Katseltiin talven tuloon hyvissä ajoin varautuen kolmisen kuukautta sitten ostetun uuden auton mukana hankittuja uusia talvirenkaita. Olleet varastoituina rengaspusseihin muutaman kuukauden, pimeässä kuivassa ulkovarastossa. Kuinka ollakaan, kahdesta vanteesta oli irronnut liimakiinnitteiset tasapainoituspainot, olivat irrallaan siellä rengaspussissa. Näin ollen, pitää reklamoida ja korjauttaa asia ennen pyörien käyttöönottoa, siinä ei ole sen kummempaa, selvä tapaus.
Onko muilla kokemusta, kuinka yleistä tällainen liimalla kiinnitettävien painojen irtoilu mahtaa olla? Jos niitä vauhdissa sinkoilee irti, niin onhan siinä takanatulijan tuulilasit lujilla, mikäli kohdalle osuu. Lisäksi, jos painoja "omia aikojaan" irtoilee, niin saattaa monikin ihmetellä, miksi pyörät ravistaa.
Minulle ei ole koskaan tullut vastaan että aluvanteiden liimapainot irtoaisivat. Ovat meinaan aika tiukalla liimalla laitettu kiinni.
Samaten, jos nuo sattuisi irtoamaan niin en usko että sieltä vanteen sisäkehältä kenenkään autoon singahtaisivat, lähtisivät vain irti ja tippuisivat auton alle tielle.
Sanoisin että joku kämmi on noissa kiinnityksissä käynyt. Hyvä että huomasit ennen renkaiden laittoa alle. Nyt on pikku homma laitatuttaa kuntoon.
Tapauksessasi on ollut huono liimapinta tai rasvaa vanteessa.
Omien autojeni vanteista ei ole koskaan painot itsestään irronneet. Jos on joutunut poistamaan niin aika tiukassa ovat olleet.
Kyllä omasta autosta viime talvena irtosi painot toiselta puolen autoa. Varmasti yhteisvaikutusta liuottimen ja painepesurin johdosta. Eikä ne olleet kuin pari kuukautta vanhat renkaat/vanteet. Reklamointiini rengasliikkeessä suhtauduttiin tyyliin kyllähän näitä joskus irtoaa... Jos liikkeellä olisi ollut pelisilmää niin uudet painotukset olisi tehty korvauksetta, mutta aivan normihinta työstä veloitettiin. En sitten jaksanut alkaa vääntää asiasta, äänestän jaloillani.
Ajaessa keskipakovoima pitänee painot suht hyvin paikoillaan.
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 29.09.13 - klo:15:17
Sanoisin että joku kämmi on noissa kiinnityksissä käynyt. Hyvä että huomasit ennen renkaiden laittoa alle. Nyt on pikku homma laitatuttaa kuntoon.
Jonkun jutun on varmaan täytynyt pieleen mennä. Tuli mieleen, onko uusissa alumiinivanteissa jokin "suoja-aine" tms, joka pitäisi poistaa ennen asennusta ja homma on jäänyt tekemättä. Eikös niitä renkaanreunoja rasvata asennettaessa? Olisiko rasvaa levinnyt siihen kohtaan, mihin paino kiinnitetään? Vanhoja painoja varastossa > liima kuivunut? Ehkäpä asia selviää, kun viedään pyörät "sylttytehtaalle" toimenpiteitä varten.
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 29.09.13 - klo:15:32
Tuli mieleen, onko uusissa alumiinivanteissa jokin "suoja-aine" tms, joka pitäisi poistaa ennen asennusta ja homma on jäänyt tekemättä.
Kyllä asiantunteva asentaja normaalisti pyyhkäisee liuottimella rasvat pois ennen painon liimaamista.
Lainaus käyttäjältä: Taky - 29.09.13 - klo:15:49
Kyllä asiantunteva asentaja normaalisti pyyhkäisee liuottimella rasvat pois ennen painon liimaamista.
Uskon samoin. Homma tehtiin joskus juhannuksen jälkeen, taisi olla jo heinäkuun alkupäiviä, kun renkaat käytiin hakemassa. Oliskohan vain yksinkertaisesti sattunut asialle vaikkapa joku puutteellisesti ohjeistettu kesätyöntekijä, jolla ei vielä ollut homma hanskassa?
Nooh, ei tämä maata merelle viskaa. Pääasia on tieto, ettei painojen irtoaminen ole mitenkään yleinen ilmiö.
Mulla irtosi Yetin talvirenkaasta liimapaino kesäsäilytyksen aikana, keväällä oli vielä normisti paikoillaan mutta löytyi sitten lattialta kun nostelin renkaita auton perään autoliikkeeseen viedessä.
Muiden renkaiden kanssa ei moista ole tapahtunut.
Keväällä niitä talvivanteita poisottaessani/ pikkasen pestessäni yksi paino lähti pois ja siten että väliaine antoi periksi, eli liimapinta on edelleen vanteessa mutta paino irti. En tehnyt tuolle silloin vielä mitään, pitänee laittaa tippa liimaa siihen väliin ja puristaa paikoilleen.
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 29.09.13 - klo:15:12
Onko muilla kokemusta, kuinka yleistä tällainen liimalla kiinnitettävien painojen irtoilu mahtaa olla? Jos niitä vauhdissa sinkoilee irti, niin onhan siinä takanatulijan tuulilasit lujilla, mikäli kohdalle osuu. Lisäksi, jos painoja "omia aikojaan" irtoilee, niin saattaa monikin ihmetellä, miksi pyörät ravistaa.
Kun ostin Vianorista Sciroccoon uudet vanteet kolme vuotta sitten, niin melkein kaikki painot olivat rengaspusseissa. Soitettuani sinne, tulivat hakemaan autotallistani renkaat ja tasapainottivat uudelleen uusilla painoilla. Ei ole lähtenyt sen jälkeen yksikään paino.
Ei ole vielä tälläistä tullut vastaan. Nykyisin kun noita tasapainotetaan liimakiinniteisillä painoilla niin kuinka tasapainotus on ennen hoidettu vai onko aina ollut liimapainot?
Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 29.09.13 - klo:19:12
Ei ole vielä tälläistä tullut vastaan. Nykyisin kun noita tasapainotetaan liimakiinniteisillä painoilla niin kuinka tasapainotus on ennen hoidettu vai onko aina ollut liimapainot?
Alumiinivanta en tiedä muilla painoitettavankaan kuin liimapainoillla,peltivanteisiin laitetaan vanteen reunaan lyömällä lyijypainoit.
Onhan noita ei liimattavia painoja ollut alumiinivanteissa. Ainakin mondeossa ja accordissa olen tuollaisia nähnyt merkkialuissa.
Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 29.09.13 - klo:19:19
Onhan noita ei liimattavia painoja ollut alumiinivanteissa. Ainakin mondeossa ja accordissa olen tuollaisia nähnyt merkkialuissa.
Saa aluihinkin lyötävät painot jos ei raaski maksaa liimapainoja :)
Mulla on lähtenyt kanssa muutamat painot litomaan. Näkyi selkeästi kyllä kun oli koitettu pyyhkäistä rätillä eka jarrupölyä pois, mutta painon kohtaan sitä oli jäänyt liikaa.
Jopa nyt on vaikeaa näitten painojen kiinnipysymisen kanssa. Vielä ei ole päästy uusilla renkailla metriäkään ajamaan. Jokunen viikko on kulunut aikaa, kun uudet pyörät olivat uudelleen tasapainotettavana painojen irtoilun vuoksi. Nyt piti vaihtaa talvirenkaat auton alle, mutta taas oli rengaspussin pohjalla irtopainoja. Ei muuta kuin taas renkaat auton perälle ja uudelleen tasapainotettavaksi. Mahtaisivatkohan kolmannella kerralla saada homman onnistumaan?
Ajattelin dokumentoida jokaisen pyörän ottamalla niistä valokuvan pyörien ollessa vielä irrallaan. Näkee sitten myöhemmin, irtoileeko painoja myös ajaessa. Alkaa mennä luottamus koko hommaaan.
Sano että putsaavat painojen paikat kunnolla, ei se siinä paskan päällä pysy.
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.10.13 - klo:21:30
Sano että putsaavat painojen paikat kunnolla, ei se siinä paskan päällä pysy.
Menepä siinä sitten asentajia neuvomaan huollon puolelle, miten homma pitäisi hoitaa. Saattaa olla palatessa rengasraudan muotoinen "kuppa otassa" ;)
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 17.10.13 - klo:21:44
Menepä siinä sitten asentajia neuvomaan huollon puolelle, miten homma pitäisi hoitaa.
Jos ei jo kahteen kertaan yrittäneeltä onnistunut, niin kyllä ohjeita tarvitseekin.
Muutamista uusista bemarin vanteista tippui osa painoista pois kesällä vastaavalla tavalla. Omistani olen joskus painellut heti "liimauksen" jälkeen paremmin kiinni.
Olen kerran joutunut neuvomaan koska meinasi lyödä lyijypainon alumiinivanteen ulkosivulle maksettujen liimapainojen sijaan.Kerkesin huutaa älä per**** laita sitä vasaran ollessa jo ilmassa.
Tuosta en ole kuullut ennen, että liimapainot maksaisivat jotakin ekstraa?
Lainaus käyttäjältä: Taky - 17.10.13 - klo:21:45
Jos ei jo kahteen kertaan yrittäneeltä onnistunut, niin kyllä ohjeita tarvitseekin.
Juuri näin, kyllä kolmannella yrityksellä saa jo hiukan opastaakin.
Lainaus käyttäjältä: jkvi - 17.10.13 - klo:21:53
Tuosta en ole kuullut ennen, että liimapainot maksaisivat jotakin ekstraa?
Eipä ole itselläkään moista sattunut vastaan ::)
Superbin talvivanteissa on sisäkehällä lyöntipainot ja puolien takana sitten liimattavat.
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.10.13 - klo:21:56
Eipä ole itselläkään moista sattunut vastaan ::)
Superbin talvivanteissa on sisäkehällä lyöntipainot ja puolien takana sitten liimattavat.
Miksi ovat erilaiset jos olisivat saman hintaiset? Tuommosta sekoitusta minullakaan ei ole ollut.
Jokainen voi kysyä tasapainoituksen hintaa liima ja lyöntipainoilla ja valita halvemman.
Ei helskutti tuollainen homma voi joillekin noin vaikeaa olla, jos sitä leipätyökseen tekee. Onko noilla niin kiire, etteivät ehdi tehdä työtään kunnolla vai eivätkö osaa? Ei mielestäni ole asiakkaan asia mennä merkkiliikkeen huollon puolelle ohjeistamaan asentajia.
Itsekin tein aikoinaan monenkin alan asennushommia. Kunnia-asia oli tehdä laatua eikä sutta ja sekundaa. Sananlasku"Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää" oli ohjenuorana töitä tehdessä.
Tämä selittääkin riittävästi,merkkiliikkeen tasapainoitus koneessa tuhottiin kaksi alumiinivannetta Astrastani.Eivät osaa rengashommia koska ei ole heille leipätyö.Koskaan en teetä rengastöitä merkkiliikkeessä.
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 17.10.13 - klo:22:00
Miksi ovat erilaiset jos olisivat saman hintaiset? Tuommosta sekoitusta minullakaan ei ole ollut.
Jokainen voi kysyä tasapainoituksen hintaa liima ja lyöntipainoilla ja valita halvemman.
Erilaisuuteen en osaa ottaa kantaa, kaipa siellä Nokian renkaiden, tai kuka ne maahantuojan paketit ikinä kasaakaan, pajassa joku syy tuolle on.
Täällä on paikallisella eroteltu hinnat ainoastaan tuumakoon mukaan, isommat on kalliimmat mutta ei niissä erotella käytettäviä painoja tai pelti/aluvanteita.
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 17.10.13 - klo:22:11
Tämä selittääkin riittävästi,merkkiliikkeen tasapainoitus koneessa tuhottiin kaksi alumiinivannetta Astrastani.Eivät osaa rengashommia koska ei ole heille leipätyö.Koskaan en teetä rengastöitä merkkiliikkeessä.
Ehkäpä virhe tuli tehtyä siinä vaiheessa, kun ostettiin talvirenkaat autoliikkeestä uuden auton kaupan yhteydessä. Siinä mielessä "oppia ikä kaikki".
Ei vaan viitsisi alkaa viemään jo kerran autokauppaan maksettuja pyöriä Vianorille ja maksaa niiden tasapainoituksesta. Lähipäivinähän tuo selvinnee, mitä jatkossa tapahtuu?
Yhdessä pyörässä näyttää olevan 140 grammaa painoja. Jotenkin ison tuntuinen määrä. Nokialaiset nastarenkaat kyseessä.
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.10.13 - klo:22:14
Erilaisuuteen en osaa ottaa kantaa, kaipa siellä Nokian renkaiden, tai kuka ne maahantuojan paketit ikinä kasaakaan, pajassa joku syy tuolle on.
Täällä on paikallisella eroteltu hinnat ainoastaan tuumakoon mukaan, isommat on kalliimmat mutta ei niissä erotella käytettäviä painoja tai pelti/aluvanteita.
Syy on halvempi kustannus kasaajalle.Jos pyydät peltivanteisiin liimapainot niin varmasti ovat kalliimmat.Alumiinivanteiden painotukseen lasketaan liimapainot asiakkaalta kysymättä koska jokainen yleensä haluaa ne ,jos halvemmalla haluat päästä niin pyydä lyöntipainot :D
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 17.10.13 - klo:22:22
Syy on halvempi kustannus kasaajalle.Jos pyydät peltivanteisiin liimapainot niin varmasti ovat kalliimmat.Alumiinivanteiden painotukseen lasketaan liimapainot asiakkaalta kysymättä koska jokainen yleensä haluaa ne ,jos halvemmalla haluat päästä niin pyydä lyöntipainot :D
En ole täällä Kainuussa moisesta kuullut. Täällä hinnoitellaan vain renkaiden tasapainotus kappalemäärän mukaan. Viemällä irtokumit, säästää hiukan vs. jos viet koko auton ja vanteet pitää ensin ottaa alta pois.
Ja vanteen reunaan tuleva "lyöntipaino" on tehokkaampi hoitamaan asiansa kuin kehällä oleva liimapaino> pienemmällä grammamäärällä tulee tasapainoon. Mutta ei ole sitten niin "hiano".
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 17.10.13 - klo:22:22
Syy on halvempi kustannus kasaajalle.Jos pyydät peltivanteisiin liimapainot niin varmasti ovat kalliimmat.Alumiinivanteiden painotukseen lasketaan liimapainot asiakkaalta kysymättä koska jokainen yleensä haluaa ne ,jos halvemmalla haluat päästä niin pyydä lyöntipainot :D
No ei noissa kyllä kovin valtavaa hintaeroakaan ole, itseasiassa liimapainot on edullisemmat. http://www.eduel.fi/asennus/konekuvat/Hinnastorengaspainotjaventtiilit.pdf (http://www.eduel.fi/asennus/konekuvat/Hinnastorengaspainotjaventtiilit.pdf)
Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 29.09.13 - klo:15:12
Katseltiin talven tuloon hyvissä ajoin varautuen kolmisen kuukautta sitten ostetun uuden auton mukana hankittuja uusia talvirenkaita. Olleet varastoituina rengaspusseihin muutaman kuukauden, pimeässä kuivassa ulkovarastossa. Kuinka ollakaan, kahdesta vanteesta oli irronnut liimakiinnitteiset tasapainoituspainot, olivat irrallaan siellä rengaspussissa. Näin ollen, pitää reklamoida ja korjauttaa asia ennen pyörien käyttöönottoa, siinä ei ole sen kummempaa, selvä tapaus.
Onko muilla kokemusta, kuinka yleistä tällainen liimalla kiinnitettävien painojen irtoilu mahtaa olla? Jos niitä vauhdissa sinkoilee irti, niin onhan siinä takanatulijan tuulilasit lujilla, mikäli kohdalle osuu. Lisäksi, jos painoja "omia aikojaan" irtoilee, niin saattaa monikin ihmetellä, miksi pyörät ravistaa.
Itsellä lähes identtinen kokemus, jussin jälkeen hankituista vanteista yhdestä oli toinen liimapaino irronnut. Muuta elämää tuo rengas/vannesarja ei ollut nähnyt kuin oman kuljetuksen liikkeestä kerrostalon häkkikellariin, koko ajan ovat olleet muovisessa rengaspussissa. Eniten ärräpäitä auheutti rengasliike joka ei vieläkään ole vastannut s.postikyselyyni asian tiimoilta(12.10 laitoin postia).
Tänään sitten kävin itse eräässä lähellä olevassa liikkeessä tasapainottamassa tuon yksilön, eikä kaveri siitä edes maksua ottanut, kiitos ja kumarrus heille hyvästä ja reilusta palvelusta :)
Saa nähdä tuleeko renkaat myyneestä liikkeestä koskaan vastausta, luulisi että joku siellä sentään "tarjouspyyntö"-s.postilaatikon lukisi >:(
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.10.13 - klo:22:37
No ei noissa kyllä kovin valtavaa hintaeroakaan ole, itseasiassa liimapainot on edullisemmat. http://www.eduel.fi/asennus/konekuvat/Hinnastorengaspainotjaventtiilit.pdf (http://www.eduel.fi/asennus/konekuvat/Hinnastorengaspainotjaventtiilit.pdf)
Ihan turhaa linkittää painojen tukkuhintaa toimituserissä,kyseessä oli liima tai lyöntipainon tasapainoituksen hinta.
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 17.10.13 - klo:22:51
Ihan turhaa linkittää painojen tukkuhintaa toimituserissä,kyseessä oli liima tai lyöntipainon tasapainoituksen hinta.
Ja mistäköhän se hinta kyseiselle toimenpiteelle muodostuu? Työ on kummassakin tapauksessa sama kuten myös laitteet, ainoa kuluerä josta eroa voisi syntyä on painot mutta niissäkään ei ole hinnassa eroa joten tästä syystä painotus maksaa molemmilla tavoilla saman verran.
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.10.13 - klo:23:08
Ja mistäköhän se hinta kyseiselle toimenpiteelle muodostuu? Työ on kummassakin tapauksessa sama kuten myös laitteet, ainoa kuluerä josta eroa voisi syntyä on painot mutta niissäkään ei ole hinnassa eroa joten tästä syystä painotus maksaa molemmilla tavoilla saman verran.
Kuluerän muodostumista voit kysyä rengasliikkeestä.Toin esille omat kokemukseni vuosien varrelta liimapainoituksen hinnanerosta vst lyöntipaino.Voit aloittaa kierroksesi vaikka Jyväsrenkaasta jossa on lyöty asiakkaan vanteisiin käytettyjä lyöntipainoja sisäkehälle.
Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 17.10.13 - klo:23:17
Kuluerän muodostumista voit kysyä rengasliikkeestä.Toin esille omat kokemukseni vuosien varrelta liimapainoituksen hinnanerosta vst lyöntipaino.Voit aloittaa kierroksesi vaikka Jyväsrenkaasta jossa on lyöty asiakkaan vanteisiin käytettyjä lyöntipainoja sisäkehälle.
Ja sieltä suunnasta voi aloitella kierroksen Lapin Kumista, jossa hinta on sama molemmilla tavoilla.
Jollain nyrkkipajoilla voi toki olla oma tyylinsä palvelujen hinnoittelussa, ompa kerran sattunut vastaan rengasliike jossa edes uudet venttiilit ei olisi kuuluneet rengassarjan hintaan ::)
No niin, nyt on niiden tasapainotuspainojen kiinnipysyvyyden kanssa tilanne siirtynyt historiaan. Vaihtoivat uuden setin renkaineen vanteineen päivineen ja hyvin ovat auton alla muutaman viikon toimineet.
Painoja oli uudessa setissä:
20g
40g
75g
85g
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.10.13 - klo:23:08
Työ on kummassakin tapauksessa sama kuten myös laitteet, ainoa kuluerä josta eroa voisi syntyä on painot mutta niissäkään ei ole hinnassa eroa joten tästä syystä painotus maksaa molemmilla tavoilla saman verran.
Lyöntipainon voi irrottaa ja kiinnittää uudestaan. En sano, että jonkun vanteisiin laitetattaisiin jonkun edellisen asiakkaan vanteista irroitettuja painoja. Sen sijaan yhtä ja samaa vannetta käsitellessä ei ole mitenkään tavatonta, että painon paikkaa iteroidaan pariin kertaan. Liimapainoilla syntyy enemmän hukkaa (tai "kerrasta hyvä".)
Viimeksi irtopyöräsarjaa tasapainotuttaessani hinta oli ensin 30e, mutta kun kuulivat että kyseessä on peltivanteet ja lyöntipainot, hinta olikin 20e. Molemmat hinnastohintoja.
On-topic, en ole itse havainnut liimapainojen irtoilua.