Tuo välihän on 30 000km? Kannattaisiko 1.8tsi koneeseen kuitenkin noi öljyt vaihdella 15000km välein, ja toki suodatin myös? Jostakin lueskelin että olisi hyvä ne vaihtaa kerran perus huoltojen välissä. Mutta parempi varmistaa kuin katua... ja mikähän litku olisi parasta hinta/laatusuhteeltaan?
Muokkasin otsikon kirjoitusasua. - RTWteam -
Aiheesta on väännetty kättä varsin paljon. "oikeaa vastausta" esimerkiksi öljyistä ei varmasti ole, koska mielipiteitä on liki yhtä monta kuin mielipiteen esittäjääkin.
Melkeen kuitenkin voisi sanoa, että ellei ajomäärät ole vuodessa 60tkm luokkaa, niin öljyt kannattaa vaihtaa tuon 15tkm/1v nyrkkisäännön mukaan vähintään tai sitten mittariston LL-huoltovälinäytön puolessavälissä.
Noniin eli taidan ensi viikolla öljyt hommata kun se ll puoliväli on aikalailla käsillä juuri nyt.
Mitähän öljyä sinne kannattaisi laittaa?
Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 20.10.13 - klo:10:00
Tuo välihän on 30 000km? Kannattaisiko 1.8tsi koneeseen kuitenkin noi öljyt vaihdella 15000km välein, ja toki suodatin myös? Jostakin lueskelin että olisi hyvä ne vaihtaa kerran perus huoltojen välissä. Mutta parempi varmistaa kuin katua... ja mikähän litku olisi parasta hinta/laatusuhteeltaan?
Itsellä jäisi tällainen 30 000km longlife huolettu auto kokonaan ostamatta.
Mulla tulee 30 tkm vuodessa, joten LL-vaihto on ollut aina kerran vuodessa. Mielipiteen lisäksi minulla on oikein mitattua faktaakin asiasta. Lainaan itseäni LL-ketjusta:
"Nyt auto oli toisessa merkkihuollossa, joka mittasi öljynpaineet. Tulos 1,5 bar - liian alhainen, ketju ei kiristy aluksi kunnolla. Sanoivat että öljynsuodatin "ahdistaa". Näitä ollut muillakin kuulemma. Vain suodatin vaihdettiin ja lisättiin litra öljyä - ja vóila - paineet nousivat 2,0 bariin, joka riittää.
Mielenkiintoista/surullista tässä on se, että mittarissa on nyt 143 tkm. Eli seuraavaan LL-huoltoon on matkaa vielä 7 tkm. Onko siis niin, että öljynsuodatin ei kestä koko LL-väliä? Sama homma tässä jo siis kahdella perättäisellä LL-välillä.
Minulla taitaa nyt olla käsissäni merkkihuollon kirjallinen lausunto siitä, että LL-huolto ei tässä tapauksessa toimi, vaan saattaa auton moottorin vakavaan vaaraan."
...joten näyttää siltä, että tästä lähtien teen "väliöljynvaihdon" 15 tkm:n kohdalla.
Parilta asentajalta olen kuullut aika vähä kehuja tuon 30t km long life suhteen. Itsekin olen siirtynyt juurikin tuohon 15t km öljynvaihtoväliin. Minulla tulee vuodessa n. 30t km mittariin. Tuo "väli"öljynvaihto on kuitenkin aika pieni kuluerä.
Nyky öljyt varmaan kaikki aikalailla hyviä, liekkö eroja muussa kuin hinnassa. Minulla on toiminut Teboilin öljyt erinomaisesti vag-diisseleissä..SUOSITTELEN.. Itsellä ollu teboilit kahdessa 1,9 TDI pumpparissa (110hp ja 150hp) sekä kahdessa common railissä 1.6 ja 3.0 pannuhuoneissa. Lisäksi velipojalla muistaakseni myös 2.0 Tdi pumpparissa ja common railissa. Hyvin on pelittänyt. Veli pojan vinkistä siirryin teboilin öljyihin monta vuotta sitten.
Castroliin verrattuna puolet halvempaa ja ainaki dieseleissä toimii mainiosti.
Kannattaako suodatin vaihtaa samalla kun vaihtaa öljyt 15tkm välein?
Tottakai. Se on ainoa värkki siellä öljykierrossa, mikä yrittää puhdistaa niitä öljyjä.
Halpaa mielenrauhaa.
Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 20.10.13 - klo:17:22
Kannattaako suodatin vaihtaa samalla kun vaihtaa öljyt 15tkm välein?
Ehdottomasti..Eipä tuo niitä kalleimpia osia ole, jos noinniinku talous mielessäki ajattelee.
Käännetääs vähän toisinpäin eli meniskö öljyillä kuitenkin se LL-väli jos vaihtaa vaan suodattimen puoles välissä?
Kyllä minä ainakin vaihdan myös suodattimen!
Kuukausi sitten käytin rouvan ajossa olevan Tigun öljyn- ja suodattimen vaihdossa n. 15tkm ajon jäljiltä. Edellisestä öljynvaihdosta kun oli ajallisesti kulunut about vuosi.
Oli sen näköistä tavaraa soikossa että jatkossa ei meidän talouden yhdelläkään Longlife- autolla ajeta enempää kuin tuo 15tkm.
Aiemmin olen käyttänyt Vagit aina huollossa vasta kun auto sitä pyytää eli vajaan 30tkm:n välein. Tarkoitus olisi kuitenkin pitää noita nykyisiä kulkineita vielä useampi vuosi.
Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4
Pätevä öljy autoon kuin autoon.Hinta ei ole paha.Itse käytän tota joka autossa, ja vaihdan noin 15tkm. välein.Ja käy myös luokituksiltaan Tsi moottoreihin, jos ajaa OG2- normilla.Eli 12kk/15tkm.Juuri olen tilaamassa.Teboilin öljyjä olen kanssa käyttänyt, eikä pahaa sanottavaa.Maksanee varmaan kolmekybää halpahalleissa samalla viskolla.Ja lisään vielä, että jos ajat tolla lyhyellä huoltovälillä, öljyn ei tarvitse olla 504/507.Se pakollinen jos ajaa ll- moodilla.
Meidän edellinen Octavia I (2004 1,9 tdi 66 kW) oli vielä pitempihuoltoinen. Maksimi öljynvaihtoväli 50000 km. Auto oli meillä kilometrit 144 tkm - 304 tkm ja huollettiin ilmaisimen mukaan. LL-systeemillä siis. Pisin huolto- ja öljynvaihtoväli oli jotain 47000 km, lyhin 42tkm. Castrolia ne sinne aina laittoivat.
Kun auto lähti meiltä vuosi sitten, moottori oli ihan kunnossa. Öljyä tarvitsi tuolla vaihtovälillä lisätä suunnilleen litra. Kulutus viimeisenä vuonna oli 4,86 l/100 km. Ei huohotusta tai muutakaan sellaista. Tehotkin tuntuivat olevan tallella.
Uusi öljy lienee aina parempaa kuin käytetty, joten en kiellä ketään vaihtamasta öljyä vaikka kerran kuussa. Itse en näe sille perustetta.
Tosin on todettava että tuohon autoon tuli noihin aikoihin 35-40 tkm kilometriä vuoteen ja enimmäkseen maantieajoa. Lyhyempi kaupunkipyöritys ja vähemmät kilometrit vuoteen olisivat sitten eri juttu. ???
Minulle opetti jo seitsemänkymmentäluvun puolen välin paikkeilla Toyotan huoltomies, että öljynvaihdon yhteydessä vaihdetaan aina myös suodatin.Ja sen suodattimen on syytä olla alkuperäinen. Semminkin, kun ainakin siihen aikaan Touyotan suodattimissa oli takaiskuventtiili, minkä vuoksi voitelu alkoi hieman aikaisemmin.
Oliko asia oikeasti näin, en tiedä. Mutta näin se minulle kerrottiin. Sitäpaitsi öljyn ja suodattimen hinta on mitätön verrattuna autonpidon muihin kustannuksiin. Siitä lähtien olen aina käyttänyt alkuperäisiä suodattimia automerkistä riippumatta. Öljynvaihtovälinä on ollut 15 - 20 000 km. Synteettisin öljyihin siirryin jo 80-luvun alussa. Aluksi talvisin, koska minulla ei ollut mahdollisuutta lämmittimeen.
Noniin öljyt ja suodatin vaihdettu, olihan taas savotta...
Olivat MERKKIhuollossa vääntäneet öljynsuodattimen niin kireelle että piti kahdella eri työkalulla samaan aikaan vääntää mokeloa irti, 2 miestä täydellä voimalla. Piti purkaakin vähän että irroittimet sai suodattimeen kiinni.
Toinen kaveri on huoltamolla töissä ja sanoi ettei ole koskaan nähnyt että olisi noin tiukalla missään autossa öljynsuodatin. Täytyy laittaa hieman palautetta ko. merkkihuoltoon moisesta... No mutta 2 tuntia, loppu hyvin, kaikki hyvin ja kosla sai uudet litkut sekä suodattimen...
^Mulla oli joskus 6-Mazdassa väännetty tulpat merkkihuollon toimesta niin tiukalle, että vasta kolmas tulppa-avain kesti vääntää ne auki. Ja vielä alumiinikanteen... ::)
Ja btw. Öljytilavuudeksi ilmoitettu 2009 ocussa 4.5 litraa mutta kylläpä sinne koko 5l tonkka meni että sai öljyn tikun ylärajaan... liekö sitten suodatin imaissut tuon 0.5 litraa :)
Lainaus käyttäjältä: Markku - 31.10.13 - klo:19:27
...
Uusi öljy lienee aina parempaa kuin käytetty, joten en kiellä ketään vaihtamasta öljyä vaikka kerran kuussa. Itse en näe sille perustetta.
..
No tätä aihetta Ford ja ConocoPhillips tutki, ja tulivat tulokseen, että muutama tuhat mailia rullattu öljy voitelee paremmin kuin purkista kaadettu. Liittyi osan AW-lisäaineiden aktivoitumiseen, joka vaatii enempi ajoa. Liian tiheällä vaihtovälillä lisäaineet eivät ehtineet reagoimaan voideltavien pintojen kanssa.
Missä vaiheessa huoltovälinäyttö näyttää "oikeita" lukemia huollon jälkeen? Nyt ajettu 60 km ja näyttää 15 000 km ja 363 pv. Oil leve:l 1/4 vajaa! Koodattu väärin ja täytetty väärin? A4 FL
Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 05.03.14 - klo:19:55
Missä vaiheessa huoltovälinäyttö näyttää "oikeita" lukemia huollon jälkeen? Nyt ajettu 60 km ja näyttää 15 000 km ja 363 pv. Oil leve:l 1/4 vajaa! Koodattu väärin ja täytetty väärin? A4 FL
On laitettu kiinteäksi 15tkm/vuosi.LL- moodi näkyy vasta noin 500 kilsan jälkeen.
Tämä menee varmaan vähän ohi aiheesta ja uudemmista autoista, mutta kuitenkin. Aloitan vanhasta diesel corollasta 1.8 -84. Ostin sen 420 tkm ajettuna. Kannen vaihdoin siihen 570 tkm kohdalla. Ajattelin ajaa sen loppuun, eli niin kauan kuin kulkee. Mies loppui ennenkuin auto. Luovutin sen eteenpäin 777tkm ajettuna. 2 omistajaa vielä senjälkeen. Varsinaiselle lohkolle ei tehty koko aikana mitään. Ja kone kävi kuin kello. Eräs autoinssi sanoi, että jos vanhahkoon autoon tarvitsee lisätä öljyä, ei niitä kovin usein kannata vaihtaa. Joten reilu 6 vuotta oli öljyn vaihto kerran kesässä. Paras öljynvaihtoväli n.70 tkm. Mobilin 1 koko ajan. Tosin suodatin alkoi jo olla vähän rutussa, kun oli niin tukossa. Tästä sitten jäi varmaan "väärä kuva" takaraivoon. Nyt menossa 2.0 octavia 4x4 -07. Ajettu kohta 500tkm. Long lifeä käytetty koko ajan. Öljyn vaihtovälit tahtoo mennä yli 40 tkm. Minkäänlaisia ongelmia ei ole vielä esiintynyt. En kehoita ketään tekemään näin. Kerroin vaan long-long life öljynvaihdoista.
Lainaus käyttäjältä: OTTO61 - 18.10.14 - klo:23:19
Tämä menee varmaan vähän ohi aiheesta ja uudemmista autoista, mutta kuitenkin. Aloitan vanhasta diesel corollasta 1.8 -84. Ostin sen 420 tkm ajettuna. Kannen vaihdoin siihen 570 tkm kohdalla. Ajattelin ajaa sen loppuun, eli niin kauan kuin kulkee. Mies loppui ennenkuin auto. Luovutin sen eteenpäin 777tkm ajettuna. 2 omistajaa vielä senjälkeen. Varsinaiselle lohkolle ei tehty koko aikana mitään. Ja kone kävi kuin kello. Eräs autoinssi sanoi, että jos vanhahkoon autoon tarvitsee lisätä öljyä, ei niitä kovin usein kannata vaihtaa. Joten reilu 6 vuotta oli öljyn vaihto kerran kesässä. Paras öljynvaihtoväli n.70 tkm. Mobilin 1 koko ajan. Tosin suodatin alkoi jo olla vähän rutussa, kun oli niin tukossa. Tästä sitten jäi varmaan "väärä kuva" takaraivoon. Nyt menossa 2.0 octavia 4x4 -07. Ajettu kohta 500tkm. Long lifeä käytetty koko ajan. Öljyn vaihtovälit tahtoo mennä yli 40 tkm. Minkäänlaisia ongelmia ei ole vielä esiintynyt. En kehoita ketään tekemään näin. Kerroin vaan long-long life öljynvaihdoista.
Juu. Isälläni oli 30 vuotta sitten joku Audi. Oli ajettu 600 000, koskaan ei vaihtanut öljyjä, lisäsi vain. Hyvin pelasi. No, ne olivat niitä hyviä ja
kalliita autoja. Onhan minullakin kohta 21 vuotta vanha pesukone ja 22 vanha televisio. Erään asuntoni kodinkoneet olivat 26 vuotta vanhoja kun myimme sen. No, ne olivat niitä hyviä ja
kalliita kodinkoneita.
Huvittuneena olen seurannut näitä ketjuja, kun porukka ihan tosissaan väittää, että 1,4 TSI jakoketjun venymisen syy on LL-öljynvaihtoväli. Miten sitten nämä henkilöt selittävät, että autoni oli vuoden vanha ja sillä oli ajettu 12 800 kun ketju alkoi rääkymään.
Eihän ne TSI koneiden jakoketjuongelmat johdu mistään öljynvaihtoväleistä.
Selvä ja yksinkertainen syy on heikot ja huonosti suunnitellut rakenteet ja huonot materiaalit,ihan selvä homma. ;D ;D
Tuo VAG:in TSI ketju sekä tuplaturbo olivat melkoinen kolahdus VAG:ille miltei katasroff. Tuli kyllä jo silloin mieleen kun nuita TSI koneita,kuutiotilavuuksia ja tehoja hehkutettiin ettei ilo ole pitkäikäinen. Lisämausteena vielä DSG:t.
Onneksi itsellä ei ole ollut koskaan ketju VW:tä joten olen säästynyt tältä tuskalta.
Hihnakoneita lukuisia eikä mitään ongelmaa. Aina huollettu merkkipajassa.
Lainaus käyttäjältä: rami - 19.10.14 - klo:15:52
Eihän ne TSI koneiden jakoketjuongelmat johdu mistään öljynvaihtoväleistä.
Selvä ja yksinkertainen syy on heikot ja huonosti suunnitellut rakenteet ja huonot materiaalit,ihan selvä homma. ;D ;D
Tuo VAG:in TSI ketju sekä tuplaturbo olivat melkoinen kolahdus VAG:ille miltei katasroff. Tuli kyllä jo silloin mieleen kun nuita TSI koneita,kuutiotilavuuksia ja tehoja hehkutettiin ettei ilo ole pitkäikäinen. Lisämausteena vielä DSG:t.
Onneksi itsellä ei ole ollut koskaan ketju VW:tä joten olen säästynyt tältä tuskalta.
Hihnakoneita lukuisia eikä mitään ongelmaa. Aina huollettu merkkipajassa.
Näin on. Mitä ongelmia noissa DSG:ssä on ollut? On ollut kahden vaihella ostanko vielä tuollaisen ajamattoman Sciroccon mikä kuitenkin on enää vuoden takuulla. Siinä on sama moottori kun nykyisessä mutta DSG. Myyjä lupasi kirjoittaa minulle Good Willin jossa en joudu maksamaan euroakaan mistään tulevasta viasta a saan käyttööni myös sijausauton jos tarve vaatii. Tuo "takuu" olisi 5v/100 000
Minusta tehtaan antamat huoltovälit on ok. Niitä ei pidä ylittää eikä tarvitse alittaa. Itselläni DSG6 on toiminut kuin unelma 90 tkm. 2.0 diesel ei kuluta öljyä ja toimii hyvin. Plus Golf-VW-autoilla on useilla ajettu yli 300 tkm ja ajetaan edelleen.
Lainaus käyttäjältä: Passo1983 - 03.11.13 - klo:15:12
Noniin öljyt ja suodatin vaihdettu, olihan taas savotta...
Olivat MERKKIhuollossa vääntäneet öljynsuodattimen niin kireelle että piti kahdella eri työkalulla samaan aikaan vääntää mokeloa irti, 2 miestä täydellä voimalla. Piti purkaakin vähän että irroittimet sai suodattimeen kiinni.
Toinen kaveri on huoltamolla töissä ja sanoi ettei ole koskaan nähnyt että olisi noin tiukalla missään autossa öljynsuodatin. Täytyy laittaa hieman palautetta ko. merkkihuoltoon moisesta... No mutta 2 tuntia, loppu hyvin, kaikki hyvin ja kosla sai uudet litkut sekä suodattimen...
Tältä välttyy, jos älyää sipaista sormella öljyä kumiseen tiivisterenkaaseen. :o
Muuten olen kyllä LL-systeemin kannalla, etenkin jos käy huollossa ja on orkkis osat. ;)
Riippuu tietenkin vähän ajomatkoista milloin kannattaa tuota LL-vaihtoväliä noudattaa.
Itse olen vaihdattanut joskus n.15 tkm jos on paljon pätkäajoa ja varsinkin jos ajoa on ollut talvipakkasilla toistuvasti vain taajamaa.
On se öljy kyllä melko moikkaa jo 15 tkm jälkeenkin.
Joskus olen ajanut sellaiset 27 tkm samoilla LL-öljyillä. Öljynlaatu alkaa heikkenemään siinä 13 tkm. paikkeilla jolloin öljyä alkaa kulumaan. Tuolle 27 tkm siivulle sitä on yleensä kulunut 1.5 ltr.
Varmaan voi vetää sen liki 30 tkm jos ajaa pitempää siivua.
Lainaus käyttäjältä: rami - 19.10.14 - klo:22:28
Riippuu tietenkin vähän ajomatkoista milloin kannattaa tuota LL-vaihtoväliä noudattaa.
Itse olen vaihdattanut joskus n.15 tkm jos on paljon pätkäajoa ja varsinkin jos ajoa on ollut talvipakkasilla toistuvasti vain taajamaa.
On se öljy kyllä melko moikkaa jo 15 tkm jälkeenkin.
Joskus olen ajanut sellaiset 27 tkm samoilla LL-öljyillä. Öljynlaatu alkaa heikkenemään siinä 13 tkm. paikkeilla jolloin öljyä alkaa kulumaan. Tuolle 27 tkm siivulle sitä on yleensä kulunut 1.5 ltr.
Varmaan voi vetää sen liki 30 tkm jos ajaa pitempää siivua.
Ite oon tosiaan noilla ESP 5W-30 ajanut tuon 2 vuotta. Ensin 13 000 ja sitten 17 000. Pari milliä on tikku muistaakseni laskenut ylärajastaan ennen vaihtoa. Nyt noilla ajettu reilu vuosi ja 12 000 jakorempan jälkeen. Hauska nähdä kun kohta katselen nesteet talven varalle, onko syönyt yhtään. Noilla oileilla tulee ajettua reilut 20 000.
Itse olen nyrkkisääntönä pitänyt 15tkm tai 1 vuosi. Mutta jos vuodessa ajat yli 30tkm ja tulee vaihdettua vuoden välein niin en pidä tuota LL huoloväliä niinkään pahana. Tässäkin viestiketjussa oli puhetta jakoketjun venymisestä tms. En jaksa uskoa, että vika poistuu 15tkm öljynvaihtovälillä mutta en myöskään usko, että 30tkm parantantaisi tilannetta mitenkään. Ehkä tällä voidaan hieman viivyttää jokatapauksessa tulevan vian/ominaisuuden korjaamista.
Jos ajaa tuolla LL huoltovälillä, niin suosittelen forte "moottorin sisäpesu" käsittelyä öljynvaihdon yhteydessä! Ja se että käytetään alkuperäisiä suodattimia, koska tarvike ja alkuperäisen suodattimen välillä saattaa suodatustehossa olla huimia eroja. Castrollin öljyillä mennään, en noihin mobilin öljyihin ole koskaan luottanut.
Ei ketju voi venyä öljyjen takia, mutta ketjun kiristin voi toimia likaisien öljyjen vuoksi huonosti tai ei lainkaan. Ja olen sellaisen nähnytkin jossa kiristimen öljykanava oli tukossa, tosin oli nokkien välinen ketju eikä aiheuttanut muuta kuin pärinää ja kolinaa.
Minun kilometrit jää vuodessa alle 20tkm. Öljy on kuitenkin halpaa ja filtterikin alle kympin niin viitseliäs teettää pelkän vaihdon 507.00 öljyillä alle satasella. Se on oman auton polttoainekuluista 30tkm matkalla noin 3%, joten kärsin tuon huikean menoerän ihan vain siksi että moottori saattaa kestää pidempään vaikka onkin hihnajakopää. Kauhean näköistä kuraa se oli jo 16tkm ajettuna.
Lainaus käyttäjältä: opation - 20.10.14 - klo:22:57
Ei ketju voi venyä öljyjen takia, mutta ketjun kiristin voi toimia likaisien öljyjen vuoksi huonosti tai ei lainkaan. Ja olen sellaisen nähnytkin jossa kiristimen öljykanava oli tukossa, tosin oli nokkien välinen ketju eikä aiheuttanut muuta kuin pärinää ja kolinaa.
Minun kilometrit jää vuodessa alle 20tkm. Öljy on kuitenkin halpaa ja filtterikin alle kympin niin viitseliäs teettää pelkän vaihdon 507.00 öljyillä alle satasella. Se on oman auton polttoainekuluista 30tkm matkalla noin 3%, joten kärsin tuon huikean menoerän ihan vain siksi että moottori saattaa kestää pidempään vaikka onkin hihnajakopää. Kauhean näköistä kuraa se oli jo 16tkm ajettuna.
Koskas minun sitten ois tuon teorian mukaan pitänyt vaihtaa öljyt, jos jakoketju pärisi jo kun autolla oli ajettu 12 800 ja koneessa oli ollut long life öljyt Mobil ESP 5w-30 vuoden.
Onko Toyota Celicassa jotenkin erilainen tuo kiristysmekanismi kun ajoin samoilla öljyillä 2 vuotta aina ja ei ollut edes long life öljyt vaan Mobil 5w-50 Rally Formulat. Kuusi ja puoli vuotta tuo auto minulla oli, eikä ketju rääkynyt koskaan.
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.14 - klo:01:05
Koskas minun sitten ois tuon teorian mukaan pitänyt vaihtaa öljyt, jos jakoketju pärisi jo kun autolla oli ajettu 12 800 ja koneessa oli ollut long life öljyt Mobil ESP 5w-30 vuoden.
Onko Toyota Celicassa jotenkin erilainen tuo kiristysmekanismi kun ajoin samoilla öljyillä 2 vuotta aina ja ei ollut edes long life öljyt vaan Mobil 5w-50 Rally Formulat. Kuusi ja puoli vuotta tuo auto minulla oli, eikä ketju rääkynyt koskaan.
Minkä teorian, lue tarkemmin. Väitinkö että öljyn vaihdon puute vaikuttaa 12800 ajetun auton jakopään pärinään? En. Enkä ihan usko että ketju noilla kilometreillä olisi venynytkään, en väittänyt sitäkään. Onhan siellä jakopäässä ketjun ja kiristimen lisäksi vielä jakopään ajoituksen säädin joka voi nakutuksen aiheuttaa, samalla on vaihdettu ketju ja kiristin. Tällaisen löysin netistä ja näin se kuvattiin minullekkin ja samalla siis vaihdettiin muut kalut. Eihän skrikolla ollut sama homma kun oli noin uusi auto?:
1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.
Japsit nyt vaan on osannut jakopään tehdä paremmin, entä sitten. Kuitenkin jos ajaisin japsilla, vaihtaisin siihen öljyt samaan tahtiin, kerran vuodessa. Rikas en ole mutta autoilu ei ole noista muutamasta kympistä kiinni joilla saan mielenrauhan, varsinkin sen jälkeen kun kaksi konetta olen saanut huonoon kuntoon, ja niitä molempia yhdistää pitkä huoltoväli ja kaikkia muita ehjiä koneita yhdistää tiheät huollot. Tai sattuma mutta sillä ei ole väliä.
Lainaus käyttäjältä: opation - 21.10.14 - klo:18:51
1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.
Tuo pärinä kuului ihan yhtä hyvin oli kone kylmä tai lämmin, ei mitään eroa. Kuten täällä aikaisemminkin on todettu huonot öljyt eivät venytä ketjua, vaan huonot osat.
Minulla on ollut omassa käytössä 19 autoa ja samoin olen menetellyt öljyjenvaihdon kanssa aina. Aino auto jossa on ollut ongelmia on tuo vw . Olihan BMW:ssäkin ll vaihtoväli
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.14 - klo:20:08
Tuo pärinä kuului ihan yhtä hyvin oli kone kylmä tai lämmin, ei mitään eroa. Kuten täällä aikaisemminkin on todettu huonot öljyt eivät venytä ketjua, vaan huonot osat.
Minulla on ollut omassa käytössä 19 autoa ja samoin olen menetellyt öljyjenvaihdon kanssa aina. Aino auto jossa on ollut ongelmia on tuo vw . Olihan BMW:ssäkin ll vaihtoväli
Juurikin näin. Minun teoria aiheesta on ainoastaan se, että vaihdan öljyä varmuuden vuoksi koska en vaihda autoani ihan vähään aikaan uudemmaksi. Noin 150tkm saattaa tulla ajettua nykyisellä jäätelöautolla tilan tarpeen vuoksi ennen vaihtoa ja sille ajalle haen mielenrauhaa. Ja miksei ostajakin mieluummin osta enemmän huolletun jos valita saa. Hintaan se ei tietenkään vaikuta.
Lainaus käyttäjältä: opation - 21.10.14 - klo:20:33
Juurikin näin. Minun teoria aiheesta on ainoastaan se, että vaihdan öljyä varmuuden vuoksi koska en vaihda autoani ihan vähään aikaan uudemmaksi. Noin 150tkm saattaa tulla ajettua nykyisellä jäätelöautolla tilan tarpeen vuoksi ennen vaihtoa ja sille ajalle haen mielenrauhaa. Ja miksei ostajakin mieluummin osta enemmän huolletun jos valita saa. Hintaan se ei tietenkään vaikuta.
Ok. Sittenhän se on selvä jos meinaat ajella samalla pelillä 150 000 ( mulla menis tuohon 15 vuotta ). Nykyinen ostettu 10.9.-10 ja mittarissa nyt 42 820. Heti vaihtaisin jos paremman löytäisin.
Lainaus käyttäjältä: skriko - 21.10.14 - klo:01:05
Koskas minun sitten ois tuon teorian mukaan pitänyt vaihtaa öljyt, jos jakoketju pärisi jo kun autolla oli ajettu 12 800 ja koneessa oli ollut long life öljyt Mobil ESP 5w-30 vuoden.
Onko Toyota Celicassa jotenkin erilainen tuo kiristysmekanismi kun ajoin samoilla öljyillä 2 vuotta aina ja ei ollut edes long life öljyt vaan Mobil 5w-50 Rally Formulat. Kuusi ja puoli vuotta tuo auto minulla oli, eikä ketju rääkynyt koskaan.
Pitäisi kai idiootin tietää, mitä öljyä se 5W-50 mobili on? Laita sinne riisikippoon enskerralla mobilin eeäspeetä ja aja sillä toiset pari vuotta. Katotaa kuin sitten kävi?
(ja ajoin tuossa kuluneen viikon aikana kansanautollani pidemmän matkan, kuin sinä ajat millään vuodessa. Miksi en ole siirtynyt niihin vähävikaisiin riisikippoihin?)
Lainaus käyttäjältä: PenaPuistoK - 30.10.14 - klo:23:55
Pitäisi kai idiootin tietää, mitä öljyä se 5W-50 mobili on? Laita sinne riisikippoon enskerralla mobilin eeäspeetä ja aja sillä toiset pari vuotta. Katotaa kuin sitten kävi?
(ja ajoin tuossa kuluneen viikon aikana kansanautollani pidemmän matkan, kuin sinä ajat millään vuodessa. Miksi en ole siirtynyt niihin vähävikaisiin riisikippoihin?)
Mihin riisikippoon? Olen 50 vuota ollut siinä luulossa, että Japanilaisia autoja kutsutaan riisikipoiksi. Sinun kirjoituksesi perusteella kutsut Volkswagenia riisikipoksi.
Hyvin olet päästänyt, kun olet ajanut kuluneen viikon aikana yli 11 000 km.
Lainaus käyttäjältä: skriko - 31.10.14 - klo:16:53
Mihin riisikippoon? Olen 50 vuota ollut siinä luulossa, että Japanilaisia autoja kutsutaan riisikipoiksi. Sinun kirjoituksesi perusteella kutsut Volkswagenia riisikipoksi.
Hyvin olet päästänyt, kun olet ajanut kuluneen viikon aikana yli 11 000 km.
japanilainen on riisikippo
Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 31.10.14 - klo:18:23
japanilainen on riisikippo
Niin on. Tarkemmin riisikuppi ei kippo. Ei taida tuolla kaverilla ( en tarkoita sinua ) olla luetunymmärrys oikein hanskassa. Kirjoitin tuolla edellä, että minulla oli Toyota Celica yli kuusi vuotta. Vaikea siihen riisikuppiin on enää kaataa mitään öljyä, kun olen myynyt sen yli 4 vuotta sitten. Ainoa ero vaan, että näihin riisikuppeihin riittää kun vaihtaa öljyt, mutta kansanaitoihin ( joka minullakin on ) saa lisätä vaihdonvälillä kuulemma jopa 2 litraa öljyä.
Mites nämä öljyt, ajattelin tilata Saksasta öljyä kun tuppaa olemaan yli puolet halvempaa kuin kivijalassa.
Ohjekirja sanoo seuraavaa:
-Longlife VW 507 00 dieselmoottorti joissa hiukkassuodatin
Oli käytössä Longlife-huoltojärjestelmä tai Ei longlife huoltojärjestelmää
Eli ei anna muita kuin tuon 507 00 luokituksen mutta esim TÃ,,SSÃ,, (http://www.ebay.de/itm/2x5-Liter-Castrol-EDGE-FST-5W-30-Motorol-Longlife-3-VW-504-00-507-00-5W30-BMW-MB-/400669064779?pt=Autopflege_Wartung&hash=item5d49bcbe4b) on myös tuo 504 00 jonka kirja hyväksyy bensiinimoottoreille ilman/kanssa longlife-huoltoväliä.
Eli tuo ilmeisesti on käypää tavaraa?
Auto -11 Jetta 1.6TDI ja tarkoitus siirtyä seuraavassa huollossa longlifestä kiinteään, nyt autolla menty 64tkm
Tuossa määräävä ei ole longlife vaan hiukkassuodatin. Hiukkassuodattimen kanssa on aina 507.
Ilmeisesti tässä tapauksessa linkin öljy täyttää useamman normin ja soveltuu loukulliseen/loukuttomaan autoon?
Kyllä. Luokituksia voi olla vaikka kuinka monta, mutta kunhan se oman koneen vaatimus löytyy, niin öljy käy.
Lainaus käyttäjältä: lucifer - 03.11.14 - klo:11:00
Mites nämä öljyt, ajattelin tilata Saksasta öljyä kun tuppaa olemaan yli puolet halvempaa kuin kivijalassa.
Ohjekirja sanoo seuraavaa:
-Longlife VW 507 00 dieselmoottorti joissa hiukkassuodatin
Oli käytössä Longlife-huoltojärjestelmä tai Ei longlife huoltojärjestelmää
Eli ei anna muita kuin tuon 507 00 luokituksen mutta esim TÃ,,SSÃ,, (http://www.ebay.de/itm/2x5-Liter-Castrol-EDGE-FST-5W-30-Motorol-Longlife-3-VW-504-00-507-00-5W30-BMW-MB-/400669064779?pt=Autopflege_Wartung&hash=item5d49bcbe4b) on myös tuo 504 00 jonka kirja hyväksyy bensiinimoottoreille ilman/kanssa longlife-huoltoväliä.
Eli tuo ilmeisesti on käypää tavaraa?
Auto -11 Jetta 1.6TDI ja tarkoitus siirtyä seuraavassa huollossa longlifestä kiinteään, nyt autolla menty 64tkm
Ulkomailta tilailun sijaan kannattaa joskus käydä "pikaöljynvaihdossa" kyselemässä litrahintaa. Tynnyristä kun liruttavat, niin monesti jää hinta alle 10 euroa litralta moottoriin vaihdettuna. Ei juuri käsiään tarvitse liata ja jäteöljyjä piilotella. Eikä vie aikaa kuin 15 min.
Lainaus käyttäjältä: lucifer - 03.11.14 - klo:11:00
Mites nämä öljyt, ajattelin tilata Saksasta öljyä kun tuppaa olemaan yli puolet halvempaa kuin kivijalassa.
Ohjekirja sanoo seuraavaa:
-Longlife VW 507 00 dieselmoottorti joissa hiukkassuodatin
Oli käytössä Longlife-huoltojärjestelmä tai Ei longlife huoltojärjestelmää
Eli ei anna muita kuin tuon 507 00 luokituksen mutta esim TÃ,,SSÃ,, (http://www.ebay.de/itm/2x5-Liter-Castrol-EDGE-FST-5W-30-Motorol-Longlife-3-VW-504-00-507-00-5W30-BMW-MB-/400669064779?pt=Autopflege_Wartung&hash=item5d49bcbe4b) on myös tuo 504 00 jonka kirja hyväksyy bensiinimoottoreille ilman/kanssa longlife-huoltoväliä.
Eli tuo ilmeisesti on käypää tavaraa?
Auto -11 Jetta 1.6TDI ja tarkoitus siirtyä seuraavassa huollossa longlifestä kiinteään, nyt autolla menty 64tkm
VW507.00 luokituksen kanssa tulee aina myös VW504.00. Eli öljypurkissa näkyy aina VW504.00/507.00.
Heittäkääs kauppureita joilta olette ebay.de tilanneet öljyjä, harva lähettelee Suomeen asti. Kyllähän niitäkin siellä oli mutta vähiin päin ja aikas kirjavaa oli lähetyskulujenkin kanssa.
Olen tilannut saksasta öölit pari kertaa.Mut olen laittanut kimppatilauksen tänne.Kulut samat 30 pönikkää asti
Osta Teboilin Carat III vaikkapa Tokmannilta. Maksaa 4litraa ehkä 45 euroa. Tai pikjaöljynvaihto naapurikaupungissa tekee koko homman ehkä 60 eurolla.
Jos kerran vuodessa vaihtaa öljyt, ei kannata paljoa ulkomailta ostella kerralla. Pilalle menevät a härskiintyy vielä.
Huomaakos arvon foorumilaiset purkeissa mitään eroa? En tarkoita hintaa vaan ulkonäköä.
https://www.toknet.fi/moottorioljyt/mobil-1-peak-life-5w-50-4-l/5055107432396/dp?openGroup=836 (https://www.toknet.fi/moottorioljyt/mobil-1-peak-life-5w-50-4-l/5055107432396/dp?openGroup=836)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595054/Mobil-1-Rally-Formula--Peak-Life-5W-50-4l (http://www.motonet.fi/fi/tuote/595054/Mobil-1-Rally-Formula--Peak-Life-5W-50-4l)
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.15 - klo:18:54
Huomaakos arvon foorumilaiset purkeissa mitään eroa? En tarkoita hintaa vaan ulkonäköä.
https://www.toknet.fi/moottorioljyt/mobil-1-peak-life-5w-50-4-l/5055107432396/dp?openGroup=836 (https://www.toknet.fi/moottorioljyt/mobil-1-peak-life-5w-50-4-l/5055107432396/dp?openGroup=836)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595054/Mobil-1-Rally-Formula--Peak-Life-5W-50-4l (http://www.motonet.fi/fi/tuote/595054/Mobil-1-Rally-Formula--Peak-Life-5W-50-4l)
Erilainen korkki purkeissa.
Mahd. myös purkkien reunoissa olevissa viisteissä on röpöisyydessä eroa?
:)
Lainaus käyttäjältä: FoamCleaner - 16.01.15 - klo:19:00
Erilainen korkki purkeissa.
Mahd. myös purkkien reunoissa olevissa viisteissä on röpöisyydessä eroa?
:)
Jep. Lisäksi niitä röpöisyysjuttuja on eri määrät. Toisen iq-koodin yltä puuttuu etiketin materiaalinro jne, toisessa korkki ei oikein tunnu istuvan pulloon. Lukekaa rivien välistä.
Muokkaus epäonnistui.
Ei niitä öljyjä turhan takia vaihdella mutta 30 tkm on vähän verrattuna 100 000 mailiin
http://jalopnik.com/what-happens-if-you-dont-change-the-oil-in-your-audi-fo-1692660828 (http://jalopnik.com/what-happens-if-you-dont-change-the-oil-in-your-audi-fo-1692660828)
Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 16.01.15 - klo:19:04
Jep. Lisäksi niitä röpöisyysjuttuja on eri määrät. Toisen iq-koodin yltä puuttuu etiketin materiaalinro jne, toisessa korkki ei oikein tunnu istuvan pulloon. Lukekaa rivien välistä.
Onkohan nuo kuvat kuitenkaan juuri siitä purkista, joita myymälässä on? Välttämättä kauppaketjuilla ei ole voimavaroja ottaa kuvaa jokaisesta tuotteesta. Ehkä lainailevat kuvia milloin mistäkin, jopa netistä?
Eikö Mobilin öljyt pakata Naantalissa. Ainakin Promensin Turun tehdas teki kannuja, mutta niitä tulee varmaan muualtakin, ehkä hiukan erilaisena.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Naantalin_voiteluainetehdas (http://fi.wikipedia.org/wiki/Naantalin_voiteluainetehdas)
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 21.03.15 - klo:15:38
Eikö Mobilin öljyt pakata Naantalissa. Ainakin Promensin Turun tehdas teki kannuja, mutta niitä tulee varmaan muualtakin, ehkä hiukan erilaisena.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Naantalin_voiteluainetehdas (http://fi.wikipedia.org/wiki/Naantalin_voiteluainetehdas)
ExxonMobililla on Euroopassa kuusi tehdasta ja Egyptissä kaksi. Nämä siis voiteluainetehtaita. Öljyjalostamot erikseen. Osa näistä on vanhoja Esson tehtaita, kuten mm. Suomessakin oli Laajasalossa Esso ja Naantalissa Mobil. Fuusion jälkeen noita karsittiin rankalla kädellä. Niitähän oli yhteensä jotain yli 20.
Purkki on jokaisessa identtinen ja samalla speksillä valmistettu. Korkissa saattaa olla pieniä eroavaisuuksia riippuen missä valmistettu.
Lainaus käyttäjältä: Bisti - 21.03.15 - klo:12:08
Ei niitä öljyjä turhan takia vaihdella mutta 30 tkm on vähän verrattuna 100 000 mailiin
http://jalopnik.com/what-happens-if-you-dont-change-the-oil-in-your-audi-fo-1692660828 (http://jalopnik.com/what-happens-if-you-dont-change-the-oil-in-your-audi-fo-1692660828)
Eihän tuossa mitään.. moottorin pesua vaan kaipaa :)
Molempiin autoihin kerran vuodessa / n.10000km vaihtuu öljyt vuosihuollossa. Enemmän ajava joutuu longlife:nakin vaihtamaan pari kertaa vuodessa, joten onhan pidempi km- vaihtoväli silloin hyvä.
Itse en luota, että öljyt pysyisivät voitelukelpoisina 30tkm. Longlife välillä mennään, mutta teen itse väliöljynvaihdon 15tkm kohdalla. Jokainen tavallaan, tämä oma käytäntö.
Minulla ohjelmoitu vaihtoväli 15tkm. Keväällä (eka kerta minulla kulkine) vaihdatin merkkipajalla (110â,¬) ja samalla jarrunesteet (49â,¬). Suurin syy oli ketjun ja takaoven lukon vaihto jotka sain myyjäliikkeen piikkiin! 8) Kohta pitäs taas öljyt vaihtaa mutta kannattaako sotkea kädet vai maksaa 110â,¬? ??? Vaikuttako mahdollisesti tuon uuden ketjun takuuseen?
visco static longlife, ilmeisesti 10w-30. Luvataan, että vaihtovälin voi kaksinkertaistaa. Paitsi jos on jo erittäin pitkä 10000km.
https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=de&u=http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-45143538.html&prev=search (https://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=de&u=http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-45143538.html&prev=search)
Ajaneet 1963 Taunus 12m:llä Miramasissa ko. öljyllä 356430km. Yli 100km/h keskinopeudella.
Jos oikein ymmärrän, keskimäärin öljyillä ajettu 18750km.
http://12m-p4.kkoffice.de/dateien/miramasprospekt.pdf (http://12m-p4.kkoffice.de/dateien/miramasprospekt.pdf)
Uskaltaisiko nykyvehkeillä yrittää samaa.
Pitääpä nyt avata sanainen arkku täällä. Itsekin elin pitkään luulossa, että LL-öljy on laadukkaampaa ja pitää viskositeettinsa pidempään. Toisin on - lonkkariöljy ei ole pesevää, toisin kuin lyhyen vaihtovälin öljy. Tämän takia LL-vaihtovälillä suodatin ei vaihtovälillä mene aivan umpeen, joskin kaikki skeida kertyy moottorin sisäpintoihin. LL-öljyä on täysin järjetöntä käyttää lyhyellä vaihtovälillä - se on rahan haaskuuta eikä moottori pysy puhtaana.
Vaihdoin kaverin AFN-koneeseen taannoin öljypohjan. Huollot oli tehty vähän niin ja näin. Imusihdistä löytyi kooltaan n. 3x3cm paskalastu. Mitenkään liikaa ei öljylle jäänyt tilaa enää kulkea.
Öljynvaihto on kuitenkin pieni raha hyvästä mielestä. Monen tonnin moottoria ei ole järkeä pilata laiskalla öljynvaihdolla, kun sillä voi taata toimivuuden pitkälle tulevaisuuteen ja auton jälleenmyyntiarvo säilyy paremmin. Itse kiertäisin kaukaa lonkkarivolkkarin.
Juuri näin. On halvempaa vaihtaa öljyä kuin esim. turboa.
Minä vaihdan tai vaihdatan jos takuu on vielä voimassa, vuosittain koska se on Suomen oloissa viisainta vaikka kilsaraja ei täyttyisi! 8)
Lainaus käyttäjältä: gubbe89 - 18.11.15 - klo:22:03
Pitääpä nyt avata sanainen arkku täällä. Itsekin elin pitkään luulossa, että LL-öljy on laadukkaampaa ja pitää viskositeettinsa pidempään. Toisin on - lonkkariöljy ei ole pesevää, toisin kuin lyhyen vaihtovälin öljy. Tämän takia LL-vaihtovälillä suodatin ei vaihtovälillä mene aivan umpeen, joskin kaikki skeida kertyy moottorin sisäpintoihin. LL-öljyä on täysin järjetöntä käyttää lyhyellä vaihtovälillä - se on rahan haaskuuta eikä moottori pysy puhtaana.
Löytyykö jostakin "tieteellistä" todistetta sille, että longlife-öljy todellakin on vähemmän pesevää kuin lyhyen vaihtovälin öljy?
En ole laboratoriotuloksia tarkastellut, mutta muuan asiaan perehtyneen, alalla pitkään työskennelleen varaosamyyjän kanssa kävin pitkän keskustelun aiheesta. Selitys on myöskin järkeenkäypä, sillä pitkällä vaihtovälillä moottoriin kertyy enemmän paskaa, kuin lyhyellä vaihtovälillä. Suodatinkaan ei määräänsä enempää kykene sitä sitomaan, kuin ei öljykään. Kun öljy ei sitä sontaa sido, pysyy sen voiteluominaisuudet pidempään, eikä esim. palokaasujen mukana tulevat hapettavat komponentit sitä niin paljoa pilaa, vaan ne sitoutuvat siihen paskaan, mitä mm. öljypohjassa makaa. Siksipä pitää olla tarkkana siirryttäessä lyhyeen vaihtoväliin, kun se paska alkaa vähitellen huuhtoutua. Joku on varmaan joskus Scanian linkosuodattimen puhdistanut - siellä on sitä samaa paskaa millitolkulla, mitä lonkkarikoneen öljypohjassa ja muissa pinnoissa makaa. Kukaan tuskin sitä haluaa imusihtiä tukkimaan.
Pesemättömät öljyt ovat harvinaisia ja niitä käytetään vain jossakin erikoisemmissa käyttötarkoituksissa. Tuskinpa tutun varaosamyyjäsi hyllylläkään on yhtään purkkia pesemätöntä öljyä. Tässä pari esimerkkiä normaaleista LL -moottoriöljyistä, joiden esitteessä on selkeä maininta pesevyydestä:
http://totalengineoils.com/quartz-9000-energy-0w30/ (http://totalengineoils.com/quartz-9000-energy-0w30/)
https://www.motul.com/system/product_descriptions/technical_data_sheets/52/original/8100_X-cess_5W-40_(GB).pdf?1420818184 (https://www.motul.com/system/product_descriptions/technical_data_sheets/52/original/8100_X-cess_5W-40_(GB).pdf?1420818184)
Näinpä näkyy olevan. Mikäköhän lie sitten 507.00:n ja 507.01:n laita? Täytyypä perehtyä asiaan, alkoi kiinnostamaan. Mutta miksi lonkkariöljyä ei suositella käytettäväksi lyhyellä vaihtovälillä? :o
Ei mitään järkeä käyttää 15 välein LL-öljyä.Parasta Suomen oloihin 5w40, jossa luokitukset.Ei niitä forteja käytetä turhaan kun LL-öljyt.
Kyllä ne kaikki peseviä ovat, mutta eri luokituksilla on kyllä eroja pesevyydessä. Pesevyyden tarve vaihtelee ja se lienee yksi syy eri luokituksille.
http://www4.total.fr/nordic/auto_lubs/EVOLUTION_FULL-TECH_LLX_5W-30_ENG.pdf (http://www4.total.fr/nordic/auto_lubs/EVOLUTION_FULL-TECH_LLX_5W-30_ENG.pdf)
Ensures maximum engine cleanliness, thanks to very good detergent and dispersion properties
VOLKSVAGEN VW 504.00 / 507.00
Minulta myös ääni 0w 40 öljylle. Tuo huonompi esevyys ois kyllä luonnollinen selitys pidemmälle huoltovälille? Ei se varmaan pesemätöntä ole, mutta varmaan pesee huonommin. LL suodatin on tosiaan sama?
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.11.15 - klo:16:03
Ei mitään järkeä käyttää 15 välein LL-öljyä.Parasta Suomen oloihin 5w40, jossa luokitukset.Ei niitä forteja käytetä turhaan kun LL-öljyt.
Miksi juuri tuo viskositeetti on mielestäsi parasta Suomen oloihin?
no se 0 tarkoittaa sitä notkeutta pakkasessa ja 0 on paras?
Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.11.15 - klo:16:31
no se 0 tarkoittaa sitä notkeutta pakkasessa ja 0 on paras?
Minulla lukee Opeliksin ohjekirjassa, jos alle -25 niin 0 muuten 5w. Itse käytän aina joko 5w-30 tai 5w-40. En koe tarvetta nollalle kun lähden aina lämpimästä tallista. Lapissa ilman lohkoa tai tallia valintani olisi 0. Oliskohan tuo 0 aika litkua kesähelteellä.
Wekotinta tarvitaan, LL-öljyn pesevyys.. Onko huono käyttää lyhyellä huoltovälillä 507-öljyä?
Tuo on aina kovin huvittavaa kun tehdas ja maahantuoja määrittää öljynvaihtovälin. Yleensähän öljynvaihtoväli Suomessa on yksi vuosi tai määrätty kilometrimäärä, kumpi tulee ensin. Monesti on 1 v/30 000. Volkswagenissa kuten kaikki tietävät, on huoltovälinäyttö, joka voi antaa öljyillä ajaa tuon 30 000 ja 2 vuotta.
Minulla oli Celica uudesta 2004. Huoltokirjan öljynvaihtoväli oli 1v/15 000. Koska itse ajoin tuolloin kyseisellä autolla noin 5 000 vuodessa, en katsonut aiheelliseksi vaihtaa öljyjä valmistajan ohjeiden mukaan, joka olisi ollut minun tapauksessani 5000 km välein. Vaihdoin öljyt 2 v/10 000. Kysyin tuota Toyota takuuvastaavalta, selitin asiani ja sanoi, että vaihda vaan noin.
Nyt jos tilaisin tehdasuuden golfin. Auto saapuisi vuoden alussa maahan ja rekisteröitäisiin 8.2.2016. Nyt kone pyytäisi minua vaihtamaan öljyt 2 v ja olisin ajanut tuona aikana esim. 10 000.
Jos huolto menisi pitkäksi, vaikka 2 v 2 kk ja 12 000, niin mahdollisessa jakoketjun poikimisessa tai muussa viassa, vedottaisiin puutteelliseen huoltoon, tuon pitkäksi menneen öljynvaihtovälin vuoksi.
Nyt myydään Volkswagen Sciroccoa, joka on rekisteröity 13.5.2014 ja ajettu 9 000. Jos ostaisin auton, niin kone näyttäisi minulle ensimmäistä öljynvaihtoa 13.5.2016, joilloin autolla olisi ajettu noin 19 000. Koska olen noudattanut valmistajan öljynvaihtoväliohjetta, minulle korvattaisiin mahdolliset viat.
Mutta, mutta. Kyseinen auto on tullut maahan tammikuussa 2013, jolloin öljyt on laitettu koneeseen. Nyt kun sitten vaihtaisin öljyt, ne olisivat olleet moottorissa 3,5 vuotta, mutta se olisi täysin valmistajan hyväksyttävää.
Kumpikohan nyt sitten on pahenpi autolle, se että evätään korjaus, kun vaihto menee 2 kuukautta pitkäksi eli 2 v 2 kk vanhat öljyt, tai nuo öljyt minkä vaihtovälin maahantuoja hyväksyy 3,5 vuotta, ylivuotiseen autoon.
Cupra antoi ajaa 1v 2kk samoilla öljyillä, mittarissa silloin jotain 11tkm. Huoltovälinäytön mukaan kun elelee niin ei pitäisi tulla ongelmia? Koneessa on Mobilin ESP öljyt , samaa mitä huolto olisi sinne laittanut. Mitään pikaöljynvaihtoja en ole viitsinyt harrastaa, parempi olla dokumentoitu (merkkiliikkeen) huoltohistoria kuin itse tein ja säästiin -huoltokirja. Ainakin väliöljynvaihdoista pitää olla kuitti näyttää ja siihen merkittynä käytetty öljylaatu. Ettei goodwill lakkaa olemasta...
2.0 TFSI on edelleen jakoketjulla, eli sen porsimista odotellessa. ;D
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 19.11.15 - klo:16:18
Miksi juuri tuo viskositeetti on mielestäsi parasta Suomen oloihin?
Se kokemus.Ei insinöörityötä.Mutta kukin tekee kuinka parhaaksi tuntee.
Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.11.15 - klo:22:50
Se kokemus.Ei insinöörityötä.Mutta kukin tekee kuinka parhaaksi tuntee.
Tuo vastaa jo eri kysymykseen. Millä tavalla kokemasi osoittaa tuon viskositeetin optimaalisuuden?
Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.11.15 - klo:21:07
Minulla lukee Opeliksin ohjekirjassa, jos alle -25 niin 0 muuten 5w. Itse käytän aina joko 5w-30 tai 5w-40. En koe tarvetta nollalle kun lähden aina lämpimästä tallista. Lapissa ilman lohkoa tai tallia valintani olisi 0. Oliskohan tuo 0 aika litkua kesähelteellä.
0W ei kerro viskositeettia korkeissa lämpötiloissa eli lämpimäksi ajetun moottorin käyttölämpötiloissa. 0W-30 ja 5W-30 ovat yhtä virtaavia käyttölämpötiloissa. 0W-40 on noissa lämpötiloissa molempia jäykempi. Tuo W-kirjaimen kyljessä ilmoitettu talviluokka kertoo vain viskositeetin kylmissä lämpötiloissa, eikä se ole koskaan liian alhainen. Mitä juoksevampaa öljy on pakkasilla, sitä paremmin voitelu toimii aina.
Suomen helteet ovat melkein myytti, eivätkä ne ole mikään ongelma millekään suosituksen mukaiselle öljylle. Muutenkin sen öljyn lämpötilan määrittää moottorin ohjausboksi säätämällä öljyn jäähdytystä eikä ulkolämpötila.
Lainaus käyttäjältä: skriko - 19.11.15 - klo:22:23
Tuo on aina kovin huvittavaa kun tehdas ja maahantuoja määrittää öljynvaihtovälin. Yleensähän öljynvaihtoväli Suomessa on yksi vuosi tai määrätty kilometrimäärä, kumpi tulee ensin. Monesti on 1 v/30 000. Volkswagenissa kuten kaikki tietävät, on huoltovälinäyttö, joka voi antaa öljyillä ajaa tuon 30 000 ja 2 vuotta.
Kumpikohan nyt sitten on pahempi autolle, se että evätään korjaus, kun vaihto menee 2 kuukautta pitkäksi eli 2 v 2 kk vanhat öljyt, tai nuo öljyt minkä vaihtovälin maahantuoja hyväksyy 3,5 vuotta, ylivuotiseen autoon.
Ajoin aikanaan Ocu I 1.9 TDillä noin 39.000km, ennenkuin mittaristoon syttyi huollon ilmaisin. Siihen aikaan ei ollut kuin aikaraja 2v, ei km-rajaa.
Toisaalta kun takuu oli päällä ja kulkinekin menossa vaihtoon, niin ei haitannut. Enemmän kiusasi se, ettei pks suuri jälleenmyyjä leimannut huoltokirjaa,
vaan jouduin hakemaan sen myöhemmin itse. Tiskin takana ilmeet olivat myrtsejä, kun kerroin Skeidan menevän vaihtoon. Kysyivät mihin, vastasin VW.
OT: 2 ensimmäistä 3BG farkkua olivat autoja, ja myöhemmät 3C sekä B7 halvemmalla tai halpuuttamalla koottuja. :o
Teräksenharmaan vastaus on riittävän hyvä. Tarkennuksena lähinnä, mikä helposti jätetään tiedostamatta on, että viskositeettiluokitus ei ole mikään tarkka lukuarvo vaan tarkoittaa sekä kylmä-, että kuumapäälle tiettyjä testejä, joilla on sekä min ja max. rajat. Pl. 0W-luokka jolla ei ole min rajaa.
Eli kaksi 5W-30 -öljyä voivat olla merkittävästikin eri paksuisia myös kuumana, jos toinen on specin alapäässä ja toinen yläpäässä. Tai kaksi 0W-öljyä voivat olla hyvinkin eri paksuisia kylmänä. Hyvänä esimerkkinä tästä on esim. Fordin 5W-30 vs. VW 5W-30. Kuumana eroa, 2,5 mm2/s., joka on merkittävästi 100c:ssä. Muutenkin koko luokitus ohuimmasta SAE 8 -luokasta paksuimpaan SAE 60 -luokkaan mahtuu n. 20 mm2/s sisään. Tosiaan ohuin kuumapääluokka on nykyään SAE 8, joten kohta kaupassa näkyy 0W-8 -öljyjä.
Tämän vuoksi öljyt valitaan luokituksen, eikä pelkän viskositeettimerkinnän perusteella. Eri asia sitten jos luokitus sisältää useita viskositteettejä kuten esim. VW502/505 tai Dexos-luokitukset.
Tässä vielä lisäystä edelliseen viestiin, missä SAE J300 -standardin mukainen taulukko josta näkyy miten nuo luokat kulkevat. Vastaava taulukko vaihteistoöljyille kulkee nimellä SAE J306.
Eli kuten alta voi bongata, moottoriöljy voi kuulua yhteen noista luokista (yksiasteöljy) tai olla noiden yhdistelmä (esim. 0W-40, ns. moniasteöljy).
Nyt kun nuo uudet luokat, SAE 8 - 16, on julkaistu, niin kinemaattiseen viskositeettiin on tullut hieman päällekkäisyyttä, mutta HTHS-visko on eri jokaisella. Nimenomaan tuo HTHS-viskositeetti on se mikä luokitusten kautta vaikuttaa. Esim. VW:n 504/507:lla on vaatimus min. 3,5cP eli sama mikä osalla 40 -öljyistä, vaikka itse standardi vaatisi vain 2,9 cP.
W-luokille puolestaan kylmäpään testit ovat pääasemassa, joten nille on kuumanpään osalta vaatimus vain minimi kinemaattinen viskositeetti 100C:ssa. Kylmätesteissä on kaksi testiä ns. pumpattavuustesti MRV (Minirotary viscometer) ja kylmäkäynnistyvyystesti CCS (Cold Cranking Simulator). Molemmissa pienempi luku kuvaa juoksevampaa öljyä. 0W-luokan vaatimus on, että CCS-testissä täytyy saada alle 6200 cP tulos -35C asteessa ja MRV-testissä alle 60 000cP -40c asteessa. Ja kuten näkyy alarajaa ei ole, joten kaksi 0W-öljyä voivat olla erilaisia kylmänä.
Ja nyt kuten voitte huomata, jähmepistettä ei mitata eikä se ole vaatimuskaan. Yleensä se ilmoitetaan vain, että tavallinen kansa saisi jonkinlaisen mielikuvan öljyn pakkaskestävyydestä.
(http://www.widman.biz/English/Tables/J300_files/SAE%20J300%20motor%20oil%20viscosities.jpg)
Tuossa aikasemmin ollut puhetta öljyjen pesevyydestä.
50-luvulla kun oli yksiasteoljyt käytössä, ja kun tultiin 60-luvun puolelle, yleistyi moniasteöljyt. Jotka on huomattavasti
yksiasteisia pesevämpiä.
Tarina kertoo tuolloin sattuneen paljon moottorivaurioita. Just oli siirrytty uudenaikaisiin moniasteöljyihin, ja kohta olikin kone loppu.
Sormi osoitti moniasteöljyä; "liian lirua"
Jos tarinassa on totuutta, ehkä vika ei ollut uudessa öljylaadussa, vaan että lika lähtikin liikkeelle..
Joka tapauksessa, "tosi miehet" siirtyivät moniasteisiin vasta 80-luvulla.
Itse miellän kaikki moniaste moottoriöljyt hyvin peseviksi. Siis nykyiset.
Mitä mieltä Wekotin?
Kun 90-luvulla siirryin synteettisiin ensin vuoti pohjaropun tiiviste kun en ollut sitä koskaan vaihtanut, seuraavaksi vuoti öljykello ja sekin alkuperäinen, onneksi halpa, ja taas mentiin! 8)
Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 23.11.15 - klo:23:22
Mitä mieltä Wekotin?
Lyhyt vastaus: Kyllä. Kaikki ovat peseviä.
Ajattelin raapustaa jonkun pitkän tarinan, mutta en jaksa. Jos katsotte minkä tahansa öljyn käyttöturvatiedotteen, ja siellä mainitaan amiini jotain, esim. polyamiini succiminiidi, öljyssä on peseviä ominaisuuksia. Määrät toki vaihtelevat eri öljyillä, mutta luokitusten kautta kaikilla on enemmän tai vähemmän samanlaiset ominaisuudet.
Sitten tollanen, että ollaan avattu joku kone löydetään paskakikkareita ja lastua ja samassa lauseessa mainittu "huollot tehty niin ja näin, suodatin tukossa". En paljon anna arvoa. Jos huollot tehty niin ja näin, niin miten ihmeessä tämä vedetään öljyn piikkiin? Miten tukkeutunut suodatin todettiin? Avattiinko se ja katseltiin visuallisesti suodatinelementtiä vai lähetettiinko Parker-Hannifinille multi-pass -testiin vai miten?
Onko näin, että LL öljynvaihtoväli on 30tkm? Viime öljynvaihto minulla tehty 6tkm sitten ja seuraavaan näyttää, että seuraava vaihto on edessä 9tkm päästä. Huoltokirjaan huolto merkinnyt Longlife.
Syttyi öljyn minimi valo ja nyt tarvisi ostaa oikeaa öljyä ja lisätä 1l. Ostanko LL öljyä vai normaalia?
Vaihtovälin maksimi on 30tkm, se voi olla myös huomattavasti lyhyempikin.
Ja jos kyse on tuosta profiilin audista, niin sille ei oikein kelpaa mikään muu kuin 5w-30 LL öljy 507 luokituksella.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Varmistan vielä, että tämä varmasti sopiva öljy?
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590065?ajoneuvo=1294&vuosimalli=2012 (http://m.motonet.fi/fi/tuote/590065?ajoneuvo=1294&vuosimalli=2012)
Tuo käy hyvin. Tietty jos huoltovihkosta tai kuitista katsot mitä öljyä sinne viimeksi on laitettu, niin parempi.