Piti äkkiseltään vaihtaa parkkipolttimot emännän autoon (2003 passat, umpioissa linssit lyhkäsillä H7+H1). Miten ihmeessä tuo parkkipolttimo on kiinni? Umpion taakse ei oikein näe mistään muuten kuin peilin avulla ja nyt ei oikein selvinnyt että miten tuo polttimo on kiinni. Siihen yltää juuri ja juuri sormilla mutta tunto on niin heikko ettei oikein osaa vääntää auki. Voimaa ei uskalla käyttää kun on tarkoitus saada polttimo myös takaisin paikoilleen.
Kuinka paljon tuosta pitää purkaa pois jos haluaa irroittaa koko umpion kouraan? 3B:n umpioihin tuli noita polttimoita vaihdettua usein mutta se oli jotenkin helpompaa kuin tähän. Tuo pitkän valon H1:n näyttää olevan kanssa aika makeessa paikassa vaihdon kannalta, onneksi ei ole vielä niitä tarvinnut vaihtaa...
Polttimossa on pieni loveus, josta sitä voi vetää vaikkapa rautanaulan kannalla. Ei tarvitse kääntää, napakka veto riittää. Voimaa joutuu kyllä käyttämään enemmän kuin äkkipäätä uskaltaisikaan, joten pakkasessa en kävisi vaihtamaan.
Ajovalopolttimoita vaihtaessa (muistaakseni) piti kuskin puolella irrottaa se valojen takana oleva ohjaustehostimen säiliön peitemuovi. Siinä on mol. puolin klipsut, joita painamalla se irtoaa. Oikealla puolella piti irrottaa etumaskista ilmanputsarille tuleva ilmayhde, joka on kolmella ruuvilla kiinni.
Vetämällä tosiaan lähtee, mutta kantti siinä meinaa loppua, on sen verran tiukassa :). Itse oon vetänyt kylmästi johdoista, kun ei siitä kannasta oikein saa kiinni.
Jos umpion haluaa kouraan, niin maski ja etupuskuri pitää irroittaa. Ei mikään ulkomaan temppu, mutta pelkän polttimon vaihdon takia vähän turhan työläs homma. Joskus laitoin xenon-muutossarjan (lyhyet + pitkät) kyseiseen vekottimeen, niin silloin totesin, että helpoimmalla pääsi, kun otti umpion kiltisti käteen.
Itse olen saanut parkkipolttimon kohtuu voimalla irti kun olen ensin hetken lämmittänyt umpiota ajovalolla.
Muistaakseni parkkipolttimon kannassa on pieni klipsu, jota painamalla kanta kyllä irtoaisi helposti umpiosta mutta kun ei siihen ainakaan näppeineen yllä! Rautanaulalla itse aina ne irti nyhdin, ja eka kokeilun jälkeen en enää ikinä laittanut Bilteman polttimoa uudestaan vaan kunnon merkkipolttimon...
Parkkipolttimon pääsee vaihtaan lokasuojan kautta.
Pyöränkaaren etupuolella, siis eturenkaan edessä, on sellainen luukku. Lähtee vaikka ruuvarilla muljauttamalla.
Sinne käsi vaan koloon ja siellä tuntuu/näkyy sellainen muovinen pitkähkö "piikki".
Pyöräyttämällä vastapäivään lähtee irti ja siinä se parkkipolttimo on kiinni.
Takaisin laitossa sen verran huolellisuutta, että menee oikeisiin koloihin ja kunnolla. Mulla rupes pätkiin vilkkuja tuon takia. :)
Vai puhuukohan JaakoppiH kuitenkin itse siitä vilkkupolttimosta...
;D
Totta!
Meni kyl ihan puurot ja vellit sekasin! ;D ;D
Mutta eipä sen valon irroituskaan kokonaan ole onneksi vaikea homma, hiukka menee aikaa toki.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/lock-carrier-service-position.htm (http://www.myturbodiesel.com/1000q/b5/lock-carrier-service-position.htm)
Tuossa puskurin irroitus ja huoltoasentoon laitto ohje.
Lainaus käyttäjältä: pascat - 11.12.13 - klo:19:03
Piti äkkiseltään vaihtaa parkkipolttimot emännän autoon (2003 passat, umpioissa linssit lyhkäsillä H7+H1). Miten ihmeessä tuo parkkipolttimo on kiinni? Umpion taakse ei oikein näe mistään muuten kuin peilin avulla ja nyt ei oikein selvinnyt että miten tuo polttimo on kiinni. Siihen yltää juuri ja juuri sormilla mutta tunto on niin heikko ettei oikein osaa vääntää auki. Voimaa ei uskalla käyttää kun on tarkoitus saada polttimo myös takaisin paikoilleen.
Kuinka paljon tuosta pitää purkaa pois jos haluaa irroittaa koko umpion kouraan? 3B:n umpioihin tuli noita polttimoita vaihdettua usein mutta se oli jotenkin helpompaa kuin tähän. Tuo pitkän valon H1:n näyttää olevan kanssa aika makeessa paikassa vaihdon kannalta, onneksi ei ole vielä niitä tarvinnut vaihtaa...
Alkuperäsissä umpioissa pitkä on joko H7 tai H9. Tingeltangeleissa sitte voi olla jotai ihan muuta.
En ymmärrä, kaikki tuntuu sanovan et parkkipolttimo on tiukassa. :o Itellä ainekaa mitään ongelmia koskaa ollu. Kannasta ottanu kiinni vetäny, ei ees tarvinnu hampaat irvessä vetää. ;D
Lainaus käyttäjältä: JaakoppiH - 12.12.13 - klo:20:26
Pyöränkaaren etupuolella, siis eturenkaan edessä, on sellainen luukku.
Tuo luukkukii on kyllä nii turhanpäiväne kapistus.. :D Rengas otettava irti jos meinaa saaha käden olkapäätä myöten mahtumaa. Helpommalla vaihtuu yläkautta.