Pari kuvaa omasta autostani...
Väri reflex hopea
Bi-xenon valot
Aspen 16" vanteet, rengas Nokian Hakka Green
Sporttipenkit, mustat
Ajoprofiilin valinta
Moottori manuaali 1,6 tdi
Lohkolämmitin
Puskurinsuoja
Itse liimasin jäkikäteen kynnyslistat paikoillee; ihan nätit.
Kulutus on ollut neljän litran hujakoilla; tosin hellejakso nosti lukemia hieman. Öljyä ei ole tarvinnut lisätä. 
Hopeinen väri näyttää aina puhtaalta.
Varusteina kaikki järkevältä tuntuva; hyvin on auto toiminut.
			
			
			
				Onpas hienoja kesäisiä kuvia. Jotenkin tuo hopea ei näytä niin tylsän väriseltä noissa kuvissa  ;)
			
			
			
				Kiitos kehuista! Valitsin hopean autoni väriksi nimenomaan sillä perusteella, että se on vaivaton väri pitää puhtaana. Lika, siitepöly ja muut epäpuhtaudet naarmujen tapaan eivät näy autossa kovinkaan hyvin. Hopea on vähän arkinen väri, mutta itseäni se miellyttää kovasti. Lisäksi vaaleana värinä se ei kuumenna autoa samalla lailla kuin musta kuumana kesäpäivänä. Mutta väri, jos mikä, on tietysti makuasia.
			
			
			
				Lainaus käyttäjältä: sakke2013 - 19.06.13 - klo:14:47
kovasti. Lisäksi vaaleana värinä se ei kuumenna autoa samalla lailla kuin musta kuumana kesäpäivänä. Mutta väri, jos mikä, on tietysti makuasia.
Väri ja auto on hieno, helppo pitää puhtaana, mutta lämmöstä olen eri mieltä. Valkoinen on ainut väri mikä ei auringossa lämpene. On ollut itselläni kaiken värisiä pirssejä. Sisätiloja helpottaa paahteessa vain kalvot, lämpöä heijastava tuulilasi, sekä vaalea sisustus.
			
 
			
			
				Voit olla hyvinkin oikeassa värin suhteen, mitä tulee auton sisätilojen lämpenemiseen kesäkuumalla. Itselläni on kokemuksia vain punaisesta ja nyt tästä hopeisesta autosta. Varmastikin valkoinen on se paras väri estää kuumuuden vaikutus.
Laitatin tähän Golfiin ns ammattilaisella tummennuskalvot 45% (takalasi & takaovet) ja se vähän auttaa. Lisäksi se tuo pientä ulkonäkölisää autoon. Kriteerinä oli olla laittamatta liian tummia kalvoja, koska maltillinen tummennus on mielestäni parempi kuin aivan musta. Kalvoista tuli juuri sellaiset kuin pitikin. Ja työn jälki oli kerta kaikkiaan kympin arvoista. Hinta oli 220 euroa, mikä oli ihan kohdillaan.  Kalvoihin tuli vielä vuoden takuukin.
Itsekin osaan laittaa kalvot melko hyvin, mutta tähän uuteen autoon piti sitten saada parempilaatuiset kalvot ja ammattilaisen käden jälki; sen takia en ruvennut itse säätämään. Ja toki arvaan, että takalasi on ollut konstikas operaatio.
			
			
			
				Kokeileppa auringossa kädellä maalipintaa niin on aika kuuma, valkoinen taas yhtään. Itse siirryin hopeasta vaihteeksi mustaan ja kalvoitettuun, tuli paljon viileämpi. Sen huomaa siitä että ilmastointia tarvitsee paljon harvemmin pitää päällä. Harmittaa vaihdossa harmaan värin helppous, pintanaarmut ja lika ei paista hopeassa yhtään.
			
			
			
				Hyvin toimii hopeakin seiskassa. Ja on tosiaan niin helppohoitoinen väri, että aina mielessä vaihtoehtona, jos tehdastilausautoa hahmottelen.
Asiallinen paketti muutenkin. :) Mutta onko tämä Comfortline vai Highline? Ilmeisesti Comfortline, kun ei sumareita näy.  ::)
Oletpa päässyt pieniin kulutuslukemiin. Omani vie tasan viitosta sekä ajotietokoneen mukaan että tankkauksista laskettuna. Ajo on reipasvauhtista motaria; Turku-Helsinki-Turku kerran viikossa ja ruuhkatonta taajama-ajoa. Sinulla varmaan maantieajovoittoista?
			
			
			
				Eikös toi Comfortti oo, kun ei oo sumareita?  ;)
			
			
			
				Joo, tajusin itsekin ja muokkasin omaani, kun laitoit tuon kommentin. Nopeasti täällä saa vastauksen...
			
			
			
				Sattumalta vastaan auton omistajana heti; auto on comfortline -versio. Ihan peruskarvalakkimallia...
Muutamia minulle tärkeitä varusteita siihen otin. Xenon -paketin otin jälkikäteen (samoin 16" Aspen alut), koska vakuutuin sen hyvyydestä parin muilta kuullun käyttökokemuksen jälkeen. Ja onhan nuo päiväledit aika nätit.
Hopea on hyvä väri; ei näy lika ja auto vaikuttaa aina puhtaalta.
Sen verran vielä, että kulutuslukemat ovat neljän litran kieppeillä koko ajan ja öljyä en ole joutunut lisäämään kertaakaan. Auto toimii kuten pitääkin ja olen siihen kaikkinensa hyvin tyytyväinen. 
Parasta autossa on paitsi ulkonäkö niin myös toki ihan pirteä ja taloudellinen moottori yhdistettynä jämäkkään ajotuntumaan. Sport-ajomoodilla saa vielä vähän jämäköitettyä alustaa ja ohjausta. 
Omaa autoa ei pidä liikoja kehua, mutta ihan hyvä auto tämä kyllä on. Se on rehellinen käyttökokemus pari kuukauden ajamisen perusteella. Pitää toki aina muistaa, että edellinen (ja ainoa) autoni oli Opel Corsa -99 dt, joten kokemuksia uudemmista autoista minulla ei ole. Mitä nyt muutama lyhyt koeajo.
Mainittakoon, että tämä manuaali 1,6tdi tuntuu paljon vastaavaa automaattia ripeämmältä. Tässä on 5-vaihdetta eteen ja automaatissa 7. Tykkään tästä automaattia enemmän. Mutta sekin on tietysti makuasia. Jos asuisin kaupungissa, niin automaatti olisi varmastikin parempi vaihtoehto. Mutta näillä mennään...
			
			
			
				1.6 TDI manuaalina on varsin miellyttävä voimalinja käyttöautoon. Voimaa tuntuu olevan arkiajoihin oikein mukavasti, mutta jos sattuisi kaipaamaan reippaampaan kulkua kuin luontevasti lähtee, rajat tulevat vastaan. Tehoa ei vaan löydy enempää, mutta kulutus tahtoo lisääntyä. Sellaiset ovat omat kokemukseni 2.0 TDI CR manuaalista tehottomampaan siirtyneenä.
			
			
			
				Joku kyseli kulutuslukemista ja tuo mainittu autoni kuluttaa siis aika tarkalleen 4,0 / 100km ja ajoni on suunnilleen seuraavanlaista:
70% maantieajoa
25% taajama-ajoa
5% kaupunkiajoa
Ajotyylini on aika maltillinen ja olen viime ajat treenaillut vakionopeudensäätimen käyttöä. Se tosin ei mielestäni ainakaan alenna kulutusta. On vaan niin kätevä ajaa pidempää ja rauhallisempaa matkaa.
Ajotottumuksista sen verran, että nyt uudella autolla pitää opetella nostamaan jalka kaasulta aina hyvissä ajoin risteyksiin tultaessa ja alamäissä; kulutus on tuolloin nolla ja moottori ei jarruta lainkaan nopeutta.
ilmastointi on aina päällä; sen saa toki poiskin, mutta olen ajatellut niin, että se toimii paremmin, kun sitä käyttää. Kuumilla keleillä kulutus on hetkellisesti moottorin käynnistämisen jälkeen aika kova. Mutta laskee nopeasti normilukemiin.
			
			
			
				Pari kuvaa autosta talvirenkaat alla, vanteina Lyon -tehdasvanteet. 
Talvirenkaiksi valikoitui Nokian Hakkapeliitta R2 kitkarenkaat 195/65/15.
			
			
			
				Tässä näkee hienosti, että alkuperäisvanne sopii parhaiten.
			
			
			
				OEM -vanteita minäkin mieluiten hankin. Jokin outo päähänpinttymä kai vaan, mutta ovat ne ainakin läpäisseet muotoiluosaston seulan osana auton designia. Minulla on nuo samat Lyonit talvirenkaille varattuna. Mitähän VW -liike veloittaa Lyoneista ? Omani ostin eräältä foorumilaiselta uuden auton alta, isompien tieltä pois.
			
			
			
				Ensilumi saapui ja mietintätauon päätteeksi alle saatiin Nokian Hakkapeliitta 8. Nyt pitää...
			
			
			
				Nokian Hakkapeliitta 8 nastarenkaiden ja alentuneiden ajonopeusten myötä kulutus on vakiintunut lukemiin 3,9L/100km. Maantieajossa pääsee helposti lukemaan 3,4L/100km.
Uusi HKPL 8 on mainio rengas; maantiellä ei erota nastojen ropinaa yhtään vaan ajoäänet ovat alhaisia. Nastat ropisevat vain hiljaa ajettaessa, esimerkiksi parkkipaikalla.
Itselläni on aina ollut tyylinä laittaa rengaspaineet yläkanttiin ja tein saman näidenkin renkaiden kohdalla ja hyvin rullaa ja jämäkästi.
Renkaiden tosi testi tulee toki sitten, kun tulee kunnon jääkeli. Nyt on menty vain kaksi päivää jäällä ja lumella, tosin silloinki kokemus oli hyvä.
			
			
			
				Uskomaton kulutuslukema tuo 3,4 satasella. Oletko tarkistanut ajotietokoneen kalibroinnin ? Miten sinulla toimii Hkpl 8:n ohjauksen keskitys, kun minulla on se ongelma, että ratti jää korjausliikkeen jälkeen osoittamaan käännettyyn suuntaan, ja ajosta tulee aika kulmikasta. Tuntuu hiukan tuo ongelma häipyvän kilometrien kertyessä, tai sitten alan vaan tottua tuohon. Joka tapauksessa ohjaus heikkeni paljon kesärenkaisiin verraten näillä 195/65-15 -kokoisilla renkailla.
Melko hiljaiset nämä kyllä ovat, tai sitten Golfissa on vaan aika hyvä äänieristys.
Paljonko muuten tuo 15" Lyon -vanne maksaa merkkiliikkeessä ?
			
			
			
				Minullakaan ei ole ongelmia HKPL8 ohjauksen kanssa. Alle neljän litran en ole vielä todellista kulutusta päässyt, enkä kyllä yrittänytkään. 4,5 on todellinen keskikulutus kuiteista laskettuna 5500km ajalta. Se on hyvä tulos.
			
			
			
				Vastaanpa nopeasti: en tiedä ajotietokoneen kalibroinnista oikeastaan mitään, mutta ihan taskulaskimella olen huvikseni laskenut tankkauksen yhteydessä ja oman Golfini ajotietokone näyttää täsmälleen samaa kulutuslukemaa kuin reaalisesti toteutunut kulutus. 
Ajan noin 75% maantieajoa hyvällä asfalttitiellä, joten se selittää aika paljon. Muu ajo 25% taajamassa, loput kaupungissa. Olen kyllä vähän koittanut ajaa taloudellisesti ihan tarkoituksellakin, koska tämä on ensimmäinen auto, jossa minulla ylipäänsä on ajotietokone. Se jotenkin motivoi enemmän. Mutta en kyllä ole mikään tien tukko. Niin ei pidä ajaa, sillä se on ärsyttävintä ajotyyliä.
HKPL 8 on maantieajossa niin hiljainen, että en paljon ajavanakaan pysty sanomaan, että alla on nastarengas. Niin äänetön se on. Asfalttipihalla nastat ropisevat, mutta maantiellä on hiljaista.
Kokeilin tuota ohjausta eilen varta vasten oikein ajatuksen kanssa ja ainakin minun Golfini ohjaus palauttaa hyvin ratin keskiasentoon. Laitoin painetta renkaisiin aika paljon, nyt en muista ihan ulkoa, että paljonko.
Tunne on se, että HKPL 8 rapisi ihan ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana enemmän, nyt rengas paranee koko ajan. En kylläkään ole mikään erikoisasiantuntija, mutta Nokialaisista renkaista minulla on paljon kokemuksia. Ja olen aina ollut tyytyväinen.
			
			
			
				Auto pesty pikaisesti. Hyvä pesuaine on Würthin Pineline Tehopesu. Ei maksa paljoa ja on riittoisa ja lika lähtee. Jättää hyvän ja kiiltävä pinnan. On mäntypohjainen pesuaine. Saa marketeista. Maksaa alle 20 euroa / 4L.