VAGarena.fi

Automerkit ja -mallit => Skoda => Octavia III (13-19) => Aiheen aloitti: d74394 - 09.10.13 - klo:20:39

Otsikko: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: d74394 - 09.10.13 - klo:20:39
Kuinkas monella on Elegancessaan vakiona Front Assistant? Näyttäs että osassa on ja osassa ei. Itellä Lane asisstant varusteena eli se kamera on kyllä olemassa, mutta itse Front assistant puuttuu valikoista. Ei varmaan iso operaatio asentaa tuo kun kerran kamera löytyy...olkohan vain jopa softakoodaus.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Hevonlörö - 09.10.13 - klo:21:16
Ei ole, kun ei ollut tuotannossa silloin kun autoni keväällä valmistettiin.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: s-mod - 09.10.13 - klo:21:17
Lainaus käyttäjältä: d74394 - 09.10.13 - klo:20:39
Kuinkas monella on Elegancessaan vakiona Front Assistant? Näyttäs että osassa on ja osassa ei. Itellä Lane asisstant varusteena eli se kamera on kyllä olemassa, mutta itse Front assistant puuttuu valikoista. Ei varmaan iso operaatio asentaa tuo kun kerran kamera löytyy...olkohan vain jopa softakoodaus.

Ei ole kaista vahteja. Mutta front assistant löytyy, ja toimii (välimatka varoitus). Tosin tarvis kokeilla kaverin kanssa, miten auto pysähtyy, kun joku kävelee edessä!
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: seatts - 09.10.13 - klo:21:19

Multa löytyy mutta en ajatellut testata.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Ocu - 09.10.13 - klo:21:25
Front assistant löytyy, kerran kaupungissa antoi varoitusta ja maantiellä ilmottaa liian pienestä välistä.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: d74394 - 09.10.13 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Hevonlörö - 09.10.13 - klo:21:16
Ei ole, kun ei ollut tuotannossa silloin kun autoni keväällä valmistettiin.
Ilmeisesti joku tietty valmistusviikko kun on tullut vakiovarusteeksi.. pitääpä selvittää, että mitä tarvii päivittää, että tuon ominaisuuden saa käyttöönsä näissä vanhemmissa yksilöissä. Olis hyvä lisä turvallisuuteen, jos edullisesti päivitys onnistuu esim. softapäivityksellä.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: TTO - 09.10.13 - klo:22:05
Kaistavahdin (Lane assistant) kamera on eri kuin front assistantin kamera, joka löytyy alemmasta etusäleiköstä. Softapäivitys tuskin siis riittää...

Alla vielä pari linkkiä aiheeseen.

The New ŠKODA Octavia: Lane Assistant (http://www.youtube.com/watch?v=s0VYev-xG9I#ws)

SKODA Octavia Front Assistant (http://www.youtube.com/watch?v=cCHdYCcvgo4#ws)
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Guido - 09.10.13 - klo:22:06
Front assistant löytyy ja muistaakseni kerran on motarilla tullut varoitus liian lyhyestä välistä edelläajavaan. Sen kummemmin en tuota ole testannut enkä ajatellutkaan testata. Täytyy vaan luottaa, että se toimii jos joskus tulee tosipaikassa tarvetta.

En mä airbagejakaan huvikseni räjäyttele testatakseni niiden toimivuutta ;-)
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: s-mod - 09.10.13 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Guido - 09.10.13 - klo:22:06
Front assistant löytyy ja muistaakseni kerran on motarilla tullut varoitus liian lyhyestä välistä edelläajavaan. Sen kummemmin en tuota ole testannut enkä ajatellutkaan testata. Täytyy vaan luottaa, että se toimii jos joskus tulee tosipaikassa tarvetta.

En mä airbagejakaan huvikseni räjäyttele testatakseni niiden toimivuutta ;-)

Miten liittyy airbagien räjäyttelyyn FA?

Tarkoitushan ei ole törmätä mihinkään, vaan toimiiko varoitukset ja hätäjarrutus. Esteenhän voi poistaa testissä vaikka lihasvoimalla!
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: d74394 - 09.10.13 - klo:23:42
Lainaus käyttäjältä: TTO - 09.10.13 - klo:22:05
Kaistavahdin (Lane assistant) kamera on eri kuin front assistantin kamera, joka löytyy alemmasta etusäleiköstä. Softapäivitys tuskin siis riittää...

Se alempi tutka on ACC:n tutka. Jos käy katsomassa uutta elegancea liikkeessä on siinä Front assistant vakiona ja alhaalla säleikössä ei ole sitä "tutkaa". Mutta voipi olla, ettei se myöskään ole tuo lane assistant kamerakaan, jota front assistant käyttää. Pitää iskeä VCDS kiinni vehkeeseen, jossa on FA, niin näkee control modulen koodauksen ja pääsee jälille toiminnasta.

Korjasin lainauksen -Karvis-
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Karvis - 10.10.13 - klo:00:03
Lainaus käyttäjältä: d74394 - 09.10.13 - klo:23:42
Se alempi tutka on ACC:n tutka. Jos käy katsomassa uutta elegancea liikkeessä on siinä Front assistant vakiona ja alhaalla säleikössä ei ole sitä "tutkaa". Mutta voipi olla, ettei se myöskään ole tuo lane assistant kamerakaan, jota front assistant käyttää. Pitää iskeä VCDS kiinni vehkeeseen, jossa on FA, niin näkee control modulen koodauksen ja pääsee jälille toiminnasta.

Se alasäleikön tutka on sekä ACC:n että front assistin käytössä, kaikissa liikkeissä olevissa Eleganceissa ei ole vielä sitä tutkaa koska se tuli myöhemmin tuotantoon ja jossain välissä oli komponenteissakin saatavuusongelmaa jolloin autot tuli hihnasta ilman front assistia.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Guido - 10.10.13 - klo:08:17
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 09.10.13 - klo:22:45
Miten liittyy airbagien räjäyttelyyn FA?

Liittyy siten, että tiettyjen turvavarusteiden toimivuuteen pitää vain luottaa. Oli sitten kyseessä airbagit, front assistant tai turvavyön hätäkiristimet.

Tokihan FA:n toimintaa on helpompi testata kuin muutaman muun turvavarusteen, mutta yhtä kaikki se on mielestäni turhaa. Toivottavasti ei ikinä tule tilannetta, jossa tuota pitäisi käytännössä kokeilla. On se silti hyvä olla olemassa, aivan kuten ne airbagitkin.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: TTO - 10.10.13 - klo:08:52
Kyllä se alempi tutka on front assistantin tutka (ja myös ACC:n) niinkuin Karviskin tuossa kirjoittaa ja jota yritin Skodan videoillakin esiin tuoda. Ja tuota vaihtelua ko. varusteen "esiintymisessä" on olemassa. Oman Elegancen keulaa olen katsellut ja sieltä tuo tutka löytyy ja auto varoittaa mittaristossa lyhyestä turvavälistä. ,,änimerkkejä ei vielä ole tullut, mutta minulla saattaa olla hälytysääni kytketty pois käytöstä (manuaalin tavaaminen ja valikoiden tutkiminen on vielä kesken).

(Vastaavalla tavalla liikkeestä saattaa vielä löytyä Elegance Combi ilman sähköistä takaluukkua.)
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Kinneri - 10.10.13 - klo:13:01
Itse olen saanut muutaman kerran FA:n huomautuksen turvavälistä sekä kertaalleen punaisen törmäysvaroituksen  keskinäyttöön äänimerkillä varustettuna. Tuolloin rekka oli juuri kääntymässä kaistalta pois ja itse lisäsin kaasua ajaakseni sen ohi.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: d74394 - 10.10.13 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: TTO - 10.10.13 - klo:08:52
Kyllä se alempi tutka on front assistantin tutka (ja myös ACC:n) niinkuin Karviskin tuossa kirjoittaa ja jota yritin Skodan videoillakin esiin tuoda. Ja tuota vaihtelua ko. varusteen "esiintymisessä" on olemassa. Oman Elegancen keulaa olen katsellut ja sieltä tuo tutka löytyy ja auto varoittaa mittaristossa lyhyestä turvavälistä. ,,änimerkkejä ei vielä ole tullut, mutta minulla saattaa olla hälytysääni kytketty pois käytöstä (manuaalin tavaaminen ja valikoiden tutkiminen on vielä kesken).

(Vastaavalla tavalla liikkeestä saattaa vielä löytyä Elegance Combi ilman sähköistä takaluukkua.)

Moro,
kävin selvittelemässä tuota Front Assistia ja se on todellakin se alatutka, joka tuota hommaa hoitaa. Eli Front assistia ei voi saada jos se alatutka puuttuu. Mutta mielenkiintoista oli se, että ACC.n olisi saanut aktivoitua softalla, jos on tuo alatutka. Eli saattaa olla, että ACC:stä on turha maksaa ylimääräistä uutta ostaessa. Jossain vaiheessa VCDS:llä pystyy ACC koodaaman itse jälkikäteen ilmaiseksi. Tiedä häntä sitten koska tuo onnistuu..
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Kinneri - 10.10.13 - klo:14:05
Lainaus käyttäjältä: d74394 - 10.10.13 - klo:13:59
Moro,
kävin selvittelemässä tuota Front Assistia ja se on todellakin se alatutka, joka tuota hommaa hoitaa. Eli Front assistia ei voi saada jos se alatutka puuttuu. Mutta mielenkiintoista oli se, että ACC.n olisi saanut aktivoitua softalla, jos on tuo alatutka. Eli saattaa olla, että ACC:stä on turha maksaa ylimääräistä uutta ostaessa. Jossain vaiheessa VCDS:llä pystyy ACC koodaaman itse jälkikäteen ilmaiseksi. Tiedä häntä sitten koska tuo onnistuu..

Suurin hankaluus lienee "koodata" se lisäviiksi vakkarille :)
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: finhazard - 10.10.13 - klo:14:52
Lainaus käyttäjältä: d74394 - 10.10.13 - klo:13:59
Moro,
kävin selvittelemässä tuota Front Assistia ja se on todellakin se alatutka, joka tuota hommaa hoitaa. Eli Front assistia ei voi saada jos se alatutka puuttuu. Mutta mielenkiintoista oli se, että ACC.n olisi saanut aktivoitua softalla, jos on tuo alatutka. Eli saattaa olla, että ACC:stä on turha maksaa ylimääräistä uutta ostaessa. Jossain vaiheessa VCDS:llä pystyy ACC koodaaman itse jälkikäteen ilmaiseksi. Tiedä häntä sitten koska tuo onnistuu..

Juu... tää ajatusleikkiä ei nyt taidettu kirjoittaa ihan ajatuksella loppuun asti ;)
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: d74394 - 10.10.13 - klo:15:52
Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 10.10.13 - klo:14:05
Suurin hankaluus lienee "koodata" se lisäviiksi vakkarille :)

Lisäviiksi vain 80 euroa marmorilla, joten ei välttämättä iso ongelma tuokaan, mutta tosin viiksen koodaaminen ei onnistu vaikka olisi kuinka taitava  :)

Mutta kun itsellä tuota alatutkaa ei ole niin jäi haaveeksi viritelmät. Tuo alatutka 600 euroa tilbehööreineen balttiarallaa  ::) Niin ja vaatii uuden alaritilänkin  :-\
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Ocu - 10.10.13 - klo:16:27
Onko niin että vain aktiivivakkarissa se 10 km/h vauhdin muutos kerralla?
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: psxgamer - 10.10.13 - klo:16:44
Lainaus käyttäjältä: Ocu - 10.10.13 - klo:16:27
Onko niin että vain aktiivivakkarissa se 10 km/h vauhdin muutos kerralla?

Ihmettelin samaa RS:n koeajolla, mutta ainakin vakkarin viiksen vetäminen taakse nostaa nopeutta yhdellä kilometrillä. En tiedä saako yhden kilometrin laskua sitten mistään, tuskin? Viiksihän on sama kuin Audeissa kun ottaa adaptiivisen vakkarin tai kaistavahdin.

Itse testailin adaptiivisen vakkarin konsernitoteutuksen viime viikolla ja kirjoitin RS-ketjuunkin hämmästelyä Front Assistista. Se kyllä ilmoittaa hienosti ajotietokoneen näytössä kun etäisyys on liian pieni, mutta mitään varoitusta se ei tuntunut tekevän jos ajoin niin lähelle edellä ajavaa kun kantti kesti. Mersun A-sarjassa hälytys tuli huomattavasti helpommin ja yllättäen. Kuljettaja säikähtää varmasti mikä on tarkoituskin, mutta missä vaiheessa konsernin Front Assistin pitäisi hälyttää ja jarruttaakin viimeistään itse?
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: makkis - 10.10.13 - klo:17:06
Onkos räsässä muka front assistan vakiona? Acc on kyllä. Mitenkäsnfront assistant ja manuaali voi edes toimia?
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Devl - 10.10.13 - klo:17:19
Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.10.13 - klo:17:06
Onkos räsässä muka front assistan vakiona? Acc on kyllä. Mitenkäsnfront assistant ja manuaali voi edes toimia?
Front Assistant " Automaattinen hätäjarrutus auton edessä sijaitsevan tutka-anturin avulla, kyllä on vakiona.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: psxgamer - 10.10.13 - klo:17:19
Lainaus käyttäjältä: makkis - 10.10.13 - klo:17:06
Onkos räsässä muka front assistan vakiona? Acc on kyllä. Mitenkäsnfront assistant ja manuaali voi edes toimia?

Suomessahan käsittääkseni Front Assist tulee aina ACC:n mukana. Esim. Tsekin konfiguraattorissa se pitää ruksia erikseen ACC:n kanssa. Suomessa ei ole edes mahdollista ruskia Front Assistia, ainoastaan ACC.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: makkis - 10.10.13 - klo:17:50
Tekee manuaalissa melkoisen jurnutuksen lopuksi jos ei kuski tai assari älyä kytkintä polkaista... toisaalta, vältääkseen kolarin tuo on pieni paha. Luulin itse fa on vain automaateissa.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Guido - 10.10.13 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 10.10.13 - klo:16:44
Ihmettelin samaa RS:n koeajolla, mutta ainakin vakkarin viiksen vetäminen taakse nostaa nopeutta yhdellä kilometrillä. En tiedä saako yhden kilometrin laskua sitten mistään, tuskin?

Viiksen päässä olevaa nappia painelemalla saa nopeutta pudotettua 1 km/h per painallus.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Markku J - 10.10.13 - klo:19:29
Tuo vakkarin viiksi on jotenkin turhan epälooginen. Työnnetään, vedetään, heilutellaan ja painellaan viiksen päässä olevaa nappia  ???. Golfin rattinappulat ovat huomattavasti selkeämmät. Mutta eikös tavallisen vakkarin viiksestä saa +/- 10 kmh nopeuden muutokset tehtyä viikseä nostamalla / laskemalla ?
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Kinneri - 10.10.13 - klo:19:51
Lainaus käyttäjältä: Markku J - 10.10.13 - klo:19:29
Tuo vakkarin viiksi on jotenkin turhan epälooginen. Työnnetään, vedetään, heilutellaan ja painellaan viiksen päässä olevaa nappia  ???. Golfin rattinappulat ovat huomattavasti selkeämmät. Mutta eikös tavallisen vakkarin viiksestä saa +/- 10 kmh nopeuden muutokset tehtyä viikseä nostamalla / laskemalla ?
Sorry offtopic, mutta...
Kyllä tuon ACC:n viiksestä nostamalla ja laskemalla saa +-10 kmh asetettua. Eikä ylipäätään tarvitse kuin muutamia kilometrejä ajella ja tuo viiksi alkaa tuntumaan hyvinkin loogiselta. Näin ainakin omalla kohdallani tapahtui. Parasta on, että halutun nopeuden voi valita "etukäteen" ennen kuin vakkarin aktivoi. Aivan huippulaite tuo adaptiivinen vakkari tavalliseen vakkariin verrattuna ja uskon kyllä tuon kapistuksen yleistyvän kaikissa autoissa.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Markku J - 10.10.13 - klo:19:59
Käyttöliittymään varmasti tottuu omistaja-asteella nopeasti. Meillä ongelma oli se, että ajelin itse pitkään työsuhdebemarilla, jossa oli rattinappulat, ja toisena autona oli viiksellinen VAG. Kesti aina jonkin aikaa opetella VAGin logiikka viikseä näkemättä, kun aika harvoin ajoin matka-ajoa. Nyt Golfin kanssa käytän vakkaria varmaan yli 50% ajoistani, kun sen käyttö on niin helppoa ja loogista.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: s-mod - 10.10.13 - klo:20:48
Hätäjarrutushan toimii vain pienissä nopeuksissa (olikohan 30 km/h). Kyselkää liikkeistä jos netistä ei löydy!

´Minulla  tuli kerran se piipitys ääni, kun edessä oleva oli kääntymässä ja itse auhtauduin pienehköön väliin n.60 km/h vaudissa. Max dot näyttöön tuli koko ruudun kokoinen autoetäisyys näyttö punaisella pohjalla. Peräkärry oli perässä, mutta olikohan merkitystä!
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: makkis - 10.10.13 - klo:20:57
Front Assistan on meidän perheeseen tervetullut varuste jota en edes tiennyt saavani. Marmattaapa auto puolestani vaimolle, josko jo uskoisi että en itse turhaan jäkätä kun autokin jäkättää turvaväleista!
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Ocu - 10.10.13 - klo:21:25
FA mainio varuste, ACC jäi ruksimatta osittain sen takia että ei ollut varmuutta voiko vakkaria käyttää ilman adaptiivisuutta.  Tuo +/- 10 nopeusmuutos olisi kyllä hyvä olla, lienee siis vain ACC kanssa. Muutenkin vakkari pitäisi ehdottomasti toimia ratista, se on mun mielipide.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: makkis - 10.10.13 - klo:21:31
Omasta mielestäni Ocu 2 vakkarinviiksi oli todella jouheva käyttää, yhtä hyvään olen törmännyt vain vaimon ex-omegassa.  Olen kai lyhytsorminen, mutta mutta tuo alassijoitettu viiksi vaatii huomiota ajamisesta. Ehkä se menee selkäytimeen ajastaan. Itsellä on noita alaviiksilaitteita ollut bmw ja alfa ja nyt tulossa ocu 3. Olen myös ajanut rattinappuloilla, nekään ei pärjää vilkkuviikselle, vaikkakin parempi kun tuo jalkatilan viiksi.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: psxgamer - 10.10.13 - klo:21:59
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 10.10.13 - klo:20:48
Hätäjarrutushan toimii vain pienissä nopeuksissa (olikohan 30 km/h). Kyselkää liikkeistä jos netistä ei löydy!

´Minulla  tuli kerran se piipitys ääni, kun edessä oleva oli kääntymässä ja itse auhtauduin pienehköön väliin n.60 km/h vaudissa. Max dot näyttöön tuli koko ruudun kokoinen autoetäisyys näyttö punaisella pohjalla. Peräkärry oli perässä, mutta olikohan merkitystä!

Liekkö näin? Luulisin pikemminkin, että tuo toimisi pienistä nopeuksista ylöspäin. Eli 30km/h ja siitä ylös.

Myös Skodan (ja Volkkarinkin) esittelyvideo esittelee tuota maantieajossa:
Skoda Front Assist - Euro NCAP Advanced - Reward 2013 (http://www.youtube.com/watch?v=ounFkvTuobY#ws)
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: s-mod - 10.10.13 - klo:22:14
Ei...kös tuo ollut ACC mainos!

Ihan sama. Puhun vain kokemuksista auton kanssa

Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: psxgamer - 10.10.13 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: s-mod - 10.10.13 - klo:22:14
Ei...kös tuo ollut ACC mainos!

Ihan sama. Puhun vain kokemuksista auton kanssa

Videossa puhutaan Front Assistista.

Selostustahan ei ole, mutta esimerkissä auto jarruttaa selvästi lähentyessä edellä ajavaa sekä tämän jälkeen jättäytyy selvästi taaemmaksi. ACC tekisi tuon paljon rauhallisemmin, ei antaisi auton mennä ensin lähelle ja tämän jälkeen jarruttaisi noin voimakkaasti.

Näitä ominaisuuksia pohtiessa olisi kiva, että voisi kysyä myyjiltä. Mutta niiden tiedot nyt on niin hataralla pohjalla, ettei vastaukseen voi luottaa kuitenkaan.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: fyq - 10.10.13 - klo:23:24
Luulisi olevan elegancessa, kun se tuli itselleni vakiona farmari ambitionissa. Löytyy valikosta ja herjailee välimatkasta moottoritiellä ja kerran tiukassa ohituksessa vilautti mittaristossa jotain :), sen kummemmin en ole testannut.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Jyri - 11.10.13 - klo:08:13
Tässä vielä lainaus skoda.fi sivulta:
LainaaFront Assistant* " Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä valvoo etupuskuriin asennetun tutkatunnistimen avulla auton etupuolella olevaa aluetta ja arvioi jatkuvasti edessä olevien kohteiden etäisyyttä, suuntaa ja nopeutta. Jos se havaitsee riskin, se auttaa kuljettajaa jarruttamaan tehokkaasti, jolloin jarrutusmatka lyhenee.

Jos kuljettaja ei reagoi vaaratilanteessa millään tavalla, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä aktivoi automaattijarrutustoiminnon. Tätä ennen järjestelmä on kuitenkin varoittanut kuljettajaa selkeästi äänimerkillä ja mittariston näytössä näkyvällä merkkivalolla.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Kinneri - 11.10.13 - klo:09:40
Lainaus käyttäjältä: Ocu - 10.10.13 - klo:21:25
FA mainio varuste, ACC jäi ruksimatta osittain sen takia että ei ollut varmuutta voiko vakkaria käyttää ilman adaptiivisuutta.  Tuo +/- 10 nopeusmuutos olisi kyllä hyvä olla, lienee siis vain ACC kanssa. Muutenkin vakkari pitäisi ehdottomasti toimia ratista, se on mun mielipide.
Miksi adaptiivista vakkaria pitäisi pystyä käyttämään ilman adaptiivisuutta? Tuo vakkarihan käyttäytyy, kuten normivakkari, jos ketään ei ole edessä. Ja jos joku tulee eteen, niin kyllä tuonkin vakkarin saa pois päältä halutessaan aivan kuten normivakkarikin pitää kytkeä pois, jos ei halua ajaa kenenkään puskuriin.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Karvis - 11.10.13 - klo:09:47
Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 11.10.13 - klo:09:40
Miksi adaptiivista vakkaria pitäisi pystyä käyttämään ilman adaptiivisuutta? Tuo vakkarihan käyttäytyy, kuten normivakkari, jos ketään ei ole edessä. Ja jos joku tulee eteen, niin kyllä tuonkin vakkarin saa pois päältä halutessaan aivan kuten normivakkarikin pitää kytkeä pois, jos ei halua ajaa kenenkään puskuriin.

Varmaankin ajatuksena oli tutkan mahdollinen toimimattomuus esim. kovassa lumi tai räntäsateessa, tällöin jäädään kokonaan ilman vakkaria jos adaptiivisuutta ei saa kytkettyä pois.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Guido - 11.10.13 - klo:09:49
Lainaus käyttäjältä: Kinneri - 11.10.13 - klo:09:40
Miksi adaptiivista vakkaria pitäisi pystyä käyttämään ilman adaptiivisuutta?

Enpä tiedä, mutta infotainment-järjestämän kautta ACC:n saa joka tapauksessa kytkettyä pois, jolloin vakkari toimii normicruisena. Tämä selviää Octavian käyttöohjeesta, joka on ollut luettavissa netissä keväästä saakka.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Jyri - 11.10.13 - klo:09:53
Lainaus käyttäjältä: Guido - 11.10.13 - klo:09:49
Enpä tiedä, mutta infotainment-järjestämän kautta ACC:n saa joka tapauksessa kytkettyä pois, jolloin vakkari toimii normicruisena. Tämä selviää Octavian käyttöohjeesta, joka on ollut luettavissa netissä keväästä saakka.
En minäkään tuota muistanut, vaikka tuon manuaalin olen jo lukenut läpi (hullu mikä hullu ja vieläpä ennen kuin edes auton valmistusviikkoa on lyöty lukoon).
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Guido - 11.10.13 - klo:22:49
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 11.10.13 - klo:09:53
En minäkään tuota muistanut, vaikka tuon manuaalin olen jo lukenut läpi (hullu mikä hullu ja vieläpä ennen kuin edes auton valmistusviikkoa on lyöty lukoon).

Saattaapi olla, että ne Infotainment-asetukset oli selostettu tarkemmin (myös netistä löytyvässä) Boleron manuaalissa jonka myös luin hyvissä ajoin ennen uuden autoni saamista.

Että on niitä muitakin hulluja...
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Jyri - 11.10.13 - klo:22:56
Juu, olen aina ollut sitä mieltä että manuaalit on kiva lukea läpi, tosin piti tarkistaa, Columbuksen manuaali oli näemmä jäänyt kesken, sivulle 84/95  ::)
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: livejungle - 16.10.13 - klo:07:57
Pientä lisäinfoa Front Assistantista:

(http://img809.imageshack.us/img809/9660/tiog.jpg)

Golf foorumilla ovat valittaneet että Front Assistant on joillakin sekoillut.
Kesken rekan ohituksen vetänyt täysjarrutuksen ja myös joissain muissa ohitustilanteissa sekoillut. Aika vaarallinenhan tuo on, jos ei toimi 100% varmasti.
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=350 (http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=350)

Toivotaan että Skodassa toimii.
Onko Front Assistant ottanut sinulla koskaan tilannetta haltuun, kenties pelastanut sinut tilanteesta tai tehnyt jotain odottamatonta?
Otsikko: Re: Front Assistant
Kirjoitti: teve - 16.10.13 - klo:08:38
Tuolla naapurifoorumillakin on ollut juttua vastaavasta, bmw adaptiivisesta vakkarista. Jollain oli vastaava kokemus: Rekkaa ohittarssa vakkari oli reagoinut rekan pölläyttämään pakokaasu/vesihöyrypilveen.
Omat kokemukset myöskin bmw:n osalta: Toimiva peli maantiellä, mutta vilkkaassa kehä- tai moottoritieliikenteessä tekee ajpsta nykivää (edessä olevien kaistanvaihdot ja ramppeihin hidastamiset).

t e v e

Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: puolihop - 30.10.13 - klo:18:14
Euroncap on alkanut testailemaan näitä automaattisia jarrutussyteemejä. Tuolta löytyy Golfin Front assistin testi videoineen: http://www.euroncap.com/results/aeb/testresults.aspx (http://www.euroncap.com/results/aeb/testresults.aspx)

Luulisi, että tuo on identtinen Octavian Front assistin kanssa, mutta mene ja tiedä.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Fokemon - 07.11.13 - klo:09:46
Mitenhän ton vois turvallisesti testata? Ajelin eilen kehällä ihan jonkun hanurissa kiinni, eikä tullu kun tuo pieni kuvake näytön alareunaan, mitään toimenpiteitä ei auto tehnyt. Vai pitääkö ratin olla täysin paikallaan että toi toimii?
Toiki tuntu jo ilkeältä, kun yleensä pidän turvavälin yleensä aika hyvin :-\
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: livejungle - 06.02.14 - klo:22:26
Tulipa tänään koettua front assistin ensimmäinen hätäjarrutus.
Edessäni oleva auto oli kääntymässä alamäessä oikealle. Katsoin että eipä tarvitse jarrutella, kyllä se edestä kerkiää kääntymään sivutielle.
Tuumasin lähempänä että menee aika pienellä marginaalilla mutta eipä tarvitse jarruttaa. Noh sitten ajotietokone hälytti punaisena ja teki hätäjarrutuksen.
Hiljenti vauhtia hetken kunnolla, kunnes tutka huomasi että autoa ei ollut enää edessä.
Eli toimii se, mutta olisi siitä päässyt jarruttamattakin. Noh turvaetäisyys olisi tullut olemaan luokkaa 50cm edessäajavan vasempaan takakulmaan ;D
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: TTO - 06.02.14 - klo:22:40
Lainaus käyttäjältä: Fokemon - 07.11.13 - klo:09:46
Mitenhän ton vois turvallisesti testata? Ajelin eilen kehällä ihan jonkun hanurissa kiinni, eikä tullu kun tuo pieni kuvake näytön alareunaan, mitään toimenpiteitä ei auto tehnyt. Vai pitääkö ratin olla täysin paikallaan että toi toimii?
Toiki tuntu jo ilkeältä, kun yleensä pidän turvavälin yleensä aika hyvin :-\

Pelkkä lyhyt etäisyys yksinään "aiheuttaa" yleensä vain tuon pienen kuvakkeen. Assistantti huomioi myös nopeuserot (nopean lähestymisen) toiminnassaan.

Kerran sain "rääkäisyn" (aktiivista jarrutusta ei vielä tullut), kun valoissa Leon ei lähtenyt alta pois ihan ajattelemaani tahtia. "Hyökkäsin" siis tuon perää kohti ja olin jo itsekin keventänyt kun sain vielä "lisävaroituksen". Ja kiihdytys ehti siis noin 30:n nopeuteen.
Toisella kertaa raitiovaunupysäkki aiheutti lyhyen jarrutuksen, kun tie sen kohdalla teki "shikaanin" ja annoin hieman kaasua linjalla, joka silloin vielä oli menossa kohti pysäkkiä.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: makkis - 06.02.14 - klo:22:55
Testaamalla piti testata tuo toiminta että sai edes pienen kuvakkeen ruutuun, pokeri ei riittänyt sen uskaliaampaan suoritukseen. Ikikuunaan en normijossa joutuisi tilanteeseen että tuon tarvitsisi tehdä mitään. Ainakaan itse aiheutettuna mutta seuraan kyllä liikennettä pidemmälle eteenpäin kuin tuo.

Vaimo sen kerran tietoisesti testasi. Itse istuin kyydissä ja olin keskittynyt ihan muuhun, juttelemaan lasten kanssa. Tuli kovin voimakas jarrutus kun edeltä kääntyi auto oikealla ja vaimo oli päättänyt että antaa automatiikan hoitaa. Tai en minä tiedä tekikö sen front assari vai acc, mutta koskaan en noin viime tippaan jättäisi liikennetilanteeseen reagointia.

Kesällä saattaa pelastaa henkiä mutta talvella täysin turha kapistus.. tai ei se turha ole, jos uusavuttoman vauhdista hiemankin leikkaa ennen rysäystä.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Paana - 06.02.14 - klo:23:16
Eilen päätti länsiväylällä mersumies ryhmittyä vasemmalta kaistalta oikealle liittymään kun ajoin acc päällä.Front assistant teki tehtävänsä ja putsasi jarrulevyt ylimääräisestä paskeesta..
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: kurppa - 07.02.14 - klo:08:53
Pari kertaa kaupunkiajossa sydämmentahdistin on saanut kyytiä, kun edellä kääntyvä auto on aiheuttanut front assistantin hätäjarrutuksen. Jokainen tilanne on tullut, kun itse ajanut tasakaasulla tai kiihdyttänyt ja arvionut kääntyvän auton ehtivän alta pois, FA ei ollut samaa mieltä. Voi olla, että jonain päivänä se minun takanani tuleva auto yllättyy (ei niin positiivisesti) FA:n päätöksestä. 
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: darthjysky - 07.02.14 - klo:09:19
Miten lähellä pitää ajaa että taajama vauhdeissa saa tuon front assistin hyppäämään jarrulle? Itse en ole saanut kuin maantiellä ~80km/h vauhdeissa ACC päällä tekemään mielestäni turhia jarrutuksia kun edessä menevä kääntyy.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Paana - 07.02.14 - klo:12:17
Huolto tilattu FA/ACC not available.,,sken motarilla saavuttaessa toista autoa ja assistentin siirtyessä jarrumoodiin koko roska tipahti taas pois.Vehon pihassa uudelleenkäynnistyksessä ei mitään vikaa.On se.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: kurppa - 07.02.14 - klo:16:28
Lainaus käyttäjältä: darthjysky - 07.02.14 - klo:09:19
Miten lähellä pitää ajaa että taajama vauhdeissa saa tuon front assistin hyppäämään jarrulle? Itse en ole saanut kuin maantiellä ~80km/h vauhdeissa ACC päällä tekemään mielestäni turhia jarrutuksia kun edessä menevä kääntyy.

En usko sen reagoivan siihen etäisyyteen pelkästään, vaan kuinka nopeasti se etäisyys pienenee. Minulla FA on puuttunut peliin kun edellä ajava on varovasti kääntynyt oikealle edessäni, ja kun en siihen mitään jarrua ole painanut tai kaasua höllännyt niin kojetaulu punaiseksi ja varoitusrääkäisyn siivittämänä jarrua peliin. Säväyttää kun ei odota, autojen etäisyys siis noin 10 m - 20 m ja vauhtia 40 km/h ja puoliksi jo pois edestä.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: biili_ - 08.02.14 - klo:16:55
Lainaus käyttäjältä: d74394 - 09.10.13 - klo:20:39
Kuinkas monella on Elegancessaan vakiona Front Assistant? Näyttäs että osassa on ja osassa ei. Itellä Lane asisstant varusteena eli se kamera on kyllä olemassa, mutta itse Front assistant puuttuu valikoista. Ei varmaan iso operaatio asentaa tuo kun kerran kamera löytyy...olkohan vain jopa softakoodaus.

Myyjän mukaan FA on tullut 2014 vuosimalliin vakiovarusteeksi ja 2013:ssa sitä ei ole ollut vakiona.
Otsikko: Vs: Front Assistant
Kirjoitti: Guido - 08.02.14 - klo:19:08
Front Assistant tuli Eleganceen vakiovarusteeksi samaan aikaan kun ACC oli mahdollista valita mukaan eli olikohan se vko 22/2013 tuotannosta alkaen. Omani on puskettu linjalta viikolla 34 ja siinä on sekä FA että ACC. Jälkimmäisen lisäsin tilaukseen pari kuukautta tilauksen tekemisen jälkeen.
Otsikko: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Sokota09 - 13.05.14 - klo:15:00
Ajattelin tehdä tälle oman topicin, kun "uusi" vk22/2013 käyttöön tullut turvajärjestelmä tuntuu aiheuttavan keskustelua jonkin verran. Ja onhan se hyvä jakaa muutenkin kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä varusteesta http://skoda.fi/models/uusi-octavia-combi/technology?view=TechnologySafety (http://skoda.fi/models/uusi-octavia-combi/technology?view=TechnologySafety) Tässä suoraan Octavian manuaalista kyseisen laitteen käyttöohjeet:

Front Assist voi esimerkiksi seuraavissa tilanteissa olla häiriintynyt tai ei
käytettävissä.

› Näkyvyys on huono esim. sumun, sadekuuron tai tiheä lumituiskun vuoksi.
› Ajettaessa “jyrkissä” kaarteissa.
› Kun kaasupoljin painetaan täysin pohjaan.
› Jos Front Assist -järjestelmässä on virhe.
› Kun käytetään jarrutusta tukevaa avustinjärjestelmää (esim. ESC).

Front assist tunnistaa tutka-anturin avulla kapean tai aivan vieressä ajavan ajoneuvon
vasta, kun se on anturin tunnistusalueella. Tämä koskee varsinkin kapeita
ajoneuvoja, kuten esim. moottoripyöriä.

TOIMINTAPA

Front Assist auttaa kuljettajaa ajossa seuraavasti:
› Kiinnittää huomion vaaralliseen etäisyyteen edellä ajavaan nähden.
› Varoittaa uhkaavasta törmäyksestä.
› Valmistelee jarrut havaitussa vaaratilanteessa hätäjarrutukseen.
› Tukee kuljettajan aloittamaa jarrutusta.
› jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi havaittuun vaaraan.
Front Assist toimii vain, jos seuraavat perusedellytykset täyttyvät.
Front Assist on aktivoitu.
ASR on käytössä » Sivu 133, Jarruja tukevat järjestelmät.
Ajoneuvon liikkuessa eteenpäin nopeudella, joka on yli noin 5 km/h.
Välimatkavaroitus (vaarallinen etäisyys)
Jos turvallinen aikaväli edellä ajavaan ylittyy, näkyy näytössä symboli kahdesta autosta

Heti, jos vallitseva liikennetilanne huomioon ottaen on mahdollista, lisää etäisyyttä!
Etäisyys, jolla varoitus näkyy, riippuu nykyisestä nopeudesta.
Varoitus voi olla ajonopeusalueella noin 60 km/h - 210 km/h.
Ennakkovaroitus
Jos Front Assist tunnistaa vaaran törmätä edellä ajavaan, mittariston näyttöön ilmestyy
symboli jarruttavasta? autosta ja kuuluu äänimerkki.
Samaan aikaan jarrujärjestelmä varautuu mahdolliseen hätäjarrutukseen.
Ennakkovaroitus voi olla ajonopeusalueella noin 30 km/h - 210 km/h.

Paina jarrupoljinta tai väistä este!
Akuutti varoitus
Jos kuljettaja ei reagoi ennakkovaroitukseen, osoittaa Front Assist automaattisesti
lyhyen jarrutuksen aikaisen täristyksen aktiivisella jarrutuksella, jolla se yrittää
jälleen kiinnittää huomiota törmäysvaaraan.
Automaattinen jarrutus
Jos kuljettaja ei reagoi akuuttiin varoitukseen, alkaa Front Assist automaattisesti
jarruttaa ajoneuvoa nostaen jarrutustehoa useassa vaiheessa.
Front Assist auttaa nopeudensäädön avulla lieventämään mahdollisen onnettomuuden
seurauksia.
Jarruavustin
Kun kuljettaja ei jarruta riittävästi uhkaavassa törmäysvaarassa, voi Front Assist
nostaa jarrutusvoimaa, mikä vähentää mahdollisen onnettomuuden seurauksia.
Jarruavustin kytekytyy vain, kun jarrupoljinta painetaan tiukasti.
VAROITUS
Front Assist -järjestelmän tekemä automaattinen jarrutus voidaan keskeyttää
painamalla kytkinpoljinta, kaasupoljinta tai suorittamalla ohjausliike.
Huomautus
Jos Front Assist laukaisee automaattisen jarrutuksen aktivoinnin, nousee paine
jarrujärjestelmässä ja jarrupoljinta ei voi käyttää normaalin jarrupolkimen liikkeen
mukaisesti.

“Kaupunkiajon” hätäjarrutustoiminto(jäljempänä hätäjarrutustoiminto) on osa
Front Assist -järjestelmää.
Hätäjarrutustoiminto auttaa kuljettajaa ajettaessa autoa seuraavasti.
› Valmistelee jarrut havaitussa vaaratilanteessa hätäjarrutukseen.
› Jos kuljettaja ei reagoi havaittuun vaaraan, automaattinen jarrutus tapahtuu jarrutustehon
kasvaessa useissa vaiheissa.
Hätäjarrutustoiminto kytkeytyy päälle ajonopeusalueella noin 5 km/h - 34 km/h.
Hätäjarrutustoiminto kytkeytyy automaattisesti päälle ja pois yhdessä Front Assist
-järjestelmän kanssa.

lähde: Skoda Octavia III manuaali sivut 154-157.
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Jyri - 13.05.14 - klo:16:12
Aihe yhdistetty olemassa olevaan.
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: teräksenharmaa - 16.05.14 - klo:11:20
Muutaman kerran on noita automaatijarrutuksia tullut. Täkäläisessä liikenteessä marginaalit ovat pieniä ja tilanteita riittää. Kerran varoitus tuli aika pitkän matkan päästä, kun ohittaja oli linjallani ja nopeutta oli paljon.

Tietääkö kukaan, miten tuo automaattijarrutus toimii pysäköitäessä. Muutaman kerran kun ole käyttänyt pysäköintiautomatiikkaa, auto on pysäyttänyt itsensä. Jotenkin tuntuu, ettei aina ole ollut tuota 5 km/h vauhtiakaan. Kerran luulen etäisyyden olleen vain liian pieni ja kerran automatiikalla tuli joku virhelaskelma kulmaparkkiin peruutellessa ja auto pysähtyi vaikkei oltu lähelläkään törmäystä.
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Jyri - 16.05.14 - klo:12:01
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 16.05.14 - klo:11:20Tietääkö kukaan, miten tuo automaattijarrutus toimii pysäköitäessä. Muutaman kerran kun ole käyttänyt pysäköintiautomatiikkaa, auto on pysäyttänyt itsensä. Jotenkin tuntuu, ettei aina ole ollut tuota 5 km/h vauhtiakaan. Kerran luulen etäisyyden olleen vain liian pieni ja kerran automatiikalla tuli joku virhelaskelma kulmaparkkiin peruutellessa ja auto pysähtyi vaikkei oltu lähelläkään törmäystä.
Ei kai mikään järjestelmä autoa pysäytä peruuttaessa?
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: biili_ - 16.05.14 - klo:12:42
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.05.14 - klo:12:01
Ei kai mikään järjestelmä autoa pysäytä peruuttaessa?

Puskuri  :)
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Maxim - 17.05.14 - klo:11:39
No viimeinkin tuli testattua, että tämä toimii. 50 km/h alueella edellinen auto saa pikaisen mieliteon heittää u-käännös liikenteenjakajan jälkeen sulkualueen yli.  Ainoastaan kääntösäteen arviointi meni poskelleen ja auto jäi perä mun kaistalle.  Itse en huomannut tapahtumaa, kun jo jarrut oli kiinni ja tekniikka rusahteli pillin huutaessa kimeästi. Itse olisin todennäköisesti ehtinyt reagoida, mutta en niin nopeasti. Jarrutus oli kuivalla asfaltilla varsin tehokas,  ja takanani ajaneella kuskilla taisi olla hetken aikaa ylimääräistä ohjelmaa kabiinissa ja jälkeenpäin kylmä hiki... Sen verran lähellä se mua kävi.

Systeemi siis toimii ja vauhtia oli varmasti yli 40, lähemmäs 50.

Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Ekomies - 29.07.14 - klo:15:29
Tämä on kyllä hyvä varuste!Tulee pidettyä turvaväliä sopivana aina kun maxidot herjaa liian pienestä etäisyydestä edellä ajavaan.
Sen olemassaolo rauhoittaa mieltä,kun tietää että automatiikka hoitaa homman,jos itsellä tapahtuu virhearviointi  ???
Tämä saisi olla pakollinen varuste kaikissa autoissa.Itse en ole päässyt punaista auton merkkiä/summeria maxidotissa pidemmälle,mikä tuli mökkitiellä traktoria ohittaessa ilmeisesti liian läheltä  ;D
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: RS/III/RallyGreen - 04.08.14 - klo:14:30
Lainaus käyttäjältä: biili_ - 16.05.14 - klo:12:42
Puskuri  :)
:)
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: jormajordaani - 04.08.14 - klo:14:49
Vkonloppuna Vantaan Flamingon parkkihallista ulos ajaessani Front Assist sai hikan ja päätti pysäyttää auton.  Ei tullut varoitusäänimerkkiä, ainoastaan hätäjarrutus sekä MFD:een varoituskuvio. Mitään ei ollut edessä. Liekö systeemi "häikäistynyt" tms. 

Vaikka vauhti oli hiljainen niin perhana että säikäytti. Mitä jos tekee  saman kun joku ajelee perässä (turvavälit kun tunnetusti on mitä on),  ja etenkin maantiellä kovassa nopeudessa?

Front Assist on aiemminkin reagoinut aika herkästi edestä kääntyviin autoihin. Käytin  huollossa, löytyi vikakoodi  ja tehtaan ohjeistuksen mukaan etututka säädettiin uudestaan. Pitäisiköhän taas käydä luettamassa vikakoodit?
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: tdi_tdo - 04.08.14 - klo:16:33
Vaimon Elegancessa ilmeisesti on joku etututkajuttu, koska Skoda alkoi plimputtamaan ja näyttämään punaista varoitusvaloa poistuessani tyhjästä liikenneympyrästä. En tiennyt moisesta, joten säikähdin tietty. Entisenä Volkkaristina oletin suuttimien tai jonkin muun osan lauenneen.
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Gigaa - 05.08.14 - klo:10:23
Melkosesti säikäytti, kun assistentti alkoi pimputtamaan ja jarruttamaan kovaa ehkä sekunnin ajaksi 80 vauhdissa. Ajeltiin Puumalantietä Ruokolahdelle päin, tie on melko mutkainen ja mäkinen. Edessä meni polkupyörä ja vastaan tuli autoja ja itselläni aikomuksena ohittaa pyöräilijä. Vastaantulevien autojen vuoksi en pystynyt menemään keskiviivan yli ja sivuetäisyys pyöräilijään jäi noin 1,5 metriin. Assistenttihan reagoi herkemmin, jos nopeusero edessä olevan kohteen kanssa on suuri eli tässä tapauksessa nopeusero pyöräilijään.

Ehkä oli arviointivirhe itseltäni. Varovaisempi autoilija olisi laskenut vauhtia huomattavasti ja odottanut parempaa tilaisuutta ohittaa pyöräilijä.

Mietityttää kuitenkin mitä tapahtuu vastaavassa äkkijarrutuksessa talvioloissa tien ollessa esim. jäinen ja polanteinen. Olisiko ABS ja ajovakautus pitänyt auton täysin suorassa ja hallinnassa, jos kuljettaja tekee esim. ohjausvirheen säikähtämisen seurauksena.
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Hensu - 08.08.14 - klo:21:40
Mulla kävi vähän vastaavat mitä migiksellä yllä. Tallinnassa ruoskin muun liikenteen seassa ja sittenpä oli auto risteyksessä kääntymässä vasemmalle ja venaili siinä kaistojen keskellä rakoa. Edellämenevät väistivät autoa ihan kuten olin itsekin aikonut eli ajaa suht läheltä. No Front Assistant luuli että meikäpoika koisaa enkä näe koko aparaattia ja alko rutisemaan ja jarruttamaan. Meinasin vallan säikähtää ja todennäköisesti takana tullut säikähti myös, onneksi ehdin lyömään kaasua koska varmaan olisi takaluukussa ollut se takana tullut.

Toki joskus voi tehdä tärkeitäkin muuveja kuten Maximilla yllä, mutta näköjään hasardejakin voi olla odotettavissa.
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: jni - 08.08.14 - klo:21:54
^Ihan olisi hauska tietää, mitä tuossa okeasti tapahtui.
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: Hensu - 08.08.14 - klo:22:11
Lainaus käyttäjältä: Hensu - 08.08.14 - klo:21:40
Mulla kävi vähän vastaavat mitä migiksellä yllä.
jni, ai Suomi-versio?

Ajoin jonossa kohti valo-ohjattua risteystä. Risteysalueella oli tulosuunnastani tullut ajoneuvo kääntymässä vasemmalle ja ajoneuvo oli hieman myös ajamallani kaistalla. Edellämenevät ajoneuvot väistivät autoa pysyen kuitenkin omalla ajokaistallaan eli ajoneuvojen väli ei ollut kovin suuri. Käyttämässäni ajoneuvossa oleva Front Assistant-varuste päätteli välimatkan tuohon kääntyvään ajoneuvoon olevan liian pieni, ja reagoi siihen jarruttamalla ajoneuvoa hätäjarrutuksen omaisesti, josta kuului abs-järjestelmän aiheuttamaa ääntä. Onneksi kuitenkin ehdin itse reagoimaan tilanteeseen painamalla kuitenkin kaasua ja luullakseni näin estin ettei takana tullut ajoneuvo ajanut ajoneuvoni perään. Tämä tapahtuma kävi Tallinnassa, jossa liikennekulttuuri on suhteellisen reipasta eli turvavälit eivät välttämättä ole suomalaisen ajo-opetuksen vaatimalla tasolla, saati nopeudet rajoitusten mukaisia.

Onnistuinko?
Otsikko: Vs: Front Assistant - Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus
Kirjoitti: jni - 10.08.14 - klo:09:52
^Jep