajossa?
Aja auto lämpimäksi ja mene puristelemaan vesiletkuja että onko ne kivikovia. Jos on niin sitten kerää painetta ja vedossa ahdoilla päästää vettä palotilaan.
Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 12.04.14 - klo:19:23
Aja auto lämpimäksi ja mene puristelemaan vesiletkuja että onko ne kivikovia. Jos on niin sitten kerää painetta ja vedossa ahdoilla päästää vettä palotilaan.
Ei kai siellä vettä ole misän, kun ei sitä minnekään tankata ???
Keräisikö tosiaan esim. Ulostulon koriste vettä johonkin pokkaukseen ja polkiessa höyrystyy kun lämpöä tulee enemmän? Ihan vaan tällänen villi veikkaus.
Vai tekeekö esim 1.8TSI 4×4 farkku saman tavallisilla tuplaputkilla?
Samsung Galaxy Note 3 @ Tapatalk
V#### onko tämä keskustelu ihan todellista? Golflla, ex Räsällä ja kaikilla muillakin autoillani tulee höyryä pakoputkista hanaa antaessa ulkolämpötilan ollessa alhainen.
Itseltäni jäänyt tuollaiset määrät näkemättä liikenteessä. Ja videon kuvauspaikassa on lämpötilat jo hyvästi plussalla päivisin.
Samsung Galaxy Note 3 @ Tapatalk
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 12.04.14 - klo:19:56
V#### onko tämä keskustelu ihan todellista? Golflla, ex Räsällä ja kaikilla muillakin autoillani tulee höyryä pakoputkista hanaa antaessa ulkolämpötilan ollessa alhainen.
jos vika on autossa, niin eiköhän se aika äkkiä näy jäähdytysnesteen tai öljyn häviämisenä
Onneksi joku on huolissaan vioista. (http://captiongenerator.com/15258/Hiitu-hoitaa-jumal-rsn-vikoja-huollon-kanssa)
Bensavehkeet laittaa hieman kylmällä koneella ja kostealla kylmällä ilmalla melkosta vesihöyrypilveä kun painaa enemmän kaasua.
Nyt puhutaan siis kohtuuu voimakkaasta kiihdytyksestä. Veikkaan nykyisillä säteilylämmittimillä lämmityksen olevan hieman riittämätön moottorille ja moottorinohjausyksikkö käskee enemmän kakkua palotilohin muutenkin.
Itse ainakin diisselivehkeellä huomaan aina aamutyömatkalla valoissa jo vesihöyrystä kenellä bensavehje ja kenellä nafta. Ja siis oma dieselikin aamukylmillä höyryää muttei niin paljoa kun esim ex 3.3 v6 huihai sonata...Sieltä tuli nimittäin höyryä niin että sääliksi kävi kosteina kylminä aamuina takana tulevia.
Eipä tuossa tosiaan mitään ihmeellistä ole, useana aamuna ollut nyt kevään aikana takalasi huurussa kiihdytyksen jäljiltä ja kulkuneuvona vanha 1.4 TSI singeri. Takalasista ei näe juuri mitään läpi, kun tekee täyskaasukiihdytyksen. Moottori ei ole vielä ehtinyt lämmetä täysin ja lämpötila ulkona nollan vaiheilla, eipä se muuta kaipaa.
Tai ei tarvitse olla edes täyskaasukiihdytys, kun ei sitä kylmää konetta viitsi kiusata.
Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 12.04.14 - klo:20:09
Onneksi joku on huolissaan vioista. (http://captiongenerator.com/15258/Hiitu-hoitaa-jumal-rsn-vikoja-huollon-kanssa)
Paha :P
Kait sillä ilman pyöreilyllä on jokin sana tuossa ilmiössä. F1 diffuussori takapuskuriin kiinni ni jo näkyy takalasista mennyt aika ;D
Tuo tiivistyminen kuuluu asiaan. Toki autoissa, joissa aerodynamiikka suunniteltu huolellisemmin ei itse ajon aikana pakokaasut pyörteile takatuulilasiin. Näissä vaggineissa ja tuskin muissakaan halvan hintaluokan kiesissä ei näitä asioita juuri mietitty. Kuravedet menee sivuikkunoille ja pakokaasut takalasille...
Ongelmasta pääsee eroon hommaamalla takalasiin ilmanohjaimen. Toinen vaihtoehto on vortex genut. Näillä virtaus ei irtoa yläosassa ja kostea pakokaasut ei pääse lasin pintaan tiivistymään. Toki moiset viritykset eivät kauniita. Ongelmaa voi toki ehkäistä pitämällä takalasinlämmitintä päällä.
Pitäkää tunkkinne!!!
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 12.04.14 - klo:21:07
Tuo tiivistyminen kuuluu asiaan. Toki autoissa, joissa aerodynamiikka suunniteltu huolellisemmin ei itse ajon aikana pakokaasut pyörteile takatuulilasiin, vaan yläosaan.
Ongelmasta pääsee eroon hommaamalla takalasiin ilmanohjaimen. Toinen vaihtoehto on vortex genut. Näillä virtaus ei irtoa yläosassa ja kostea pakokaasut ei pääse lasin pintaan tiivistymään. Toki moiset viritykset eivät kauniita. Ongelmaa voi toki ehkäistä pitämällä takalasinlämmitintä päällä.
Eihän tuo nyt haittaavasti tiivisty lasille asti, mutta ilmiö vain hämmensi, kun ei mikään aiemmista autoista ole noin tehnyt.
Kyllä mulla ainakin tekee ihan saman kun Jyrillä.
Eli normaalia lienee, jännä etten ole tuota liikenteessä muista autoista huomannut, vai eivätkö ihmiset vain anna happea koneelle lainkaan ::)
Jepjep, normaalia on. Ei se scodillac ainoa auto ole joka tuota tekee :)
Nimenomaan yleisempää autoissa joissa putket molemminpuolin.
Hoh Hoh , on siinä ihmettelemistä kerrakseen.
Sama ilmiö täälläkin, jonka huomasin pari päivää sitten. Jyrin tapaan kyllä ihmettelin tuota ja aloin jo miettimään että harvallako koneella tässä ajellaaan. Onneksi takalasista huomaa että se on sellaista likaista vesihöyryä kun tarkemmin katsoo ja se ilmenee vaikka öljynlämpö on noussut on yli 100 astetta. Lähdin nauttimaan uusista kesärenkaista ja kunnon pidemmän ajamisen jälkeen ilmiö loppui.
Itse veikkaan, että tuon ilmiön aiheuttaa vääränlainen polttoaine. Saattaa olla jostain tankin pohjalta imettyä ja varmaan pilaa moottorin ennen pitkää.
Jotain alennusmyyntitavaraa on tankattu. Saattaa myös tulla esiin tämän 95E5 etanoli, olisko valmistaja laittanut vahingossa etanolia liikaa?
Marmorille vaan pikapikaa... :'(
Bensakone tuottaa samanverran vettä kuin polttaa bensaa. Moottorista se tietysti lähtee näkymättömänä vesihöyrynä mutta tiivistyy näkyväksi usvaksi jäähtyessään. Riippuu ilman lämmöstä ja kosteudesta miten hyvin se erottuu.
RS taitaa täyskaasulla polttaa niin paljon bensaa että se näkyy otollisissa oloissa selvästi.
Lentokoneistakin näkyvä tiivistysjuova perustuu samaan asiaan.
95:sta ei ole vielä kertaakaan tankattu, Shellin ja ABCn 98:lla on menty, enpä usko syyn siinä olevan...
1mm reikä takavaimentajien pohjaan, valuu vedet pois ja pysyy pöntötkin ehjänä pitkään.
Lukekaa hei ihmiset kemiaa ja fyssaa, moni ilmiö ja asia selkenee kummasti :) Kun poltetaan hiilivetyjä sisältäviä yhdisteitä kuten bensaa ja dieseliä, syntyy automaattisesti hiilidioksidin lisäksi mm. vettä, lisäksi moottorista riippuen eriäviä määriä typen oksideja, häkää, nokea jne.
Vaikka fyssaa ja kemmaa luettu niin silti ei mee jakeluun että miksi justiin jumalräsä tekee vaan tollasia savusieniä? Omassa autossa kun oli kansi halki päästi tollasta samanlaista höyryhelvettiä.
Vai onko noi vaan jotain jumalallisia höyryjä kun kumminkin jumalaisesta räsästä kyse?
Oishan tuolla liikenteessä tienoo täynnä tollasta sumua jos muutkin autot tollasia päästelis.
Komee on höyrypatsas jykän autossa.
Se on takaäänenvaimentajiin kondensoitunutta vettä,pari kolme kunnon kiihdytystä
niin höyrytys loppuu.
Lainaus käyttäjältä: Skoda Octavia 1.2T - 12.04.14 - klo:19:38
Vai tekeekö esim 1.8TSI 4×4 farkku saman tavallisilla tuplaputkilla?
tested, ei tee :)
Lainaus käyttäjältä: LuppaKorva - 12.04.14 - klo:20:09
Onneksi joku on huolissaan vioista. (http://captiongenerator.com/15258/Hiitu-hoitaa-jumal-rsn-vikoja-huollon-kanssa)
;D ;D ;D ai perkule mahaan sattuu ku nauratti niin
Niihin takapuskurin koristekappaleisiin kertyy vettä. Kerran ihmettelin pesun jälkeen, että miksi röpötti mutta siellä oli vain vettä koristekappaleissa...
Itsekin ihmettelin tuota samaa ilmiötä talvella.Testailin ensimmäistä kertaa kiihtyvyyttä korkeissa moottoritienopeuksissa ja sen verran reilusti puski höyryä putkista, että hetken aikaa mielessä kävi epäilys vastakin.
Minulla ei ole vauhdissa tuota esiintynyt. Vain tankkauksen jälkeen lähdettäessä liikkeelle (0-20 km/h) pari kertaa vähän "höyrynnyt" (tod näk vettä joka höyrystynyt putken päistä). Tuon vain kerran huomannut.
"Aijai, Jyrin auton takaosassa sijaitsevista suuttimista tulee sumua!"
- "Niin, tätä sumuahan kutsutaan ammattikielessä pakokaasuksi..."
Ei niihin koristeisiin pystyy mitään jäämään, bensalla ei ole mitään merkitystä (sis 95 vai 98, apsilta vai tepoililta) vaan ihan luonnollinen fysikaalinen ilmiö ja aiheeseen saattaa lisäroposen antaa tosiaan takavaimentajiin kondensoituva vesi joka sieltä sitten höyrystyy pihalle.
Aivan arkinen, luonnollinen ilmiö, ei millään tavalla räsäspesiifinen. Voi olla räsässä voimakkaampi (kondenssivesi) tai näkyvämpi (perän muotoilu pyörittää sitä tuossa takalasilla).
Ihan samaan malliin höyryää tuo meidän mopobemarikin samoissa olosuhteissa. Appiukolla oli aikanaan uutena Garina II vuonna 1985, siihen kondensoitu takavaimentajaan niin paljon että Garina gurlutti taajama-ajossa, maantiellä kuivui. Höyrysi kanssa näyttävästi.
Kun kansipahvi falskaa tai muusta syystä jäähdytysnestettä pääsee palotilaan, on höyry selkeästi sinertävää ja kitkerän hajuista. Hajua tosin on vaikea kuskin paikalle tuntea, mutta värin erottaa jo taustapeilistäkin.
Kakkosräsä,siis bentsiini mulla, sen sijaan pukkasi voimasavua, oli alle 4000 kierroksen seos oli niin rikasta että pössyytti tummanharmaata kuin diesseli. Tuokin on vaan terve ilmiö, eipähän sula männät seoksen laihuuteen.
Tuosta Jyri jutusta on täysin turhaa stressata, fysiikan ja kemiikan opukset tosiaan esiin ja hieman lisää kokemusta autoilusta ja niiden vioista ja tekniikasta. Siitä se lähtee.
Ei se pakokaasu haittaa minua, ainoastaan perässätulijaa. Nimimerkki kaksitahtinen Warre.
Lainaus käyttäjältä: makkis - 15.04.14 - klo:23:14
Tuosta Jyri jutusta on täysin turhaa stressata, fysiikan ja kemiikan opukset tosiaan esiin ja hieman lisää kokemusta autoilusta ja niiden vioista ja tekniikasta. Siitä se lähtee.
Itse lähinnä ihmettelin, kun en tosiaan ole tuohon ilmiöön liikenteessä aiemmin törmännyt.
Tää on ihan ihmeketju. Johan sitä keskiverto RS mallin ostaja ottais itkuraivait, jos ei putkesta puske lieskoja kun painaa pedaalia. Ymmärtäisin ketjun jos kyseessä olisi joku 1.0 micra ja ihmeteltäisiin mikä kansipahvi palanut. Aina on pölähtänyt ja prkl että olen ollut tyytyväinen kun teho näkyy ja haisee. Lähinnä harmittaa savupilven puutos kiihdytyksessä.
Lainaus käyttäjältä: Leonardo - 13.04.14 - klo:19:32
Se on takaäänenvaimentajiin kondensoitunutta vettä,pari kolme kunnon kiihdytystä
niin höyrytys loppuu.
Juuri näin. Kylmällä koneella takapönttöihin kerääntyy pakokaasujen mukana ihan nestemäistä vettä. Ensimmäinen kunnon kiihdytys sitten höyrystää tämän rööreistä ulos.
edit: kappas. Ketonenkin aiheeseen tarttunut: http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/vetta-pakoputkessa (http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/vetta-pakoputkessa)
Meillä nykyihmisillä on liian hyvät autot, kun teemme kaikista ilmiöistä vikoja ja pelätään pahinta. ;D
Näkeehän sitäkin, että pakoputkesta valuu nestettä pihalle, uudemmissa autoissa nimenomaan. Ja nämä ovat yleensä näitä pienellä iskutilavuudella varustettuja kulkuneuvoja. Tuskin sieltä bensaa tulee pihalle :D
Ai prkl että repeilin.
LainaaOnneksi joku on huolissaan vioista.
Jumalsavua vai hattaroita? :D
Kyllä toi veden kondensoituminen pakoputkeen on varsin normaali ilmiö. Toisiin vaan kertyy enempi, kuin toisiin.
Yleensä lyhyt pätkäajo kerryttää vettä vaimentimiin, kun vesi ei pääse höyrystymään pois.
Itsellä oli joskus Renault Laguna, jossa oli ihan "tyyppiominaisuus" että äänenvaimennin jäätyy eka pakkasilla umpeen, jos ei poraa pientä reikää vaimentimen pohjaan. :)
Joo oma kyllä pukkaa bensana reilusti tuota valkoista pilveä kun kunnolla antaa kaasua,ei tosiaan pienillä kierroksillä näy mitään,mutta kun kierroksia reilummin,niin kauheat usvat takana.kokeilin tänään varsin 4-5 kiihdytystä 2 ja 3 vaihteella rajoittimelle,niin yhä noidenkin jälkeen pukkaa usvaa putkista:) ei kyllä edellisen kopan räsästä tullut näillä keleillä yhtään,talvella eriasia..
Tehojen nousu ja menoveden kulutus nostaa tuota vesihöyryn määrää verrattuna vanhempiin tehottomimpiin autoihin. Lisäksi tuo farkku RS:n peräpäänpohjan muotoilu tekee tuon ilmavirtausten noston juurikin tuohon takalasin tuntumaan ja samaan ilmiöön oon törmännyt omalla räsälläni. Kiihdytyksen kanssa yksin tuo ei mee sillä asuntovaunua vetäessä täydellä kiihdytyksellä ei tommonen pilvi tule takalasille koska vaunu tekee perän aerodynamiikan erillaiseksi ja painaa höyryt vaunun sivuille/alle.